Aihe: Pääkirjoitus…. - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Pääkirjoitus….

Etusivu Foorumit Yleistä Pääkirjoitus….

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ’Pitkien lyöntien ihailu vääristää golfia…’ ’259 metrinen väylä ja pitäisi olla yrittämättä lipulle vaikka siihen olisi mahdollisuus….’ Kun kyseinen herra joutuu odottamaan jotain pitkälyöntistä ’NUORTA JUIPPIA’ (kirjoituksessa paistaa läpi, ei paljoa anneta arvoa nuorisolle meininki). Niin missä vedetään raja edellä olevien altapois pääsemisen odotukseen? Onko se kenties E. KM. L:lyönnin pituuden mukaan? Olen pelannut klubilla jossa eräs henkilö pelaa, lähes kaikkia par 4 par kolmosina ja par 5 par nelosina, ja pakko myöntää ettei kyseinen henkilö eikä hänen ryhmänsä ole koskaan ollut jaloissamme. Eli pienen katkeruuden äänen voisi harkita vaihtavansa, vaikka nuorten kehityksen ihailuun! Klubi pelin suola on pienet riskin otot omalla harjoituskierroksella, joten ensikerralla kun itse näen kyseisen pääkirjoittajan vaikka Par 3:lla, niin suosittelen ehdottomasti lyömään välilyönnin, kun eihän se kuitenkaan osu griiniin se avaus, varsinkin lyöjikin on kerran noin vanhakin!

Mitä väliä jollain kentän par-luvulla on siihen nähden mitä mailaa pitäisi käyttää?

Jos oma draivin pituus on joskus 250m ja fiilis on hyvä lähtee yrittää kernille jotain noin 250m pitkää reikää niin miksi ei…

Kyllä kirjoittaja on eräin osin oikeassa. Pitkälyöntiset lyökööt vasta kun se on vaaratonta, mutta miksi ihmeessä lyhytlyöntisemmät eivät voisi avata ennen vaikka pitkälyöntisellä olisi honööri?

Puttaus- ja honöörijärjestyksen tiukka noudattaminen on yksi turhimmista ( ja peliä hidastavimmista) käytännöistä. Tervettä talonpoikaisjärkeä käyttöön.

Viralliset kilpailut ovat sitten eri juttu.

Nimetön

Itsekin olen miettinyt onko pakko honoorista pitää kiinni jos se vähän jouduttaisi peliä että lyhyt lyöntisempi lyö ensin. Kai siinä on se että ei kehtaa sanoa jollekin että lyö sinä ensin kun lyöt niin paljon lyhyemmälle kuin minä. Täytyypä muistaa ensi kerralla jos alkaa tuntua että ruuhkautuu kenttä.

ts

Ja tuo lyöntijärjestyksen tilapäinen muuttaminen auttaa ryhmän irtaantumista siltä kyseiseltä tiipaikalta noin minuutin.

Kannattaa käyttää, jos seuraavalla siirtymällä on taukokioski, missä voi sitten tuon säästyneen minuutin kuluttaa tehokaasti.

Omalla kaveriporukalla pelattaessa olemme itse asiassa aika useinkin tehneet niin, että me punaisilta lyövät siniset ;o) avaamme ensin nopeuttaaksemme peliä ja pitkälle lyövät miehet ovat rauhassa odotelleet, että edellinen ryhmä on päässyt turvallisen matkan päähän. Tämä tietysti yleensä vain silloin, kun punaisten ja keltaisten etäisyys toisistaan ei ole kovin suuri.

ts: Entäpä jos sillä seuraavalla väylällä ei olekaan tarvetta odottaa? Kyllä se minuutin säästäminen monestikin kannattaa – varsinkin kun menetettyjä minuutteja ei yleensä saada kiinni.

Taukokioskille säästetty minuutti voipi hyvinkin auttaa siinä ettei paitaa tartte etelleenkään pestä…

Kyllä niitä minuutteja saattaa kertyä kolmekin ja saman verran greenillä kun jätetään ne merkkailut ja tiukat putttijärjestykset väliin.

Jääkööt ihmettelyt breikkien sihtailuista joka kulmasta toiseen kertaan.

Kyllähän minusta se lyöntijärjestyksen muutosehdotus pitäisi tulla siltä pitkälyöntiseltä. mutta jos ei ymmärrä, niin sitten seisoskellaan.

