Aihe: Moderointi - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Moderointi

Etusivu Foorumit Yleistä Moderointi

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #178533 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Esitän ihmettelyllä höystetyn hartaan pyynnön Golfpisteen ylläpitäjille: Alkakaa nyt herranjestas moderoimaan tätä keskustelupalstaa! Jos yhteistyössä on maailman suurin golflehti luulisi olevan rahkeet pitää yllä edes jonkinasteista yllöpitoa, joka mielivaltaisten viestien poistamisten sijaan ohjaa keskustelua pysymään ketjujensa avausten mukaisissa aiheissa, jakamaan kirjoituskieltoa häiriköille ja tiedottamaan toiminnastaan palstalla.

#436369 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Fubar kirjoitti: (21.11.2011 10:01:00)
    Esitän ihmettelyllä höystetyn hartaan pyynnön Golfpisteen ylläpitäjille: Alkakaa nyt herranjestas moderoimaan tätä keskustelupalstaa!

Jos yhteistyössä on maailman suurin golflehti luulisi olevan rahkeet pitää yllä edes jonkinasteista yllöpitoa, joka mielivaltaisten viestien poistamisten sijaan ohjaa keskustelua pysymään ketjujensa avausten mukaisissa aiheissa, jakamaan kirjoituskieltoa häiriköille ja tiedottamaan toiminnastaan palstalla.

Täysin samaa mieltä. Suurin syy näiden sivujen suureen kävijämäärään on juurikin tämä foorumi. Mainostajat maksavat suurista kävijämäärästä->toimivista mainoksista. Älkää nyt kusko hommaa väärässä paikassa säästämällä.

#436370 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän ne nyt hulluja ole. Muistaakseni tätä tiukempaa moderointia kokeiltiin tässä muutama vuosi sitten ja sen seurauksena koko forumi meinasi kuolla. Mitä väliä sillä on jos tänne silloin tällöin livahtaa asiattomia juttuja tai kokonaan asian sivusta olevia kirjoituksia.

Tiukka moderointi voi tappaa koko forumin!

#436371 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

Chip Greenside kirjoitti: (21.11.2011 11:02:06)

Ulkomaisilla suosituilla foorumeilla (joilla on siis käyttäjiä ja lukijoita monisatakertanen määrä tähän palstaan nähden) moderointi on asiallista eikä kuitenkaan yliampuvaa. Asiassa pysytään, joskin pienet piikit sallitaan. Jos homma lähtee lapasesta, niin ensimmäiseksi tulee henkilökohtainen viesti (aika tiukka sellainen), sen jälkeen kirjoitusoikeudet evätään, jos ei käytös muutu. Eräällä palstalla oli aiemmin käytössä myös muiden lukijoiden antamat pisteet. Lähtöpisteitä jokaisella uudella kirjoittajalla on tietty määrä ja huonot kommentit vähentävät niitä ja hyvät lisäävät. Kun saldo menee nollaan, lähtö on edessä.

Jotenkin vain tuntuu siltä, että ulkomaisilla ja asiallisesti moderoiduilla suomalaisillakin keskustelupalstoilla ne yllilyönnit jäävät tulematta. Myös foorumin henki ruokkii ylilyöntejä ja päinvastoin. Vaikea on uskoa, että ihmiset lukisivat näitä palstoja OT-viestien ja vittuilun takia, ainakin vakaasti uskon sellaisten persoonien olevan pienenä vähemmistönä, jonka karsiminen pois ainoastaan nostaisi keskustelun tasoa ja toisi lisää lukijoita.

#436372 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

Chip Greenside kirjoitti: (21.11.2011 11:02:06)
    Eihän ne nyt hulluja ole. Muistaakseni tätä tiukempaa moderointia kokeiltiin tässä muutama vuosi sitten ja sen seurauksena koko forumi meinasi kuolla. Mitä väliä sillä on jos tänne silloin tällöin livahtaa asiattomia juttuja tai kokonaan asian sivusta olevia kirjoituksia.

Eihän tässä kukaan mitään tiukkuutta hae. Pelisääntöjä, avoimuutta ja huumoria voi olla myös moderoinnissa. Pahinta on se, että viestejä katoaa ja kukaan ei tiedä syytä. Ei ole varmuutta mitä viestille on tapahtunut vai onko sitä edes lähetetty.

#436373 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (21.11.2011 12:12:46) Eräällä palstalla oli aiemmin käytössä myös muiden lukijoiden antamat pisteet. Lähtöpisteitä jokaisella uudella kirjoittajalla on tietty määrä ja huonot kommentit vähentävät niitä ja hyvät lisäävät. Kun saldo menee nollaan, lähtö on edessä.

