Aihe: Minni merihädässä - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

Minni merihädässä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Minni merihädässä

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 491)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Fubar kirjoitti: (7.11.2012 11:30:44)
    Mun maalaisjärki sanoo, että ajoitusherkässä swingissä ollaan osuman huitteilla suorin lavoin lyhyemmän aikaa kuin vähemmän ajoitusherkässä swingissä.

Mulla kolahti kun joku (ehkä ennenkin golfpisteen syntyä) mainitsi Parnevikin lavan vähäisestä sulkeutumisesta osuma-alueella. Eli vähemmän ajoitusherkällä svingillä lapa on sulkeutuneempi ennen osumaa ja avoimempi osuman jälkeen verrattuna ajoitusherkkään sulkemiseen.

Tällainen pienempi sulkeutuminen lienee myös vähemmän paikkaherkkä: Lyöjän kehon sijainnilla ja liikkeellä on enemmän varaa vaihdella kohdesuunnassa.

Lavan sulkeutumisen lisäksi voisi tutkia kulkusuuntaa: mitä suorempi lavan kulku on osuma-alueella, sitä vähemmän ajoitusherkkä. Eli takakyynärpään koukussa olo ja suoristuminen osuma-alueella vähentää ajoitusherkkyyttä (ja paikkaherkkyyttä).

Nips kirjoitti: (8.11.2012 13:13:52)

Fubar kirjoitti: (7.11.2012 11:30:44)
    Mun maalaisjärki sanoo, että ajoitusherkässä swingissä ollaan osuman huitteilla suorin lavoin lyhyemmän aikaa kuin vähemmän ajoitusherkässä swingissä.

Mulla kolahti kun joku (ehkä ennenkin golfpisteen syntyä) mainitsi Parnevikin lavan vähäisestä sulkeutumisesta osuma-alueella. Eli vähemmän ajoitusherkällä svingillä lapa on sulkeutuneempi ennen osumaa ja avoimempi osuman jälkeen verrattuna ajoitusherkkään sulkemiseen.

Tällainen pienempi sulkeutuminen lienee myös vähemmän paikkaherkkä: Lyöjän kehon sijainnilla ja liikkeellä on enemmän varaa vaihdella kohdesuunnassa.

Lavan sulkeutumisen lisäksi voisi tutkia kulkusuuntaa: mitä suorempi lavan kulku on osuma-alueella, sitä vähemmän ajoitusherkkä. Eli takakyynärpään koukussa olo ja suoristuminen osuma-alueella vähentää ajoitusherkkyyttä (ja paikkaherkkyyttä).

Näin teoriassa, mutta käytännössä tilanne on monitahoisempi. Ensinnäkin vahva keskeisvoima pitää mailanpään radallaan ja aiheuttaa aina kaarevan liikkeen. Toki hiukan tähän voi yrittää vaikuttaa esim. voimakkaalla sivuliulla, antamalla oikean kyynärpään lentää tai tuottamalla voimakkaasti laskevan radan osuma-alueella. Ei välttämättä järkeviä juttuja. Eli kannattaa unohtaa radan suoristamisen yritys. Jos lavan sulkeva kierto on kol9-klo7 voimakasta ja sitten lyödäänkin täysi jarru päälle 0.01 s aikana, jotta kierto lakkaa, niin en ilman tutkimuksia usko tilanteen edullisuuteen missään tapauksessa. Lieneekö hirveän mahdollistakaan kovin merkittävässä määrin huomioiden ihmisen lihaksiston kyvyt. Jos kiertoa ei ole lainkaan välillä klo9-osuma, niin silloin tilanne voisi olla toinen. Tällaisia swingejä ei vaan huipuilla yksinkertaisesti ole jostain syystä kuten jo olen aiemmin kertonut. Joillakin kiertoa on toki vähemmänkin, mutta ilman selvää näyttöä käytännön eduista ei ole. Itselläni ei ole varmuutta, miksi asia on noin, mutta aika varma olen, että vahingossa se ei ole niin. Ainoa reitti ulos tästä foorumin alkeellisesta höpöttämisestä liittyen aiheeseen, on suorittaa tutkimus. Niin kauan kun kukaan ei sellaista esitä, lienee viisainta ottaa mallia huippujen ”ajoitusherkästä” swingistä.

ts

data kirjoitti: (7.11.2012 11:43:10)

Fubar kirjoitti: (7.11.2012 11:30:44)

Kysymys ei ole tässä suhteessa ajasta vaan paikasta. Riittää, että pallon kohdalla ollaan suorassa.

