23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

Mistä sopiva auto Golffaavalle perheelle (3hlö)?

Etusivu Foorumit Yleistä Mistä sopiva auto Golffaavalle perheelle (3hlö)?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 111)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Parti kirjoitti: (25.1.2011 14:17:34)

    Sir E kirjoitti: (25.1.2011 13:35:43)
    Kaksi sanaa ja yksi kirjain: Mercedes Benz E

    Nyt kyllä arvostaisin vinkkiä mistä saa Eemelin alle 30.000 🙂

    Mulla oli vähän tuon kuvatun kaltainen tilanne jokin aikaa sitten. Vaihtoehdot työsuhdeauto vapaalla autoedulla hintaraja 40.000 euroa tai oma auto.

    Päätin ottaa oman 100tkm ajettu 5v. vanha Eemeli hyvillä varusteilla maksoi 30.000. Mahtuu hyvin vaikka 4 hlön varusteet.

    Koeajelin C5, Mondeon, Accordin, Lagunan etc. perusfarkut. Autoetu 750-800 €/kk.

    Työkilometrejä tulee sen verran runsaasti, että kilometrikorvauksilla makselen kevyesti huollot, polttoaineet ja vakuutukset. Isoimmaksi kuluksi siis jää auton arvon lasku.

    Nyt kun on johtotähdellä tullut 30tkm runtattua, niin ei ole harmittanut yhtään. Toivottavasti ei myöhemminkään.

    Toisaalta mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

    Mulla oli kollega, joka maanantaina duuniin tullessaan esitteli käsiään, jotka näytti, siltä kuin se olisi paininut sapelihammastiikerin kanssa (sapelihammastiikeri voitti), niin se kertoi, että vaihdoin Rättäri C5:een polttimon. Muuten mukava auto, kuulemma.

    Johtaja XXL kirjoitti: (25.1.2011 15:08:49)
    Mitenkä se tapahtuu ajovalopolttimon vaihto Rättäri C5:een? Riittääkö, kun irroittaa puskurin, lokasuojan, renkaan, moottorin vaihdelaatikkoa myöten, jolloin lamppu onkin jo näkyvillä? Kuulemma puolen päivän juttu. Ammattimieheltä.

    Mulla menee 05-malliin vaihdettaessa puolisen tuntia. Onhan siellä vähän ahdasta, mutta on tuo aina onnistunut.

    tuon verran ku laittaa autoon ja pitää nuo kriteerit täyttää niin kyllä se 1v ajettu c5 taitaa olla fiksuin. ei tosiaan tila lopu kesken ja kun joku meinas että 4×4 skodalla pääsis mökille mukavasti niin hänen kommentti ei ilmeisesti kokemuksiin perustu? taitaa skoda jäädä kyllä pohjasta kiinni enneku c5, jos painetaan nappia ja nostetaan kori ylös. kyyti ei ole silloin mukavaa mutta eipä sillä kauhean kovaa koppa ylhällä pääsekkää. itellä oli joskus vanhempikoppanen c5 farkku joka oli loppuvaiheissa 270000 pyöritetty ja siihen alkoi tulla niitä kuuluisia ranskisten sähkövikoja. muista sitte vaan vaihtaa vähä aikasemmin. ennekuin menet sellasen c5:n ajamaan varaudu henkisesti että ostat sen auton, on nimittäin niin mukavaa kyytiä.

    Kyllä minäkin kiertäisin kaukaa nuo Saksalaiset ja niiden tytäryhtiöt, Ihan vanhasta kokemuksesta. Volvo oli aikanaan ihan OK, mutta ainaskin 2006 V70 T oli todella syvältä. Tilaa löytyi, mutta siinä ne hyvät puolet tulikin mainittua omalta kohdin.

