Aihe: Painonsiirrosta - Golfpiste.com

14.7.–21.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][9]
KilpailuaSuomalaista

Painonsiirrosta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Painonsiirrosta

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 370)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

Kuuma putteri kirjoitti: (9.4.2014 12:07:47)

ts kirjoitti: (9.4.2014 8:18:59)
    jos mä olisin aikanaan tajunnut että painoa ei todellakaan tule siirtää etujalalle vaan vastustaa sen siirtymistä viimeseen asti. Lopulta se siirtyy ihan muista syistä kuin että pelaaja sitä etujalalle aktiiviseti kropan liikkeellä siirtää.

Jos minä ja pelaaja oltais vuosia sitten tajuttu, että käsien ei tarvi olla menossa alas vaan ylös osuman hetkellä, vaan lapa ja kädet kulkeekin eri suuntiin tuossa vaiheessa.

Eli silloin et siis ymmärtänyt kaikkea, tai et ainakaan riittävästi.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysymys:
    Ymmärrätkö nykyään kaiken, tai ainakin riittävästi?

Mä olen luvannut että sinä päivänä kun uskon ymmärtäväni kaiken, siirryn välittömästi sivuun. Vielä ei ole ollut sellaista päivää työmaalla, etteikö jotain uutta olisi oppinut. Tosin nykyään ne varsin vähän liittyvät tekniikkaan kun on päässyt edelläkävijänä noita havaintoja tekemään ja aika hyvän ymmärryksen varsinkin täydestä swingistä sitä kautta hankkimaan. Tosin sen ymmärtäminen on vasta ehkä 10-15% tän pelin ymmärtämisestä ja siksi opittavaa riittää.

B

ts kirjoitti: (28.3.2014 19:43:18)

Rauta 1 kirjoitti: (28.3.2014 18:50:14)
    Ei ole olemassa painonsiirtoa. Ainakaan jos jotain yritetään tehdä edes jotenkin oikein ?

Juuri näin. Liki pahinta mitä pelaaja voi tehdä on siirtää paino etujalalle. Painetta mittarit näyttävät siellä kun etujalka potkaisee ylös ja kohteesta pois.

Ei suinkaan.
    Varsin perinteinen erittäin hyvän pelaajan jalkatyöskentely painonsiirtoineen. Setup-bsw-dsw-loppuasento. Kyseessä ei ole harha. Se on mittauksin täysin yksiselitteisesti todennettavissa. Kyse on liiketilassa pelaajan aktiivisesti tuottamista voimista. Kun mittaustilanteessa jomman kumman jalan alla oleva vaaka (=voimamittari) näyttää nollaa suurempaa lukemaa, vaikuttaa pelaajan COG:hen kiihtyvyys. Lyöntitilanteessa vertikaalista kiihtyvyyttä aiheuttaa gravitaatio n. 9.81m/s^2 ja pelaaja itse lihastyöllään.
    Kyse ei ole mistään pelaajan massasta riippumattomasta ’painelukemasta’ vaan pelaajan suorittamasta todellisesta painonsiirrosta, lyönnistä riippuen esimerkiksi 25-75% bsw- n.90%-10% eli massaan kohdistuvasta lihastyöstä lateraalisuuntaan ja vertikaalisuuntaan..
    Vaa’at näyttävätmm. vertikaalisia voimia, joiden summa on pelaajan paino kullakin ajanhetkellä ja niiden keskinäinen jakauma kertoo siitä, mihin paino on siirtynyt.
    Lisäinformaatiota saadaan voimien vaakatason lineaarisista arvoista, vääntömomenteista ja siirtymien määristä.
    Se, millä svingiajatuksella jalkatyö toteutuu on sivuseikka. Faktat puhuvat puolestan. Tarinat ovat tarinoita.

ts kirjoitti: (9.4.2014 10:22:47)

Musti67 kirjoitti: (9.4.2014 9:13:50)
    Älä Golfinn turhia murehdi, kaikki ei vaan osaa pelata…mäkin oon ollut Loirin kans samaan aikaan Anttilassa,enkä osaa näytellä vähääkään.

