25.6.–2.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][24]
KilpailuaSuomalaista

Pelinopeus

Etusivu Foorumit Yleistä Pelinopeus

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 79)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kai ne ruuhkat syntyvät siitä, että olemme kaikki hieman erilaisia, kuten kentätkin. Harvemmin osuu samaan sakkiin 4 samantasoista ja samantyyppistä pelaajaa. Toiset paukuttavat hirmudraiveja, kun taas toiset ovat onnellisia jos pääsevät yli 200 metrin. Ja sitten kun orjallisesti noudatetaan honoria, niin siinä sitten odotellaan teeboksissa hirmudraivaajan avausta vaikka muut olisivat voineet avata jo useampaan kertaan.

    Ja sitten ne kentät. Kuinka moni on yrittänyt löydä esim. Rinkussa 3. päälle? Kun kaikki 4 niin tekevät, niin takana oleva ryhmä on jo saapunut 3. teeboksille ihmettelemään maailmamanmenoa ennen kuin on löyty ensimmäistäkään palloa kohti griiniä – näin helposti ne ruuhkat syntyvät.

    Honorit ojaan, ripeää kävelyä ja tuloskortin merkkaus vasta oman avauslöynnin jälkeen, niin tälläkin tavalla kierrosajasta olisi pois useampi minuutti. Kaikkein raivostuttavimpia ovat ne tyypit, jotka noudattavat honoria orjallisesti ja merkkaavat tuloskorttia minuuttikaupalla.

    Meri-Teijossa oli muutama vuosi sitten tapa, että jos jää jälkeen edellä menevästä ryhmästä, niin koko porukka avaa punaisilta niin kauan kunnes edellä menevä ryhmä on saatu kiinni – homma toimi sikahyvin!

    Aivan. Eli ryhmien välinen ’eläminen’ aiheuttaa nämä odottelut ja välit. Ja tämä eläminen taas johtuu erilaisista ryhmäkokoonpanoista. Tätä kai ei voida koskaan poistaa. Tai niin kauan ainakaan, kun säilytetään edes jonkinlainen valinnanvapaus ryhmän ja ajankohdan suhteen. Onpas varmaan kivaa olla senioripelaaja ja lukea näitä keskusteluja.. Varsinkin kun golfia niin mainostetaan myös seniori-ikäisten mukavana ulkoilu- ja liikuntamuotona. Jepjep. Eli mukavaa liikuntaa seniorille tai verkkaisemmin liikkuville ainoastaan jos pelaat arkena ennen klo 15 tai jos käytät golfautoa. (Se siitä liikunnasta)

    Olen kyllä myös sitä mieltä, että golf on aikaa vievä laji ja se pitää hyväksyä, sikäli mikäli kun neljää tuntia illassa pitää pitkänä aikana harrastukselle. (Toisille se on vaan onni ja autuus, ml. minulle) Joskus viikonloppuisin kun pääsee ajoissa lähtemään kentälle niin huvikseen pelaa kierroksen päälle vielä ysin tai koko kentänkin. Mutta onhan se nyt oikeasti p*rseestä jos kierros kestää 5h ja siitä 2h kuluu odottelemalla.

    Kottarainen kirjoitti: (20.2.2008 18:03:41)
    Mutta onhan se nyt oikeasti p*rseestä jos kierros kestää 5h ja siitä 2h kuluu odottelemalla.

    Todellakin. Viime kaudella jäi hyvin moni kierros 9. reikään kun lähes jokaista lyöntivuoroa joutui odottamaan. En oikein ymmärrä kuka tällaisesta nauttii ja silti näitä golf-ei-ole-juoksukilpailu- ihmisiä tuntuu löytyvän pilvin pimein täältäkin palstalta.

    Valvojia oikeasti tarvittaisiin kentille ja mielellään jotain ulkopuolisia ja tehtävään koulutettuja henkilöitä, jotka myös asioille jotain tekisivät eivätkä vain ajelisi cartilla pitkin ja poikin morjestellen tuttuja.

    ’Jos aiot missata, tee se nopeasti.’
    ’Aina on aikaa haistella kukkasia.’

    Kyllähän kaikki onnistuu kunhan jotenkin tiedostaa olevansa golfkentällä.
    Juoksukilpailujen kannattajilla ja vastustajilla aika usein unohtuu itse asia.
    Golf on vähän samantyyppinen sovellus kuin SAP, parempi sopeutua siihen sillä se ei anna missään kohtaa myöten.

    lainaus
    Eli ryhmien välinen ’eläminen’ aiheuttaa nämä odottelut ja välit. Ja tämä eläminen taas johtuu erilaisista ryhmäkokoonpanoista. Tätä kai ei voida koskaan poistaa. Tai niin kauan ainakaan, kun säilytetään edes jonkinlainen valinnanvapaus ryhmän ja ajankohdan suhteen.
    lainaus

    Niinpä, valinnanvapaus tuo välillä etenemisprosessiin ’kitkaa’. Jos oletamme kentällä olevien golfpelaajien lukeneen ja joskus ymmärtäneen ns. viralliset golfsäännöt, on niissä monia mainintoja asiasta: esim aikamäärä omaan lyöntiin valmistautumissessa. Kokemuksesta voin sanoa, että monilla pienillä asioilla voi tehdä paljon.

