Aihe: Mitä tasoitus merkitseekään? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Mitä tasoitus merkitseekään?

Etusivu Foorumit Yleistä Mitä tasoitus merkitseekään?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Bravo, Parti PersiMonni

Niinpä niin, tasoitus on kyllä osoitus pelitaidoista, ennenkaikkea lyöntien pituudesta, suoruudesta,erilaisten lyöntien taitamisesta ja hermojen hallinnasta. Vuosien varrella olen saanut pelata hyvin erilaisten ja -tasoisten pelikaverien kanssa. On ollut keskenään kilpailevia miehiä sekä aviopareja, joskus peli on käynyt tiukaksikin. Koskaan en ole ollut tilanteessa, missä TASOITUKSILLA olisi ryhdytty kierroksen aikana rehvastelemaan. Me vaatimattomalla tasoituksella pelaavat olemme ääneen ihastelleet mestariluokan lyöntejä ja muita suorituksia, käsitykseni mukaan hyvät pelaajat ovat ilahtuneet kommenteistamme. Muistan myös lämmöllä heitä, joiden kanssa sain kiertää kenttää harrastukseni alkuvuosina, heitä, jotka sietivät räpellystäni, opastivat, kannustivat ja siten ylläpitivät kipinää ja uskallusta jatkaa tätä lajia, joka vielä alkuvuosinani oli suuressa määrin ’noblessin’ laji ja harrastus.
    Kotikentälläni varaukset voi tehdä internetissä, niin useimmiten teen. Ruudulla näkyy tasoitukseni. Jos joku singelipelaaja tulee samaan lähtöön, se on hänen vapaaehtoinen valintansa enkä ota siitä paineita kierroksen aikana. Ja kuten sanoin, ei ole ollut ikäviä kierroksia, hyvä peliseura tsemppaa myös ’mummelia’ yrittämään parastaan

r

hannikki kirjoitti: (16.3.2008 17:58:27)
    Koskaan en ole ollut tilanteessa, missä TASOITUKSILLA olisi ryhdytty kierroksen aikana rehvastelemaan.

Kierroksen aikana ei kannata tasoituksilla rehvastella kun ne täytyy välittömästi lunastaa. Tasoitusrehvastelun paikka on tällaisilla palstoilla ja kaljatuopin ääressä. Itse en ole tasoitusihmisiä enkä välittäisi oikeastaan koko ilmiöstä. Mutta kun golffarit on niin kilpailuhenkisiä, että kilpailla pitää vaikka ihan eritasoistenkin kanssa. Ja sitten päästäänkin syyttämään voittajaa tasoitushuijariksi. Ei – en itse ole vielä ollut yhdessäkään kilpailussa.

Valitettavasti tuo luku ei kerro mitään ihmisen luonteesta. Hyviä tyyppejä löytyy kaikista tasoitusryhmistä. Ja sitten niitä toisia…

KL kirjoitti: (15.3.2008 17:05:11)
    Minulle tasoitukseni (5,4) merkitsee sitä, että…

Oma suhtautumiseni viisnelosiin…

Loppujen lopuksi näyttäisi merkitys olevan pilkun kokoinen.

Tasoitus on se luku kuinka monta lyöntiä lopputuloksestasi vähennetään tai siihen lisätään. Mitään muuta varsinaista arvoa, esimerkiksi pelitaidon mittaamiseen liittyvää, sillä ei mielestäni ole.

Ainoa ’mittari’ mitä suostun tasoituksesta käyttämään on, että kuinka se on kehittynyt pelaamisen alusta lähtien. Jos joka kauden lopussa tasoitus on ollut lähelle puolet siitä mitä se oli kauden alussa (esim. 54 -> 27 -> 13,5 -> 6,75 -> 3 -> 1,5) niin harjoittelussa on mielestäni ollut riittävää omistautumista ja innokkuutta asiaa kohtaan.

