-
JulkaisijaArtikkelit
-
Viime kauden lopun jälkeen draivi katosi eikä ole palautunut… Ehdin pelata uudella draiverilla (Tm 360 9,5/ UST stiff varsi) vain pari kierrosta viime kaudella ja silloin homma sujui… Olin aikaisemmin testaillut samaa mailaa R-versiona ja regu varrella ja se kyllä tuntui helpommalta mutta kun homma sujui tuolla nykyiselläkin vielä silloin. Nyt tuntuu, että en osaa edes asettua pallon taakse kunnolla … saati sitten lyödä ilman hukkia tai slaissia.
No ainakin siitä että lyönnit jäävät usein aivan liian lyhyiksi ja mataliksi.
Yleensä: lyhyt, matala, liian vähän alakierrettä, ei tunne varren ’potkua’, kaartuu oikealle jne. Nämä ovat siis tunnusmerkkejä silloin, kun lyönti on muuten ’kunnossa’. Lapa on myös merkittävässä roolissa kolmen ensimmäisen ja viimeisen kohdan ollessa kyseessä. Lyöntivirheet on asia erikseen, mutta niiden seurauksia voidaan jonkin verran kompensoida varsivalinnalla.
Kokeile eri varsia, niin asia saattaa sinulle selvitä.
Olen pähkinyt tätä itsekin. Mieli tekisi kokeilla, onko eroa regular ja stiff varsilla omalla Callawayn Big Bertha driverilla. Kokeilin stiffiä viime syksynä kierroksen ajan Katinkullassa ja lyönnit pysyivät paremmin linjassa, pituudessa ei ollut merkittävää eroa. Nyt tekisi mieli kokeilla taas …
… mutta Oulussa pelaavana vasurina on pakko tunnustaa, että ’kokeile eri varsia’ -metodi ei kertakaikkiaan toimi, sillä jos Oulussa kerran kesässä sattuu näkemään vasurin draiverin, sekin juuri sitä merkkiä/mallia, joka kaupan setää on huvittanut tilata, ei juurikaan ole mahiksia laajamittaiseen vertailuun. Omani ostin muualta erään pelireissun yhteydessä, muutaman tunnin harkinnalla.
Osaisiko joku myös kertoa mistä tietää onko driver liian löysävartinen?
Poista tuosta minun listatsta kokonaan ensimmäinen ja laita muiden tilalle vastakohdat ja lisää vielä se, että pallot lentelee vähän sinne-tänne, eli tasaisuutta ei ole.
Nämä ovat siis suuria yleistyksiä. Jäykkyyteen/löysyyteen ja lentorataan vaikuttaa moni asia ja ehkä päälimmäisinä taipumisjäykkyys, kiertojäykkyys, kick point ja se, mikä kohta varressa on ns. ’aktiivinen’ (active).
Kokeilin rangella yhden illan kahta samanlaista ajuria (TM R580, 9,5°) jossa toisessa TM:n alkuperäinen retkuvarsi, toisessa UST ProForce 65 Gold stiff. Mailanpään nopeus noin 95 mph.
Havainnot: lyönnit ihan kohtuullisen suoria molemmilla varsilla, mutta retkuvarrella hajonta selkeästi suurempi (tarkoitan siis niiden suorien lyöntien sektoria), retkuvarren tuntuma, ’potku’, hieman parempi, ei kuitenkaan merkittävää eroa, carry retkulla noin 10 metriä pitempi, eli ei siinäkään merkittävää eroa.
Päätelmät: lyönnin mitta ei ole koskaan ollut ongelma (eli ihan riittävä kulpituupparille), hieman heikomman tuntuman kanssa uskon pystyväni elämään joten paremman tarkkuuden vuoksi päädyin siihen UST:n stiffi varteen. Ja olen ollut tyytyväinen.
Tämä nyt ei ollut ihan suoranaisesti vastaus esitettyyn kysymykseen (kun en siihen osaa vastata) – olipahan vaan kuvaus omista kokemuksista.
PS. Sen verran sillä pituudella on merkitystä että tällä(kin) varrella draivaan pitemmälle kuin mailan myynyt golfkauppias! 😉
Lisäksi stiffi varrella pallon lentorata oli hieman matalampi ja ’purevampi’, eli juuri sitä mitä hainkin.
Hörhöhän tuohon alkuperäiseen kysymykseen kerkesikin jo kattavasti vastaamaan.
Omia ajatuksiani draiverin varren ominaisuuksista:
Tip stiffness + low torque vakauttavat nuppia osuma-alueella ja antavat ainakin minulle hyvän tuntuman siitä, miten nuppi (mailan 🙂 liikahtaa kohti palloa. Samat ominaisuudet myös madaltavat pallon lentorataa ja vähentävät spinniä -> päästään juuri tuollaiseen toivottuun purevaan lentorataan ja rullit pitenevät. Huolimaton ulkoa sisään tuleva swingi saa kyllä pallon karkaamaan KAUAS slaissin puolelle.
Klubituupparille (90 mph, 200 metrin carry) on vain hankalaa löytää riittävän löysä varsi noilla ominaisuuksilla, jottei draiveri tunnu metriseltä koivuhalolta. Samalla kannattaa varoa, ettei nuppi ole launchiltaan liian matala. Itselleni 10-asteinen nuppi + Graphite Design YS-7 R-flex on tällä hetkellä melko lailla järkevyyden rajoilla, minua ei haittaisi joko 5 mph lisää vauhtia kepukan nokkaan tai 1-2 astetta lisää loftia.
Mikä oli todistettava…
Testasin sitten regua TM Burneria ja taas homma toimii… Helpomman tuntuinen selkeästi ja korkeita pitkiä kaaria…
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)