Aihe: Moottoripyörä ja golf - Golfpiste.com

27.11.–3.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[3][6]
KilpailuaSuomalaista

Moottoripyörä ja golf

Etusivu Foorumit Matkailu Moottoripyörä ja golf

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Onko kukaan onnistunut yhdistämään näitä kahta lajia niin että bagi kulkisi prätkällä mukana? Olishan se basta mukava reissu lähteä vaikka Tanskaan pelailemaan pyörällä kesällä…

    Jukcat kirjoitti: (17.4.2012 1:54:35)
    Onko kukaan onnistunut yhdistämään näitä kahta lajia niin että bagi kulkisi prätkällä mukana? Olishan se basta mukava reissu lähteä vaikka Tanskaan pelailemaan pyörällä kesällä…

    En kyllä pitkää matkaa ole bägin kanssa mennyt, ja silloin kun olen (lähinnä rangelle) lähtenyt, niin mulla on ollut vain pikkubägi (’viulukotelo’) mukana ja puolisetti. Tällöin ajan bägi selässä.

    Google imagessa laitettuna Golf bag on motorcycle palauttaa ihan hienoja systeemejä kiinnittää bägi pyörään. Viimeistelluin taitaa olla http://www.drivelikeapro.com/pages/detail_motorcycles.html

    En sitten tiedä mitä säädökset kertovat….

    Kebax ei tänne taida enää juuri kirjoitella, niin vastaan sen verran että hän on ajellut skootterilla pitkiäkin matkoja. Ainakin Tiilaaksosta Pickalaan ja takaisin ja muistaakseni Tiilaaksosta myös edestakaisia reissuja Merry-Teyoon ja Riveriin. Ripusti bägin muistini mukaan vasemmalle niin että jalka oli bägin ja skootterin välissä. Tuulta sanoi jonkin verran ottavan, mutta muuten käsittääkseni ihan toimiva ratkaisu. Kebax tosin on aika päättäväinen sitkeä sissi, että jos Kebax sanoo ratkaisun olevan käytettävä, jostakusta muusta se voi olla sietämättömän hankalaa.

    Korjaan omalta kohdaltani hieman otsikkoa, kevytmoottoripyörä ja golf…

    Olin varannut Nurmijärveltä peliajan, kun sidosryhmilläni on siellä käyttöön saatavissa olevia pelioikeuksia. Ajattelin, että vaikka oma auto on toisessa päässä Suomea saan jostain auton lainaan – en saanut.

    Kuitenkin onnekkaan miehenä olin saanut Yamaha RD-125-DX-moottoripyöräni entisöityä ja katsastetuksi huomautuksella ’asiallisesti käyttöönentisöity’ ja museorekisteröityä.

    Pelipäivän aamu valkeni harmaan sumuisena, minkä vakavalla pettymyksellä panin merkille. Tankkilaukkuun pelivaatteet ja bagi lyhyissä kantoremmeissä selkään. Silti se makasi suuren osan matkaa matkustajan istuinta vasten nojaten, josta olin vähän huolissaan, kun jalkamekanismi oli paljaaltaan vasta verhoiltua satulaa vasten.

    Kevytmoottoripyörän huippunopeus kaikkien 17 hevosvoiman myötä on spesifikaatioiden mukaan 120 km/h, jonka kylläkin saavuttaa vain akun ollessa juuri laturista irrotettu ja loivaan alamäkeen tyynessä. Siwan mäessä en ole testannut. Bägi poikittain selässä ei ollut merkitystä kyyristyykö ohjaustangon taakse muna-asentoon, maksimiksi jäi 85 km/h mittarinopeutta, jonka epäilen olevan selvästi alle 80 tosinopeutta.

    Vastaantulevien autojen ilmavirta tarttuu voimakkaasti bägiin, joka tempoi alkumatkasta vaarallisen oloisesti, mutta matkan joutuessa totuin ottamaan hieman lisää etunojaa ennen kohtaavia ajoneuvoja. Säiliörekat olivat pahimmat.

    Matka perille kesti selvästi laskennallista pidempään, ja nahkapuvun kosteus alkoi saavuttaa jo alkumatkasta alusvaatetuksen, kylmäkin oli, kun perille päästiin. Kuivat pelikamat niskaan ja kentälle pikaisen alkuverryttelyn jälkeen.

