Aihe: Mitä tasoitus merkitseekään? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Mitä tasoitus merkitseekään?

Etusivu Foorumit Yleistä Mitä tasoitus merkitseekään?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olisi mukavaa kuulla, mitä tasoitus / sen alhaisuus teille merkitsee? Mistä se on näyttö? Mitä se mittaa? Miten suhtaudutte esimerkiksi minuun, jolla on ’tasoitus’ lähtökuopissa?

Numeroluku golfseurani jäsenmaksua antamassa Suomen Golfliiton tasoituskortissa. Muuten sillä ei ole itselleni merkitystä, koska hahmotan todellisuuden jokaisen pelatun kierroksen jälkeen käyttämälläni lyöntimäärällä ( saavutinko tavoitetasoni = pelasinko tilanteeseen nähden siedettävästi = vai mitä oikein kävikään…)

Etukäteen en tiedä enkä halua tietää samaan lähtöön osuvien tasoitusta. Haluan pelata peliä nimeltä GOLF. Caddiemasterin tehtävä on huolehtia kenttäkohtaisista ryhmätasoitus ’maksimisummasta’ (esim. 80 tai 110). Ykkösteellä kättelen ’singeleitä’, ’rätsejä’, ’klubituuppareita’ tai henkilöitä joilla tasoitus on lähtökuopissa ihan samalla tavalla.

GOLFKIERROS 18reik paljastaa aina ’mikä on homman nimi’ eli miten golfari osaa pelata peliä: etiketti (turvallisuus, muiden huomioiminen) ja todelliset taidot (mikä on rehellinen oikea tasoitus). Etukäteen on turha mitään arvioida, mutta seuraava kerta peliseurana…

KL

Minulle tasoitukseni (5,4) merkitsee sitä, että jotakin sentään osaan, mutta liian harvoin pelaan tasoitukseeni. Lisäksi se merkitsee sitä, että tasoituksellisissa kilpailuissa minulla on lisäpaineita heti kisan alussa, koska minun on pelattava todella hyvä kierros johonkin 15 tai 24 tasuriin nähden pärjätäkseni. Ja lisäksi tällainen tasoitus merkitsee sitä, että työpaikkahaastattelussa ei kehtaa tasoitustaan kertoa….

Oma suhtautumiseni viisnelosiin on semmoinen, että jos saan valita, pelaan mieluummin hyvien pelaajien kanssa (koska oma pelini sujuu yleensä, muttei toki aina, paremmin), mutta kun satun samaan flaittiin visnelosen kanssa, pyrin parhaani mukaan helpottamaan ko. henkilön alkujännitystä ja ylipäätään saamaan henkilön relaamaan kierroksen aikana. Useimmiten nämä viisneloset silminnähden jäykistyvät, kun kerron oman tasoitukseni (en kerro sitä oma-aloitteisesti, mutta kun nämä uransa alkutaipaleella olevat turhan usein varta vasten kysyvät sitä. Joskus vältän kysymyksen kiertelemällä kuin Kanerva konsanaan) ja siksi monenlaiset kevennykset ovat tarpeen kierroksen alussa.

Mitä tasoitus mittaa? Tuo riippuu täysin siitä kuinka ajan tasalla tasoitus on ja kuinka paljon tasoituksen haltija kortteja jättää. Periaatteessa tasoitus mittaa, tai oikeammin kuvaa pelitaitoja keskimääräisellä tasoalla. Kahdenkympin tasoitus merkitsee, että joku reikä per kierros pelataan pariin, mutta viitisen reikää menee yli tuplabogin ja kierrokset ovat yleensä nippanappa alle sadan. Kympin tasurilla birkku ei enää ole tilastoharha, mutta pari kolme tuplaa osuu melkein joka kierrokseen. Kakkosen tasurilla pelataan jo lähelle kentän paria miltei joka kerta.

