Aihe: Ohitusluvan evääminen egovammako? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Ohitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 366)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL kirjoitti: (21.5.2012 18:25:22)
    Vaikken Chipin sanakäänteistä olekaan samaa mieltä, niin itse asiasta kyllä. Ei ole mitään järjellistä syytä olla antamatta ohituslupaa OMA-ALOITTEISESTI, jos edessä on enemmän kuin reikävälin verran tyhjää. Tämä on etiketissä kuvattu ja maailmanlaajuisesti noudatettavaksi tarkoitettu petsareista ja hänenkaltaisistaan huolimatta.

Kaikki syyt olla antamatta ohituslupaa edellisessä ja VAIN edellisessä kappaleessa kuvailemassani tilanteessa ovat tekosyitä ja osoittavat täydellistä piittaamattomuutta paitsi kanssapelaajia myös golfetikettiä kohtaan. Näillä henkilöillä on mielestäni vahvan itsetutkistelun paikka, ja se paikka on mielellään jossakin muualla kuin golfkentällä.

En tiedä onko ns. etiketti varsinaisesti muuttunut mutta silloin kun itse opiskelin alkeita niin ohitusluvan kyseleminen ei ollut korrektia.

Silloin oli ohjeet vain siitä että nopeammalle ryhmälle pitää aina antaa lupa/tarjota mahdollisuutta ohittamiseen. Enkä ole koskaan joutunut pyytämään ohituslupaa. Itseasiassa olen usein kieltänyt ryhmäni muita pelaajia vaatimasta lupaa ohittamiseen. Ehkä hiihtoladulla saa huutaa latua ja hakata edellä menijän suksenkantoihin, mutta golfkentällä vastaava käytös ei kuulu hyviin tapoihin.Siitäkin huolimatta (tai ehkä juuri siksi) edellä pelannut ryhmä on aina tarjonnut tilaisuuden ohitukseen kun siihen on ollut tarvetta. Näin on käynyt satoja kertoja.

Ja, uskoisin että yhtä usein olen itse kysynyt takana tulevalta ryhmältä josko he haluavat mennä ohitse. Toki olen joskus joutunut toteamaan että kenttä on valitettavasti täynnä ja tilanne tuskin paranee ohittamalla. Silloin tällöin olen kuitenkin päästänyt ryhmän (esim. kahden pelaajan) ohittamaan täydellä kentälläkin (syystä josta Putti-Possu edellä jo vihjaisi). Ehkä he kuitenkin löytävät vapaata väylää kauempaa edestä. Tänään viimeksi, päästettiin kolme nopeampaa porukkaa ohitse.

Ei tässä juuri tämän ihmeellisempää diplomatiaa tarvita.

Sitten kun ryhdytään vasiten vaatimaan ohituslupia saattaa joku nostella ’sarvia’ päähänsä olipa siihen aihetta tai ei.. Golfkentällä kaikki ovat tasa-arvoisia kulkijoita. Ei siellä ole syytä vaatia mitään kanssapelaajilta.

KL

petsari kirjoitti: (21.5.2012 23:59:24)

Silloin oli ohjeet vain siitä että nopeammalle ryhmälle pitää aina antaa lupa/tarjota mahdollisuutta ohittamiseen. Enkä ole koskaan joutunut pyytämään ohituslupaa. Itseasiassa olen usein kieltänyt ryhmäni muita pelaajia vaatimasta lupaa ohittamiseen. Ehkä hiihtoladulla saa huutaa latua ja hakata edellä menijän suksenkantoihin, mutta golfkentällä vastaava käytös ei kuulu hyviin tapoihin.Siitäkin huolimatta (tai ehkä juuri siksi) edellä pelannut ryhmä on aina tarjonnut tilaisuuden ohitukseen kun siihen on ollut tarvetta. Näin on käynyt satoja kertoja.

Kahdenkymmenen vuoden golfurani perusteella väitän sinun puhuvan isosti paskaa. Ihan näin suomeksi sanottuna.

KL kirjoitti: (21.5.2012 18:26:33)

Putti-Possu kirjoitti: (21.5.2012 14:06:45)

DuffiMan kirjoitti: (21.5.2012 13:47:16)
    Pääsimme lopulta ohi valvojan avustuksella puolessa välissä. Lopussa oli reilu kaksi väylää tyhjää kun pääsimme loppuun.