Jep… tota on moni yrittäny ja siihen uskonu. Itsekin aikanaan ennen kuin lamppu syttyi. Todellisuudessa tuo on suurinta shittiä mitä ikinä golflyönnistä on kirjoitettu.

Mua ei yleensa kiinnosta kirjottajien golfilliset avut, mutta onko data jossain jo kertonut mitka hanen ’saavutukset’ golfissa on? Pelillisesti, valmennuksellisesti ja muutenkin. Ei millaan pahalla, olis vaan kiva tietaa vahan taustoista, kun sanottavaa kuitenkin riittaa…

Golfinn kirjoitti: (8.11.2012 18:51:53)
    Mua ei yleensa kiinnosta kirjottajien golfilliset avut, mutta onko data jossain jo kertonut mitka hanen ’saavutukset’ golfissa on? Pelillisesti, valmennuksellisesti ja muutenkin. Ei millaan pahalla, olis vaan kiva tietaa vahan taustoista, kun sanottavaa kuitenkin riittaa…

Mä luulen että Beatles vetää ilmaiskeikan Wembleyllä ja lämppärinä soittaa Abba ennekuin saat tähän kysymykseen vastauksen.

ts

Parti kirjoitti: (8.11.2012 19:28:33)

Mä luulen että Beatles vetää ilmaiskeikan Wembleyllä ja lämppärinä soittaa Abba ennekuin saat tähän kysymykseen vastauksen.

Noh noh pojjaat. Eipäs sentään aleta vähättelemään datan saavutuksia. Vaikka peli- ja valmennuspuolella ne näyttävätkin nollaa, on hän sentään ainoa ihminen maailmassa, joka pystyy luomaan swingistä tarkan ja luotettavan 3D-mallinnuksen yhdellä ainoalla 30fps videokameralla.

Meillä surkimuksilla siihen vaaditaan 8 kpl 170 fps kameroita ja parin tohtorin muutaman vuoden työpanos.

ts kirjoitti: (8.11.2012 19:44:07)
    Noh noh pojjaat. Eipäs sentään aleta vähättelemään datan saavutuksia.

Nyt ts tarkkana luetunymmärtämisessä ettei tule väärinkäsityksiä. Mulla ei ole mitään kompetenssia kyseenalaistaa datan osaamista golfin tai mallinnuksen saralla.
    Ennustin ainoastaan todennäköisyyden vastauksen saamiseen datalta.

Teoriassa vastaamattomuus voi johtua monesta muustakin asiasta kuin siitä ilmeisimmästä.

Kyllä mä joskus täällä muutamaan otteeseen olen maininnut, että lähinnä olen perehtynyt golfiin teoreettisista lähtökohdista hieman peruspelaajaa syvällisemmin. Mitään pelaajien parhaimmistoa en täällä edusta. En pysty juuri ottamaan osaa keskusteluihin, joiden aiheita ovat vaikkapa ”Miltä tuntuu voittaa suuri kisa golfissa” tai ”Miten junnut saadaan harjoittelemaan”. Mutta totta kai mä nyt pikkusen osaan palloa myös lyödä. En mä etsi tuupparislaiseja metsistä, niin kuin moni tuntuu uskovan, vaan parhaimmillaan joskus nuorempana ampiaisen lähettyviltä 500 m par 5 väylillä avauksen jälkeen. En mä muuten tätä lajia harrastaisi.

