Aihe: Ohitusluvan evääminen egovammako? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Ohitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 366)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • petsari kirjoitti: (18.5.2012 23:50:45)
    Jos tietää pelaavansa aina nopeasti ja lähtee täysien (esim. 10 peräkkäistä aikaa ja täydet 4 henkeä kaikissa) ryhmien perään kahdestaan kaverinsa kera, siinä ei voi välttää odottelua. .

Ketjun avauksessa ihmettelen sitä, että lähes 90 prosenttia vastaajista kokee joutuneensa tilanteeseen, jossa edellä menevä hidas ryhmä ei ole antanut ohituslupaa, vaikka tilanne olisi sen sallinut. Kaikkien näiden pelivuosien aikana omalla kohdallani tuollaista ei ole sattunut kuin kerran tai pari. Toisaalta mieleen ei tule yhtään kertaa, jolloin oma peliryhmäni eteen olisi jäänyt tyhjää.

Sen sijaan on vaikka kuinka usein ollut tilanteita, joissa jokaista lyöntiä on edeltänyt minuuttien seisoskelu. Näin tapahtuu aina silloin, kun kentän kaikki lähtöajat on buukattu täyteen. Varsin tuttua on se, että tällaisessakin tilanteessa nuo petsarin mainitsemat itseään täynnä olevat narsistit haluavat ohittaa, vaikka edessä ei ole tyhjää. Heidän rajallinen ymmärryksensä ei riitä sen yksinkertaisen asian hahmottamiseen, että ruuhkaisella kentällä ohittamisessa ei ole pienintäkään järkeä.

Kuten aikaisemmin totesin, viikonloppuisin (la-su) ruuhka-alueiden golfkentillä eteen tulee todella harvoin sellaisia tilanteita, jotka sallivat järkevän ohittamisen.

KL

petsari kirjoitti: (18.5.2012 23:50:45)

Chip Greenside kirjoitti: (18.5.2012 20:12:14)
    Kukaan ei pyri tarpeettomasti ohittamaan. Mikäli nämä vetelehtijät eivät päästä ohittamaan, vaikka tilanne on ollut päällä jo useiden reikien ajan, niin varsinaisia moukkia ovat tietenkin ne etikettiä tuntemattomat ohituksenestäjät. On kohtuullisen erikoista yrittää syyllistää ne ohittamaan oikeutetut ja pitää hyväkäytöksisinä niitä, jotka eivät etiketin vastaisesti päästä ohi.

Juuri näinhän se on. Moukka mikä moukka. Jos ei ymmärretä päästää ohitse takaa tulevia se on tuomittavaa. Tilanne ei kuitenkaan parane siitä jos takaa tuleva nopeampi porukka ryhtyy patistelemaan tai kyselemään ohituslupia. Itse takaa tulevana et voi tehdä itsestäsi (tai ryhmästäsi) ohittamiseen oikeutettua.

Nyt aletaankin olla lähellä sitä tärkeintä kysymystä.

Etiketin mukaan ryhmän A tulisi laskea takaa tuleava nopeampi ryhmä B ohitse. Tulkitsen sen siten, että A:lla on velvollisuus tehdä näin. Jos kerran A:lla on moinen velvollisuus, niin onko B:llä vastaavasti oikeus mennä A:sta ohitse? Minun mielestäni on. Jos A ei osaa/halua/ymmärrä tätä velvollisuuttaan noudattaa, onko B:llä oikeus kysyä ohituslupaa? Mielestäni on. Itse asiassa sillä on siihen peräti velvollisuus, muutenhan se syyllistyy itse juuri siihen, mistä edellä menevää ryhmää on tässäkin ketjussa kritisoitu, eli jättämällä ohittamatta ja ruuhkauttamalla kenttää takanaan.

Ohitusluvan kysyminen on siis takana tulevan ryhmän oikeus, joten mistään moukkamaisuudesta ei voi puhua. Voihan B esimerkiksi kysyä A:lta ’pääsettekö yhtään nopeammin vai voimmeko ohittaa?’. Jos kyseessä on nimim. petsarin visioima tilanne, jossa B ei näe onko A:n edessä tyhjä reikä, niin A vastaa ’emme pääse nopeammin, koska edessä oleva ryhmä on meitä hitaampi ja sen edessä on myös tukkoista’. Tällä tavoin keskustelu onnistutaan käymään sivistyneesti eikä kukaan ole moukka.

