Aihe: Naisten asema golfkentällä - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Naisten asema golfkentällä

Etusivu Foorumit Yleistä Naisten asema golfkentällä

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 89)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #470454 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (30.11.2007 10:29:44)

golfing kirjoitti: (29.11.2007 19:14:03)
    Tutkimuksen lukeneena ehdotan, että tutustutte ensin koko tutkimukseen ennen kuin lähdette esittämään siitä mitään suurempaa kritiikkiä. Tutkimus on hyväksytty erinomaisin arvosanoin ja saanut osakseen kiitosta niin golfliiton kuin harraste- ja kilpatason pelaajien osalta.

Tutkimusaineisto koostuu tilastoista, arkistojen asiakirjoista sekä haastatteluista (mm. Bränström, Sipronen, Erikson, Hakkarainen, Koivuranta, Isaksson). Tutkimuksen tavoitteeksi on kirjattu olemassa olevan aineiston selkeyttäminen ja uuden jäsentyneen tiedon tuottaminen eli siinä ei esitetä mitään tutkimuksen tekijän omia, tuulesta temmattuja mielipiteitä. Tutkimus on tehty suomalaisen golfin hyväksi, ja luulisi teidän saman lajin edustajien olevan kiitollisia lajissa tehtävästä tutkimustyöstä. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Suomen Golfliiton kanssa.

Se on muuten Pro Gradu –tutkielma eikä mikään tutkimus. Pro Gradun tieteellinen arvo on yleensä nolla, joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Tämä ei kuulune niihin.

Opinnäytteen tieteellistä tasoa arvioitaessa tulisi kaiketi antaa enemmän painoarvoa opinnäytteen sisällölle kuin sen nimikkeelle. Kyllä kai tutkielman nimikkeellä tehty opinnäyte voi sisältää tekijänsä tutkimusta käsitellystä aiheesta siinä missä väitöskirjakin. Nykyäänhän pelkkiä katugallupejakin tavataan sanoa tutkimuksiksi.

Golfingin kommentti kritiikin esittämisestä on mielestäni täysin perusteltu. Toisen ihmisen akateemisen lopputyön lyttääminen tieteellisestä tasoltaan nollan arvoiseksi muutaman sitaatin perusteella on epäoikeudenmukaista, vaikka olisikin eri mieltä siteeratuissa kohdissa esitettyjen näkemysten kanssa.

Itse aiheeseen liittyen itseäni kiinnostaa edelleen se, millä tavoin Suomessa on naisia kohdeltu golfissa epätasa-arvoisesti ja jatkuuko tällainen toiminta edelleen. Tätä asiaa opinnäytteessä uskoisin käsitellyn tutkimuksen siteerauksista ilmenevien päätelmien perusteella. Naistutkimuksessahan annettuna lähtökohtana yleensä on sukupuolten välinen epätasa-arvo. Omissa tähänastisissa tutkimuksissani (aineisto rajautuu toistaiseksi tässä viestiketjussa esitettyihin näkemyksiin) en kuitenkaan ole löytänyt näyttöä naisten epätasa-arvoisesta kohtelusta golfissa.

Täytynee anoa jatkotutkimuksiin apurahaa Kristiina-Instituutilta.

#470455 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Fantti kirjoitti: (29.11.2007 15:44:22)
    Kylläpäs taas suvaitsevuus kukoistaa. Ruvetkaan nyt ehdottamaan ajanvarausohjelmaa varaajien pärstäkuvia, niin tietää minkä näköisen kanssa lähtee pelaamaan. Lisätietoihin pitäisi laittaa mm. varallisuus, yhteiskunnallinen asema yms. ettei kenen tahansa kanssa joudu neljää tuntia viettämään.

Hyvä Fantti, kuva tosiaan olisi mukava lisä! Mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä suvaitsevaisuuden kanssa, jos minä haluaisin joskus pelata mukavien nuorten naisten kanssa enkä aina pääasiasssa vanhojen miesten kanssa. Onhan niitä jotain golfsinkkutapahtumia, pitänee kai tutustua ens kesänä 🙂

Kyllä sitä monesti on katkerasti petytty, kun kauniit naiset suuntaavat keskenään eri kentälle harjoitusviheriöltä ja itse toista kenttää kiertämään vanhojen miesten kanssa…

#470456 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rauski kirjoitti: (30.11.2007 0:08:40)
    Tilpehöörillä on näköjään men**t kun on noin ärtynyt, joka viestissä.