Lopuksi voisin sanoa, että mitä alhaisemmasta tasoituksesta on kyse, niin sitä suurempi on kahden pelaajan välinen taitoero suhteessa tasoitusten eroon. Kakkosen ja vitosen ero on yhtä suuri kuin kympin ja kolmenkympin, noin karkeasti.

KL sanoi: ’Minulle tasoitukseni (5,4) merkitsee sitä, että jotakin sentään osaan, mutta liian harvoin pelaan tasoitukseeni. Lisäksi se merkitsee sitä, että tasoituksellisissa kilpailuissa minulla on lisäpaineita heti kisan alussa, koska minun on pelattava todella hyvä kierros johonkin 15 tai 24 tasuriin nähden pärjätäkseni. Ja lisäksi tällainen tasoitus merkitsee sitä, että työpaikkahaastattelussa ei kehtaa tasoitustaan kertoa….’
    Yhden lisayksen tuohon ehka voisi tehda: Tasoitus ei valttamatta mittaa taii heijasta absoluuttista pelitaitoa tai -kykya, se on yritys verrata eritasoisten golfareiden suorituskykua ja taitoa.
    Tasoitukset jotka ovat yli 30, tuskin kovin tarkasti heijastavat kykyja tai taitoja tai verrannostavat niita muiden golfareiden tasoon. Ovatpahan kehityksen kuvaajia.

Tasoitus on se suure, jonka avulla napattiin viime vuonna Rinkussa Hörhön nenän edestä siisti windstopperi, kun Hörhö sai tyytyä johonkin väsyneeseen runokirjaan!!! Hahaa!!!

Katriina kirjoitti: (15.3.2008 16:40:41)
    Olisi mukavaa kuulla, mitä tasoitus / sen alhaisuus teille merkitsee? Mistä se on näyttö? Mitä se mittaa? Miten suhtaudutte esimerkiksi minuun, jolla on ’tasoitus’ lähtökuopissa?

Mitä alhaisempi tasoitus, sitä paremmin osaa palloa lyödä. Aikas helppoa, eikös? Turhaa siitä on tehdä filosofista kysymystä, luulisin.

KL kirjoitti: (15.3.2008 17:05:11)
    … Useimmiten nämä viisneloset silminnähden jäykistyvät, kun kerron oman tasoitukseni …

Notta mikäpä paidassa törröttää?

KL

Jamasa Lupe kirjoitti: (15.3.2008 18:04:03)

Olisi mukavaa kuulla, mitä tasoitus / sen alhaisuus teille merkitsee? Mistä se on näyttö? Mitä se mittaa? Miten suhtaudutte esimerkiksi minuun, jolla on ’tasoitus’ lähtökuopissa?

Mitä alhaisempi tasoitus, sitä paremmin osaa palloa lyödä. Aikas helppoa, eikös? Turhaa siitä on tehdä filosofista kysymystä, luulisin.

Mitä tarkoittaa paremmin? Ja millaisia lyöntejä?

Joku draivaa sikahyvin, mutta lähipeli tökkii. Toinen taas pelaa auttavasti ulos tiiltä, mutta rautapeli on rautaa ja tikulle mennään alituiseen. Kolmas pelaa aina kahdella sisään griinin kantista. Kaikilla on sama tasoitus. Kuka lyö palloa parhaiten?

KL

kebax kirjoitti: (15.3.2008 18:21:08)

KL kirjoitti: (15.3.2008 17:05:11)
    … Useimmiten nämä viisneloset silminnähden jäykistyvät, kun kerron oman tasoitukseni …

Notta mikäpä paidassa törröttää?

Minä en useinkaan näitä sinun kommenttejasi ymmärrä, niin kuin en nytkään. Mutta ei se mitään, minä pystyn elämään sen kanssa enkä tuomitse meitä kumpaakaan.

KL kirjoitti: (15.3.2008 18:21:37)

Joku draivaa sikahyvin, mutta lähipeli tökkii. Toinen taas pelaa auttavasti ulos tiiltä, mutta rautapeli on rautaa ja tikulle mennään alituiseen. Kolmas pelaa aina kahdella sisään griinin kantista. Kaikilla on sama tasoitus. Kuka lyö palloa parhaiten?