Mä olin yks päivä kentällä yhen heebon kanssa joka paino pitkällä kentällä 14 väylää -11. Ite en päässy silti edes alle 78.

Hyvä että olet päässyt kentälle hyvienkin pelaajien kesken. Toi sun 78 / 14 reikää ei kummonen tulos ole. Ja golfin kilpailut tuppaa usein olemaan pidempiä kuin 14 reikää.

ts

B kirjoitti: (9.4.2014 20:21:06)

ts kirjoitti: (28.3.2014 19:43:18)

Rauta 1 kirjoitti: (28.3.2014 18:50:14)
    Ei ole olemassa painonsiirtoa. Ainakaan jos jotain yritetään tehdä edes jotenkin oikein ?

Juuri näin. Liki pahinta mitä pelaaja voi tehdä on siirtää paino etujalalle. Painetta mittarit näyttävät siellä kun etujalka potkaisee ylös ja kohteesta pois.

Ei suinkaan.
    Varsin perinteinen erittäin hyvän pelaajan jalkatyöskentely painonsiirtoineen. Setup-bsw-dsw-loppuasento. Kyseessä ei ole harha. Se on mittauksin täysin yksiselitteisesti todennettavissa. Kyse on liiketilassa pelaajan aktiivisesti tuottamista voimista. Kun mittaustilanteessa jomman kumman jalan alla oleva vaaka (=voimamittari) näyttää nollaa suurempaa lukemaa, vaikuttaa pelaajan COG:hen kiihtyvyys. Lyöntitilanteessa vertikaalista kiihtyvyyttä aiheuttaa gravitaatio n. 9.81m/s^2 ja pelaaja itse lihastyöllään.
    Kyse ei ole mistään pelaajan massasta riippumattomasta ’painelukemasta’ vaan pelaajan suorittamasta todellisesta painonsiirrosta, lyönnistä riippuen esimerkiksi 25-75% bsw- n.90%-10% eli massaan kohdistuvasta lihastyöstä lateraalisuuntaan ja vertikaalisuuntaan..
    Vaa’at näyttävätmm. vertikaalisia voimia, joiden summa on pelaajan paino kullakin ajanhetkellä ja niiden keskinäinen jakauma kertoo siitä, mihin paino on siirtynyt.
    Lisäinformaatiota saadaan voimien vaakatason lineaarisista arvoista, vääntömomenteista ja siirtymien määristä.
    Se, millä svingiajatuksella jalkatyö toteutuu on sivuseikka. Faktat puhuvat puolestan. Tarinat ovat tarinoita.

Mä esitän vain yhden kysmyksen: Miten selität sen, että muutamassa millisekunissa se vasemman jalan alla olevan anturin näyttölukema putoaa liki lähtötasolleen, kun se on ensin pikaisesti käynyt yli 10-kertaisessa lukemassa.Uskotko pelaajan ensin siirtyvän sen vasemman jalan päälle noin isosti ja hetkessä sitten siirtävän painon pois sieltä?

Nyt odotetaan kotifyysikolta todella hyvää selitystä asialle…

Ainiin mutta ethän sä tunne vastavoiman teoriaa ollenkaan.. tulee lukiossa vissiin vähän myöhemmin…

ts

Aprillipila kirjoitti: (9.4.2014 20:32:05)

Älä Golfinn turhia murehdi, kaikki ei vaan osaa pelata…mäkin oon ollut Loirin kans samaan aikaan Anttilassa,enkä osaa näytellä vähääkään.

Mä olin yks päivä kentällä yhen heebon kanssa joka paino pitkällä kentällä 14 väylää -11. Ite en päässy silti edes alle 78.

Hyvä että olet päässyt kentälle hyvienkin pelaajien kesken. Toi sun 78 / 14 reikää ei kummonen tulos ole. Ja golfin kilpailut tuppaa usein olemaan pidempiä kuin 14 reikää.

On toki, mutta missä mä sanoin pelanneeni vain 14 reikää.

