Aihe: Miten Monty välttää pullin? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Miten Monty välttää pullin?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Miten Monty välttää pullin?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 57)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Montyn swingiklinikan ohjeissa hän toteaa :’Unwinding the body creates the centrifugal force for a full release of hands, arms and clubhead.’ Joko Montyn käsitys termistä ’full release’ eroaa muiden alan ammattilaisten käsityksestä – tai kysymyksessä on tilanne jossa Monty sanoo meille hakkereille :’ don’t do as I do – do as I tell you!’

Niin sitä aluksi ihmetelinkin, että, kun hän todella vapauttaa täysin, niin miten se fade sinne ilmaantuu. Kyllä mielestäni Montylla jos kenellä on full release, mutta swingin rata on vaan NIIN toinen kuin muilla.

Toinen, jolla bäckswingi on Montymäinen, eli käsillä suoraan ylös on F. Couples, joka kyllä lienee draw-miehiä, mutta siis swingiltään samalla tavoin pysty, vapaa ja letkeä ja pallo todella saa kyytiä.

Molemmilla swingi on kestänyt ikää hyvin, vaikka Couplesilla taitaa olla aikalailla epävakaata menoa, mutta kun katsoo kavereiden ikää (couples syntynyt kai 50-luvulla) niin hyvin meni majoreissa. Molemmat sedät olivat tosi lähellä Major-voittoa kuluvalla kaudella ja itseni kävi kyllä enemmän sääliksi couplesia Mastersissa huonon putin vuoksi, kuin esim. Montyä saatika Mickelsonia U.S. Openissa.

draiviratkaisee kirjoitti: (6.12.2006 19:31:16)
    Toinen, jolla bäckswingi on Montymäinen, eli käsillä suoraan ylös on F. Couples, joka kyllä lienee draw-miehiä, mutta siis swingiltään samalla tavoin pysty, vapaa ja letkeä ja pallo todella saa kyytiä.

Molemmilla swingi on kestänyt ikää hyvin, vaikka Couplesilla taitaa olla aikalailla epävakaata menoa, mutta kun katsoo kavereiden ikää (couples syntynyt kai 50-luvulla) niin hyvin meni majoreissa.

Fredi on kyllä ihan puhdas feidipelaaja enkä luonnehtisi peliäkään mitenkään epävakaaksi. Selkäongelma pitävät miehen lähes kokonaan poissa rangelta, mutta aina kun vaivautuu tourille pelaamaan, tekee cutin ja keikkuu ihan kärjen tuntumassa.

Backsvingit ovat miehillä kyllä saman tyyppiset samoin kuin tulo palloon, mutta follow through on Fredillä flatimpi eikä vartalo pysyy suorassa, vastoin kuin Montyn ’reverse C’.

Mitähän ’full release’ mahtaa tarkoittaa?

fukke diise saisse kirjoitti: (6.12.2006 23:40:29)

Fredi on kyllä ihan puhdas feidipelaaja enkä luonnehtisi peliäkään mitenkään epävakaaksi. Selkäongelma pitävät miehen lähes kokonaan poissa rangelta, mutta aina kun vaivautuu tourille pelaamaan, tekee cutin ja keikkuu ihan kärjen tuntumassa.

Backsvingit ovat miehillä kyllä saman tyyppiset samoin kuin tulo palloon, mutta follow through on Fredillä flatimpi eikä vartalo pysyy suorassa, vastoin kuin Montyn ’reverse C’.

Mitähän ’full release’ mahtaa tarkoittaa?

Niin katselin Couplesin swingiä Golfdigestiltä ja siinä näytti, kuin olisi lyönyt drawn, eli sen ’parempaa’ tietoa ei asiasta itselläni ole.

’full releasen’ käsitän tarkoittavam vain sitä, että vapauttaa mailan ilman pidäkkeitä, ainakin niin, että kädet ovat täysin rennot, kuten Montyllä. Mutta koska Monty itse termiä käytti ja kysyjä lienee swingiasioista perillä, niin kiinnostuneena kuuntelen mitä itse sillä ymmärrät.

ts

Niin.. saattaiskohan tällä olla jotain tekemistä tuon paljon puhutun käsien liikenopeuden muutoksen kanssa.