Aivan oikein.. ja sen verran pahat tällä kertaa, että pitää käydä hakemassa anemialääkkeitä apteekista.

#470457 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jatketaas vähän tätä naisproblematiikkaa. Mutulla, omat ja omien serkut, sanoisin, että nämä miespuoliset veijarit ovat luonnostaan rohkeampia mittelemään ja kokeilemaan uusia asioita. Esim. emäntää ei oikein saanut gc-kurssille, koska hän koki ettei osaa lyödä palloa tarpeeksi hyvin. Tytär oli jossain vaiheessa sitä mieltä, että tytöt eivät osaa pelata golfia. Synttäreillä eräs hänen kaverinsa oli sitä mieltä, että tytöt eivät osaa ajaa autoa. Muutamaan kertaa on pitänyt mainita, että katso telkkarissa tulee golfia ja siellä pelaa naiset/tytöt sekä muutamia kertoja olen istuttanut muksut (muksuille hommatujen 🙂 ratin polkimen taakse.

Pojista uhkuu taasen uho, että osaan jo pelata golfia, milloin pääsen mukaan? Toisaalta hermot menee, jos jää viimeiseksi esim. yöpuvun vaihdossa ovelle juoksussa jne.

Ehkäpä oikeampi tapa olisi käsitellä asiaa siten, että tytöt ja naiset tarvitsevat enemmän tukea ja kannustusta, jotta alkaisivat harrastaa tätä peliä. Eikö se Mineakin ’raahattu’ vähän puoliväkisin kentälle?

Silti, edelleen, olen sitä mieltä, että naisia ei sorreta golfyhteisössä, pikemminkin päinvastoin. Se miten pitkälle kannattaa mennä, jotta naisia saataisiin enemmän kentille on jo monimutkaisempi juttu. Sanotaanko näin, että voisin ostaa perheelle naisille suunnitellun auton, jos se ei maksa enempää ja on tarkoitukseen sopiva. Pissapojan täyttö bensaluukusta ja alaspäin käännetyt pakoputket ovat ok, mutta iso meikkipeili led-valoineen sekä puuterisäilytystilat eivät menisi meidän perheessä läpi.

Muuten, muutamaan kertaan olen saanut huiskia yksin palloa primetime aikaa harjoitushallissa. Se siitä golfin urheilullisuudesta. :-). Täytyy ottaa muksut seuraavalla kerralla mukaan.

#470458 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuten jo aiemmin ilmaisin, minulla ei ole mitään naisia vastaan, päinvastoin minulla on ollut sellaisia käytössä jo nelisenkymmentä vuotta. Tämä nykyinenkin jo yli kolmekymmentä vuotta ja hyvin on mennyt (ja tullut takaisinkin).

Tämän ko. tutkielman tiivistetyissä otteissa tuli kuitenkin esille sentason soopaa, että asiaan ei voinut olla puuttumatta. Onkohan se niin, että jonkin tutkiminen on hyväksyttävää, jos tutkittavaan asiaan liittyy tai luullaan liityvän jonkin ongelman. Loppupäätelmät tehdään sitten näitä ennakko-odotuksia tukeviksi ja kaikki ovat tyytyväisiä. Uskon, että tutkielma olisi teilattu jo oppilaitoksessa mikäli siinä olisi päädytty sellaiseen lopputulokseen, että golfkentillä kaikki on hyvin ja tasa-arvo on toteutunut, eikä naisten tarvitse taistella asemastaan golfyhteisön täysvaltaisina jäseninä.

Chip Greenside kirjoitti: (28.11.2007 19:28:00)
    … haluaako joku todella olla kiintiönaisena näissä toimielimissä?

Mitä elimiä tarkoitat?

Nimetön

NAINEN sai koko ryhman taydellisen huomion osakseen kun pelattiin tanaan saksalaisen rouvan kanssa,akka loi ihan mihin sattui eika meita yhtaan haitannut vaan kaikki haeskeltiin sen palloja innolla,mutta voi helvetti mitka (toimielimet chip) munkit ja ruotu,normaalisti olisin jo skipannut ysin jalkeen mutta nyt ei pystyny

janari kirjoitti: (1.12.2007 16:16:08)
    NAINEN sai koko ryhman taydellisen huomion osakseen kun pelattiin tanaan saksalaisen rouvan kanssa,[B]akka loi ihan mihin sattui eika meita yhtaan haitannut vaan kaikki haeskeltiin sen palloja innolla,mutta voi helvetti mitka (toimielimet chip) munkit ja ruotu,normaalisti olisin jo skipannut ysin jalkeen mutta nyt ei pystyny

Mitenkähän tähän oikein pitäisi suhtautua, ensin puhut NAISESTA, sitten ROUVASTA ja lopuksi AKASTA!!!!!!!!!! mitähän oikein todella mahdat tarkoittaa?? onko tarkoituksesi olla sovinistisika kehumalla ko.henkilön ulkoisia avuja?????