Totta puhuen en ole vielä koskaan pelannut sellaista golfkenttää, jolla pelaaja ei joko jatkuvasti tai ainakin valtaosan ajasta näe paitsi pelaamaansa reikää niin ainakin sitä seuraavan reiän kokonaan. Tyhmempikin pystyy siis halutessaan näkemään onko edellä menevän ryhmän edessä tyhjä reikä vai ei, joten ohituspyynnön voi varsin helposti perustella niin halutessaan. Myös vilkaisu kentän varaustilanteeseen ennen starttia on hyödyksi, silloin tietää kuinka monta ja minkä kokoista ryhmää edessä kulkee.

Summa summarum, on mielestäni moukkamaista olla olematta selvillä kentän tilanteesta niin edessään kuin ennen kaikkea takanaan.

Ballmarker kirjoitti: (19.5.2012 6:01:41)
    Ketjun avauksessa ihmettelen sitä, että lähes 90 prosenttia vastaajista kokee joutuneensa tilanteeseen, jossa edellä menevä hidas ryhmä ei ole antanut ohituslupaa, vaikka tilanne olisi sen sallinut. Kaikkien näiden pelivuosien aikana omalla kohdallani tuollaista ei ole sattunut kuin kerran tai pari.

En usko sinua, en sitten hetkeäkään. Talmassa näin tapahtuu joka viikko. Toisaalta pitänee erotella toisistaan tilanteet, joissa takaa tuleva ryhmä on saanut edellä menevän kiinni tiipaikalla ja ohituslupa annetaan vasta sitten (kun on pakko), ja sellaiset, joissa ohituslupa annetaan heti, kun nopeampi ryhmä joutuu ensimmäisen tai toisen kerran odottamaan (ja edessä on tyhjää). Jälkimmäinen on minulle 20 vuoden aikana tapahtunut alle viisi kertaa (myös Talmassa, kiitosta vaan Arin ryhmälle viime kesänä!). Normaalisti edessä mönkivä ryhmä ei tee elettäkään ohitusluvan antamiseen, vaikka on kolmen pelatun reiän jälkeen jäänyt jo pari reikää edellä menevistä ja ensimmäisen kerran takana tuleva ryhmä on heitä joutunut odottelemaan kakkosen tiipaikalla.

Kaikkien näiden pelivuosien aikana omalla kohdallani tuollaista ei ole sattunut kuin kerran tai pari.

Tämä se vasta ihmeelliseltä kuulostaa! Taidat aina pelata joko yksinäsi tai korkeintaan kahden ryhmässä. Minulle on silloin tällöin sattunut täyteen neljän ryhmään sellaisia hitureita, joiden kanssa vain on yksinkertaisesti mahdotonta pysytellä edellä menevien kannassa. Takana tulevia on näissä tilanteissa laskettu ohitse.

KL

V…n edit…

Piti siis olla näin tuo viimeinen kappale lainauksineen:

Toisaalta mieleen ei tule yhtään kertaa, jolloin oma peliryhmäni eteen olisi jäänyt tyhjää.

Tämä se vasta ihmeelliseltä kuulostaa! Taidat aina pelata joko yksinäsi tai korkeintaan kahden ryhmässä. Minulle on silloin tällöin sattunut täyteen neljän ryhmään sellaisia hitureita, joiden kanssa vain on yksinkertaisesti mahdotonta pysytellä edellä menevien kannassa. Takana tulevia on näissä tilanteissa laskettu ohitse.