Eli Monty säilyttää käsien liikenopeuden monellakin tuossa videossa näkyvällä liikkeellä, eikä päästä siten mailan lapaa vapautumaan, vaan pikemminkin vapauttaa koko mailan ja kädet yhdessä läpi osuman. Kun käsien liikenopeus ei hidastu niin vahvasti osumaan tultaessa, ei myöskään mailan lapa ulommalla kehällä pyri sulkeutumaan.

Fade ja Pullhan ovat saman liikeradan tuotteita, joissa ainoa ero on tuo lavan asento. Lavan asentoa pystyy manipuloimaan joko tuolla esittämälläni tavalla, tai sitten käsien kiertoliikkeellä. Itselle ainakin tuo käsien ja gripin nopeuden säilyttäminen läpi osuman on se helpompi tapa tuottaa hallittu fade.

ts kirjoitti: (7.12.2006 8:49:12)

Eli Monty säilyttää käsien liikenopeuden monellakin tuossa videossa näkyvällä liikkeellä, eikä päästä siten mailan lapaa vapautumaan, vaan pikemminkin vapauttaa koko mailan ja kädet yhdessä läpi osuman. Kun käsien liikenopeus ei hidastu niin vahvasti osumaan tultaessa, ei myöskään mailan lapa ulommalla kehällä pyri sulkeutumaan.

F.

Aivan, mutta siis sanot, ettei päästä mailan lapaa vapautumaan. Menee saivarteluksi, mutta eikös ole niin, että tuolla liikeradalla ja swingillä maila vain ei vapaudu samalla tavoin , kuin voimakkaampaa krossausta vaativassa swingissä. Siis pidättelyä ei tarkoituksella tapahdu.

draiviratkaisee kirjoitti: (7.12.2006 9:31:38)
    Aivan, mutta siis sanot, ettei päästä mailan lapaa vapautumaan. Menee saivarteluksi, mutta eikös ole niin, että tuolla liikeradalla ja swingillä maila vain ei vapaudu samalla tavoin , kuin voimakkaampaa krossausta vaativassa swingissä. Siis pidättelyä ei tarkoituksella tapahdu.

Riippumatta siitä, onko release vapauttamista vai aktiivista toiminta, se ei kuitenkaan yksin riitä sulkemaan (kääntäämään kohteeseen päin) lapaa. Siihen tarvitaan aina joku määrä pituusakselin ympäri pyörivää kiertoa (krossaus, taitto, hartioiden avaus, tms.). Esim. power fadessa svingi ajoitetaan optimaalisesti ja rannekulma avautuu viime hetkellä ja tehokkaasti, mutta lapa voi jäädä auki, kuten esim. Montylla.

Niinpä, muttei ole mitenkään helppoa swingata ilman pituusakselin ympäri tapahtuvaa liikettä: Itse asiassa taitaa olla melko mahdotonta ja kaikkia sellaisia pyrkimyksiä pidetään usein huonona swingaamisena.

No, tekipä Monty nyt mitä hyvänsä, on kuitenkin hyvä huomata, että swingata voi monella tapaa ja ainakin itse mielelläni löytäisin hyvän ja varman faden, kun tuo draw, johon ’oikeaoppinen’ swingaaminen johtaa on kyllä inhottava lyönti griinille lähestyttäessä. Itselläni se ainakin usein karkaa pitkäksi ja vasemmalle. Silloin joskus kun en mitään yrittänyt ymmärtää vaan annoin vaan palaa, niin fadeja tuli tuon tuostakin, mutta eipä enää.

Kuitenkin on mukavampi pelata kun ymmärtää, mitä on tekemässä ja siksi tämä faden mekaniikka kiinnostaakin.

draiviratkaisee kirjoitti: (7.12.2006 11:02:27)
    Silloin joskus kun en mitään yrittänyt ymmärtää vaan annoin vaan palaa, niin fadeja tuli tuon tuostakin, mutta eipä enää.

No tää on just se nuoren golffaajan kehityskaari. Ensin opitaan lyömään palloa hyvin ja neutraalisti sen kummemmin ajattelematta. Sitten aletaan harjoittelemaan tietoisesti ja yrittämään tiettyjen ’yleisten svingiperiaatteiden mukaan’. Niissä ihannoidaan drawta, joka onnistuu passivoimalla alavartaloa (lantiota) ja kompensoimalla ylävartalolla/käsillä/ranteilla. Ihminen ajautuu tämän tyyppiseen kehitykseen tahtomattaan ja tietämättään. Osumiin tulee pikkuhiljaa epäpuhtautta, alakierteet ja lobbilyönnit tulevat vaikeimmiksi ja yleinen kyky lyödä erikoislyöntejä heikkenee. Draiveihin tulee blokkeja ja lyöntopelkoa vähän mailalla kuin mailalla (huom tämä on vain arvuuttelua).