Jotenkin vain tuntuu siltä, että ulkomaisilla ja asiallisesti moderoiduilla suomalaisillakin keskustelupalstoilla ne yllilyönnit jäävät tulematta. Myös foorumin henki ruokkii ylilyöntejä ja päinvastoin. Vaikea on uskoa, että ihmiset lukisivat näitä palstoja OT-viestien ja vittuilun takia, ainakin vakaasti uskon sellaisten persoonien olevan pienenä vähemmistönä, jonka karsiminen pois ainoastaan nostaisi keskustelun tasoa ja toisi lisää lukijoita.

Meillähän tuo johtaisi siihen, että erimieltä olevat bannattaisiin aina pois palstoilta ja kaikki joojoo-miehet olisivat yhtä mieltä asioista ja kilvan kehua retostelisivat toisiaan ja toistensa mielipiteitä.

Tämä palsta ja sen olemassaolo on muutamien aktiivisten kirjoittajien, kuten esim. sinä ja ts, varassa ja sillätavoin varsin haavoittuvainen. Täällä kirjoitellaan asioista usein aivan puuta heinää, mutta ne jutut ja mielipiteet voi tietenkin sivuuttaa eikä niiden johdosta tarvitse hirttäytyä. Itse en ole koskaan esim. ilmoittanut asiattomasta viestistä, vaikka henkilökohtaisuuksiinkin on joskus sorruttu. Kaikilla pitää tällaisella palstalla kuitenkin olla mahdollisuus ilmaista mielipiteensä. Todelliset törkeydet tulee tietenkin karsia.

#436374 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kualeppi kirjoitti: (21.11.2011 12:24:11)
    Eihän tässä kukaan mitään tiukkuutta hae. Pelisääntöjä, avoimuutta ja huumoria voi olla myös moderoinnissa.

Juurikin näin. Jopa niinkin lähellä kuin Suomessa on esimerkillisiä palstoja (kuten Jatkoaika) jossa homma toimii erinomaisesti. Akttivisia kirjoittajia on paljon, lukijoita toki paljon enemmän.
    Moderointi on aktiivista, julkista ja moden linjaa kunnioitetaan.
    Kehää kiertävät ketjut lukitaan, pientä jäähyä typeryyksistä yms.

Forumillaan lätkäjätkät vievät golf-eliittiä 100-0 jos puhutaan kirjoittelun tasosta.

Siis yksi ääni minultakin julkisille moderoinnille ja isoimpien ylilyöntien karsimiselle. Moderointi ei tarkoita pikkutarkkaa nipottamista.

#436375 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

Chip Greenside kirjoitti: (21.11.2011 13:10:54)

Meillähän tuo johtaisi siihen, että erimieltä olevat bannattaisiin aina pois palstoilta ja kaikki joojoo-miehet olisivat yhtä mieltä asioista ja kilvan kehua retostelisivat toisiaan ja toistensa mielipiteitä.

Tottakai eri mieltä saa olla ja ajoittain jopa täytyykin, mutta se eriävä mielipide on kyettävä myös perustelemaan ja esittämään sivistyneesti. Sättiminen ei palvele ketään.

Paremmin moderoiduilla palstoilla eriävä mielipide aloitetaan vaikkapa sanoilla ’olen eri mieltä’. Täällä se lähtee usein sanoilla ’sä oot vaan niin tyhmä, ettet tajuu’. Siinä on iso ero.

#436376 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo pistejärjestelmä kuullostaa oivalliselta. Esimerkiksi hymiöstä saisi 5 miinuspistettä ja oikein isosta lentokoneen kuvasta saisi joka kuun ensimmäinen ja viimeinen päivä kunnolla turpaan.

Yli kymmenen vuotta palstalle kirjoittaneet saavat kirjoitella mitä lystäävät.

#436377 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

Johtaja XXL kirjoitti: (21.11.2011 14:04:38)

Eivätkös ne nykyäänkin tee niin?

#436378 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs jos poistetaan nimimerkit, jolloin kirjoittaminen foorumille onnistuisi ainoastaan omalla nimellä. Tarvittaisiinko tuolloin aktiivista moderointia?

Ihmettelee nimimerkillä…

#436379 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

TomiM kirjoitti: (21.11.2011 16:54:33)
    Entäs jos poistetaan nimimerkit, jolloin kirjoittaminen foorumille onnistuisi ainoastaan omalla nimellä. Tarvittaisiinko tuolloin aktiivista moderointia?

