Aihe: Onko sohvaperunalla kehittymisen mahdollisuuksia - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Onko sohvaperunalla kehittymisen mahdollisuuksia

Etusivu Foorumit Yleistä Onko sohvaperunalla kehittymisen mahdollisuuksia

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Pakko se on vaan myöntää; golfkauden ulkopuolella olen totaalinen sohvaperuna. Silti haluaisin tehdä jotain, jotta golfurani lähtisi uuteen nousuun ja kiitoon. Mielessäni on jopa käynyt hirveitä ajatuksia, eli fyysisen kunnon kohottaminen harjoittelemalla. Tuon järkevyydestä olen tosin hieman epäileväinen. Jos joku on joskus yrittänyt tuollaista, niin haluaisin kommentteja mitä minulla on odotetavissa jos tuollaiseen asiaan ryhdyn. Tässä muutama seikka fysiikastani: – ikä 50 v. – lievästi ylipainoinen (n. 8 kg) – notkea kuin heinäseiväs – penkiltä nousee korkeintaan 30 kg – leukoja vedän kokonaiset 1 kpl – muutenkin totaalisen rapakunnossa Golf tietoni: – tasuri hieman singelin puolella – draivi rulleineen n. 210 m – Rauta-7 130 m – kierroksia n. 60 / kesä Sitten ihan vakavissaan esitetty kysymys: Onko 4-5 kuukauden 2 kertaa viikossa suoritetulla kuntosaliharjoitelulla saavutettavissa 10%:n parannus lyöntipituuksin ? (Olettaen, että teknikka ei muutu). Uskon, että jos saavutan tuon pituuden lisäyksen, niin saan niistettyä 2-3 lyöntiä / kierros.

Aina on mahdollista. Hyvinhän olet kehittynyt, jos penkiltä nousee vain 30 kg. 210 m draivit, varsinkin väylälle, kelpaavat monelle.

Huomaan olevan lähes rapakunnossa ylipainoa reilusti yli 8 kg leuanvetoa en ole kokeillut. Nyt on kova pyrkimys parantaa lyöntivarmuutta sekä siinä samassa pudottaa hieman painoa. Mutulla sanoisin, että mitä tahansa harjoittelee, niin
    – kerta viikossa ylläpitää
    – kolme viikossa kehittää.

Yritän käydä 2-3 kertaa viikossa lyömässä palloa. Enempään ei lihakset kykyne, nytkin pitää venytellä, tehdä vatsaselkä lihaksia ja yrittää muutenkin liikkua palauttavasti, esim. uimalla/hiihtämällä/lenkkeillen muksujen kanssa tai jopa leikkien.

Voisin melkein löydä vetoa, että merkittävälle osalla meistä tulokset paranevat, jos viitsisi tehdä esim. 3 kertaa kuntopiiriä kotona sekä vähintään yhtä monena päivänä venytellä.

Nimim. muutama punnerus meni

Itsetuntosi ainakin on loistavasti kohdallaan, sen ansiosta olet noinkin hyvä pelaaja. Hienosti annat myös toivoa muillekin kuntoihmeille, joiden kuntotestitulokset häilyvät hylätyn ja naurettavan välimaastossa.

Jos aloitat fysiikkatreenit niin kohtahan sinua saa ihailla senior-tourin kilpailuissa.

McEric kirjoitti: (6.12.2007 10:42:55)
    Sitten ihan vakavissaan esitetty kysymys: Onko 4-5 kuukauden 2 kertaa viikossa suoritetulla kuntosaliharjoitelulla saavutettavissa 10%:n parannus lyöntipituuksin ?
    (Olettaen, että teknikka ei muutu).

Todennäköisesti ei.

Uskon, että jos saavutan tuon pituuden lisäyksen, niin saan niistettyä 2-3 lyöntiä / kierros.

