Aihe: Ovatko golfarit nipottajia? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Ovatko golfarit nipottajia?

Etusivu Foorumit Yleistä Ovatko golfarit nipottajia?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 36)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #187542 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tutkijaprofessori Mika Pantzar toteaa haastetattelussaan Suomen Golflehdessä 8/07 mm. seuraavaa: ’Ikävä kyllä golfissa on koko ajan nurkan takana väijymässä eräänlainen huomauttamisen kulttuuri, halu puuttua toisten tekemisiin. Joku intoilee säännöistä… toinen hoputtaa nopeampaan peliin… kolmas nyrpistelee vaatteillesi. Golfilla olisi loistavat mahdollisuudet olla jalostamassa ihmisissä eräänlaista reiluuden elementtiä…Vähemmän ryppyotsaisuutta…’ Tuntuuko tutulta? Tapaatko golfkentällä enemmän ryppyotsaisia ja hoppuilevia nipottajia kuin letkeitä ja kaikille tilaa antavia nautiskelijoita? Kumpaan ryhmään katsot itsesi kuuluvan?

#470534 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän tuota ’nipotusta’ tulee vastaan silloin tällöin. esimerkki: Kaveri ajaa kentälle kevarillaan ja toinen kaveri moikkaa tekemällä sormillaan hevikuvioista tutut sarvet, kaveri vastaa samalla tavalla. Noh, vanhempi herrasmies tulee huomauttamaan kaverille: EIHÄN TUOLLAISIA KÄSIMERKKEJÄ SAA GOLFKENTÄLLÄ NÄYTTÄÄ!!
    Oliko ’inside’ vitsi todellakin sopimaton golfkentälle?

#470535 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän tämä sama nipotus jatkuu täällä forumillakin. IHAN sama mitä kirjoittaa niin heti ollaan kaivamassa jotain negatiivista asiasta.

#470536 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pantzarin kirjoitus sinänsä oli mielenkiintoinen ja ajatuksia antava.
    Enpä ole juurikaan tavannut nipottajia, vaikka olen pelannut monilla kentillä. Itse lukeudun kyllä kaikille tilaa antavien ryhmään.
    Nipotusta olen tavannut ennemminkin Golf-lehden sivuilla pääkirjoitusten, kolumnien, artikkelien teksteissä, joissa ’vouhkataan’ (nipotetaan) liian paljon ja usein muka oikeasta tasoituksesta, tasoitushuijareista, hitaasta/nopeasta pelistä, pukeutumisesta, pitkälyöntisistä ym. No, annan näillekin tilaa ja lopetan lukemisen, jos alkaa tuntua toistuvasti tankkaamiselta. Viimeksi ilmestyneessä lehdessä ei kuitenkaan ollut tällaista, kiitos siitä.

#470537 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Aloitetaanko taas keskustelu ’hitaasta’ pelaamisesta?:) En ole vielä nipoihin törmännyt, odotan innolla. Taitaa se tutkija vaan olla oikeassa?

#470538 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Wilsonmies kirjoitti: (27.11.2007 21:18:53)
    Aloitetaanko taas keskustelu ’hitaasta’ pelaamisesta?:) En ole vielä nipoihin törmännyt, odotan innolla. Taitaa se tutkija vaan olla oikeassa?

Eiköhän tämä’hidas’pelaaminen ole jo käsitelty????????????????????????????????
    Vai onko???? TOIVOTTAVASTI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#470539 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myönnän heti kaiken ja heittäkää ihan vaan golfpiste.comin keskustelupalstan perusrakentavaan kriitiikkiä päin naamaan:-):-):-)

Onko ongelmana ehkä lottokone ’caddiemasterin arvonta’ (4 heng ryhmä)?

Siedän sosialisesti hiljaa kaiken sortista peliseuraa, mutta en nauti ’aikuisten oikeesti ihan’ kaikesta… Raaka mielipiteeni on: Golfkentälle tullaan pelaamaan golfia eikä seurustelemaan eikä toimimaan toistemme ’terapeutteina’ ?