Minä olen ollut vastaavassa tilanteessa kymmeniä kertoja – niin ohittajana kuin ohitettavanakin. Koskaan, koskaan ei ole ole syntynyt tilannetta, jossa ohituslupa olisi evätty. Johtuiskohan kysyjästä ??

Tuota noin… oletko koskaan, koskaan miettinyt, miksi ohituslupaa on ylipäätään pitänyt kysyä?

Minä en ole koskaan kysynyt ohituslupaa mutta aina on tarjottu mahdollisuutta ohittamiseen?
    Kumma juttu.

Tuo valvojan avustus on mielestäni oikea tapa päästä ohi tilanteissa jossa joku asia takkuaa..Kotimaassa ei ole tarvinnut koskaan edes kysellä mutta jossain Thaimaassa on ollut edellä korealaisia kuuden (6) pelaajan ryhmiä joiden perään juuttumisesta on pitänyt mainita Marshall’ille. Yhden tällaisen tapauksen muistan kun ko. Marshall nimenomaan tuli kysymään asiasta. Muuten on vain istuskeltu ja odoteltu. Maassa maan tavalla eikä lomalla ole kiire..

KL kirjoitti: (22.5.2012 0:08:46)

petsari kirjoitti: (21.5.2012 23:59:24)

Kahdenkymmenen vuoden golfurani perusteella väitän sinun puhuvan isosti paskaa. Ihan näin suomeksi sanottuna.

Itsellä lienee hieman pidempi kokemus ja voi hyvinkin olla että muisti pragaa mutten ole havainnut tällaista ongelmaa. Ja toisaalta, ei minulla ole juurikaan tapana muistella ikäviä tapauksia….elämä on edessä päin.

KL

petsari kirjoitti: (22.5.2012 0:12:55)
    Minä en ole koskaan kysynyt ohituslupaa mutta aina on tarjottu mahdollisuutta ohittamiseen?
    Kumma juttu.

Tällä puheella kutsun sinut vieraakseni pelaamaan kotikentälleni. Pannaan samalla pieni veto pystyyn.

Valitsemme sellaisen lähtöajan, jolloin kentällä on suurin piirtein puolet kapasiteetistä käytössä. Jos meidän pitää edellä menevän ryhmän vuoksi odotella omaa lyöntivuoroamme enintään kaksi kertaa ilman, että he oma-aloitteisesti tarjoavat ohitusmahdollisuutta, sinä voitat vedon. Jos taas eivät tarjoa tai odotamme useammin kuin kahdesti, sinä häviät vedon. Panoksen päätän minä, MUTTA VAROITAN ETUKÄTEEN, ETTEI SE OLE AIVAN VÄHÄINEN TALOUDELLISESSA MIELESSÄ..

Otatko vedon vastaan?

Pelaan porukoissa jotka pelaavat nopeahkosti, 4 henkeä tyhjällä kentällä yleensä n. 3h15 min. Lähes viikottain toistuu seuraavanlainen tilanne:

Edessä on hitaampi ryhmä ja odottelemme käytännössä jokaista lyöntiä. Saavumme seuraavalle tiille josta edellmämenevä ryhmä on juuri poistumassa. Edellämenevän ryhmän edessä ei ole ketään. Ohituslupaa ei tarjota. Kun tämä toistuu kolmannen kerran pyydän itse lupaa ohittaa ja tämä lupa yleensä annetaan, monesti jupinan saattelemana mutta kuitenkin.

Mielestäni en käyttäydy huonosti pyytäessäni ohitusta jos edellämenijät eivät itse älyä tarjota sitä.

KL kirjoitti: (22.5.2012 0:28:45)

Kumma juttu.

Tällä puheella kutsun sinut vieraakseni pelaamaan kotikentälleni. Pannaan samalla pieni veto pystyyn.

Valitsemme sellaisen lähtöajan, jolloin kentällä on suurin piirtein puolet kapasiteetistä käytössä. Jos meidän pitää edellä menevän ryhmän vuoksi odotella omaa lyöntivuoroamme enintään kaksi kertaa ilman, että he oma-aloitteisesti tarjoavat ohitusmahdollisuutta, sinä voitat vedon. Jos taas eivät tarjoa tai odotamme useammin kuin kahdesti, sinä häviät vedon. Panoksen päätän minä, MUTTA VAROITAN ETUKÄTEEN, ETTEI SE OLE AIVAN VÄHÄINEN TALOUDELLISESSA MIELESSÄ..

Otatko vedon vastaan?

Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta petsarina pyytäisin vielä pientä tarkennusta asiaan.
    Omaan silmään tuo vaikuttaa Kreikka-vakuuksien suunnittelijan näppiksestä lähteneeltä ehdotukselta;)

ts

simondsen kirjoitti: (22.5.2012 6:41:49)

Mielestäni en käyttäydy huonosti pyytäessäni ohitusta jos edellämenijät eivät itse älyä tarjota sitä.

Et käyttäydy, vaan toimit juuri kuten pitääkin. Ohitusluvan pyytämisessä ei ole mitään väärää tai moitittavaa.

ts kirjoitti: (22.5.2012 9:15:01)

simondsen kirjoitti: (22.5.2012 6:41:49)

Et käyttäydy, vaan toimit juuri kuten pitääkin. Ohitusluvan pyytämisessä ei ole mitään väärää tai moitittavaa.

Tätä ketjua kun lukee, niin ei uskoisi, että kaikki golfarit ja erityisesti oikeat golfarit ovat muka sivistyneitä, ohittajina ja ohitattavina.

Jos näissä ohitustilanteissa pääsee ihan puheyhteyteen, niin tärkeitä ovat normaalit käytöstavat ja normaali kommunikaatio. Erittäin simppeliä. Oman ohituslupapyynnön / ohituskieltoilmoituksen lisäksi kuunneellan toista ja kunnioitetaan toista.

Jos ensimmäinen kommentti on tyyliin, että päästäkää nyt ohi senkin tunarit, niin voi jäädä siltä ohitettavalta ryhmältä tajuamatta, että ne ohittajat voisivat oikeasti olla ihan oikeassakin. Asioilla on puolensa ja ohittaja ja ohitettava voivat olla omasta näkökulmastaan oikeassa ja jos keskustele menee sivistyneeksi keskinäiseksi vittuiluksi, niin voi jäädä ratkaisematta, että kumpi on enemmän oikeassa juuri tässä tilanteessa.

Ainahan se mätä omena sotkee koko korin. Tässäkin on listattu jo monta tilannetta, jossa idiootteja on kentällä. Varmaan ne samat idiootit, joita liikenteessäkin tapaa.

Ja näitten idioottien kohtaamiseen jaan urbaanilegendan tai ainakin minulle tositarinana kerrotun jutun. Eräällä kentällä oli/on poppoo, joka koostui pitkälyöntisistä pelaajista, eli samassa kaveriporukkalähdössä oli kaikki ns. pelimiehiä. Tositarinan mukaan kun tämä porukka oli kentällä, niin ryhmän tavoitteena oli ohittaa mahdollisimman monta tavisryhmää pienen/keskisuuren kuittailun säestyksellä. Golfin taikaa parhaimmillaan vai pahimmillaan.

Golfinvihollinen39 kirjoitti: (22.5.2012 10:57:18)
    Tätä ketjua kun lukee, niin ei uskoisi, että kaikki golfarit ja erityisesti oikeat golfarit ovat muka sivistyneitä, ohittajina ja ohitattavina.

Jos näissä ohitustilanteissa pääsee ihan puheyhteyteen, niin tärkeitä ovat normaalit käytöstavat ja normaali kommunikaatio. Erittäin simppeliä. Oman ohituslupapyynnön / ohituskieltoilmoituksen lisäksi kuunneellan toista ja kunnioitetaan toista.

Jos ensimmäinen kommentti on tyyliin, että päästäkää nyt ohi senkin tunarit, niin voi jäädä siltä ohitettavalta ryhmältä tajuamatta, että ne ohittajat voisivat oikeasti olla ihan oikeassakin. Asioilla on puolensa ja ohittaja ja ohitettava voivat olla omasta näkökulmastaan oikeassa ja jos keskustele menee sivistyneeksi keskinäiseksi vittuiluksi, niin voi jäädä ratkaisematta, että kumpi on enemmän oikeassa juuri tässä tilanteessa.

Ainahan se mätä omena sotkee koko korin. Tässäkin on listattu jo monta tilannetta, jossa idiootteja on kentällä. Varmaan ne samat idiootit, joita liikenteessäkin tapaa.

Ja näitten idioottien kohtaamiseen jaan urbaanilegendan tai ainakin minulle tositarinana kerrotun jutun. Eräällä kentällä oli/on poppoo, joka koostui pitkälyöntisistä pelaajista, eli samassa kaveriporukkalähdössä oli kaikki ns. pelimiehiä. Tositarinan mukaan kun tämä porukka oli kentällä, niin ryhmän tavoitteena oli ohittaa mahdollisimman monta tavisryhmää pienen/keskisuuren kuittailun säestyksellä. Golfin taikaa parhaimmillaan vai pahimmillaan.