Ja aprillipelle.. sulle nauretaan säälivästi taas kerran kun ei pienintä käsitystä ole kenestä tuossa puhuttiin. Muutama kymmenen ainakin tietää ja voin kertoa hänen pelanneen ihan hyvin myös lukuisia 18r kierroksia. Yleensä 4 peräkkäin jopa

Ne jotka pelaavat 4 perättäistä kierrosta kiertää kuutiot kaukaa. Leikkikalu ja mittalaite jonka hyödystä ei ole ainuttakaan näyttöä, kaikki kertomasi on MUTUA. Ainoa fakta mikä on tiedossa että on taloudellisesti ollut floppi..

Ei kuutio ja osaamisesi välttämättä (todennäköistä se kuitenkin on) tule estämään jonkun pelaajan uraa ja sillä edistymistä, eli näin asiaa ajatellen pohtien ollaan positiivisella puolella.

Miten maailmassa on oikeasti golfia edes auttavasti pystytty pelaamaan ennen tätä nykyteknologiaa?*pohtii*

ts

Aprillipila kirjoitti: (9.4.2014 21:33:13)
    Ne jotka pelaavat 4 perättäistä kierrosta kiertää kuutiot kaukaa. Leikkikalu ja mittalaite jonka hyödystä ei ole ainuttakaan näyttöä, kaikki kertomasi on MUTUA. Ainoa fakta mikä on tiedossa että on taloudellisesti ollut floppi..

Ei kuutio ja osaamisesi välttämättä (todennäköistä se kuitenkin on) tule estämään jonkun pelaajan uraa ja sillä edistymistä, eli näin asiaa ajatellen pohtien ollaan positiivisella puolella.

Miten maailmassa on oikeasti golfia edes auttavasti pystytty pelaamaan ennen tätä nykyteknologiaa?*pohtii*

Vai silleen. Hienoa että tiedät asioista noin paljon 😀

Kun nyt joka käänteessä olet kertonut, että kuutio ei ole tai ole ollut kaupallisesti menestys, niin kertonet minulle myös syyt siihen miksi näin ei ole. Verrataan sitten onko lausumasi paikkaansapitävyys yhtä kaukana totuudesta kuin ensimmäinen lauseesi tuossa viestissä. Olen varsin vakuutunut, että yhtä pahasti metsään mennään molemmissa.

Oletko muuten miten paljon perehtynyt kuution antamaan infoon, vai millä perusteella näkemyksiäsi esität? Ihan puhtaan idiotismin?

ts kirjoitti: (9.4.2014 21:10:06)

Aprillipila kirjoitti: (9.4.2014 20:32:05)

On toki, mutta missä mä sanoin pelanneeni vain 14 reikää.

Ja aprillipelle.. sulle nauretaan säälivästi taas kerran kun ei pienintä käsitystä ole kenestä tuossa puhuttiin. Muutama kymmenen ainakin tietää ja voin kertoa hänen pelanneen ihan hyvin myös lukuisia 18r kierroksia. Yleensä 4 peräkkäin jopa

Tiedän täsmälleen kenestä puhutaan ja kaveri on tosissaan erittäin hyvä pelaamaan, mutta ts tapa puhua ihmisille on melko vastenmielistä.

ts kirjoitti: (9.4.2014 21:50:41)

Aprillipila kirjoitti: (9.4.2014 21:33:13)

Vai silleen. Hienoa että tiedät asioista noin paljon 😀

Kun nyt joka käänteessä olet kertonut, että kuutio ei ole tai ole ollut kaupallisesti menestys, niin kertonet minulle myös syyt siihen miksi näin ei ole. Verrataan sitten onko lausumasi paikkaansapitävyys yhtä kaukana totuudesta kuin ensimmäinen lauseesi tuossa viestissä. Olen varsin vakuutunut, että yhtä pahasti metsään mennään molemmissa.

Oletko muuten miten paljon perehtynyt kuution antamaan infoon, vai millä perusteella näkemyksiäsi esität? Ihan puhtaan idiotismin?