Tuon teoriapuolen tiimoilta olen esim. kehitellyt hyvin monipuolista sovellettuun mekaniikkaan pohjautuvaa optimointisoftaa golfiin liittyen.

data kirjoitti: (8.11.2012 20:31:30)
    En pysty juuri ottamaan osaa keskusteluihin, joiden aiheita ovat vaikkapa ”Miltä tuntuu voittaa suuri kisa golfissa”

vaan parhaimmillaan joskus nuorempana ampiaisen lähettyviltä 500 m par 5 väylillä avauksen jälkeen.

500-150=350m
    Luulisi että tuolla swingillä olisi tarttunut joku voittokin matkaan.

Datan voitottomuus johtunee siitä että päässä on tapahtunut pieni virhe (hermotus), lainatakseni hiukan häntä tuosta toisesta ketjusta.

Olen kuullut myös sanottavan että ei tarvitse olla iso vika kun se on päässä.

joejoker kirjoitti: (8.11.2012 21:16:34)
    Datan voitottomuus johtunee siitä että päässä on tapahtunut pieni virhe (hermotus), lainatakseni hiukan häntä tuosta toisesta ketjusta.

Olen kuullut myös sanottavan että ei tarvitse olla iso vika kun se on päässä.

Pitää täysin paikkansa. Ensinnäkin pinna palaa aika herkästi, keskittyminen häiriintyy herkästi, lyönneissä ei ole riittävän hyvää toistettavuutta ja lyhyistä puteista ei tule mitään. Sitten jos
    golfin vielä aloittaa vasta keski-iällä, niin kyllä siinä on eväät syöty kilpailumielessä
    aika pitkälti.

Parti kirjoitti: (8.11.2012 20:42:55)

En pysty juuri ottamaan osaa keskusteluihin, joiden aiheita ovat vaikkapa ”Miltä tuntuu voittaa suuri kisa golfissa”

vaan parhaimmillaan joskus nuorempana ampiaisen lähettyviltä 500 m par 5 väylillä avauksen jälkeen.

500-150=350m

No toi nyt ei taida keskimitta kuitenkaan olla:)

data kirjoitti: (8.11.2012 21:35:51)
    Sitten jos
    golfin vielä aloittaa vasta keski-iällä, niin kyllä siinä on eväät syöty kilpailumielessä
    aika pitkälti.

Mutta kyllä 350m draiveilla pitää irrota pokaaleja missä tahansa kisassa. Varsinkin niissä vanhempien välisissä.

ts

Parti kirjoitti: (8.11.2012 20:42:55)

500-150=350m

No mutta muistahan toki että mäkin oon osunu Rinkun #13 lipputankoon kakkoslyönnillä ja vielä aika kovassa vastasessa. Se oli sitä aikaa kun vielä uskoin käsivarsien kierrolla saavutettavan lisämetrejä. Enkä ihan väärässä ollutkaan.

’vaan parhaimmillaan joskus nuorempana ampiaisen lähettyviltä 500 m par 5 väylillä avauksen jälkeen.’

’Pitää täysin paikkansa. Ensinnäkin pinna palaa aika herkästi, keskittyminen häiriintyy herkästi, lyönneissä ei ole riittävän hyvää toistettavuutta ja lyhyistä puteista ei tule mitään. Sitten jos
    aika pitkälti.’

Paroni von Münchausenkin löi jo nuorena 350 m driveja, mutta aloitti golfin vasta keski ikäisenä…

Parti kirjoitti: (8.11.2012 21:42:04)

data kirjoitti: (8.11.2012 21:35:51)
    Sitten jos
    aika pitkälti.

Mutta kyllä 350m draiveilla pitää irrota pokaaleja missä tahansa kisassa. Varsinkin niissä vanhempien välisissä.

