Aihe: Painonsiirrosta - Golfpiste.com

6.10. – 13.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][12]
KilpailuaSuomalaista

Painonsiirrosta

Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Painonsiirrosta

Esillä 25 viestiä, 126 - 150 (kaikkiaan 370)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • tepi62 kirjoitti: (10.4.2014 10:42:42)Avaas hiuka mulle, kun en niin paljoa varmaankin tennistä kuin sä, mutta kokeillut olen. Mulla semmonen kuva että kyl siinäkin jaloilla ponnistaa pitää vaikka tehoa lyönnin suuntaan viedäänkin. Aikalailla niitä kuvia pelaajista on, joissa ollaan jopa ilmassa kokonaan kun palloa oikeen piiskataan. Ei siinä pelkkä painonsiirto pelaajaa ilmaan nosta? Se vaan tulee seuraamus siitä, kun ajoitus ja liikeketju toimii siten kuin kuuluukin…

Joo, tenniksessä jaloilla ponnistetaan voimakkaastikin ylöspäin, mutta mieluiten etuviistoon ylöspäin. Pyrkimys on että lyöntiin päästäisiin liikkumaan takakautta jolloin liike olisi menossa eteenpäin ennen lyöntiä ja siihen sitten ponnistus päälle. Näin ainakin ’old school’ klassisessa lyönnissä – moderni tekniikka on vähän erilainen, sitä en hyvin tunne.

Aina ei tietysti kerkiä kun vastustaja pentele ei lyökään suoraan kohti ;-D

ts kirjoitti: (10.4.2014 11:10:01)

Kuuma putteri kirjoitti: (10.4.2014 10:22:57)

Onkohan edes olemassa tapauksia, joissa paino siirtyy LIIAN VÄHÄN? Proot ja osaavammat golfarit voisi kommentoida, mutta yhtäkkiä täys maallikkona arvaisin, että painon siirtyminen liian vähän EI ole ongelma koskaan, tai ainakin hyvin harvoin?

Täsmälleen näin ja se painemittareiden osumaa edeltävä piikki johtuu siitä kun etujalka ’potkaisten’ työntää koko kehoa kohteesta poispäin, koska sen tehtävä on ottaa vastaan mailan ja käsivarsien heilahduksesta syntyvät voimat. Mitä enemmän pelaaja oikeesti siirtää massaa sen jalan päälle, sen enemmän voimantuottoa vaatii taas tuo vastapotku ja käy kuten minulle, että lihasvoima ei riitä, vaan etujalan polvi notkahtaa välillä todella rajusti kohteen suuntaan seurauksena voimattomia vuotoja oikealle tai duck hook vasuriin.

Painon siirtymisen ongelma lyönnin loppuvaiheissa taas on seurausta rotaation puuttumisesta ja hyvin usein taustalla on liian aikainen siirtyminen etujalan päälle, joka em. asian lisäksi aiheuttaa pari muuta ongelmaa, joiden kautta koko lyönti on romuna.

Keihäänheitto?

ts

salmon kirjoitti: (10.4.2014 13:43:18)

Keihäänheitto?

Paljon noissa on analogiaa, joskin tilanne hieman eri, mutta ajatuksena varsin käyttökelpoinen, kuten myös kuulantyöntö.

Sitä tässä vuosien varrella miettinyt, että milloinkahan joku golfari keksii laittaa etujalan biomekaanisesti oikeaan asentoon nykyoppien sijaan?

B

Täsmälleen näin ja se painemittareiden osumaa edeltävä piikki johtuu siitä kun etujalka ’potkaisten’ työntää koko kehoa kohteesta poispäin, koska sen tehtävä on ottaa vastaan mailan ja käsivarsien heilahduksesta syntyvät voimat. Mitä enemmän pelaaja oikeesti siirtää massaa sen jalan päälle, sen enemmän voimantuottoa vaatii taas tuo vastapotku ….

Täyttä höpöä, mikä voidaan osoittaa yksinkertaisesti mittaustuloksilla, dynamiikan ymmärtämisellä ja svingin ymmärtämisellä.

ts kirjoitti: (10.4.2014 13:56:31)
    Sitä tässä vuosien varrella miettinyt, että milloinkahan joku golfari keksii laittaa etujalan biomekaanisesti oikeaan asentoon nykyoppien sijaan?

Onko tossa videossa Bubballa jalat parempaan suuntaan? Vai mikä on biomekaanisesti oikea asento?

B

mzungu kirjoitti: (10.4.2014 10:45:10)
    Olenkohan nyt yhtään kartalla tulkitessani, että ”keskustelu” aaltoilee kahden eri tyyppisen swingin välillä? Toinen äärilaita on nicklausmainen ”sivuttaissiirtymä”- lyönti, toinen hogantyylinen ”kiertoswingi”

Kumpaan kategoriaan luokittelisit tuon postaamani T Pulkkasen svingin?