Vastaan ihan sillä samalla lausella jolla sinä olet tällä palstalla vastannut. Käytettävyys, luotettavuus ja toimintavarmuus ei ollut kaupallisella tasolla. Sanojesi mukaan aika tulosten analysoimiseksi oli liian pitkä. Näin olet itse vastannut.

Olen niitä käyriä nähnyt, kukin tulkitsee niitä sitten oman käsitityksensä mukaan. Golfissa kun ei ole ainutta oikeaa tapaa saada pallo tiiltä liikenteseen.

ts kirjoitti: (9.4.2014 8:18:59)

Ja vielä pirun paljon pahempi jos ei näe faktoja lainkaan vaan uskoo mitä syötetään.. esim painonsiirrosta.

No joo, mulla on jo muutaman vuoden ollut kaytossa golfsvingissa painon, painonsiirron ja tasapainon mittaava laite kaytossa, jonka paalla on seissyt seka PGA Tour voittajia etta jopa major-voittaja ja niiden datat on tossa koneella ollut kaytossa ihan paivittain. Enka muutenkaan ole koskaan ollut sellainen tyyppi, joka uskoo kaikkea mita intternetseissa lukee ja vakuutellaan. En edes silloin kun se teksti on lahtoisin Riihimaelta. Enka siis tarkoita sita, etta paskaa puhuttaisi, vaan sita, etta kylla naita juttuja vertaillaan, kokeillaan ja pohditaan ihan kunnolla ennen kun niista se oma kasitys muovautuu. Oli se sitten oikea tai vaara. Ja jonkinlaiset todisteet ja tulokset pitaa olla nakyvissa, muuten sellanen pelleily ei saa kun hymynkareen suunpielille. Sita huumoriahan taa netti on pullollaan! Nytkin edessa on matka Arizonaan eraan huippumailatyypin pakeille pariksi paivaksi ja sen jalkeen koko viikoksi Kaliforniaan jutustelemaan eraan top50 koutsin kanssa svingista, pelista ja muusta mukavasta. Antoisat viikot siis edessa! Toivottavasti taas vahan fiksumpana palaan sitte tanne sorvin aareen…

Ja sanottakoon se nyt tasta painonsiirrosta, etta en ole kaiketi missaan sanonut jonkun olevan vaarassa tahi oikeassa siina asiassa. Olen vain ihmetellyt sita mita kukin silla taalla tarkoittaa. Ja sita, etta mitenkas tasta nyt yht’akkia tuli joku elamaa isompi asia, jolla koko golfin salat ratkaistaan? Ennen kun kukaan tallaista on opettanut tai naihin huomiota kiinnittanyt, niin jengi voitti kylla isoja turnauksia silti. Aika ovelaa, eiko… Ja niin kun naet itsekin, nyt kun sulla(kin) on parempi kasitys tasta(kin) aiheesta, niin ei se sita sun pelaajaa(kaan) ole yhtaan sen menestyvammaksi tehnyt. Ne golfin pelaamisen salat ja osaaminen kun on edelleen ihan muualla kun naissa svingiin liittyvissa ’ahaa-elamyksissa’, jolla toiset luulee nostavansa itseaan muita korkeammalle tiedon portaissa.

Musti67 kirjoitti: Älä Golfinn turhia murehdi, kaikki ei vaan osaa pelata…mäkin oon ollut Loirin kans samaan aikaan Anttilassa,enkä osaa näytellä vähääkään.

Mutta minapa kerran kavelin Kauppatorilla hallitsevan kavelyn EM-kultamitalistin ohi. Ajattele! Voitin taman kultamitalistin hanen omassa lajissaan. Kavelin ohi! 😉

ts

Aprillipila kirjoitti: (9.4.2014 21:59:25)

Vastaan ihan sillä samalla lausella jolla sinä olet tällä palstalla vastannut. Käytettävyys, luotettavuus ja toimintavarmuus ei ollut kaupallisella tasolla. Sanojesi mukaan aika tulosten analysoimiseksi oli liian pitkä. Näin olet itse vastannut.

Olen niitä käyriä nähnyt, kukin tulkitsee niitä sitten oman käsitityksensä mukaan. Golfissa kun ei ole ainutta oikeaa tapaa saada pallo tiiltä liikenteseen.

