Aihe: oikea polvi ja lantio svingissä - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

oikea polvi ja lantio svingissä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu oikea polvi ja lantio svingissä

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Lavantauti kirjoitti: (28.8.2007 14:17:41)
    Mä tiedän kaikesta vähän enemmän kun sinä. Paitsi lennokeista.
    Oikeuttaako hcp 18 idiotismiin?

Siltä tosiaan tuntuu että tiedät.

Netissä on mahtavaa videota Taigerin itse opettamana ja muiden analysoimana hänen swingistään.

Tiikerin swingin rata on nyt pystympi kuin aiemmin…saa tällä tarkkuutta…ja sitä mukaan pystymmät ovat varmaan myös mailan lavat.

Teippiä tosiaan tuli kelattua hieman liikaa kun en huomannyt että Lamkineissa ei ole värikoodia joka kertoo paksuuden gripissä, kuten Pingeissä on. Se ei liity 18 hcp:hen mitenkään. Lamkineissa on tosin mallista riippuen erivärisiä logoja…se hieman hämäsi.

ts

double-eagle kirjoitti: (28.8.2007 14:56:21)
    [

Tiikerin swingin rata on nyt pystympi kuin aiemmin…saa tällä tarkkuutta…ja sitä mukaan pystymmät ovat varmaan myös mailan lavat.

.

Lisää tarkkuutta??? Tarkottaa nykyään siis sitä, että osuu paremmin ruffeihin.

Jännä juttu, että aina kun Tigru tekee jotain johonkin suuntaan, niin intoilijoita riittää. Mitäs jos ihan niinkun tutkittais sitä onko Tigrun lyönnit parantunu ton muutoksen johdosta. Ja onko se muutos edes pystympään. Vaihdos Harmon > Heaney luulis johtavan tasan toiseen suutaan.

Tigrun swingiä ihannoidaan hulluna ja täysin kritiikittä, koska on maailman paras pelaaja. Ei ollenkaan välttämättä paras swingaaja.

Enpä nyt ole aivan varma tästä, mut tää on varmaan aika lähellä sitä, mitä haet…

Hogans power move

toi on aika lähellä sitä saluunan oven liikettä… Toivottavasti auttaa

Jugi vaihteeksi täysin kahvilla. Tiger on juuri hakenut tällä uudella swingillään flätimpää planea.

pjs

Ompeson kirjoitti: (28.8.2007 20:50:52)
    Enpä nyt ole aivan varma tästä, mut tää on varmaan aika lähellä sitä, mitä haet…

Hogans power move

Omperson, kiitos paljon, video visualisoi asiaa hyvin.

Epäilijöille tiedoksi, että käyn jo säännöllisesti ammattiauttajan pakeilla mutta aika usein asia ei vain tahdo mennä jakeluun ensimmäisellä yrittämällä tai asian kuvittelee ymmärtävänsä, mutta oikeasti käsittikin sen aivan väärin.

Jukalle ja kumppaneille esittäisin pyynnön että menevät riehumaan omiin ketjuihinsa. Kiitos.

ts

Ompeson kirjoitti: (28.8.2007 20:50:52)

Hogans power move

Hitto kun mua häiritsee toi saluunan ovi. Mä en vaan pysty sitä käsittämään noitten videoiden yhteydessä. Yhtä vaikee on varmaan laskee ne tyypit, jotka ympäri maailmaa on viime vuosina eri tavoin selittäny Hoganin swingiin liittyviä asioita…. ymmärtämättä siitä oikeesti juurikaan mitään.

Parhaan ymmärryksen BH:n swingistä olen löytänyt Fukken teksteistä.

Ehkä minä olen väärä amatööri selittämään tätä ovisymboliikkaa tai ehkä en tajua mitä sinä et tajua mutta…

ovet

1. aikavälillä 8s-20s tiikerin lantio kääntyy kuin friisilän kuplahallin pyöröovi jonka akseli on keskellä nivusissa eli oikea lonkka taakse ja vasen eteen.

Sitten leikitään että olisimme saluunan ulkopuolella

2. aikavälillä 26s-30s oikea lonkka pysyy paikoillaan kuin saranat saluunan oikean ovenpuoliskon laidassa ja vasen lonkka aukeaa kuin se oikean puolen ovi.