Nimetön

suhtaudu ihan miten haluat,tarkoitukseni ei ole olla sovinistisika mutta olen taysi sovinisti ja myos suuri SIKA ja kehuin pelkastaan akan SUURIA ulkoisia avuja ja arvostan edelleenkin edella mainittuja avuja ja erittain suuresti myos suomessa aliarvostettujen greenkeeperien tekemaa alipalkattua tyota,siita johtuen haukuin sinua aikaisemmin kun oli juttua pallon lyomisesta kohti greenkeeperia,en hogannu heti et se oli provo,sika mika sika mut kliffaa on ja huhtikuussa heina kasvaa taas suomessa,peleja myos ts:lle aika nopee poistettiin edellinen tervehdys sulle,jos tulet lacalaan niin tokitaan palloa etiapain

Chip Greenside kirjoitti: (30.11.2007 18:18:35)
    Tämän ko. tutkielman tiivistetyissä otteissa tuli kuitenkin esille sentason soopaa, että asiaan ei voinut olla puuttumatta. Onkohan se niin, että jonkin tutkiminen on hyväksyttävää, jos tutkittavaan asiaan liittyy tai luullaan liityvän jonkin ongelman. Loppupäätelmät tehdään sitten näitä ennakko-odotuksia tukeviksi ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Näyttää olevan. Mikähän siinä mahtaa olla, että lähtökohtaisesti naiset vähän kaikissa yhteyksissä kuvittelevat heitä sorrettavan? Tässäkin ’tutkielmassa’ se lienee ollut lähtökohtaolettamus, jonka tueksi on sitten yritetty väkisin repiä todellisia tai kuviteltuja faktoja.

Miten sitä golfpiireissä ylipäätänsä naista voisi ’sortaa’? Valinnat toimielimiin tapahtunevat golfyhteisöissä yhtä demokraattisesti kuin muissakin yhtiökokouksissa ja järjestöjen vuosikokouksissa. Entä kentällä? Millä tavoilla epätasa-arvoa voisi ilmetä?

Koko ’tutkielman’ aihe on lähinnä naurettava.

No niin tassa sita taas mennaan 🙂 Suomessahan on PAA-asiassa asiat hyvin. Ei ole eroteltu teeaikoja tai kenttia tai aikoja, jolloin klubille saa astua sisaan, jos saa ollenkaan klubia kayttaa, mutta..

Naisten sarjat on yleensa tuotu kilpailuihin miesten toivomuksesta, koska heidan mielestaan on epareilua pelata eri teelta ja samassa sarjassa. Oli sitten kyse Scr tai Hcp kilpailusta. Slopen aikoina en nae mitaan syyta tahan.

Sitten voidaan tietysti verrata kilpagolfia ja naisten ja miesten maaraa maajoukkueissa ja heidan kaytoonsa annettua budjettia viimeisen 15 vuoden aikana. Ja jos viela heitetaan mukaan kilpailumatkat ja katsellaan kenen mukana on ollut valmentaja/kapteeni tai muuta henkilokuntaa niin se selittaa aika monta menestystarinaa ja kommahdysta niin amatooriaikoina kuin sen jalkeenkin. Tasta saisi luultavasti pari kiisteltya gradua lisaa, koska aineiston voisi ihan tilastottaa. Jospa tasta lahdenkin takaisin yliopistoon ja teen graduni valmiiksi. Luultavasti kuitenkin totean etta keta se hyodyttaa muuta kuin antaa mulle lisaa traumoja muistella vanhoja asioita, joille mitaan ei enaa voi, niin taidanpa keskittya maailman (siis golf) parantamiseen tassa ja nyt 🙂

No hcp -kisat on aina omia kisojaan. Naisten sarjan voisi poistaa hcp-kisoista. Scr -kisat on toinen juttu.