    Joku mainitsi keskustelussa: ’Honourjouston’. Pitkälle lyövät ’urheilulliset’ miehet ja isolla tasoituksella pelaavat golfarit sekä henkilöt, jotka hahmottavat Golfin pelinä, ovat valmiita tähän ratkaisuun, mutta keski/yli-ikäinen mieshenkilö ei ole (eikä vaimokaan) edes harkkarikierroksella. Aika suuren kokemuksen perusteella heillä on ’vaikeaa’ ja ’jähmeää’ siirtymät sekä valmistelurutiinit. Se on elämää 🙂

    lainaus
    ’Olen kyllä myös sitä mieltä, että golf on aikaa vievä laji ja se pitää hyväksyä, sikäli mikäli kun neljää tuntia illassa pitää pitkänä aikana harrastukselle. Mutta onhan se nyt oikeasti p*rseestä jos kierros kestää 5h ja siitä 2h kuluu odottelemalla.’
    lainaus

    Niinpä, minusta on aina kiva olla golfkentällä ja pelata. Kesti se 1 tunnista 5 tuntiin, mutta kyse on PELIajasta. Aikansa katselee pilviä taivaalla ja kuuntelee linnunlaulua, mutta seistä ja odotella ventovieraan H…. swingin ’valmistumista’ on välillä vähän pitkäveteistä.

    Huomautat kohteliaasti, ei vaikututusta…. vastaus on: me tulimme ulkoilemaan ja seurustelemaan. Ymmärrän pelaajien erilaisia käsityksiä siitä, mihin golfkentällä pyritään. Jospa olisi vakava SUOSITUS hoitaa seurustelut reijällä nro 19 ja kentällä keskityttäisiin olennaiseen: lyön omaa palloani golfmailallallani, jotta saan palloni reikään mahdollisimman vähällä lyöntimäärällä kierroksella ilman selityksiä ja muita ….

    ps kaikesta huolimatta kausi alkaa taas ja jokainen peli pelataan … tilanteen mukaan

    Kottarainen kirjoitti: (20.2.2008 18:03:41)
    Aivan. Eli ryhmien välinen ’eläminen’ aiheuttaa nämä odottelut ja välit. Ja tämä eläminen taas johtuu erilaisista ryhmäkokoonpanoista. Tätä kai ei voida koskaan poistaa. Tai niin kauan ainakaan, kun säilytetään edes jonkinlainen valinnanvapaus ryhmän ja ajankohdan suhteen. Onpas varmaan kivaa olla senioripelaaja ja lukea näitä keskusteluja.. Varsinkin kun golfia niin mainostetaan myös seniori-ikäisten mukavana ulkoilu- ja liikuntamuotona. Jepjep. Eli mukavaa liikuntaa seniorille tai verkkaisemmin liikkuville ainoastaan jos pelaat arkena ennen klo 15 tai jos käytät golfautoa. (Se siitä liikunnasta)

    Olen kyllä myös sitä mieltä, että golf on aikaa vievä laji ja se pitää hyväksyä, sikäli mikäli kun neljää tuntia illassa pitää pitkänä aikana harrastukselle. (Toisille se on vaan onni ja autuus, ml. minulle) Joskus viikonloppuisin kun pääsee ajoissa lähtemään kentälle niin huvikseen pelaa kierroksen päälle vielä ysin tai koko kentänkin. Mutta onhan se nyt oikeasti p*rseestä jos kierros kestää 5h ja siitä 2h kuluu odottelemalla.

    Eihän se nyt johdu erilaisista ryhmäkokoonpanoista. Eläminen johtuu usemmiten pallon etsimisestä, jota taas tapahtuu kaikenlaisissa kokoonpanoissa.

    Olen kaiken lisäksi senioripelaaja (miehillä raja 55v, naisilla 50v.), mutta olen kohtalaisen varma, että sinä et pysy näköetäisyydellä paria väylää enempää minkäänlaisessa kokoonpanossa sen normaalikokoonpanon kanssa jonkalaisessa minä pelaan. Jos kenttä on tyhjä, pelaamme neljän ryhmässä n. 3h 15m, kolmen ryhmässä n. 3h, eikä siihen aikaan tarvitse kiirehtiä missään kohtaa. Yksin olen pelannut aikaisin aamulla tyhjään kenttään, välillä pariakin palloa lyöden, tasan 2 tuntia. Kaikenlisäksi pelaamme aina lyöntipeliä ja pallot tietenkin reikään saakka. Lisäksi etsimme säädetyt 5 minuuttia hukkaan menneitä palloja (tapahtuu tosin aika harvoin). Mikäli rutiinit ovat hallinnassa ja ymmärrys jollakin tasolla ei alle neljän tunnin pelaaminen voi olla millekään ryhmälle vaikeaa.