Antsu kirjoitti: (17.3.2008 9:42:07)
    … Ainoa ’mittari’ mitä suostun tasoituksesta käyttämään on, että kuinka se on kehittynyt pelaamisen alusta lähtien. …

Tuollain minäkin olen sen halunnut nähdä, tosin ymmärrys ei ole siihen aina riittänyt. Oppien hahmottamiseen on näyttänyt menevän vähintään kausi ellei toinenkin. Veikkaan että nyt on vuorossa tasoituksen kantilta paikallaan polkeva kausi kun uutta asiaa pääsen kokeilemaan joiden vaikutukset näkynee ensi vuosikymmenellä jos silloinkaan. Jokatapauksessa viime kausien tuollaiset reilun toistakymmentä tasoituslyöntiä jää tälle kaudelle takuuvarmasti tienaamati.

KL

AAH kirjoitti: (17.3.2008 9:29:04)

Niinpä näyttäisi. Älä vain viilaa sitä pilkkua pois;-)

KL kirjoitti: (17.3.2008 12:22:07)

AAH kirjoitti: (17.3.2008 9:29:04)

Niinpä näyttäisi. Älä vain viilaa sitä pilkkua pois;-)

Takuulla en. Niin järeillä toimilla tuosta tulisi hetkessä silmäpuoli’-(

tgc

Golf on peli joka alunperinkin on tehty kilpailtavaksi. Tässä kohden tulevat tasoitukset aika tärkeään asemaan kun osanottajajoukko jaetaan järjestäjien toimesta eri sarjoihin. Sarjamuotoja on useita, mutta yksi yleisesti käytetty on: scr, 0-12, 12-24 ja 24-36.

Näitä niin paljon pelanneena, on sanottava, että voittaakseen sarjansa, on pelattava aivan poikkeuksellisen hyvin, jopa ripaus tuuria matkassa. Tasoitus putoaa aina ja seuraava kisa on taas entistä haasteellisempi. Jos sattuu putoamaan alempaan sarjaan.

Systeemi on riittävän hyvä harrastelijoille – ja näin se joka tapauksessa jatkuu.

tgc kirjoitti: (17.3.2008 15:00:54)
    Golf on peli joka alunperinkin on tehty kilpailtavaksi. Tässä kohden tulevat tasoitukset aika tärkeään asemaan kun osanottajajoukko jaetaan järjestäjien toimesta eri sarjoihin. Sarjamuotoja on useita, mutta yksi yleisesti käytetty on: scr, 0-12, 12-24 ja 24-36.

Näitä niin paljon pelanneena, on sanottava, että voittaakseen sarjansa, on pelattava aivan poikkeuksellisen hyvin, jopa ripaus tuuria matkassa. Tasoitus putoaa aina ja seuraava kisa on taas entistä haasteellisempi. Jos sattuu putoamaan alempaan sarjaan.

Systeemi on riittävän hyvä harrastelijoille – ja näin se joka tapauksessa jatkuu.

Meillä on mestiksissä hauskat sarjajaot persaatteella ”kaikki pelaa”. Tokihan tuossa A-sarjan kuumassa ryhmässä se varsinainen titteli ratkotaan, pelimuoto kuitenkin sarjasta riippumati on scrlp. Viime vuoden B-sarjan voittaja sutaisi samalla händärinsä alle ton A-ryhmän 7,5 markerin. Tervemenoo vaan kaltaistes joukkoon Riku. =) Ite vaihdan sarjaa sikälimikäli kunto ja sarjajako kestää. Seniorina sen sitten näkee.

Mun mielestä golf on suunniteltu puhtaasti ajanhukaksi ja mielummin miellyttäväksi sellaiseksi. Kilpailu toki kuuluu asiaan ja sarjajako voipi toimia hyvinkin kehittyvän pelaajan esteratana. Samaan aikaan malli mahdollistaa kaikentasoisten sutijoiden osallistumisen. Hyvä hommahan tälläinen mikäli vaan harrastetapahtuman luonteeseen muuten vaan mahtuu.

Minulla ei tullut jätettyä kortin korttia viime kesänä.Joten varmaan saan 36:sen tälle vuodelle on siinä hyvä lähtä pelaan kisoja voisipa melkein sanoa olevani varma voitosta.Kylläkin olen sitä mieltä että kaikki kisat pitäisi pelata ilman tasoituksia,mutt maassa maan tavalla otetaan kaikki irti kun on mahdollista.