Liiton leirityksistä tai kilpailuista en tiedä mittään. Mielestäni paras tapa saada tasoa ylös on kovat kisat kotimaassa, kotiseurassa jne. Miehissä alkaa löytymään kunnon kilpailua ja vain määrätietoisella työllä saa paikan auringossa. Naisten tason laajuus on huomattavasti kapeampi. Se selviää vertaamalla esim. FGT:n sekä sen karsinnan tuloksia:
    FTG 6
    Miehet voittaja -4, viimeinen 100. +26
    Naiset voittaja -3, viimeinen 29. +30
    Karsinta:
    Miehet voittaja -1, viimeinen 183. +42
    Naiset voittaja +6, viimeinen 34. +41

Karkeasti voisi sanoa, että miehissä kisa on 3 – 5 kertaa kovempaa kuin naisissa. Taitaa nuo FGT osannottajamäärät olla suhteellisen oikeassa suhteessa sarjojen tasoon.

Toisaalta naisten on helpompi nousta julkisuuteen ja esim. seurojen kannattaisi panostaa enemmän naisiin kuin miehiin. Saisi samalla rahalla todennäköisemmin SM-mitallin. Se, että saat pärstäsi Golf -lehteen ei takaa autuutta ei miehillä eikä naisilla. Se on vain hyvä alku.

florida kirjoitti: (3.12.2007 17:46:08)

Naisten sarjat on yleensa tuotu kilpailuihin miesten toivomuksesta, koska heidan mielestaan on epareilua pelata eri teelta ja samassa sarjassa. Oli sitten kyse Scr tai Hcp kilpailusta. Slopen aikoina en nae mitaan syyta tahan.

Jos naiset ja miehet pelaavat samassa scr-sarjassa, on kyseessä itseasiassa tasoituskilpailu. Silloin, kun lähdetään ’viivalta’ kaikki pelaavat samoilla asetuksilla. Mikäli joku ryhmä ei tässä kilpailussa pärjää, pitää heille antaa onnistumisen iloa perustamalla heille oma sarjansa.

Tasa-arvoa ei ole se, että huomattavasti vähäväkisemmälle ihmisryhmälle annetaan samansuuruiset panokset käyttöön kuin suuremmalle ryhmälle. Mikäli kyseessä on samantasoiset yksilöt, mutta eri sukupuolta olevat, pitää heillä olla yhteisön taholta samansuuruiset panostukset käytössään.

Huokaus…

On ihan inhimillistä, että miessukupuolen edustaja ei pysty näkemään niitä epäkohtia joihin naiset joillakin golf-kentillä törmää. Mutta se on jo typerää, jos sen perusteella, että itse ei niitä näe, kieltää niiden olemassaolon.

Itse en ole koskaan törmännyt seuran tai kentän toimesta mihinkään syrjintään tai ylenkatsomiseen. Tällaiseen olen tosin törmännyt samassa ryhmässä pelaavien miesten suunnalta, harvemmin tosin. Onneksi omassa seurassa, täällä Pirkanmaalla, kaksilahkeisetkin on pääsääntöisesti loistoporukkaa!

Silloin harvoin kun tällaista ääliöilyä kohtaa, se ilmenee hiljaisuutena minua kohtaan ja pelkästään miespuolisten pelaajien kanssa jutteluna. Mutta koska monilla miehillä menee pupu pöksyyn ja jauhot suuhun kun kaunis, nuori nainen tulee samaan lähtöön niin annettakkoon heille anteeksi. Jos ulkoisten avujen tuijottelusta johtuva hämillisyys avittaa tasoittamaan pelitulosta niin mikäpä siinä sitten. Pistetään hameet päälle hiukan useammin. Kyllä sitä kierroksen päälle on jonkun muun tarjoamaa bisseä aina mukavampi hörppiä.

Silloin harvoin kun pääsee pelaamaan pelkässä naisporukassa, niin fiilis aivan mahtava. Kaikkien kanssa keskustellaan, kaikki otetaan huomioon samalla tavalla ja kaikkien kierros on yhtä tärkeä. Tästä syystä minä ainakin toivoisin enemmän naisia kentälle!

KL

Kottarainen kirjoitti: (4.12.2007 17:51:25)
    Huokaus…

On ihan inhimillistä, että miessukupuolen edustaja ei pysty näkemään niitä epäkohtia joihin naiset joillakin golf-kentillä törmää. Mutta se on jo typerää, jos sen perusteella, että itse ei niitä näe, kieltää niiden olemassaolon.

