Aihe: Napaputteri - Golfpiste.com

13.1.–20.1. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][2]
KilpailuaSuomalaista

Napaputteri

Etusivu Foorumit Välineet Napaputteri

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #184334 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    mac

Mistäs mahtaisi saada hyviä napaputtereita? Tekis mieli testata!

#303594 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Peltomäelle mars.

#303595 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osta nordicagolfista (netistä) varsi 6egee ja grippi 10 egee,, vanhasta putterista kuumailmapuhaltimella lapa irti. Sitten vaan mittaat tarviiko vartta lyhentää: ( laikka käteen).

Epoksiliimalla lapa varteen kiinni, grippi paikalleen ja voila`.
    Näin mä itse tein kesäkuun alussa ja napaputteri toimii hyvin.

#303596 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulis mieleen, että lapaan tarttis lisätä painoa riittävän pendulum-efektit aikaansaamiseksi.

#303597 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    mac

lill kirjoitti: (22.10.2011 21:00:49)
    Osta nordicagolfista (netistä) varsi 6egee ja grippi 10 egee,, vanhasta putterista kuumailmapuhaltimella lapa irti. Sitten vaan mittaat tarviiko vartta lyhentää: ( laikka käteen).

Epoksiliimalla lapa varteen kiinni, grippi paikalleen ja voila`.
    Näin mä itse tein kesäkuun alussa ja napaputteri toimii hyvin.

Senko tietäs mikä varsi niistä sopii Rifen two bar putteriin. Niitä kun näkyy olevan kuutta eri mallia!

#303598 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Senko tietäs mikä varsi niistä sopii Rifen two bar putteriin. Niitä kun näkyy olevan kuutta eri mallia!

Tuollaista asiaa on turha miettiä. Osta se maila napaputterina. Fiksummat ukot on miettiny sen painotuksen silloin valmiiksi puolestasi. Muuten tuosta napaputterista: On todella fiksu vekotin. Hartiat tekee silloin oikeaa liikettä väkisin. Ranteet jää pois pelistä. Vaikka sitä käyttäisi sillointällöin niin muistuttaa kuinka se puttaaminen tulisi oikeasti tehdä. Itse olen huomannut sellaisen ongelman että varsinkin hitailla greeneillä vauhdin kontrolloiminen on hankalampaa, mutta siihenkin kyllä auttaisi reenaaminen.

Itsekin olen etsinyt napaputteria pääkaupunkiseudulta turhaan. Niin sanotut täydenpalvelun kaupat vain levittelevät käsiään ja toteaa että heillä ei ole malleja kokeiltavana. Jos joku on löytänyt kaupan jossa niitä on kokeiltavana niin olisi kiva kuulla.

Reilu tunti sitten Peltomäki Golfissa oli ainakin yksi napaputteri.

Pekka Pelimies kirjoitti: (29.10.2011 7:34:23)
    Tulis mieleen, että lapaan tarttis lisätä painoa riittävän pendulum-efektit aikaansaamiseksi.

Jep, tilasin amerikoista heräteostoksena Yes- napaputterin ja ko. vehje painaa varmaan tuplaten normaaliin putteriin verrattuna.

Napaputterin puttaustekniikan periaatteet kun saa siirrettyä tavalliseen putteriin niin tulos voi olla jopa huomattavasti parempi kuin itse napaputterilla. Mulla on tunne, että jotkut ostaa napaputterin ja niillä ei ole mitään hajua millaista tekniikaa ja tekemistä se vaatisi. Koittakeehan arvailla mistä on kymysys;) Tietty kun sen saa siirrtettyä polvipiutteriin, sellaiseen 23 tuumaiseen niin tulos voi olla vieläkin parempi;);) oikein tuplahymiöt uhrasin tuohon……

Linkkiä eri putterimalleihin: tosa, mutta se mitä ne kertoo niistä ja tekniikasta on hmm…..aika………;)

Totuus on että tavallisella putterilla osuu varmasti yhtä hyvin ellei paremmin kuin ns. napaputterilla. Kysymys pelivälineen vaikutuksesta onnistumisiin kertoo lähinnä pelaajan henkisestä kypsyydestä sekä asenteesta.

