-
JulkaisijaArtikkelit
-
kebax kirjoitti: (23.10.2013 16:51:27)
KL kirjoitti: (23.10.2013 16:35:07)
…
Muistan tästä asiasta kuitenkin kirjoitetun täälläkin jo aikaa sitten ja ainakin silloin niin tämän palstan kuin kahden muunkin lainoppineet olivat sitä mieltä, ettei osakkeenomistajan pelaamista ’omistamallaan’ kentällä voi mitenkään rajoittaa. Perusteena heitettiin osakeyhtiölaki.
…Melko väljä peruste.
Voi olla, siksi tässä kyselenkin niiden perään, joilla oikeasti on jotakin annettavaa tähän, mielestäni puhtaasti lainopilliseen kysymykseen.
Asun paikkakunnalla, jossa tenniksen harrastusmahdollisuudet ovat
– talvella: suljettu osakehalli (johon minulla on osake)
– kesällä: erään asukasyhdistyksen rakentama ja omistama ulkokenttä, johon myydään irtotunteja lähellä olevasta kioskista.
Missäs meidän ’kunnaln varoilla rakennetut’ tenniskentät on?
Kuuma putteri kirjoitti: (23.10.2013 17:00:36)
Asun paikkakunnalla, jossa tenniksen harrastusmahdollisuudet ovat– talvella: suljettu osakehalli (johon minulla on osake)
– kesällä: erään asukasyhdistyksen rakentama ja omistama ulkokenttä, johon myydään irtotunteja lähellä olevasta kioskista.
Missäs meidän ’kunnaln varoilla rakennetut’ tenniskentät on?
Teidän kunnassanne ei kyöskään ole kunnan urheilutaloa, jossa on kenties keilarata, sulkapallokenttä tai squashkenttä? Aika pieni ja köyhä kunta lienee kyseessä…
Hyvä, myönnän syyllistyneeni liioitteluun, mutta pointtini oli kuitenkin se, että golfia varten ei Suomessa ole kunnan rakentamia ja ylläpitämiä kenttiä, toisin kuin monissa muissa lajeissa.
Voidaanko taas siirtyä takaisin alkuperäiseen kysymykseen vai pysytäänkö off topic -linjalla?
johto kirjoitti: (23.10.2013 10:11:12)
Tuntematta tuon kentän yhtiöjärjestystä jossa Greengard on minimi vaatimus pelaamiselle. Mutta yleisesti ottaen kannattaisi saada oikeuden ennakkopäätös sellaiselle tapaukselle jossa Yhtiöjärjestys ei vaadi Greengardia eikä muutakaan vaatimusta pelitaidoista ole, mutta oy:n hallitus sellaisen edellyttää.Juuri katsomassani peliohjesäännössä pelaajalta vaaditaan rekisteröidyn golf-seuran hyväksymä pelilupa. Eli täällä tuo jäsenyysvaatimus tässä tapauksessa käytännössä on ja veikkaan että monissa muissakin tapauksissa on. Teknisesti hallitus voi ko. vaatimuksen näin asettaa. Eri asia sitten on onko hallituksella laillinen valta tehdä näin. Onkohan jos yhtiöjärjestyksessä mainitaan peilohjesääntö ja että hallitus voi sitä muuttaa?
KL kirjoitti: (23.10.2013 17:13:17)
Voidaanko taas siirtyä takaisin alkuperäiseen kysymykseen vai pysytäänkö off topic -linjalla?
Ongelma on kyllä, sanoisinko, aivan helvetillinen. Tämän asian ääressä tunnemme suurta voimattomuutta ja tuskaa. Uskon monen jo käyneen rautakaupassa hypistelemässä kestävää ja liukasta köyttä, jotta saisi ongelmaansa pysyväisluonteisen ratkaisun. Mutta älkää hyvät veljet luovuttako, vaan hakeutukaa ammattiauttajan pakeille, sillä lauha sää mahdollistaa vielä pelaamisen kaikille jäsenmaksun maksaneille.
