-
JulkaisijaArtikkelit
-
terve! minua kiinnostaisi tietää, millä perusteella seurat määrittelevät käsitteen juniorit. koskeeko kaikkia seuroja 18 vuoden maaginen raja? tultuaan täysi-ikäiseksi golfin pelaaminen helpottuu useilla ex-junioreilla ajokortin saamisen myötä – niin myös minulla. mielestäni on täysin kohtuutonta olettaa, että 18-vuotias vastaa samaa kuin 50-vuotias. niin, molemmathan maksavat samat hinnat, vaikka 18-vuotias ei yllä lähellekään samalle taloudelliselle tasolle kuin 50-vuotias. muistan joskus oman kotikenttäni puhuneen omissa kilpailluissaan juniorirajan olevan 21 vuotta. mielestäni käsitettä juniori pitäisi käyttää 18 ikävuoteen asti ja sen jälkeen ottaa käyttöön jonkin asteinen siirtymäaika, kuten esimerkiksi useissa helsingin kaupungin liikuntapaikoissa on. luokitellaan 18-25-vuotiaat opiskelijoiksi ja suodaan heille samat mahdollisuudet kuin junioreillekin – tai vaihtoehtoisesti opiskelijaikärajaa voitaisiin nostaa, jos asianosaisella on esittää voimassa oleva opiskelijakortti. yhteiskunta haluaa nähdä 18-vuotiaan kokonaisvaltaisena jäsenenään. tämä yhteiskunnan suoma jäsenyys ulottuu valitettavasti golfiinkin. rehellisyyden nimissä 18-vuotias ei vielä ole niin taloudellisesti riippumaton, että pystyisi maksamaan 50 euron pelimaksun ja vielä mahdollisen lounasmaksun. kaiken maailman golfpisteen kanta-asiakaskortit lakaisevat ongelmat maton alle piiloon, mutteivat kuitenkaan poista ongelmia kokonaan. 18-vuotiaalle ylikalliilla golfkierroksilla pelattujen golfkierrosten lukumäärä jää kovin alhaiseksi. asiahan on hyvä, jos yhteiskunta haluaa ajaa 18-vuotiaat työskentelemään kesäisin, silloinhan aikaa ei jää golfiin kovin paljoa. suomalla 18-vuotiaalle hieman vielä lapsuuden aikaista hempeyttä – eli luokittelemalle heidät junioireiden kanssa samanarvoisiksi opiskelijoiksi – voitaisiin varmasti saada monta uutta golfinpelaajaa, mikä kompensoisi menetettyjä tuloja. olen itse niin sanottu green fee -pelaaja, eli kierrän eri kenttiä, enkä jumiudu vain yhteen kenttään. toisaalta ongelma ulottuu myös niihin, jotka ovat tietyn seuran jäseniä. hekin luokitellaan 18-vuotiaana aikuisiksi ja he joutuvat maksamaan aikuisten pelikausi- yms. maksut.
Onhan noita sinisellä kortilla myönnettäviä opiskelija-alennuksia eri kentillä. Rohkeasti vaan kysymään vaikka aleprosentti ei hinnastossa näkyisikään.
Meillä Tuusulassa voi ostaa junioripelioikeuden tänä vuonna, jos on syntynyt -85 tai myöhemmin. eli ikäraja näyttää olevan 21 v. Voisi kuvitella, että sama ikäraja pätee myös GF:iin, mutta en tiedä.
minulle vaan on jäänyt sellainen käsitys, että juniorit on 18-vuotiaasta alaspäin. pitää nyt käydä kyselemässä ahkerasti eri kentiltä. ei kesällä tosin golfia paljon intin takia pysty pelaamaan, mutta olisi kiva pelata halvalla ne vähäiset kierrokset, joita pelaan.
Useimmiten se lienee 18v, mutta ainakin Nurmijärvellä on 1+1 pelioikeuksia, joilla saa pelata yksi aikuinen + yksi alle 24-vuotias, joten siellä on joillekin hyvä mahdollisuus kaksi-yhden-hinnalla ’alennukseen’.
Meillä Nurmijärvellä nimetty pelioikeus Juniori alle 24v. 390,00, mikä ei kyllä ainakaan minusta ole ollenkaan paha rasti (aikuinen+juniori alle 24v. 810,00). Greenfeehinnoissa ei meilläkään näytä saavan huojennuksia kuin alle 18v ja osakkeenomistajan seurassa tai SGKY:n kortilla.
NimetönGolfliiton suositus on tällä hetkellä 21 vuotta, seurat saavat sitten itse päättää, miten laskutetaan minkäkin ikäsiä henkilöitä.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)