    Ikääntyneen kulkupelin värinätaajuus välittyy voimallisesti ohjaustangosta kuljettajaan, minkä panin merkille rangella, missä olkavarsista alaspäin tunnottomin käsin yritin swingiä hapuilla.

    Näine kokemuksineni totean, että ainakaan sportti-klassikko-piikki ei mitenkään ole yhdistettävissä golfharrastukseen, mikäli ajomatkaa tulee 20 – 30 minuuttia enemmän. Jos bägi säilyy klubilla kaapissa ja kulkuvälinen on nykyaikaisempaa mallia, voi toki olla mahdollista kyetä yhdistämään nämä kaksi lähes tasavertaista housut jalassa tapahtuvaa harrastetta.

    Omalla kohdallani suuri-iskutilavuuksinen bensiinikäyttöinen farmariauto on golfvaruste, josta vastahakoisesti saatan polttoainehintojen edelleen noustessa luopua, mutta sen päätöksen aika ei ole vielä.

    Näihin kuviin näihin tunnelmiin,

    Motoristi Pekka

    Pekka Pelimies kirjoitti: (17.4.2012 11:17:49)

    Kuitenkin onnekkaan miehenä olin saanut Yamaha RD-125-DX-moottoripyöräni entisöityä ja katsastetuksi huomautuksella ’asiallisesti käyttöönentisöity’ ja museorekisteröityä.

    Motoristi Pekka

    Vautsi! Siis tämä kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen peto, jonka jälkeen tuli vesi-Jammu markkinoille? Tuota DX:ä kutsuttiin kai jossain myös nimellä ruukku-Jammu, lempparin alkuperästä ei mulla ole tietoa.

    Mulla oli samanlainen, muistaakseni vuosimallia ’77.

    Nimim. ’vasemmassa sääressä edelleen jälkiä osumasta liikenteenjakajaan’

    Itsellä kulkee bägi vieraskentälle HD:n matkustajanpallilla poikittain muutaman kerran kesässä.Iso Callawayn kärrybägi, ei mikään kannettava. Sidottava vain kunnolla bägi pyörään ja vielä jokainen keppi erikseen bägiin. Kengät ja pelivermeet mahtuu sivulaukkuihin.Tietysti hieman vaivaa sitomisissa, mutta on kyllä hieno lasketella kauniina kesäaamuna mutkateitä pelaamaan. Kaverilla kulkee bägi Goldwingin peräkärryssä, käy se niinkin. Bägin painoa ei näissä 300-kiloisissa mopoissa tunne, ilmanvastus kyllä poikittaisesta bägistä lisääntyy, eikä jonojen välissä kehillä uskalla sen kanssa ajella. Ison softailin ajettavuuteen bägi takapallilla vaikuttaa enemmän kuin tottunut kyydittävä, mutta vähemmän kuin vastaankallisteleva pelkääjä. Kyykyillä ja muilla muoviluodeilla tilanne ehkä toinen,ei tietoa kun ei kokemusta. Natiaiset tietysti osoittelee sormella autojen takapenkeiltä, mutta niinhän ne tekee ilman bägiäkin. Netistä löytyy myös sivulaukun tilalle viritettävä teline johon bägi tulee takaviistoon pystyyn, mutta ei oikein istuisi näihin muihin HD-sessioihin ja jää hankkimatta. Mutta bägi siis kulkee, eikä golf sulje pois muita harrastuksia, vaan ne on on jossain määrin jopa yhdistettävissä.

    Ja vielä tarkennuksena, jos joku alkaa siunailemaan kuljetuksen leveyttä: Puttaan pitkällä putterilla joka siis kulkee myös mukana. Poikittain.

    KL

    Cobra 460 kirjoitti: (18.4.2012 13:41:10)
    Ja vielä tarkennuksena, jos joku alkaa siunailemaan kuljetuksen leveyttä: Puttaan pitkällä putterilla joka siis kulkee myös mukana. Poikittain.

    Itse olen kuljettanut bägiä ihan moposkootterilla selässä poikittain ja jossain vaiheessa aloin miettiä homman laillisuutta. Eivät ole poliisit koskaan pysäyttäneet, mutta jotenkin sieltä laeista ja asetuksista olin saavinani sellaisen kuvan, että mopon (ja moottoripyörän) kuorma ei saisi ylittää menopelin leveyttä, samalla tavoin kuin ei autoissakaan saa.

