Aihe: Ohitusluvan evääminen egovammako? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Ohitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 366)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

Q8 kirjoitti: (20.5.2012 16:19:25)

ts kirjoitti: (20.5.2012 9:44:22)
    Ja tietysti vielä lisää kirvestä mustavalkoisuudelle… entäs jos se kuitenkin olisi ’pelaa niin monta reikää kuin ehdit’ tuon yhdeksän sijaan.

En itse ymmärrä mitä ongelmaa siinä on, että porukasta joku lähtee kesken pois. Ainoastaan mikäli kyseessä on merkkari, mutta eiköhän tuo selviä jo kierrosta aloittaessa.

Kaiken lisäksi merkkariakin voi kesken kierroksen vaihtaa. Ei siis ongelmaa siinäkään, paitsi tietenkin jos jää yksin kentälle seilaamaan.

Haetaanko tällä täydellä kentällä (ei siis ’hitaan ryhmän’ edessä tilaa) ohittamisella nopeampaa kokonaiskierrosaikaa, parempaa pelirytmiä vai mitä?

KL kirjoitti: (20.5.2012 16:38:37)

Ja tietysti vielä lisää kirvestä mustavalkoisuudelle… entäs jos se kuitenkin olisi ’pelaa niin monta reikää kuin ehdit’ tuon yhdeksän sijaan.

En itse ymmärrä mitä ongelmaa siinä on, että porukasta joku lähtee kesken pois. Ainoastaan mikäli kyseessä on merkkari, mutta eiköhän tuo selviä jo kierrosta aloittaessa.

Kaiken lisäksi merkkariakin voi kesken kierroksen vaihtaa. Ei siis ongelmaa siinäkään, paitsi tietenkin jos jää yksin kentälle seilaamaan.

Tämä ysin pelaaminen on ongelma.
    Minulle kävi jo kaverin kanssa tänä vuonna,että ryhmään tuli yksi pelaaja ja hänen oli tarkoitus pelata viikkokisa.
    Mutta,mutta me pelasimme vain ysin ja kaveri jäi kuin nalli kalliolle ysin jälkeen.
    En tiedä löysikö merkkarin takaysille,mutt kuittasin kumminkin etuysin..

ts

Parti kirjoitti: (20.5.2012 15:49:58)

ts kirjoitti: (20.5.2012 9:30:43)
    d) henkilö, joka on sopinut jonkin menon eikä halua myöhästyä siitä

Näitä d-tapauksia taitaa kuitenkin olla yli 95%

95% on aika raju lukema.
    Itse kuulun tuohon 5% ryhmään joka ei koskaan buukkaa loppupäivän tapahtumia sen varaan että kokonainen golf-kierros pitäisi sujua jossain tietyssä ajassa.

Mutta et varmaan jätä juuri kierroksiakaan kesken noista muista mainituista syistä. Kysehän oli kierroksen keskeyttävistä pelaajista jotka kertovat syyksi aikataulun ja totuus olisikin jotain muuta.

ts kirjoitti: (20.5.2012 17:57:19)
    Mutta et varmaan jätä juuri kierroksiakaan kesken noista muista mainituista syistä. Kysehän oli kierroksen keskeyttävistä pelaajista jotka kertovat syyksi aikataulun ja totuus olisikin jotain muuta.

Juuei.
    En ole lukenut läpi koko ketjua ja missasin jotain oleellista. My bad.

KL kirjoitti: (20.5.2012 16:38:37)

Syitä voi olla monenlaisia.

Miten esim. KL tai Greenside suhtautuvat jos ovat varanneet ajan jonkun kaverinsa kanssa kahdestaan ja CM laittaa yllättäen samaan flight’ iin pari muuta pelaajaa? Siinä meni melko varmasti uusiksi suunnitelmat pelata kahden hengen ryhmällä kierros ohituksineen päivineen 2,5 tuntiin. Ja, juuri näinhän CM:n tietysti kuuluukin tehdä jos kentällä on hieman täydempää. Ohituksien tarve vähenee melkoisesti jos kaikki ryhmät ovat täysiä.

