Aihe: Mitä pahaa golf-autossa? - Golfpiste.com

19.11.–26.11. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][2]
KilpailuaSuomalaista

Mitä pahaa golf-autossa?

Etusivu Foorumit Yleistä Mitä pahaa golf-autossa?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Katselin tuosta, etusivun laidasta löytyvän bannerin takaa Kytäjän kentän Q&A:sta, kuinka eräs kysyjä kritisoi ko. kentän suunnitelmia golf-auton käyttömahdollisuuksista. Siinä jopa väitettiin ettei autolla saa ajaa Suomen kentillä ilman lääkärintodistusta? Onko jossain näin naurettavia sääntöjä? Tottahan yleensä pelataan kävellen, kantaen bägiä tai sitten sitä perässä vetäen. Monille golf on myös lliikuntaharrastus, niin se on minullekin, joten käveleminen on toki luonnollista. En silti näe mitää järkevää syytä kieltää auton käyttöä. Voi hyvinkin olla että pelaajien keski-iän karttuessa yhä useampi haluaa helpottaa liikkumistaan pelikierroksilla. Ja onhan välillä nuoremmankin mukava pelata kierros autolla ajaen.

    Useilla kentillä on tosiaan sääntö jossa auton käyttöön vaaditaan lääkärintodistus. On aivan naurettavaa että yli 70 vuotiailtakin vaaditaan lääkärintodistuksia kun haluavat käyttää omaa, itse omistamaansa autoa.

    Lääkärintodistuksen vaatimisen kyllä silloin ymmärrän kun kentällä on vain muutama auto jota vuokraavat pelaajille. Tällöin varmistetaan se että ne jotka tosiaan tarvitsevat autoa saavat sen myös sen sijaan että autot olisivat sellaisten käytössä joille se ei ole välttämätön.

    Käsitykseni mukaan golfliitto vastustaa auton käyttöä.

    Golf Talmassa on jopa jäseniltä oman auton käyttö kielletty ilman lääkärin todistusta. Hallituksessa on kuulemma yksi kaveri joka vastustaa auton käyttöä…

    Usassa on monilla kentillä kiellettyä pelata ILMAN autoa.

    Uskoakseni siksi että autolla pelaaminen on nopeampaa joten kenttä vetää paremmin ja saadaan enemmän taaloja ?

    Kentän suunnittelussa pitää ottaa huomioon, jos siellä pelataan paljon autolla. Reitit yms.

    Suomen kentillä näin ei ole perinteisesti tehty ja runsas auton käyttö saataisi aiheuttaa jälkiä väylille. Jenkeissä kentät on suunniteltu autolla pelaamista varten (kuten Kytäjäkin) ja ajamiseen on rakennettu tiet.

    Musta golfauto on tarkoitettu lähinnä vammaisille ja vanhuksille. Suurin osa Suomen kentistä ei ole edes suunniteltu siten että golfauton käyttö olisi järkevää. Esim. Espanjassa joissa monilla kentillä käytetään autoa on niille varattu myös omat kulkuväylät mikä taas ei mun mielestä mitenkään nopeuta peliä koska joudut joka tapauksessa jättämään auton polulle ja kävelemään pallollesi ja sitten joko palaamaan takaisin autolle tai jatkat suoraan kävellen lyömään seuraavaa lyöntiäsi jolloin kaverisi joutuu ajamaan auton eteenpäin. Monta kertaa on edessä ollut autoileva porukka ja toinen hemmo on kävellyt autolta lyömään palloaan ja sitten todennut että oho tuli väärä maila mukaan ja sitten lampsitaan taaas autolle vaihtamaan mailaa. Sitä paitsi Suomessa sääolot on sitä luokkaa, että jos autoja käytettäisiin enemmän niin kentät menisivät paikka paikoin kyllä aika huonoon kuntoon.

    Ainoa etu auton käytöstä on silloin jos kenttä on todella mäkinen tai siirtymät pitkiä kuten on laita ainakin Espanjan muutamilla kentillä.

    Ensinnäkin golf-auto ei nopeuta pelaamista, paitsi golf-estate kentillä, joilla on usein ja useita todella pitkiä matkoja seuraavalle tiiauspaikalle.

    Suomessa on tällä hetkellä klubeilla muutama auto vanhuksia ja vaivaisia varten. Kun kansan kunto täälläkin vääjäämättä jatkaa nykyista kehitystään, golf-autot ovat todellisuutta seuraavan 20 vuoden aikana kaikilla kentillä. Klubit eivät halua kerätä sydänkohtauksen saaneita vainajia pitkin kentää, siis rasitus minimiin ja kärry pakolliseksi, niinkuin se on jo nyt monilla kentillä USA:ssa ja muualla maailmalla.

    Toivottovasti täälläkin päästään akkukäyttöisiin peleihin, nuo rämisevät polttomoottorikäyttöiset joutavat romuttamoon.

