Aihe: Painonsiirrosta - Golfpiste.com

6.10. – 13.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][12]
KilpailuaSuomalaista

Painonsiirrosta

Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Painonsiirrosta

Esillä 25 viestiä, 226 - 250 (kaikkiaan 370)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • B kirjoitti: (12.4.2014 20:24:36)
    Kerrotko kuka muu massaa svingissä kiihdyttää kuin pelaaja itse?

Sanoisin että potentiaalienergian muuttuminen kineettiseksi energiaksi, ainakin.

Nopeasti ajateltuna pelaaja-maila-systeemin painopiste laskee alemmaksi backswingin huipulta osumaan.

ts

B kirjoitti: (12.4.2014 20:20:14)

ts kirjoitti: (12.4.2014 20:10:57)
    Ja taas mennään metsään kun ei ymmärretä miten laitteet tuota painoa mittaavat dynamiikassa.

Tuo,minkä kirjoitin oli yleispätevä fysikaalinen tosiasia.

Jos olisit joskus nähnyt vaa’an ja golfswingin, ymmärtäisit miten metsässä olet.

B

Tästä svingistä näkee jokseenkin kaiken oleellisen oikeasta painonsiirrosta ja jalkatyöstä, kun sitä katsoo mittausten jalkaterien alta tuottaman tutkimustiedon valossa. Vääntömomenttimaksimit, A-P suunnan voimat, lateraalivoimat ja vertikaalivoimat kaikki asettuvat kohdalleen.
    Lahjakkaimmat oppivat ne itse matkimalla ja palloa lyömällä helpostikin. Heille ongelmaksi voi tulla vaihe, jossa svingi muuttuu tai aletaan hakea jotain ideaa vailla tietoa. Tämä on näkynyt joidenkin nuorten pelaajien svingeissä kun niitä viime vuosilta on nettiin tupsahdellut.

B

ts kirjoitti: (12.4.2014 18:10:14)
    Ja liki kaikki opetus ja varsinkin pelaajien ymmärrys siitä liittyy nimenomaan massan siirtämiseen, ei siis edes siirtymiseen, vaan aktiiviseen siirtämiseen. Siitäkin riesasta mulla ja monilla mun tuntemilla ja valmentamilla pelaajilla on ihan riittävästi kokemusta ja olis hienoa jos ei enempää väkeä siihen suohon ohjattaisi.

Luulon valossa ja tarkoitushakoisesti rakenneltu kuviteltu vihollinen, jota vastaan hyökätään täysin väärin keinoin tiedon puuttuessa.

Hyvin pitkälti tuo harha rakentuu alaspäin lyömisen myytistä, jonka opettamiseen minä olen eritäin vahvasti syyllistynyt takavuosina ennen parempaa ymmärrystä.

Mihin unohdit tukivoimaharhasi?

Kun noista kahdesta harhasta pääsee irti, alkaa häämästellen katsomaan hyvää pallon lentoa joka liittyy ihan outoihin ja uusiin tuntemuksiin kehossa.

Kaikki oikea tieto näistä on ollut käytettävissä niin kauan kuin olet valmentamista ja opettamista harjoittanut.
    Harhasta harhaan ei kannata siirtyä. Toisaalta, näin eivät työt lopu.

ts

B kirjoitti: (13.4.2014 8:34:41)
    Tästä svingistä näkee jokseenkin kaiken oleellisen oikeasta painonsiirrosta ja jalkatyöstä, kun sitä katsoo mittausten jalkaterien alta tuottaman tutkimustiedon valossa. Vääntömomenttimaksimit, A-P suunnan voimat, lateraalivoimat ja vertikaalivoimat kaikki asettuvat kohdalleen.
    Lahjakkaimmat oppivat ne itse matkimalla ja palloa lyömällä helpostikin. Heille ongelmaksi voi tulla vaihe, jossa svingi muuttuu tai aletaan hakea jotain ideaa vailla tietoa. Tämä on näkynyt joidenkin nuorten pelaajien svingeissä kun niitä viime vuosilta on nettiin tupsahdellut.