Itse en ole koskaan törmännyt seuran tai kentän toimesta mihinkään syrjintään tai ylenkatsomiseen. Tällaiseen olen tosin törmännyt samassa ryhmässä pelaavien miesten suunnalta, harvemmin tosin. Onneksi omassa seurassa, täällä Pirkanmaalla, kaksilahkeisetkin on pääsääntöisesti loistoporukkaa!

Silloin harvoin kun tällaista ääliöilyä kohtaa, se ilmenee hiljaisuutena minua kohtaan ja pelkästään miespuolisten pelaajien kanssa jutteluna. Mutta koska monilla miehillä menee pupu pöksyyn ja jauhot suuhun kun kaunis, nuori nainen tulee samaan lähtöön niin annettakkoon heille anteeksi. Jos ulkoisten avujen tuijottelusta johtuva hämillisyys avittaa tasoittamaan pelitulosta niin mikäpä siinä sitten. Pistetään hameet päälle hiukan useammin. Kyllä sitä kierroksen päälle on jonkun muun tarjoamaa bisseä aina mukavampi hörppiä.

Silloin harvoin kun pääsee pelaamaan pelkässä naisporukassa, niin fiilis aivan mahtava. Kaikkien kanssa keskustellaan, kaikki otetaan huomioon samalla tavalla ja kaikkien kierros on yhtä tärkeä. Tästä syystä minä ainakin toivoisin enemmän naisia kentälle!

Varsin asiallista pohdintaa aiheen ympärillä ja tuskin kukaan voi olla eri mieltä siitä, ettei mies voi nähdä maailmaa naisen silmin sen paremmin kuin nainenkaan miehen. Tämä kaiketi on ollut luonnon tarkoituskin eri sukupuolia viritellessään.

Tuohon kommunikointiin kierroksen aikana kommentoisin pari sanaa. Ensinnäkin, myös miesporukassa voi jäädä ulkopuoliseksi eikä se ole edes hirmuisen harvinaista. Kolmas pyörä on kolmas pyörä, varsinkin jos ne kaksi kaverusta, Paita ja Perse, pelaavat skiniä tai muuta itselleen tärkeää kisaa sen kolmannen pyörän varovasti kulkiessa mukana.

Toiseksi, kun pelataan eri lyöntipaikoilta, jonkin verran etäisyyttä syntyy ihan väkisin. Lisäksi naiset yleensä lyövät pallonsa väylälle, kun taas me testosteronin kyllästämät uroot sivallamme pallomme kovan karjahduksen saattelemana pitkään raffiin tahi jonnekin muualle, jonne aurinko ei useinkaan paista. Siinä sitä sitten kuljetaan omia polkujaan sinne griinille saakka.

Kolmanneksi, miehet tuppaavat tuskailemaan huonoa peliään, mitä naiset harvemmin tekevät. Siinä se sosiaalisuus kärsii, kun miehekäs hampaiden kiristely tukahduttaa ne empaattisimmatkin keskusteluyritykset.

Niinä harvoina kertoina, kun samaan lähtöön on osunut vain naishenkilöitä kanssani, on minusta ollut oikein mukavaa mennä pelaamaan heidän kanssaan samalta tiiltä, joka yleensä ollut punainen. Siinä syntyy heti toisenlainen ryhmäfiilis ja toisaalta punaiselta pelaaminen on ajoittain varsin virkistävää.

Niin että kun Kottarainen liihottelet kesän myötä tänne pk-seudulle, niin tervetuloa vain seuraan! Katsotaan sitten kuka ne kaljat oikein maksaa ja kenen sääret ja muut varustukset häiritsevät ketäkin….

Tutkimukseen tai tutkielmaan en lähde ottamaan kantaa. Koira kuintenkin älähtää…

Sukupuolten välisessä tasa-arvossa on kyse mm. asioiden valmistelussa, päätöksenteossa ja budjetoinnissa otetaan ennalta huomioon seuraukset eri sukupuolille. Kysymys on myös rakenteellisista ja kulttuurisista valta-asemista. Sukupuolten kesken, mutta myös sukupuolten sisällä, on yksilöiden ja yhteisöjen kesken valtahierarkioita, joita ei voi selittää esimerkiksi pätevyydellä tai kokemuksella. Jos päätöksenteossa tai muussa toiminnassa on perinteisesti vinoutunut sukupuolijakauma, on todennäköisempää, että vähemmistöön jäänyt sukupuoli joko alistuu, kärsii tai integroituu valta-asemissa oleviin. Sukupuolen sisäinen moninaisuus näkyy vasta laajemmassa joukossa ihmisiä, ja pienestä joukosta saatetaan saada hyvin yksipuolinen kuva. (lähde: Näköaloja laaja-alaisiin tasa-arvokysymyksiin, SLU 2005)