    Citikka C5 yritysautona on tosihieno valinta, kun ei tarvitse miettiä jälleenmyyntiarvoja yms omistamisen iloja. Kyllä kaikkein mukavimmat kyydit on saatu Citkassa :-))

    puttarijari-._/ kirjoitti: (25.1.2011 12:59:09)

    hessur kirjoitti: (25.1.2011 11:11:22)
    Tervehdys Golffarit,

    auton vaihto aika lähestyy..

    Käy ostamassa golfari Laakkoselta isompi Skoda farmari. Sinne mahtuu mailat ja mukulat. On hyvä ja siitä huolimatta halapa.

    Tai sitten samankokoinen bemari.

    Joskus syksyllä kävin mittomassa Octavian ja Superbin farmaria bägin kanssa. Kumpaankaan ei mahdu ainakaan draiverin kanssa poikittain bägi renkaiden väliin. Octaviassa menee aivan takaosaan mailoineen ja Superbissakin sitten, jos ottaa ainakin toiselta sivulta lokeron luukun irti. Avensiksessa taitaa olla sama tilanne eli renkaiden väliin ilmeisesti bägi ei mene mailoineen poikittain. Mondeossa voisi onnistuakin, siinä tavaratila on koko matkalta aika leveä.

    Mutta kannattanee tehdä kierros bägin tai ainakin draiverin kanssa. Pelkällä mailalla pitää sitten huomioida vielä muutama sentti bägille. Eli jos bägi ei mene koko matkalta tavaratilaan mailoineen poikittain, ainakin jostakin pitää ottaa puumaila (mailoja) pois kolmea bägiä kuljettaessa.

    Pienempiä autoja ei kannata juuri miettiä, niihin ei ainakaan saa menemään bägejä tavaratilaan noin vain. Ja minun mielestäni sedanit voi unohtaa myös, niissä on usein nykyään aivan onnettoman pieni tavaratilan luukku.

    Ranskasta ei juuri muuta hyvää löydy kuin Chateauneuf’in viinit ja Roquefort juusto.

    Ranskalaisilla autoilla ei tee mitään talvella kun kelit menee nollan alapuolelle. Ja, heti kun tulee kosteutta tai sumua alkaa valot ja kaikki muutkin sähkölaitteet sekoamaan.

    Tuohon budjettiin ei oikein saa muuta, uutta ja kohtuukokoista autoa kuin Skodan isomman mallin. Eihän sillä tietenkään kehtaa ihan klubin seinustalle pysäköidä, mutta jos jättää autonsa piiloon parkkipaikan peränurkkaan ja käyttää aina aurinkolaseja ettei kukaan tunne niin sillä pärjää kohtuullisesti. Lisäksi siihen voi teipata firman logon ja pyydellä tutuimmilta anteeksi kun firmalla menee niin huonosti ettei sillä ole varaa antaa oikeaa autoa työsuhdekäyttöön.

    Vähän ajettu mersu oli ennen hyvä vaihtoehto, mutta nykyään niidenkin laatu on pudonnut pahasti.

    Kun golf on koko perheen harrastus (kuten meillä) niin auton valinnassa on ollut seuraavat kriteerit:
    – 4 bagiä (myös tour mallit) on mahduttava tavaratilaan poikittain
    – Bägeistä ei tyhjennetä kuljetuksen ajaksi puumailoja eikä muutakaan
    (yksi kalliimpi pilattu varsi voi maksaa 300€ vaihdettuna)
    – Myös varustekassien on mahduttava autoon. Ei golfkengät jalassa reissuun lähdetä.
    – Joskus tulee se viideskin kaveri mukaan, joten siten mennään hieman ahtaasti mutta
    edelleen varusteet mukana

    Mene ja testaa onnistuuko. Omasta kokemuksesta tiedän, että iso mersu ja iso volvo farkkuna toimii vielä jotenkuten. Muitakin voi olla mutta muutaman viesteissä mainitun vaihtoehdon kanssa tarvittaisiin kesälläkin suksiboksi katolle tai peräkärry mukaan. Makuasioita mutta ranskalaiseen en koske ikinä oli hintaero sitten mikä hyvänsä. Vihje: osta parivuotta käytetty bensa-auto. Voi tulla edullisemmaksi pitkässäkin juoksussa kuin diesel huomattavasti edullisemman hankintahinnan vuoksi. Laske vaikka.