Jos peliryhmä hallitsee pelaamisen ja osaa edes hieman ennakoida tekemisiään eikä tuhlaa aikaa turhiin etsimisiin jne. kierros sujuu helposti 4 tunnin huiterissa. Mutta parhaina kesäviikonloppuina kun on lämmintä, lomaa ja kenttä täynnä pelaajia kierrokset venahtavat jopa reilut puolituntia pidemmiksi. Joissain lomakeskuksissa joissa ei noudateta max. ryhmätasoituksia, eikä kukaan kierrä patistelemassa hitaampia, menee vielä pidempään. Mutta mitäpä sillä on väliä. Sellaista elämä on.

Jos oikei rupeaa korpeamaan muiden ryhmien hitaus niin voi mielessään kuvitella olevansa purjehtimassa ja tuulen tyyntyvän. Se kenties helpottaa..

Haluisin nähdä sen kentän, jonka pelinopeusagendassa lukee, että kierros kestää neljä tuntia. PISTE.

Ja marshalli vahtii 4-tuntisen noudattamista kuin hyeena ja passittaa ryhmää väyliltä 14 – 18 kotiin, kun startista on kulunut mainittu aika.

Viimeistään osakkaat alkaa nillittää, että heillä on oikeus pelata koko kenttä, kun kerran omistavatkin sen.

ts

Pekka Pelimies kirjoitti: (20.5.2012 23:04:38)

Haluisin nähdä sen kentän, jonka pelinopeusagendassa lukee, että kierros kestää neljä tuntia. PISTE.

.

Mulla on sama halu, mutta se aika on kuulemma 3.57.

Silti varmaan ehtii sillalle pysähtymään kuvan ottamista varten. Jospa se syksyllä toteutuis

KL

petsari kirjoitti: (20.5.2012 22:16:14)
    Miten esim. KL tai Greenside suhtautuvat jos ovat varanneet ajan jonkun kaverinsa kanssa kahdestaan ja CM laittaa yllättäen samaan flight’ iin pari muuta pelaajaa? Siinä meni melko varmasti uusiksi suunnitelmat pelata kahden hengen ryhmällä kierros ohituksineen päivineen 2,5 tuntiin.

Tämä on aivan normaalia, jos kentällä on paljon pelaajia. Jos taasen lähden pelaamaan aamulla klo 6.10, niin saan aivan varmasti pelata haluamaani vauhtia, vaikkapa siihen kahteen ja puoleen tuntiin.

Minä kun lähden pelaamaan, niin katson kentän varaustilanteen ennen lähtöäni. Siitä voi jo päätellä kierroksen pituuden aika tarkkaan. Ohittamaan lähdetään vain ja ainoastaan tilanteen mukaan eikä sitä tilannetta voi varaustaulukkoa katselemalla ennakoida.

Jooseppi kirjoitti: (20.5.2012 9:26:45)

tai sitten ihmiset eivät ahneuksissaan osaa ratkaista suraavaa yhtälöä
    aika ei riitä täydelle kierokselle + halu pelata golfia = ”viisas ratkaisu”

oikea vastaus olisi pelaa 9-reikää

Miksi sen pitäisi näin olla? Miksi ei niin että se kierros saa kestää sen 4 tuntia kuten nykyään jo korttikokeessa edellytetään? Mistä ihmeestä siihen se ylimääräinen tunti nykyään pamahtaa päälle vaikka pelitaitojen pitäisi kehittyä?

se että jos aika ei riitä täyteen kierrokseen, on turha lähteä sellaiselle.

niin ja oleellinen pointti.. en ottanut kantaa siihen kuinka pitkään täyden kierroksen pitäisi kestää 2 vai 6h – se o n jo sitten kokonaan toinen aihe ja keskustelu

ts

Jooseppi kirjoitti: (21.5.2012 8:38:02)

niin ja oleellinen pointti.. en ottanut kantaa siihen kuinka pitkään täyden kierroksen pitäisi kestää 2 vai 6h – se o n jo sitten kokonaan toinen aihe ja keskustelu

Eikös tämä ole hieman hassu pointti. Kai kuitenkin ihmiset lähtevät pelaamaan täyttä kierrosta olettaen sen kestävän eneintään säädetyn ajan, joka jo alkeiskurssilla kerrotaan.