No huh.. kaikki kunnia Tapsalle mukavana tyyppinä, mutta kyllä tuosta vielä on pitkä matka laittaa peli kuosiin Tourin tasoa varten. Ihan ensin jalkatyö ja sitten tuo käsi -vartalosuhde.

ts

B kirjoitti: (13.4.2014 9:41:44)

Ja liki kaikki opetus ja varsinkin pelaajien ymmärrys siitä liittyy nimenomaan massan siirtämiseen, ei siis edes siirtymiseen, vaan aktiiviseen siirtämiseen. Siitäkin riesasta mulla ja monilla mun tuntemilla ja valmentamilla pelaajilla on ihan riittävästi kokemusta ja olis hienoa jos ei enempää väkeä siihen suohon ohjattaisi.

Luulon valossa ja tarkoitushakoisesti rakenneltu kuviteltu vihollinen, jota vastaan hyökätään täysin väärin keinoin tiedon puuttuessa.

Hyvin pitkälti tuo harha rakentuu alaspäin lyömisen myytistä, jonka opettamiseen minä olen eritäin vahvasti syyllistynyt takavuosina ennen parempaa ymmärrystä.

Mihin unohdit tukivoimaharhasi?

Kun noista kahdesta harhasta pääsee irti, alkaa häämästellen katsomaan hyvää pallon lentoa joka liittyy ihan outoihin ja uusiin tuntemuksiin kehossa.

Kaikki oikea tieto näistä on ollut käytettävissä niin kauan kuin olet valmentamista ja opettamista harjoittanut.
    Harhasta harhaan ei kannata siirtyä. Toisaalta, näin eivät työt lopu.

Jaahans… valtakunnanidiootti taas herännyt julitamaan tyhmyyttään.

Ihan oikeesti, etsi jostain vaaka ja tutustu sen toimintaan. Jos et löydä, mä voin tehdä sulle videon missä homma selviää helposti. Sitten voit alkaa katselemaan kuvia ja lukemaan hyvälaatuista kirjallisuutta, jossa puretaan juuri näitä vanhoja myytejä.

Ainii… tukivoima on toki todistettu moneen kertaan. Kukaan ei jälleen oletakaan että sinä siitä jotain ymmärtäisit. Minkähän takia muuten sentin sivussa oelva osuma lyhentää lyöntiä niin pirun paljon… eihän siinä mikään muutu ja kaksi kappaletta edelleen törmäävät toisiinsa.

Ja harhaa.. pelkkää harhaa jo ihan laulun sanoin… Ihan hieno oli katsoa kuukauden verran näidne harhojen aiheuttamia 300m draiveja keskelle latua ja 16-17 Gir kierroksia. On myös mukava nähdä kun tunti asioista kuulemisen jälkeen nuori ammattilaispeluri on päässyt hukista eroon ja painaa isolla paineella suoraa lyöntiä kohteeseen, ehkä sunkin suosikkis kannattais opetella moinen tapa

B

Jake2 kirjoitti: (23.3.2014 23:54:14)
    Valitettavasti sitä on opetettu, niinkuin näkyy tuosta Foleyn videosta. Itse muistan ihan ensimmäisen pron tuntini jonka otin Etelä-Afrikassa ja se mikä jäi mileleen oli että pitää saada paino siirtymään etujalalle. Ei kuulemma siirtynyt tarpeeksi.

Vähemmän lahjakkailla aloittelijoilla primaarirefleksi on kauhoa palloa ilmaan. Klassisen reverse pivotin tai takajalan päällä pyörimisen ainekset.
    Kommentti siitä, että paino ei siirry on toteamus. Oddsit ovat sen puolella, että Jakenkin tapauksessa havainto oli oikea. Tuskin siihen olisi tarvittu painonsiirron vastustamista lisäksi
    Ohjeet siitä, miten painoa siirretään ja mailaa käytetään niin, että pallo nousee ilmaan ovat opetusta. Parempaa tai huonompaa, kuitenkin yksilöllistä.
    Jake ehkä pahoitti mielensä, kun svingi ei ollutkaan heti täydellinen. Minä olisin satsannut hyvän opetuksen hankkimiseen, jos ensimmäisen tunnin anti ei alkanut tuottaa kehitystä.

B

ts kirjoitti: (13.4.2014 9:59:14)
    Minkähän takia muuten sentin sivussa oelva osuma lyhentää lyöntiä niin pirun paljon… eihän siinä mikään muutu ja kaksi kappaletta edelleen törmäävät toisiinsa.

Eikö?