No edes vähän sinne suuntaan menee arvauksesi. Sitten voidaan kysyä, sekö tekee laitteesta toimiessaan käyttökelvottoman?

Käyristä pitää lisäksi ymmärtää ihan oikeesti jotain ja kun niitä vuosia on tutkinut, voi todellakin sanoa että yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole. Siksi kuutio ei myöskään anna koskaan mielipidettä lyönnistä, vaan se jää jokaisen valmentajan itse tulkittavaksi. Voin kuitenkin kertoa, että tietyt asiat näkyvät kaikkien hyvien pallonlyöjien käyrissä. Niitä sinä vaan et ole nähnyt, vai haluatko kertoa kenen käyriä olet päässyt tutkimaan ja tarkoitatko aitoja UI:n antamia käyriä vai jotain kuvakaappauksia?

Niin ja se oikea vastaus projektin kaatumiseen oli nimenomaan luotettavuudessa sen osalta, miten laite toipuu virheestä ja miten helppoa sen käyttäminen on. Ei pätkän vertaa siinä eikö graafien antamaa tietoa kiittäisi ja arvostaisi jokainen laitetta käyttänyt..mukaanlukien ne jotka pelaavat neljää kierrosta alle parin.

ts

Golfinn kirjoitti: (9.4.2014 22:31:12)

No joo, mulla on jo muutaman vuoden ollut kaytossa golfsvingissa painon, painonsiirron ja tasapainon mittaava laite kaytossa, jonka paalla on seissyt seka PGA Tour voittajia etta jopa major-voittaja ja niiden datat on tossa koneella ollut kaytossa ihan paivittain. )

Etkö siis ymmärrä voimien ja painon eroa?

ts kirjoitti: (9.4.2014 22:41:15)

Miten niin siis?

Toi on kylla yksi tapa yrittaa tehda itsestaan fiksumpaa, toi sun tapa:ajatella kaikista muista, etta ne on tyhmia.

Ei naista voi sun kanssa forumeissa keskustella, lol. Etko sa ole jo sita huomannut?

Voihan halvattu näitä painonsiirtämispellejä. Se on edelleen seuraus alkuasennosta, swingin dynamiikasta, suunnanvaihdosta, dynaamisesta tasapainosta, BS:n ja DS:n suorittamisesta, swingin temposta, jalkatyöstä, painopisteen siirtymisestä (ei painopisteen siirtämisestä), ei mitään jota pitää jota pitäisi aktiivisesti tehdä painneen/painon, jalkojen väännöstä maata vastaan jne. Tuota ei ikimaailmassa saada selvitettyä jollain hemmetin painoantureilla missä mikin pitäisi olla tai sillä ei ole yhtään mitään tekemistä hyvän tai huonon swingin kanssa. Eri komponentteja ei voida mitenkään mitata mitä mikin vaihe tekee/tuottaa. Niin hemmetin suuret tuklkinta ja virhemahdollisuudet siihen liittyy, että unohtakaa oikeasti koko asia, älkääkä enää asiasta vääntökö yhtään sanaa. Täysin turhaa ja vie ajatuksia harhateille.

B

Mikä se on?

B

Rauski kirjoitti: (10.4.2014 0:25:45)
    Voihan halvattu näitä painonsiirtämispellejä. ….

Automatiikkaa?
    Tähän muuten liittyy hyvä opetus, huomaatteko?

ts

Golfinn kirjoitti: (9.4.2014 23:35:18)

Miten niin siis?

Toi on kylla yksi tapa yrittaa tehda itsestaan fiksumpaa, toi sun tapa:ajatella kaikista muista, etta ne on tyhmia.

Ei naista voi sun kanssa forumeissa keskustella, lol. Etko sa ole jo sita huomannut?

No sellaisen käsityksen tuosta sai kun termejä heittelit sekaisin miten sattuu. Ja olen kyllä huomannut että vaikea on keskustella jos edes iahn perusasioista ei ole toisella tietoa ja ymmärrystä, mutta se toinen en vaan ole minä.