Hyvä kikka jolla saa lähes joka ikinen kerta ohitusluvan on se kun yksinkertaisesti pelataan valoa nopeammin ja ollaan aina tiiauspaikalla odottamassa ennen kuin edellinen ryhmä on edes saanut pallot matkaan. Esim. hidas ryhmä on pelaamassa par3 ja heti kun griini vapautuu niin iskette pallot sinne ja eihän par3 pelaamiseen mene kuin ~3 minuuttia jos kyseessä on harjoituskierros jossa jokaista lyöntiä ei hierota niin tarkasti. Ei voi ymmärtää miten joku voi pitää yli 4 tunnin kierrosta nopeana missään olosuhteissa. Kolmella hengellä pelaa 3 tuntiin vaivatta. Neljälläkin hengellä 3,5h onnistuu helposti vaikka pitäisi tauon puolivälissä. Onneksi kotikentällä porukka tuntee meidät sen verran hyvin että joskus on 5-6 ryhmää päästänyt meidät ohi yhden kierroksen aikana. Ihan kuka tahansa pystyy pelaamaan yhtä nopeasti kuin me jos vain tahtoo, ei me mitään yli-ihmisiä olla…

KL kirjoitti: (19.5.2012 13:19:22)
    onko B:llä oikeus kysyä ohituslupaa? Mielestäni on. Itse asiassa sillä on siihen peräti velvollisuus, muutenhan se syyllistyy itse juuri siihen, mistä edellä menevää ryhmää on tässäkin ketjussa kritisoitu, eli jättämällä ohittamatta ja ruuhkauttamalla kenttää takanaan.

Ohitusluvan kysyminen on siis takana tulevan ryhmän oikeus, joten mistään moukkamaisuudesta ei voi puhua. Voihan B esimerkiksi kysyä A:lta ’pääsettekö yhtään nopeammin vai voimmeko ohittaa?’.

No, tässä mielipiteemme hieman eroavat. Itse en näe että takana tuleva voisi ryhtyä kovin aktiivisesti vaatimaan ohituslupaa. Pikkaisen täytyy käyttää ’pelisilmää’ niin homma toki onnistuu varsin korrektisti.

Jos edessä todella on tyhjää ja joku porukka tumpeloi niin kokemus antaa hieman keinoja. Itse olemme joskus menetelleet siten että pelaamme itsemme sen verran lähelle ettei edellä kulkeva voi olla tarjoamatta ohituslupaa. Se onnistuu helposti kun greenillä toimii sopivan vauhdikkaasti jolloin yleensä ehtii seuraavalle tiiauspaikalle missä hidas ryhmä vielä tahkoaa viimeisten avaustensa kanssa.

Toisaalta tällainen ’rynnäköinti’ ei ole kohteliasta/suotavaa jos kenttä todella on täynnä.

Pitäisin varsin fiksuna jos kaikki varaisivat pelaamiseensa hieman aikatoleranssia. Erityisesti sellaisina päivinä jolloin tietää jo etukäteen kentän olevan täynnä.

petsari kirjoitti: (19.5.2012 14:31:54)

onko B:llä oikeus kysyä ohituslupaa? Mielestäni on. Itse asiassa sillä on siihen peräti velvollisuus, muutenhan se syyllistyy itse juuri siihen, mistä edellä menevää ryhmää on tässäkin ketjussa kritisoitu, eli jättämällä ohittamatta ja ruuhkauttamalla kenttää takanaan.

Ohitusluvan kysyminen on siis takana tulevan ryhmän oikeus, joten mistään moukkamaisuudesta ei voi puhua. Voihan B esimerkiksi kysyä A:lta ’pääsettekö yhtään nopeammin vai voimmeko ohittaa?’.

No, tässä mielipiteemme hieman eroavat. Itse en näe että takana tuleva voisi ryhtyä kovin aktiivisesti vaatimaan ohituslupaa. Pikkaisen täytyy käyttää ’pelisilmää’ niin homma toki onnistuu varsin korrektisti.

Jos edessä todella on tyhjää ja joku porukka tumpeloi niin kokemus antaa hieman keinoja. Itse olemme joskus menetelleet siten että pelaamme itsemme sen verran lähelle ettei edellä kulkeva voi olla tarjoamatta ohituslupaa. Se onnistuu helposti kun greenillä toimii sopivan vauhdikkaasti jolloin yleensä ehtii seuraavalle tiiauspaikalle missä hidas ryhmä vielä tahkoaa viimeisten avaustensa kanssa.

