Aihe: Ohitusluvan evääminen egovammako? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Ohitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?

Esillä 25 viestiä, 276 - 300 (kaikkiaan 366)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • AAH kirjoitti: (20.8.2012 13:27:04)
    … Näitä itsestäänselvyyksiä ei liene tarpeen jokaiseen erikseen istuttaa.

Tokihan se luonnostaan pitäisi näin sujua. Mutta kun jo ketjun alussa puhutaan luvista nin en näkisi ollenkaan pahaksi vaikka taottaisiin tämä jokaiselle kaaliin mielummin monta kertaa ja kovaa.

Golfinvihollinen39 kirjoitti: (20.8.2012 13:05:18)

AAH kirjoitti: (20.8.2012 12:28:44)

ruupe kirjoitti: (20.8.2012 10:56:20)
    Tästä ei enempää.

Olet aivan oikeassa. Tähän iänikuiseen hitaan pelin/nopean ohittelun vääntöön ei kenelläkään ole vuosikausiin ollut mitään järkevää uutta sanottavaa. Vai kuvitteleeko täällä joku, että kun hän vaatii alle 4 h:n kierroksia, nämät hiturit siitä mihinkään hetkahtavat?
    Poterot on kaivettu ja niissä pysytään. Sen voin kuitenkin mielipiteenäni kertoa, että hämäläinen ei ole hidas!

Monta totuutta. Kerta kiellon päälle.

Eniten näissä ketjuissa hämmästyttää, miten paljon golf lisää stressiä ja suoranaista raivoa.

Jos pelaa kierroksen 3 tuntiin ja muut 3,5 tai 4, tai 4,5 tuntiin, niin pakostihan ne kaikki muut pelaavat tuskattavan hitaasti. Ja jos pelaa 70-150 kierrosta vuodessa, niin todennäköisyys kohdata huonosti ohitettavia pelureita on jo äärimmäisen suuri.

Järkyttävintä näille ahdh-kommenteille on, että ratkaisuksi esitetään aina keppiä, ruoskaa, porttikieltoja ja suuren ( suurimman?) osan golfareita häätäminen pois lajista tai ainakin omalta kentältä. Oman ’asenteen’ jalostaminen ei ollut kovin monen bägissä mukana.

Huvittavinta on, ettei se osakkeen omistaminen näytä tässä ketjussa lisäävän pelitaitoja tai ohitusetiketin jouhevuutta :D.

Ketjussa oli tuupparille onneksi helmiäkin; aloittelijaa tukevan porukan 3 tunnin 9-reiän kierros bonuksena ohittavien kannustikset ja suuri viisaus, joka meni jotenkin näin, että golf on vapaa-ajan harrastus joka vie sen ajan kuin vie.

[/QUO

Hyvin kiteytetty, hyvä tapa pilata oma ja muidenkin ilta on mennä rangelle lyömään, kommentteja ja ei-hyvää tarkoittavia neuvoja alkaa satelemaan, kun svingiäsi yritetään pakottaa johonkin tiettyyn muottiin

Golffareilla on tunteet aika herkästi pinnassa, itsellä ei ole mitään ongelmaa päästää nopeammin pelaavat ohi, ei vain ole tällä kaudella löytynyt niitä nopeammin pelaavia, tosin kauden kokonaiskierrosmäärä on 8 täyttä kiekkaa ja n. 15 ysiä…

Eniten näissä ketjuissa hämmästyttää, miten paljon golf lisää stressiä ja suoranaista raivoa.

Jos pelaa kierroksen 3 tuntiin ja muut 3,5 tai 4, tai 4,5 tuntiin, niin pakostihan ne kaikki muut pelaavat tuskattavan hitaasti. Ja jos pelaa 70-150 kierrosta vuodessa, niin todennäköisyys kohdata huonosti ohitettavia pelureita on jo äärimmäisen suuri.

Järkyttävintä näille ahdh-kommenteille on, että ratkaisuksi esitetään aina keppiä, ruoskaa, porttikieltoja ja suuren ( suurimman?) osan golfareita häätäminen pois lajista tai ainakin omalta kentältä. Oman ’asenteen’ jalostaminen ei ollut kovin monen bägissä mukana.