    Itse olen pahoillani tästä kehityksestä, mutta pragmaatikkona ei asiaa kannata murehtia. Todellinen ongelmahan on kansanterveys.

    Ei tietysti pitäisi kommentoida tällaista kysymystä, kun itse saattaa muutaman vuosikymmenen päästä olla siinä tilanteessa, että auto on välttämätön.

    Mielestäni vanhoille, sairaille tai vaikeasti liikkuville auto on ihan ok.

    Minua nauratti ja vähän suututtikin erään tv-kanavan golf-maksiiniohjelaman julkimopelaajat toissakesänä. Vieraina oli NHL-tason jääkiekkoilija ja MM-tason uimari ja joka jätkä kiersi kenttää autolla. Voi taivas!!! Siinä sitä meillä on todellisia urheilijoita. Ja antaahan se mukavasti lisäpontta golfin maineelle ’urheiluna’. (Se on niin raskasta että ammattiurheilijatkaan eivät jaksa kävellä kierrosta läpi).

    Minulle Golf on liikuntaa ulkona mukavan pelin parissa. Nykyisin työssä ei juuri saa liikuntaa, joten kaikki tilaisuudet liikkumiseen parantavat tai ainakin ylläpitävät kuntoa. Toivottavasti hyvin vanhaksi asti.

    golfauto hidastaa yleensä peliä. Autoissa kulkee normaalisti kahden pelaajan mailat, eivätkä he kuitenkaan pelaa samaa reittiä, joten auto joutuu puikkelehtimaan pallolta toiselle väylää poikittain. Jos bägistä sattuu väärä maila käteen, auto on jo yleensä ihan muualla.
    Golfauto on amerikkalaisille turistikentille pääasiassa keino lisätä pro-shopin liikevaihtoa ja piilokorottaa green-feetä. Pelilliset hyödyt rajoittuvat lähinnä eläkeläiskentille, joiden jäsenistö ei enää kerta kaikkiaan jaksa kävellä.
    Suomen kentillä ei autojen käyttöön ole varauduttu, Voi vain kuvitella sitä huutoa, mikä märillä kentillä seuraisi greenien lähistölle muodostuvista kymmenien autojen mutaisista ajourista, kun yksittäiset traktorinjäljet jo nyt aiheuttavat mahtavan porun.

    Itselleni golf on liikuntaa, joten en käytä autoa. Olen kiertänyt kotikenttäni kerran autolla ja se nopeutti peliä aikalailla. Normaalikierros keväällä tai syksyllä kahden hengen ryhmässä kotikentälläni kestää noin 3h15min -3.5h niin golfautolla kierros kesti 2.5h (sisälsi 5 ohitusta)!

    Auton hyväksyn silloin, kun siihen on tarvetta esim. liikuntaesteen tai vamman vuoksi.

    pkp

    Itse kannan bagini enkä tällähetkellä voisi edes ajatella käyttäväni autoa. Meidän seurassa on yksi kaveri jolla on proteesi jalassa, mutta ei hänkään autoa käytä ainoastaan yhdessä mäessä controlleri ajaa hänet ylös jos sattuu olemaan paikalla. Esim Vammalassa on autoja vuokrattavana ja sielä vanhemmilla senioripelaajilla sen ymmärrän sillä korkeuserot ovat suuret ja helteellä muutama nousu saa terveen nuorenkin puuskuttamaan todella.

    Nuorilla ja hyvävoimaisilla en autoa ymmärrä koska pieni kävely tekee kaikille hyvää.

    Itse olisin enemmänkin kantobägi pakon kannalla jolloin kentät säästyis ja peli nopeutuis kun olis aina mailat vieressä, mutta ymmärrän ettei sekään oo mahdollista joten en sitä rupe vaatimaan

    Nordcenterissä on auton käyttö aivan yleistä. Käsittääkseni siellä on yli 100 autoa käytössä kun lasketaan kentän omat ja jäsenten omistamat autot yhteen.

    En ole siellä huomannut mitään autojen jättämiä jälkiä kentässä. Keväällä kun muilla kentillä oli vielä kärryjen käyttö kielletty, huristeltiin nordikassa autoilla.

    Onko siellä tehty kentän pohjatyöt paremmin kuin muilla kentillä, en tiedä.

    Totuus lienee että auton käyttö useinmiten nopeuttaa pelaamista. Eikä pelikelpoiselle kentälle jää mitään häiritseviä jälkiäkään. Greenien ja tiiauspaikkojen läheisyyteen pitää toki ymmärtää laittaa ohjaukset, ettei ajoreitti tule aivan viherion viereen jne. Itseasiassa autolla ajaminenkin vaatii hieman osaamista, jotta peli ja eteneminen sujuu jouhevasti.

    Suomessakin pitäisi ruveta pikkuhiljaa ymmärtämään että gofkentillä kulkee monenlaista väkeä. Ehkä mielipiteet ajan kanssa vapautuu, kun päästään enemmän kiertelemään maailmalla, nähdään ja opitaan kuinka pelaamisesta voi nauttia monella tavalla. Golf on erinomainen liikuntamuoto, mutta se voi olla myös paljon muuta.

