Aihe: Miten miellätte lyömisen - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Miten miellätte lyömisen

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Miten miellätte lyömisen

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • siitä lähtien kun lueskelin Hoganin kirjaa ensimmäisen kerran ja näin siellä kuvan, jossa hän vertaa swingaamista koripallon tms. heittämiseen kohti kohdetta, olen jäänyt pohtimaan tuota pallon kohteeseen (golfmailalla) lyömisen yhteyttä ns. luontaiseen heittoliikkeeseen. On selvää, että lyötäessä pingismailalla tai vaikkapa tennismailalla on liike melko lailla helppo mieltää, koska niin paljon se muistuttaa ihan tavallista pallonheittoa, mutta voiko golflyöntiä ajatalla samalla tapaa vai onko se vain haitallista oikean tekniikan saavuttamiseksi. Toisin sanoen tulisiko lyötäessä unohtaa kokonaan ns. normaali pallonheitto tai lyönti (esim. tennis) ja käsittää koko juttu aivan omaksi hommakseen, jossa mailaa swingataan ja maila tekee työn – eli työn josta ei välttämättä kauheasti aina tajua, mutta pallo lentää…

draiviratkaisee kirjoitti: (5.5.2007 16:05:12)
    siitä lähtien kun lueskelin Hoganin kirjaa ensimmäisen kerran ja näin siellä kuvan, jossa hän vertaa swingaamista koripallon tms. heittämiseen kohti kohdetta, olen jäänyt pohtimaan tuota pallon kohteeseen (golfmailalla) lyömisen yhteyttä ns. luontaiseen heittoliikkeeseen.

On selvää, että lyötäessä pingismailalla tai vaikkapa tennismailalla on liike melko lailla helppo mieltää, koska niin paljon se muistuttaa ihan tavallista pallonheittoa, mutta voiko golflyöntiä ajatalla samalla tapaa vai onko se vain haitallista oikean tekniikan saavuttamiseksi.

Toisin sanoen tulisiko lyötäessä unohtaa kokonaan ns. normaali pallonheitto tai lyönti (esim. tennis) ja käsittää koko juttu aivan omaksi hommakseen, jossa mailaa swingataan ja maila tekee työn – eli työn josta ei välttämättä kauheasti aina tajua, mutta pallo lentää…

Ennen kaikkea kannattaa unohtaa kaikki tuollainen ajattelu. Kävellä pallolle, miettiä matkalla tilanteeseen sopiva lyönti, nähdä se lyönti mielessään, jonka jälkeen pää tyhjänä pallolle, paalo ilmaan ja lipulle/väylälle.

Oon itekkin törmänny useempaan otteeseen swingin vertausta esim pallon heittoon. Ja nimen omaan Baseball-tyyppiseen pallon heittoon…..eli sellaseen joka heitetään tosta ikäänku sivulta. Paljon samoja elementtejä….painonsiirto, vartalon kierto, jonkulainen pivotti, saatto…jne.
    Sitä en tiiä kuinka paljon noita yhteneväisyyksiä kannattaa sen syvällisemmin pohtia. Enemmänkin oon huomannu niitä käytettävän sellasina selkeyttävinä esimerkkeinä.

Varmasti siinä lyöntivaiheessa pitäisi nuo asiat unohtaa kutakuinkin kokonaan. Mut sehän ei tarkota sitä, ettei tajuaisi mitä siinä ollaan tekemässä….toivottavasti ainakin näin.. ;).

Varmuudella pelatessa ei muuta kannatakkaan miettiä mitä Banzai jo sanoi, mutta itse tuen tuotta heittämisteoriaa. Tietysti vain harjoittelumielessä. Mielikuvat on tärkeitä.

Ei varmaan kaikilla toimi, mutta koittakaapa lähipelialueella seuraavanlainen treeni. Vaikka korin verran:

Kymmenen chippiä eri etäisyyksiltä lipulle, normaalein rutiinein.