Ihmettelee nimimerkillä…

Tuo on toki yksi vaihtoehto. Tosin moisilla keskustelupalstoilla, joilla itse olen vieraillut, jäseniä on aika vähän ja kirjoituksia vielä vähemmän. Tyhmiä kysymyksiä kukaan ei kehtaa esittää eikä valtaväestöstä poikkeavia mielipiteitäkään.

En kannata moista, mieluummin hyvä moderointi ja asiallinen ilmapiiri. Jokaisella on toki mahdollisuus esiintyä omalla nimellään myös täällä, kuten jotkut ovat myös tehneet. Muutamien aktiivikirjoittajien henkilöllisyys on myöskin joko kaikkien tai ainakin melko laajan piirin tiedossa, mihin asiaan kirjoittajat itse ovat kirjoittelullaan ja profiilillaan osin tai kokonaan tietoisestikin vaikuttaneet.

#436380 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

garageaholic kirjoitti:

Tuo pistejärjestelmä kuullostaa oivalliselta. Esimerkiksi hymiöstä saisi 5 miinuspistettä ja oikein isosta lentokoneen kuvasta saisi joka kuun ensimmäinen ja viimeinen päivä kunnolla turpaan.

😀 Minusta kyllä käytetään aivan liian vähän hymiöitä. Niillä saadaan edes jotenkin hyvin alkeellisella tasolla ilmaistua motiiveja kommenttien takana 😛 Oikeasti kommunikointi tapahtuu juuri suureksi osaksi elekielellä. Pelkän tekstin lukeminen voi antaa väärän kuvan. Varsinkaan, kun ei muutenkaan ole paljoakaan tietoa persoonista nimimerkkien takana.

-10 XD

#436381 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

garageaholic kirjoitti: (21.11.2011 17:59:38)

garageaholic kirjoitti:

😀 Minusta kyllä käytetään aivan liian vähän hymiöitä.

-10 XD

Tämä on kyllä laajeman keskustelun paikka. Itse olen valmis jättämään lukijalle vastuun lukemastaan. Mutta ymmärrän myös sen, että kaikki eivät lukemaansa ymmärrä, ja että olen kuvitellut hymiöiden olevan juuri heille tarkoitettujen. Kuitenkin, jos hymiöt sallitaan jatkossakin, ne tulee ansaita.

Esimerkiksi jo joku on vetänyt turpaan kaveria, joka golf-foorumilla julkaisee kuvan Tigerin privaattilentokoneesta, ja kuvassa ei ole Tigerin kone, saa turpaanvetäjä vuoden ajan käyttää rajoittamattomasti hymiöitä. Jos kuvassa on oikeasti Tigerin kone, saa hymiöitä käyttää kaksi per postaus.

Uskoisin, että tällä mallilla saadaan foorumille uutta ryhtiä. Ja on itsestään selvää, että pisteitä jakaisivat yli kymmenen vuotta foorumilla hääränneet besserwisserit.

#436382 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

garageaholic kirjoitti:

😀 Minusta kyllä käytetään aivan liian vähän hymiöitä. Niillä saadaan edes jotenkin hyvin alkeellisella tasolla ilmaistua motiiveja kommenttien takana 😛 Oikeasti kommunikointi tapahtuu juuri suureksi osaksi elekielellä. Pelkän tekstin lukeminen voi antaa väärän kuvan. Varsinkaan, kun ei muutenkaan ole paljoakaan tietoa persoonista nimimerkkien takana.

-10 XD

Tämä menee vähän OT, mutta juuri siksi sopinee juuri tähän ketjuun. Meinaan vain, että tuo oman aiemmin postaamattoman postauksesi lainaaminen omaan postaukseesi on ihan… miten sen nyt sanoisi…. FART OUT ! Eiku FAR OUT !

#436383 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Johtaja XXL kirjoitti: (21.11.2011 20:00:16)

garageaholic kirjoitti:

😀 Minusta kyllä käytetään aivan liian vähän hymiöitä.

-10 XD

Tämä on kyllä laajeman keskustelun paikka. Itse olen valmis jättämään lukijalle vastuun lukemastaan. Mutta ymmärrän myös sen, että kaikki eivät lukemaansa ymmärrä, ja että olen kuvitellut hymiöiden olevan juuri heille tarkoitettujen. Kuitenkin, jos hymiöt sallitaan jatkossakin, ne tulee ansaita.

Esimerkiksi jo joku on vetänyt turpaan kaveria, joka golf-foorumilla julkaisee kuvan Tigerin privaattilentokoneesta, ja kuvassa ei ole Tigerin kone, saa turpaanvetäjä vuoden ajan käyttää rajoittamattomasti hymiöitä. Jos kuvassa on oikeasti Tigerin kone, saa hymiöitä käyttää kaksi per postaus.