    On useita tilanteita, joissa auton käyttö on erityisen miellyttävää. Esimerkiksi pelaamme silloin tällöin kavereiden kanssa aamupäivällä ’kisakierroksen’, luonnolllisesti kantobagin tai vetokärryn kanssa. Lounaan jälkeen onkin hienoa ottaa kierros uusiksi, pelaamalla esim. joukkuepeliä, tässä yhteydessä golfauto ei ole olleenkaan huono keksintö.

    Samoin kun pelaan asiakkaiden (tai itse asiakkaana ollen) kanssa, auton käyttö antaa uusia näkökulmia. Autolla ajellen ja pelaten jää paremmin aikaa keskusteluille, siinä voi leppoisasti rupatella siirtymien ja odotteluidenkin aikana. Tässä tietenkin huomioidaan aina kumppanin mielipiteet, harvemmin ajan autolla kotimaisten liikeystävien kanssa. Ulkomaiset vieraat pitävät taas itsestään selvänä auton käyttöä.

    Minua hämmästyttää tässä golf-autoon suhtautumisessa, miksi joillekin on kovin vaikeaa ymmärtää, että toisilla on erilaiset ajatukset kivasta golfin pelaamisesta. Tuntuu joillain tapaa rajoittuneelta ajatusmallilta, että ainoastaan se miten itse pelataan on ainoa oikea ja hyväksyttävä tapa.

    Onneksi näin ajattelevat tiukkapipoiset fariseukset ovat pikkuhiljaa vähenemässä golfkentiltä.

    p.s.

    Itse pelaan ehkäpä jotain n. sata kierrosta vuosittain, näistä kenties parikymmentä autolla ajaen. Muuten mennään aina kantobagin kanssa tai kärryä vetäen.

    Mielestäni golf-auton käyttö on ihan OK, harrastushan tämä on ja jokainen nauttii siitä tavallaan. Autolla toki saa ajella vain sille varatuilla teillä ja alueilla.

    Mutta:

    Golf-auton käyttö ei anna mitään etuoikeuksia kentällä. Erityisesti tämä koskee ohituksia. Usein auton käyttäjät pelaavat mielestään nopeammin kuin muut – tämä on tottakin, jos pelaajat ovat pelitaitoisia – mutta silti heidän on sopeuduttava kentän muuhun rytmiin. Eli ohitusluopa tulee vain kun edessä on vapaa väylä, tai edessä oleva ryhmä ryhtyy etsimään palloa.

    Varsin usein auton käyttäjät vaativat ohituslupaa vaikka siihen ei ole mitään perustetta: edessä täysi kenttä, tai ainakin seuraavat väylät, kukaan ei etsi yms.

    Laajemmin autoja on käytössä kai vain Nordcenterissä ja Sarfvikissa, joissa kentät (Sarfvikissa vain New course) on rakennettu autot huomioon ottaen. Sarfvikissa autot on nyt myös numeroitu jotta auton käyttäjien mahdollisesta öykkäröinnistä voi ilmoittaa kapteenille. Kun pelaa esim. Norcenterissä 3 kierrosta saman päivän aikana, ainakin Freamillä ottaa auton ihan mielellään, vaikka olisikin vielä vetrea 50-kymppinen. Silti pitää pelata kentän rytmissä.

    Turha ohitus vain sotkee kaikkien peliä, ja hidastaa koko kentän kulkua.

    #520715 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Jos auton käytöllä tähdätään siihen että kentällä menee mahdollisimman vähän aikaa ja muusta puhumiseen tulee taas lisää aikaa, suosittelen kokonaan poisjäämistä tai mikroautoilua.

    Tai sitten voisi jäädä suoraan klubille tuopin ääreen ja ohittaa kokonaan tuo ’raskas ja hitaudessaan turhauttava’ osuus. =)

    #520716 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Eihän autolla pelaava voi mitenkään etuilla kentällä. Samaan tahtiin siellä liikutaan kuin muut peliryhmät. Helposti käy niin että täydellä kentällä autoileva pelaaja joutuu odottelemaan tavallista enemmän.

    Vaikka itse siirtymiset sujuukin autolla kulkien nopeammin, ei se oikeuta vaatimaan muiden ohittamista. Toki usein käy niin että edellä menevät antavat ohitusluvan, jos tilaa löytyy kentältä. Näinhän sen kuuluukin olla, liikutaan sitten autolla tai jalkaisin.

    Aika monilla ulkomaisilla kentillä suositellaankin auton käyttöä. Ilmeisesti se joissain tapauksessa nopeuttaa pelaamista.

    Itse mieluummin kävelen, mutta pidän fiksuna että autoilu on sentään mahdollista ilman mitään lääkärintodistuksia.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
Vastaa aiheeseen: Mitä pahaa golf-autossa?

Etusivu Foorumit Yleistä Mitä pahaa golf-autossa?