Toisaalta tällainen ’rynnäköinti’ ei ole kohteliasta/suotavaa jos kenttä todella on täynnä.

Pitäisin varsin fiksuna jos kaikki varaisivat pelaamiseensa hieman aikatoleranssia. Erityisesti sellaisina päivinä jolloin tietää jo etukäteen kentän olevan täynnä.

Paras ja taatusti toimiva keino on ohittaa kävelemällä suoraan ohitettavan ryhmän ohi seuraavalle tiiauspaikalle ja jättämällä yksi väylä pelaamatta.
    Toimii hyvin ,eikä tartte ohituslupaa ruinata.

KL

Mitä jos vihdoin unohdettaisiin täysi kenttä ohituksista puhuttaessa?

Meillä tosiaan on tässä mielipide-ero. Minun mielestäni minun ei tarvitse eikä pidä varata ylimääräistä tuntia puolitäydellä kentällä pelaamiseen vain siksi, ettei joku toope tajua antaa ohituslupaa, kun edessä on reikätolkulla tyhjää. Eikä etiketti puhu mistään rynnäköimisestä, vaan ohitusluvan tarjoamisesta takaa tulevalle nopeammalle ryhmälle.

MIKÄ TÄSSÄ ON NIIN S….ANAN VAIKEAA YMMÄRTÄÄ???

KL kirjoitti: (19.5.2012 15:58:11)

Meillä tosiaan on tässä mielipide-ero. Minun mielestäni minun ei tarvitse eikä pidä varata ylimääräistä tuntia puolitäydellä kentällä pelaamiseen vain siksi, ettei joku toope tajua antaa ohituslupaa, kun edessä on reikätolkulla tyhjää. Eikä etiketti puhu mistään rynnäköimisestä, vaan ohitusluvan tarjoamisesta takaa tulevalle nopeammalle ryhmälle.

Ehkä se suurin ero on asenteissamme koko aiheeseen. Ehkä yleisemminkin..

KL

petsari kirjoitti: (19.5.2012 18:19:18)

Ehkä. Etiketti on kuitenkin kaikille sama, asenteesta riippumatta. Kumpaa pitäisi mielestäsi korjata?

Nyt mä voin ohittaa röyhkeesti, kun musta tuli Audi-mies eilen. 😀

Pekka Pelimies kirjoitti: (19.5.2012 18:37:05)
    Nyt mä voin ohittaa röyhkeesti, kun musta tuli Audi-mies eilen. 😀

Tässä on hyvä esimerkki siitä asenteesta.

KL kirjoitti: (19.5.2012 18:36:07)

Ehkä. Etiketti on kuitenkin kaikille sama, asenteesta riippumatta. Kumpaa pitäisi mielestäsi korjata?

Hyvä kysymys.
    Koskee myös keskustelua tällä palstalla.
    Eikö ole ihan luonnollista,että kentällä käyttäydytää samoin kuin tällä palstallakin.
    Onneksi minulla on mahdollisuus pelata aamulla,niin ruuhkia ei ole,
    Huomenna 9 reiän startti kahdeksan tietämissä.

Ihmiset ovat erilaisia eikä siinä ole mitään erityistä korjattavaa. Tärkeintä on pysyä sen verran suvaitsevaisena että pärjää itsensä kanssa.

tuplabogi kirjoitti: (19.5.2012 21:41:03)

Hyvä kysymys.
    Koskee myös keskustelua tällä palstalla.
    Eikö ole ihan luonnollista,että kentällä käyttäydytää samoin kuin tällä palstallakin.
    Onneksi minulla on mahdollisuus pelata aamulla,niin ruuhkia ei ole,
    Huomenna 9 reiän startti kahdeksan tietämissä.

Siinä, miten nickit täällä kirjoittelee ei ole mitään luonnollista tai samaa, kuin heidän käytöksessään kentällä tai liikenteessä.

