Aihe: Ohitusluvan evääminen egovammako? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Ohitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?

Esillä 25 viestiä, 301 - 325 (kaikkiaan 366)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL kirjoitti: (21.8.2012 9:51:59)
    Toisin sanoen sinä olisit kiittänyt siitä, että saimme odottaa pitkät tovit ohitusta, jota heidän olisi pitänyt tarjota liki tuntia aikaisemmin? Olisit vain todennut, että ’aivan oikein, nyt oli sopiva hetki’? Ja tyytyväisenä kuvitellut, että seniorit olisivat ottaneet tapahtuneesta onkeensa ja pyrkineet päästämään seuraavalla kerralla ohitse nopeammin? Just joo…

Antamani palaute oli sävyltään rauhallinen ja normaalein äänenpainoin annettu. Täysin asiasta annetun kritiikin kokee epäkohteliaaksi vain todella heikolla itsetunnolla varustettu ihminen, ja jos niin käy, niin voi voi.

Mä olisin kiittänyt ja kävellyt suoraan eteenpäin. Kuvaamillasi senioreilla ei enää tiedä tuleeko seuraavaa kertaa, joten olisin antanut olla. Ja edelleenkin, seniorit olivat asissa ’väärässä’.

Hienoa, että jaksoit antaa palautetta rauhallisesti. Onneks kirjoitin että kirjoittamastasi viestäsi sai kuvan, en väittänyt varmaksi mitään.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (21.8.2012 10:03:04)
    Sinäkö se meinaat ilman lupaa ohittaa? Melko vaarallista, pl. klubi/taukotupa.

Vielä kerran:

Jos takaatuleva ryhmä on nopeampi tulee edellämenijöiden mahdollisuuksien mukaan tarjota ohitusta.

Eli ei tuossa mitään lupamenettelyä ole.

Ongelma tässä on se kun sinä et päästä sitä nopeampaa ryhmää ohi. Siitä sun ei tartte huolta kantaa että sun päälle tai sun yli palloa alettaisiin lyömään. Muiden turvallisuus kuuluu myös etikettiin mutta ennenkaikkea on itsestäänselvyys ettei muita pelaajia tule edes vahingossa vaarannettua.

Vaikuttimesi ovat hyvin epäkiinnostava aihe mutta kovasti sinä tätä selvääkin selvempää asiaa vastaan sodit. Isommaksi ongelmaksi tämä tulee kun näin julkisesti rohkaiset muita samaan epäkohteliaaseen käytökseen.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (21.8.2012 10:03:04)

kebax kirjoitti: (21.8.2012 9:46:57)
    Jos nyt takaisin itse aiheeseen niin miksi tässä yhteydessä on puhuttava luvasta? Golfin etikettä jos lähdetään näin monimutkaisesti tulkitsemaan että asiat kulkevat jonkun protokollan kautta niin ollaan aikas kaukana ideasta. Varsinkaan kun ohjeistuksessa ei luvista mitään puhuta. Se on tuuppareitten ikiomaa keksintöä.

Sinäkö se meinaat ilman lupaa ohittaa? Melko vaarallista, pl. klubi/taukotupa.

’Etiketti tarkoittaa normatiivista käyttäytymissääntöä, joka ohjaa yksilöiden käytöstä ja toimintaa sosiaalisissa tilanteissa.’ Ohittaessa on kohteliasta kiittää ohitettua ryhmää.

Golfetiketin noudattaminen edellyttää, että hitaampi ryhmä tarjoaa ohitusta. Etikettiä ei ole noudatettu, jos lupaa on kysyttävä.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 10:15:49)

Jos takaatuleva ryhmä on nopeampi tulee edellämenijöiden mahdollisuuksien mukaan tarjota ohitusta.

Eli ei tuossa mitään lupamenettelyä ole.

Nimenomaan tarvitaan, ’ tulee edellämenijöiden mahdollisuuksien mukaan tarjota ohitusta’. Edellä menevä ryhmä huomaa että ovat hitaampia, -> tarjoavat ohitusta -> lupa saatu. Eli puhumme samasta asiasta, eri termein. Tunnut vaan nauttivan kanssani riitelystä, kun olet päättänyt että juuri minä pelaan aina hitaasti enkä laske ketään ohitse.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 10:15:49)
    Ongelma tässä on se kun sinä et päästä sitä nopeampaa ryhmää ohi.