Kymmenen chippiä eri etäisyyksiltä, niin että ennen jokaista chippiä ensin kaksi kertaa pallo alakautta mahdollisimman lähelle lippua.

Väittäisin että jälkimmäinen tapa antaa paremman tuloksen.

Kyllä ainakin minusta ajatus ’pehmeistä käsistä’ on paljon helpompi hahmottaa. Jotenkin tuntuu että ei sitä palloa tarvitse lyödä lainkaan. Se vaan menee, senkun heilauttaa ja päästää. Ihan kuin heittäessäkin. Varmuudella tämän treenin on jo joku aiemminkin keksinyt, että luulisin jonkun muunkin tukevan tuota. Tai jos ei, sitten se on selitys miksi chippaamiseni on edelleen surkeaa. Mutta ihan kokeilemisen arvoinen mielikuvatreeni. Sehän se on ainut millä klubituuppari (minä) voi tulostaan parantaa; Saamalla oikeat mielikuvat oikeihin aikoihin, oikeisiin paikkoihin. Tosin toimii todennäköisesti ainoastaan klubituuppareilla. Tasokkaammat pelaajat lienevät jo töksäytyksensä mielikuvat vakiinnuttaneet ja todennäköisesti saavat pallon huomattavasti lähemmäksi reikää mailalla mitä heittämällä. Toisin kuin minä.

Teoriaa on pakko tukea se että parin kymmenen ’harjoituspallon’ jälkeen pallon saa paljon paremmalla prosentilla lipun viereen heittämällä mitä mailalla. Sama heitto pitäisi vaan saada siirrettyä mailaan.

Pitääpä oikein tilastoida asia seuraavalla lähipelitreenillä. Olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin tuloksia, kummalla tavalla pääsee lähemmäksi lippua. Väittäisin että suhteesta on hyvin helppo päätellä aika tarkalleen HCP.

Niin ja ’lähipeliheittotreenissä’ puhun siis _alakautta_ heittämisestä. Tai kierittämisestä. Miten sitä nyt sitten haluaakaan kutsua.

Heiton liittämisen swingiin olenkin sitten jo jyrkkä ehkä. Tai ainakin jyrkkänä Ö:nä.

Voi siinä lyödessä esimerkiksi ajatella oikean käden liikettä, joka muistuttaa ’leivän heittämistä’. Eli littanan kiven heittämistä veteen. Jos niitä vertaa, niin huomaa että backswingin ja downswingin alut muistuttavat sitä liikettä.

Mä en kyllä osaa kuvitella yhteyttä kivien, pesä- tahi keilapallojen tai muiden projektiilien nakkelun ja golflyönnin välillä. Kun täsä lajissa kuitenkin se maila ja siitäkään en kykene tekemään rinnastuksia esim. pesäpallomailaan – siinä kun ei ole lapaa. Lyönti on lyönti. Mielikuvitukseton tyyppi on hän. Ja sen näkee händäristä kyllä.

Eiköhän Hogan hae tällä vertauksella sitä, että esim. koripallon heittämisessä ajatuksissa ennen heittoa on juuri se kori jonne se pallo pitäisi upottaa eikä suinkaan itse pallo. (Vai tunnustaako joku koripalloa heittäessä ajattelevansa palloa eikä koria?) Näin pitäisi juuri olla myös golf lyönnissä. Eli ennen lyöntiä ajatuksissa pitäisi olla se kohde jonne pallonsa haluaa, kuten griini tai kohta väylällä. Usein klubipelaajilla taitaa vain olla ajatuksissa se pallo, ’tohon pitäisi nyt osua mahdollisimman hyvin’, eikä se varsinainen kohde.

Eli kuten Banzai jo totesikin niin pää vain tyhjäksi tekniikoista ja ajatuksissa tunnet vain hyvän osuman fiiliksen ja näet vain sen kohteen jonne pallosi haluat.