Oletkos tilastoinnut omaa peliäsi. Jotenkin musta tuntuu, että noin iso tulosparannus pelkästään lyöntimittoja parantamalla on aika kova tavoite. Varsinkin jos pituutta hakee lisää pelkästään voimaharjoittelun kautta. Uskoisin myös, että pituutta saisi helpommin merkittävästi lisää tekniikkaa kehittämällä. Toki 10% lisäpituudella pääsee mailaa lähemmältä lähestymään, mutta paraneeko GIR kuitenkaan riittävästi, ettei lähipeliä tarvitsisi samalla kehittää?
    Itse olen reilu nelikymppinen istumatyötä tekevä sohvaperuna ja mun lyönipituudet lienevät tuon 10% enemmän kuin sinulla. Edelleen lähtisin hakemaan lisämittaa ennemmin tekniikan, kuin voiman kautta. Mulla tilastojen mukaan parannusta on helpoiten saavutettavissa viheriön kantissa ja avaukset peliin saamalla.
    Tänä vuonna händäri putosi harjoittelematta ysin hujakoilta kutosen pintaan, kun joku naksahti päässä. Muutaman viikon jakson avaukset oli kokoajan pelissä ja lähipeli oman mittapuun mukaan käsittämättömän hyvää. Jos mulle iskee inspis harjoitteluun, niin itse tulen keskittymään pitchi/chippi-osastoon.

Paksupekka kirjoitti: (6.12.2007 14:35:27)
    Jos mulle iskee inspis harjoitteluun, niin itse tulen keskittymään pitchi/chippi-osastoon.

Eräs tuttavani lopetti pari vuotta sitten golfinpeluun koko kesälomansa ajaksi ja kävi sen sijaan lähes joka päivä harjoittelemassa lähipeliä, chippejä ja pitchejä. Sen seurauksena tasuri putosi samana syksynä 14:sta singeliin.

Vakavavastaus: ei välttämättä pituuteen mutta pelivuosiin tulee 10% lisäys…

Pakko se on vaan myöntää; golfkauden ulkopuolella olen totaalinen sohvaperuna.
    Silti haluaisin tehdä jotain, jotta golfurani lähtisi uuteen nousuun ja kiitoon.
    Mielessäni on jopa käynyt hirveitä ajatuksia, eli fyysisen kunnon kohottaminen harjoittelemalla. Tuon järkevyydestä olen tosin hieman epäileväinen.
    Jos joku on joskus yrittänyt tuollaista, niin haluaisin kommentteja mitä minulla on odotetavissa jos tuollaiseen asiaan ryhdyn.

Tässä muutama seikka fysiikastani:

– ikä 50 v.
    – lievästi ylipainoinen (n. 8 kg)
    – notkea kuin heinäseiväs
    – penkiltä nousee korkeintaan 30 kg
    – leukoja vedän kokonaiset 1 kpl
    – muutenkin totaalisen rapakunnossa

Golf tietoni:

– tasuri hieman singelin puolella
    – draivi rulleineen n. 210 m
    – Rauta-7 130 m
    – kierroksia n. 60 / kesä

Sitten ihan vakavissaan esitetty kysymys: Onko 4-5 kuukauden 2 kertaa viikossa suoritetulla kuntosaliharjoitelulla saavutettavissa 10%:n parannus lyöntipituuksin ?
    (Olettaen, että teknikka ei muutu).

Uskon, että jos saavutan tuon pituuden lisäyksen, niin saan niistettyä 2-3 lyöntiä / kierros.

Oma tavoitteeni tältä talvikaudelta on liikkuvuuden lisääntyminen käymällä 2-3 krt salilla. Jalkoihin ja lantioon voimaa, keskivartaloon ja hartioihin kiertyvyyttä lisää. Minulla on nääs sama heinäseiväs-ongelma. Paremmalla elastisuudella uskon tekniikan parantuvan ja sitä kautta lisämittaa. Tuleehan sinulla tuossa 5 kk:n aikana 40 harjoituskertaa eli ei muuta kuin harjoittelemisiin. Siis uskon tosissani sinun lyövän ensi kaudella paremmin jos pääset tuosta tulitikkumaisesta notkeudesta eroon.