Mä olen päästänyt kaikki mua nopeammat ryhmät ohitse. Jos tietäisin, että juuri sinä pelaat takanani, en päästäisi valvojan kehoituksesta huolimatta sinua ohitseni. Vaikuttimieni kertominen olisi huonoa ja provosoivaa käytöstä.

Ballmarker kirjoitti: (21.8.2012 10:22:46)
    Golfetiketin noudattaminen edellyttää, että hitaampi ryhmä tarjoaa ohitusta. Etikettiä ei ole noudatettu, jos lupaa on kysyttävä.

Onko etikettiä noudatettu, jos lupaa on kysyttävä ja sen saatuaan ohittava ryhmä sanoo että miksi vasta nyt?

Juuri hetki sitten puhuin asioiden monimutkaistamisesta. Tuossa alla oikein malliesimerkki.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 10:34:41)
    Juuri hetki sitten puhuin asioiden monimutkaistamisesta. Tuossa alla oikein malliesimerkki.

Musta taas tuntuu, että mun elämä kentällä on helpompaa ja yksinkertaisempaa ku sulla.

AAH kirjoitti: (21.8.2012 8:36:56)

kebax kirjoitti: (20.8.2012 13:44:08)

AAH kirjoitti: (20.8.2012 13:27:04)
    … Näitä itsestäänselvyyksiä ei liene tarpeen jokaiseen erikseen istuttaa.

Tokihan se luonnostaan pitäisi näin sujua. Mutta kun jo ketjun alussa puhutaan luvista nin en näkisi ollenkaan pahaksi vaikka taottaisiin tämä jokaiselle kaaliin mielummin monta kertaa ja kovaa.

Näihin kovakalloihin mitkään iskusarjat tehoo. Ihan sama takooko kepillä vai porkkanalla.

M.O.T.

Voisitko kenties tarkentaa lausuntoasi?

Pahuksen edit. Alla oleva siis Tasamaan tuupparille. Arskan kannat ovat kyllä selvillä.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 10:43:47)
    Voisitko kenties tarkentaa lausuntoasi?

Mulla on helpompaa, koska;
    – pidän huolen siitä että pysyn edellä olevan kannassa. Jos emme pysty siihen ja takaa tulee nopeampia(, vaikka siitä syystä että meitä on neljä ja heitä kaksi), päästän takaa tulevan ryhmän ohitseni (pl. A. Barck, AGK).
    – jos itse joudun odottamaan, en pahoita mieltäni. Käytän ajan vaikka kahdella pallolla peluuseen tai lähipelin harjoitteluun viheriöllä mikäli takaa ei tule väkeä tai chippailuun tiiboksin läheisyydessä.
    – jos oikein rupeaa ahdistamaan enkä saa puheyhteyttä edellä olevaan, soitan valvojalle.

Sinä taas tunnut viestiesi perusteella hermostuvan odottelusta.

Joten mulla on helpompaa ja yksikertaisempaa, koska mä murehdin vähemmän ja olen kentältä tullessani paremmalla mielelle, kestipä kierros sitten miten kauan tahansa.

Ps. Joo, edit olis mukava. Siellä foralla se toimii. Lisäks mä ihmettelen siellä, että sä osaat kirjoittaa ihan fiksuja asioita ja asiallisesti, mistä moinen muutos täällä kirjoittamiseen?

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (21.8.2012 11:01:25)
    Sinä taas tunnut viestiesi perusteella hermostuvan odottelusta.

Sulla on kaikenlaisia tuntemuksia. Useimmat vääriä kuten jo tuossa palauteasiassa itekin myönsit.

Mun omat pelini eivät hajoa odotteluun. Kukaan muu ei sitä mun palloa lyö. Elleivät sitten väärää palloa pelaa. Eikä se siihenkään hajoa, sen se on tehnyt jo matkalla kentälle. Mutta se ei haittaa.

Odottelu on asia jota joutuu sietämään mutta ei sitä koskaan tarvitse alkaa hyväksymään. Näissä kirjoitteluissa asiat kärjistyvät ja mun on oikeasti vaikea ymmärtää kuinka itsestäänselviä asioita vastaan soditaan milloin minkäkin verukkeen taakse piiloutumalla. Kun hyvin yksinkertaisista asioista on kuitenkin kyse.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 11:14:06)

Sulla on kaikenlaisia tuntemuksia. Useimmat vääriä kuten jo tuossa palauteasiassa itekin myönsit.