Ehdotus: Ala voimistamaan lantioliikettä ala Ben ja pelaamaan osuma-alueella ’heel past the toe’ ei siis ’toe past the heel’. Karrikoiden sanottuna, opettele taas pelaamaan palloa alavartalolla vasemmalle, ylävartalolla ei ollenkaan ja käsillä/ranteilla oikealle.

Noin muuten: näistä asioista on syksyn mittaan jauhettu aika paljon parissakin ketjussa, joten kiinnostuneet lukekoot sieltä.

Juuri näin on mennyt kuin sanoit. Täytyypä tosiaan treenailla. Ongelma vain on se, että ’heikompiin’ lyönteihin, jos nyt fadesta voi sellaista nimeä käyttää, on vaikea saada sellaista vahvuuden ja hallinnan tunnetta kuin näihin vahvempiin, lyönteihin.

Toisaalta tosiaan lähipeli ja luovuus heikkenevät juuri kuten sanoit kun pyrkii oikeaan suoritukseen.

Monty onnistuu tuossa kontrolloinnissa, mutta taitaapi olla melkoisen luontainen rytmi ja tatsi kaverilla.

Pitäisi varmaan antaa palaa pelkäämättä, vaikkei ihan sisäistäisikään suoritustaan, mutta toisaalta kyllä riskit kasvavat kun osuma viivästyy tai lantio viuhuu edellä. Rytmi on ratkaiseva ja se on päivästä kiinni. Peli kuitenkin perustuu varmuuteen ja toistettavuuteen ja sitä tässä on metsästetty, mutta peli on kyllä kadottanut loistokkuuttaan ja iloaan.

Toinen juttu on se, että itse en näe draw-lyöntejäni etukäteen hyvin. on vaikea tähdätä ja hyökätä lipulle. draivit ovat varmistuneet, eikä blokkeja juuri tule, mutta kuten olen sanonut, griinit löytyvät huonommin (kun paikoille pääsee).

No treeniä ja päätöksiä talvella, niin ensi kaudella sujuu:)

ts

Nii… minä kun oon aina ollu sitä mieltä, että yhellä lyönnillä, eikä edes yhellä swingillä pärjää. Jos oikeesti hyvää Golfia aikoo pelata, pitää olla monipuolisuutta. Pitää pystyä lyömään draw voimantuoton tarkoituksissa ja fade tarkkuuslyöntinä, matalina ja korkeina.
    Hallitsemaan jopa alakierteen määrää ja mitähän kaikkia noita olikaan.

Ainii.. Fukkelle terveisiä. Olin tänään juttusilla rouvas entisen työkaverin kanssa 🙂

Ihan vaan tuolta mentaalicornesta lainaten tuli mieleen tätä keskustelua lukiessa..

’..jos golfari yrittää muistaa lyödessään kaikki mahdolliset ohjeet mitä hän on saanut tai lukenut (kuten esim. pidä pää paikallaan, pidä vasen käsi suorana, tee täysi hartiakierto, nosta lantiota, säilytä vartalon kulmat jne.) voi hän olla onnekas, jos pystyy edes tekemään backswingin. Hän sanoo, että golfarilla pitää olla mielessään vain yksi ajatus ja se on swingata mailanpäätä..’

Meikäläisellä on helpottanut ahistus ja pää tyhjenee sopivasti lyödessä tällä periaatteella..puhumattakaan että rentous lisääntynyt eksponentaalisesti. Harjoitellessa kyllä tulee mietittyä kaikkea mahdollista ja yhtä aikaa..

ts kirjoitti: (7.12.2006 22:46:50)
    Nii… minä kun oon aina ollu sitä mieltä, että yhellä lyönnillä, eikä edes yhellä swingillä pärjää. Jos oikeesti hyvää Golfia aikoo pelata, pitää olla monipuolisuutta. Pitää pystyä lyömään draw voimantuoton tarkoituksissa ja fade tarkkuuslyöntinä, matalina ja korkeina.
    Hallitsemaan jopa alakierteen määrää ja mitähän kaikkia noita olikaan.