Huvittavinta on, ettei se osakkeen omistaminen näytä tässä ketjussa lisäävän pelitaitoja tai ohitusetiketin jouhevuutta :D.

Ketjussa oli tuupparille onneksi helmiäkin; aloittelijaa tukevan porukan 3 tunnin 9-reiän kierros bonuksena ohittavien kannustikset ja suuri viisaus, joka meni jotenkin näin, että golf on vapaa-ajan harrastus joka vie sen ajan kuin vie.

Juuri tuo on sitä hitaiden pelaajien omahyväistä roskapuhetta, jota valitettavasti usein kuulee. Kyseessä ei mielestäni ole kirjoittajan mainitsema suuri viisaus, vaan toisista kanssapelaajista välittämätön suuri tyhmyys ja ymmärtämättömyys.

Hidas peli ja sen ruodinnat erikseen. Eli vielä kerran:

Jos takaatuleva ryhmä on nopeampi tulee edellämenijöiden mahdollisuuksien mukaan tarjota ohitusta.

Ohitustilanteita pitäisi golfkentällä tapahtua kohtalaisen harvakseltaan, muutoin jokin mättää. Mutta kyllä se kuuluu golfarin tietää miten tässäkin poikkeustilanteessa toimitaan.

Chip Greenside kirjoitti: (20.8.2012 14:44:14)

Juuri tuo on sitä hitaiden pelaajien omahyväistä roskapuhetta, jota valitettavasti usein kuulee. Kyseessä ei mielestäni ole kirjoittajan mainitsema suuri viisaus, vaan toisista kanssapelaajista välittämätön suuri tyhmyys ja ymmärtämättömyys.

Niin uskomattomalta se kuulostaakin, niin joskus itsekin pääsee jonkun kannoille. En ole kuitenkaan saanut itkupotkuraivaria eikä golfkierros ole ollut pilalla. Olen tyhmä ja ymmärtämätön.

Näiden hikipinkojen, joiden on aina pystyttävä kiertämään kenttä hölkkävauhtia, on hommattava
    iihan ikioma kenttä. Siellä voi pelata niin nopeasti kuin haluaa, eikä hitaampia pyöri jaloissa

Irvileuka kirjoitti: (20.8.2012 16:59:57)
    Näiden hikipinkojen, joiden on aina pystyttävä kiertämään kenttä hölkkävauhtia, on hommattava
    iihan ikioma kenttä. Siellä voi pelata niin nopeasti kuin haluaa, eikä hitaampia pyöri jaloissa

ylättyisitkö jos kerron että ylättävän moni ”hikipinko” on niin tehnyt… tosin noille kentille tuntuu tunkevan noita ”nautiskelijoita” vittumaisesti pikkuseteileidensä kanssa kitisemään oikeudestaa tukkia kenttä vastineeksi muodollisesta GF-maksustaan

raffikulkija kirjoitti: (20.8.2012 18:11:36)

Irvileuka kirjoitti: (20.8.2012 16:59:57)

ylättyisitkö jos kerron että ylättävän moni ”hikipinko” on niin tehnyt… tosin noille kentille tuntuu tunkevan noita ”nautiskelijoita” vittumaisesti pikkuseteileidensä kanssa kitisemään oikeudestaa tukkia kenttä vastineeksi muodollisesta GF-maksustaan

Tästä olen kyllä hieman eri mieltä. Oma kokemukseni on että ihan tasapuolisesti kyseessä on myös osakkeenomsitajanännihattupapat jotka kentän omistaessaan ovat sitä mieltä että he saavat myös tehdä siellä mitä haluavat, muista viis. Olen myös kuullut että joissakin tapauksissa ei edes valvojat näille tapauksille mahda mitään, osakkaita kun ovat.

Taas vilautellaan kiirekorttia tai sitten lässytetään että golfarit on sitä eli tätä.

Ei jumalauta:

Jos takaatuleva ryhmä on nopeampi tulee edellämenijöiden mahdollisuuksien mukaan tarjota ohitusta.

Ei oo vaikeeta. Oikeesti.