Edelleen ihmettelen niitä, jotka ajaa valtaitellä nopeusrajoituksesta riippumatta 87 – 92, paitsi ohituskaistan kohdalla. Siinä vaihtuu neulan asema 23 – 18 km/h asteikkoa ylös päin vain palatakseen takaisin, kun tie supistuu kaksikaistaiseksi.

Meillä on egovamma.

Audi -kuskit eivät ole syypäitä. Annetaan tosin heillekin tilaa kentällä.

Meillä on egovamma ympäri Suomen kaikilla kentillä: pelin nopeuttamiseksi päästä nopeammin pelaava ryhmä ohittamaan.

Ulla Heikkinen kirjoitti: (20.5.2012 0:29:35)
    Meillä on egovamma.

Audi -kuskit eivät ole syypäitä. Annetaan tosin heillekin tilaa kentällä.

Meillä on egovamma ympäri Suomen kaikilla kentillä: pelin nopeuttamiseksi päästä nopeammin pelaava ryhmä ohittamaan.

Ohi voi päästää vaikkei se nopeuttaisikaan peliä. Takanatulevilla voi hyvinkin olla kiire jonnekin muualle ja kierrokseen käytettävä aika on tullut arvioitua liian tiukalle. Usein tämä tapahtuu juuri silloin kun kenttä on täynnä eikä periaatteessa olisi minkäänlaista järkeä ohitella. Se on tietenkin ikävää että kaikki muut kentällä olevat ryhmät joutuvat ohittelijoiden johdosta käyttämään hieman pidemmän ajan kierrokseensa. Useimmille siitä ei kuitenkaan aiheudu juuri mainittavaa haittaa.

Jonossa/ruuhkassa autolla ajettaessa on kaikkien kannalta fiksua päästää takapuskiriin liimautunut valojenvilkuttelija ohitse. On selvää että hän on jostain syystä normaalia kiireisempi, hermostuneempi ja usein myös alttiimpi tekemään virhearviointeja. Huonossa tapauksessa niistä joutuu kärsimään moni ulkopuolinen. Vaikka ohitse päästäminen ja uuden turvavälin jättäminen saattaa aiheuttaa perässätuleville pienen hidastumisen se on kokonaisuuden kannalta kuitenkin parempi.

Viime vuosina on sattunut yhä useammin että joku sattumoisin ryhmäämme tullut pelaaja on joutunut keskeyttämään kierroksensa pari-kolme väylään ennen loppua. Selittäen kiirettään sillä että joutuu lähtemään neuvotteluun tai johonkin muuhun tärkeään menoonsa. Pelaamiseen varattu aikataulu ei ole sallinut minkäänlaista odottelua/viivettä edessä kulkevien johdosta. Sekin on yleistynyt että viimeiseltä greeniltä rynnätään suoraan parkkipaikalle ilman suihkussa ja saunassa käyntiä. Puhumattakaan että jäätäisiin hetkeksi klubille syömään tai edes juomaan kupit kahvia.

Ehkä yleiset paineet ajankäytön osalta aiheuttavat jonkinlaista kiirettä myös golfharrastukseen?

Lajin harrastaminen perustuu täysin vapaaehtoisuuteen.

petsari kirjoitti: (20.5.2012 1:27:15)
    Viime vuosina on sattunut yhä useammin että joku sattumoisin ryhmäämme tullut pelaaja on joutunut keskeyttämään kierroksensa pari-kolme väylään ennen loppua. Selittäen kiirettään sillä että joutuu lähtemään neuvotteluun tai johonkin muuhun tärkeään menoonsa. ?

aika usein tuollaisen käytöksen takaa paljastuu:
    a) suorittaja jonka pääkoppa ei kestänyt omaa tulosta
    b) henkilön fysikka ja tekniikka on pitänyt huolen että viimeiset reijät ovat olleet kivuliaita
    c) henkilön psyyke ei kestänyt ko. seuraa pidempään 😉

Ehkä yleiset paineet ajankäytön osalta aiheuttavat jonkinlaista kiirettä myös golfharrastukseen?