+1

Kun pääsee edellä olevan kantaan ’normaalille puhe-etäisyydelle’, niin tässä valmiit vuorosanat käytettäväksi/jalostettavaksi?

– Moi, miten sujuu/kaunis päivä tänään? (vastaus: siinähän se/juu niin on)
    – Mikä on tilanne edessänne? (vastaus: väylän verran näyttää olevan (yleensä tässä vaiheessa edellä olevasta ryhmästä tiedustellaan halukkuutta ohittaa)
    – Näyttäisi siltä, että olemme jonkin verran nopeampia etenijöitä. (vastaus: juu meille riittää vähän verkkaisempi vauhti/ on vähän jouduttu haeskelemaan palloja)
    – Sopisiko siirtyä edellänne, jos siellä on väljää? (vastaus: sopiihan se)

Toki muunlaisiakin vuorosanoja voi käyttää ja parilla huolella valitulla sanalla saa tunnelman kääntymään päinvastaiseksi vitutukseksi. Haluttuun lopputulokseen pääsee käyttämällä tunneälyä tai -älyttömyyttä. Choice is yours.

Poodri Hoo kirjoitti: (22.5.2012 11:07:41)
    Haluttuun lopputulokseen pääsee käyttämällä tunneälyä tai -älyttömyyttä. Choice is yours.

Vanha suomalainen kansanviisaus ”metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan” pitää mitä suurimmassa määrin paikkansa.

Ballmarker kirjoitti: (16.5.2012 18:34:38)
    Golflehden nettikyselyn mukaan lähes 90 prosenttia vastaajista on joutunut tilanteeseen, jossa edellä menevä hidas ryhmä ei ole antanut ohituslupaa, vaikka tilanne olisi sen sallinut.

Yllättävää on, että tällainen ikävä käytös on näin yleistä. Johtuukohan se jonkinsorttisesta egovammaisuudesta – koetaanko ohitusluvan antaminen nöyryyttäväksi epäluottamuksen osoitukseksi hitaammin pelaavia kohtaan? Vai mistä on kysymys?

No tämä kysymyksenasetteluhan on vähän heikko, jos halutaan noista ohitustilanteista päästä kärryille. Onhan se nyt ihme, jos ei koskaan golfurallaan ole joutunut venaamaan. Tuo vastausprosentti antaa ennemminkin vastauksen siihen, että 90% pysyy suunnilleen siinä kentän tahdissa ja 10% on niitä hitureita.

Dosto kirjoitti: (22.5.2012 12:51:44)

Golflehden nettikyselyn mukaan lähes 90 prosenttia vastaajista on joutunut tilanteeseen, jossa edellä menevä hidas ryhmä ei ole antanut ohituslupaa, vaikka tilanne olisi sen sallinut.

Yllättävää on, että tällainen ikävä käytös on näin yleistä. Johtuukohan se jonkinsorttisesta egovammaisuudesta – koetaanko ohitusluvan antaminen nöyryyttäväksi epäluottamuksen osoitukseksi hitaammin pelaavia kohtaan? Vai mistä on kysymys?

No tämä kysymyksenasetteluhan on vähän heikko, jos halutaan noista ohitustilanteista päästä kärryille. Onhan se nyt ihme, jos ei koskaan golfurallaan ole joutunut venaamaan. Tuo vastausprosentti antaa ennemminkin vastauksen siihen, että 90% pysyy suunnilleen siinä kentän tahdissa ja 10% on niitä hitureita.

Tottakai venaamaan joutuu miltei aina, ainakin viikonloppuisin. Mutta siitähän ei olut kysymys. vaan siitä, että sellaisessa tilanteessa, jossa ohittaminen olisi järkevää, ei anneta ohituslupaa.

Omalla kohdalla nimenomaan tällaisessa tilanteessa ohitusluvan evääminen ei ole sattunut kohdalle (tai ei ainakaan muistu mieleen).

Ballmarker kirjoitti: (22.5.2012 13:07:55)

Dosto kirjoitti: (22.5.2012 12:51:44)

Tottakai venaamaan joutuu miltei aina, ainakin viikonloppuisin. Mutta siitähän ei olut kysymys. vaan siitä, että sellaisessa tilanteessa, jossa ohittaminen olisi järkevää, ei anneta ohituslupaa.