    Epäilyksistäni huolimatta jatkan bägini kuljettamista selässä poikittain, kunnes poliisi sen kieltää. Lyhyillä matkoilla mopo on kuitenkin pirun näppärä ja vähäruokainen autoon verrattuna.

    Cobra 460 kirjoitti: (18.4.2012 13:35:26)
    .

    Pitääpä kokeilla klassisella teiden kuninkaalla. Ainakin pikkubägi, johon mahtuu 3-4 mailaa kulkee mukana luultavasti ihan kivasti, joten rangekäynnit voisi suorittaa kaksipyöräisestikin.

    Löytyisiköhän jostain kuljetusbägejä, joilla olisi noin suurinpiirtein singon ulkomuoto? ’Rispektiä’ voisi kerätä sekä matkoilla golfkentälle, että itse kentällä. Jälkimmäisessä tapauksessa rispektit siis tulisivat vertaansa vailla olevan svingin kauneudesta sekä moitteettomasta golfetiketin noudattamisesta.

    Olen nähnyt sellaisen ilmeisesti ruostumattomasta/kromatusta materiaalista hitsatun bägitelineen, mikä on kiinnitetty toiseen takajalkatappiin. Ehkä pikakiinnitteillä. Ja siinä on sitten bägi siististi pystyssä pyörän sivussa. Pyörä oli HD.

    Green kirjoitti: (19.4.2012 15:19:02)
    Olen nähnyt sellaisen ilmeisesti ruostumattomasta/kromatusta materiaalista hitsatun bägitelineen, mikä on kiinnitetty toiseen takajalkatappiin. Ehkä pikakiinnitteillä. Ja siinä on sitten bägi siististi pystyssä pyörän sivussa. Pyörä oli HD.

    Valitse google ja images.
    Etsi ’golf bag on motorcycle’ ja löytyy monta eri ratkaisuja… Ja lähinnä oikealle moottoripyörälle, eli HDlle.

    EFC

    KL kirjoitti: (18.4.2012 14:25:10)

    Itse olen kuljettanut bägiä ihan moposkootterilla selässä poikittain ja jossain vaiheessa aloin miettiä homman laillisuutta. Eivät ole poliisit koskaan pysäyttäneet, mutta jotenkin sieltä laeista ja asetuksista olin saavinani sellaisen kuvan, että mopon (ja moottoripyörän) kuorma ei saisi ylittää menopelin leveyttä, samalla tavoin kuin ei autoissakaan saa.

    Epäilyksistäni huolimatta jatkan bägini kuljettamista selässä poikittain, kunnes poliisi sen kieltää. Lyhyillä matkoilla mopo on kuitenkin pirun näppärä ja vähäruokainen autoon verrattuna.

    Ai ai mitä toimintaa, lakia rikotaan tietoisesti vaikka tietoinen lain rikkominen tuomittiin mm ’voiko Minja tuoda jenkeistä mailat tullitta’ -ketjussa. Hymiö.

    Hain tänään pyörän talvilomalta ja vähän tämän keskustelun innoittamana virittelin kokeeksi kantobägiä pyörään. Huomasin että menee sivulaukun päälle pitkittäin ilman että sitä lievästi liioitellen oikein edes huomaa. Heritageen pystyy näköjään tarvittaessa virittämään ainakin 4 golfbägiä ellei kyytiläistä kyydissä. Kantobägit laukkujen päälle ja kärrybägit poikittain matkustajan pallille ja tarakalle.Tämä tieto kuuluu tietysti luokkaan tieto jota ilmankin olisin pystynyt elämään, ja kinkit/thaithan virittelevät pienten copyhondiensa päälle kuormia joita ei meidän seriffit hyväksyisi kuorma-autoon.Poliiseista puheenollen, Cobraa vähän huolettaa lehtitieto em.ammattiryhmän aktivoitumisesta äänien mittaamiseen. Ja mahdollinen liivikielto,miltä DD-kuppinen hallitus näyttää takapallilla jos pushupitkin kielletään. Mutta jos palataan golfiin ja alkulähteille, eli ketjun käynnistäjän kysymykseen. Ainoat järkevät keinot kuljettaa isoa bägiä pitkillä matkoilla lienevät joko netistä löytyvät telineet pyörän taakse tai peräkärry. Itse ehkä valitsisin kuitenkin vain kengät, Visa&tasoituskortin ja birkkupullon mukaan, kepit saa kentiltäkin.Kesän Norjan mp-matkalta kotiin jää Visaa lukuunottamatta muut, iso epäilys ettei muu karavaani jäisi odottelemaan 4-5 tunniksi heille tärkeää tietoa toimiko luuta elikkä ei. Pienet bägin kuljetusmatkat menee virityksillä. Virittelenkin viikonloppuna puolisetin kantobägissä laukun päälle ja suuntaan kelin/fiiliksen mukaan Vihtiin,Hankoon tai Rönnäsiin yhdistämään moottoripyöräilyn ja golfin.