Mun omat pelini eivät hajoa odotteluun. Kukaan muu ei sitä mun palloa lyö. Elleivät sitten väärää palloa pelaa. Eikä se siihenkään hajoa, sen se on tehnyt jo matkalla kentälle. Mutta se ei haittaa.

Odottelu on asia jota joutuu sietämään mutta ei sitä koskaan tarvitse alkaa hyväksymään. Näissä kirjoitteluissa asiat kärjistyvät ja mun on oikeasti vaikea ymmärtää kuinka itsestäänselviä asioita vastaan soditaan milloin minkäkin verukkeen taakse piiloutumalla. Kun hyvin yksinkertaisista asioista on kuitenkin kyse.

Väitätkö kaikkien näiden viestien jälkeen, ettet pahoita mieltäsi kentällä, mikäli joudut odottamaan etkä pääse ohi? Vaikea uskoa.

Mun taas on vaikea ymmärtää, minkä takia kirjoitusten tarvitsee kärjistyä tai miksi kentällä kommenttien ohittamisesta tarvitsee kärjistyä? Sun kirjoituksesi esimerkiksi minulle on hyvä esimerkki ajattelemattomuudesta muita ihmisiä kohtaan, mitä myös ohitusluvan evääminen edustaa.

Ei tämä uskon asia ole. Sen sortin rituaaleja harrastat sitten jossain ihan muualla.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 11:34:27)
    Ei tämä uskon asia ole. Sen sortin rituaaleja harrastat sitten jossain ihan muualla.

Olisitko ystävällinen ja vastaisit asiallisesti? Etkö siis tosiaankaan pahoita mieltäsi kentällä?

Sulla on jännän kaksijakoisia vastauksia. Joskus asiallinen, joskus pilkallinen. Onko jollain muulla sinun tunnuksesti vai hermostutko ja käyt puolustuskannalle, kun sinun täytyisi myöntää olettaneesi väärin?

Mä en ole puolustuskannalla. Enkä myöskään pahoita mieltäni. En täällä enkä kentällä. Mä en oleta mitään, sinä sen sijaan olet jo oletttanut useaan otteeseen milloin mitäkin.

Tai no joo. Kyllä minä haluan puolustaa. Haluan puolustaa niitä ihmisiä joita välinpitämättömät oman navan tuijottajat eivät ota huomioon. Eli tämän aiheen osalta vielä kerran:

Hyvin yksinkertaista, ei vaikeaa.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 11:51:42)
    Enkä myöskään pahoita mieltäni. En täällä enkä kentällä.

Selvä.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 11:51:42)
    Mä en oleta mitään, sinä sen sijaan olet jo oletttanut useaan otteeseen milloin mitäkin.

Sä olet ainakin olettanut, että mä pelaan hitaasti enkä päästä muita ohi. Myönnetään, olen oletanut asioita. Ja olen yrittänyt tuoda esille, milloin on kysymys olettamuksistani.

Putti-Possu kirjoitti: (21.8.2012 9:46:44)

KL kirjoitti: (20.8.2012 19:34:11)

Huutoetäisyydelle pääseminen ei auttanut, koska huutoihin ei mitenkään reagoitu, vaan taaperrettiin (autolla!!!) vähä vähältä eteenpäin. …

foorumilla on tölvitty monia ryhmiä ja yritetty yleistää hidasta pelaamista
    – senioreihin (seniorit ovat niin kovakalloisia)
    – junioreihin (nuoret ei osaa käyttäytyä)
    – naisiin (naiset on yleensä syyllisiä)
    – korkeisiin tasoituksiin (ei osaa)
    – mataliin tasoituksiin (kun oma tulos on niin tärkeä)
    – osakkeenomistajiin (ne kun luulee omistavansa kentän 🙂
    – lokkeihin (pysyisivät kotona, jos ei ole pätäkkää ostaa osaketta)
    – ulkomaalaisiin (ne ei ymmärrä selvää suomen kieltä)
    – savolaisiin (ne on niin kieroja muutenkin)
    – stadilaisiin (lesoovat asumalla pääkaupungissa)

Minä luulen, että hitaita ja nopeita pelaajia on kaikissa näissä ryhmissä. Sen sijaan olen yllättävän usein törmännyt autolla pelaaviin, jotka eivät osaa käyttäytyä golfkentällä
    – ei seurata mitä takana tapahtuu
    – ajetaan autolla mistä sattuu mm. sateen pehmittämistä kohdista
    – etsitään auton kanssa palloa ’Piilossa’ ilman, että on bägiä tms. näkyvissä
    ollaan muiden tukkona kentällä eikä päästetä ohi

Autoilua voitaisiin rajoitta sellaisilta, joilla ei ole mitään liikunnallista syytä käyttää autoa tai ainakin valvoa tiukemmin autoilijoiden käytöstä.