Sellainen ihminen joka, yleisesti ottaen kaikessa, löytää ratkaisun epäonnistumisiinsa oman itsensä ulkopuolelta on varsin herkkä hankkimaan ns. napaputterin. Todennäköisesti sama pelaaja vaihtelee muitakin mailojaan vuosittain. Nämä ihmiset ovat erinomainen kohderyhmä kaikenlaisille välinevalmistajille. Paradoksi löytyy jopa siinä että mahdollisen onnistumisen sattuessa kohdalle, kyseinen pelaaja ei kiittele pitkää putteriaan vaan nostaa itsensä menestyksen varsinaiseksi tekijäksi. Hetken päästä tulee napaputterin kohtaloksi väistyä, koska välineet eivät ole mikään (oiko)tie onnistumisiin. Ne kelpaavat vain selitykseksi ja syiksi epäonnistumisille.

Eikä kysymys ole pelkästään golf’ista vaan sama näkemys tulee henkilöstä esille kaikilla elämän osa-alueilla. Tyypillistä on vielä sekin ettei tämä ihmistyypin edustajat tiedosta itse koko asiaa.

P.S.
    Itseäkin joskus harmittaa kun laittaa uudet golfkengät jalkaansa ja avaukset karkaa sen takia hirveiksi koukuiksi.

petsari kirjoitti: (9.3.2012 19:46:42)
    Totuus on että tavallisella putterilla osuu varmasti yhtä hyvin ellei paremmin kuin ns. napaputterilla. Kysymys pelivälineen vaikutuksesta onnistumisiin kertoo lähinnä pelaajan henkisestä kypsyydestä sekä asenteesta.

Sellainen ihminen joka, yleisesti ottaen kaikessa, löytää ratkaisun epäonnistumisiinsa oman itsensä ulkopuolelta on varsin herkkä hankkimaan ns. napaputterin. Todennäköisesti sama pelaaja vaihtelee muitakin mailojaan vuosittain. Nämä ihmiset ovat erinomainen kohderyhmä kaikenlaisille välinevalmistajille. Paradoksi löytyy jopa siinä että mahdollisen onnistumisen sattuessa kohdalle, kyseinen pelaaja ei kiittele pitkää putteriaan vaan nostaa itsensä menestyksen varsinaiseksi tekijäksi. Hetken päästä tulee napaputterin kohtaloksi väistyä, koska välineet eivät ole mikään (oiko)tie onnistumisiin. Ne kelpaavat vain selitykseksi ja syiksi epäonnistumisille.

Eikä kysymys ole pelkästään golf’ista vaan sama näkemys tulee henkilöstä esille kaikilla elämän osa-alueilla. Tyypillistä on vielä sekin ettei tämä ihmistyypin edustajat tiedosta itse koko asiaa.

P.S.
    Itseäkin joskus harmittaa kun laittaa uudet golfkengät jalkaansa ja avaukset karkaa sen takia hirveiksi koukuiksi.

HYVÄ!

PS. Mulla kerran uuden bägin ostaminen aiheutti selkeän paranemisen peliin….kunnes se taika katosi….

En tiedä mistä näitä ’totuuksia’ tulee mutta kyllä pitkä putteri on liikeradan vakioimiseen aivan ylivoimainen. Tatsi saattaa olla hieman vaikea aluksi jos on tottunut puttaamaan ranteilla. Putterin pituus kannattaa kokeilla huolella.

Auomaattista yhteyttä suorituskykyyn putterilla ei tietenkään ole. Eihän myöskään Rauhalan tuuppareiden vuoden kestävässä intensiivivalmennuksessa kahdella laskenut tasuri yhtään. Onko siis valmennuksen ostaminen hyödytöntä?

En tiedä onko lyhyissä puttereissa ongelmana se että kaupan hyllyltä ostettuna lie-kulma ja pituus eivät sovi suoraan juuri kenellekään ja ideaalia sekä konsistenttia liikerataa ei siksi saada puttiin. Kauppiaita eikä golfvalmentajia fittaus ei myöskään tunnu kiinnostavan. Ihmetellään viedokameran kanssa vuositolkulla kun putit menee vinoon vaikka välineet ovat väärät.