    Kaikenlaiset ja-ikäiset peliryhmät voivat pelata hitaasti, mutta pahin on kyllä neljän keski-ikäisen (35-55v) naisen ryhmä, jossa porukka kiertelee ryhmänä kulloinkin lyöntivuorossa olevan pelaajan pallon taakse (kukaan ei mene suoraan omalle pallolle) ja ankara pälätys kuuluu koko ajan. Kaikki putit merkataan greeneillä, eikä kukaan koskaan puttaa tai lyö, mikäli on lähempänä reikää.

    Chip Greenside kirjoitti: (20.2.2008 19:04:02)

    Kottarainen kirjoitti: (20.2.2008 18:03:41)
    Aivan. Eli ryhmien välinen ’eläminen’ aiheuttaa nämä odottelut ja välit. Ja tämä eläminen taas johtuu erilaisista ryhmäkokoonpanoista. Tätä kai ei voida koskaan poistaa. Tai niin kauan ainakaan, kun säilytetään edes jonkinlainen valinnanvapaus ryhmän ja ajankohdan suhteen. Onpas varmaan kivaa olla senioripelaaja ja lukea näitä keskusteluja.. Varsinkin kun golfia niin mainostetaan myös seniori-ikäisten mukavana ulkoilu- ja liikuntamuotona. Jepjep. Eli mukavaa liikuntaa seniorille tai verkkaisemmin liikkuville ainoastaan jos pelaat arkena ennen klo 15 tai jos käytät golfautoa. (Se siitä liikunnasta)

    Olen kyllä myös sitä mieltä, että golf on aikaa vievä laji ja se pitää hyväksyä, sikäli mikäli kun neljää tuntia illassa pitää pitkänä aikana harrastukselle. (Toisille se on vaan onni ja autuus, ml. minulle) Joskus viikonloppuisin kun pääsee ajoissa lähtemään kentälle niin huvikseen pelaa kierroksen päälle vielä ysin tai koko kentänkin. Mutta onhan se nyt oikeasti p*rseestä jos kierros kestää 5h ja siitä 2h kuluu odottelemalla.

    Eihän se nyt johdu erilaisista ryhmäkokoonpanoista. Eläminen johtuu usemmiten pallon etsimisestä, jota taas tapahtuu kaikenlaisissa kokoonpanoissa.

    Olen kaiken lisäksi senioripelaaja (miehillä raja 55v, naisilla 50v.), mutta olen kohtalaisen varma, että sinä et pysy näköetäisyydellä paria väylää enempää minkäänlaisessa kokoonpanossa sen normaalikokoonpanon kanssa jonkalaisessa minä pelaan. Jos kenttä on tyhjä, pelaamme neljän ryhmässä n. 3h 15m, kolmen ryhmässä n. 3h, eikä siihen aikaan tarvitse kiirehtiä missään kohtaa. Yksin olen pelannut aikaisin aamulla tyhjään kenttään, välillä pariakin palloa lyöden, tasan 2 tuntia. Kaikenlisäksi pelaamme aina lyöntipeliä ja pallot tietenkin reikään saakka. Lisäksi etsimme säädetyt 5 minuuttia hukkaan menneitä palloja (tapahtuu tosin aika harvoin). Mikäli rutiinit ovat hallinnassa ja ymmärrys jollakin tasolla ei alle neljän tunnin pelaaminen voi olla millekään ryhmälle vaikeaa.

    Kaikenlaiset ja-ikäiset peliryhmät voivat pelata hitaasti, mutta pahin on kyllä neljän keski-ikäisen (35-55v) naisen ryhmä, jossa porukka kiertelee ryhmänä kulloinkin lyöntivuorossa olevan pelaajan pallon taakse (kukaan ei mene suoraan omalle pallolle) ja ankara pälätys kuuluu koko ajan. Kaikki putit merkataan greeneillä, eikä kukaan koskaan puttaa tai lyö, mikäli on lähempänä reikää.

    Noniin, tulihan se Chipiltä mielipide (vaikken seniori olekaan) mihin voin yhtyä.
    Hyvä minä.

    Chip puhuu asiaa. Jos kenttä on tyhjä, nopea ryhmä, ilman kiirehtimistä ja suurempaa pallojen hakemista pelaa kierroksen todella joutuisasti. Joskus ammoisina aikoina tutustuin jonoteoriaan. Ruuhkia, esim. liikenteessä aiheuttavat liian suuret tai liian pienet nopeudet. Haitariliikkeen syntyminen pysäyttää moottoritien ja myös golfkentän.