B kirjoitti: (12.4.2014 20:02:30)

ts kirjoitti: (12.4.2014 16:55:38)
    Koska tuon ponnistuksen voimasta kehon massa siirtyy kohteesta poispäin ja mittauksia väärin luettaessa oletetaan sen siirtyvän kohteen suuntaan. Siksi pitää ymmärtää miten tuo vastapotku näkyy käyrissä ja muuta kautta sitten voi todeta mihin suuntaan keho liikkuu tuossa vaiheessa.

Gravitaatiovoima(g)vektorin kanssa samalle suoralle asettuva vertikaalinen kiihdytysvektori a ei minkään fysikaalisen opin mukaan voi aiheuttaa massan siirtymistä ’kohteesta poispäin’, jos vaakatason normaalia ei tulkita suunnaksi kohteesta poispäin.
    Toisaalta: Ei myöskään kohteen suuntaan.

Kuka on väittänyt että ponnistuksen voimavektori olisi puhtaasti vertikaalinen. Ja vaikka ne kummankin jalan olisivat puhtaasti vertikaaliset, niiden yhteisvaikutus voi silti aiheuttaa vääntömomentin massakeskipisteen ympäri, jolloin ne yhdessä voivat aiheuttaa massakeskipisteen siirtymän.

ts

B kirjoitti: (13.4.2014 10:12:38)

ts kirjoitti: (13.4.2014 9:59:14)
    Minkähän takia muuten sentin sivussa oelva osuma lyhentää lyöntiä niin pirun paljon… eihän siinä mikään muutu ja kaksi kappaletta edelleen törmäävät toisiinsa.

Eikö?

Muuttuu siinä oikeesti ja taas sarkasmihälyttimesi on rikki. Pääosin siinä nimittäin juurikin muuttuu tukivoima.

B

ts kirjoitti: (13.4.2014 9:50:38)

B kirjoitti: (13.4.2014 8:34:41)

No huh.. kaikki kunnia Tapsalle mukavana tyyppinä, mutta kyllä tuosta vielä on pitkä matka laittaa peli kuosiin Tourin tasoa varten. Ihan ensin jalkatyö ja sitten tuo käsi -vartalosuhde.

Todella mukava katsoasuomalaista svingiä, joka on näin luonteva. sen puolesta menestykselle on valmis pohja olemassa. Tourille meneminen on tuolla svingillä kiinni täysin muista lahjakkuuden lajeista.
    Onnea ja menestystä uralle!

ts

B kirjoitti: (13.4.2014 10:07:18)

Valitettavasti sitä on opetettu, niinkuin näkyy tuosta Foleyn videosta. Itse muistan ihan ensimmäisen pron tuntini jonka otin Etelä-Afrikassa ja se mikä jäi mileleen oli että pitää saada paino siirtymään etujalalle. Ei kuulemma siirtynyt tarpeeksi.

Vähemmän lahjakkailla aloittelijoilla primaarirefleksi on kauhoa palloa ilmaan. Klassisen reverse pivotin tai takajalan päällä pyörimisen ainekset.
    Kommentti siitä, että paino ei siirry on toteamus. Oddsit ovat sen puolella, että Jakenkin tapauksessa havainto oli oikea. Tuskin siihen olisi tarvittu painonsiirron vastustamista lisäksi
    Ohjeet siitä, miten painoa siirretään ja mailaa käytetään niin, että pallo nousee ilmaan ovat opetusta. Parempaa tai huonompaa, kuitenkin yksilöllistä.
    Jake ehkä pahoitti mielensä, kun svingi ei ollutkaan heti täydellinen. Minä olisin satsannut hyvän opetuksen hankkimiseen, jos ensimmäisen tunnin anti ei alkanut tuottaa kehitystä.

Voi ristus miten joku pystyy suoltamaan kerta toisensa jälkeen pelkkää paskaa näytölle. Ei sulle ole tullut mieleen, että Jake on ehkä viime vuosina tajunnut jostain syystä mikä tuossa koko ajatuksessa oli pielessä? Onko käynyt mielessä, että kun Jake on tajunnut miksi painonsiirto on niin haitallinen oppi ja päässyt päinvastaiseen suuntaan aiheessa, niin peli on parantunut isosti? Onko käynyt mielessä, että Jake on ymmärtänyt että koko mailan ei tarvitse olla menossa alaspäin osumassa, vaan lapa riitää ja se taas toteutuu kunhan ei koita kiihdyttää lapaa?

Sorry tyhmät kysymykset.. vastausten oivaltaminenhan vaatis aivotoimintaa.