KL kirjoitti: (21.5.2012 6:47:22)
    Jos taasen lähden pelaamaan aamulla klo 6.10, niin saan aivan varmasti pelata haluamaani vauhtia, vaikkapa siihen kahteen ja puoleen tuntiin.

Jos minä lähden klo 6:10 kentälle, en taatusti saa pelata omaa vauhtiani, koska meillä ei kenttää ainoastaan pelata, vaan myös hoidetaan.

ts kirjoitti: (20.5.2012 23:16:27)
    Silti varmaan ehtii sillalle pysähtymään kuvan ottamista varten. Jospa se syksyllä toteutuis

Mä nappaan sulle seuraavalla kierroksella kuvan sillasta ja 14. bunkkerista. Voit tarvittaessa käyttää ’orkkiskuvina’, jos kierrosaika syksyllä venyy. Oikeasta kuvakulmasta otettuina ne menee aidoista 😀

aika usein tuollaisen käytöksen takaa paljastuu:
    a) suorittaja jonka pääkoppa ei kestänyt omaa tulosta
    b) henkilön fysikka ja tekniikka on pitänyt huolen että viimeiset reijät ovat olleet kivuliaita
    c) henkilön psyyke ei kestänyt ko. seuraa pidempään 😉

Mä olen näissä tapauksissa pudonnut kategoriaan b. Tainnut tapahtua kolme kertaa tässä vuosien varrella.

Hämmästyttää tälläine vaihtoehto d. Ei tulisi mieleenkään lähteä jo etukäteen pilaamaan kierrosta jos siihen kerran ei ole aikaa.

ts kirjoitti: (21.5.2012 8:52:01)

Eikös tämä ole hieman hassu pointti. Kai kuitenkin ihmiset lähtevät pelaamaan täyttä kierrosta olettaen sen kestävän eneintään säädetyn ajan, joka jo alkeiskurssilla kerrotaan.

jos keskustellaan ohitsepäästämisestä ja siihen liittyvästä sieluun syntyvästä vammasta niin mielestäni kykenet nostamaan esille täysin asiaan kuulumattomia seikkoja.. jos sitä aletaan kellolla mittaamaan milloin päästetään ohi ja milloin ei… silloin kiivetään taas perse edellä puuhun

ohitus tilaisuutta tarjotaan takana tulevalle jos takana tuleva on nopeampi ja edessä on tyhjää… riippumatta siitä ollaanko 4h tahdissa. ollaanko nopeampia vaiko ollaanko jääty tahdista jälkeen.

jos keskustellaan miksi ihmiset eivät päästä ohi, niin siihen keskusteluun en sotkisi noita tavoiteaikoja kierrokselle, muuten kuin korkeintaa seuraavassa typeryyden kiteytymässä:

”ei meidän tarvii päästää ohi kun kierroksemme toteutuu 3h55 min aikaan jos pidämme kyseisen tahdin yllä”

ts

Jooseppi kirjoitti: (21.5.2012 11:49:59)

ts kirjoitti: (21.5.2012 8:52:01)

jos keskustellaan ohitsepäästämisestä ja siihen liittyvästä sieluun syntyvästä vammasta niin mielestäni kykenet nostamaan esille täysin asiaan kuulumattomia seikkoja.. jos sitä aletaan kellolla mittaamaan milloin päästetään ohi ja milloin ei… silloin kiivetään taas perse edellä puuhun

ohitus tilaisuutta tarjotaan takana tulevalle jos takana tuleva on nopeampi ja edessä on tyhjää… riippumatta siitä ollaanko 4h tahdissa. ollaanko nopeampia vaiko ollaanko jääty tahdista jälkeen.

jos keskustellaan miksi ihmiset eivät päästä ohi, niin siihen keskusteluun en sotkisi noita tavoiteaikoja kierrokselle, muuten kuin korkeintaa seuraavassa typeryyden kiteytymässä:

”ei meidän tarvii päästää ohi kun kierroksemme toteutuu 3h55 min aikaan jos pidämme kyseisen tahdin yllä”

Tuota…. minä en kyllä huomannut nostaneeni tuota asiaa esille, vaan vastanneeni vaan sitä koskeneeseen viestiin.

