2.7.–9.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][17]
KilpailuaSuomalaista

Osakkaana vai vuokralleantajana – esimerkkinä Lohja

Etusivu Foorumit Yleistä Osakkaana vai vuokralleantajana – esimerkkinä Lohja

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 241)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hienosti TJ Ignatius antoi selvitystä tilanteesta. Hyvä toimiva systeemi ja minä vuokrapelaajana nautin niistä eduista jotka minulle kuuluvat. Tyytyväinen, juuri pelioikeuden StLG:sta vuokrannut asiakas. Odotan jo innolla miten kenttämestari joukkioineen luo noille kahdelle kentälle mainiot puitteet ja pelataan alle 4 tunnin kierroksia mikä lohjalla onnistuu neljän hengen porukallakin.

    Saako lohjalla osakkeen omistajat myös kiilata ravintolajonossa nämä vuokrapelioikuden lunastaneet? ja luovuttamaan paikkansa jos terassilla tulee tungosta.

    Entä saunassa saako mennä ylälauteelle ollenkaan? entä löylyn heitto.

    Baron kirjoitti: (2.3.2010 15:27:57)
    Hienosti TJ Ignatius antoi selvitystä tilanteesta. Hyvä toimiva systeemi ja minä vuokrapelaajana nautin niistä eduista jotka minulle kuuluvat. Tyytyväinen, juuri pelioikeuden StLG:sta vuokrannut asiakas. Odotan jo innolla miten kenttämestari joukkioineen luo noille kahdelle kentälle mainiot puitteet ja pelataan alle 4 tunnin kierroksia mikä lohjalla onnistuu neljän hengen porukallakin.

    SETÄ TUOMO

    visionääri kirjoitti: (2.3.2010 15:44:29)
    … Entä saunassa saako mennä ylälauteelle ollenkaan? entä löylyn heitto.

    Kyllä se oot kuule ihan sinä ite ketä niitä apartheidmalleja hakee.

    Kyllä minä haen täysin tasapuolista kohtelua kaikille urheilijoille, jotka ovat oikeutensa olla kentällä tavalla tai toisella lunastaneet. Tämä pitäisi olla kaikille selvää. Mikä on seuraava kriteeri millä Lohja alkaa eroittelemaan pelaaja,äidinkieli?

    Tätähän mä nyt just tarkoitin. Sun omassa päässä on nuo apartheid kuviot. Markku tossa tiedotteessaan kertoi ettei Lohja tee eroa yhdenkään pelaajan välillä. Sä vaan et osaa visunääri lukea.

    Kaikki ovat St. Laurence Golfissa tasa-arvoisia toiset on vaan tasa-arvoisempia kuin toiset. Animal farm golf sopisi paremmin nimeksi tälle Lohjan kentälle.

    Kovasti tuntuu olevan visiot sekaisin jollain…. Ehkä pitäisi minunkin olla tyytyväinen,
    kun oikein saunomisistakin ollaan huolissaan. Ja aina istun isojen poikien kanssa terassilla ja juon nimikkotuopista vaikka vuokralainen olenkin… Meillä homma toimii, on
    hyvä henki ja helekatin hyvät kentät!!!

    Baron kirjoitti: (2.3.2010 15:27:57)
    …minä vuokrapelaajana nautin niistä eduista jotka minulle kuuluvat. Tyytyväinen, juuri pelioikeuden StLG:sta vuokrannut asiakas. Odotan jo innolla miten kenttämestari joukkioineen luo noille kahdelle kentälle mainiot puitteet…

    Sama täällä. Joku tuonne jonnekkin jo kirjoittikin saman mitä minä olen mieltä. Minulla on St. Laurence Golfin vuokrapelioikeuden haltijana etuja jotka minulle on suotu ja niistä on rehdisti kerrottu. Jos minä olen niihin tyytyväinen, ei se minulta ole pois jos jollakin muulla on parempia etuja. Kysehän ei ole siitä että vuokrapelaajan etuja on karsittu, vaan siitä että osakkeen omistajille jotka omalla oikeudellaan pelaavat, etuja on lisätty. Miksi se minua harmittaisi?

    Jii

    Markku Ignatius kirjoitti: (2.3.2010 8:06:27)

    Osakkaat, jotka kustantavat lähes kokonaan kenttiemme ja olosuhteittemme korkeatasoisen hoitotason sekä niiden kehittämisen, tulee olla paremmassa asemassa palvelun, etujen ja muiden oikeuksien suhteen. Järjestelmämme ei kuitenkaan pyri asettamaan vuokrapelaajiakaan huonoon asemaan, ainoastaan korostaa muutamissa elementeissä ns. avainasiakkaiden etuja. Järjestely on täysin rekisteröidyn uuden yhtiöjärjestyksemme sekä osakeyhtiölain mukainen.