Enkä mä todellakaan pidä kaikkia muita tyhminä. Vain niitä jotka sen todellisen tehokkaasti itse todistavat. Kovin vähän niitä on, mutta kovia tuottamaan tekstiä.

Mutta selittänet nyt kuitenkin miten se laitteesi mittaa painoa, painonsiirtoa ja tasapainoa? Minä en ole sellaista vielä nähnyt joka dynaamisessa liikkeessä moiseen pystyisi

Voihan halvattu näitä painonsiirtämispellejä. Se on edelleen seuraus alkuasennosta, swingin dynamiikasta, suunnanvaihdosta, dynaamisesta tasapainosta, BS:n ja DS:n suorittamisesta, swingin temposta, jalkatyöstä,…. mitä mikin vaihe tekee/tuottaa. Niin hemmetin suuret tuklkinta ja virhemahdollisuudet siihen liittyy, että unohtakaa oikeasti koko asia, älkääkä enää asiasta vääntökö yhtään sanaa. Täysin turhaa ja vie ajatuksia harhateille.

Tätähän mä koitin tuossa vängätä aikoja sitten, muttää vaan jatkuu ja jatkuu…jos miettisin mun pelaamista kaikkien noitte asioitten kautta, en pääsis varmaan rangea pidemmälle…vaikka sielläkin välillä ihan kivaa on.

ts

tepi62 kirjoitti: (10.4.2014 8:33:29)

Voihan halvattu näitä painonsiirtämispellejä. Se on edelleen seuraus alkuasennosta, swingin dynamiikasta, suunnanvaihdosta, dynaamisesta tasapainosta, BS:n ja DS:n suorittamisesta, swingin temposta, jalkatyöstä,…. mitä mikin vaihe tekee/tuottaa. Niin hemmetin suuret tuklkinta ja virhemahdollisuudet siihen liittyy, että unohtakaa oikeasti koko asia, älkääkä enää asiasta vääntökö yhtään sanaa. Täysin turhaa ja vie ajatuksia harhateille.

Tätähän mä koitin tuossa vängätä aikoja sitten, muttää vaan jatkuu ja jatkuu…jos miettisin mun pelaamista kaikkien noitte asioitten kautta, en pääsis varmaan rangea pidemmälle…vaikka sielläkin välillä ihan kivaa on.

Tää koko painonsiirto vaan menee otsikon alle: ’Haitallisimmat opit Golfin osalta’

Sitäkään vaan ei tajuta ennen kuin oppii tekemään asian juurikin toisin, kuten monet hyvät pelaajat ovat oppineet valmentajien ohjeista huolimatta. Suurimmat ongelmat nähdään harrastajatasolla kun kyseisen ohjeen kautta pelaajat alkavat sivusiirtymää tuottamaan ja koko dynaamisen tasapainon ketju on sekaisin saman tien. Tähän päälle wedgeissä ja chipeissä painon vieminen etujalan päälle niin saadaan vielä vuosien yipsit aikaiseksi lahjakkaillekin pelaajille.

Eli ei todellakkan ole keskustelu turhaa, kunhan muutama asioita sotkeva k-pää taas saataisiin pitämään näppinsä irti koneelta niin tässä olis monelle ihan opittavaa

B

ts kirjoitti: (10.4.2014 8:42:23)
    Tää koko painonsiirto vaan menee otsikon alle: ’Haitallisimmat opit Golfin osalta’

Pitää erottaa toisistaan tuuppareiden opetusmetodit ja se, mitä hyvässä svingissä oikeasti tapahtuu. Ensimmäinen on mielipidekysymys ja jälkimmäisestä on olemassa tutkittua tietoa.

ts

B kirjoitti: (10.4.2014 9:28:22)

Pitää erottaa toisistaan tuuppareiden opetusmetodit ja se, mitä hyvässä svingissä oikeasti tapahtuu. Ensimmäinen on mielipidekysymys ja jälkimmäisestä on olemassa tutkittua tietoa.