    juza21 kirjoitti: (25.1.2011 16:27:43)
    tuon verran ku laittaa autoon ja pitää nuo kriteerit täyttää niin kyllä se 1v ajettu c5 taitaa olla fiksuin.

    pako kysyä, mitens ajattelit sovittaa yhteen seuraavat termit

    – käytetty auto
    -työsuhdeauto

    omaksi autoksi ostassa vuoden käytetty voi olla hyväkin ostos, mutta aikaharvassa ovat ne yritykset joissa moisen ostoa katsotaan hyvällä taikka ylipäätään sallitaan?

    juza21 kirjoitti: (25.1.2011 16:27:43)
    ja kun joku meinas että 4×4 skodalla pääsis mökille mukavasti niin hänen kommentti ei ilmeisesti kokemuksiin perustu? taitaa skoda jäädä kyllä pohjasta kiinni enneku c5, jos painetaan nappia ja nostetaan kori ylös. .

    taisi olla ketjun aloittaja?

    itse en ole ajanut muilla neliveto henkilöautoilla kuin subaruilla, nillä ei ole koskaan tullut jäätyä kiinni, toisin kuin tuolla vaimon c-5:lla, joka on ihan kiva auto sekin.
    se vaan tuppaa olemaan niin että jos vetävillä pyörillä ei riitä pitoa matka katkeaa vaikka maavaraa olisi kuinka 🙂 ja jos tarkoitus on mennä talvella mökille… no itse pitäisin jonkun paikallisen traktorikuskin numeron tallessa… ihan varuiksi 😉

    mutta toisaalta citikka on todella mukava maantieajossa, eikä työsuhdeauton kanssa tarvitse miettiä auton arvoa sitten kun sen vaihto tulee ajankohtaiseksi.

    Minä valitsisin 3 vaihtoehdosta, jotka kaikki mahtuvat 30.000 euron raamiin:

    Passat
    Superb
    Mondeo

    Näistä Mondeo on takatiloiltaan hiukka leveämpi verrattuna Passattiin ja Superbiin sekä lisäksi maantieajossa hiljaisempi. Kaikkiin saa nykyaikaisen moottorin bensa tai diisel sekä suorakytkentäautomaatin, ken sellaisesta tykkää. Mondeo on Volvo V70 pohjalle tehty ja sen johdosta tilat ja ajo-ominaisuudet ovat Volvon luokkaa. Eli näistä minä kallistuisin Mondeoon, jos mulla olisi vastaava tilanne.

    Jos tyytyy käytettyyn, Volvo V70 on hyvä vaihtoehto. Sen takatila on muodoltaan ja tiloiltaan selkeä ykkönen. Neljän golfarin bägit ja laukut menee heittämällä sisälle. Mutta ero Mondeoon on kuiteskin aika pieni.

    Aivan ensimmäiseksi kannaattaa muistaa hessurin viestistä se että auto tulee työsuhdeautoksi. Silloin täytyy unohtaa kaikki käytetyt vaihtoehdot. Auto tulee leasing-yhtiön kautta. Voi olla että sitäkautta saa myös toisen kierroksen sopimuksia, mutta se on kai suht harvinaista.
    Ja hintoja kannattaa katsella business-hinnastoista, jos sellaisia on ko automerkin kohdalla tarjolla.

    Esimerkkinä Hyundai ix35 4wd 2,0 Mpi 120kW 6AT Comfort Business. Löytyy automaattia, reilusti hevosia ja varustelista on jopa mallimerkintää pidempi.
    Lisäksi nelivetoisena sillä voi käydä hinaamassa sukulaismiehen sitikan irti sieltä mökkitieltä 😉

    Hankin saman tarkoituksen Avensis, farmari. tila on sekä tavaralle että matkustaille ja hinta… karvan verra alle30k mutta olisi ollut halvempia versioita tarjolla.