    Tiedote Golfpisteen uutisissa

    Parahin Markku,

    kiitos vastauksestasi, vaikka sen laatiminen varmaan häiritsikin lomaasi.

    Peruskysymykseni koski ’Lohjan mallin’ mukaista
    OSAKKAIDEN JAKAMISTA VUOHIIN JA LAMPAISIIN ja
    SAMASARJAISTEN OSAKKEIDEN ERILAISTA KOHTELUA
    – käsitykseni mukaan OYL:n ja yhtiöjärjestyksen vastaisesti.

    Lohjan 2007 muutetun yhtiöjärjestyksen 3§:n mukaan:

    ’Jokainen osake tuottaa yhden pelioikeuden….Jos osakkeenomistaja ei käytä pelioikeuttaan, hän voi tilapäisesti luovuttaa pelioikeutensa toiselle henkilölle peliohjesäännössä mainituin ehdoin. ’

    Siis itse yhtiöjärjestys ei anna ’itse osakkeellaan pelaaville’ etuoikeuksia verrattuna osakkeensa vuokraajaan. Se, että hallituksella on oikeus päättää peliohjesäänöstä, ei tätä muuksi muuta.

    Osakeyhtiölain 7§:n mukaan ’Yhtiökokous, hallitus, toimitusjohtaja tai hallintoneuvosto ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.

    On kiinnostavaa nähdä, mitä Lohjalla päätetään. Moiteoikeus jopa yhtiökokouksen enemmistön tekemästä laittomasta päätöksestä on (vain) osakkailla.

    Toivon Lohjalla hallituksen korjaavan peliohjesääntöään ja yhtiökokouksen päättävän OSAKKAIDEN tasapuolisesta kohtelusta.

    Osakkaana muualla ja edelleen nimimerkin takaa

    Hyvä Markku! Meillä on käsittääkseni n. 1700 jäsentä eli pari sataa enemmän kuin osakkeita ja aina pääsee pelaamaan jos nyt ei marssi mitään tekemättä etukäteen juuri silloin kun on mestikset tai jokin muu todella iso oma kisa samaan aikaan.

    Suurin ongelma tällä hetkellä ja varsinkin tulevaisuudessa Suomessa osakkeen omistamisessa ylipäätään on se, onko siinä mitään järkeä. Jos edes näitä pieniä etuisuuksia ei sallittaisi, en ymmärrä miksi kukaan haluaisi omistaa osaketta mistään golf Oy:stä.
    Suomeen, kuten muihinkin maihin mahtuu varmasti monen sorttisia malleja kentille; osakaskenttiä, yleisiä avoimia kenttiä ja kaikkea siitä välistä. Moni näistä keskustelijoista voi hyvin pelata esim. Vihtiä jos kaipaavat täydellistä tasa-arvoa. Jos he taas pitävät Lohjan toimintaa laittomana, tehköön asialle ihmeessä jotakin.

    Ongelma monella osakaskentällä kuten Lohjallakin on se että osakkeita on liian paljon vapaana eli niitä ei käytä pelaaja itse vaan yrittää myydä tai vuokrata ne pois. Näin vuokrahinta väkisin jää monesti jopa alle vastikkeen ja myyntihinnat sen kun laskevat. Tiedän ihmisiä jotka talvella vuokraavat oman osakkeen pois kun niistä vielä saa vastikkeen verran ja alkukesästä vuokraa jonkun toisen osakkeen paljon halvemmalla. Naurettava tilanne.

    Jotta tähän saadaan radikaali muutos, tarvitaan radikaaleja toimia. Ne jotka tuntevat minut tietävät että minä kannatan meidän kentän osalta ns. suljettua muotoa. Tämä tarkoittaa sitä että emme juuri järjestäisi firmakisoja lainkaan, vieraspelaajien peliajat olisivat rajoitettu radikaalisti (ei kuitenkaan jäsenen mukana), green fee maksut olisivat korkeat jne. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä että omistajat joutuisivat maksamaan vastiketta paljon nykyistä enemmän ja siksi siihen on luonnollisesti vaikea saada enemmistön tuki.