Tuo ensimmäinen lista on kuvaava.

Tietty kärjistys huonosti moderoidulla forumilla ’kuuluu’ asiaan, mutta kun tämän ketjun perusteella tuntuu, että kentät ovat täynnä epäystävällisiä väkisin ohitettavia ja sivistynyttä vittuilua harrastavia ohittavia. Olemmeko me aina olleet henkisesti kärjistysten ’persulandiassa’ vai onko tämä tätä nykyaikaa; kaipaan henkistä konsensus-Suomea arggh.

Onko todella niin, etteivät tämän ketjun eräät vakiomielensäpahoittajat ole koskaan, siis koskaan, ohittaneet tyylikkäästi ja on ollut hyvä mieli kierroksen päätyttyä vaikka kentällä on muitakin golfareita.

Pistän vielä kerran ajatuksen, että on omasta päänupin hallinnasta kiinni, että onko lasi puolityhjä vai puolitäysi.

Kiittää ja kumartaa tämän ketjun osalta.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (21.8.2012 10:38:44)

kebax kirjoitti: (21.8.2012 10:34:41)

Musta taas tuntuu, että mun elämä kentällä on helpompaa ja yksinkertaisempaa ku sulla.

Kerrankin oikeaan osunutta tekstiä. Uskon todellakin, että elämäsi on yksinkertaisempaa.

KL

Golfinvihollinen39 kirjoitti: (21.8.2012 13:06:00)
    Tietty kärjistys huonosti moderoidulla forumilla ’kuuluu’ asiaan, mutta kun tämän ketjun perusteella tuntuu, että kentät ovat täynnä epäystävällisiä väkisin ohitettavia ja sivistynyttä vittuilua harrastavia ohittavia. Olemmeko me aina olleet henkisesti kärjistysten ’persulandiassa’ vai onko tämä tätä nykyaikaa; kaipaan henkistä konsensus-Suomea arggh.

Onko odella niin, etteivät tämän ketjun eräät vakiomielensäpahoittajat ole koskaan, siis koskaan, ohittaneet tyylikkäästi ja on ollut hyvä mieli kierroksen päätyttyä vaikka kentällä on muitakin golfareita.

Pistän vielä kerran ajatuksen, että on omasta päänupin hallinnasta kiinni, että onko lasi puolityhjä vai puolitäysi.

Kiittää ja kumartaa tämän ketjun osalta.

Gofinvihollinen39 on ymmärtänyt kirjoittelun motiivit jonkin verran pieleen.

En keksi mitään järjellistä syytä kirjoittaa tänne tai minnekään muuallekaan siitä, että joku on toiminut kentällä aivan kuten siellä pitääkin toimia. Jotenkin tuo on mielessäni se perusolettamus, jonka varaan koko golfin pitäisi perustua. Sen sijaan kirjoitan tänne (ja muuallekin) siitä, että joku on toiminut vastoin ohjeita siinä, kenties jossain määrin naivissa uskossa, että näistä kirjoituksista edes joku ottaisi onkeensa ja muuttaisi tapojaan parempaan suuntaan.

On aivan samantekevää onko lasi puolityhjä vai puolitäysi, etiketin vastaista toimintaa ei tule kenenkään hyväksyä eikä millään syillä yrittää puolustella.