    En näe mitään aihetta luoda suorituspaineita eritasoisille ryhmille, vaan vaatia heiltä muiden huomioon ottamista. Kun itse aikoinaan aloitin pelaamisen, silloisella kotikentälläni Atlantin toisella puolella edellytettiin, sujuvaa ohittamisen sallimista. Sääntönä oli, mikäli ryhmän edellä olevaan joukkoon on syntynyt vähintään lyönnin pituinen rako, takana oleva ryhmä piti päästää välittömästi läpi, mikäli he jo odottivat. Valvojat seurasivat tilannetta ja puuttuivat välittömästi asiaan, mikäli ohjeita ei noudatettu.
    En näe mitään mieltä pakottaa esim. 70+ vuotiaiden joukkoa tai aloittelijoiden ryhmää, joiden pelinopeus saattaa olla pelitaitojen tai fyysisten rajoitteiden vuoksi hitaanlaista, kiirehtimään omaa peliään, vaan laskemaan nopeamman seurueen läpi, kun edessä on tilaa. Tavoiteajat ovat pelaajien diskriminointia.
    Täydellä kentällä turhat ohittamiset eivät auta ketään. (Täysi kenttä ei tarkoita kahden hitaan ryhmän blokeeraamaa kenttää, jossa taaempi ei pysty ohittamaan.) Riittävän suuret lähtövälit ykköstiillä ja ohitusten salliminen, ts. kohteliaisuus muita kanssapelaajia kohtaan, ovat tärkeimpiä sujuvan pelin kriteerejä. Valmistautuminen ajoissa omaan suoritukseensa, varapallojen käyttö ja tarvittaessa pallon nostaminen, kun pistebogissa ei enää tulosta synny, ovat olennainen osa hitaan pelin ehkäisyssä.
    Jos jokin ryhmä haluaa nauttia luonnosta ja edetä verkkaisesti, se heille sallittakoon, mutta ei muiden peliaikojen kustannuksella. Meillä senioreilla voi olla aikaa runsaasti, mutta työpäivän jälkeen kentälle karanneella pariskunnalla voi olla lapsikatras odottamassa, ja heillekin tulee tarjota mahdollisuus nauttia miellyttävästä kierroksesta ilman turhia viiveitä.

    Kohteliaisuus on uskomattoman hieno asia golfkentälläkin!

    Bulls Hit kirjoitti: (20.2.2008 19:37:58)

    Noniin, tulihan se Chipiltä mielipide (vaikken seniori olekaan) mihin voin yhtyä.
    Hyvä minä.

    Näin sitä tulee ihmisistä hengenheimolaisia yhteisen asian äärellä iästä riippumatta.

    TomiM kirjoitti: (20.2.2008 17:53:00)
    … ja tuloskortin merkkaus vasta oman avauslöynnin jälkeen, niin tälläkin tavalla kierrosajasta olisi pois useampi minuutti.

    Omien kokemusteni mukaan pelkästään tämän ohjeen noudattamatta jättäminen lisää kierrosaikaa 15-20 minuutilla.

    Chip Greenside kirjoitti: (20.2.2008 19:04:02)
    Eihän se nyt johdu erilaisista ryhmäkokoonpanoista. Eläminen johtuu usemmiten pallon etsimisestä, jota taas tapahtuu kaikenlaisissa kokoonpanoissa.

    No varmasti jokainen pelaaja voi empirian perusteella todeta, että tähän elämiseen on monia syitä, jotka toistuvat eri kohdissa, joka kentällä, monessa ryhmässä ja kertautuu aiheuttaen jonoja ja rakoja. Yhtä ainoaa selitystä ei kyllä valitettavasti ole.

    Chip Greenside kirjoitti: (20.2.2008 19:04:02)
    Olen kaiken lisäksi senioripelaaja (miehillä raja 55v, naisilla 50v.), mutta olen kohtalaisen varma, että sinä et pysy näköetäisyydellä paria väylää enempää minkäänlaisessa kokoonpanossa sen normaalikokoonpanon kanssa jonkalaisessa minä pelaan.

    Olen täysin vakuuttunut, että en missään olosuhteissa pysy sinun perässäsi vaikka yksin juoksisin ja ilman bägiä. Mutta on helkkarin hyvä, että ei tarvitsekaan 😀

    Chip Greenside kirjoitti: (20.2.2008 19:04:02)
    Kaikenlaiset ja-ikäiset peliryhmät voivat pelata hitaasti, mutta pahin on kyllä neljän keski-ikäisen (35-55v) naisen ryhmä, jossa porukka kiertelee ryhmänä kulloinkin lyöntivuorossa olevan pelaajan pallon taakse (kukaan ei mene suoraan omalle pallolle) ja ankara pälätys kuuluu koko ajan. Kaikki putit merkataan greeneillä, eikä kukaan koskaan puttaa tai lyö, mikäli on lähempänä reikää.

    Tämähän on äärimmäisen ärsyttävää, kaikenlainen pälätys ja kälätys on hermoja repivää, mutta loistohommahan on, että ohittaminen on sallittua 😉

    pjs

    KL kirjoitti: (18.2.2008 20:04:00)
    Tästäkös aloitetaan seuraava GP-kysely:
    1) Kuinka paljon olet valmis maksamaan lisää jäsen-/gf-maksua, jotta kierrokset eivät koskaan kestä neljää tuntia?
    2) Oletko valmis nostamaan oman pallosi tilanteesta riippumatta, jos ryhmäsi ei pysy edellä menevien kannassa?