3. aikavälillä 32s-40s vasen lonkka pysyy (melkein) paikoillaan kuin saranat saluunan vasemman ovenpuoliskon laidassa ja oikea lonkka aukeaa kuin se vasemman puolen ovi

WannaBeTiger kirjoitti: (29.8.2007 0:27:19)
    Ehkä minä olen väärä amatööri selittämään tätä ovisymboliikkaa tai ehkä en tajua mitä sinä et tajua mutta…

3. aikavälillä 32s-40s vasen lonkka pysyy (melkein) paikoillaan kuin saranat saluunan vasemman ovenpuoliskon laidassa ja oikea lonkka aukeaa kuin se vasemman puolen ovi

Kaikki me tässä hommassa amatöörejä ollaan.

Yksi huomio liittyen vasempaan lonkkaan, eli minun mielestäni se ’pysähtyy’ vasta n. 36s kohdalla, siis osuman jälkeen ja silloinkin kantapään taakse, ei päälle.

Oikean lonkan tulo vasemman viereen ajoittuu osuman jälkeen eli saattoon, näin ollen sillä ei ole merkitystä voimantuoton kannalta, vaan se antaa laajuutta läpilyöntiin (siis mailanpää kulkee pidempaan kohdelinjan suuntaan)

ts

WannaBeTiger kirjoitti: (29.8.2007 0:27:19)

ovet

1. aikavälillä 8s-20s tiikerin lantio kääntyy kuin friisilän kuplahallin pyöröovi jonka akseli on keskellä nivusissa eli oikea lonkka taakse ja vasen eteen.

Sitten leikitään että olisimme saluunan ulkopuolella

2. aikavälillä 26s-30s oikea lonkka pysyy paikoillaan kuin saranat saluunan oikean ovenpuoliskon laidassa ja vasen lonkka aukeaa kuin se oikean puolen ovi.

No nyt se selvis juu… enää pitäs ymmärtää miten suolet ei valu lattialle jos noin tapahtuu. Kivuliaaksi joka tapauksessa olettaisin.

Taiddan sittenkin olla edelleen sitä mieltä, että se voi olla joko pyöröovi tai sitten sen saluunan oven vasen puolisko… tai sitten se muuttuu toisesta toiseksi. Toisistaan irrallaan ne ei kyllä sittenkään pyöri.

Eikä edelleenkään pysähdy kantapään taakse. Perslihas sinne voi mennä mikä hämää, mutta lonkkanivel (eli lantion vasen puoli) sinne ei mene!

Nimetön

Kokeilkaapa pyöröovea, jonka akseli on liikuteltavissa. Sillä saa kaikki tapaukset
    ja sen eräs erikoistapaus on saluunan ovi.

januz kirjoitti: (28.8.2007 20:53:31)

Jugi vaihteeksi täysin kahvilla. Tiger on juuri hakenut tällä uudella swingillään flätimpää planea.

Omin sanoin kertoo hakeneensa lisää tarkkuutta verrattuna vanhaan swingiinsä.

Itse tein samoin aikoinaan kun vaihdoin Ramit Pingeihin..pelkkä lie kulman muutos mailoissa antoi siihen mahdollisuuden..eikä sitä muutenkaan ole vaikea ymmärtää.

Tosin huomasin, että Titleistit ja Preceptin bladet on aivan samalla kulmalla kuin valkotäpläiset Pingit..tosin eräät ovat sitten aivan muuta ja monta astetta.

Kokeilkaapa pyöröovea, jonka akseli on liikuteltavissa. Sillä saa kaikki tapaukset

(data 29.8.2007 11:43:33)

Eipäs saa. Jos pyöröovessa liikkuu yksi ovi (siipi) niin kaikki muutkin ovet liikkuvat samaan tahtiin kun taas saluunanoven puolikkaassa ei ole kuin yksi ovi (siipi) joka liikkuu saranoiden varassa.

WannaBeTiger kirjoitti: (29.8.2007 15:26:26)

Eipäs saa. Jos pyöröovessa liikkuu yksi ovi (siipi) niin kaikki muutkin ovet liikkuvat samaan tahtiin kun taas saluunanoven puolikkaassa ei ole kuin yksi ovi (siipi) joka liikkuu saranoiden varassa.