Näin kerran naivia koiria. Ei kai kukaan luule, että näiden juttelujen takia jotain muuttuu. Pelaan tuon lähes sata kierrosta vuodessa ilman vakioseuraa, koska harva ystävistäni sietää koko lajia, eikä kukaan näistä sadoista pelikavereista ole ikinä pienistä provoista huolimatta millään lailla ilmaissut lukevansa tätä palstaa. Saattaa olla, että normi-ihminen häpeää liikaa tunnustakseen. Älkää olko huolissanne, olen lopettanut, kun näette nimen lehdessä. Siihen voi mennä vielä toinen neljännesvuosisata, jos satun elämään ysikymppiin.
    Kävelin lauantaina reippaasti nopealla asfalttialustalla 12,2 km alle kahteen tuntiin. Sitä ennen juoksin 30 km. Luulisin selviäni kärryineen kaikkineen kierroksesta kolmeen tuntiin, vaikka alusta on hidas ruoho ja mäkiä enemmän ja lyöntejä harkkoineen 200.
    Loka -marraskuussa pelaan paljon yksikseni. Kerrankin Hill Sidessa näin kahden asteen lämpötilassa (molemmat plusasteita) vesisateessa koko kierroksen aikana vain kaksi muuta pelaajaa. Mäellä sade muuttui rännäksi. Olisin mielelläni antanut parin kaverin nopeammalle porukalle latua lumisella hillillä ja hörppinyt termarista kuumat espressot, mutta kukaan ei huutanut.
    Yksi hidas joukko on vielä jäänyt vaille huomiota. Nuoret huonokuntoiset miehet, jotka yrittävät selvitä kantobägien kanssa, vaikka kunto ei riitä. Kävely näyttää siltä, kuin äiti olis pakottanut kentälle. Joskus miettii sitäkin, että ennen ei kentillä ollut kärryjä ja miten silloin kannettiin tavallista bägiä hihna oikealla olkapäällä mailan lavat eteenpäin. Siitä oli helppo valita pallolle kävellessä maila valmiiksi käteen.

Pecos Bill kirjoitti: (21.8.2012 22:50:40)
    Luulisin selviäni kärryineen kaikkineen kierroksesta kolmeen tuntiin, vaikka alusta on hidas ruoho ja mäkiä enemmän ja lyöntejä harkkoineen 200.

Jos pelaat yksin eikä edessä ole ketään estämässä etenemistä niin kyllähän golfkierros sujuu kärryn kanssa kävellen terveeltä alle 75-vuotiaalta hyvinkin kolmessa tunnissa. Eikä se edellytä mitään juosten pelaamista.

Toisaalta ei se yksin pelaaminen ole vättämättä kovin kivaa. Lisäksi käytännössä aika harvoin kentällä voi edetä ihan omaan tahtiinsa (paitsi loka-marraskuussa sadesäässä).

toisesta ketjusta lainattua, mutta kertoo – ainakin minusta sen miksi jouheva aikailematon ohitsepäästäminen olisi jotain mikä pitäisi oppia täällä kotosuomessakin

Zaphood kirjoitti: (21.8.2012 20:19:09)
    Itse olen pelannut kesän Englannnista länteen olevalla saarella ja kun nyt katsoin kierrosaikoja, jotka uskollinen Sports Tracker on tallentanut, niin yksi kierros on ollut 3h45m, ja silloin kentällä oli turnaus ja meidän nelikko oli ensimmäinen kisan jälkeen. Eli kenttä oli täynnä 4 hengen ryhmiä. Tämä oli kesän hitain kierros.

…… Suuri ero Suomeen verrattuna on siirtyminen paikasta toiseen, ja valmius lydä heti kun oma vuoro tulee. Ohituslupa tulee pyytämättä tai ihmettelemättä heti jos aihetta on; hyvin pitkälle noiden R&A:n ohjeiden mukaan.

KL

kasosakas kirjoitti: (22.8.2012 7:55:03)
    toisesta ketjusta lainattua, mutta kertoo – ainakin minusta sen miksi jouheva aikailematon ohitsepäästäminen olisi jotain mikä pitäisi oppia täällä kotosuomessakin

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin tuosta nimenomaisesta asiasta on tässä ketjussa kirjoitettu jo yli 300 viestiä ja koko ketjukin on aloitettu juuri tuon samaisen asian tiimoilta…

Mää näkisin hitaan pelin omana aihealueenaan ja ohitusta käsittelevän problematiikan toisena. Eli ryhmän ei pitäisi hitauttaan antaa tietä vaan siksi että takaatulevat ovat nopeampia. No mikä ero tuossa sitten on?

Jos meillä tulee kakkonen selkä edellä vastaan nelosta niin silloin on selkeästi kyse hitaasta pelistä. Porukkaa on puolet takaa tulevasta jolloin aikaa kentällä touhuiluun menee aivan liikaa.

Jos taas kakkonen saavuttaa nelosen niin meillä saattaa olla ohitustilanne. Jos ohitukselle ei ole esteitä niin nelonen siirtykööt sivuun.

Esimerkit ovat fiktiivisiä mutta niillä voi hyvinkin olla esikuvat todellisessa elämässä.

Esillä 25 viestiä, 301 - 325 (kaikkiaan 366)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #426616 kohteessaOhitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?