    Lohjalla n. 20 vuotta pelanneena osakkeen omistajana ja hallituksessakin vierailleena, en vaihtaisi kotiseuraani mistään hinnasta mutta jotain on tapahduttava ja aika nopeasti ei vain meidän kentällä vaan monella muulla kentällä.
    Tähän nähden tämä koko keskustelu siitä saako vuokraaja varata peliajan päivää tai kahta aikaisemmin tai myöhemmin on aika epäoleellista.

    Juha Holm

    Toiset vaan ovat luonteeltaan sellaisia, että joka asiaan pitää lässyttää vaikka se ei liity mitenkään ko henkilöön. Olisi mielenkiintoista tietää mitä nämä tyypit omissa klubeissa saavat aikaan. Ja varmaan samat tyypit hoitavat tehokkaasti myös naapureidensa asiat kondikseen…

    Challence Tourin kisa v. 2008 osoitti kuitenkin aika paljon StLG:n jäsenistä sillä
    vapaaehtoisia löytyi ’helposti’ 120 henkilöä! Joukossa sekä omistajia, että vuokralaisia.

    Juha Holm kiteytti aika hyvin tuon tämän hetkisen tilanteen.

    Baron kirjoitti: (2.3.2010 16:49:53)
    Ja aina istun isojen poikien kanssa terassilla ja juon nimikkotuopista vaikka vuokralainen olenkin…

    Niin tässä kirjassa Setä Tuomon tupa oli kahta sorttia neekerietä oli tämä field-nigger ja sitten oli tämä house- nigger joka sai jopa joskus istuskella terassilla isännän kanssa ja juoda sitruuna limunaadia.

    Tästä nimenomaan on kysymys.

    Jii

    Hei Markku,

    saanen olla eri mieltä jopa golfyhtiön toimitusjohtajan kanssa – nimimerkinkin takaa. Sekä asioista että OY-lain sisällöstä.

    Keskustelun aloituksessa totesin, että olen pudottanut Lohjan mahdollisten kotikenttieni joukosta. Pelaamisestani en kirjoittanut mitään. Saankohan kuitenkin vierailla Lohjan kentällä osakkaan vieraana?

    Päätökseni Lohjan osakkuuden boikotoinnista perustuu mielestäni huonoon (ja OY-lain vastaiseen) päätökseen osakkaiden oikeuksien erilaistamisesta. Kentän ylläpidon maksavia osakkaita ei pidä asettaa vastakkain!

    Voisitko kertoa palstalla Lohjan osakkeiden viime vuoden käyttäjämääristä:
    – itse osakkeellaan nimettynä pelanneet
    – lähisukulaisen osakkeella nimettynä pelanneet
    – nimetyllä vuokrapelioikeudella pelanneet
    – pelioikeuden lippuina ottaneiden osakkeiden määrän
    – nimetyillä yrityspelioikeuksilla pelanneden osakemäärän

    Voisin kuvitella mahdollisten rintamalinjojen yhtiökokouksessanne syntyvän
    itse pelaavien ja osakettaan (mahdollisesti joskus) vuokraavien välillä. Ja riitely ei ainakaan paranna kerhon ilmapiiriä eikä nosta osakkeen arvoa.

    Iloisia golfkierroksia toivottaa

    Jii kirjoitti: (2.3.2010 17:26:28)
    Hei Markku,

    saanen olla eri mieltä jopa golfyhtiön toimitusjohtajan kanssa – nimimerkinkin takaa. Sekä asioista että OY-lain sisällöstä.

    Keskustelun aloituksessa totesin, että olen pudottanut Lohjan mahdollisten kotikenttieni joukosta. Pelaamisestani en kirjoittanut mitään. Saankohan kuitenkin vierailla Lohjan kentällä osakkaan vieraana?

    Päätökseni Lohjan osakkuuden boikotoinnista perustuu mielestäni huonoon (ja OY-lain vastaiseen) päätökseen osakkaiden oikeuksien erilaistamisesta. Kentän ylläpidon maksavia osakkaita ei pidä asettaa vastakkain!

    Voisitko kertoa palstalla Lohjan osakkeiden viime vuoden käyttäjämääristä:
    – itse osakkeellaan nimettynä pelanneet
    – lähisukulaisen osakkeella nimettynä pelanneet
    – nimetyllä vuokrapelioikeudella pelanneet
    – pelioikeuden lippuina ottaneiden osakkeiden määrän
    – nimetyillä yrityspelioikeuksilla pelanneden osakemäärän

    Voisin kuvitella mahdollisten rintamalinjojen yhtiökokouksessanne syntyvän
    itse pelaavien ja osakettaan (mahdollisesti joskus) vuokraavien välillä. Ja riitely ei ainakaan paranna kerhon ilmapiiriä eikä nosta osakkeen arvoa.