Millon sä B tajuat että sua poidetään ihan yleisesti valtakunnanpellenä ja palstan suurimpana ääliönä? Millon sä tajuat, että kukaan ei usko sun höpinöitäs pätkän vertaa, koska niistä paistaa tyhmyys läpi kuin Rummukaisen Elmerin päänkuoresta ikään.

ts

B kirjoitti: (13.4.2014 10:22:42)

Todella mukava katsoasuomalaista svingiä, joka on näin luonteva. sen puolesta menestykselle on valmis pohja olemassa. Tourille meneminen on tuolla svingillä kiinni täysin muista lahjakkuuden lajeista.
    Onnea ja menestystä uralle!

Ihan hieno vetää vuodessa pari kierrosta hyvin ja saada yks isompi shekki. Valitettavasti ei riittänyt ihan kortin uusimiseen ja niitä isoja lukuja tuli tauluun kauden mittaan sitten lisää.

Mun kohdalla kaiman swingin katsominen ei ole ihan rajottunu toki videoon vaan piti vallan pari kierrosta pelata toissa syksynä hänen kanssaan ennen karsintoja. Sillon mä huolestuin ekan kerran, että näinköhän menee yksi lupaava kaveri taas hukkaan parin pienen asian takia. Eihän sitä hätää niin isosti tyynessä ja leveellä kentällä…

Niin ja syksyllä tuli sitten tarinoitua yhden pelmiehen kanssa joka oli pari kisarundia T:n kanssa pelannut. Otti ihan itse puheeks, että mittaa on pisusti mutta eikö kukaan ole kertonut mitä sillä mailalla pitäis pallolle tehdä. No tokihan sekin oli vaan hänen mielipiteensä ja perustui hämmennykseen siitä että T lähti kotiin kahden rundin jälkeen ja hän pakkas vähän rahaa taskuun tuostakin tapahtumasta.

Mutta ehkä siellä ne pari asiaa jossain vaiheessa löydetään ja tekeminen toisaalta vakiintuu ja toisaalta monipuolistuu. Pelkkää hyväähän tässä toivotaan.

B

Jake2 kirjoitti: (13.4.2014 10:19:30)
    Kuka on väittänyt että ponnistuksen voimavektori olisi puhtaasti vertikaalinen.

Väite kuuluu niin, että etujalan alla oleva paino Newtoneissa on jonkinlainen takapotkupaine, jolla estetään painonsiirto takajalalta etujalalle ja vastustetaan ’svingivoimia’

No missäs ne kuution Kuninkaan tallissa pelavat kortin uusijat ovat? Tai löytyykö edes yhtään kortin omistajaa millekkään tourille? On se kumma kun tuollaisen gurun täytyy täällä Suomessa netin forumeilla pölvästeille kehuskella miten lähes kaikkien ohikulkijoiden hukin ja slaissit on poistettu. Luulisi että rahaa tulisi ovista ja ikkunoista kun nääs tietää pari siikrettiä.

Jätät tietenkin tapasi mukaan vastaamatta kysymyksiin. Seikka josta usein syytät muita.

ts kirjoitti: (13.4.2014 10:31:09)

B kirjoitti: (13.4.2014 10:07:18)

Onko käynyt mielessä, että Jake on ymmärtänyt että koko mailan ei tarvitse olla menossa alaspäin osumassa, vaan lapa riitää ja se taas toteutuu kunhan ei koita kiihdyttää lapaa?

Luulen ettei kovin moni kuvittele että mailan kahva on liikkeessä alaspäin osuma-alueella. Ymmärrän että harrastelijat saattavat lyödä ’lyö alaspäin’ -ohjeilla jotain kirveslyöntejä joissa massakeskipiste siirtyy liikaa kohteen suuntaan, mutta eiköhän tuo ole harvinaisempi ongelma.

Yleisempi on se, että kauhotaan pallo hartialinjaa aktiivisesti kääntämällä ja lyödään tahattomia kierteitä ja huonosti palloon osuen.

ts

B kirjoitti: (13.4.2014 11:07:22)

Väite kuuluu niin, että etujalan alla oleva paino Newtoneissa on jonkinlainen takapotkupaine, jolla estetään painonsiirto takajalalta etujalalle ja vastustetaan ’svingivoimia’

Totta hemmetissä se on sitä. Huvittavaa kun kaveri esiintyy liki fyysikkona eikä tajua näin yksinkertaista faktaa.

ts

flog kirjoitti: (13.4.2014 11:13:05)

Luulen ettei kovin moni kuvittele että mailan kahva on liikkeessä alaspäin osuma-alueella. Ymmärrän että harrastelijat saattavat lyödä ’lyö alaspäin’ -ohjeilla jotain kirveslyöntejä joissa massakeskipiste siirtyy liikaa kohteen suuntaan, mutta eiköhän tuo ole harvinaisempi ongelma.