Jos ja kun on enemmän sääntö kuin poikkeus, että golf-yhteisön rakenteissa miessukupuoli on selvästi enemmistönä ja koska golfin kulttuurihistoria on perin maskuliininen (kuten XXXL toi esille), en sulkisi sitä vaihtoehtoa tutkijan johtopäätöksistä, että naiset (ja ulkopuoliset tarkkailijat) kokevat sukupuolten välistä epätasa-arvoa golfyhteisössä ja sen rakenteissa.

Helpoin tapa dissata vaikea asia on kieltää sen olemassa olo ja verhoilla kokoasia pikkunäppäräksi vitsiksi.

Kottarainen kirjoitti: (4.12.2007 17:51:25)
    Huokaus…

Niinkauan kun sä vedät hametta päälle sotkeaksesi miesten päitä tiillä miehet tulevat suojautumaan tältä pistämällä sut eri sarjaan;) Peli jatkuu… vuosituhanten malliin.

Niinkauan kun sä vedät hametta päälle sotkeaksesi miesten päitä tiillä miehet tulevat suojautumaan tältä pistämällä sut eri sarjaan;) Peli jatkuu… vuosituhanten malliin.

Tut tut, kieli poskeen nyt. Meitsi vetäisee hameen päälle näyttääkseen hyvältä plus käytännön syistä jotka määrittelee olosuheet Suomen kesässä, en sotkeakseen päitä. Mutta jos tämä on sivutuote niin minkäs minä sille mahdan. Jos ulkonäkö toimii katalyyttinä ’eri sarjaan’ laittamiselle golfkentällä niin voihan rähmä = Keskustelua ja asennemuutosta näköjään tarvitaan ja paljon lisää.

Jonkun nuijan pään sisässä tapahtuvalle muiden lokeroimiselle/ ’johonkin eri sarjaan laittamiselle’ voi antaa piut paut. Niin kauan kuin on yksi p*rse kahden sijasta niin vedän päälle mitä lystään. Amen.

Kottarainen kirjoitti: (5.12.2007 14:48:05)
    Niin kauan kuin on yksi p*rse kahden sijasta niin vedän päälle mitä lystään. Amen.

Ettet näin tule esineellistäneeksi itsesi? Tosin minulle se kyllä sopii! Hallelujah!

Jonkun nuijan pään sisässä tapahtuvalle muiden lokeroimiselle/ ’johonkin eri sarjaan laittamiselle’ voi antaa piut paut. Niin kauan kuin on yksi p*rse kahden sijasta niin vedän päälle mitä lystään. Amen.

Itse olen senverran köyhistä oloista, että persekin jouduttiin tekemään kahdesta osasta, mutta hyvin onnistuivat. Kunnioitan jämäkkyyttäsi pukeutumisen suhteen ja toivoisinkin hameenkäytön varsinkin nuorten sukupuolesi edustajien keskuudessa yleistyvän. Vanhempien ja varsinkin lihavien toivoisin suhtautuvan asiaan itsekriittisesti. Ehdotankin miehistä koostuvan sääri-& ahteritoimikunnan perustamista arvioimaan hameessa kentällepääsyn edellytyksiä. Toimikunta voisi antaa tarkastuksessa hyväksytyille ruskean kortin (BrownCard), joka olisi uusittava jokaiselle kaudelle. Poikkeustapauksissa voitaisiin anomuksesta myöntää muutaman vuoden voimassaoleva kortti, mikäli erityiset edellytykset tätä puoltaisivat.

Johtaja XXL kirjoitti: (5.12.2007 14:56:41)

Niin kauan kuin on yksi p*rse kahden sijasta niin vedän päälle mitä lystään. Amen.

Ettet näin tule esineellistäneeksi itsesi? Tosin minulle se kyllä sopii! Hallelujah!