Omalla kohdalla nimenomaan tällaisessa tilanteessa ohitusluvan evääminen ei ole sattunut kohdalle (tai ei ainakaan muistu mieleen).

No nimenomaan sellaista tilannetta tietysti tarkoitin. Eiköhän ne täydet kentät ole jo jätetty keskusteluista pois. Siis ihmettelen, elleivät lähes kaikki ole golfurallaan joutunut tilanteeseen, jossa joutuu edellä olevan ryhmän tumpuloinnin vuoksi venaamaan. Eikä sitä lupaa tosiaan automaattisesti tule.

KL kirjoitti: (22.5.2012 0:28:45)

Kumma juttu.

Otatko vedon vastaan?

Ei tämä ihan näin vakava asia ole. Mutta täytyy nyt oikein seurata asiaa alkukesän aikana. En tosiaankaan ole joutunut kyselemään ohituslupia ehkä kysy jatkossakaan. Eli, kieltäydyn vedosta. Mahdollinen vedon summakin hieman pelottaa. Mutta lupaan tunnustaa erheeni avoimesti jos joku ryhmä jumittautuu eteeni oikein häiriöksi asti.

Dosto kirjoitti: (22.5.2012 13:35:43)
    No nimenomaan sellaista tilannetta tietysti tarkoitin. Eiköhän ne täydet kentät ole jo jätetty keskusteluista pois. Siis ihmettelen, elleivät lähes kaikki ole golfurallaan joutunut tilanteeseen, jossa joutuu edellä olevan ryhmän tumpuloinnin vuoksi venaamaan. Eikä sitä lupaa tosiaan automaattisesti tule.

Jonkin verran riippuu siitäkin minkälaisella porukalla on pelaamassa. Kun pelaan normaalisti neljän hengen ryhmällä odotuksia ja ohitustarpeita ei tule käytännössä lainkaan. Lomakautta lukuunottamatta kentillä on arkisin varsin väljää. Täysiä ryhmiä on harvemmassa. Ainahan voi jättää pari aikaa väliin jos edelle lähtee joku (oletettavasti) hitaampi porukka. Ne ryhmät joissa pääosin pelailen käyttävät kierrokseen aika tarkkaan neljä tuntia. Jos tarvitsee päästää useampia vajata flight’eja ohitse voi mennä hieman pidempänkin.

Kahden hengen porukalla ja varsinkin autolla kiertäen syntyy ohitustilanteita jo useammin. Hyvin on yleensä päästetty ohitse. Joskus 2000-luvuun alkuvuosina jouduin kerran hieman odottelemaan Auragolf’in kolmella viimeisellä reiällä. Kaverini (paikallisen seuran jäsen) kävi hieman kuumana kun edestä ei viittilöity ohituslupaa mutta ei siinä mielestäni mitään kovin ihmeellistä viivytystä tapahtunut. Maailma jatkoi entisellä radallaan vaikka jouduimme ihmettelemään n. 15 ylimääräistä minuuttia edellä tapahtuneita seikkailuja.

Että kyllä sitä on kokemusta odottelustakin.

petsari kirjoitti: (22.5.2012 14:46:28)

Kahden hengen porukalla ja varsinkin autolla kiertäen syntyy ohitustilanteita jo useammin. Hyvin on yleensä päästetty ohitse. Joskus 2000-luvuun alkuvuosina jouduin kerran hieman odottelemaan Auragolf’in kolmella viimeisellä reiällä. Kaverini (paikallisen seuran jäsen) kävi hieman kuumana kun edestä ei viittilöity ohituslupaa mutta ei siinä mielestäni mitään kovin ihmeellistä viivytystä tapahtunut. Maailma jatkoi entisellä radallaan vaikka jouduimme ihmettelemään n. 15 ylimääräistä minuuttia edellä tapahtuneita seikkailuja.

Että kyllä sitä on kokemusta odottelustakin.

Ei auttanut tällä viikolla, vaikka näytti teellä että päästään pelaamaan tyhjälle kentälle, sillä saatiin neljän ryhmällä kahden ryhmä kiinni jo vitosella. Onneksi he tarjosivat heti ohituslupaa ja ohitus tapahtuikin liukkaasti ja parivaljakko katosi takana näkymättömiin hetkessä. Meidän kierros kesti tauon kanssa kolme tuntia kaksikymmentä minuuttia. Joskus pääsee sujuvasti ohi pyytämättäkin, vaikka se ei tavallista olekaan.