Minulla on tämän kevään aikana muuttunut lyönnin mielikuva totaalisesti. Syy siihen on muutamassa muutoksessa:

Polvien vähäinen koukistaminen, eli jalkojen lähes suorana pitäminen
    Ylävartalon voimakas taivutus eteen ja takapuolen taakse vetäminen
    Painopisteen siirtäminen enemmän päkiöille
    Lantion hienoinen siirto vasemmalle alkuasennossa ja vastaavasti painopisteen kompensointi oikealla hartialla – ajatellen kuvitteellista vartalon keskiviivaa.
    Hartiakierron korostaminen
    Vähäisempi painopisteen siirto
    Fukken sanoja lainaten ”clearing hips”, eli lantiokierto osuman jälkeen korostetusti (sitä kai hän tarkoitti, tarkoittihan 🙂

Alkuasennon muuttumisen myötä backswingiin lähtö tuntuu luonnolliselta ja mailan liikkeeseen saa ihan uutta laajuutta. Lisäksi timing tuntuu luonnollisemmalta. Lantion kiertoliikettä ennen osumaa ei tarvitse erikseen miettiä. Se tapahtuu kuin itsestään.

Mielikuva osumasta on kirkkaana päässä ja lantion ja käsien yhteistyö luo eräänlaisen ”heittomielikuvan”. Tuntuu kuin viskaisi pallon menemään.

Lisäksi kun alkuasento ei ole symmetrinen, eli toinen painopiste on vasemmassa lantiossa ja toinen oikeassa hartiassa, niin mailan asento on valmiiksi aggressiivisen vino. Paine palloon syntyy helposti ja varsinainen heilahdus rinnan editse tapahtuu vasta osuman jälkeen… lapa kiertyy itsestään.

Vielä kun tuon saa riittävän toistettavasti, niin ongelma on enää lähipelissä 🙂

Allekirjoitan siis tuon mielikuvan ”heitosta”.

Tuossa voipi olla (ja on) väärin tehtyjä asioita, mutta toimii so far ja mieli on hyvä.

Kaivellaan nyt tämä ketju ajantasalle…

Mites sellan mielikuva, kun kivellä ’leipien heittäminen’..?? Eli siinähän tuo oikea olkapää lähtee samaan tapaan kun golf-swingissä planea ’alas, ulos ja eteen’.

Scoop postasi tuossa toisessa ketjussa videon Furykin omintakeisesta swingistä. Siinähän Jimin hartiat on osumassa kääntynyt jo reippaasti kohdelinjasta auki. Kun yleisestihän kai ajatellaan, että tuon linjauksen olisi hyvä olla kutakuinkin square osumassa.

…niin sitä vain, että tuolla oikean hartian/olkapään kulkemisella oikeaoppisesti planea alaspäin pystytään ehkäsemään tota hartioiden liian ’flattia’ kiertoa, ja sen mukana tuomia miss-hittejä.

El ninó kirjoitti: (29.5.2007 13:22:32)
    Mites sellan mielikuva, kun kivellä ’leipien heittäminen’..?? Eli siinähän tuo oikea olkapää lähtee samaan tapaan kun golf-swingissä planea ’alas, ulos ja eteen’.

Itse vierastan tuollaisia mielikuvia siksi, että niissä ei oteta huomioon swingiin liittyviä rajoitteita, ja se jättää tilaa väärinymmärrykselle/-toteutukselle. Kun heität kivellä leipiä, vasen puoli tekee jotain ihan muuta kuin mitä golfswingissä (kokeilepa heittää leipiä oikealla kädellä, kun pidät vasemmalla ranteesta kiinni…). Ao. mielikuva saattaa auttaa ymmärtämään oikean olkapään linjan dsw:ssä, mutta vasen puoli unohtuu. Tuosta saattaa helpostikin seurata se, että vasen karkaa teille tietymättömille. Tai sitten ei.