B kirjoitti: (10.4.2014 14:22:50)

Olenkohan nyt yhtään kartalla tulkitessani, että ”keskustelu” aaltoilee kahden eri tyyppisen swingin välillä? Toinen äärilaita on nicklausmainen ”sivuttaissiirtymä”- lyönti, toinen hogantyylinen ”kiertoswingi”

Muistelisin postauksesi yhteydessä tuumineeni, että hyvä esimerkki swingistä, jollaista itse olen tavoitellut, siihen tietty kykenemättä. Eli nicklaustyyppinen tuo mielestäni on.

ts

B kirjoitti: (10.4.2014 14:17:10)

Täsmälleen näin ja se painemittareiden osumaa edeltävä piikki johtuu siitä kun etujalka ’potkaisten’ työntää koko kehoa kohteesta poispäin, koska sen tehtävä on ottaa vastaan mailan ja käsivarsien heilahduksesta syntyvät voimat. Mitä enemmän pelaaja oikeesti siirtää massaa sen jalan päälle, sen enemmän voimantuottoa vaatii taas tuo vastapotku ….

Täyttä höpöä, mikä voidaan osoittaa yksinkertaisesti mittaustuloksilla, dynamiikan ymmärtämisellä ja svingin ymmärtämisellä.

Ehkä sun kannattais todellakin opetella ymmärtämään noita kaikkia. Täällä tuskin kukaan lisäksesi kyseenalaistaa kirjoittamaani. Ei ainakaan ne jotka jotain biomekaniikasta ymmärtävät ja osaavat lukea mittaustuloksia.

Muistinkos muuten kysyä vastaustasi siihen esittämääni kysymykseen vai onko taas se onneton vaihe päällä, jolloin väistely on ainoa selviytymiskeino?

ts

Slami kirjoitti: (10.4.2014 14:17:53)

Onko tossa videossa Bubballa jalat parempaan suuntaan? Vai mikä on biomekaanisesti oikea asento?

Katso noiden keihäänheittäjien asentoja, tai vertaa nyrkkeilijöihin ym.

B

…..
    Eikös tämä koko ketju alkanut esimerkistä, jossa painoa siirretään LIIKAA eteenpäin?
    Mikä lienee yleinen ongelma, ainakin meille poloisille joilla on sellaisia liikeketjuja takaraivossa …

Ei vaan turhan paljon takajalalle ja LIIAN AIKAISIN etujalalle ja sitten varsinainen ongelma: DSW edetessä painonsiirto uudelleen takajalan suuntaan.
    Paino voidaan varsin hyvin siirtää etujalalle kuinka aikaisin tahansa, kunhan se pysyy siellä eikä siirry takaisin takajalan suuntaan .
    Aino ongelma tuolloin on pieni hävikki voimantuottoon.
    Tätä periaatetta käyttää itseasiassa Stack ’n Tilt idea.

ts

mzungu kirjoitti: (10.4.2014 14:47:53)

Muistelisin postauksesi yhteydessä tuumineeni, että hyvä esimerkki swingistä, jollaista itse olen tavoitellut, siihen tietty kykenemättä. Eli nicklaustyyppinen tuo mielestäni on.

Mulle selvis ainakin siitä videolta miksi menestystä ei tahdo tulla. Muutama iso lenkki ketjusta poikki ja siinä selitys.

B

ts kirjoitti: (10.4.2014 14:50:30)

B kirjoitti: (10.4.2014 14:17:10)

Ehkä sun kannattais todellakin opetella ymmärtämään noita kaikkia. Täällä tuskin kukaan lisäksesi kyseenalaistaa kirjoittamaani. Ei ainakaan ne jotka jotain biomekaniikasta ymmärtävät ja osaavat lukea mittaustuloksia.

Voisin nuo faktat esittää, mutta säästetään toiseen kertaan.

ts

B kirjoitti: (10.4.2014 14:53:56)

…..
    Eikös tämä koko ketju alkanut esimerkistä, jossa painoa siirretään LIIKAA eteenpäin?
    Mikä lienee yleinen ongelma, ainakin meille poloisille joilla on sellaisia liikeketjuja takaraivossa …

Ei vaan turhan paljon takajalalle ja LIIAN AIKAISIN etujalalle ja sitten varsinainen ongelma: DSW edetessä painonsiirto uudelleen takajalan suuntaan.
    Paino voidaan varsin hyvin siirtää etujalalle kuinka aikaisin tahansa, kunhan se pysyy siellä eikä siirry takaisin takajalan suuntaan .
    Aino ongelma tuolloin on pieni hävikki voimantuottoon.
    Tätä periaatetta käyttää itseasiassa Stack ’n Tilt idea.