Niin varmaan, mutta toistaiseksi kohdallani on todella kyse eri swingeistä, ei esim. gripin muuttamisesta siten, että tulee draw tai fade (kuten Monty on sen todennut tekevän)

Sitäpaitsi sitä perusswingiä tässä haetaan, eli sitä ns. varminta lyöntiä. Onhan sellainen ammatilaisillakin.

Ja seuraavalle kirjoittajalle rentoudesta, että harjoittelun tavoitteena ainakin itselläni on se, että voisi keskittyä sitten itse peliin, kun sen aika tulee. Eli kovasti oikeassa olet. Mutta ’vapaalle’ ei voi hyvin tuloksin päästää jos ei tiedä, mitä tekee.

Jossain kohdassa tätä ketjua joku sanoi että joillakin ammattilaisilla on ongelmia lyödä halutessaan fadea. Tätä on kyllä vaikea uskoa sillä jopa minä pystyn lyömään tarkoituksellista fadea ja minä sentään pelaan vain nelosen händärillä. Tämän ainakin itse teen followthroughlla jossa oikea käsi kääntyy vasemman alle eikä päälle (niin kuin normaalisti). Tai tämä on se mielikuva, mutta ei kai nyt swingiä aleta muuttamaan kierteen takia mitä haluaa lyödä?

Draw puolestaan on huomattaavasti vaikeampi lyödä tai paremminkin kontrolloida sen määrää, tuo ylempänä käyttämäni fade-lyönti nyt ei juurikaan voi slaissiksi kääntyä mutta drawta yritettäessä on kyllä aina hookin vaara olemassa.

Marc67 kirjoitti: (8.12.2006 1:15:50)
    Ihan vaan tuolta mentaalicornesta lainaten tuli mieleen tätä keskustelua lukiessa..

’..jos golfari yrittää muistaa lyödessään kaikki mahdolliset ohjeet mitä hän on saanut tai lukenut (kuten esim. pidä pää paikallaan, pidä vasen käsi suorana, tee täysi hartiakierto, nosta lantiota, säilytä vartalon kulmat jne.) voi hän olla onnekas, jos pystyy edes tekemään backswingin. Hän sanoo, että golfarilla pitää olla mielessään vain yksi ajatus ja se on swingata mailanpäätä..’

Meikäläisellä on helpottanut ahistus ja pää tyhjenee sopivasti lyödessä tällä periaatteella..puhumattakaan että rentous lisääntynyt eksponentaalisesti. Harjoitellessa kyllä tulee mietittyä kaikkea mahdollista ja yhtä aikaa..

Olen kyllä siinä uskomuksessa, että jokainen tänne kirjoitteleva ymmärtää olla kelaamatta näitä pelikierroksen aikana. Onhan se ihan selvää, että pää menee sekaisin, jos kaikkia juttuja miettii yhtäaikaa. Ei kukaan kuitenkaan voi 30 vuotta pelkästään svingata mailanpäätä.

januz kirjoitti: (8.12.2006 9:07:59)
    Jossain kohdassa tätä ketjua joku sanoi että joillakin ammattilaisilla on ongelmia lyödä halutessaan fadea. Tätä on kyllä vaikea uskoa sillä jopa minä pystyn lyömään tarkoituksellista fadea ja minä sentään pelaan vain nelosen händärillä.

No Johnny Miller ei osaa. Silloin 20 vuotta sitten kun JM oli Espoossa antamassa klinikkaa, mies pisteli vain pelkkää drawta. Joku pyysi lyömään feidin, mutta JM ei suostunut, vaan sanoi ettei osaa. Mies olikin sitten uransa ehtopuolella, eikä koommin voittoja kalastellut. Nyt on ’kaikkien pelaajien vihaama’ kommentaattori.

Mutta useissa yhteyksissä JM korostaa voimakasta polvien sivuliikettä, jossa kädet putoavat nopeasti (liikaa) sisäradalle, siitä edelleen krossi päälle ja hukki on valmis (vielä vasen käsi koukussa osumahetkellä). Tyypillinen draw-fani. Ja lyöntipelko.

ts

januz kirjoitti: (8.12.2006 9:07:59)
    J Tai tämä on se mielikuva, mutta ei kai nyt swingiä aleta muuttamaan kierteen takia mitä haluaa lyödä?