-jake- kirjoitti: (18.3.2008 10:13:07)
    Minulla ei tullut jätettyä kortin korttia viime kesänä.Joten varmaan saan 36:sen tälle vuodelle on siinä hyvä lähtä pelaan kisoja voisipa melkein sanoa olevani varma voitosta.Kylläkin olen sitä mieltä että kaikki kisat pitäisi pelata ilman tasoituksia,mutt maassa maan tavalla otetaan kaikki irti kun on mahdollista.

Eipä taida tilanne olla ihan noin onnellinen kannaltasi. Lainaus tasoitusmääräyksistä:
    ’Huomautus: Jos pelaaja ei toimita vähintään neljää (4) tasoitustulosta, mukaan lukien keskeytetyt tasoituskierrokset, pelaajan EGA-tasoitus ei ole tilastollisesti luotettava. Tasoitus voi antaa väärän kuvan pelaajan pelitaidoista, eikä tasoitusta pitäisi normaalisti hyväksyä sellaiseen tasoituskelpoiseen kilpailuun osallistumiseksi, jossa edellytetään EGA-tasoitusta. Tasoitusta voidaan kuitenkin käyttää sosiaalisissa tai vastaavissa peleissä ’Eli et välttämättä voi osallistua lainkaan tasoituskilpailuihin, ennen kuin kortteja on tarpeeksi jätetty.

-jake- kirjoitti: (18.3.2008 10:13:07)

No noinhan se ei mene. Koska et ole jättänyt yhtään korttia, ei sinulla pitäisi olla mahdollisuutta osallistua ollenkaan kilpailuihin.

Chip Greenside kirjoitti: (18.3.2008 10:32:10)
    No noinhan se ei mene. Koska et ole jättänyt yhtään korttia, ei sinulla pitäisi olla mahdollisuutta osallistua ollenkaan kilpailuihin.

No se menee kyllä niin, että -jake- voi osallistua mihin kisaan haluaa, mutta tasoituksellisessa kisassa ei ole oikeutettu noutamaan palkintoa, koska hänen tasoituksensä ei ole aktiivinen. HCP-kisoissa hän voi siis niittää ainoastaan kunniaa, joka sekin on tässä tapauksessa kyseenalainen. Scr-kisoissa voi kyllä tavoitella suffeleita.

Voittohan ei ole kyseenalainen jos muut pelaa huonommin!! Mutta edelleen sitä mieltä että kaikki kisat pitäisi pelata ilman tasoituksia,ei jää selittelyille varaa.

Johtaja XXL kirjoitti: (18.3.2008 10:42:28)

Chip Greenside kirjoitti: (18.3.2008 10:32:10)

No se menee kyllä niin, että -jake- voi osallistua mihin kisaan haluaa, mutta tasoituksellisessa kisassa ei ole oikeutettu noutamaan palkintoa, koska hänen tasoituksensä ei ole aktiivinen. HCP-kisoissa hän voi siis niittää ainoastaan kunniaa, joka sekin on tässä tapauksessa kyseenalainen. Scr-kisoissa voi kyllä tavoitella suffeleita.

Noinhan se tietenkin on, kirjoituksessani oli tarpeetonta yksinkertaistamista. Vaikka en kyllä ymmärrä miksi osallistua, jos ei edes suffelia voi saada. Tuskin -jake- n. kolmenkympin händärillä olisi kovinkaan potentiaalinen suffelintavoittelija scr-kisoissakaan.

-jake- kirjoitti: (18.3.2008 10:53:10)
    Mutta edelleen sitä mieltä että kaikki kisat pitäisi pelata ilman tasoituksia,ei jää selittelyille varaa.

Juuri näin sinä tulet käytännössä kolme ensimmäistä kisaasi pelaamaankin.

Mutta sanoisin että raha pelit ne vasta tyydytyksen tuo kun altavastaaja pesee mennen tullen.Viime kesänä 8 peliä 8 voittoa ja peli vastustajat oli kaikki 9-15 tasoituksilla.Joten kyllähän se oikeasti minullakin 10-15 sisään on tasoitus ei 30 kymppii Chip Greenside.Eli minulle ei tasoitus merkitse mitään vaan pelisuoritus.