tai sitten ihmiset eivät ahneuksissaan osaa ratkaista suraavaa yhtälöä
    aika ei riitä täydelle kierokselle + halu pelata golfia = ”viisas ratkaisu”

oikea vastaus olisi pelaa 9-reikää

mutta minä-minulle-heti-persoona ratkaisee yhtälön mutoon ”kokeile saada lähtö jossa olet ainoa pelaaja ja luota siihen että ohituspaikkoja löytyy riittävästi jotta saisit kierrettyä 18-reikää käytettävissä olevassa ajassa joka ei oikeasti riitä siihen ”

seuraavaksi sitten mesotaankin klubilla sitä kuinka kukaan ei tehnyt tilaa täydellä kentällä

vähän samaa sontaa kuin erään takapäivystäjän suusta kuultua ”onhan se pakko ajaa ylinopeutta kun en muuten kerkeä mökiltä ajoissa sairaalaan jos tulee kutsu”

Ohi voi päästää vaikkei se nopeuttaisikaan peliä. Takanatulevilla voi hyvinkin olla kiire jonnekin muualle ja kierrokseen käytettävä aika on tullut arvioitua liian tiukalle. Usein tämä tapahtuu juuri silloin kun kenttä on täynnä eikä periaatteessa olisi minkäänlaista järkeä ohitella. Se on tietenkin ikävää että kaikki muut kentällä olevat ryhmät joutuvat ohittelijoiden johdosta käyttämään hieman pidemmän ajan kierrokseensa. Useimmille siitä ei kuitenkaan aiheudu juuri mainittavaa haittaa

olihan tuo sarkasmia olihan?

pakko avata tuota täydellä kentällä ohittamista

-yhdellä ohituksella voi voittaa täydellä kentällä 5-10min
    -yksi ohitus täydellä kentällä hidastaa kaikken takana tulevien kierrosta melkein saman verran

yhdellä ohituksella saavutettu hyöty = olematon
    jos halutaan merkittävä hyöty esim 30min – 60min tarvitaan lukuisia ohituksia ja samalla hidastetaan kaikkien kymmenien takana tulleiden ryhmien peliä vastaavalla ajalla.. näin siis täydellä kentällä… väljemmällä kentällä tilanne on sitten kokonaan toinen

ts

Jooseppi kirjoitti: (20.5.2012 9:26:45)

aika usein tuollaisen käytöksen takaa paljastuu:
    a) suorittaja jonka pääkoppa ei kestänyt omaa tulosta
    b) henkilön fysikka ja tekniikka on pitänyt huolen että viimeiset reijät ovat olleet kivuliaita
    c) henkilön psyyke ei kestänyt ko. seuraa pidempään 😉

d) henkilö, joka on sopinut jonkin menon eikä halua myöhästyä siitä

Näitä d-tapauksia taitaa kuitenkin olla yli 95%

ts

tai sitten ihmiset eivät ahneuksissaan osaa ratkaista suraavaa yhtälöä
    aika ei riitä täydelle kierokselle + halu pelata golfia = ”viisas ratkaisu”

oikea vastaus olisi pelaa 9-reikää

Miksi sen pitäisi näin olla? Miksi ei niin että se kierros saa kestää sen 4 tuntia kuten nykyään jo korttikokeessa edellytetään? Mistä ihmeestä siihen se ylimääräinen tunti nykyään pamahtaa päälle vaikka pelitaitojen pitäisi kehittyä?

Ja tietysti vielä lisää kirvestä mustavalkoisuudelle… entäs jos se kuitenkin olisi ’pelaa niin monta reikää kuin ehdit’ tuon yhdeksän sijaan.

-yksi ohitus täydellä kentällä hidastaa kaikken takana tulevien kierrosta melkein saman verran

jos halutaan merkittävä hyöty esim 30min – 60min tarvitaan lukuisia ohituksia ja samalla hidastetaan kaikkien kymmenien takana tulleiden ryhmien peliä vastaavalla ajalla.. näin siis täydellä kentällä… väljemmällä kentällä tilanne on sitten kokonaan toinen