Ohittamisesta olen täsmälleen samaa mieltä ja niin sen myös ihmisille olen aina opettanut. Nopeampi ryhmä päästetään aina ohi jos edessä on tilaa.

Nimetön

kebax kirjoitti: (21.5.2012 10:43:06)

aika usein tuollaisen käytöksen takaa paljastuu:
    a) suorittaja jonka pääkoppa ei kestänyt omaa tulosta
    b) henkilön fysikka ja tekniikka on pitänyt huolen että viimeiset reijät ovat olleet kivuliaita
    c) henkilön psyyke ei kestänyt ko. seuraa pidempään 😉

Mä olen näissä tapauksissa pudonnut kategoriaan b. Tainnut tapahtua kolme kertaa tässä vuosien varrella.

Hämmästyttää tälläine vaihtoehto d. Ei tulisi mieleenkään lähteä jo etukäteen pilaamaan kierrosta jos siihen kerran ei ole aikaa.

Mikäs siinä hämmästyttää. Eihän tuo nyt tavatonta ole, että muulla perheellä on sovittua menoa esim. viiden ja puolen tunnin päästä. Joskus kenttä vaan on niin tukossa, ettei ehdi pelata loppuun. Tietysti yksineläjän on helpompi olla välittämättä muiden menoista.

Älä nyt ota herneitä nenään, mutta hiukan ihmetyttää tuo sun hämmästely. Sähän suhailet välillä pitkin kenttää reikiä väliin jättäen. Miksi näin, jos ei ole mitään aikatauluja?

Aiheeseen liittyen tilanne eiliseltä kierrokselta.

Pyysimme ohituslupaa 3-tiiboksissa kun olimme siinä edellä menevän ryhmän kanssa samaan aikaan ja seuraava ryhmä oli jo nelosella avanneet ja kävelivät greenille. Eli meidän mielestä pelasivat todella hitaasti ja olisi ollu hyvä paikka ohittaa.

Eivät antaneet lupaa ohittaa ja selitys oli se että eivät halua odottaa. Meinasivat ihan hermostua. No pelaamalla itse hitaasti niin ei tarvitse itse odotella että pääsee etenemään. Taidampa itsekin alkaa noudattaa tätä taktiikka.

Pääsimme lopulta ohi valvojan avustuksella puolessa välissä. Lopussa oli reilu kaksi väylää tyhjää kun pääsimme loppuun.

DuffiMan kirjoitti: (21.5.2012 13:47:16)

Pyysimme ohituslupaa 3-tiiboksissa kun olimme siinä edellä menevän ryhmän kanssa samaan aikaan ja seuraava ryhmä oli jo nelosella avanneet ja kävelivät greenille. Eli meidän mielestä pelasivat todella hitaasti ja olisi ollu hyvä paikka ohittaa.

Eivät antaneet lupaa ohittaa ja selitys oli se että eivät halua odottaa. Meinasivat ihan hermostua. No pelaamalla itse hitaasti niin ei tarvitse itse odotella että pääsee etenemään. Taidampa itsekin alkaa noudattaa tätä taktiikka.

Pääsimme lopulta ohi valvojan avustuksella puolessa välissä. Lopussa oli reilu kaksi väylää tyhjää kun pääsimme loppuun.

Minä olen ollut vastaavassa tilanteessa kymmeniä kertoja – niin ohittajana kuin ohitettavanakin. Koskaan, koskaan ei ole ole syntynyt tilannetta, jossa ohituslupa olisi evätty. Johtuiskohan kysyjästä ??

Tyypillinen suuri ongelma ruuhkautumiselle on 2 peräkkäistä ryhmää, joista jälkimmäinen voi olla vaikka vain 2 pelaajaa, jotka eivät halua ohittaa, mutta pelaavat hitaan ryhmän kannassa.

Jälkimmäiseltä ryhmältä on hankala pyytää ohituslupaa, koska he joutuvat odottamaan edellistä ryhmää koko ajan. Jos heille ehdottaa edellisen ohittamista, niin vastaus on usein a) ei meillä ole mihinkään kiiretttä tai b) ei haluta ohittaa, kun peli kärsii tai c) meillä on kisa tuon edellä menevän ryhmän kanssa.