Suomeksi sanottuna: pelaa niinkuin pelaat minun puolestani ja anna minun pelata omaa pelini golfin sääntöjen mukaanyleensä alle 4 tuntiin 18reik.

Jos peli ei kulje tai muuten vaan ottaa päähään… ei se ole minun syy. Lyö omaa palloasi vuorollasi ja meni mihin meni … se on elämää. Koeta joskus olla hiljaa ja kuunnella kentällä luonnon ääniä (linnut,tuuli ym.) äläkä selitä koko ajan omaa sähläystäsi. Keskity peliisi ja nauti siitä – se on ihana elämys ja kokemus, jos antaa tilanteelle vain toteutumismahdollisuuden… (zeniläinen swing !)ja tulosta syntyy.

#470540 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Eipäs tullut mieleen:olen luojan kiitos saanut pelata jokaisen kierroksen yksin tai hyvän ystävän kanssa.

Eli se golfin sosiaalisuudesta.:)

#470541 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

poa annua kirjoitti: (27.11.2007 21:27:16)

Hitaasta pelaamisesta kannattaa aina keskustella, etenkin näin talven keskellä, kesää odotellessa. Joka vuosi kentille tulee uusia pelaajia, joille asia on täysin uutta. Eikä ne yhdessä kaudessa selviäkään. Kolme-neljä kautta kokeneessa porukassa opettaa kulkemaan, seuraamaan ryhmän pelaajien lyönnit ja pallojen alastulon sekä valmistautumaan omiin lyöntisuorituksiin etupainotteisesti siten ettei jatkuvasti synny turhia odotteluita.

#470542 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

poa annua kirjoitti: (27.11.2007 21:27:16)

Joo ei sun enää tarvii pelata ripeesti 😉 Vois kyllä noilla klubeilla joilla on useampia kenttiä harkita että toinen ois aina nopeille ja toinen hitaille. Vähenis se nipotus puolin ja toisin varmaankin.

#470543 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jylan kirjoitti: (28.11.2007 0:20:23)
    …sekä valmistautumaan omiin lyöntisuorituksiin etupainotteisesti…

Olen tätä asiaa seurannut kentällä ja elämässä muutenkin. Mielipiteeni on että meidät jaetaan syntymässä kahteen ryhmään: Toiset funtsivat pari siirtoa eteenpäin, toisille se oma lyöntivuoro tulee aina ja joka kerta yllätyksenä.

#470544 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En tiedä kannattaako siirtoja funtsia kovin pitkälle eteenpäin. Lyönnin lopputulema on aina ja joka kerta yllätys.

#470545 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

Parti PersiMonni kirjoitti: (28.11.2007 11:38:50)

Olen tätä asiaa seurannut kentällä ja elämässä muutenkin. Mielipiteeni on että meidät jaetaan syntymässä kahteen ryhmään: Toiset funtsivat pari siirtoa eteenpäin, toisille se oma lyöntivuoro tulee aina ja joka kerta yllätyksenä.

Osasitpa sanoa asian nasevasti! Tismalleen samaa mieltä.

#470546 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

savanni kirjoitti: (27.11.2007 16:58:15)
    Pantzarin kirjoitus sinänsä oli mielenkiintoinen ja ajatuksia antava.
    Enpä ole juurikaan tavannut nipottajia, vaikka olen pelannut monilla kentillä. Itse lukeudun kyllä kaikille tilaa antavien ryhmään.

Nipotetaanpa. Panzar ei kyllä kirjoittanut Golflehdessä yhtään mitään. Lehden toimittaja sen teki. Häntä tuntematta en osaa sanoa, kumpaako lopputuloksessa oli enemmän; toimittajaako vai Panzaria.