Käytä tuo energia siihen että kehität sitä lyöntiä, millä menet griinille.
    210m draivi, joka laskeutuu vihreälle, riittää kaikilla Suomen kentillä.

Tänä vuonna händäri putosi harjoittelematta ysin hujakoilta kutosen pintaan, kun joku naksahti päässä. Muutaman viikon jakson avaukset oli kokoajan pelissä ja lähipeli oman mittapuun mukaan käsittämättömän hyvää. Jos mulle iskee inspis harjoitteluun, niin itse tulen keskittymään pitchi/chippi-osastoon.

Komppaan pp:tä. Ei tarvitse harjoitella muuta kuin lyhyttä peliä. Itsellä on avaukset suurin piirtein samaa luokkaa/mittaa, niihin olen myös tyytyväinen. Lähipelissä on liikaa slarvia.

Erittäin ajankohtainen kysymys meille kaikille!!? Mailat on varastossa ja akkuja ladataan seuraavaa kautta varten. Itsellä on melkolailla sama tilanne. Olen hieman nuorempi ja fysiikka ehkä jonkin verran parempi, samoin lyöntipituudet ja ehkä tasoituskin.

Uskon, että kehittymisen mahdollisuuksia on varmasti. Kunhan keskittyy oikeisiin asioihin. Mitä ne sitten milloinkin ovat? Se on varmaa, että talvellakin kropasta kannattaa huolehtia. Esimerkiksi vähän kuntosalia, ehdottomasti venyttelyä, mikäli mahdollista hiihtoa jne. Siis liikuntaa monipuolisesti omien mieltymysten ja mahdollisuuksien mukaan. Jo pari tuntia viikossa auttaa.

Kasvattaako kuntosaliharjoittelu lyöntipituuksia on sitten toinen juttu? Väärin tehtynä saattaa lyhentää (jäykkyyttä, liikeradat supistuu jne…). Kuntopiirit ja venyttely saattaisi tässä suhteessa olla hyödyllisempää. Olen täsmälleen samaa mieltä tepi62:n kanssa. Haluaisin ehdottomasti pelata golfia myös sitten kun minulla on siihen kunnolla aikaa. Siksi kannattaa huolehtia kunnosta … myös henkisestä.

Jylan kirjoitti: (6.12.2007 23:31:50)

Komppaan pp:tä. Ei tarvitse harjoitella muuta kuin lyhyttä peliä. Itsellä on avaukset suurin piirtein samaa luokkaa/mittaa, niihin olen myös tyytyväinen. Lähipelissä on liikaa slarvia.

Pakko olla (taas) eri mieltä. Jokainen pelin osa-alue täytyy olla hanskassa. Minulla greeni ja lyönnit 80 m sisältä ollut iskussa jo jokusen vuoden, mutta liikaa lyöntejä tarvittu em. alueille pääsyyn. Händäri tippui singelin puolelle vasta kuluvalla kaudella, kun löytyi (hallusinaatio) ymmärryksestä swingiin. Enää ei tarvitse kuluttaa henkisiä voimavaroja metsästä/raffista jatkamiseen yhtä paljon kuin aiemmin ja score tykkää tästä.
    Aika paljon tarinaa löytyy niin tältä palstalta kuin mediasta yleensäkin lähipelin autuudesta, mutta omakohtainen kokemus on hieman toisenlainen. Putti, chippi ja pitch (+kaikki erityislyönnit) ovat sieltä helpommasta päästä suoritteita; Täysi swingin taasen kirotun hankala toteuttaa/ymmärtää. Anyway, kaikkien osa-alueiden täytyy olla balanssissa ja scorea on helpointa/nopeinta parantaa kehittämällä heikointa osa-aluetta.

Alkup. viestiin em OT tarinan lisäksi sanoisin, jotta fysiikka voi olla kriittinen tekijä golffissa, mutta välttämättä sinun osalta ei ns. heikoin lenkki. Oletko tietoinen, josko takaysin tuloksesi on huonompi kuin etuysi (siis yli useamman rundin)? Jos näin on, voipi ollakin, että score paranee fysiikkatreeneillä. Jos haaveena on siirtyä jollekin tourille, jossa pelataan kolme päivää putkeen, on fysiikalle enemmän merkitystä, kuin meillä, joille riittää yksi rundi tuloksen laskemiseen.