KL

Chip Greenside kirjoitti: (20.8.2012 9:12:32)
    Ohitusluvan evääminen egovammako? On syytä palauttaa mieliin tämä alkuperäinen kysymys ja todeta että kyseessä on vaikevammaisuus, jonka perusteella tulisi hakeutua hoitoon ja tarkistaa olemassaoleva lääkitys kohdalleen (useimmilla vaaditaan suuremmat annosmäärät).

Tämä ongelma on vuosi vuodelta pahentunut, koska niin yhtiöiden toimivalta johdolta kuin hallintoelimiltä puuttuu täydellisesti näkemys siitä mihin tämä pahimmillaan johtaa. Se nimittäin johtaa huomattaviin tulonmenetyksiin ja mikä pahinta täydelliseen viihtyvyyden romahtamiseen golfkentillämme. Tämä romuttaa toiveet liikevaihdon kasvusta ja vie uusilta lajia harkitsevilta kaiken innon jäädä pysyvästi lajin pariin. No se voi olla ihan hyvä asia, jos sillä saataisiin nämä vaikeavammaiset jotenkin siivottua harrastuksen parista vaikkapa sauvakävelijöiksi.

Otetaan kaikki nyt ohjelmaamme tällaisten henkilöiden nimien ja tekojen kovaääninen huutelu terasseilla ja klubiravintoloissa. Jospa heistä joku ymmärtäisi jatkuvan julkisen halveksunnan kohteeksi joutuessaan lopettaa lajin. Se lienee ainoa tapa saada nämä itsetuntovammaiset pois ihmisten parista.

Chipin erinomaisen uudelleenalustuksen jatkoksi kerron tämänpäiväisen kierrokseni kokemuksesta.

Lähdimme aamupäivän lopulla kiertämään Talman Masteria yhden tutun kaverin kanssa kahdestaan, tasoitukset yhteensä 12,0. Kenttä oli aika tyhjä, puoli tuntia meidän edellämme oli yksi ryhmä, heidän edellään puolen tunnin päässä yksi pelaaja, hcp 4,6. Tavoitimme edellämme kulkevan kahden auton (!) ja kolmen seniorin ryhmän kasireiän tiillä, jolla odottelimme aikamme ko. ryhmän siirtymistä pois avauslyöntiemme tieltä. Sen jälkeen odotimmekin jokaista lyöntiä ysireiän loppuun asti.

Ysi- ja kymppireiän (pitkähkön) siirtymän aikana pelikaverini yhytti yhden noista kolmesta seniorista, joka ansiokkaasti kyseli haluamme ohittaa. Myöntävän vastauksen jälkeen seniori sanoi ’päästämme teidät ohi sopivan hetken tullen’. No niin, sitten taas odottelimme kympin avausta ja griinille lyömistä. Ja taas 11. reiän avausta, jossa seniorit olivat vetäisseet avauksensa 80 metrin päähän vasemmalle heinikkoon. Huutoetäisyydelle pääseminen ei auttanut, koska huutoihin ei mitenkään reagoitu, vaan taaperrettiin (autolla!!!) vähä vähältä eteenpäin. Vihdoin pääsimme avaamaan vain odottaaksemme taas griinille lyömistä.

Vastoin kaikkia maailman odotuksia seniorit päättivät aikansa 12. reiän (par3) griinillä touhuttuaan viittoilla meille lyöntivuoron. Parin ja bogin jälkeen kömmimme 13. tiille ja kysyin senioreilta ’eikö aikaisemmin ollut mitään mahdollisuutta päästää ohi’, johon kekseliäs seniori ’nyt oli sopiva hetki’. Teki mieli sanoa pahasti, mutta tyydyin sanomaan ’päätitte siis pistää meidät odottamaan jokaista lyöntiämme neljän reiän verran’. Mahdollisesta vastauksesta en saanut selvää seniorin ankarasti mutustellessa eväsleipäänsä. Kai heidän piti odottaa eväshetkeään päästääkseen meidät ohitseen.

Senioriryhmän edellä oli muuten koko ajan vähintään 5 reikäväliä tyhjää, mutta mikä minua eniten tässä kummastuttaa on se, että senioriryhmä aivan itse otti ohittamisen puheeksi (liian myöhään toki, mutta kuitenkin) eikä sitten kuitenkaan päästänyt ohi, vaikka koko ajan jouduimme odottamaan. Olisi mielenkiintoista tietää mitä noiden ihmisten päässä liikkuu, jos liikkuu yhtään mitään.