    Iloisia golfkierroksia toivottaa

    Miksi nämä sinua enään kiinnostaa? Ja mitä sinä välität mitä heidän yhtiökokouksissaan puhuvat? Johan sinä ilmoitit pudottavasi tämän kentän mahdolliselta kotikenttälistaltasi.

    Jii nääs vaan tuumas että: ’Pitäkää tunkkinne!!1’
    Että kiusa se on pienikin kiusa ja siitäs saitte kun ilman Jiitä näppejänne nuolemaan jäitte.

    Eli vertaat vuokrapelaajia jotka pelaavat kentillä joissa on pieniä etuja omalla osakkeella pelaaville jäsenille orjiksi?

    Ja minä kun luulin että täällä käydään vain asiallista ja järkevää keskustelua. Taisin erehtyä tai sitten en vaan vielä osaa olla huomioimatta tälläisiä viestejä vaikka pitäisi.

    Kysymys tasa-arvosta on periaatteellinen ei pragmaattinen kysymys. Aivan kuten valinnanvapaus. Kyse on rakenteellisesta epätasa-arvosta jota tässä ’lohjan -mallissa’ ajetaan ja minun mielestä osakeyhtiölain 7§ vastaisesti.

    Täma setä-tuomon tuvasta otettu, house-nigger ja field-nigger vertailu tarkoituksena oli vain kuvailla tälläistä house-nigger-menttaliteettia mitä Baron tässä toi esiin.

    Eli kyseessä oli kaksi eritapausta Osakeyhtiölain 7§ rikkova, osakkaiden tasa-arvoa loukkaava tapaus joka on vakava asia ja toivottavasti se riitautetaan oikeuden ratkaistavaksi. Toinen on sitten huvittava ja kuvaa Baronin ’house-nigger’ menttaliteettia.

    Jii kirjoitti: (2.3.2010 16:51:01)

    Peruskysymykseni koski ’Lohjan mallin’ mukaista
    OSAKKAIDEN JAKAMISTA VUOHIIN JA LAMPAISIIN ja
    SAMASARJAISTEN OSAKKEIDEN ERILAISTA KOHTELUA
    – käsitykseni mukaan OYL:n ja yhtiöjärjestyksen vastaisesti.

    Osakeyhtiölain 7§:n mukaan ’Yhtiökokous, hallitus, toimitusjohtaja tai hallintoneuvosto ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.

    Anteeksi, että lainaan tällä tavalla pätkittäin kirjoitusta Lohjan asiasta.

    Kiinnitin huomiota lainaamiini kohtiin ja mietin sitä Kulloon mallia. Useampi henkilö on kysellyt neuvoa, mutta kun ei bonjaa.

    Siellä ilmeisesti yhtiöjärjestyksen perusteella osakkeensa aktivoineet osakkaat on laitettu maksamaan koko yhtiön velat. Siis hoitovastikkeen lisäksi aktivoitujen osakkeiden omistajien on maksettava koko yhtiön rahoitusvastikkeet ja velat. Aktivoituja osakkeita on jonkin verran yli puolet 800 A-osakkeesta. Yhtiöllä on myös 600 B-osaketta tyhjän panttina, mutta ne hallitsevat yhtiötä ylivertaisella äänimäärällään. Vajaalle puolelle osakkeista, siis aktivoimattomille ei tule maksuja.

    Miten tämä temppu on tehty. Tämähän olisi sama kuin taloyhtiöön muuttaneet maksaisivat myymättömien asuntojen velat tai ainakin korot. Sen taloyhtiössä ymmärtää, että että käyttäjät eli asukkaat maksavat lämmön, huollon ja veden, mutta muiden velan ? Mitenköhän mahtaa käydä niille, jotka saavat ensimmäiset laituripaikat sipoossa.

    Tällä nerokkaalla kuviolla, kulloon kenttä on ottanut kärkipaikan kilpailussa ’äänestä vuoden 2010 muulikenttä’ .

    Vilpittömästi ei voi ymmärtää, mitä järkeä on omístaa tälläinen ´’huoleton ’ golfosake.
    Pari vuoden kuluttua Harkimo panee nämä samat ’osakkaat’ maksamaan kenttäremontin ja silloin tapahtuu Bemböle ilmiö jossa osakkeita annetaan pois ilmaiseksi.