    Parti kirjoitti: (25.1.2011 20:33:00)
    Esimerkkinä Hyundai ix35 4wd 2,0 Mpi 120kW 6AT Comfort Business. Löytyy automaattia, reilusti hevosia ja varustelista on jopa mallimerkintää pidempi.
    Lisäksi nelivetoisena sillä voi käydä hinaamassa sukulaismiehen sitikan irti sieltä mökkitieltä 😉

    Terävä havainto. Harva osaa huomioida ja kysyä Bussines-hinnastoja. Itse omaan paljon kokemusta kyseisestä autosta (ix 35), kuten myöskin edellämainituista uudelleen hinnoitellusta uudesta Renault Lagunasta ja Megane Sport Tourerista, joista myös löytyy myös Bussines hinnasto. Esim uusi Renault Sport Tourer EDC-automaatti, jolla tällä hetkellä ajan, on vallan erinomainen. Soveltuu myöskin käyttöetuun koska on erittäin taloudellinen. Molemmat Renaultit takajalkatiloiltaan valitettavan rajallisia kokoluokkaansa nähden. Uusi loistovalinta olisi tarjolla, mutta valitettavasti vasta syksyllä..

    Vaikka farmarit ovat yleensä suurempia tavaratilojen suhteen niin Skoda Oktaviassa näyttäisi olevan päinvastoin. Kaverilla on Octavia HB ja siihen menee 4 bägiä sekä kahdet kärryt (kokoontaitettuna). Salaisuus piilee tavaratilan suunnittelussa. Kun farmarissa tavaratila on jotenkin suorakulmikkaan muotoinen (tasaiset pitkät sivut) niin HB:ssä on jätetty koteloiden kohdalle tyhjää tilaa ja silloin mailat mahtuvat bägissä. Vain 4. bägin draiveri täytyy asetella erikseen. Kärryt menevät takapyörien etupuolella olevaan koloon päällekkäin. Lisäksi mukaan mahtuvat tietysti kengät, vaatteet, eväät, reput jne eli Octavia on varsinainen tilaihme, siis HB versiona, jostain syystä farkun tavaratila on muotoiltu eri tavalla ja se on paljon pienempi / epäkäytännöllisempi.. Kannattaa käydä katselemassa. Lisäksi naku-versiona kulutuskin on kohtuullinen.

    Kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä. Autoasiat on siitä hauskoja, että niihin löytyy aina paljon mielipiteitä 🙂

    Tosiaan alle tulee liisari joilloin kyseeseen ei tule käytetty eikä sillä ole väliä voiko sen lampun vaihtaa itse vai ei. Toki auton olla suotavaa olla sen verran luotettava, että se ei olisi koko ajan pajalla.

    Kommenttien perusteella täytyy tarkisttaa ainakin:
    – C5
    – Mondeo
    – Octavia 4×4
    – ix35

    Passatkin kiinnostaisi mutta ainakin joskus VW autoissa oli surkea perus varustetaso – täytyy tarkistaa onko muuttunut.

    Sedania vierastan koska on kiva tietää, että tarvittaessa saa vähän isompaakin tavaraa mukaan (pesukone, TV tms..).

    4-veto olisi ehdoton plussa talvella. Pääsisi sinne mökille pihaan saakka – aurattu mökkitie kyllä on mutta sen verran tiukka nuosu pihasta lähtiessä, että sihen on pari kertaa jääty paikalleen sutimaan ja se naapurin traktorimiehen numero on ollut tarpeeseen. Joten enään ei jaksa edes yrittää…

    Aina olen klubin viereen uskaltanut ajaa on sitten alla ollut Rellu, Golf, Audi tai Fiat. Joten onneksi sitä ei tarvitse miettiä 😉

    Joka tapauksessa yleinen mielipide tuntuu olevan, että mennään sinne 30k luokkaan ja halvemmista ei löydy tarpeeksi tilaa….

    hessur kirjoitti: (25.1.2011 22:09:50)
    Kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä. Autoasiat on siitä hauskoja, että niihin löytyy aina paljon mielipiteitä 🙂

    No mulla on ollut saman asian pyöritystä (tosin eri specseillä) tässä viimeaikoina ja insinööriluonteella tulee perustyötä tehtyä ”riittävästi” joten asia sattui olemaan ajankohtainen ja lähellä sydäntäni.