    1) vuositasolla olisin valmis maksamaan ehkä 50-100 EUR korkeampaa pelioikeusmaksua. (Tämä sillä oletuksella että tämä auttaisi myös peliaikojen saatavuuteen, ei menisi kaikki esim. valvonnan lisäämiseen.)

    2) Oletan että ’tilanteesta riippumatta’ ei päde kilpailukierroksilla :-). Siitäkään huolimatta en ole.
    Sen sijaan jos olisit kysynyt:

    Oletko valmis päästämään takana olevia ohi tilanteesta riippumatta jos he joutuvat odottamaan ja edellä on tyhjää vähintäänn yhden ryhmän mentävä aukko?

    Vastaukseni olisi kyllä, ja mielestäni suuri syy pitkiin kierroksiin sellaisilla kentillä joita ei ole tupattu täyteen (tilaa siis on, mutta jossain on selvä tulppa) on juuri tämä. Tässä olisi itse kullakin opittavaa.

    Ms wedge toi esille hyvän pointin:


    Jos kentällä on peliryhmässä neljä ventovierasta henkilöä ja välttämättä ei ole tietoa ko. henkilöiden tasoituksen tasosta. Kysyn rakentavan varovasti: kuka hoputtaa ketä ja milloin? Siihen tarvitaan ulkopuolinen valvoja,

    Joillain kentillä on ihan kirjallinen sääntö, että alimman tasoituksen omaava paikallisen seuran jäsen vastaa koko ryhmän pelinopeudesta (ja on siis oikeutettu ja velvollinen asiasta huomattamaan ja ryhtymään toimenpiteisiin).

    Monet suomalaiset tuppaavat olemaan tälläisessä tilanteessa tuppisuita koska ei ole heidän asiansa puuttua toisen peliin — ellei siitä ole etukäteen sovittu tai säännöissä määrätty!

    Mielestäni ajatus tuntuu ainakin paperilla hyvältä. Minua kiinnostaisikin kuulla kokemuksia vastaavan säännön soveltamisesta jos jollakulla niitä on.

    pjs kirjoitti: (21.2.2008 10:29:40)

    Joillain kentillä on ihan kirjallinen sääntö, että alimman tasoituksen omaava paikallisen seuran jäsen vastaa koko ryhmän pelinopeudesta (ja on siis oikeutettu ja velvollinen asiasta huomattamaan ja ryhtymään toimenpiteisiin).

    Monet suomalaiset tuppaavat olemaan tälläisessä tilanteessa tuppisuita koska ei ole heidän asiansa puuttua toisen peliin — ellei siitä ole etukäteen sovittu tai säännöissä määrätty!

    Mielestäni ajatus tuntuu ainakin paperilla hyvältä. Minua kiinnostaisikin kuulla kokemuksia vastaavan säännön soveltamisesta jos jollakulla niitä on.

    Tämä kuuluu golfin etikettiin, että pienimmän tasoituksen omaava vastaa koko ryhmästä. Käytännössä tämä ei tietenkään toimi, kuten esim. tilanteessa, jossa seuran 15-vuotias junioripelaaja kolmen tasoituksella on samassa ryhmässä seuran hallinnossa toimivan paikkakunnan napamiehen kanssa. Useimmiten ryhmän toimintaa ohjaa sen pelaajan tahto, jolla on ryhmässä suurin auktoriteetti (munaa), oli se sitten saavutettu pelillisin ansioin tai muuten. Sanottiin ohjeissa mitä tahansa, niin näin se vaan on ja tullee olemaan vastaisuudessakin.

    Ainoa kunnon ratkaisu on riittävällä auktoriteetilla ja valtuuksilla terästetty valvoja. Meillä valvojat ovat valitettavasti lampaita. Mikä siinä on, että joku ulkomaan pelle vierailla mailla kykenee kevyesti vaikka poistamaan maanmiehemme kentältä, mutta koti-Suomessa valvoja ei saa minkäänlaista liikettä aikaan. Tuskin meillä on yhtään sellaista peliä nopeuttamaan kehoitettua ryhmää, joka ei ala joko heti paikanpäällä tai viimeistään terassilla urputtamaan ’virheellisestä’ valvojan nopeuttamisyrityksestä.

    KL

    Chip Greenside kirjoitti: (21.2.2008 12:37:35)

    pjs kirjoitti: (21.2.2008 10:29:40)

    Joillain kentillä on ihan kirjallinen sääntö, että alimman tasoituksen omaava paikallisen seuran jäsen vastaa koko ryhmän pelinopeudesta (ja on siis oikeutettu ja velvollinen asiasta huomattamaan ja ryhtymään toimenpiteisiin).

    Tämä kuuluu golfin etikettiin, että pienimmän tasoituksen omaava vastaa koko ryhmästä.

    Enpä ole moista koskaan lukenut mistään, sen sijaan ainakin Aura Golfissa tämmöinen käytäntö on ollut jonkin aikaa.