KL kirjoitti: (23.10.2013 17:13:17)
Hyvä, myönnän syyllistyneeni liioitteluun, mutta pointtini oli kuitenkin se, että golfia varten ei Suomessa ole kunnan rakentamia ja ylläpitämiä kenttiä, toisin kuin monissa muissa lajeissa.
I]Golfliiton eräs tärkeä tehtävä voisi olla lobbaus kuntien ja valtion suuntaan, että Suomeenkin saataisiin kunnallisia golfkenttiä. Monissa maissahan niitä on. Saataisiin meillekin vaihtelua tarjontaan. Kunnalliset kentät todennäköisesti olisivat avoimia kaikille. Taso varmaan olisi keskimäärin kehnompi, mutta aloittelijoille ja monille harrastajille varmaan riittävä. Onkos Ruotsissa tällaisia? USAssahan on paljonkin.
Nykyisistä osakekentistä ainakin osa tietysti saattaa vastustaa kunnallisia kenttiä, koska eivät välttämättä halua tarjonnan lisääntyvän. Ainakin jos minulla olisi oma yksityinen kenttä, tietysti vastustaisin jos vain omaa bisnestäni ajattelisin.
Toisaalta esim tenniksessä molemmille, kunnallisille ja yksityisille, on löytynyt sijansa.
Tässä(kin) asiassa golfliiton täytyy tehdä strateginen päätös, kenen asiaa ajaa.
Mutta, tämähän ei liity mihinkään, jatkakaa te tuosta osakkeenomistajan pelioikeudesta, lienee tärkeämpi asia…
Nips kirjoitti: (23.10.2013 17:14:26)
johto kirjoitti: (23.10.2013 10:11:12)
Tuntematta tuon kentän yhtiöjärjestystä jossa Greengard on minimi vaatimus pelaamiselle. Mutta yleisesti ottaen kannattaisi saada oikeuden ennakkopäätös sellaiselle tapaukselle jossa Yhtiöjärjestys ei vaadi Greengardia eikä muutakaan vaatimusta pelitaidoista ole, mutta oy:n hallitus sellaisen edellyttää.Juuri katsomassani peliohjesäännössä pelaajalta vaaditaan rekisteröidyn golf-seuran hyväksymä pelilupa. Eli täällä tuo jäsenyysvaatimus tässä tapauksessa käytännössä on ja veikkaan että monissa muissakin tapauksissa on. Teknisesti hallitus voi ko. vaatimuksen näin asettaa. Eri asia sitten on onko hallituksella laillinen valta tehdä näin. Onkohan jos yhtiöjärjestyksessä mainitaan peilohjesääntö ja että hallitus voi sitä muuttaa?
Korjaus: katselin muutamaa yhtiöjärjestystä ja jos silmään osui maininta ohjesäännöstä, sääntö oli yhtiökokouksen, ei hallituksen, muutettavissa.
Siis silloin kun jäsenyysvaatimus on ohjesäännössä, vaatimus ei ole hallituksen. Näkyi kyllä olevan sellaisiakin yhtiöjärjestyksiä joissa silmään ei osunut mainintaa ohjesäännöstä (tai jäsenyydestä).
No minä en ole minkään Suomalaisen seuran jäsen ja en ole suorittanut mitään giir kaardia. Olen vuokrannut pelioikeuden kun kysyttiin seuraa niin sanoin erään ulkolaisen seuran nimen en tiedä onko senmoista seuraa olemassa.Niin minulle keksittiin tasoitu.Jota täällä suomessa tarvitaan kun varaa peliaikaa.Mihinkään muuhun en sitä tarvii. Ja hyvin pelittä.Ulkomailla on kerran kysytty onko tasoitus johon vastasin että on.Asia oli sillä selvä. Siis ei tarvii tasoitus korttia.
jappna kirjoitti: (23.10.2013 18:41:08)
No minä en ole minkään Suomalaisen seuran jäsen ja en ole suorittanut mitään giir kaardia.Sullahan on käytännöllinen ratkaisu ;-D
Mullakin ainoa tasoituksen tarve on henkilökohtainen elvistely. Luulen että niin monelle muullekin. Tosin tänä vuonna jätin jopa ne 4 korttia (edelliset muistaakseni jätin 2003)
Oma harrastukseni on siis kovasti aktivoitunut, kun kävin kentälläkin jopa yli 10 kertaa (jos puolikkaat kierrokset ja par-3 lasketaan myös) tosin en ole kovin paljon elämässäni huomannut hyötyä niistä maksuista joita pulitan etäseuralleni ja golfliitolle?