Meitä golffareitahan on moneen junaan ja asemallekin muutama jää.. Tähän keskusteluun osallistuu näemmä melkein pelkästään pelaajat joille kierrokseen käytetty aika(mahd.lyhyt) on suurimman ilon ja onnen aiheuttaja koko lajissa. Itse olen tavallinen tuuppari ja en erityisen nopea pelaaja. Pelaan paljon esim vaimoni kanssa, joka on lyhytlyöntinen ja vähän pelanneena muutenkin hitaahko kun taas itse saan pallon aika kauaskin paikkoihin joista se on hieman hankala löytää ..köyhinä kuitenkin hieman aikaa etsimiseen käytämme. Jopa kahdestaan pelatessamme saamme kierrokseen menemään monesti sen 4h. Eli yleensä olemme se ryhmä joka ohitetaan. Tottakai tarkkailemme takana(kin) tulevia ja ohitusluvan annamme heti kun se on järkevää. Ohitustilanne on vaan monesti aika stressaava molemmin puolin ja aiheuttaa hutilointia molemmilta ryhmiltä kun pyritään nopeasti alta pois. Pelin nopeutuminen siten on hieman niin ja näin varsinkin jos enää 5 tai vähemmän reikiä jäljellä.

Mekin kuitenkin haluamme tätä peliä pelata ja olen varma että joku päivä päästään nopeampiin kierrosaikoihin. Tämä opetteluvaihe kuitenkin on tälläista. Nyt joku tietty ajattelee että pelaisitte etanat hiljaisempaan aikaan, mutta hitaankin pelaajan on käytävä töissä ym joten jos haluaa pelata , niin väkisinkin joskus sinne ’ruuhkaan’ sattuu.Toinen vaihtoehto että pallo taskuun siinä vaiheessa kun ei pisteitä ole tulossa ei myöskään usein houkuttele, kun se tulos ei aina ole pääasia.

Tälläiset jyrkät kannanotot, mitä tässäkin ketjussa on, aiheuttavat pahimmillaan jopa sen että hitaaksi itsensä tunteva pelaaja jättää koko lajin. Sehän tietysti kävisi hyvin näille pulskan 3 tunnin kiertäjille..saisivat juosta/ajaa kentän läpi jopa vieläkin nopeammin.

KL

Susi korvesta kirjoitti: (23.5.2012 10:20:44)
    Meitä golffareitahan on moneen junaan ja asemallekin muutama jää.. Tähän keskusteluun osallistuu näemmä melkein pelkästään pelaajat joille kierrokseen käytetty aika(mahd.lyhyt) on suurimman ilon ja onnen aiheuttaja koko lajissa. Itse olen tavallinen tuuppari ja en erityisen nopea pelaaja. Pelaan paljon esim vaimoni kanssa, joka on lyhytlyöntinen ja vähän pelanneena muutenkin hitaahko kun taas itse saan pallon aika kauaskin paikkoihin joista se on hieman hankala löytää ..köyhinä kuitenkin hieman aikaa etsimiseen käytämme. Jopa kahdestaan pelatessamme saamme kierrokseen menemään monesti sen 4h. Eli yleensä olemme se ryhmä joka ohitetaan. Tottakai tarkkailemme takana(kin) tulevia ja ohitusluvan annamme heti kun se on järkevää. Ohitustilanne on vaan monesti aika stressaava molemmin puolin ja aiheuttaa hutilointia molemmilta ryhmiltä kun pyritään nopeasti alta pois. Pelin nopeutuminen siten on hieman niin ja näin varsinkin jos enää 5 tai vähemmän reikiä jäljellä.

Mekin kuitenkin haluamme tätä peliä pelata ja olen varma että joku päivä päästään nopeampiin kierrosaikoihin. Tämä opetteluvaihe kuitenkin on tälläista. Nyt joku tietty ajattelee että pelaisitte etanat hiljaisempaan aikaan, mutta hitaankin pelaajan on käytävä töissä ym joten jos haluaa pelata , niin väkisinkin joskus sinne ’ruuhkaan’ sattuu.Toinen vaihtoehto että pallo taskuun siinä vaiheessa kun ei pisteitä ole tulossa ei myöskään usein houkuttele, kun se tulos ei aina ole pääasia.