Yleisempi on se, että kauhotaan pallo hartialinjaa aktiivisesti kääntämällä ja lyödään tahattomia kierteitä ja huonosti palloon osuen.

Nii.. vain 90% mun tapaamista joille on opetettu painonsiirtoa ja alaspäin lyömistä 🙂

Siis onglema #1 on edelleen kuitenkin lavan nopeuden kiihdyttäminen ranneliikkeellä ja siitä seuraava kauhominen. Sitä tekee 99%

ts kirjoitti: (13.4.2014 11:16:29)

B kirjoitti: (13.4.2014 11:07:22)

Totta hemmetissä se on sitä. Huvittavaa kun kaveri esiintyy liki fyysikkona eikä tajua näin yksinkertaista faktaa.

Olen missannut tämän selityksen, voisiko tätä avata hieman? Siis ’takapotkupaine’ Newtoneina? Svingivoimat?

ts

flog kirjoitti: (13.4.2014 11:23:50)

Olen missannut tämän selityksen, voisiko tätä avata hieman? Siis ’takapotkupaine’ Newtoneina? Svingivoimat?

Ihan tuolla alkupään viesteissä jossain jo selitin miksi nämä mittalaitteet antavat ennen osumaa piikkinä vasemman jalan alla olevan paineen sen sijaan että paine jäisi korkealle. Paine antureissa siis kasvaa silloin sen vuoksi, että etumainen jalka ojentuu ja työntää kehon massaa poispäin tuosta anturista, ei sen vuoksi että pelaaja siirtyisi etujalan päälle. Jos todella tapahtuisi siirtyminen, tuo anturin lukema myös jäisi korkeaksi, koska massa olisi siellä.

Muut ’swingivoimat’ ovat sitten ihan yksinkertaista dynaamista tasapainoa, jossa alavartalon liikkeet ottavat vastaan mailan ja käsien heilahduksen voimat ja työsketelevät tuota liikettä vastakkaiseen suuntaan.

B ilmeisesti uskoo että vesihiihtäjän olisi hyvä nojata veneen suuntaan. Onnea vaan vesien lämmetessä…

ts kirjoitti: (13.4.2014 11:20:58)

flog kirjoitti: (13.4.2014 11:13:05)

Nii.. vain 90% mun tapaamista joille on opetettu painonsiirtoa ja alaspäin lyömistä 🙂

Siis onglema #1 on edelleen kuitenkin lavan nopeuden kiihdyttäminen ranneliikkeellä ja siitä seuraava kauhominen. Sitä tekee 99%

Luotan otokseesi. Oma otokseni ei perustu opettamiseen, joten siinä virhemarginaalit ovat merkittävästi suuremmat.

B

Lopuksi muutamia teasereitä:
    Suurimmalla teholla lyövät pelaajat kasvattavat painoaan eniten osumaan tultaessa. Miksi? Mikä saa LD-lyöjät nousemaan usein ilmaan Impactin läheisyydessä? Miksi heidän etummainen jalkansa usein pyörähtää villisti auki eli ulospäin osuman tuntumassa?
    Kiihtyvyydet ja siten voimat lateraalisuuntaan ovat varsin pienet. Mitä se kertoo niistä svingivoimista jotka kuutiossa riepottelevat tuuppareita? Takimmaisen jalan vääntömomentti tyypillisessä driverilyönnissä hyvällä pelaajalla on korkeimmillaan esimerkiksi alle 25Nm. Mihin suuntaan? Mitä sillä tehdään ja milloin. Miksi hyvillä pelaajilla etummainen jalka rullaa usein ulkosyrjälleen. Millaisia voimia siihen liittyy? Mikä saa aikaan ’rotaation’ svingissä? Miten vaaka reagoi siihen??
    Miten ammattilaiset ja hcp-pelaajat eroavat ryhmänä ja minkä ominaisuuksien suhteen?
    Siirtyykö paino etujalalle ja kun siirtyy , milloin ja miten. Miten painonsiirto liittyy svingiin?
    Ja nyt: Virvon varvon tuoreeks’ terveeks’ tulevaks vuuveks’. Sulle vitsa, mulle palkka.

ts

B kirjoitti: (13.4.2014 12:09:33)
    Miksi hyvillä pelaajilla etummainen jalka rullaa usein ulkosyrjälleen.