Uskoisin, että tällä mallilla saadaan foorumille uutta ryhtiä. Ja on itsestään selvää, että pisteitä jakaisivat yli kymmenen vuotta foorumilla hääränneet besserwisserit.

IHAN SIJOILLEEN!!1

#436384 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johtaja XXL kirjoitti: (21.11.2011 20:00:16)

Keitä ne on? Löytyyks niistä joku lista? Tai oikeesti kuka tunnustautuu besserwisseriks?

#436385 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustelu eteneen vauhdikkaan analyyttisesti. Moderointiketjussa päästiin viestissä 9 hymiöihin ja viestissä 15 oikeanoppisiin lainauksiin. Seuraavaksi voitaisi käsitellä yhdyssanat, josta sujuvasti siirrytään isoihin kirjaimiin ja välimerkkeihin, niin eiköhän näillä neuvoilla varmasti saada tänne kunnon moderointi pikapikaa 😉

#436386 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    EFC

Asiaa!!

#436387 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    EFC

KL kirjoitti: (21.11.2011 17:54:35)

Tuo on toki yksi vaihtoehto. Tosin moisilla keskustelupalstoilla, joilla itse olen vieraillut, jäseniä on aika vähän ja kirjoituksia vielä vähemmän. Tyhmiä kysymyksiä kukaan ei kehtaa esittää eikä valtaväestöstä poikkeavia mielipiteitäkään.

Itse luen ja kirjoitan yhden automerkin kotimaisella jäsenpalstalla ja siellä kaikki esiintyvät omilla nimillään. Jo se estää suht tehokkaasti älyttömimmät kirjoitukset, mutta ei ainakaan minun mielestäni estä ns. tyhmien kysymysten esittämistä ja niihin asiallisen vastauksen saamista.
    Golfpisteen palstasta sen verran ,notta kyllähän täälläkin tuo Jäsen XXXL:n mainostama kymppikerho tuntee toisen kohtuu hyvin, kiitos Partin järkkäämien GPI-kisojen.

Toivottavasti en sohaise mehiläispesää, mutta oletteko huomanneet terävää (ja minusta osuvaa) moderointia tapahtuneen viimeaikoina toistuvasti. Minä ainakin olen. Hyvä!

(B-data-ts vääntöjä en seuraa ,notta niiden ylilyöntien moderointiin en osaa otta kantaa. Varmaan ihan julmetun hankalaa materiaalia moderaattoreille)

Henkka kirjoitti: (18.4.2012 7:34:37)
    Toivottavasti en sohaise mehiläispesää, mutta oletteko huomanneet terävää (ja minusta osuvaa) moderointia tapahtuneen viimeaikoina toistuvasti. Minä ainakin olen. Hyvä!

(B-data-ts vääntöjä en seuraa ,notta niiden ylilyöntien moderointiin en osaa otta kantaa. Varmaan ihan julmetun hankalaa materiaalia moderaattoreille)

Sama. Monta näppäimistölle oksentelua on lähtenyt bittihelvettiin kiitettävän nopeasti. Tätä toivoisi ehkä vielä läpinäkyvämmäksi, tiedottaa myös poistoista ja kirjoituskielloista.

EFC

Jaa jaa, tulee nykyään luettua vain muutama kerta viikossa niin eipä ole kerennyt huomaamaan moderointia, mutta loistavaa, jos sitä on.

Nimetön

EFC kirjoitti: (19.4.2012 20:22:56)

Jaa jaa, tulee nykyään luettua vain muutama kerta viikossa niin eipä ole kerennyt huomaamaan moderointia, mutta loistavaa, jos sitä on.

Moderointihan toimii, loistavaa GP. Siitäkin huolimatta, että oma erittäin upea kirjoitukseni Jypin mestaruuden kunniotusketjuun on poistettu. Toivottavasti koko aihe on upotettu Mariaanien hautaan.

Kualeppi kirjoitti: (24.4.2012 12:25:45)

EFC kirjoitti: (19.4.2012 20:22:56)

Moderointihan toimii, loistavaa GP. Siitäkin huolimatta, että oma erittäin upea kirjoitukseni Jypin mestaruuden kunniotusketjuun on poistettu. Toivottavasti koko aihe on upotettu Mariaanien hautaan.

Jugin lentokoneblogi kuuluisi samaan paikkaan, mutta mennään nyt askel kerrallaan.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #436376 kohteessaModerointi

Etusivu Foorumit Yleistä Moderointi