#470547 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    tgc

Repliikit olivat puhtaasti Pantzarin (ei Panzarin) mielipiteitä. Ne oli selvästi erotettu lainausmerkein toimittajan tekstistä.
    Sitä suuremmalla syyllä kun tämäntyyppiset isot jutut luetetaan ja hyväksytetään haastateltavalla ennen julkaisua. Näin tehtiin aikanaan minunkin kohdallani kun Golflehteen kirjoitin – sillä minä itse halusin niin.

Jutun loppua voikin sitten spekuloida: ’Eiköhän golfille käy kuin 700 000 suomalaista otteeseensa saaneelle sauvakävelylle. Pian sille ei enää naureta.’

#470548 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ms wedge kirjoitti: (27.11.2007 22:51:41)
    Myönnän heti kaiken ja heittäkää ihan vaan golfpiste.comin keskustelupalstan perusrakentavaan kriitiikkiä päin naamaan:-):-):-)

Onko ongelmana ehkä lottokone ’caddiemasterin arvonta’ (4 heng ryhmä)?

Siedän sosialisesti hiljaa kaiken sortista peliseuraa, mutta en nauti ’aikuisten oikeesti ihan’ kaikesta… Raaka mielipiteeni on: Golfkentälle tullaan pelaamaan golfia eikä seurustelemaan eikä toimimaan toistemme ’terapeutteina’ ?

Suomeksi sanottuna: pelaa niinkuin pelaat minun puolestani ja anna minun pelata omaa pelini golfin sääntöjen mukaanyleensä alle 4 tuntiin 18reik.

Jos peli ei kulje tai muuten vaan ottaa päähään… ei se ole minun syy. Lyö omaa palloasi vuorollasi ja meni mihin meni … se on elämää. Koeta joskus olla hiljaa ja kuunnella kentällä luonnon ääniä (linnut,tuuli ym.) äläkä selitä koko ajan omaa sähläystäsi. Keskity peliisi ja nauti siitä – se on ihana elämys ja kokemus, jos antaa tilanteelle vain toteutumismahdollisuuden… (zeniläinen swing !)ja tulosta syntyy.

Voi herranjestas

#470549 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tgc kirjoitti: (28.11.2007 13:37:53)

Jutun loppua voikin sitten spekuloida: ’Eiköhän golfille käy kuin 700 000 suomalaista otteeseensa saaneelle sauvakävelylle. Pian sille ei enää naureta.’

Tuskinpa siinä kuitenkaan noin käy. On selvää, että golfkentällä ruutuhousuissaan sikari suussa ja pikku kaljoissa tallusteleva keski-ikäinen möhömaha on paljon naurettavampi näky kuin tuulipuvussa verkkaisesti kävelevä sauvoja käsissään roikottava vanhempi naisihminen.(::)

En todellakaan usko, että golfille ihan tosissaan naureskellaan. Usemmiten kyse on tietämättömyydestä (tyhmyydestä) ja siitä, että ei itse uskalleta aloittaa. Pelkona on itsensä nolaaminen kun ei tiedetä opitaanko laji siihen liityvine sääntöineen, etiketteineen jne. Minulle ainakaan ei kukaan ole tullut kertomaan pelin naurettavuudesta. Kaikenkaikkiaan on parempi, jos tuulipukukansa ei lajia koskaan aloitakaan. Jos niuhottamista on se, että haluaa sääntöjä(kilpailuissa), etikettiä ja hyviä käytöstapoja noudatettavan kentillä, niin olen niuhottaja.

#470550 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (28.11.2007 12:30:14)

Mä en jaksa mieltää golfia shakiksi. Jos on kiinni hetkessä tai siis tilanteessa jossa pallo on, niin varmaan pystyy lyömään vuorollaan laskematta sen kummemmin eteenpäin. Tai taaksepäin.