Tälläiset jyrkät kannanotot, mitä tässäkin ketjussa on, aiheuttavat pahimmillaan jopa sen että hitaaksi itsensä tunteva pelaaja jättää koko lajin. Sehän tietysti kävisi hyvin näille pulskan 3 tunnin kiertäjille..saisivat juosta/ajaa kentän läpi jopa vieläkin nopeammin.

Ihan asiallisia näkökulmia, hyvä Susi, enkä usko kenenkään toivovat ihmisten hylkäävän lajia pelinopeuden takia. Heitän kuitenkin sinne toiseen vaakakuppiin ihmisten vastuun toisten viihtymisestä.

Vaikka kuinka ihmiset ovat erilaisia ja pelinopeudetkin ovat sitä, niin kenelläkään ei ole oikeutta päättää toisen ihmisen ajankäytöstä golfkentällä. Tästä(kin) syystä golfetiketissä on otettu kantaa ohittamiseen. Aivan samalla tavoin kuin täydelle kentälle ruuhkalauantaina suuntaavan on ymmärrettävä, että kierros voi kestää kauan, niin yhtä lailla väljällä kentällä pelaavan hitaan/aloittelevan pelurin on ymmärrettävä omat velvollisuutensa toisiin pelaajiin nähden. Jos peli ei mitenkään suju kentän tahtiin, niin on vain aivan pakko varata itselle enemmän aikaa ja välillä laskea muita ohitse.

Eihän liikennettäkään voida laittaa kulkemaan sen hitaimman ja kokemattomimman autokouluoppilaan tahtiin vain siksi, ettei hänellä vielä ole valmiuksia toimia jokapäiväisen liikenteen edellyttämin tavoin. Hänen on tämä asia hyväksyttävä ja toimittava omien rajoitustensa ehdoin. Tarkoittaa siis sitä, ettei heti kortin saamisen jälkeen välttämättä kannata lähteä stadin keskustaan ruuhka-aikaan poukkoilemaan.

Ohitustilannetta ei välttämättä tarvitse rakentaa stressaavaksi. Ohitettava voi vaikka siirtyä metsään etsimään pallojaan tai kehon kielellään viestittää, ettei meillä ole mihinkään kiire. Tätäkin asiaa voi tosin joutua hieman harjoittelemaan, mutta kuinka monella riittää itsetunto moiseen…?

Lopuksi haluaisin vielä toistaa sen, mitä olen joskus kirjoittanut ennenkin. Pelinopeus ei ole kenellekään itseisarvo, vaan pelin sujuvuus. Aika monen tuntemani pelaajan pelirytmi katoaa odottelun myötä ja siksi he haluavat edetä sujuvasti. Huomaa, ettei sujuva välttämättä tarkoita samaa kuin nopeasti. Eilen pelasimme kolmen ryhmässä Talman Laakson 3h 20 min ja ajoittain jouduimme etsimään pallojamme pitkäksi kasvaneesta raffista. Mainiosti kuitenkin ehdimme tarinoida ja turinoida eikä kenellekään meistä tullut hiki liian nopean kävelyvauhdin vuoksi. Lyöntimäärät kaikilla olivat 80 ja 90 lyönnin välissä, joten tämä kenties osaltaan selittää kohtuullisen etenemisvauhtimme. Hieman paremmalla pelillä ja lyhyemmillä raffeilla olisimme helposti pelanneet alla kolmen tunnin ilman minkäänlaista kiirehtimistä tai edes hikoiluttavaa kävelyvauhtia.

EFC

Susi korvesta kirjoitti: (23.5.2012 10:20:44)
    Pelin nopeutuminen siten on hieman niin ja näin varsinkin jos enää 5 tai vähemmän reikiä jäljellä.

Jos kierrosta on vielä esim 4-5 väylää jäljellä niin nopeampi ryhmä tulee mielestäni päästää ohi, miksei jopa vieläkin myöhemmin jos oma eteneminen on hidasta. Siinä kuitenkin ohittajat istuvat jo oluella, kun ohitetut vasta pelaavat viimeistä reikää ja kaikilla on mukavampaa.

Hitaan ryhmä kynnystä päästää takaa tulevia ohi kasvattaa myös se, että huomatessaan tulppaavansa kenttää, ei yleensä ole kysymys yhden takaatulijan ohi laskemisesta, vaan jos kenttä on takana täynnä niin samalla joutuu päästämään ohi useampia ryhmiä. Sitä ei oikein kehtais tehä jos on luokkaa 5 reikää jäljellä..Oli takaatulijoilla kuin kiire oluelle tahansa. Paras vaihtoehto usein onkin hitaalle porukalle jättää yksi reikä välistä pelaamatta. Voihan pelaamatta jääneelle palata vaikka kierroksen päätyttyä (jos inhimillisen matkan päässä klubilta)..Miksei ohittajakin voisi niin tehdä..