Varmaankin, jos niitä tulisi jatkuvasti keskelle väylää. Toki silloinkaan ei saisi hirveästi
    kolmen putin griinejä tulla. Jos luet tekstiäni tarkemmin sieltä löytyivät sanat joskus,
    parhaimmillaan ja nuorempana, mutta ei mitta mulla ongelma ole toki vieläkään varsinkin,
    jos talvella vähän ehtisi treenata. En mä tässä nyt mitenkään halua mainostaa omia lyöntejä.
    Tuolla nyt kuitenkin on epäilty, että lyön lyhyitä tuupparislaisseja, niin hieman asiaa korjasin
    oikeampaan suuntaan, kun kysyttiin.

ts kirjoitti: (8.11.2012 21:43:33)
    No mutta muistahan toki että mäkin oon osunu Rinkun #13 lipputankoon kakkoslyönnillä ja vielä aika kovassa vastasessa.

Olen ikävä ihminen ja alan halkomaan pilkkua. Me pelattiin 505m pitkää väylää 13 ja sä osuit kakkoslyönnillä väylän 14 lipputankoon. Toki siitä ei vapaan dropin jälkeen jäänyt kuin Wilsonin Di wedgen matka oikealle lipulle, mutta kuitenkin.
    Jos Johtaja XXL ei vittuilisi niin raskaasti niin vetäisin tähän ison hymiön. Tai jos yleensä käyttäisin sellaisia. Tai Michelle jotain…

data kirjoitti: (8.11.2012 22:00:36)
    Varmaankin, jos niitä tulisi jatkuvasti keskelle väylää. Toki silloinkaan ei saisi hirveästi
    kolmen putin griinejä tulla. Jos luet tekstiäni tarkemmin sieltä löytyivät sanat joskus,
    parhaimmillaan ja nuorempana, mutta ei mitta mulla ongelma ole toki vieläkään varsinkin,
    jos talvella vähän ehtisi treenata.

Mut oikeesti.Jos olet aloittanut lajin keski-ikäisenä niin jopa 100m lyhyempi keskimitta olisi aivan maailmanluokan esitys. Sillä tekisis isoa hilloa Champions Tourilla.

ts

Parti kirjoitti: (8.11.2012 22:00:38)

ts kirjoitti: (8.11.2012 21:43:33)
    No mutta muistahan toki että mäkin oon osunu Rinkun #13 lipputankoon kakkoslyönnillä ja vielä aika kovassa vastasessa.

Olen ikävä ihminen ja alan halkomaan pilkkua. Me pelattiin 505m pitkää väylää 13 ja sä osuit kakkoslyönnillä väylän 14 lipputankoon. Toki siitä ei vapaan dropin jälkeen jäänyt kuin Wilsonin Di wedgen matka oikealle lipulle, mutta kuitenkin.
    Jos Johtaja XXL ei vittuilisi niin raskaasti niin vetäisin tähän ison hymiön. Tai jos yleensä käyttäisin sellaisia. Tai Michelle jotain…

No melkosta tarkkuuta tosiaan harjoitat nyt. Lipputanko kun lipputanko. Enkä pätkääkään valehdellu myöskään lisämetreistä. Harmi että ne kaikki tuli aina sivusuuntaan.

Ja todellisuudessa niin. Mä olen jatkanut myös 535m pitkää väylää usein 150m paalulta ja joskus jopa satasesta. Ja ettei taas joku vääntäisi asiaa nurin, niin ihan kakkoslyönnillä.

Mutta kyllähän se nyt datan kohdalla on niin, että händäri ei olis kympin seuduilla jos palloa osais oikeesti lyödä. Treenattuna tai ei. Mä oon nyt pelannu reissussa kerran 73 ja 75, mutta nyt kun oikeet karkelot alko, niin kyllä mä katson selkeesti ainoon asian kentän puolelle olevan vieras bägi selässä. Tuuppari sulkvine kiertoineen vois olla aika pississä tällä kentällä ja siks varmaan noi kaikki tuolla rangella sitä koittaakin vähentää. Hitto että toi Fukke oli aikanaan aikaansa edellä.

ts kirjoitti: (8.11.2012 19:44:07)

Noh noh pojjaat. Eipäs sentään aleta vähättelemään datan saavutuksia. Vaikka peli- ja valmennuspuolella ne näyttävätkin nollaa, on hän sentään ainoa ihminen maailmassa, joka pystyy luomaan swingistä tarkan ja luotettavan 3D-mallinnuksen yhdellä ainoalla 30fps videokameralla.