KL

Järkyttävintä näille ahdh-kommenteille on,…

Miten AHDH liittyy tähän? Vai onko Haitissa sama ongelma?

KL

+1

KL kirjoitti: (20.8.2012 20:31:25)

+1

Tänään taas puolityhjällä kentällä odottelin ensin kahden aloittelijaksi luokiteltavan pelaajan kanssa kahden miehen todella hidasta ryhmää lähes koko puolikkaan ajan. Taukopaikalla sitten suoraan ohi takaysille (ravintola jäi taas nuolemaan näppejään). Siellä tuli sitten kohta vastaan näiltä kahdelta hitaalta karkuunpäässyt ja puoli tuntia aikaisemmin lähtenyt ryhmä (3hlöä), joka kuinka ollakaan ei halunnut päästää ohi ennenkuin 17:llä puoliväkisin. Soittelivat vielä suutaan meidän kiireestä. Siitä sitten suoraan kotiin pienen ketutuksen tunne sisuksissa ja taaskaan ravintola ei saanut killinkiäkään.

Nyt huomaan entistä selvemmin, että tämä jo aiemmin esillä ollut ohipäästämättömyyden vakava tauti todellakin laskee oleellisesti kentän tuottoja, sillä en voi olla ainut pelaaja, joka tästä monia vaivaavasta taudista joutuu terveenä kärsimään.

KL kirjoitti: (20.8.2012 19:34:11)
    Vastoin kaikkia maailman odotuksia seniorit päättivät aikansa 12. reiän (par3) griinillä touhuttuaan viittoilla meille lyöntivuoron. Parin ja bogin jälkeen kömmimme 13. tiille ja kysyin senioreilta ’eikö aikaisemmin ollut mitään mahdollisuutta päästää ohi’, johon kekseliäs seniori ’nyt oli sopiva hetki’. Teki mieli sanoa pahasti, mutta tyydyin sanomaan ’päätitte siis pistää meidät odottamaan jokaista lyöntiämme neljän reiän verran’. Mahdollisesta vastauksesta en saanut selvää seniorin ankarasti mutustellessa eväsleipäänsä. Kai heidän piti odottaa eväshetkeään päästääkseen meidät ohitseen.

Koitko itse käyttäytyneesi asiallisesti ja golfetiketin mukaisesti? Pääsitkö heittämään ensimmäisen kiven? Ja vastaus kiitos ilman 5-vuotiaiden ’mutta ku noi sedät ensiks’-perusteluja.

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (21.8.2012 7:41:30)
    Koitko itse käyttäytyneesi asiallisesti ja golfetiketin mukaisesti?

On mulla siinä herkkänahkainen neiti. Jos et kestä ansaitsemaasi palautetta niin kannattaako sinne kentälle muiden ihmisten harmiksi lähteä ollenkaan?

kebax kirjoitti: (21.8.2012 7:54:43)
    On mulla siinä herkkänahkainen neiti. Jos et kestä ansaitsemaasi palautetta niin kannattaako sinne kentälle muiden ihmisten harmiksi lähteä ollenkaan?

Sulla se tosiaan on jotain mua vastaan. Pahoittelut tyttäresi kohtelusta 🙂

Mä en ole koskaan ollut golfkentällä kenenkään jarruna, joten en ole saanut asiasta negatiivista palautetta. Mielestäni huonoon käytökseen (ohipäästämättömyys) vaan ei ole mitään syytä vastata huonolla käytöksellä. Herrasmiesten peli, you know.

kebax kirjoitti: (20.8.2012 13:44:08)

AAH kirjoitti: (20.8.2012 13:27:04)
    … Näitä itsestäänselvyyksiä ei liene tarpeen jokaiseen erikseen istuttaa.

Tokihan se luonnostaan pitäisi näin sujua. Mutta kun jo ketjun alussa puhutaan luvista nin en näkisi ollenkaan pahaksi vaikka taottaisiin tämä jokaiselle kaaliin mielummin monta kertaa ja kovaa.

Näihin kovakalloihin mitkään iskusarjat tehoo. Ihan sama takooko kepillä vai porkkanalla.