Toivon että ensi kesän juniorien toureilla nähdään paljon pitkiä puttereita. FT:llä pitkien puttereiden määrä tulee todennäköisesti lisääntymään.

hall kirjoitti: (10.3.2012 21:43:40)
    En tiedä mistä näitä ’totuuksia’ tulee mutta kyllä pitkä putteri on liikeradan vakioimiseen aivan ylivoimainen. Tatsi saattaa olla hieman vaikea aluksi jos on tottunut puttaamaan ranteilla. Putterin pituus kannattaa kokeilla huolella.

Auomaattista yhteyttä suorituskykyyn putterilla ei tietenkään ole. Eihän myöskään Rauhalan tuuppareiden vuoden kestävässä intensiivivalmennuksessa kahdella laskenut tasuri yhtään. Onko siis valmennuksen ostaminen hyödytöntä?

En tiedä onko lyhyissä puttereissa ongelmana se että kaupan hyllyltä ostettuna lie-kulma ja pituus eivät sovi suoraan juuri kenellekään ja ideaalia sekä konsistenttia liikerataa ei siksi saada puttiin. Kauppiaita eikä golfvalmentajia fittaus ei myöskään tunnu kiinnostavan. Ihmetellään viedokameran kanssa vuositolkulla kun putit menee vinoon vaikka välineet ovat väärät.

Toivon että ensi kesän juniorien toureilla nähdään paljon pitkiä puttereita. FT:llä pitkien puttereiden määrä tulee todennäköisesti lisääntymään.

Jos pitkä putteri olisi liikeradan vakioimiseen ylivoimainen niin varmaan niitä kaikki käyttäisi. En ole kyllä nähnyt ketään joka olisi pitkällä putterilla hyvin putannut. Aivan hirveännäköistä touhua, ei ole minkäänlaista tuntumaa tekemisessä ja homma näyttää niin tuskallisen hankalalta. Eipä tuolla PGA tourillakaan se touhu paljon sen paremmalta näytä. Jos on pokkaa moista käyttää niin parempi kyllä sitten kans putata ne pallot reikään…

Puhtaasta uteliaisuudesta kysyisin, kuka se lanseerasi tämän pitkän putterihirviön golfiin?

Tilanderin blogi aiheesta löytyy alhaalla olevasta linkistä. Napaputterin pituus on muuten N. 42-45 tuumaa eli varmasti mahtuu bägiin jos mahtuu spoonikin.

Pitkän putterin historia

Ja kokeilemalla se paremmuus selviää. Jos putti on hyvin hanskassa ja liikerata vakioitu niin miksi kannattaisi vaihtaa. Eli jos totuus kiinnostaa niin ei muuta kun mars vertailemaan tuloksia Samilla, Tomilla tai vaikka IPing puttianalysaattorilla. Jos tyylipisteitä kaipaatte niin kannattaa ryhtyä harrastamaan golfin sijaan vaikka kuviokelluntaa tai balettia.

Ei väliä kuka sen lanseerasi. Sillä on väliä, milloin tajuavat Skotlannissa kieltää moisen lapion. Sillä puttaaminen on niin stanan ruman näköistäkin.

Olen kyllä vahvasti samaa mieltä kuin Rauski. Pitkä putteri vakioittaa puttiliikkeen suoraksi, koska ranteiden käyttö jää pois oikeastaan kokonaan. Viime hetken YIPS vai mikä Jips- liike se onkaan jää kokonaan pois. ( Ranteiden viime hetken vempautus putatessa ). Langer sai tuon liikkeen aikoinaan pois siirtymällä pitkään putteriin ja niin kävi itsellenikin. Kierrokselta hävisi ka. 2-3 puttia siirryttyäni pitkään 48 tuumaisieen Taylor Maden putteriin. Suosittelen pitkää putteria kaikille joilla hiukankin ranteet vipsaa putatessa.

Neggeri kirjoitti: (14.3.2012 9:23:45)
    Olen kyllä vahvasti samaa mieltä kuin Rauski. Pitkä putteri vakioittaa puttiliikkeen suoraksi, koska ranteiden käyttö jää pois oikeastaan kokonaan. Viime hetken YIPS vai mikä Jips- liike se onkaan jää kokonaan pois. ( Ranteiden viime hetken vempautus putatessa ). Langer sai tuon liikkeen aikoinaan pois siirtymällä pitkään putteriin ja niin kävi itsellenikin. Kierrokselta hävisi ka. 2-3 puttia siirryttyäni pitkään 48 tuumaisieen Taylor Maden putteriin. Suosittelen pitkää putteria kaikille joilla hiukankin ranteet vipsaa putatessa.