Totta helvetissä score paranee, jos saat ykkösten penkkituloksesi lähemmäs 200 kg + muut lihasryhmät samalle tasolle. Draivin mittaan tullee lisäystä kymmeniä metrejä, joka pikkuisen edesauttaa scoren viilaamista:)

tepi62 kirjoitti: (6.12.2007 16:15:27)
    Vakavavastaus: ei välttämättä pituuteen mutta pelivuosiin tulee 10% lisäys…

Jos ei tule rasitusvammaa, joka lopettaa pelaamisen. ;-P

En muista onko tästä asiasta ollut lähiaikoina keskustelua, mutta minua kiinnostaisi tietää, että minkälaista liikuntaa/kuntoharjoittelua erityisesti golfarin kannattaa harrastaa? Eli minkälaisesta harjoittelusta olisi golfin kannalta eniten hyötyä? Monipuolisuus on tärkeää, joojoo, mutta mitä?

Tällä hetkellä teen säännöllisen epäsäännöllisesti lihaskestävyys harjoitteita, aerobickiä sekä lenkkeilyä. Haluaisin listalle jotain Golfarin erikoista, jotta talven harjoittelusta saisi maksimihyödyn.

periferia kirjoitti: (7.12.2007 0:30:04)
    … liikuntaa monipuolisesti omien mieltymysten ja mahdollisuuksien mukaan. Jo pari tuntia viikossa auttaa.

Kasvattaako kuntosaliharjoittelu lyöntipituuksia on sitten toinen juttu? Väärin tehtynä saattaa lyhentää (jäykkyyttä, liikeradat supistuu jne…). Kuntopiirit ja venyttely saattaisi tässä suhteessa olla hyödyllisempää. Olen täsmälleen samaa mieltä tepi62:n kanssa. Haluaisin ehdottomasti pelata golfia myös sitten kun minulla on siihen kunnolla aikaa. Siksi kannattaa huolehtia kunnosta … myös henkisestä.

Kuntoharjoittelu eri muodoissaan on erittäin suositeltavaa. Nopein positiivinen vaikutus mielestäni on paradoksaalisesti henkiseen hyvinvointiin liittyvää.
    Siihen auttaa vaikkapa tuo pari tuntia viikossa. Todellisia parannuksia suorituskyvin eri osa-alueisiin saavutetaan vain lähes jokapäiväisellä harjoittelulla varsinkin jos se sisältää aerobista liikuntaa, lihaskestävyysharjoitteita ja voimaharjoituksia. Vähän harjoitteleville voisi suositella vaihdellen hiihtoa, hölkkää, uintia, pallopelejä jne ja niihin liittyen kuntopiirimuotoista/venyttelyä. Jois aikaa on enemmän, kuntosali muutaman kerran viikossa olisi Ok.
    Lihasvoima mielestäni pitäisi painottua reidet, pohkeet, vatsa ja selkä ja lopuksi hartiaseutu ja yläraajat akselille about tuossa järjestyksessä.
    Pelkästään lyönnin pituutta ajatellen lihasvoiman kasvattamislinjalla on aika huono hyötysuhde. Mailanpään nopeuden tuotosta varsin pieni prosentti liittyy lihasvoimalla aktiivisesti tuotettuun kiertovoimaan. Lähes aina nopein ja tehokkain tapa on parantaa lyöntitekniikkaa. Se voi sitäpaitsi heijastua kaikilta matkoilta ja kaikilla mailoilla tehtäviin suorituksiin.