Kyllähän tuossa kuitenkin pallon pelaaminen keskimäärin on parempaa. Vaikea uskoa että jonkun osa-alueen huonous voisi kaverista tehdä sillä persusteella huonompaa, kun tuskin mikään niistä osaavalla kauhean paljon pahempaa on. Ko? Kö? Jos nyt jostain perustavaa laatua olevasta paremmuudesta tarttis lähteä äänestämään niin mun ääneni saisi kyllä hyvät rautapelaajat. Vaikkei multa (taaskaan) mitään ole kysyttykään.

KL kirjoitti: (15.3.2008 18:21:37)

Jamasa Lupe kirjoitti: (15.3.2008 18:04:03)

Kaikki lyö yhtä huonosti 🙂

En ala määrittelemään paremmin sanaa (tai ehkä olla huono sana tuohon) ja sanotaan että kaikenlaisia lyöntejä. Se joka osaa käsitellä palloa parhaiten…olisko parempi ehkä.

No mun mielestä se numero ei ainakaan nykyisillä tasoitusjärjestelmillä kerro pelaajan pelitasosta juuri mitään. Sen sijaan se aiheuttaa kaikenlaista ylimääräistä hankaluutta tälle pelille nimeltä golf. Kenttiä ei voida virittää olosuhteiden mukaan, kun pelätään tasoituskelpoisuuden katoamista jne. Parempi olisi, jos koko tasoituksia ei olisi.

Tuolla jossain oli määritelmä, että tasoitus kuvaa pelitaitoja johon henkilö parhaimmillaan pystyy, tjs. Kun sitten ylittää itsensä niin tasoistus laskee, jos muisti jättää kortin.

Parhaat pallon lyojat eivat ole parhaita golfareita ja parhaat golfarit eivat valttamatta ole parhaita pallon lyojia.

Tasoitus kuvaa jollakin lailla tuloksentekokykyä. Se kuvaa tietenkin myös pelitaitoja. Paljon tasoitusta enemmän merkitsee se, minkälaisesta henkilöstä on kyse. Kokemuksesta tiedän, että on harmi jos tasoitus tulee julki silloin, jos sattuu samaan ryhmään 54:n kanssa, sillä usein heillä menee koko homma senjälkeen hermoiluksi. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että olen samassa ryhmässä 54:n kanssa, joten neuvoksi sinulle voin sanoa, että pelaa vain omaa peliäsi jos joudut alhaisella tasoituksella pelaavan pelaajan kanssa samaan ryhmään. Jokainen pelaa omaa peliään ja kaikki me olemme joskun olleet aloittelijoita.

Jos itsetunto on kohdallaan ei sillä liene mitään merkitystä onko aloittelija. Kyllä ne taidot siitä karttuu ja peli alkaa vähitellen luonnistua. Vielä voin sanoa, että kysy rohkeasti neuvoa ja koeta seurata kokeneiden pelaajien toimintaa kentällä, mikäli joudut tai pääset pelaamaan sellaisten kanssa. Avointa ja reipasta mieltä vaan sinulle aloittamallasi golfarin uralla ja hyviä pelejä tulevina kesinä.

tervolalainen kirjoitti: (15.3.2008 21:08:07)
    Parhaat pallon lyojat eivat ole parhaita golfareita ja parhaat golfarit eivat valttamatta ole parhaita pallon lyojia.

’Parhaat pallon lyojat eivat ole huonoja golfareita ja parhaat golfarit eivat valttamatta ole huonoja pallon lyojia’

Niin, sanotaan vielä, että ei se pallo tiedä miten siihen osutaan mutta kyllä sen huomaa kun siihen ei oikein osuta.