Nimenomaan tutkittua. Voi kun sinäkin pääsisit joskus käsiksi ihan oikeaan tutkittuun tietoon niin ymmärtäisit mihin suuntiin työ tapahtuu. Silloin alkaa tuupparienkin opetukseen siirtymään oikeesti hyvien swingien piirteitä. Vielä hienompaa olisi jos tutkimuksia tekevät itsekin ymmärtäisivät niiden tulokset.

Taisit muuten kiireessä missata sinulle esittämäni kysymyksen jokunen viesti sitten. Halunnet kuitenkin antaa meille kaikille selityksen kuvaamastani tapahtumasta vaikkapa tuon tutkitun tiedon perusteella

Suurimmat ongelmat nähdään harrastajatasolla kun kyseisen ohjeen kautta pelaajat alkavat sivusiirtymää tuottamaan ja koko dynaamisen tasapainon ketju on sekaisin saman tien.

Eikös tämä koko ketju alkanut esimerkistä, jossa painoa siirretään LIIKAA eteenpäin?
    Mikä lienee yleinen ongelma, ainakin meille poloisille joilla on sellaisia liikeketjuja takaraivossa muista lajeista joissa peliväline on painavampi ja/tai tulee kovempaa vastaan – kuten tennis, pesäpallo ja jääkiekko. Niissähän haetaan lisää voimaa liikkumalla lyönnin suuntaan.

Meikäläiselle, entiselle alasarjan tennistuupparille, tätä selvensi toisessa ketjussa Pekka Pelimies, joka lienee itsekin tennispeluri, ja luultavasti paljon parempi kuin minä:

Pekka Pelimies kirjoitti: (7.4.2014 2:53:17)

Kuuma putteri osuu tennispalloon silmät kiinni. Golfpalloon osuminen onnistuu huonosti silmät kiinni.
    Indikaatio on selvä. Liikeketjut on kunnossa tenniksessä ja tukevat golf-swingiäsi ylävartalon ja käsien osalta, mutta pelaat golfia tennisjaloilla. Sen sijaan, että lyödään jaloilla läpi ja pyritään liikkumaan osumassa eteen päin, kuten tenniksessä, pitää golfissa ottaa lantion/vartalon liike eteen päin pois osuma-alueelta ja tehdä etujalalla vastustavaa työtä, jottei taitavat kädet ota ohjaimia palloon osumiseksi.
    Muuten periaate on sama. Vartalon massa ja liikkeen aiheuttama voima osuman taakse.

Eli siis: monella opettelevalla golfarilla paino siirtyy helposti LIIKAA eteenpäin?
    Ainakin minulla.
    Erityisesti draiverilla kun pitäisi mukamas saada enemmän voimaa, ja kun swingi on flätimpi ja osumakohta edempänä kuin raudoilla: draiverilll swingi muistuttaa (alitajuisesti) enemmän tenniksen kämmenlyöntiä, jolloin (alitajuisesti) helposti rupean runttaamaan jaloilla sivusuunnassa, tuloksena usein kynttilä tai muuten huono osuma.

Mun on täytynyt harjoitellessa hakea aktiivisesti mielikuvaa, että pysyn draiverilla ’pallon takana’ jolloin swingi tuntuu menevän ’vähemmän väärin’.

Onkohan edes olemassa tapauksia, joissa paino siirtyy LIIAN VÄHÄN? Proot ja osaavammat golfarit voisi kommentoida, mutta yhtäkkiä täys maallikkona arvaisin, että painon siirtyminen liian vähän EI ole ongelma koskaan, tai ainakin hyvin harvoin?

Kuuma putteri kirjoitti: (10.4.2014 10:22:57)

Suurimmat ongelmat nähdään harrastajatasolla kun kyseisen ohjeen kautta pelaajat alkavat sivusiirtymää tuottamaan ja koko dynaamisen tasapainon ketju on sekaisin saman tien.

Eikös tämä koko ketju alkanut esimerkistä, jossa painoa siirretään LIIKAA eteenpäin?
    Mikä …ai tulee kovempaa vastaan – kuten tennis, pesäpallo ja jääkiekko. Niissähän haetaan lisää voimaa liikkumalla lyönnin suuntaan.