Bosco kirjoitti: (7.12.2007 14:25:01)
    Kuntoharjoittelu eri muodoissaan on erittäin suositeltavaa. Nopein positiivinen vaikutus mielestäni on paradoksaalisesti henkiseen hyvinvointiin liittyvää.
    Siihen auttaa vaikkapa tuo pari tuntia viikossa. Todellisia parannuksia suorituskyvin eri osa-alueisiin saavutetaan vain lähes jokapäiväisellä harjoittelulla varsinkin jos se sisältää aerobista liikuntaa, lihaskestävyysharjoitteita ja voimaharjoituksia. Vähän harjoitteleville voisi suositella vaihdellen hiihtoa, hölkkää, uintia, pallopelejä jne ja niihin liittyen kuntopiirimuotoista/venyttelyä. Jois aikaa on enemmän, kuntosali muutaman kerran viikossa olisi Ok.
    Lihasvoima mielestäni pitäisi painottua reidet, pohkeet, vatsa ja selkä ja lopuksi hartiaseutu ja yläraajat akselille about tuossa järjestyksessä.
    Pelkästään lyönnin pituutta ajatellen lihasvoiman kasvattamislinjalla on aika huono hyötysuhde. Mailanpään nopeuden tuotosta varsin pieni prosentti liittyy lihasvoimalla aktiivisesti tuotettuun kiertovoimaan. Lähes aina nopein ja tehokkain tapa on parantaa lyöntitekniikkaa. Se voi sitäpaitsi heijastua kaikilta matkoilta ja kaikilla mailoilla tehtäviin suorituksiin.

Erittäin hyvin sanottu, mutta mitempä saat tälläisen sohvaperunan liikkumaan? Olisiko hyvä tavoite, että saisi avata sen kovasti mainostetun singlemalt pullon vasta singelinä :-).

Pelaamalla, varsinkaan kerta viikko vajaat puolivuotta vuodessa, ei kehitystä tapahdu kuin harrastuksen alkuaikoina.

Fantti kirjoitti: (7.12.2007 14:36:49)
    Erittäin hyvin sanottu, mutta mitempä saat tälläisen sohvaperunan liikkumaan? Olisiko hyvä tavoite, että saisi avata sen kovasti mainostetun singlemalt pullon vasta singelinä :-).

Jos kuntoilu itsessään ei ole riittävän hauskaa, ei liikkeelle lähtö onnistu. Riittävän vaatimaton liikkeellelähtö ja alkuvaivojen hyväksyminen ja sieto, minkä jälkeen kunnon kohentuminen saa aikaan addiktiota kuten single maltkin.

Fantti kirjoitti: (7.12.2007 14:36:49)
    Pelaamalla, varsinkaan kerta viikko vajaat puolivuotta vuodessa, ei kehitystä tapahdu kuin harrastuksen alkuaikoina.

Ei pelitaitojen, eikä kunnon osalta.
    Kuntoilu voisi olla ympärivuotista. Samoin pelitaitojen kartuttaminen.
    Lähdenpä tästä pikku lenkille!

Bosco kirjoitti: (7.12.2007 17:01:43)

Tuskaahan tuo oli, mutta nyt hiki tippuu. Hölkkää puolisen tuntia ja pieni kuntopiiri päälle.
    Puita saunan pesään ja sohvalle. Täytyy kait ottaa vielä riski ja vähän venytellä!

Bosco kirjoitti: (7.12.2007 17:56:50)

Bosco kirjoitti: (7.12.2007 17:01:43)

Tuskaahan tuo oli, mutta nyt hiki tippuu. Hölkkää puolisen tuntia ja pieni kuntopiiri päälle.
    Puita saunan pesään ja sohvalle. Täytyy kait ottaa vielä riski ja vähän venytellä!

Sähän ihan mahottomaksi olet heittäytynyt. Kait muistit palauttaa kunnolla, edes saunaoluella.

Pahus kun nuo jää/lumikelit meni. Ei voi vedota liukkauteen. Pitäisiköhän samantien asettaa tavoitteeksi marathon ja Kovalaisen aika. Kyllähän ratinkääntäjät pitää pestä, eihän autourheilu ole urheilua :-).

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #470153 kohteessaOnko sohvaperunalla kehittymisen mahdollisuuksia

Etusivu Foorumit Yleistä Onko sohvaperunalla kehittymisen mahdollisuuksia