Mielestäni suuri hyppäys taidoissa menee singelin kohdalla. Tuo on aika vaikea saavuttaa yksittäisillä onnistumisilla. Monet 10-20 tasoituksella pelaavat eivät tunnu olevan lähelläkään edes bogivauhtia (mukaanlukien minä itse muutaman kerran kesässä).

Tuppaan arvioimaan pelaajia oman skaalani mukaan joka on se miten monella lyönnillä pääsee kanttiin keskimäärin. Myönnän olevani kärsimätön kun joku joutuu tekemään tosissaan töitä päästäkseen griinille vaikka se olisin minä (tai eritoten jos se olen minä) 😉

-jake- kirjoitti: (18.3.2008 11:15:51)
    Mutta sanoisin että raha pelit ne vasta tyydytyksen tuo kun altavastaaja pesee mennen tullen.Viime kesänä 8 peliä 8 voittoa ja peli vastustajat oli kaikki 9-15 tasoituksilla.Joten kyllähän se oikeasti minullakin 10-15 sisään on tasoitus ei 30 kymppii Chip Greenside.Eli minulle ei tasoitus merkitse mitään vaan pelisuoritus.

Pistä nyt sitten se tasoitus kohdalleen (profiilissa 27,5). Mulle ei tasoitus merkitse mitään-puheet on puuta heinää. Tämän lajin moraaliin kuuluu, että pitää huolen tasoituksen oikeellisuudesta. Jos tasoitus on päin persettä ja sitten haastaa muita tuuppareita jonkinlaiseen kisaan, voittaa ja rehvastelee voitollaan, niin ei voi muuta kuin sääliä.

Mutta eikö se parempi aina voita! Ei noita rahapelejä pelata tasoituksilla vaan lyöntimäärällä.Itseluottamus ratkaisee tässä pelissä eniten.Eli sääliä ei tarvitse.

Tasoituksen alhaisuus merkitsee mm. että
    – periaatteessa ja monesti käytännössäkin vastaat ryhmäsi pelinopeudesta
    – omaat sellaisia kohtuullisia pelaajataitoja, jotka tuovat lisää mielekkyyttä harrastukseen
    – voit paremmin keskittyä pelistrategioihin ja tilannekohtaiseen pelaamiseen, joilla vastaat kentänsuunnittelijan ja olosuhteiden asettamiin haasteisiin
    – sinulta on riisuttu menestysmahdollisuudet lähes kaikissa pistebogeykisoissa ja monissa tasoituskilpailuissa
    – sinulla on paremmat edellytykset ottaa huomioon myös vasta-alkaneet ja vähemmän pelanneet sekä opastaa heitä mahdollisissa ongelmatilanteissa
    – sinulla on paremmat edellytykset ymmärtää kenttää, sen suunnittelua, kuntoa ja hoitoa
    – olet harrastanut lajia hieman pitempään
    – harjoittelet, ainakin silloin tällöin

Olet oikeassa Taapero, jos otat tahan hyppaykseen mukaan henkisen osion. Singelin tasolla ei enaa ole varaa huolimattomiin lyonteihin. Ei enaa riita, etta hyvat lyonnit ovat hyvia, tulos riippuu huonojen lyontien hyvyydesta.
    Mita tuohon karsivallisyyteen tulee, se loytyy, kun omat nivelet ovat jaykistyneet ja kanssasi pelaava murkkuikainen lyo rautavitosella pallon pitemmalle kuin sinun draivisi.

Chip Greenside kirjoitti: (18.3.2008 11:38:02)

-jake- kirjoitti: (18.3.2008 11:15:51)

Pistä nyt sitten se tasoitus kohdalleen (profiilissa 27,5). Mulle ei tasoitus merkitse mitään-puheet on puuta heinää. Tämän lajin moraaliin kuuluu, että pitää huolen tasoituksen oikeellisuudesta. Jos tasoitus on päin persettä ja sitten haastaa muita tuuppareita jonkinlaiseen kisaan, voittaa ja rehvastelee voitollaan, niin ei voi muuta kuin sääliä.

Jos pelaa tasoituksilla. Jos pelaa vain scratch tuloksista, niin mitä väliä niillä händäreillä on?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 61)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #406803 kohteessaMitä tasoitus merkitseekään?

Etusivu Foorumit Yleistä Mitä tasoitus merkitseekään?