AAH kirjoitti: (21.8.2012 8:36:56)
    Näihin kovakalloihin mitkään iskusarjat tehoo. Ihan sama takooko kepillä vai porkkanalla.

Totta, ei auta ei. Tai no ehkä tunti turpaan voisi tepsiä.

Olen pohtinut tuota miksi nämä tasamaan tuupparit puolustavat henkeen ja vereen niiden golfarien käytöstä jotka eivät ota mitenkään muita kentälläolijoita huomioon. Olen tullut siihen tulokseen että täytyy olla oma lehmä ojassa. Tarpeeksi kauan kun nahkaansa tuolla tavoin parkitsee, ei varmaan enään edes nolotakaan. Siltä se ainakin vaikuttaa.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 8:45:36)
    Totta, ei auta ei. Tai no ehkä tunti turpaan voisi tepsiä.

Olen pohtinut tuota miksi nämä tasamaan tuupparit puolustavat henkeen ja vereen niiden golfarien käytöstä jotka eivät ota mitenkään muita kentälläolijoita huomioon. Olen tullut siihen tulokseen että täytyy olla oma lehmä ojassa. Tarpeeksi kauan kun nahkaansa tuolla tavoin parkitsee, ei varmaan enään edes nolotakaan. Siltä se ainakin vaikuttaa.

Luitko sä mun viestejä vai pohditko asioita silmät kiinni? ’Mielestäni huonoon käytökseen (ohipäästämättömyys) vaan ei ole mitään syytä vastata huonolla käytöksellä. ’

Miten tuossa puolustellaan ohipäästämättömyyttä? Kutsumalla sitä huonoksi käytökseksi? Esittämälläsi asenteella nauttisin sinun ja ryhmäsi jarruttelusta, vaikka itsellä olisikin haluja pelata ripeästi.

Tuossa keississähän annettiin vaan suoraa palautetta. En nähnyt muuta huonoa käytöstä kuin heidän osalta joita palaute koski. Kerropa nyt mikä tuosta suorasta palautteesta teki epäkohteliasta?

Ja älä tule jarruttelemaan mun eteen.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 9:05:45)
    Kerropa nyt mikä tuosta suorasta palautteesta teki epäkohteliasta?

Vakavissaanko kysyt? Mun mielestä kohtelias tapa olisi ollut kiittää ohitusluvasta. KL:n tekstistä sai kuvan, että hän pikemminkin haukkui senioreita kun sai luvan vasta reiällä 13. Mun nuoruudessa opetettiin olemaan kohtelias kaikille, varsinkin vanhemmille henkilöille. Ja tehdäkseni itse asian selvemmäksi, ’Kyllä, senioreiden olisi kuulunut päästää ohi nopeammin’. Mutta kahdesta väärästä ei tule yhtä oikeaa.

Ja älä tule jarruttelemaan mun eteen.

Viestistä kaikuu uhkaus. Sekin on epäkohteliasta. Pitäisköhän ottaa yhteyttä teidän klubikapteeniin, ei tunnu olevan etiketti hallussa.

KL kirjoitti: (20.8.2012 19:34:11)

Huutoetäisyydelle pääseminen ei auttanut, koska huutoihin ei mitenkään reagoitu, vaan taaperrettiin (autolla!!!) vähä vähältä eteenpäin. …

foorumilla on tölvitty monia ryhmiä ja yritetty yleistää hidasta pelaamista
    – senioreihin (seniorit ovat niin kovakalloisia)
    – junioreihin (nuoret ei osaa käyttäytyä)
    – naisiin (naiset on yleensä syyllisiä)
    – korkeisiin tasoituksiin (ei osaa)
    – mataliin tasoituksiin (kun oma tulos on niin tärkeä)
    – osakkeenomistajiin (ne kun luulee omistavansa kentän 🙂
    – lokkeihin (pysyisivät kotona, jos ei ole pätäkkää ostaa osaketta)
    – ulkomaalaisiin (ne ei ymmärrä selvää suomen kieltä)
    – savolaisiin (ne on niin kieroja muutenkin)
    – stadilaisiin (lesoovat asumalla pääkaupungissa)