Kyllä saa jos liikuttaa akselia ’siiven’ suuntaan jos toiseen. Kun akseli on siiven päässä, toimii se kuin saluunaovi. Oletuksena on että luinen lantio pysyy muodossaan ja luita ei rikota (-:

Anton IX kirjoitti: (29.8.2007 15:34:52)

Kyllä saa jos liikuttaa akselia ’siiven’ suuntaan jos toiseen. Kun akseli on siiven päässä, toimii se kuin saluunaovi. Oletuksena on että luinen lantio pysyy muodossaan ja luita ei rikota (-:

Ihan sama, parempi kuitenkin ettet ala liikuttelemaan akseleita sivusuuntaan svingin aikana.

Nimittäin kun pyöröovi vaihtuu saluunan oveksi bäkärin lopussa, tähän saranan siirtoon liittyy jo riittävä määrä sivuliikettä kohteen suuntaan (osumahetkeen mennessä).

Jos nyt oikein ymmärsin, nii toiset puhuu molemmista saluunanovista? Ajatelkaa pelkästään toista ovea, vasurit vasenta ja oikeakätiset oikeata. Kuvitelkaa vielä itsenne siihen oveksi, ja sitä kautta miettikää tätä saluunanoviteoriaa. Eihän toi täysin identtinen toimintaperiaate ole kokonaisuudessaan, mut yhtäläisyyksiä löytyy…

Be the door

Nimetön

Anton IX kirjoitti: (29.8.2007 15:34:52)

Noinkin saa saluunan oven, mutta ei kaikkia muita tapauksia. Eli akselia ei siirreta suhteessa oveen vaan suhteessa maahan.

Levoton tai siis suorastaan holtiton lantio on siis ollut ongelmanani, mutta tämä ovijuttu ei kyllä aukea minulle niin, että siitä olisi apua. Nyt kun se entinen kumitehdas omi oven, ajattelin kokeilla viivotinta sen tilalle.

Eli normaali 30 sentin viivotin kuvaa lantiota siten että päät ovat kummankin puolen housunsaumoissa. Nollapää on oikealta pelaavan vasen sauma ja siten lähempänä kohdetta. 30 sentin pää on sitten se toinen. 15 cm:n kohdalla on sitten se tärkeä keskipiste. Asetan viivottimen ruutupaperille, jotta pystyn seuraamaan kolmen tärkeän pisteen liikettä sekä ’lyöntisuunnan’ (pystyviivat) että ’sivusuunnan’ (vaakaviivat) suhteen.

Jos olen ymmärtänyt selitykset oikein, BS:n aikana viivottimen keskipiste pysyy siis paikoillaan päiden kiertyessä sen ympäri ’oikea’ pää ’taaksepäin’ ja ’vasen’ pää ’eteenpäin’. Samalla ’oikea’ pää siirtyy lähemmäksi kohdetta ja ’vasen’ kauemmaksi siitä, vaikkakin aika vähän. Käännän n. 45 astetta.

DS:n alkaessa pidän ’oikeaa’ päätä paikallaan ja kierrän ’vasenta’ ’taaksepäin’. Tällöin siis sekä ’vasen’ pää että keskipiste liikkuvat ’taaksepäin’ mutta samalla myös lähemmäksi kohdetta. Eli ’vasen’ pää ei palaa alkuperäiseen asemaansa, jos pidän ’oikeasta’ päästä kiinni, vaan lähemmäksi. ???

Jossain vaiheessa pitäisi sitten irrottaa ’oikeasta’ päästä ja napata kiinni ’vasemmasta’, jolloin ’oikea’ pää ja keskipiste alkavat liikkua ’eteenpäin’ ja kohdetta kohti. Mutta missä vaiheessa? Pysähtyykö ’vasen’ pää oikeasti paikalleen siinä vaiheessa, kun ’oikea’ lähtee liikkeelle? Tigervideossa jotenkin näyttäisi siltä, että molemmat liikkuvat jossain vaiheessa yhtä aikaa. Mutta hänhän on toki erikoistapaus, kai.

Missä asennossa ja paikassa viivottimen pitää olla osumahetkellä? Eli mitkä ovat näiden kolmen pisteen asemat osumahetkellä verrattuna alkuperäisiin asemiin?

Yritän siis vain saada oikeaa mielikuvaa päähäni, koska minun pitäisi jotenkin saada alavartalon liike mukaan swingiin.

ts

data kirjoitti: (29.8.2007 16:19:03)

Noinkin saa saluunan oven, mutta ei kaikkia muita tapauksia. Eli akselia ei siirreta suhteessa oveen vaan suhteessa maahan.