Mutta hei, sanoin asian vain noi yleiseltä kannalta, en johonkin yksittäiseen pallonlyöjään takertuen. Toki poikkeus vahvistaa säännön. Villin näköisiä svingeja varmaan löytyy tusina 500 parhaan pelaajan otannasta mutta siihen palloon tullaan loppujen lopuksi aikas samallailla.

Vasen Pakki sanoi hyvin mutta kun mennään lähelle nollaa, niin pelitaso on aikas hyväkin jo oltava. Tasoitukset vois unohtaa kokonaan kisoissa ja pelattas vaan SCR:nä eikä HCP:nä

Rauski kirjoitti: (15.3.2008 20:50:14)
    Tuolla jossain oli määritelmä, että tasoitus kuvaa pelitaitoja johon henkilö parhaimmillaan pystyy, tjs. Kun sitten ylittää itsensä niin tasoistus laskee, jos muisti jättää kortin.

Tämä pitää paikkansa ainakin siinä mielessä, että tasoitusta lasketaan yleensä kotikentällä, jota tahkotaan suurin osa kesästä ja siirryttäessä vieraskentälle, peli onkin ihan sekaisin.

Näin ainakin mulla 🙂

Jamasa Lupe kirjoitti: (15.3.2008 21:23:23)
    Vasen Pakki sanoi hyvin mutta kun mennään lähelle nollaa, niin pelitaso on aikas hyväkin jo oltava. Tasoitukset vois unohtaa kokonaan kisoissa ja pelattas vaan SCR:nä eikä HCP:nä

Ne joilla tasoitus on lähellä nollaa, eivät taida olla pätkääkään kiinnostuneita tasoituksesta.

Vasen pakki kirjoitti: (15.3.2008 21:38:46)

Ne joilla tasoitus on lähellä nollaa, eivät taida olla pätkääkään kiinnostuneita tasoituksesta.

Ei varmaankaan mutta korttia niiden pitää siltikin pitää ajantasalla, oli kiinnostunut tahi ei 🙂

Jamasa Lupe kirjoitti: (15.3.2008 21:56:09)

Vasen pakki kirjoitti: (15.3.2008 21:38:46)

Ei varmaankaan mutta korttia niiden pitää siltikin pitää ajantasalla, oli kiinnostunut tahi ei 🙂

Tuo pitää kyllä paikkansa:-). Olkoon mun vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen sitten ”numero jota mun pitää pitää ajantasalla, vaikka se ei kiinnosta mua ollenkaan”.

Laitoit sitten keralla oikein monta kysymytä samaan nippuun, okkei.

Tasotuksen alhaisuuteeen vastaisin jotta ylhäällä on pysynyt, kehtas vielä viime kaudella kohota! Nuivasti suhtaudun tähän, okein vihanen olen itelleni, halveksuntaa!

No sen nouseminen viime kaudella on osoitus taantumisesta, pentele, ei tule toistumaan!!!

Sinuun Katriina suhtaudun sillä viisin että en voi kommentoida, ennenkuin näen. Mulle ei vastapuolen pelitaitaidot merkkaa mitään, eikä sen puoleen ulkonäkökään. Ite oon komia, eikä ole pelkkää kehumista!

Taika Rauta kirjoitti: (15.3.2008 23:22:58)
    Mulle ei vastapuolen pelitaitaidot merkkaa mitään, eikä sen puoleen ulkonäkökään.

Yleisin tilanne golfkentällä on kai se, että kysymyksessä ei ole mikään kilpailu, vaan henkilöt ovat siellä viettämässä leppoisasti vapaa-aikaa seurustellen ja pelaillen. Kukaanhan ei silloin ole kenenkään vastapuoli vaan peliseuralainen. Ykköstavoite lienee se, että yhteisen ajan viettämisestä tulee kaikille miellyttävä tuokio. Pelin etenemisen kannalta pelitaidoillakin on silloin jonkin verran merkitystä, mutta tärkeintä on käyttäytyminen ja asenne pelikavereihin.