Kuuma putteri kirjoitti: (24.10.2013 12:19:42)
jappna kirjoitti: (23.10.2013 18:41:08)
No minä en ole minkään Suomalaisen seuran jäsen ja en ole suorittanut mitään giir kaardia.Sullahan on käytännöllinen ratkaisu ;-D
Mullakin ainoa tasoituksen tarve on henkilökohtainen elvistely. Luulen että niin monelle muullekin. Tosin tänä vuonna jätin jopa ne 4 korttia (edelliset muistaakseni jätin 2003)
Oma harrastukseni on siis kovasti aktivoitunut, kun kävin kentälläkin jopa yli 10 kertaa (jos puolikkaat kierrokset ja par-3 lasketaan myös) tosin en ole kovin paljon elämässäni huomannut hyötyä niistä maksuista joita pulitan etäseuralleni ja golfliitolle?
Kahdeksantoista händärillä onkin jo aihetta elvistellä vaikka missä piireissä.
Chip Greenside kirjoitti: (24.10.2013 14:26:47)
Kahdeksantoista händärillä onkin jo aihetta elvistellä vaikka missä piireissä.Muissa kuin golfpiireissä, joo ;-D
Golf ei tosiaan ole paras pallolajini (tuo hcp 18 vastaa ehkä 20% harrastajista on parempia? sehän tarkoittaa tietty että en ymmärrä oikeasti mistään mitään, pallotuntumasta ei voi puhua, taktiset valinnat on /c:stä jne), ja tämä ei ole ironiaa vaan ihan faktaa…
lyöntien ilmalennon muokkausta en harrasta kun ne pakkaa muokkautumaan ihan itsekseen.Mutta, kun tällä hetkellä ei vaan oikein paikat kestä oikeita urheiluja, siksi kaivoin keväällä golfmailat komeron pohjalta (ja ostin jonkun uudenkin kepin jopa) sekä ihan tosiaan golfseuraankin liityin takaisin!
Niin minä pelailen noin 85-90Lyönin kieroksi.En tiedä mitä tasotusta se vastaa mutta pyysin laittamaan 28. Sillähän mahtuu yksi mies melkein joka lähtöön.Tasuria ei kysellä juuri missään muualla kuin Suomessa.
jappna kirjoitti: (24.10.2013 14:51:56)
Niin minä pelailen noin 85-90Lyönin kieroksi.En tiedä mitä tasotusta se vastaa mutta pyysin laittamaan 28. Sillähän mahtuu yksi mies melkein joka lähtöön.Tasuria ei kysellä juuri missään muualla kuin Suomessa.Mitenkäs on sinun vakuutuksen laita jos satut vaikka osumaan pallollasi pahasti johonkin? Kuka korvaa vahingot?
Old Geaser kirjoitti: (24.10.2013 14:59:43)
Niin minä pelailen noin 85-90Lyönin kieroksi.En tiedä mitä tasotusta se vastaa mutta pyysin laittamaan 28. Sillähän mahtuu yksi mies melkein joka lähtöön.Tasuria ei kysellä juuri missään muualla kuin Suomessa.Mitenkäs on sinun vakuutuksen laita jos satut vaikka osumaan pallollasi pahasti johonkin? Kuka korvaa vahingot?
Vastaan puolesta, kun tiedän:
Tsekkasin nimittäin tämän takavuosina kun kävin par-3 pelaamassa enkä ollut jäsen missään: kotivakuutuksessa on vastuuvakukutus, joka korvaa. Luulisin että myös kentän oma vakuutus korvaa.Onhan noita pay&play kenttiä Suomessakin (paloheinä, ja mikä black monday on siellä pääkaupunkiseudulla, täällä Pirkanmaalla Messukylän par-3, jne) pelaahan sielläkin vesseleitä joilla ei ole kaardeja eikä jäsenyyksiä? ei ole ainakaan lehdissä ollut että katastroofeja olisi sattunut.
samahan se on jos käyt jääkiekkokaukalosta kiekko karkaa parkkipaikalle etkä ole kilpapelaaja (= ei lisenssiä), kyllä siitäkin peltiin lommo jää, ja kotivakuutuksen vastuuvakuutus korvaa.