Monissa yhteyksissä on todettu, ettei mikään yksittäinen tekijä selitä hitaita kierroksia vaan monet pikkuasiat, jotka toistuvat.

ts

Oon kuullu kerrottavan semmosestakin tapauksesta. Tais olla Norjassa joskus 80-luvun puolivälissä 🙂

Nimetön

Samaa mieltä. Siis tuon puttausjärjestyksen kanssa. Se jos mikä hidastaa, että joka putin jälkeen merkataan, pyyhitään, katsellaan ja säädetään…

Monet seikat pelin hitauteen vaikuttavat, mutta tuo on ehkä yksi suurimpia.

’Pitkien lyöntien ihailu vääristää golfia…

259 metrinen väylä ja pitäisi olla yrittämättä lipulle vaikka siihen olisi mahdollisuus….’

Kyllä ainakin minä tykkään lyödä mielummin pitkälle kuin lyhyelle. Järkevä riskin otto kuuluu tähän peliin ja sillä sipuli. Samalla toki se on pelin vaikein puolikin.

ps. Hymyilyttää eikä aiheuta lyhytlyöntisyyden ihannointia, jos joku on tehnyt HIO:n par3 (130m) vaikka puu3:lla ja sen erääseen televisio-ohjelmaan on ilmoittanut 🙂

Mikäs tossa merkkaamisessa hidastaa? Merkkaat pallin ja annat seuraavan lyödä. Siinähän muuten ehtii jo putsailla ja vaikka kiikaroitakin omaa puttiansa. Vai eiku mistä o kyse? Kanadastako?

ts

Miten IHmeessä tuohon saa kulumaan kolme minuuttia. Vaikka kolme henkeä löisi avauksen, ei siihen voi millään yli minuuttia mennä, kun tiiauspaikalla ollan jo valmiina. Hmm..

Niin kumpi sitä golfia onkaan vääristämässä puttaus vai avaus, yleensä olen huomannut että ne pitempilyöntiset ovat nimen omaan niitä suurpiirteisempia jamppoja, joita ei juurikaan kiinnosta lyöntivuorot.

Pituudella on pakko olla väliä tiesiähän sen jo aikanaan Napoleonin ystävätkin….

Varmimmin saat pelitoveristasi ikuisen ystävän, kun toteat tiiauspaikalla hänelle, että ’lyöppäs sinä ensin kun olet tuommoinen lyhytlyöntinen’

😉

Nimetön

Ei se ainakaan nopeuta peliä, jos puttaat kolon ohi ja on edelleen palli kauimpana ja nostat pallon, putsaat, hinkkaat, tarkistat vielä pari kertaa kallistukset ja sitten taas lyömään… Mutta tuo ei ollut se pääointii, vaan puttausjärjestys.

Eli lähinnä peliä hidastaa viheriön ympäristössä toisten lyöjien odottelu, jos vaikka oma pallo on jo metrin päässä kupista… Kai sen sinne voi siitä lyödä, sillä aikaa, kun muut hakee pallojaan ympäröivistä bunkkereista…

No enpä ole tosiaan kellottanut minkä verran aikaa esim. kolme avausta tiiltä vie? Eivät ne minuuttiin mahdu.

2-3 minuuttia on taas aika rivakasti putattu 4 hengen ryhmältä. Eli jos pitkälyöntinen joutuu odottelemaan puttauksen ajan greenin vapautumista.

Täällä on jätetty määrittelemättä pitkälyöntisen/keskimittaisten/lyhytlyöntisten rajat metreissä? Onko yli 250 m pitkä, 225-200 m keskimittainen ja ykkösellä alkavat lyhyet. Puhutaan nyt miehistä?

Selväähän on se, että liian lähelle ei saa lyödä. Jos nuori juipppi lyö helposti 230-240 metriä niin ei se paljoa vaadi, että sen sinne griinille tai edes 5 metrin päähän menee.

Viheriöllä tarvii olla viisas, jos kaveri on juuri chipannut, jäänyt kauimmaksi, ja on viemässä bägiä griinin toiselle puolelle voi joku chippiä griinillä katsonut ihan hyvin putata vaikka olisi lähimpänä lippua.