Tuota noin, ei se ohittaminen kyllä vaikuta siellä takanaoleviin millään tavalla jos kenttä on täysi ja ryhmät ovat kiinni toisissaan! Ajatellaanpa että tarkkaillaan täydellä kentällä neljää perättäistä ryhmää (1, 2, 3 ja 4). Ryhmä 1 etenee vauhtia jonka määrää heidän edessään oleva tilanne ja takana tapahtuvat muutokset eivät vaikuta siihen. Ryhmät 2 ja 3 ohittavat toisiaan kierroksen aikana 10 kertaa siten että pysyvät ryhmä 1:n presässä. Ryhmä 4:n etäisyys ryhmään 1 pysyy suunnilleen samana koko kierroksen ajan, eli edessä tapahtuvat ohittamiset eivät vaikuta heidän kierrosaikaansa! Näin siis täydellä kentällä, väljemmällä kentällä tilanne on toinen (kuten sanoitkin).

Kun täällä on nimenomaan puhuttu ohittamisesta ja sen pyytämisestä silloin kun edessäolevan ryhmän etupuolella on tyhjää tilaa, niin täällä pari urpoa on linnoittautunut sellaisiin asemiin, että ohittamaan pyritään, vaikka kenttä on tupaten täynnä. Ja kuinka tämä häiritsee koko kentän toimintaa jaa plää plää. Uskokaa nyt j..alauta, että silloin pitää päästää ohi, jos tilaa on edessä ja silloinkin kun tuossa tilanteessa sitä takaa pyydetään.

Mutta ennenkaikkea opetelkaa etiketti ja rutiinit sellaisiksi, että kentällä ei tarvitse viettää neljän hengen ryhmissäkään enempää kuin se neljä tuntia. Jaa, mutta: ’Eihän me pelata hitaasti, vaan se on joku muu ryhmä joka pelaa hitaasti ja sentakia me olemme edellisistä kolme reikää jäljessä’.

KL

(c) PJS Inc. kirjoitti: (20.5.2012 11:10:03)

Tuota noin, ei se ohittaminen kyllä vaikuta siellä takanaoleviin millään tavalla jos kenttä on täysi ja ryhmät ovat kiinni toisissaan! Ajatellaanpa että tarkkaillaan täydellä kentällä neljää perättäistä ryhmää (1, 2, 3 ja 4). Ryhmä 1 etenee vauhtia jonka määrää heidän edessään oleva tilanne ja takana tapahtuvat muutokset eivät vaikuta siihen. Ryhmät 2 ja 3 ohittavat toisiaan kierroksen aikana 10 kertaa siten että pysyvät ryhmä 1:n presässä. Ryhmä 4:n etäisyys ryhmään 1 pysyy suunnilleen samana koko kierroksen ajan, eli edessä tapahtuvat ohittamiset eivät vaikuta heidän kierrosaikaansa! Näin siis täydellä kentällä, väljemmällä kentällä tilanne on toinen (kuten sanoitkin).

Mahtavaa logiikkaa! Samalla logiikalla edellä kulkeva ihminen tai auto ei pääse yhtään aikaisemin perille kuin takana kulkeva.

Nobelin paikka.

P.S. Unohtakaa nyt jo se täydellä kentällä ohittelu, niin kirjoituksissanne, kuvitelmissanne kuin käytännössäkin!!!

ts kirjoitti: (20.5.2012 9:30:43)
    d) henkilö, joka on sopinut jonkin menon eikä halua myöhästyä siitä

Näitä d-tapauksia taitaa kuitenkin olla yli 95%

95% on aika raju lukema.
    Itse kuulun tuohon 5% ryhmään joka ei koskaan buukkaa loppupäivän tapahtumia sen varaan että kokonainen golf-kierros pitäisi sujua jossain tietyssä ajassa.

ts kirjoitti: (20.5.2012 9:44:22)
    Ja tietysti vielä lisää kirvestä mustavalkoisuudelle… entäs jos se kuitenkin olisi ’pelaa niin monta reikää kuin ehdit’ tuon yhdeksän sijaan.

En itse ymmärrä mitä ongelmaa siinä on, että porukasta joku lähtee kesken pois. Ainoastaan mikäli kyseessä on merkkari, mutta eiköhän tuo selviä jo kierrosta aloittaessa.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 366)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #426809 kohteessaOhitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?