Niin minä pelailen noin 85-90Lyönin kieroksi.En tiedä mitä tasotusta se vastaa mutta pyysin laittamaan 28. Sillähän mahtuu yksi mies melkein joka lähtöön.Tasuria ei kysellä juuri missään muualla kuin Suomessa.Minä jättäisin tällaisen jupinan kylmästi portin ulkopuolelle, mikäli korttia ei ole. Jotenkin keskenkasvuista jorinaa tuollainen ’minä ei ainakaan maksa mitään jäsenmaksua’. Klubeilla pitää olla jokin kunnollinen käytäntö, jolla kieltäydytään kohteliaasti ottamasta vastaa niin köyhien rahaa, joiden varallisuus ei riitä jäsenyyden hankkimiseen. Näin toimimalla tekevät hyvän työn ja varattoman perheellekin riittää ruokaa pöytään.
Chip Greenside kirjoitti: (24.10.2013 15:39:32)
Jotenkin keskenkasvuista jorinaa tuollainen ’minä ei ainakaan maksa mitään jäsenmaksua’. .Maksetaan sitten kaikki muutkin jäsenmaksut!
Muidenkin lajien seurat ja liitot tekevät hyvää ja tärkeää työtä!Lainaus toisesta ketjusta:
[B
Chip Greenside kirjoitti: (22.10.2013 15:50:43)[Pitäisikö kaikkien tennistä huvikseenkin harrastavien tukea näitä mainitsemiasi urheilijoita?
Pitäisikö kaikkien laskettelua harrastavien tukea näitä alppihiihtäjiä?Pitäisikö kaikkien tennistä harrastavien olla SkiSportFinland ry:n jäseniä ja kaikkien tennistpelaavien Suomen Tennisliitto ry:n jäseniä ja tukea kaikkia huipullaolevia tai sinne pyrkiviä?
Laajennetaan vielä hieman: Pitäisikö kaikkien juoksuaskelia kevyenliikenteen väylällä ottavien olla Suomen Urheiluliitto ry:n jäseniä ja hiihtoladuilla hiihtävien olla Hiihtoliiton jäseniä ja harrastaa harrastuksensa ohella lajin valioyksilöiden kilpailutoimintaa tukevaa jäsemaksun maksamista?
]Meidän perheessä on maksettu jäsen- ja muita maksuja viime vuosina liittyen mm suunnistukseen, yleisurheiluun, tennikseen, salibandyyn, ainakin, VAPAAEHTOISESTI, siksi että ne seurat ovat tarjonneet jäsenilleen jotain, joista olemme halunneet maksaa.
Niin minä pelailen noin 85-90Lyönin kieroksi.En tiedä mitä tasotusta se vastaa mutta pyysin laittamaan 28. Sillähän mahtuu yksi mies melkein joka lähtöön.Tasuria ei kysellä juuri missään muualla kuin Suomessa.Minä jättäisin tällaisen jupinan kylmästi portin ulkopuolelle, mikäli korttia ei ole. Jotenkin keskenkasvuista jorinaa tuollainen ’minä ei ainakaan maksa mitään jäsenmaksua’. Klubeilla pitää olla jokin kunnollinen käytäntö, jolla kieltäydytään kohteliaasti ottamasta vastaa niin köyhien rahaa, joiden varallisuus ei riitä jäsenyyden hankkimiseen. Näin toimimalla tekevät hyvän työn ja varattoman perheellekin riittää ruokaa pöytään.
