Aihe: Olkapäät edellä ja kädet PAHASTI perässä - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Olkapäät edellä ja kädet PAHASTI perässä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Olkapäät edellä ja kädet PAHASTI perässä

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Minulla on seuraavanlainen vakava ongelma, johon en meinaa löytää millään ratkaisua. Osumassa olkapääni ja lantioni ovat kiertyneet aivan liian pitkälle (rintamasuunta suoraan kohteeseen, polvet koukussa). Kädet tulevat metrin perässä ja yltäessään palloon on jo koko vauhti vartalossa pysähtynyt. Olen käynyt prolla ja ohjeena on mielikuvana aloittaa swingi käsillä, mutta en vain pysty siihen. Onko kellään ollut tälläistä vastaavaa ongelmaa ja millä siitä pääsee eroon (harjoitteita, mielikuvia)? Usein puhutaan siitä että kädet pitääkin jättää jälkeen, mutta minun tapauksessani ne jäävät niin pahasti jälkeen että kaikki muu on jo pysähtynyt. Seurauksena tästä edellä mainitusta on useimmiten duffi (takimmainen olkapää myös tippuu alaspäin, koska takimmainen polvi taipuu alle), ankara slaissi tai vähintäänkin puolet lyönnin mitasta häviää. Tiedän siis tarkalleen mitä teen, mutta en osaa käskyttää lihaksiani niin että pääsisin siitä eroon. Olen hcp 15.

Näinkö pahasti perässä?

Le Bunker kirjoitti: (18.6.2012 13:41:15)
    Minulla on seuraavanlainen vakava ongelma, johon en meinaa löytää millään ratkaisua.

Osumassa olkapääni ja lantioni ovat kiertyneet aivan liian pitkälle (rintamasuunta suoraan kohteeseen, polvet koukussa). Kädet tulevat metrin perässä ja yltäessään palloon on jo koko vauhti vartalossa pysähtynyt.

.

Niin, vaikuttaa nyt jotenkin epäjärjestys on saanut sijaa swingin olemuksessa…
    Ohjeita lienee monia ja ratkaisuja useita muitakin, mutta jossain sanontaan kiertoliikkeen
    pitäisi alkaa lantion vapauttaessa hartioiden ja lantion välisen jännityksen.
    Hartioiden pitäisi backswing aikana kiertyä enemmän kuin lantio ja vatsan lihakset terästäytyvät ja muodostavat jännitystilan tässä taakseviennin vaiheessa. Kierto alkaa pienellä lantion kiertoliikahduksella kohti palloa joka aloittaa jännityksen purkautumisen vartalon kierroksi ja mailan osumaksi palloon.
    Swingkierron aikana maila lähtee liikkeelle tämän jännityksen purkautuessa ja kädet ovat hiukan jäljessä joten lantio on se joka ensin lähestyy kohteen suuntaa. Sen jälkeen hartiat ja lopulta kädet ja maila…
    Osumassa palloon lantio on melkein saavuttamaisillaan kohteen suunnan, osuman jälkeen lantion pitäisi olla lähes kohteen suunnassa…
    Tuntumaa tähän mekanismiin voi hakea lyhyillä 3/4 swingin lyönneillä…vaikka rauta-7:lla…

Ikävä kyllä mekanismin ajatus on osoittautunut omakohtaisestikin välillä hankalaksi saada
    luotettavaksi… vaatii harjoitusta kuten harmillisesti monet asiat muuten niin mukavassa kolfissa…

Laitappa jotain videokuvaa tuosta tuonne fora.fi ja siellä omat swingit ketjuun, saatat saada hyviä kommentteja, täällä niistä ei tule kuin hirveä sota.

PP: Paljon enemmän! Tuo kuva vastaa mielestäni aikas optimia osumaa. Itselläni on tuosta vielä napa ja molemmat olkapäät suoraan kohteeseen. Polvet ovat koukistuneet ja takajalka aivan varpaillaan.