    Ikävää, kun tällaiset golfyhtiöiden ’viritykset’ pilaavat kunnollisten golfyhtiöiden maineen. Kulloon tapaus on ehkä julkisuudessa jäävuoren huippu ja vastaavasti Lohjan malli on pieni reunailmiö, mutta kummassakin niistä on tavoiteltu osakkaiden eriarvoista kohtelua.

    Tämä johtaa ensi vaiheessa siihen, että golfosakkeisiin liitetään pelkkiä ongelmia, jolloin on turha ihmetellä, että golfosake koetaan yleensäkin rasitteeksi eikä etuoikeudeksi. Golfosakkeen ostaminen muuttuu ’tieteeksi’ ja ostajan pitäisi pyytää professorien lausuntoja saadakseen varmuuden siitä, mitä ostaa. Muuten on vaara, että ostaa hyvässä uskossa golfosakkeen, mutta saakin niskoilleen kasan velvotteita, jotka ovat perintäkelpoisia ja joista ei pääse millään eroon (esim. suostumuslausekeella yhtiöjärjestyksessä voidaan estää kaikki mahdolliset eroonpääsy-yritykset).

    Ymmärrän hyvin syyn, miksi tällaisia sijoittajaosakkeita on tarvittu uudelle golfkentälle eikä tilanne ole sen kummempi tilanteessa, jossa osakeanti jää vajaaksi. Silloinkin voi tulla yllättäviä maksuja (vrt. Hirsala ja mitenköhän mahtaa käydä Tapiolagolfin?) kun osakeanneilla ei kyetäkään maksamaan kentän rakentamista.

    Samalla valtaosa golfyhtiöistä, joiden talous ja yhtiöjärjestykset ovat täysin kunnossa, kärsii siitä, ettei niidenkään osakkeita uskalla kukaan ostaa.

    PG

    Lohjan malli on kaikkien osakkeenomistajien edun mukainen. Sen puolella ovat varmasti sekä omilla pelioikeuksillaan pelaavat, että pelioikeutensa vuokralle antavat osakkeenomistajat. Kaikki lailliset toimenpiteet, joilla pyritään parantamaan nykyistä sairasta osakemarkkinatilannetta, ovat tervetulleita.

    Itselläni on kaksi osaketta ja kaksi pelioikeutta (ei Lohjalle). Toisella pelioikeudella pelaan itse, toisen vuokraan pois. Toivon, että omassa klubissani tehdään Lohjantapaisia, mutta mielellään hieman radikaalimpia pelioikeusjärjestelyjä.

    On kyllä kummallinen keskustelu. Lohjalla osakkeenomistajalle annetut etuisuudet eivät todellakaan ole mitään uutta, itse muistan tällaisia olleen 90-luvulla enemmänkin. Rikkooko se OYL:ää – en tiedä, mutta kukaan ei ole uskaltanut asiasta mitään juttua koskaan nostaa. Kertooko tämä nyt sitten mitään?

    Itse olen ollut vuokrapelaajana yhdistyspohjaisen uran jälkeen. Mielestäni on ihan oikein, että osakkeenomistajat saavat jotain etua sijoituksestaan. Ei voi olla kuin hyvä asia, että ihmiset sitoutuvat golfkenttään ja sitähän osakkeenomistus (tai liittymismaksun maksaminen yhdistyspohjaiseen kenttään) edistävät. Mitään vuokrapelaamisen estämistä ei toki ole mahdollistakaan tehdä nykypäivänä – ja hyvä niin, koska eri pelimahdollisuuksia pitää olla jo aloituskynnyksen pitämiseksi järkevänä. Lohjan pienet etuudet ovat ehkä hieman kosmeettisia ja varaussääntö ehkä pikkuisen kankeakin, mutta ohjaavan vaikutuksen kannalta ne ovat juuri oikeita.

    En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään Jii:n luopumista Lohjasta pelioikeuspaikkana. Kyllä periaatteet ymmärrän, mutta mikä se periaate tässä on?

    Mitä taas tulee golfosakkeen ostamiseen, niin eihän se normaalista sijoittamisesta sinällään poikkea, että ostokohde pitää tarkastaa. Toki Kulloon tapaus on ikävä – mutta toisaalta ilman jonkin tahon taloudellista hyötymistä / riskinottoa tähän maahan olisi jäänyt aika monta kenttää rakentamatta.

Esillä 25 viestiä, 101 - 125 (kaikkiaan 241)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #467004 kohteessaOsakkaana vai vuokralleantajana – esimerkkinä Lohja

Etusivu Foorumit Yleistä Osakkaana vai vuokralleantajana – esimerkkinä Lohja