Omasta mielestä golfissa turhinta on tauko. Kyllä siinä klubilla voi vessassa käydä, täyttää vesipullon ja ostaa jotain täydennystä eväisiin. Mutta 10 min on liikaa. Joskus kun tulee ysiltä klubille ja kysäisee onko seuraava ryhmä jo jatkamassa kun edessä näyttäisi olevan tyhjää, jos siihen vastataan, että meillä on oikeus kymmenen minuutin taukoon, vaikka kuppi olisikin jo tyhjä, ei kerää multa kiitosta. Kuinkahan kauan toi tauko on kuulunut golf kierrokseen?

Eikös ne lenkkipolut ole erikseen? Vai pitäskö nämä golfkentät muuttaa lenkkipoluiksi? Ilman palloa pelattaisiin ja mentäs vaan. Kaikki kun tietää mennessään sinne kentälle, ettei ole lenkille menossa. HäH!?

itse kyllä ilmoitan aina jos yritän par 4sta greenille ja näen toisilla rautamailat kädessä annan heidän kyllä lyödä ennen minua jos vain haluavat.

Montako HOLARIA Sinulla

BoaKyy on tehty puu-3:lla tai

muulla mailalla?

kukin valitkoon oman pelitaktiikkansa ja pelatkoon turvallisesti sen mukaan, ei siihen saa kukaan muu mennä puuttumaan, rankkujahan siitä seuraa sille, joka ’neuvoo’ toisen pelitaktiikkaa..

golfin säännöt eivät vaadi pelaamaan ’tulosta’, ne jotka pystyvät lyömään ’munaa’ pitkälle, saavat siitä kicksejä, lyhytmunaisten on turha asiaan puuttua, pääkirjoituksessa asiaan puuttuminen on lähinnä säälittävää

Tässä aiheessa on taas palattu puttaamisesta johtuvaan hitaaseen peliin. Usein toistuva väite on:

’Se jos mikä hidastaa, että joka putin jälkeen merkataan, pyyhitään, katsellaan ja säädetään…’

Oma otokseni on kolmen vuoden aikana on vielä kohtuullisen suppea: n. 200 kierrosta ja arviolta 300 pelikumppania. En ole törmännyt yhteenkään kaveriin, joka olisi käyttäytynyt edellä kerrotulla tavalla. Taitaapi olla urbaanilegenda.

Sitä vastoin olen nähnyt kymmeniä hutiloiden puttaavia, joille kertyy kolme, helposti jopa neljä puttia suhteellisen yksinkertaisesta perusputista. Vaikka Pelzin mukaan golfarit, ammattilaiset mukaan lukien näkevät oikein vain kolmanneksen greenin kallistuksista, kannattaisi niitä kuitenkin vilkaista ja nimenomaan silloin, kun pistetään lyhyttä puttia sisään.

Jos ette merkkaa palloanne, astutte ilmeisesti surutta muiden puttilinjoille tai ette välitä muille mahdollisesti tulevista rangaistuksista mitään, sillä pallo voi reiän reunasta kierähtää miltei mihin suuntaan tahansa. Muuten, merkitsemisen pyytäminen vie paljon enemmän aikaa kuin tietyissä tilanteissa sujuva automaattinen merkintä.

Greenirutiineissa on toki useimmilla parantamisen varaa. Tärkeintä olisi olla valmiina, oman vuoron tullessa. Minä en poikkeaisi oikeasta vuorojärjestyksestä kuin aivan selvissä tapauksissa. Miten voit olla valmiina puttaamaan, jos et tiedä kuka seuraavaksi sohii palloaan reiän suuntaan?

Kyyllähän näihin merkkaaja-sihtaaja-nostelijoihin on törmätty viimeksi eilen, mutta kaveri teki sen ripeästi ja oli valmis vuorollaan. Lyöntivuoroa odotelelessa on sattunut useampi tapaus eteen, joten tyyppiä en ihan urbaanilegendaksi laskisi.

Itse pallo pahemmin nostele tai merkkaile ellei ole selvästi tiellä ja linjalla. Tapana on kysyä, häiritseekä pallo ja haluaako pelikumppani pallon merkittävän. Kun minusta puttaus on fiilispohjaista, en usko breikkien tai kallistusten tutkailun olevan muuta kuin arpapeliä. Mutta jokainen tavallaan.

Putatkoon se ensin joka on valmis ja mielellään loppuun, jos pallo jää kupista 20-30 cm.n päähän.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 36)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #345356 kohteessaPääkirjoitus….

Etusivu Foorumit Yleistä Pääkirjoitus….