Koko ongelma on oman päätelmäni mukaan alkanut muotoutua juuri tuosta liikkeelle lähdön järjestyksen miettimisestä ja siinä on menty tosi överiksi! Lähden tosi vahvasti liikkeelle jaloilla ja lantiolla niin että siinä vaiheessa kun maila on dsv:ssä maan kanssa samassa tasossa, on olkapäät jo suurinpiirtein samassa asennossa kuin PP:n kuvan kaverilla osumassa.

Rauski: Tsekkaan jos saan kuvaa otettua niin voisin laittaakkin.

Ajattelin kysäistä tästä täällä koska tuntuu että alan olemaan ongelmani kanssa aika yksin. Kuten edellä kerroin olen täysin tietoinen virheistäni mutta en osaa niitä korjata (edes pron:n avustuksella). Protkin kun useinmiten painivat juuri päinvastaisen ongelman kanssa (lyödään liikaa käsillä).

ts

Näkemättä heitän silti varsin vahvan arvauksen: oikea kyyärpääsi liikkuu aivan väärällä tavalla ja oikean olkapään ulkokierto puuttuu täysin. Kyse ei siis ole varsinaisesta timing-ongelmasta vaan koko geometrian murenemisesta.

Jos jotain lisää haluat valottaa, niin laita vaikka meili profiilini osoitteeseen.

TS ei välttämättä ole ollenkaan väärillä jäljillä. Tuntuu niin uskomattomalta koko kiemura että en itsekkään usko että kyseessä on pelkästään ajoitus-ongelma. Juuri sen takia ajattelin että jos joltain olisi löytynyt tähän joku kiva pikku niksi millä koko homma olisi korjattu.

Käykö sulle TS liikuntasetelit? 🙂

ts

Le Bunker kirjoitti: (19.6.2012 11:51:35)
    TS ei välttämättä ole ollenkaan väärillä jäljillä. Tuntuu niin uskomattomalta koko kiemura että en itsekkään usko että kyseessä on pelkästään ajoitus-ongelma. Juuri sen takia ajattelin että jos joltain olisi löytynyt tähän joku kiva pikku niksi millä koko homma olisi korjattu.

Käy kyllä, mutta en mä tosta videon vilkaisusta mitään vailla ole 🙂

ts kirjoitti: (19.6.2012 11:52:49)

Le Bunker kirjoitti: (19.6.2012 11:51:35)

Käy kyllä, mutta en mä tosta videon vilkaisusta mitään vailla ole 🙂

Mä soittelen ja tuun käymään niiden setelieni kanssa! 🙂

Tästä tuli sivustakatsojalle hyvä mieli. Analyysi taisi osua ja onnellinen loppu. Vielä jos Le B. laittaa jälkikäteen palautetta, mitä swingille kuuluu fixin jälkeen. Peukaloa ylöspäin

Noniin,

treffit ts:n kanssa sovittiin eiliselle ja tunti huiskittiin.

Ongelma todella oli kokonaisvaltainen ja koko mielikuvani golfswingistä on nyt muuttunut. Ja hyvä niin! Alkuperäistä ongelmaa ei oikeastaan enään ole, mutta sen tilalle on tullut kokonaan uusi tapa lyödä palloa. Tapa ei ole vaikea, eli en usko edes että tässä menee seuraavat kaksi vuotta munilleen.

Valitettavasti en oikein osaa kuvailla tuota uutta mielikuvaa, muuten kuin että aikaisemmin kuvittelin lavan radan olevan ns. pystysuora ympyrä, kun nyt pidän sitä ikään kuin taaksepäin kallellaan olevan soikiona. Tämä ajatus auttaa jo paljon koko toimitusta.

Nyt ei muuta kuin kovasti treeniä!

Suuri kiitos ts! 🙂 Opetus oli TODELLA hyvää!

Olis ollu kiva nähä video ennen ja jälkeen.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #212211 kohteessaOlkapäät edellä ja kädet PAHASTI perässä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Olkapäät edellä ja kädet PAHASTI perässä