    Henkka kirjoitti: (17.4.2012 7:19:54)
    Kebax ei tänne taida enää juuri kirjoitella, niin vastaan sen verran että hän on ajellut skootterilla pitkiäkin matkoja. Ainakin Tiilaaksosta Pickalaan ja takaisin ja muistaakseni Tiilaaksosta myös edestakaisia reissuja Merry-Teyoon ja Riveriin. Ripusti bägin muistini mukaan vasemmalle niin että jalka oli bägin ja skootterin välissä. Tuulta sanoi jonkin verran ottavan, mutta muuten käsittääkseni ihan toimiva ratkaisu. Kebax tosin on aika päättäväinen sitkeä sissi, että jos Kebax sanoo ratkaisun olevan käytettävä, jostakusta muusta se voi olla sietämättömän hankalaa.

    Onhan sitä tullu käytyä mopolla golfaamassa. Mainittujen lisäksi Slottsbanalla etelän suunnalla ja Kalajoella pohjoiseen päin.

    Jalat on turvallisesti skobelin lattialla eikä mopon ja bägin välissä. Aiemmin pidinkin bägiä vasemmalla mutta se johtui kiinnitysongelmista tuossa pienemmässä mopessa, Vespaan onnistuu kumminpäin vaan ja mielummin laitankin nyt siis oikealle puolen. Alhaalta bägi on köytetty pelkääjän paikan jalkatappiin ja ylhäältä topcasen kiinnityksiin. Tilannetta helpottaa se että kantobägini on Sun Mountainin Ultralight ja sekin syönyt vain puolisetin.


    (kuva: Eeva Tiainen)

    EFC kirjoitti: (19.4.2012 20:19:08)

    KL kirjoitti: (18.4.2012 14:25:10)

    Itse olen kuljettanut bägiä ihan moposkootterilla selässä poikittain ja jossain vaiheessa aloin miettiä homman laillisuutta. Eivät ole poliisit koskaan pysäyttäneet, mutta jotenkin sieltä laeista ja asetuksista olin saavinani sellaisen kuvan, että mopon (ja moottoripyörän) kuorma ei saisi ylittää menopelin leveyttä, samalla tavoin kuin ei autoissakaan saa.

    Epäilyksistäni huolimatta jatkan bägini kuljettamista selässä poikittain, kunnes poliisi sen kieltää. Lyhyillä matkoilla mopo on kuitenkin pirun näppärä ja vähäruokainen autoon verrattuna.

    Ai ai mitä toimintaa, lakia rikotaan tietoisesti vaikka tietoinen lain rikkominen tuomittiin mm ’voiko Minja tuoda jenkeistä mailat tullitta’ -ketjussa. Hymiö.

    En olen nyt varma mitä laki sanoo reppu selässä ajelusta mutta sen verran voin kertoa että se tekee kipeää. Kun nopeus ylittää 70km tunnissa ovat olkapäät lentää sijoiltaan. Erityisen kipeää bägi seljässä tekee silloin kun ottaa lipat. Se nimittäin kampeaa kuskin katuu erittäin väkivaltaisesti.

    KL

    EFC kirjoitti: (19.4.2012 20:19:08)

    KL kirjoitti: (18.4.2012 14:25:10)

    Itse olen kuljettanut bägiä ihan moposkootterilla selässä poikittain ja jossain vaiheessa aloin miettiä homman laillisuutta. Eivät ole poliisit koskaan pysäyttäneet, mutta jotenkin sieltä laeista ja asetuksista olin saavinani sellaisen kuvan, että mopon (ja moottoripyörän) kuorma ei saisi ylittää menopelin leveyttä, samalla tavoin kuin ei autoissakaan saa.