Mitä jos niittäis viiikatteella heinää? 😉

Taitavat niittäessä liikeradat olla aika lailla erilaiset ja ainakin normaaliotteessa kädet erillään toisistaan välineessä kiinni. Tarkoitus on kai lakaista laajalla liikeradalla lähellä maata eikä vain hetkellisesti kohdata maan pinta. Mutta en minä oikeasti tiedä, kun olen vain rohkeasti katsonut sivusta moista touhua. Olisi varmaan näyttänyt vielä hurjemmalta, jos tekijä olisi nostanut välineen vaakasuoraan päänsä päälle ennen varsinaista heilautusta.
    Mistä ajatus juoksikin samuraimiekan sivallukseen, mitä en, onneksi, ole nähnyt luonnossa ikinä. Mutta leffoissa totta kai, Kill Billit jne. siinä taidetaan käyttää ranteitakin. Mutta ei kai se yleensä sovellu golfswingiksi. Ainakaan jos ei ole ne jaappanilaiset helyvehkeet.
    Viisi vuotta sitten tein remonttia kotona ja omana osuutenani purin kellarin lattiat ja raput pääosin lekalla. Rappuja purkaessa joutui välillä lyömään myös sivuttain alakautta. Silloin huomasin, että golfswingimäinen liike oli kaikkein tehokkain. Joutui tosin puristamaan varresta hieman vielä kovemmin kuin mailasta. Sinä kesänä en ehtinyt golfin pariin kokeilemaan tuon mielikuvan toimivuutta ja sittemmin sekin on unohtunut.

Old John Joseph kirjoitti: (29.5.2007 15:13:22)
    Taitavat niittäessä liikeradat olla aika lailla erilaiset

Niinpä, pointtini oli juuri tuo. Helposti tarjotaan metaforaa työkaluksi, vaikka itse metaforan sisältämä liikerata on samalla tavoin oma juttunsa. Ihan yhtä hyvin voisi noviisiniittäjälle tarjota ohjeeksi, että heilauttelet sitä viikatetta ihan niin kuin heiluttelisit golfmailaa… Kivenheitto-metaforaa en tässä yhteydessä (niittäminen) tosin suosittelisi – voisi tulla ruumiita…

Minä opettelin aikanaan golfin alkeet täällä voimakkaasti kehutun David Leadbitterin kirjan ’101 Faults and Fixes of golfswing’ (tai jotain sinne päin) avulla. (Tätä seikkaa olen nyt oppinut käyttämään hyvänä selityksenä kaikille ongelmilleni, koska ilmeisesti onnistuin omaksumaan vain sen ensimmäisen osan.)
    Leadlager käyttää ko. kirjassa mielikuvina muun muassa baseball-swingiä, joka lienee jenkeille tutumpi kuin meille, sekä kirveen iskua silloin kun yritetään kaataa puuta kirveellä. Molemmissa olisi kai hyvä käyttää vartalon kiertoa voiman tuottoon sekä pyrkiä kiihtyvään liikkeeseen nk. impactiin asti.

Old John Joseph kirjoitti: (29.5.2007 15:32:51)
    Leadlager käyttää ko. kirjassa mielikuvina muun muassa baseball-swingiä, joka lienee jenkeille tutumpi kuin meille, sekä kirveen iskua silloin kun yritetään kaataa puuta kirveellä. Molemmissa olisi kai hyvä käyttää vartalon kiertoa voiman tuottoon sekä pyrkiä kiihtyvään liikkeeseen nk. impactiin asti.

Nää onkin hauskoja sikäli, että kummassakaan ei käytetä rannerotaatiota (poislukien ammattilaisbaseballpelaajat), vaikka Leadporter itse lienee koko tumbs up-thumbs up -sloganin äiti.

Vielä tuosta kirjasta: Nimi osoittaa hyvin perimmäisen ongelman (onneksi eivät sopineet kirjan nimeksi 1001 faults and fixes…). Toivottavasti Leadtripelillä ei ole tuossa quick fix-tohinassa mennyt fault & fix-taulukon sarakkeet epäsynkkaan…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #239952 kohteessaMiten miellätte lyömisen

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Miten miellätte lyömisen