#470551 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

kebax kirjoitti: (28.11.2007 16:15:31)

KL kirjoitti: (28.11.2007 12:30:14)

Mä en jaksa mieltää golfia shakiksi. Jos on kiinni hetkessä tai siis tilanteessa jossa pallo on, niin varmaan pystyy lyömään vuorollaan laskematta sen kummemmin eteenpäin. Tai taaksepäin.

Ehkä tämäkin asia jonain päivänä kirkastuu sinulle. Joillekin se ei kirkastu koskaan, kuten kentillä nähdään…

#470552 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (28.11.2007 18:51:26)
    … Ehkä tämäkin asia jonain päivänä kirkastuu sinulle. Joillekin se ei kirkastu koskaan, kuten kentillä nähdään…

Oh anteeksi kun en tajunnut sokaistua kun niin kauniisti soit sieltä tolpan nokasta. Mitä helvetin monen siirron analyysiä siihen tarvitaan että ymmärtää olevansa pallolla ja seuraavaksi on vuorossa huitaista se kohti targettia?

#470553 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kebax kirjoitti: (28.11.2007 19:49:12)

… Ehkä tämäkin asia jonain päivänä kirkastuu sinulle. Joillekin se ei kirkastu koskaan, kuten kentillä nähdään…

Oh anteeksi kun en tajunnut sokaistua kun niin kauniisti soit sieltä tolpan nokasta. Mitä helvetin monen siirron analyysiä siihen tarvitaan että ymmärtää olevansa pallolla ja seuraavaksi on vuorossa huitaista se kohti targettia?

Ettei vaan nuo kahden siirron miettijät ole yksi osatekijä hitaaseen pelaamiseen.

#470554 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

four birdie kirjoitti: (28.11.2007 20:09:35)

kebax kirjoitti: (28.11.2007 19:49:12)

Ettei vaan nuo kahden siirron miettijät ole yksi osatekijä hitaaseen pelaamiseen.

Joo, makuun ja targetin välillä olevassa jännitteessä on täysin riittävästi purtavaa. Joka siis pitäisi ilolla ymmärtää kohdata reippaasti.

#470555 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

four birdie kirjoitti: (28.11.2007 20:09:35)

Kyllä asia on juuri päinvastoin. Seuraavan lyönnin pohtiminen alkaa jo heti kun pallo on laskeutunut ja sen asema on suurinpiirtein selvillä. Matkalla pallolle tiedossa on jo kaikki tulevaan lyöntiin vaikuttavat muuttujat ja se mihin se yritetään sijoittaa hyvien jatkomahdollisuuksien takaamiseksi.

Ne jotka ryhtyvät vasta pallolla miettimään vaihtoehtoja pelaavat hitaasti. Ne jotka eivät mieti silloinkaan pelaavat vielä hitaammin, koska heidän pallojaan me yhdessä sitten etsimme metsistä, vesiesteistä, karheikoista ja muista hidastavista paikoista.

#470556 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enpä tiedä kuinka syvässä poskessa kieli näillä shakinpelaaja-veljillä on, mutta oikeasti ideani ei ollut se että mietittäisiin Faldomaisesti peliä kahta lyöntiä eteenpäin.
    Enempikin että on hereillä kentällä ja valmistautuu seuraavaan lyöntiinsä ajoissa. Ei siis niin että pelaajan koko huomio kohdistuu muihin pelitapahtumiin. Sitten, aina niin yllättäen, on se oma vuoro lyödä ja valmistelut aloitetaan aivan tyhjältä pöydältä.
    Vedätettinköhän mua taas?
    Kanada?

#470557 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hehhee. Täytyy myöntää että tuo ”kaksi siirtoa” himpun verran kutitti haahuilemaan. En kuitenkaan jaksa uskoa että puhtaasti synnynnäisistä asioista on kyse, kyllä ihmiset oppivat kokemuksen myötä seuraamaan pelitapahtumiakin. Luulisin.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 36)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #470567 kohteessaOvatko golfarit nipottajia?

Etusivu Foorumit Yleistä Ovatko golfarit nipottajia?