Tuollainen kortiton köyhä on helppo tunnistaa: Sillä on rumat vaatteet ja pitkä tukka, huonot hampaat ja henki haisee paskalle. Mailat on jotain tavarataloroinaa. Ovesta ulos ja takaisin ei ole asiaa, ennen kuin kortti on hankittu ja pelioikeus maksettu. Välttämättä ei vielä silloinkaan ole asiaa osakkaitten pöytiin.
Golfkentä yhtiöllä on vakuutus jo astuu voimaan silloin kun ilmoitautuu kierokselle. Ja kyllähän se on niin että jokainen meistä ottaa vakuutusen ITSELLEEN. Eihän nyt kukaan rupea toisia vakuutamaan. Korostan vielä että ulkomailla ei kysellä vakuutusia. Ja jos kyselevät jotain korttia näytää vaikka kelakortia tuskin sielä on Suomen kielen taitoita henkilöä.Samahan se on täällä jos esitän vaikka Thaimaalaista kortti niin ei kukaan ymmärrä yhtään mitään.Eli ihan sama mitä näyttää.
Ja pelaahan täällä joka vuosi ulkomaisia turisteja.Muutamat kenttäyhtiöt jopa houkuttelevat heitä lisää.Ulkomailla ei vältämättä tunneta tämmöisiä korteja.Esim Irlannissa voi pelata kuka vaan on monia golf seuroja jos liityt seuraan niin automaattisesti tasotusen 28hcp.Vaikka et olisi koskaan aikaisenmin pelannut.
Kuuma putteri kirjoitti: (24.10.2013 15:49:38)
Jotenkin keskenkasvuista jorinaa tuollainen ’minä ei ainakaan maksa mitään jäsenmaksua’. .Maksetaan sitten kaikki muutkin jäsenmaksut!
Muidenkin lajien seurat ja liitot tekevät hyvää ja tärkeää työtä!Lainaus toisesta ketjusta:
[B
Chip Greenside kirjoitti: (22.10.2013 15:50:43)[Pitäisikö kaikkien tennistä huvikseenkin harrastavien tukea näitä mainitsemiasi urheilijoita?
Pitäisikö kaikkien laskettelua harrastavien tukea näitä alppihiihtäjiä?Pitäisikö kaikkien tennistä harrastavien olla SkiSportFinland ry:n jäseniä ja kaikkien tennistpelaavien Suomen Tennisliitto ry:n jäseniä ja tukea kaikkia huipullaolevia tai sinne pyrkiviä?
Laajennetaan vielä hieman: Pitäisikö kaikkien juoksuaskelia kevyenliikenteen väylällä ottavien olla Suomen Urheiluliitto ry:n jäseniä ja hiihtoladuilla hiihtävien olla Hiihtoliiton jäseniä ja harrastaa harrastuksensa ohella lajin valioyksilöiden kilpailutoimintaa tukevaa jäsemaksun maksamista?
]Meidän perheessä on maksettu jäsen- ja muita maksuja viime vuosina liittyen mm suunnistukseen, yleisurheiluun, tennikseen, salibandyyn, ainakin, VAPAAEHTOISESTI, siksi että ne seurat ovat tarjonneet jäsenilleen jotain, joista olemme halunneet maksaa.
Tuohon lainaukseen olen jo kerran vastannut viestissä 11.
Chip Greenside kirjoitti: (24.10.2013 17:47:58)
Tuohon lainaukseen olen jo kerran vastannut viestissä 11.Niinpä, golf ’poikkeaa merkittävästi lähes kaikilta osin’, mitä en täysin ymmärrä, mutta keskustelua lienee turha jatkaa.
Jospa tässä mennäänkin toiseen suuntaan, ja muut lajit tajuavat golf-järjestelmän edut?
Esim laskettelurinteissä turvallisuus paranisi hurjasti, jos kaikilta vaadittaisiin peruskurssi ja slalomseuran jäsenyys!
Nimittäin ihan oikeasti, säästyisi monen monta sairaalareissua vuosittain, ja jopa ehkä jonkun henki (oma tai sivullisen).Ei se nyt paljon maksaisi, muutaman tunnin rinnekäyttäytymis-peruskurssi ehkä satasen, ja jäsenyys muutaman kympin vuodessa. Tällaisen aloitteen vastustaminen on aivan naurettavaa vinkumista!!!