Kun riittävän moni hyvä pelaaja tekee samaa virhettä, sitä aletaan opettamaan oikeana. Biomekaanisin perustein tuossa ei ole mitään järkeä ja siitä pitäisi jokaisen golfarin hankkiutua eroon… jo pelkästään terveydellisistä syistä lyönnin vakauden lisäksi. Silloin vaan tarvii löytää ne uudet ja oudot tuntemukset ja ymmärtää tämän etujalan oikea käyttö perinteisen mallin sijaan.

B kirjoitti: (13.4.2014 12:09:33)
    Suurimmalla teholla lyövät pelaajat kasvattavat painoaan eniten osumaan tultaessa. Miksi?

Tämä herättää paljonkin pohdintaa. Laitan tarjolle muutaman vaihtoehdon:

1) Hyvät pelaajat ovat usein alipainoisia ja joutuvat tästä systä kasvattamaan painoaan.

2) Pieni välipala backswingin ja foresawingin välillä auttaa rytmittämään swingin oikein.

3) Jos painon nouseminen on niin merkittävää, että se näkyy vaa’alla, kyseessä täytyy olla manööveri, jossa pelaaja poimii kiven tai muun vastaavan esineen taskuunsa swingin aikana.

4) Painon kasvattaminen kilolla – siis tarkalleen ottaen 9,81 Newtonilla – edellyttää noin 7000 kilokalorin syömistä. Onko mahdollista, että huippupelaajat myös kuluttavat 7000 kilokaloria osumahetkellä?

Kaiken kaikkiaan painon kasvattaminen swingin aikana ei vaikuta kovin mielekkäältä.

1) Jos haluaa saada vastapainoa lyöntiin, kannattaa minusta käyttää painovyötä koko swingin ajan.

2) Jos haluaa huoehtia hiilihydraatti ja proteiinivarannoista, kannattaa mieluummin haukata pieni välipala swingin jälkeen.

3) Jos haluaa rytmittää swingiä, kannattaa kehitellä jokin mentaalipuolen harjoite, joka ei lihota.

Jos taas ’paino’ termiä käytetään tässä virheellisesti kuvaamaan pönkkäjalan tuottamaa vastavoimaa osumahetkellä, syy on täysin selvä. Hyvien pelaajien mailanapäännopeus on suurempi, joten pönkkäjalan tuottaman vastavoimankin tulee olla suurempi.

Aivan laskuharjoituksen vuoksi joku vois laskea 40 asteen kulmaan lähtevän pallon saaman impulssivektorin osumahetkellä. Tuon impulssivektorin vastavoiman pystysuuntainen komponentti näkyy vaa’alla osumahetken aikana. Jos joku haluaa käyttää ’painosta’ yhtälöä F=(g+A) x massa, vaalla, näkyy siis hetkellisesti pelaajan ’painon’ lisäksi myös pallon ’paino’.

Alkuperäisen kysymyksen oikea muotoilu olisikin:
    ’Miksi suurimmalla teholla pelaavat pelaajat kasvattavat osumahetkellä eniten pallon ’painoa’?’
    Vastaus on tietenkin:
    ’Koska he pelaavat suurimmalla teholla.’

Kun tänne ei ole ilmestynyt yhtään painonsiirtokäppyrää reposteltavaksi, palaan tähän, lähinnä Suzannin osalta
    * onko tietoa miten alempi, kiertoliikettä kuvaava graafi on mitattu/laskettu?
    * ovatko vasemman ja oikean jalan alustaan tuottama voimajakautuma ja ’pressure center’:n sijainti oikein/uskottavia?
    * miltä massakeskipisteen liike näyttää swingin aikana ja seuraako se jollain tarkkuudella ’pressure center’ täplää?
    * onko Suzannin swingi painon siirtymisineen sellainen, jota pitäisi kopioida/välttää?

Esillä 25 viestiä, 226 - 250 (kaikkiaan 370)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #201166 kohteessaPainonsiirrosta

Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Painonsiirrosta