Se langerin viritelmä oli muistaakseni sellanen öpaut 35′ pitkä normi putteri jossa oli hiukan pidempi grippi. Piti kiinni vastaotteella mutta sillai että vasuri oli melko alhalla siinä gripissä ja oikea gripin yläpäässä ja samaan aikaan piti kiinni hiukan kyynärpään alapuolelta. Eli varsi niinku jatkui kyynärpäästä mailana… Olihan tarpeeksi epäselvää?:) Mutta idea oli juuri se että ranteet oli lukossa. Ettei vaan muuten voittanu Mastersin tuolla puttityylillä? Siirtyi kyllä seikkailujen jälkeen pitkään luutaan. Leuka-, napa- ja rintaputterit saa muuten täältä kans äänen. Arvostelijat ei tiedä mistä puhuu.

juza21 kirjoitti: (14.3.2012 17:47:44)
    Leuka-, napa- ja rintaputterit saa muuten täältä kans äänen. Arvostelijat ei tiedä mistä puhuu.

Hmm…
    Mikseivät sitten maailman parhaat puttaajat pelaa noilla napa-, kylkiluu-, rintalasta-, aataminomena- , otsa- / hiusrajaputtereilla. Kyllähän se on paskan puttaajan merkki, että tuollaista käyttää.

Ei siinä mitään, jos tuollaisella saa puttinsa itseä tyydyttävälle tasolle, niin homma on ok, varsinkin kun ks. luudanvarret ovat edelleen (valitettavasti) golfin sääntöjen mukaisia.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että moiset härpäkkeet saisi kieltää, tai vähintäänkin ks. laitteiden käyttäjiä pitäisi kohdella alentuvasti samoin kuin pallo-onkien, chippereitten sekä rautamailojen lapasuojien käyttäjiä. 😉

Ei sen puoleen, mulla on itellä ollut draivi hukassa jo harrastuksen aloituksesta lähtien. Jokos napadraivereita on markkinoilla? Ostan heti, kun sellaisen näen.

Kuten nimimerkistä varmaan arvaa, olen itsekin jämähtänyt aikaani jonnekin 70-luvulle. Ottaa tosiaan päähän kun kehitys kehittyy. Kyllä kaikki uudistukset ja innovaatiot pitäisi kieltää. Myös takautuvasti. Mennään golfissa takaisin persimmon drivereihin jne. Kuka stana keksi autoihin vakionopeudensäätimet ja navigaattorit. Palataan takaisin 5.7 litran saastuttaviin veekaseihin ja samalla automaattivaihteiston ja ilmastoinninkin voisi kieltää. Näyttää niin tyhmältä kun mersumiehet kaasuttelevat valoista automaatillaan tyynenä kun itse joutuu hikihatussa sotkemaan keppivaihteisen kanssa. Siis kateeksi käy.

Napaputteri on hieno innovaatio joka tuo monelle helpotusta puttaamiseen. Harkitsen kovasti hankintaa. Tuskinpa sitä kuitenkaan kielletään, sillä ei se pallo mene reikään sen helpommin pitkällä putterilla kuin lyhyemmälläkään. Eli pallo ei tiedä millä sitä tuupattiin ja menee reikään vain jos vauhti ja suunta täsmäävät. Onko niin että kateelliset ja katkerat tässä taas valittaa? No, jokainen saa tietenkin valita mielipiteensä.