Mitä enemmän ihmisiä valvotaan ja holhotaan, sitä turvallisempaa kaikki on!
Alkuperäiseen kysymykseen. Osakeyhtiölaki ei anna muuta ohjetta kuin että kaikkia osakkaita on kohdeltava tasavertaisesti. Esim. Nokian osakkaana et välttämättä pääse edes omistamasi yhtiön pääkonttoriin. Näin voivat myös golfyhtiöt päättää, kunhan kohtelevat kaikkia osakkaitaan samalla tavalla. Eri asia on, onko viisasta olla päästämättä osakkaita klubitalolle. Tämä johdanto siihen, että osakeyhtiölaki ei anna vastausta siihen, pitäisikö osakkeenomistajan päästä pelaamaan ilman jonkun seuran jäsenyyttä vaiko ei. Silloin pitää vastausta hakea golfyhtiön yhtiöjärjestyksestä. Hyvin tuntemani golfyhtiön yhtiöjärjestys toteaa, että kentällä pelaavan tulee olla jonkun rekisteröidyn golfyhdistyksen jäsen. Tätä vaatimusta hallitus ei voi muuttaa. Joten osakas, joka ei ole jonkun golfyhdistyksen jäsen ei pääse tälle kentälle pelaamaan, vaikka olisi kaikki vaadittavat maksut maksanutkin. Sitä, mihin golfyhdistykseen kuuluu, ei ole määritelty. Keksityn seurankin jäsenet varmaan onnistuisivat ujuttautumaan pelaamaan, kunhan ovat rittävän härskejä. Osakkaita siis tässä yhtiössä kohdellaan tasa-arvoisesti, joten se ei ole ongelma. Jos joku osakas tuntee kärsineensä vääryyttä, hän voi yhtiökokoukselle ehdottaa muutosta yhtiöjärjestykseen ja kas 2/3 enemmistöpäätöksellä kaikki on toisin.
Tuo kuullostaa huomattavasti selkeämmältä kuin nimimerkin KL mutut.
Kuuma putteri kirjoitti: (24.10.2013 18:02:46)
Esim laskettelurinteissä turvallisuus paranisi hurjasti, jos kaikilta vaadittaisiin peruskurssi ja slalomseuran jäsenyys!
Nimittäin ihan oikeasti, säästyisi monen monta sairaalareissua vuosittain, ja jopa ehkä jonkun henki (oma tai sivullisen).Ei se nyt paljon maksaisi, muutaman tunnin rinnekäyttäytymis-peruskurssi ehkä satasen, ja jäsenyys muutaman kympin vuodessa.
On tommoinenkin systeemi olemassa, 11 kuukautta sitten kun olin avaamassa laskettelukautta Ski Dubaissa, niin sinne rinteeseen ensikertalaiset eivät päässeet ilman perehdytystä. Tämä toki perustui asiakkaan omaan ilmoitukseen, mutta ohjeena se oli kyseisessä laskettelukeskuksessa.
EFC kirjoitti: (24.10.2013 22:00:50)
Kuuma putteri kirjoitti: (24.10.2013 18:02:46)
Nimittäin ihan oikeasti, säästyisi monen monta sairaalareissua vuosittain, ja jopa ehkä jonkun henki (oma tai sivullisen).Ei se nyt paljon maksaisi, muutaman tunnin rinnekäyttäytymis-peruskurssi ehkä satasen, ja jäsenyys muutaman kympin vuodessa.
On tommoinenkin systeemi olemassa, 11 kuukautta sitten kun olin avaamassa laskettelukautta Ski Dubaissa, niin sinne rinteeseen ensikertalaiset eivät päässeet ilman perehdytystä. Tämä toki perustui asiakkaan omaan ilmoitukseen, mutta ohjeena se oli kyseisessä laskettelukeskuksessa.
Kuvastaa siis sitä, että golf on Suomessa samassa asemassa, kuin laskettelu Dubaissa ;-D eli ilman perehdytystä EI VOI päästää sohlaamaan…
-
JulkaisijaArtikkelit