    Epäilyksistäni huolimatta jatkan bägini kuljettamista selässä poikittain, kunnes poliisi sen kieltää. Lyhyillä matkoilla mopo on kuitenkin pirun näppärä ja vähäruokainen autoon verrattuna.

    Ai ai mitä toimintaa, lakia rikotaan tietoisesti vaikka tietoinen lain rikkominen tuomittiin mm ’voiko Minja tuoda jenkeistä mailat tullitta’ -ketjussa. Hymiö.

    Miten niin tietoisesti? En ole tulkinnastani varma eivätkä poliisit toistaiseksi ole asiaan puuttuneet, joten jatkan toimintaa, kunnes käsitykseni joko vahvistetaan tai kumotaan. Jälkimmäisessä tapauksessa jatkan tietenkin edelleen.

    Toki voisin olla hurjan aktiivinen ja käydä asiaa tiedustelemassa lähimmältä poliisiasemalta, mutta lopputulema on kuitenkin sellainen, ettei kohtaamallani virkamiehellä tai -naiselle kuitenkaan ole vetäistä mustaa valkoisella asiasta, joten vastaus jäänee sielläkin kuulopuheen varaan. Jätän siis käymättä ja odotan mitä tuleman pitää, vähän samaan tapaan kuin Mr. Kanerva. Tosin hän ei ajanut moposkootterilla, vaan ihan muilla kulkuhärpäkkeillä rysäytti syvälle skutsiin.

    KL

    kebax kirjoitti: (20.4.2012 8:56:10)
    Jalat on turvallisesti skobelin lattialla eikä mopon ja bägin välissä. Aiemmin pidinkin bägiä vasemmalla mutta se johtui kiinnitysongelmista tuossa pienemmässä mopessa, Vespaan onnistuu kumminpäin vaan ja mielummin laitankin nyt siis oikealle puolen. Alhaalta bägi on köytetty pelkääjän paikan jalkatappiin ja ylhäältä topcasen kiinnityksiin. Tilannetta helpottaa se että kantobägini on Sun Mountainin Ultralight ja sekin syönyt vain puolisetin.

    Eikö osu bägi pakoputkeen, kun se on oikealla puolella? Kiinnittyy ilmeisesti riittävän korkealle?

    No se takaritsi on satulan korkeudella ja Vespassa ei putki niin korkealle kohoa. Ei vaikka vaihtaisi Scorpion tehopömpelin. Tuo pienempi (aiemmassa kuvassa) ei tue oikealle puolen sitomista kun siinöä ei ole tuollaisia erillisisiä jalkatappeja matkustajalle vaan semmoset pikku tasanteet. Sen sijaan pienemmässä on lattian alapuolella sellainen koukku mihin bägi sitoa.

    [kerpeleen edit]

    Niin siis siinä pienemmässä on vain vasemmalla puolella se koukku lattian alapuolella ja siksi ei voi oikealle päkiä ripustaa.

    Niin ja täsä vielä kuvaa siitä vespan oikeasta puolesta (tosin ilman bägiä):

    Moottoripyörä ja golf…. voiks tolla tukankuivattimella ajaakin?

    Tukankuivatin?

    kebax kirjoitti: (23.4.2012 10:04:29)
    Tukankuivatin?

    Alle 1200cc on starttimottooreita, ja alle 500cc tukankuivattimia (etelässä puhutaan tukankuivaimista).

    Jaajaa. Ei oo noi nuorison termit hallussa, sorry siitä.

    MakeM kirjoitti: (23.4.2012 10:23:45)

    kebax kirjoitti: (23.4.2012 10:04:29)
    Tukankuivatin?

    Alle 1200cc on starttimottooreita, ja alle 500cc tukankuivattimia (etelässä puhutaan tukankuivaimista).

    Juttu on kyllä niin että sellaista sanaa kuin ’kuivatin’ suomen kieli ei tunne. Oiskohan saamea?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
Vastaa aiheeseen: Moottoripyörä ja golf

Etusivu Foorumit Matkailu Moottoripyörä ja golf