    Ms Wedge kyseli varovasti, kuka ryhmää alkaa hoputtaa. Chip siihen jo vastasikin, eli se, jolla on johtajan ominaisuudet. Missään tapauksessa tasoitus ei ole pelinopeuden mittari, usein valitettavasti päinvastoin. Yleensä se, joka haluaa ryhmän pysyvän kentän tahdissa ja joka ei ole sieltä ryhmän hitaimmasta päästä ryhtyy siihen hoputtamishommaan. Näinhän sen menee tai ainakin pitäisi mennä.

    KL kirjoitti: (21.2.2008 13:08:28)

    Chip Greenside kirjoitti: (21.2.2008 12:37:35)

    Tämä kuuluu golfin etikettiin, että pienimmän tasoituksen omaava vastaa koko ryhmästä.

    Enpä ole moista koskaan lukenut mistään, sen sijaan ainakin Aura Golfissa tämmöinen käytäntö on ollut jonkin aikaa.

    No enpä ole minäkään lukenut, mutta asia on ollut kotikentälläni selviö (osa etikettiä) ilman kirjallista muotoakin. Veikkaisin, vaikka en tiedä, että asia on selviö myös golfin emämaassa sijaitsevilla muinaisilla (ancient) kentilläkin.

    KL

    Chip Greenside kirjoitti: (21.2.2008 13:57:32)

    KL kirjoitti: (21.2.2008 13:08:28)

    Chip Greenside kirjoitti: (21.2.2008 12:37:35)

    Tämä kuuluu golfin etikettiin, että pienimmän tasoituksen omaava vastaa koko ryhmästä.

    Enpä ole moista koskaan lukenut mistään, sen sijaan ainakin Aura Golfissa tämmöinen käytäntö on ollut jonkin aikaa.

    No enpä ole minäkään lukenut, mutta asia on ollut kotikentälläni selviö (osa etikettiä) ilman kirjallista muotoakin. Veikkaisin, vaikka en tiedä, että asia on selviö myös golfin emämaassa sijaitsevilla muinaisilla (ancient) kentilläkin.

    Minulla ei ole pelikokemusta noilta emämaan kentiltä, mutta kenties joku muu kokeneempi voisi meitä valaista kertomalla, onko niillä kentillä ruuhkia ja hidasta peliä, ja jos on, miten siellä toimitaan. Voisin nimittäin kuvitella, että hyvin korkean golfkulttuurin maissa itse pelinopeus on selviö eikä se, kuka ryhmässä on se ryhmää hoputtava päällepäsmäri (jota ei siis tarvita, jos pelinopeus ei ole ongelma).

    KL kirjoitti: (21.2.2008 14:04:23)

    Minulla ei ole pelikokemusta noilta emämaan kentiltä, mutta kenties joku muu kokeneempi voisi meitä valaista kertomalla, onko niillä kentillä ruuhkia ja hidasta peliä, ja jos on, miten siellä toimitaan. Voisin nimittäin kuvitella, että hyvin korkean golfkulttuurin maissa itse pelinopeus on selviö eikä se, kuka ryhmässä on se ryhmää hoputtava päällepäsmäri (jota ei siis tarvita, jos pelinopeus ei ole ongelma).

    Mitään ongelmaa ei tietenkään synny, mikäli kaikki hallitsevat etiketin. Vanhoilla ja perinteitä omaavilla kentillä etiketin tuntemus ja sen mukaisesti käyttäytyminen on itsestään selvyys. Joskus kuitenkin ryhmään sattuu pelaaja tai pelaajia, joille oikeat käyttäytymistavat kentällä eivät ole hallinnassa, silloin on jonkun välttämätöntä ottaa kohteliaasti komento.

    pjs

    KL kirjoitti: (21.2.2008 13:08:28)
    [Ms Wedge kyseli varovasti, kuka ryhmää alkaa hoputtaa. Chip siihen jo vastasikin, eli se, jolla on johtajan ominaisuudet. Missään tapauksessa tasoitus ei ole pelinopeuden mittari, usein valitettavasti päinvastoin. Yleensä se, joka haluaa ryhmän pysyvän kentän tahdissa ja joka ei ole sieltä ryhmän hitaimmasta päästä ryhtyy siihen hoputtamishommaan. Näinhän sen menee tai ainakin pitäisi mennä.

    Tasoitus ei todellakaan ole pelinopeuden mittari (korkeintaan jossain tapauksessa maksimaalisen pelinopeuden mittari), mutta se on jossain määrin ainoa objektiivinen mittari sille kenen PITÄISI olla tietoinen etiketin vaatimuksesta. En keksi parempaakaan jos mittarin pitää olla yksinkertaisesti määriteltävissä.

    Vastuuhenkilön yksiselitteinen nimeäminen kuulostaa siinä mielessä hyvältä, että kierroksen jälkeenkin voidaan tunnistaa kenen kyseisessä ryhmässä OLISI pitänyt tehdä hitaalle ryhmälleen jotain (mutta ei tehnyt) ja mahdollisesti keskustella ko. vastuuhenkilön kanssa löytyykö asiaan järkevä selitys vai tarviiko kyseisen henkilön etikettitietous päivittämistä tai uutta tulkintaa.