Hah hah hah! Voi itku, esineellistän itseni laittamalla golfkentälle hameen päälle?? Jos joku kaljamaha saa tällaisesta kiksit niin OMFG. Minusta on oikein mukavaa katsella miespuoleisia viehättävän näköisiä henkilöitä golfkentällä, olisi EHKÄ jeesustelua osoitella sormella niitä muita joille silmänruoka maistuu siinä pelin lomassa.

Miehet reagoivat hameisiin miten lystäävät. Vähän huonommalla itsetunnolla varustetut lokeroi sut. Se että annat sille piutpaut osoittaa ettei sinulla itselläsi ole suurempia itsetunto-ongelmia. Hyvä niin.

Tasa-arvoisuus toteutuu varmasti mutta sama-arvoisuus ei ikinä. Amen.

Chip Greenside kirjoitti: (5.12.2007 15:07:36)
    Ehdotankin miehistä koostuvan sääri-& ahteritoimikunnan perustamista arvioimaan hameessa kentällepääsyn edellytyksiä. Toimikunta voisi antaa tarkastuksessa hyväksytyille ruskean kortin (BrownCard), joka olisi uusittava jokaiselle kaudelle. Poikkeustapauksissa voitaisiin anomuksesta myöntää muutaman vuoden voimassaoleva kortti, mikäli erityiset edellytykset tätä puoltaisivat.

Myönnän, että miehenä en saata koskaan ymmärtää kaikkea sitä esineellistämistä, epätasa-arvoa ja yleistä epäoikeudenmukaisuutta, jonka kanssa naiset joutuvat päivittäin tekemisiin.

Luulen kuitenkin sukupuolestani johtuvasta HCP:sta huolimatta olevani siinä määrin valveutunut, että tunnistan pahimmanlaatuisen epätasa-arvoisuuden kun sellaiseen törmään. Nyt arvelisin tarkkaavaisten silmieni tällaisen havainneen.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Chip Greensiden ehdotus sisällä juurikin sitä naisia alistavaa epätasa-arvoisuutta, joka tulisi saada ankaralla kädellä kitkettyä saavuttaaksemme naisten oikeutuksen samanveroisina golfin harrastajina?

Eli jos jotain Chip Greensiden ehdottamia toimikuntia ollaan perustamassa, kyllä näihin pitää valita naiskiintiön puitteissa myös vastakkaisen sukupuolen edustajia, jotta saisimme naisten asemaa vahvistettua ja varmistettua sen, että naisten nousu jatkuu suomalaisilla golfviheriöillä.

Diletantti kirjoitti: (5.12.2007 15:51:35)

Chip Greenside kirjoitti: (5.12.2007 15:07:36)
    Ehdotankin miehistä koostuvan sääri-& ahteritoimikunnan perustamista arvioimaan hameessa kentällepääsyn edellytyksiä. Toimikunta voisi antaa tarkastuksessa hyväksytyille ruskean kortin (BrownCard), joka olisi uusittava jokaiselle kaudelle. Poikkeustapauksissa voitaisiin anomuksesta myöntää muutaman vuoden voimassaoleva kortti, mikäli erityiset edellytykset tätä puoltaisivat.

Myönnän, että miehenä en saata koskaan ymmärtää kaikkea sitä esineellistämistä, epätasa-arvoa ja yleistä epäoikeudenmukaisuutta, jonka kanssa naiset joutuvat päivittäin tekemisiin.

Luulen kuitenkin sukupuolestani johtuvasta HCP:sta huolimatta olevani siinä määrin valveutunut, että tunnistan pahimmanlaatuisen epätasa-arvoisuuden kun sellaiseen törmään. Nyt arvelisin tarkkaavaisten silmieni tällaisen havainneen.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö Chip Greensiden ehdotus sisällä juurikin sitä naisia alistavaa epätasa-arvoisuutta, joka tulisi saada ankaralla kädellä kitkettyä saavuttaaksemme naisten oikeutuksen samanveroisina golfin harrastajina?

Eli jos jotain Chip Greensiden ehdottamia toimikuntia ollaan perustamassa, kyllä näihin pitää valita naiskiintiön puitteissa myös vastakkaisen sukupuolen edustajia, jotta saisimme naisten asemaa vahvistettua ja varmistettua sen, että naisten nousu jatkuu suomalaisilla golfviheriöillä.