Sitten kun tajutaan puttaamisessa oikean käden rooli ja miten se saadaan teknisesti hyödynnettyä, niin suomalaisesakin puttivalmennuksessa ollaan tehty aimo harppaus eteenpäin. Isot selkälihakset on aika huonoja tiettyihin tarkkuutta vaativiin asioihin……..kun tuosta tietoa tuli niin osasipa sitä katsoa noiden maailman huippujen tekemistä ihan uudesta näkökulmasta greenillä. Napaputteri, pitkäputteri ei ole ratkaisu asiaan, tosin polviputterilla sen pystyy tekemään;)

Ei puttia sen takia harjoitella about 50% ajasta sen takia, että puolet lyönneistä on putteja vaan ihan jonkun muun takia. Putti on ehdottomasti golfin vaikein lyönti.

periferia kirjoitti: (14.3.2012 21:36:23)
    Kuten nimimerkistä varmaan arvaa, olen itsekin jämähtänyt aikaani jonnekin 70-luvulle. Ottaa tosiaan päähän kun kehitys kehittyy. Kyllä kaikki uudistukset ja innovaatiot pitäisi kieltää. Myös takautuvasti. Mennään golfissa takaisin persimmon drivereihin jne. Kuka stana keksi autoihin vakionopeudensäätimet ja navigaattorit. Palataan takaisin 5.7 litran saastuttaviin veekaseihin ja samalla automaattivaihteiston ja ilmastoinninkin voisi kieltää. Näyttää niin tyhmältä kun mersumiehet kaasuttelevat valoista automaatillaan tyynenä kun itse joutuu hikihatussa sotkemaan keppivaihteisen kanssa. Siis kateeksi käy.

Napaputteri on hieno innovaatio joka tuo monelle helpotusta puttaamiseen. Harkitsen kovasti hankintaa. Tuskinpa sitä kuitenkaan kielletään, sillä ei se pallo mene reikään sen helpommin pitkällä putterilla kuin lyhyemmälläkään. Eli pallo ei tiedä millä sitä tuupattiin ja menee reikään vain jos vauhti ja suunta täsmäävät. Onko niin että kateelliset ja katkerat tässä taas valittaa? No, jokainen saa tietenkin valita mielipiteensä.

Rumahan se on kun perkele, mutta sehän on makuasia.

Nuo kehitysesimerkit ei oikein sovi vertauksena. Ei mäkihypyssäkään hypätä liitopuvuilla millä äijät leijailisi helposti 300-400m, niin samasta syystä golfissakin on omat sääntönsä myös pelivälineistä.
    Ei golfissa ole tarkoitus tehdä innovaatioita millä saa pallon reikään mahdollisimman helposti ja siksi on rajoitettu trampoliiniefektiä yms.
    Itse en vastusta pitkiä puttereita sen takia, että ne olisivat rumia vaan siksi, että se on teknisesti erilainen kuin perinteisesti putterit. Pitkä putteri on kytketty vartaloon toisin kuin mikään muu maila golfissa nyt tai sen historiassa ja siten tämä ’innovaatio’ muuttaa pelin luonnetta. Ei golf tarvitse innovaatioita, jotka muuttavat tapaa pelata. Olisiko golf -hengen mukaista, että kun pitää kehittyä, niin 100 vuoden päästä pelataan golfia missä vaikkapa jokainen maila on kytketty valjailla vartaloon ja sillä teknisellä apuvälineellä kaikki lyövät kauniisti mailoillaan planissa?

Jos asia kuitenkin hyväksytään, niin hyväksyä se tarvii itsekin. Jos sillä joku saa etua peliin, niin se sama etu on meillä kaikilla käytettävissä kunhan vaan hakee putterin kaupasta. Golfissa kilpaillaan taidoilla ja jos jollain katoaa puttaamisen taito, niin miksi se pelin heikkous pitää olla korvattavissa jollain innovaatiolla?

Joo näin se menee.
    Ei kävelykisoissakaan saa juosta, eikä pyöräilykisoissa saa ajaa kevarilla. Toki ko. putterit ovat sääntöjen mukaan sallittuja, eli siitä vaan, jos tuollainen kiinnostaa.

Edelleen kiinnostaisi se, että löytyykö eri päätuoreilla pelaavia heppuja tai mimmejä, jotka ovat tunnettuja hyvästä puttaamisestaan ja käyttävät pitkää putteria. Itselle ei nyt kyllä tule ensimmäistäkään mieleen.

En siis ole ollenkaan varma, että saako tuollaisesta turhakkeesta edes mitään hyötyä, jos tekniikka & usko omaan tekemiseen ovat kunnossa.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 27)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #303605 kohteessaNapaputteri

Etusivu Foorumit Välineet Napaputteri