    KL

    pjs kirjoitti: (21.2.2008 15:31:41)

    KL kirjoitti: (21.2.2008 13:08:28)
    [Ms Wedge kyseli varovasti, kuka ryhmää alkaa hoputtaa. Chip siihen jo vastasikin, eli se, jolla on johtajan ominaisuudet. Missään tapauksessa tasoitus ei ole pelinopeuden mittari, usein valitettavasti päinvastoin. Yleensä se, joka haluaa ryhmän pysyvän kentän tahdissa ja joka ei ole sieltä ryhmän hitaimmasta päästä ryhtyy siihen hoputtamishommaan. Näinhän sen menee tai ainakin pitäisi mennä.

    Tasoitus ei todellakaan ole pelinopeuden mittari (korkeintaan jossain tapauksessa maksimaalisen pelinopeuden mittari), mutta se on jossain määrin ainoa objektiivinen mittari sille kenen PITÄISI olla tietoinen etiketin vaatimuksesta. En keksi parempaakaan jos mittarin pitää olla yksinkertaisesti määriteltävissä.

    Vastuuhenkilön yksiselitteinen nimeäminen kuulostaa siinä mielessä hyvältä, että kierroksen jälkeenkin voidaan tunnistaa kenen kyseisessä ryhmässä OLISI pitänyt tehdä hitaalle ryhmälleen jotain (mutta ei tehnyt) ja mahdollisesti keskustella ko. vastuuhenkilön kanssa löytyykö asiaan järkevä selitys vai tarviiko kyseisen henkilön etikettitietous päivittämistä tai uutta tulkintaa.

    Siinäkin mielessä tuo vastuuhenkilö voisi olla hyvä juttu, ettei tarvitsisi ruveta koko ryhmän kanssa riitelemään siitä, miksei ole annettu ohituslupaa tai miksi muuten vaan mennään niin perkuleen hitaasti. Valvojankin olisi helpompi kohdistaa sanansa suoraan sille vastuuhenkilölle.

    Ikuisuusaihe, kuten ketjun aloittajakin varovasti totesi. Saa nähdä onko ensi kaudella nähtävissä mitään parannusta asiaan. Ainakin pitäisi jossakin vaiheessa sattua samaan ryhmään tämän palstan lukija, joka oma-aloitteisesti alkaa patistaa ryhmänsä hitaita jäseniä….

    Chip: ’Vanhoilla ja perinteitä omaavilla kentillä etiketin tuntemus ja sen mukaisesti käyttäytyminen on itsestään selvyys.’

    Jep jep. Esim. Talissa (en ole jäsen) peli sujuu kuin ajatus. Olen käynyt 2:een vuoteen n. 20 kertaa ja koskaan ei tartte odotella. Vaikka tiiraat putit 7:stä suunnasta ja mietit rauhassa, peli sujuu. Oleellinen asia: Ole valmis kun on sinun vuorosi. Honorilla voi pyyhkiä peppua. ’Ready golf’ toimii. Se pelaa, joka on valmiina. Mulle on se ja sama kuinka kauan kierros kestää, koska olen lopettanut kiireet, mutta oikeassa rytmissä pysyy, kun pienet detaljit on hallussa. Yleensä riittää: ’Eiköhän oteta toi edellä menevä ryhmä kiinni’ jos ollaan perässä. Ei pelinopeudesta mitään numeroa tarvitse tehdä, mutta korostan vielä: Ole heti valmis, kun on sinun vuorosi!

    Viestiketjua on mielenkiintoista lukea, ja nyt halua ehdottomasti julkisesti kertoa KIITOKSET pelinopeudesta ns. HILJAISILLE MIEHILLE….

    Kutsun tätä ryhmää kyseisellä nimellä, vaikka eivät ole hiljaisia, ehkä tilannetietoisia? Golfia tosissaan pelaavilla miehillä on ikähaitari 25-85 v, yhteinen nimittäjä on halu pelata peliä nimeltä GOLF. Olen tavannut heitä paljon kotikentälläni ja monilla muilla kotomaan vieraskentillä. Heille ei golfkierros ole jatkuva terapiaselitys edellisistä kierroksista: ’onnistuin tällä väylällä tekemään birkun v 198…’ tai vastaavaa. He eivät jatkuvasti kerro mielestään hauskoja vitsejä tai eivät selitä golfmatkojaan ihmeellisiin paikkoihin. He eivät muistele sääntöihmeellisyyksiä, jotka ovat kuulleet viime viikolla ’serkunkummin kaimalta’ tai puolitutultaPROlta… jne