Meikäläiselle, entiselle alasarjan tennistuupparille, tätä selvensi toisessa ketjussa Pekka Pelimies, joka lienee itsekin tennispeluri, ja luultavasti paljon parempi kuin minä:

Pekka Pelimies kirjoitti: (7.4.2014 2:53:17)

Kuuma putteri osuu tennispalloon silmät kiinni. Golfpalloon osuminen onnistuu huonosti silmät kiinni.
    Indikaatio on …ike eteen päin pois osuma-alueelta ja tehdä etujalalla vastustavaa työtä, jottei taitavat kädet ota ohjaimia palloon osumiseksi.
    Muuten periaate on sama. Vartalon massa ja liikkeen aiheuttama voima osuman taakse.

Eli siis: monella opettelevalla golfarilla paino siirtyy helposti LIIKAA eteenpäin?
    Ainakin minulla.
    Erityisesti draiverilla kun pitäisi mukamas saada….

Avaas hiuka mulle, kun en niin paljoa varmaankin tennistä kuin sä, mutta kokeillut olen. Mulla semmonen kuva että kyl siinäkin jaloilla ponnistaa pitää vaikka tehoa lyönnin suuntaan viedäänkin. Aikalailla niitä kuvia pelaajista on, joissa ollaan jopa ilmassa kokonaan kun palloa oikeen piiskataan. Ei siinä pelkkä painonsiirto pelaajaa ilmaan nosta? Se vaan tulee seuraamus siitä, kun ajoitus ja liikeketju toimii siten kuin kuuluukin…

Olenkohan nyt yhtään kartalla tulkitessani, että ”keskustelu” aaltoilee kahden eri tyyppisen swingin välillä? Toinen äärilaita on nicklausmainen ”sivuttaissiirtymä”- lyönti, toinen hogantyylinen ”kiertoswingi”. Anteeksi maallikkotermini; yksinkertaistettuna noin olen kuitenkin itse nämä lyöntityylit mieltänyt.
    Itse olen oppini ammentanut Nicklaus esikuvanani. Nyt olen pohdiskellut ja kokeillut rangella käsitykseni mukaista Hogan -swingiä. Hyvältä ja helpolta se ainakin äkkiseltään tuntuu. Jopa niin hyvältä, että jos olen yhtäänkään oikeassa oletuksineni, niin taidanpa ilmoittautua Hyvinkään suuntaan lisäohjausta saamaan. Vanhan poisoppiminen kun taas on luku sinänsä.

ts

Kuuma putteri kirjoitti: (10.4.2014 10:22:57)

Onkohan edes olemassa tapauksia, joissa paino siirtyy LIIAN VÄHÄN? Proot ja osaavammat golfarit voisi kommentoida, mutta yhtäkkiä täys maallikkona arvaisin, että painon siirtyminen liian vähän EI ole ongelma koskaan, tai ainakin hyvin harvoin?

Täsmälleen näin ja se painemittareiden osumaa edeltävä piikki johtuu siitä kun etujalka ’potkaisten’ työntää koko kehoa kohteesta poispäin, koska sen tehtävä on ottaa vastaan mailan ja käsivarsien heilahduksesta syntyvät voimat. Mitä enemmän pelaaja oikeesti siirtää massaa sen jalan päälle, sen enemmän voimantuottoa vaatii taas tuo vastapotku ja käy kuten minulle, että lihasvoima ei riitä, vaan etujalan polvi notkahtaa välillä todella rajusti kohteen suuntaan seurauksena voimattomia vuotoja oikealle tai duck hook vasuriin.

Painon siirtymisen ongelma lyönnin loppuvaiheissa taas on seurausta rotaation puuttumisesta ja hyvin usein taustalla on liian aikainen siirtyminen etujalan päälle, joka em. asian lisäksi aiheuttaa pari muuta ongelmaa, joiden kautta koko lyönti on romuna.

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 370)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #201330 kohteessaPainonsiirrosta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Painonsiirrosta