Meillä surkimuksilla siihen vaaditaan 8 kpl 170 fps kameroita ja parin tohtorin muutaman vuoden työpanos.

Kyse ei ole kokonaisvaltaisesta 3D mallinnuksesta, mutta ehkäpä olen yksi harvoista, joka on pystynyt ottamaan aika paljon olennaista informaatiota varsin suppeasta lähteestä tällä alueella laskentaa käyttäen. Tosin myönnettäköön, että asian harrastelijoitakaan ei välttämättä hirveästi ole. Paljon huonompi suoritus olisi kyseessä, jos laajasta lähteestä saisi vain vähän hyödyllistä tietoa ulos. En tiedä, haluatko sinä sitten mieluummin kuulua tämän alueen mestareihin.

Täytyy myös huomioida, että mallinnus on vain pieni lisäosa monipuolisessa softassa.

data kirjoitti: (8.11.2012 22:55:56)
    Kyse ei ole kokonaisvaltaisesta 3D mallinnuksesta, mutta ehkäpä olen yksi harvoista, joka on pystynyt ottamaan aika paljon olennaista informaatiota varsin suppeasta lähteestä tällä alueella laskentaa käyttäen. Tosin myönnettäköön, että asian harrastelijoitakaan ei välttämättä hirveästi ole. Paljon huonompi suoritus olisi kyseessä, jos laajasta lähteestä saisi vain vähän hyödyllistä tietoa ulos. En tiedä, haluatko sinä sitten mieluummin kuulua tämän alueen mestareihin.

Täytyy myös huomioida, että mallinnus on vain pieni lisäosa monipuolisessa softassa.

James Bond tai joku Ullan ystävistä osaisi analysoida tämän viestin rypäleen ja vuosikerran. Minulle se menee yli.

ts kirjoitti: (8.11.2012 22:47:37)
    Mutta kyllähän se nyt datan kohdalla on niin, että händäri ei olis kympin seuduilla jos palloa osais oikeesti lyödä. Treenattuna tai ei. Mä oon nyt pelannu reissussa kerran 73 ja 75, mutta nyt kun oikeet karkelot alko, niin kyllä mä katson selkeesti ainoon asian kentän puolelle olevan vieras bägi selässä. Tuuppari sulkvine kiertoineen vois olla aika pississä tällä kentällä ja siks varmaan noi kaikki tuolla rangella sitä koittaakin vähentää. Hitto että toi Fukke oli aikanaan aikaansa edellä.

Ironista sinänsä tässä on se, että swingissäni on selvästi vähemmän sulkevaa kiertoa kuin
    ammattilaisilla keskimäärin. On ollut jo golfharrasteeni alusta asti.

data kirjoitti: (8.11.2012 23:12:55)

ts kirjoitti: (8.11.2012 22:47:37)

Ironista sinänsä tässä on se, että swingissäni on selvästi vähemmän sulkevaa kiertoa kuin
    ammattilaisilla keskimäärin. On ollut jo golfharrasteeni alusta asti.

Lantionkierron osalta varmasti näin, uskotaan!

Sukkulalla aunukseen lähti sitten tämäkin viestiketju. Olikos se Minnin svingi nyt ajoitusherkkä vai ei?

ts

Parti kirjoitti: (8.11.2012 23:04:49)

data kirjoitti: (8.11.2012 22:55:56)

James Bond tai joku Ullan ystävistä osaisi analysoida tämän viestin rypäleen ja vuosikerran. Minulle se menee yli.

Kyllä toi oli ihan helppo tulkita. Laskenta suoritetaan aineistosta jota ei ole ja päädytään hienoon mallinnukseen. Tai siis ööh…siis lasketaan väärin kun ei le lukuja mitä laskea vaan arvataan.. tai sit lasketaan housuun.. no jotain kuitenkin.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 491)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #210407 kohteessaMinni merihädässä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Minni merihädässä