Ai etä mä voisin tähän heittää tarinan Andy Plummerista ja S&T:stä…. niillä on nyt hauskaa jotka sen on kuulleet. Mutta hyvä oppisuunta se on varmasti hcp20 pelaajalle, kunhan vaan selkä kestää…

Mutta kaikkihan jo tiedämme miten pihalla olet koko swingistä ja toistelet vain muiden kertomaa ilman pienintäkään kokemusta käytännön työstä… tai ymmärrystä fysiikasta vaikka sitä autuaasti viljelet muka osaamisenasi.

ts

B kirjoitti: (10.4.2014 14:58:10)

Voisin nuo faktat esittää, mutta säästetään toiseen kertaan.

Mites se kysymys. Anna tulla vaan nyt tai saat lisää kerroksia pellepukuusi taas.

B

ts kirjoitti: (10.4.2014 14:55:47)
    Mulle selvis ainakin siitä videolta miksi menestystä ei tahdo tulla. Muutama iso lenkki ketjusta poikki ja siinä selitys.

Niinpä tietenkin. Yksi hienoimpia svingejä. Toki lenkkejä poikki ja lompsa saisi pullottaa enemmän.

ts

B kirjoitti: (10.4.2014 15:04:01)

ts kirjoitti: (10.4.2014 14:55:47)

Niinpä tietenkin. Yksi hienoimpia svingejä. Toki lenkkejä poikki ja lompsa saisi pullottaa enemmän.

Aha. Mites se mun esittämä kysymys?

B

ts kirjoitti: (10.4.2014 15:15:36)

Onko jotain, jota et ymmärrä?

ts

B kirjoitti: (10.4.2014 15:20:25)

ts kirjoitti: (10.4.2014 15:15:36)

Onko jotain, jota et ymmärrä?

No lähinnä se miksi et kykene yksinkertaiseen kysymykseen vastaamaan vaan jatkat väistelyä.

Tai oikeesti kyllä kaikki täällä ymmärtävät senkin. Toivottavasti myös tuo kaimani tarpeeksi ajoissa ymmärtää painonsiirron ja vastavoimat oikein, koska potentiaalia kyllä olisi pelaajana ja mukava mieskin vielä. Jokohan se fade löytyy valikoimasta?

B kirjoitti: (10.4.2014 7:38:41)

Rauski kirjoitti: (10.4.2014 0:25:45)
    Voihan halvattu näitä painonsiirtämispellejä. ….

Automatiikkaa?
    Tähän muuten liittyy hyvä opetus, huomaatteko?

Vähän rumahan tuo on ja rytmitys on päin honkia, tässä tehokkaammalla jalkatyöllä, mutta rautamailalla: tässä

jpk

Jotta tämä painon siirto onnistuu oikein, pitääkö polvet olla koukussa kaiken aikaa ja suoristua vasta juuri ennen osumaa? Näin kun löin draiverilla rangella, niin sain yllättävän hyviä lyöntejä.

Missähän nämä svingaajat ovat olleet VALMENNUKSSA?
    Ettei vaan olisi niitä salaisia tulevia huippuja jotka ovat oivaltaneet svingin ainoan oikean painonsiiron jossain prääkkylässä.
    Ei varmastikkaan kaverit ole B;n eikä golfinn;n valmennuksessa olleet.

Vastaan sun puolesta.

Mistä meitä idiootteja riittää?

Aamulla peilistä!

B

Hoganin painonsiirtoa

salmon kirjoitti: (10.4.2014 13:43:18)

Keihäänheitto?

Paljon noissa on analogiaa, joskin tilanne hieman eri, mutta ajatuksena varsin käyttökelpoinen, kuten myös kuulantyöntö.

Eli vasen jalkaterä liikeen suuntaan? Mulle se on aina ollut luontevaa. Mulla noin 45 astetta. Auttaa jäykkää paskaa lyömään ’läpi’. Ja on jotenkin dynaamisempi asenne…..nyt mennään eikä meinata! Mene ja tiedä. Painonsiirtoa en ole koskaan miettinyt koska sillä ei ole mitään merkitystä. Se on seuraus.

B

salmon kirjoitti: (10.4.2014 21:56:53)
    Eli vasen jalkaterä liikeen suuntaan? Mulle se on aina ollut luontevaa. Mulla noin 45 astetta. Auttaa jäykkää paskaa lyömään ’läpi’. Ja on jotenkin dynaamisempi asenne…..nyt mennään eikä meinata! Mene ja tiedä. Painonsiirtoa en ole koskaan miettinyt koska sillä ei ole mitään merkitystä. Se on seuraus.

Jep jep. 😀

B kirjoitti: (10.4.2014 21:55:33)

Hoganin painonsiirtoa

Jaa-a, enpä osaa arvata, mitä näillä esimerkeilläsi haluat, ainakaan kysymykseeni liityen, sanoa. Mutta sen mistään mitään tietämättömänä maallikkona olen huomaavinani, että aika flexiibeliä on wanhan liiton miesten, niin Hoganin kuin Nicklauksenkin, jalkatyö. Ainakin tähän svingiin verrattuna:).

Esillä 25 viestiä, 126 - 150 (kaikkiaan 370)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #201294 kohteessaPainonsiirrosta

Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Painonsiirrosta