On täysin selvää, että vastaava naisista koostuva toimikunta arvioimaan miesten avuja on syytä tasa-arvoisuuden nimissä perustaa. En kuitenkaan lähde ehdottamaan kortin nimeä, enkä saamiskriteerejä vaan jätän sen naisten harkintaan. Ehkä kuitenkin mittanauha yhtenä apuvälineenä kelpoisuusvaatimuksia arvioitaessa voisi tulla kysymykseen?

Poodri Hoo kirjoitti: (5.12.2007 13:30:12)
    Tutkimukseen tai tutkielmaan en lähde ottamaan kantaa. Koira kuintenkin älähtää…

Sukupuolten välisessä tasa-arvossa on kyse mm. asioiden valmistelussa, päätöksenteossa ja budjetoinnissa otetaan ennalta huomioon seuraukset eri sukupuolille. Kysymys on myös rakenteellisista ja kulttuurisista valta-asemista. Sukupuolten kesken, mutta myös sukupuolten sisällä, on yksilöiden ja yhteisöjen kesken valtahierarkioita, joita ei voi selittää esimerkiksi pätevyydellä tai kokemuksella. Jos päätöksenteossa tai muussa toiminnassa on perinteisesti vinoutunut sukupuolijakauma, on todennäköisempää, että vähemmistöön jäänyt sukupuoli joko alistuu, kärsii tai integroituu valta-asemissa oleviin. Sukupuolen sisäinen moninaisuus näkyy vasta laajemmassa joukossa ihmisiä, ja pienestä joukosta saatetaan saada hyvin yksipuolinen kuva. (lähde: Näköaloja laaja-alaisiin tasa-arvokysymyksiin, SLU 2005)

Jos ja kun on enemmän sääntö kuin poikkeus, että golf-yhteisön rakenteissa miessukupuoli on selvästi enemmistönä ja koska golfin kulttuurihistoria on perin maskuliininen (kuten XXXL toi esille), en sulkisi sitä vaihtoehtoa tutkijan johtopäätöksistä, että naiset (ja ulkopuoliset tarkkailijat) kokevat sukupuolten välistä epätasa-arvoa golfyhteisössä ja sen rakenteissa.

Helpoin tapa dissata vaikea asia on kieltää sen olemassa olo ja verhoilla kokoasia pikkunäppäräksi vitsiksi.

Ihan hyviä pointteja. Eli naiset kokevat, etteivät ole tasa-arvoisia, koska joutuvat toimimaan ympäristössä, missä on paljon miehiä?

Mielestäni naisilla on paremma edut kuin miehillä, ainakin meidän seurassa. Se näkyy mm. budjetoinnissa sekä osallistumismahdollisuuksina esim. vaikka seuranmestaruuskilpailuihin. Naisilla on myös se etu, että voi tulla pelaamaan miesten kanssa jos vain haluaa. Mielestäni aina on hyödyllistä pelata paremman kanssa ja mielelläni pelaisin myös hyvin naispelaajien kanssa. Hyvät naispelaajat voivat taas haastaa hyvät miespelaajat, minusta heille ei ole vastusta.

Ei oikein ole vieläkään auennut, miksi naiset ovat golf-yhteisössä ei tasa-arvoisessa asemassa. Onko tasa-arvoa se, ettei palloa saa löydää pitkälle eikä varsinkaan pöpelikköön eikä lyöntejä saa laskea. Nehän kuvastavat maskuliinisuutta. Jos kisoja pidetään, lippujen paikat pitää olla helpot eikä greenejä saa ajaa nopeaksi, ettei vain tule paha mieli.

Ymmärrän toki, että yksin on ikävä olla miesseurassa. Ei se ole kuitenkaan sukupuolesta kiinni. Ihan yhtä ikävää sitä on pelata yksin punaiselta tiiltä kun muut avaavat keltaiselta.

Puhutaanko tutkimuksessa muuten harrastusgolfista vai urheilugolfista? Onhan se toki väärin, että kentät suunnitellaan jo lähtökohtaisesti miehille. Miksi niitä vesiesteitäkin tehdään eihän niistä pääse yli. Urheilu vaatii ne esteet, mutta harrastuksessa ne saattaa tuottaa vain pahan mielen. Jos golfin pitää olla aina kivaa, niin miksi niitä champpionship kenttiä tänne rakennetaan?

Mulle golf on harrastus. Kehittymisen haaste ajaa harjoitushallille, myös huomenna.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 89)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #470489 kohteessaNaisten asema golfkentällä

Etusivu Foorumit Yleistä Naisten asema golfkentällä