Olisi ihan mielenkiintoinen kyselyn aihe tuosta pelinopeudesta.. Eri tasuriryhmiltä kysyttäisiin keskimääräisiä 18 reiän kierrosnopeuksia ilman ohitteluja normi pelillä. Saattais tulokset olla jotain muuta kuin tämän palstan Herojen 3h 20 min..

Minulle sopiva tahti on se 4h jopa hiven yli (välioluen kanssa) Jos urheilullisuutta hakee niin voihan sitä lisätä kantamalla bäginsä ja laittamalla vaikka kiviä lisäpainoksi. Jos kentän suositusajassa pysyy niin mielestäni kyseessä ei ole hidas pelaaminen. Jos ohitustarve tulee, niin eikös silloin kyseessä ole takanatulijoiden liian nopea pelaaminen?

Jos kenttällä lähtöajat ja systeemit on laadittu yleisesti tuon 4 tunnin kierrosten mukaan, niin eikö 3:een tuntiin kiertäjät sotke sitä samalla tavalla kuin 5 tuntia kiertävät? Nojoo, yleensä eniten taitaa sotkea kun lasketaan vuoronperään 2 ja 4 hengen ryhmiä..väkisin tulee ohitustarpeita. CM voisi kyllä yhdistellä ryhmiä nykyistä herkemmin.

Minusta nautinnollisimpia kierroksia ovat ne, jolloin edessä tai takana ei ole liian lähellä muita pelaajia. Tällöin saa keskittyä täysin rauhassa omaan ja muiden samassa ryhmissä olevien peliin. Näitäkin tilanteita silloin tällöin syntyy. Toisaalta pystyn nauttimaan lähes samanlaisesta rauhasta myös tilanteessa, jossa kenttä on täynnä mutta peli etenee silti kohtuullisesti – ei tarvitse miettiä ohitustarvetta suuntaan eikä toiseen.
    Sen sijaan tilanteessa, jossa takana tuleva ryhmä on jatkuvasti tuntumassa, käytän energiaa sen pohtimiseen, mistä se johtuu ja voiko tilanteelle tehdä jotakin. Oma pelini kärsii siitä. Mikäli asia ei ole itsestään selvä, pyrin keskusteluyhteyteen edellä menevän ryhmän kanssa. Se ei tarkoita automaattisesti, että pyytäisin ohituslupaa. On tapahtunut niinkin, että edellä menevät pelaajat ovat huomanneet pystyvänsä nopeuttamaan peliään ja laukaisemaan tulpan sillä keinolla.
    Henkilökohtaisesti en ymmärrä niitä pelaajia, jotka manaavat muiden pelaamista itsekseen tai ryhmänsä kesken ja pahimmassa tapauksessa moittivat muita jälkikäteen asiasta, jonka olisi pystynyt selvittämään jo kentällä yksinkertaisesti keskutelemalla siitä.

KL

Suositusaika on väärä termi, tulisi puhua maksimiajasta. Kellään ei ole oikeutta evätä ohituslupaa sillä verukkeella, että on ’aikataulussa’.

Suositus- tai tavoiteaikaa tuntuu kuitenkin käyttävän ne kentät joiden nettisivuilla oli edes jotain mainintaa aiheesta. Pitäiskö sitten GF hinnoittelussakin siirtyä aikaperusteiseen hinnoitteluun reikäperusteisen sijaan? Ei tietenkään saa ohituslupaa evätä, päinvastoin ohitusmahdollisuutta pitää tarjota, mutta kannattaa ohittajienkin miettiä milloin se on järkevää.. Usein käy niin, että ohittava ryhmä on 19 reiän olutjonossa samaan aikaan ohitettujen kanssa eli saavutettu hyöty on aikas pieni ja kahden ryhmän pelirytmi on kadonnut agressiivisen ohittamisen myötä.

Teesi kuvasi hyvin niitä tuntoja mitä mahdollisesti ohitettava ryhmä kelaa mielessään.

Voisihan se olla niinkin että jos ollaan tuossa tavoitesuositusmaksimi ajassa niin ohituslupaa pyydetään ja jos yli tuosta ajasta niin ohituslupaa tarjotaan…??

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 366)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #426641 kohteessaOhitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?