    HILJAISET MIEHET ovat mielestäni golfin parasta peliseuraa. Suhtautuvat omaan peliin vakavasti, antavat muiden pelata omaa peliään rauhassa. Hiljainen mies ei ole hiljainen vaan keskustelee ja kertoo oman mielipiteen, mutta hän ei dominoi omalla puheellaan tilannetta koko ajan. Hiljaisella miehellä voi olla 1000eur draiveri bägissä, mutta ei hän ykkösteellä ala esitelmöimään omista välineistä. Koen aina onnen tunteen golfkierroksen alussa, kun kättelen näitä hiljaisia miehiä. Golfurani alkuaikoina, nämä miehet ovat ne jotka ymmärtävät aloittelijaa ja tarvittaessa neuvoneet sekä opastaneet toimimaan oikein kentällä. Kierroksen aikana kommentoivat mielettömän vähäeleisesti ja sopivasti, jotain lyöntiä (onnistunutta tai vähemmän onnistunutta). Heillä on hallussa golfetiketin syvin olemus, eikä tarvitse olla ’tekososiaalinen’. Huumoria löytyy aina heiltä kaikilta, kun golftilanteissä saavutetaan ’toiminnallisuuden’ huippu.

    Voi olla etten pysty kuvailemaan ko. golfpelaajamiestyyppiä selkosanaisesti, mutta se taito on naiselle tunnetusti vaikeaa 🙂 Jos ajatellaan suomalaista golfyhteisöä tai koko golfiin liittyviä sidosryhmiä, HILJAISET MIEHET ovat ryhmänä aika vaikutusvaltainen tekijä. Miehet jotka haluavat oikeasti pelata golfia ja ’olla rauhassa’… 🙂

    ps hiljaiset miehet lukevat golfpiste.com, harvat kirjoittavat itse….

    En tiedä onko tätä vielä ehdotettu mutta nyt on KELLOKORTTI joka tii paikalle 4 myöhästymistä ja kentältä poisto koko ryhmältä!

    Näkee, että kevät on normaalia aikaisemmassa, kun nyt jo keskustellaan tästä aiheesta. Onko kukaan koskaan laskenut monta ketjua ja viestiä aiheesta on? Mutta kuitenkin: olkaa valmiina, kun on vuoronne, keskittykää olennaiseen älkääkä juosko!!!! Tällä pelinopeus pysyy ilman mitään ylimääräisiä temppuja hyvänä

    Hyvä analyysi. Aika pitkälle tuo korreloi pelivuosiin ja osin myös tasoitukseen. Ja aika paljon yleiseen tilannetajuun ja käytöstapoihin.

    Kun kokemusta ja taitoa karttuu, p…kanpuhuminen ja epäolennaiset asiat jäävät useimmilla pois. Valitettavasti eivät kaikilla. Joillakin händärin putoaminen vitosen liepeille nostaa myös kusta päähän. No, sellaiset kyllä yleensä putoavat ennen pitkää maan pinnalle kun toteavat – ennemmin tai myöhemmin – että mitä enemmän pelaa, sitä vähemmän loppujen lopuksi osaa.

    Parasta seuraa ovat sellaiset pelimiehet, jotka osaavat pelata, eivät tee siitä numeroa, pelaavat tosissaan, ripeästi ja rennosti pilke silmäkulmassa omaa ja muiden peliä turhia kommentoimatta. Käyttäytyvät kohteliaasti, ilman ainuttakaan iänikuista golfklisettä suusta koko kierroksen aikana. Sitten rundin jälkeen hyvällä fiiliksellä himaan, oli tulos mitä tahansa. Tuollaiseen itse pyrin. Aina se ei onnistu.

    Viime kesänä itselläni oli tavoite olla kertaakaan heittämättä uutta hienoa vitsiä ’siitä on hyvä jatkaa’ pelkaverin lyötyä metsään ja pallon löydyttyä jostain kanervien seasta. Kerran tuli vahingossa. Harmittaa vieläkin…

    Pantzarin kirjoitus, johon Ballmarker viittasi, oli virkistävä poikkeus valtavirrasta.

    Jos kierros on ollut yhtä tuskaa voi kait aina marssia kierroksen jälkeen caddiemasterin toimistoon pyytämään ettei joudu mokomien tunareitten taakse toista kertaa.
    Sitten jos toimistossa joutuu samoissa merkeissä ramppaamaan alvariinsa, kannattanee katsoa peiliin tai lähteä kentälle suosiolla ensimmäisenä.

    Homma menee kuten moottoritiellä. Välillä tyhjää täynnä ja sitten hirveä sumppu. Se johtuu siitä, että kummassakin paikassa hyvin harvan etenemisnopeus on identtinen.
    Etenemisnopueden yhtälössä taitaa yksinkertaisesti olla liikaa tekijöitä, jotta koskaan päästäisiin tasaisiin väleihin.

    Valvojat taas sopivat parhaiten kuuluisille kentille, joille matkustetaan saamaan elämyksiä. Kotinurkilla pitää pärjätä valistuksella ja ryhmän parhaimman tasurin omaavan taidoilla.

    Kovin paljon ei ole puhuttu erikseen harkka-ja kisakierroksista. Onko niillä pelinopeuden vaatimusten suhteen eroa? Enkä nyt tarkoita sääntöihin kirjattua aikarajaa siitä kuinka nopeasti lyönnin pitää lähteä.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 79)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #407468 kohteessaPelinopeus

Etusivu Foorumit Yleistä Pelinopeus