Itse en arvosta pelikavereita sen perusteella, mikä heidän tasoituksensa on vaan sen mukaan, miten he kentällä käyttäytyvät ja ennen kaikkea miten he suhtautuvat kanssapelaajiin.

mac

Kait ne jolla on alhainen tasuri kilpailee suht paljon ja joutuu jättämään useasti kortin, mut kiakan jälkeen olkoon tasuri 0-54 niin yhtä onnellisia golffareita toden näköisesti ovat, eiks tää ole harrastus vaan monelle vai! itse kuulun kyllä tähän kilpailevaan ryhmään.

Ballmarker kirjoitti: (16.3.2008 6:11:08)

Taika Rauta kirjoitti: (15.3.2008 23:22:58)
    Mulle ei vastapuolen pelitaitaidot merkkaa mitään, eikä sen puoleen ulkonäkökään.

Yleisin tilanne golfkentällä on kai se, että kysymyksessä ei ole mikään kilpailu, vaan henkilöt ovat siellä viettämässä leppoisasti vapaa-aikaa seurustellen ja pelaillen. Kukaanhan ei silloin ole kenenkään vastapuoli vaan peliseuralainen. Ykköstavoite lienee se, että yhteisen ajan viettämisestä tulee kaikille miellyttävä tuokio. Pelin etenemisen kannalta pelitaidoillakin on silloin jonkin verran merkitystä, mutta tärkeintä on käyttäytyminen ja asenne pelikavereihin.

Itse en arvosta pelikavereita sen perusteella, mikä heidän tasoituksensa on vaan sen mukaan, miten he kentällä käyttäytyvät ja ennen kaikkea miten he suhtautuvat kanssapelaajiin.

Ja jos se pelikaveri ei juttele mukavia, niin täys paskahan se on, suorastaan mulukku. Ja jos se ei juttele siitä mikä minua kiinnostaa, niin mitäs sitten?
    Se on nyt vaan niin, että ei kaikki ihmiset ole seurustelunkipeitä siellä golfkentällä tahi muuallakaan. Sitten on se vastakohta, pitää puhua päläpättää koko ajan ja olla niin fressia ja innostunutta että….

Itse toki lasken itseni seurustelunhaluiseksi mutta jos ryhmässä on joku joka haluaa olla omissa oloissaan, niin sen suon hänelle eikä se minua riepo laisinkaan.

Mielestäni tasoitus merkitsee aika monelle aika paljon liikaa. Tässä kohtaa osoitan toistamiseen tuloksen pelaamisen liiallista korostamista aloittelijoille. Tasoitussäännöt ja pisteiden laskeminen Käydään läpi niinkuin se olisi kovinkin tärkeää.

Tuon ajan voisi käyttää alkeiskurssilla paremminkin.

”Miten suhtaudutte esimerkiksi minuun, jolla on ’tasoitus’ lähtökuopissa?”
    Koko kysymys on minusta jotenkin outo. Miksi minun suhtautumiseni pitäisi liittyä jotenkin sinun tasoitukseeni? Muutaman kerran vuodessa sattuu ryhmään näitä ensikertalaisia ja silloin kauemmin pelaajan olisi syytä tuntea vastuunsa, opastaa ja tukea.

Itse muistan vieläkin kiitollisuudella sitä tuntematonta kaveria joka sattui kanssani samaan ryhmään ekalla kierroksellani. Olematta mitenkään bessewisseri hän kertoi miten missäkin tilanteessa on syytä tehdä, kannusti hyvien lyöntien jälkeen jne.
    Siitä jäi hyvä fiilis pitkäksi aikaa.

Nyt, jos tapaan aloittelijan ykköstiillä, yritän aina palauttaa mieleeni sen päivän ja pistää kiertoon sen avun, jota tältä herrasmieheltä sain.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 61)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #406776 kohteessaMitä tasoitus merkitseekään?

Etusivu Foorumit Yleistä Mitä tasoitus merkitseekään?