Minä luulen, että hitaita ja nopeita pelaajia on kaikissa näissä ryhmissä. Sen sijaan olen yllättävän usein törmännyt autolla pelaaviin, jotka eivät osaa käyttäytyä golfkentällä
    – ei seurata mitä takana tapahtuu
    – ajetaan autolla mistä sattuu mm. sateen pehmittämistä kohdista
    – etsitään auton kanssa palloa ’Piilossa’ ilman, että on bägiä tms. näkyvissä
    ollaan muiden tukkona kentällä eikä päästetä ohi

Autoilua voitaisiin rajoitta sellaisilta, joilla ei ole mitään liikunnallista syytä käyttää autoa tai ainakin valvoa tiukemmin autoilijoiden käytöstä.

Jos nyt takaisin itse aiheeseen niin miksi tässä yhteydessä on puhuttava luvasta? Golfin etikettä jos lähdetään näin monimutkaisesti tulkitsemaan että asiat kulkevat jonkun protokollan kautta niin ollaan aikas kaukana ideasta. Varsinkaan kun ohjeistuksessa ei luvista mitään puhuta. Se on tuuppareitten ikiomaa keksintöä.

Golf on yksinkertainen peli ja tämä ohitusasiakin olisi sitä jos vaan sen nopeamman ryhmän annettaisiin mennä ohitse ilman sen kummempia kommervenkkejä. Mitään lupamenettelyä ei siinä tarvita.

Eli syynä kehnoon ohituskäyttäytymiseen ei tarvitse välttämäti olla syynä ego tahi vastaavat itsetunto-ongelmat vaan se että ajatellaan asioita liian monimutkaisesti.

KL

Tasamaan tuuppari kirjoitti: (21.8.2012 9:44:56)

Kerropa nyt mikä tuosta suorasta palautteesta teki epäkohteliasta?

Vakavissaanko kysyt? Mun mielestä kohtelias tapa olisi ollut kiittää ohitusluvasta. KL:n tekstistä sai kuvan, että hän pikemminkin haukkui senioreita kun sai luvan vasta reiällä 13. Mun nuoruudessa opetettiin olemaan kohtelias kaikille, varsinkin vanhemmille henkilöille. Ja tehdäkseni itse asian selvemmäksi, ’Kyllä, senioreiden olisi kuulunut päästää ohi nopeammin’. Mutta kahdesta väärästä ei tule yhtä oikeaa.

Toisin sanoen sinä olisit kiittänyt siitä, että saimme odottaa pitkät tovit ohitusta, jota heidän olisi pitänyt tarjota liki tuntia aikaisemmin? Olisit vain todennut, että ’aivan oikein, nyt oli sopiva hetki’? Ja tyytyväisenä kuvitellut, että seniorit olisivat ottaneet tapahtuneesta onkeensa ja pyrkineet päästämään seuraavalla kerralla ohitse nopeammin? Just joo…

Antamani palaute oli sävyltään rauhallinen ja normaalein äänenpainoin annettu. Täysin asiasta annetun kritiikin kokee epäkohteliaaksi vain todella heikolla itsetunnolla varustettu ihminen, ja jos niin käy, niin voi voi.

kebax kirjoitti: (21.8.2012 9:46:57)
    Jos nyt takaisin itse aiheeseen niin miksi tässä yhteydessä on puhuttava luvasta? Golfin etikettä jos lähdetään näin monimutkaisesti tulkitsemaan että asiat kulkevat jonkun protokollan kautta niin ollaan aikas kaukana ideasta. Varsinkaan kun ohjeistuksessa ei luvista mitään puhuta. Se on tuuppareitten ikiomaa keksintöä.

Sinäkö se meinaat ilman lupaa ohittaa? Melko vaarallista, pl. klubi/taukotupa.

’Etiketti tarkoittaa normatiivista käyttäytymissääntöä, joka ohjaa yksilöiden käytöstä ja toimintaa sosiaalisissa tilanteissa.’ Ohittaessa on kohteliasta kiittää ohitettua ryhmää.

Esillä 25 viestiä, 276 - 300 (kaikkiaan 366)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #426802 kohteessaOhitusluvan evääminen egovammako?

Etusivu Foorumit Yleistä Ohitusluvan evääminen egovammako?