    Ja kyllä tuolta alemmastakin luokasta löytyy aivan tarpeeksi suuria farkkuja kolmelle hengelle. Mutta onhan suuri aina parempi kuin tarpeeksi suuri 😉

    Parti kirjoitti: (25.1.2011 22:45:40)

    hessur kirjoitti: (25.1.2011 22:09:50)
    Kiitos kaikille kommenteista ja vinkeistä. Autoasiat on siitä hauskoja, että niihin löytyy aina paljon mielipiteitä 🙂

    No mulla on ollut saman asian pyöritystä (tosin eri specseillä) tässä viimeaikoina ja insinööriluonteella tulee perustyötä tehtyä ”riittävästi” joten asia sattui olemaan ajankohtainen ja lähellä sydäntäni.

    Ja kyllä tuolta alemmastakin luokasta löytyy aivan tarpeeksi suuria farkkuja kolmelle hengelle. Mutta onhan suuri aina parempi kuin tarpeeksi suuri 😉

    Samaa rumbaa pyöritän just minäkin – tosin pikkuisen etuajassa, kun auton vaihto on joulukuussa. Itse olen sen verran pihi ,notta olen koittanut rajata budjettia alle 30K€ ja siellä tuo pykälää pienempi perhefarkku kokoluokka on aika varteenotettava pikkudieseleillä hyvin varusteltuna. Just tulleet uudet Focus & Astra. Golf Variant ja Octavia menis nelivetoisina, niiden dieselkoneissa on vain tällä hetkellä todella paljon murheita…edellisellä kerralla hylättiin 308 SW, kun on niin ruma – tosin on kyllä muuten mainio ja tilava peli. Sitä ei oteta nytkään, mutta tulossa oleva isompi 508 houkuttelee, mutta mennee jopa alkaen mallit yli budjetin. Nyt on ollut kolme Pösöä putkeen (2×307 ja 1×407), jotka ovat käyneet ainoastaan määräaikaishuolloissa kerran vuoteen ja ovat pelanneet kuin enkelit kelissä, kuin kelissä.

    Auton valinta on puhdas tunnekysymys. Huonolla itsetunnolla olevat tyypit valitsee auton muiden mielipiteiden mukaan – muut omien 😉

    Paksupekka kirjoitti: (25.1.2011 23:02:12)
    Nyt on ollut kolme Pösöä putkeen (2×307 ja 1×407), jotka ovat käyneet ainoastaan määräaikaishuolloissa kerran vuoteen ja ovat pelanneet kuin enkelit kelissä, kuin kelissä.

    Samoilla linjoilla ollaan, kolmas pösö menossa vailla huolen häivää sen sijaan yksi rinnalla ollut VAG:n hirvitys (Golf) oli ensimmäinen ja viimeinen, ei soveltunut Suomen talveen lainkaan ja kesäänkin heikosti.

    Muistutuksena sitten että vähän niinkun auton kun auton toimitusaika on tällä hetkellä ainakin 3 kk, että kipikapin sine koeajolle jos autonsa Juhannukseksi haluaa. Esim Hyundai ix35 Partin mainitsemalla koneella on ajajansa hellissä kätösissä arviolta huhti-toukokuussa. 4wd CRDi Aut arviolta marraskuussa..