Miten olisi fiksua menetellä, jos eteen sattuu tällainen ’tuplatulppa’ ?

Alkuperäiseen otsikon kysymykseen on vain yksi vastaus: On se vaikea egovamma. Mikäli sen lisäksi ryhtyy vielä keksimään lähes käsittämättömiä argumenttejä, miksi ohituslupaa ei anneta, on kyseessä jo hoitoa vaativa sairaus. Ainoina parannuskeinoina pitäisin koko harrastuksesta luopumista tai päänsiirtoleikkausta. Voimakaskaan psyyken lääkitys ei saane noiden aivotoimintaa enää oikeille raiteille.

KL

Chip Greenside kirjoitti: (21.5.2012 14:24:45)
    Alkuperäiseen otsikon kysymykseen on vain yksi vastaus: On se vaikea egovamma. Mikäli sen lisäksi ryhtyy vielä keksimään lähes käsittämättömiä argumenttejä, miksi ohituslupaa ei anneta, on kyseessä jo hoitoa vaativa sairaus. Ainoina parannuskeinoina pitäisin koko harrastuksesta luopumista tai päänsiirtoleikkausta. Voimakaskaan psyyken lääkitys ei saane noiden aivotoimintaa enää oikeille raiteille.

Vaikken Chipin sanakäänteistä olekaan samaa mieltä, niin itse asiasta kyllä. Ei ole mitään järjellistä syytä olla antamatta ohituslupaa OMA-ALOITTEISESTI, jos edessä on enemmän kuin reikävälin verran tyhjää. Tämä on etiketissä kuvattu ja maailmanlaajuisesti noudatettavaksi tarkoitettu petsareista ja hänenkaltaisistaan huolimatta.

Kaikki syyt olla antamatta ohituslupaa edellisessä ja VAIN edellisessä kappaleessa kuvailemassani tilanteessa ovat tekosyitä ja osoittavat täydellistä piittaamattomuutta paitsi kanssapelaajia myös golfetikettiä kohtaan. Näillä henkilöillä on mielestäni vahvan itsetutkistelun paikka, ja se paikka on mielellään jossakin muualla kuin golfkentällä.

KL

Putti-Possu kirjoitti: (21.5.2012 14:06:45)

DuffiMan kirjoitti: (21.5.2012 13:47:16)

Minä olen ollut vastaavassa tilanteessa kymmeniä kertoja – niin ohittajana kuin ohitettavanakin. Koskaan, koskaan ei ole ole syntynyt tilannetta, jossa ohituslupa olisi evätty. Johtuiskohan kysyjästä ??

Tuota noin… oletko koskaan, koskaan miettinyt, miksi ohituslupaa on ylipäätään pitänyt kysyä?

Putti-Possu kirjoitti: (21.5.2012 14:10:24)
    Tyypillinen suuri ongelma ruuhkautumiselle on 2 peräkkäistä ryhmää, joista jälkimmäinen voi olla vaikka vain 2 pelaajaa, jotka eivät halua ohittaa, mutta pelaavat hitaan ryhmän kannassa.

Tyypillinen tilanne (ei ongelma) on se, että tuo kolmas ryhmä harvoin näkee kentällä ensimmäisen ryhmän edessä olevan tilanteen. Aukealla peltokentällä toki voi tilanteen nähdä, mutta kovin monella kentällä et näe tilannetta kuin korkeintaa kaksi ryhmää eteen. Itse pelaan useasti ns. kolmantena pyöränä ennen tuntemattomissa porukoissa, eikä ole yksi tai kaksi kertaa, kun ryhmässä joku on ruvennut manaamaan edellä tai sitä edellä menevää porukkaa usein täysin syyttä.

Chip Greenside kirjoitti: (21.5.2012 14:24:45)

Päänsiirtoleikkaus on liian radikaali toimenpide. En suosittele. Tulee paha pitkäkestoinen päänsärky. Ei hyvä!

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 366)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #426632 kohteessaOhitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?