Draw puolestaan on huomattaavasti vaikeampi lyödä tai paremminkin kontrolloida sen määrää, tuo ylempänä käyttämäni fade-lyönti nyt ei juurikaan voi slaissiksi kääntyä mutta drawta yritettäessä on kyllä aina hookin vaara olemassa.

Kylläpä siinä taitaa joutua swingiä muuttamaan aika tavalla jos haluaa erilaisen lennon pallolle. Drawn ja Faden lähtösuunta kun on jo täysin eri puolella kohdelinjaa.

Golf pelinä on täynnä erilaisia lyöntejä jotka ovat seurausta erilaisista liikkeistä. Ulkoa päin erot voivat olla vähäisiäkin, mutta hermotuksen kannalta jokainen erilainen lyönti on varmasti erilainen. Sen takia sitä pitäisi myös opetella enemmän syyn ja seurauksen tutkimisen kautta, kuin etsimällä yhtä pyhää swingiä. Ei ole virheitä, on vain swingi ja siitä seurauksena pallon lento. Slicekin voi usein olla tarpeellinen osata.

Hih… hymyilytti nuo jossain lainatut ’pidä pää paikallaan ja vasen käsivarsi suorana’ Todellakin, ainakin jos näitä kahta koittaa kierroksella muistaa, ei voi ainakaan tehokkaasti palloon osua 🙂

No minä ainakin käsitän ’swingin muuttamisella’ jotain isompaa kuin käsien manipuloimista osuman läpi tai stanssin ja gripin säätelyä. Sama swingi se siltikin on ainakin minun mielestä.

ts

januz kirjoitti: (8.12.2006 10:58:22)
    No minä ainakin käsitän ’swingin muuttamisella’ jotain isompaa kuin käsien manipuloimista osuman läpi tai stanssin ja gripin säätelyä. Sama swingi se siltikin on ainakin minun mielestä.

Suurin osa on juuri tuota mieltä. Sitten on se pieni joukko, joka on ymmärtänyt asian toisin ja pelaavat oikeaa kilpagolfia.

ts kirjoitti: (8.12.2006 11:03:55)

Suurin osa on juuri tuota mieltä. Sitten on se pieni joukko, joka on ymmärtänyt asian toisin ja pelaavat oikeaa kilpagolfia.

LOL

niin no monien ammattilaisten nettisivuilla on alasivu my swing tai vastaava. Siis ei My swings:)

Niin ei taida muuten olla Mickelsonillekaan noi kierteet ihan helppoa kauraa:)

Ongelma taitaa olla vain toisen suuntainen, kuin on ollut puhe. Onhan se sitäpaitsi selvä, että aina toinen kierre on luontaisempi kaikille huipuillekin ja ainakin kovassa paieessa voi olla, ettei lyönnit irtoa niin kuin haluaisi. Ja usein myös vähän vähemmän kovassa…

ts

draiviratkaisee kirjoitti: (8.12.2006 12:22:23)

niin no monien ammattilaisten nettisivuilla on alasivu my swing tai vastaava. Siis ei My swings:)

Niinhän se on. Kulttuuri lajin ympärillä kun on kovin swingikeskeinen.

Sitten kun pelureiden kanssa keskustelee, tai paljon juttuja lukee, ymmärtää kuinka paljon muutoksia he tekevät erilaisiin lyönteihin. Erilaisiin lyönteihin, puhutaan sitten vertikaalisen tai horisontaalisen tulokulman muutoksista, suurin osa muuttaa swingiään backswingin ensimmäistä liikettä myöten, joka tietty ohjaa kaikkea loppua tuossa ketjussa tapahtuvaa.

Varmasti jokaisella huipulla on se ’oma swinginsä’ jota käytetään aina kun ei erikoisempaa tarvita. Moni heistä on kuitenkin päätynyt tuohon valintaansa monipuolisuuden ja erilaisten lyöntien kokeilun kautta. Päätyneet sitten käyttämään perustilanteessa itseään eniten miellyttävää vaihtoehtoa.

Niin se varmaan menee, mutta eihän ne tosiaan mitään lyöntikoneita ole. sitä nyt ehkä yritin ajaa takaa, että siis kaikilla on omat heikkoutensa ja se jolla niitä on vähiten yleensä pärjää.

Palliin pitää aina saaha kierre:

14-1b Ball must survive
    The ball must be applied with proper spin no matter measured in any axis since there is no single direction. Otherwise the balata would blow.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 57)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #246719 kohteessaMiten Monty välttää pullin?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Miten Monty välttää pullin?