    Harkitsemisen arvoinen on sama auto kaksivetoisena 1,7 CRDi koneella. Niitä on hätähousuille muutama jopa maassa parin viikon toimituksella ajoon. Runko on sama, eli korkea maavara autaa kyllä mökkitiellä vaikkka nelikko ei olekkaan. Bensakoneen (1,6) muhkeat heposet (135) antavat tehosta virheellisen kuvan. CRDi:tä on huomattavasti mukavampii kuljettaa. Näihin keleihin taas mukavaa on kaikissa varusteversioissa vakiovarusteena olevat istuinlämmittimet myös takana 😉

    Tässä ketjussa on unohdettu se tärkein lisätilan antaja.

    Merkistä riippumatta kiinteä koiraverkko>>> 2-3 kertaistaa farkun käytettävän tavaratilan.

    Totaalisen OT, mutta vuokra-autoksi sattui viime viikonloppuna Fiat Doblo. Aivan hirveä katiska, jonka ovet eivät menneet lukkoon ja jokainen vaihteenvaihto oli aikaavievä projekti.
    Mutta Golfseureelle tuontyyppinen auto on loistava. Bägit mahtuivat pystyyn tavaratilöaan joten autoon mahtuu heittämällä neljä äijää bägeineen ja matkatavaroineen.

    Tulipas mieleen, että tilan puolesta hyviä ratkaisuja voisivat olla myös Citroen Berlingo ja Peugeot Partner. Niihin saattaa pystyä laittamaan bägit pystyynkin, jolloin tila ei loppuisi kyllä kesken. Onhan ne vähän ulkonäöltään omanlaatuisia, mutta makuasia sekin. Autona itsellä ei ole kummastakaan minkäänlaisia kokemuksia.

    aakoo64 kirjoitti: (26.1.2011 11:18:40)
    Tulipas mieleen, että tilan puolesta hyviä ratkaisuja voisivat olla myös Citroen Berlingo ja Peugeot Partner. Niihin saattaa pystyä laittamaan bägit pystyynkin, jolloin tila ei loppuisi kyllä kesken. Onhan ne vähän ulkonäöltään omanlaatuisia, mutta makuasia sekin. Autona itsellä ei ole kummastakaan minkäänlaisia kokemuksia.

    Meillä ollut aina jompi kumpi vuokralla Epsanjan reissulla ja ajaa kyllä asiansa hienosti, neljä isoa miestä romppeineen mahtuu kyytiin. Ei kyllä jostain syystä koskaan kokeiltu pitää bägejä pystyssä. Valitettavasti ajo-ominaisuudet ovat pari luokkaa kehnommat kuin perus henkilöautossa joten suosittelen vain henkilölle joka todella tarvitsee tuota lisätilaa.

    hessur kirjoitti: (25.1.2011 22:09:50)

    Kommenttien perusteella täytyy tarkisttaa ainakin:
    – C5
    – Mondeo
    – Octavia 4×4
    – ix35

    Passatkin kiinnostaisi mutta ainakin joskus VW autoissa oli surkea perus varustetaso – täytyy tarkistaa onko muuttunut.

    Mieti nyt vielä ihan oikeasti tuon C5:n jättämistä pois vaihtoehdoista. Ajettavuus ja ajo-ominaisuudet on aivan eri luokkaa esim. Mondeossa tai Octaviassa. ’Pehmeetähän’ se kyyti varmaan Rättärillä on jonkun mielestä, mutta täysin tunnoton ohjaus, etenkin maantiellä kovemmissa nopeuksissa. Mondeossa tai Fordissa on huomattavasti parempi tuntuma tiehen ja käyttäytyy paljon vakaammin maantieajossa. Citikalla tulee vähän sama fiilis kuin ohjaa venettä pienessä sivuaallokossa…

    http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/3737509
    Tällä on meidän neljähenkinen perhe käynyt golffaamassa ja hyvin mahtuu myös muuta mukaan.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 111)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #446587 kohteessaMistä sopiva auto Golffaavalle perheelle (3hlö)?

Etusivu Foorumit Yleistä Mistä sopiva auto Golffaavalle perheelle (3hlö)?