Nyt mä rupeen ymmärtämään. Saluunasta heitetään väkee pihalle, niin ovetkin lentää saranoiltaan. Ehjässä saluunanovessa sarana pysyy onneks paikallaan. Sekä oveen, että maahan nähden.

Nyt mä rupeen ymmärtämään. Saluunasta heitetään väkee pihalle, niin ovetkin lentää saranoiltaan. Ehjässä saluunanovessa sarana pysyy onneks paikallaan. Sekä oveen, että maahan nähden.

(ts 29.8.2007 20:42:28)

Oikeessa oot. Saluunanovi ajattelua ei voida käyttää yhtenä kokonaisuutena vaan eri puolen ovia pitää käyttää yksilöinä tiettyjen downsvingivaiheiden kuvaamiseen. Unohdetaan cowboyselvennykset ja keskitytään Old John Josephin viivotinmallinnukseen.

Toivottavasti sinun pyöröovessa ei ole kuin kaksi siipeä;)

ts

WannaBeTiger kirjoitti: (29.8.2007 21:43:29)

Oikeessa oot. Saluunanovi ajattelua ei voida käyttää yhtenä kokonaisuutena vaan eri puolen ovia pitää käyttää yksilöinä tiettyjen downsvingivaiheiden kuvaamiseen.

Nonyt mä vasta sekasin oon…. siis jossain vaiheessa swingiä heittäytytään vasuriks??? Emmää tohon pysty kyl 🙁

Nimetön

ts kirjoitti: (29.8.2007 20:42:28)

Ei aivan, mutta polttaa jo. Nimittäin, jos ’pyöröoven’ akselia siirretään niin vahvasti, että tuloksena on ’saluunan ovi’, niin kyllä ovea käyttävä kaveri todellakin lentää pihalle. Mutta ei toisten heittämänä, vaan omin voimin, eikä saluunasta vaan teeboxista.

ts

data kirjoitti: (30.8.2007 10:38:51)

ts kirjoitti: (29.8.2007 20:42:28)

Ei aivan, mutta polttaa jo. Nimittäin, jos ’pyöröoven’ akselia siirretään niin vahvasti, että tuloksena on ’saluunan ovi’, niin kyllä ovea käyttävä kaveri todellakin lentää pihalle. Mutta ei toisten heittämänä, vaan omin voimin, eikä saluunasta vaan teeboxista.

Data, onks sulle koskaan kukaan kertonut kiihtyvään liikkeeseen vaikuttavasta hitausvoimasta tai kaarevaan liikeeseen vaikuttavasta keskipaikoisvoimasta (okei, keskeisvoima ja rannemomentti jne….).

Dynaaminen tasapaino syntyy paitsi primääristen liikkeiden myös svingin aikana syntyvien ja suuntaansa muuttavien voimien yhteisvaikutuksesta. Jos lyö palloa muuallakin kuin piirustuspöydälle, sen voi huomata ihan parilla yrittämällä.

Nimetön

fukke diise saisse kirjoitti: (30.8.2007 14:44:00)
    Dynaaminen tasapaino syntyy paitsi primääristen liikkeiden myös svingin aikana syntyvien ja suuntaansa muuttavien voimien yhteisvaikutuksesta. Jos lyö palloa muuallakin kuin piirustuspöydälle, sen voi huomata ihan parilla yrittämällä.

Ilmeisesti sinulla täytyy olla paljonkin mieleen painuvaa omakohtaista käytännön kokemusta näistä tasapainoasioista. Näin päättelisin.

data kirjoitti: (30.8.2007 18:02:51)

fukke diise saisse kirjoitti: (30.8.2007 14:44:00)

Ilmeisesti sinulla täytyy olla paljonkin mieleen painuvaa omakohtaista käytännön kokemusta näistä tasapainoasioista. Näin päättelisin.

Mä on joskus aikaisemminkin sanonut, että olen käynyt näitten juttujen kanssa niin syvällä ’perseessä’ kuin golfissa voi käydä.

Sitten kun on tajunnut missä on ja hahmottanut reitin ulos, niin on todella valitettavaa nähdä kun porukkaa tulee pitkät päällä sata lasissa vastaan.

Nimetön

fukke diise saisse kirjoitti: (30.8.2007 18:43:08)
    ….on todella valitettavaa nähdä kun porukkaa tulee pitkät päällä sata lasissa vastaan.

Olikohan saluunaan matka, kun noin kiire illalla on?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #237061 kohteessaoikea polvi ja lantio svingissä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu oikea polvi ja lantio svingissä