-
JulkaisijaArtikkelit
-
saa vapautuksen? Tästä aina silloin tällöin väitellään ja droppeja kevyesti otetaan. Sääntökirjasta en löydä mainintaa moisesta, ei kai sitä voi epätavalliseksi olosuhteeksikaan lvoine ukea. Pitänee olla paikallissäännössä vaan semmoistakaan en ole vielä nähnyt.
NimetönTyökoneen jäljestä voi vapautua ihan milloinka vain haluaa,yhdellä penaltilla.
Kuten piispanen sanoo, näinhän se menee, ja Dec 25/16 kertoo lisäksi että pienistä painaumista tuota ei pitäisi laittaa edes paikallissääntöihin.
En suosittelisi kopioimaan Virvikin mallia. Tuon Dec 25/16 mukaisesti tuo on golf-sääntöjen (33-8) vastainen paikallissääntö.
Koska ’työkoneen jälkiä’ ei ole tarkemmin määritelty tuolla voisi saada vapautuksen mm seuraavista joista Dec 25/16 mukaan ei pidä saada vapautusta:
– raffikone ajaa raffissa. Maa ei painu, mutta raffi lytistyy kasaan renkaiden kohdalta. Kyseinen raffin painautuma on varmaan tulkittavissa ’työkoneen jäljeksi’.
– griinileikkurin renkaista jää hyvin pieniä jälkiä (ei välttämättä edes painaumia) griinille.
– griinileikkuri kääntyy yhden suunnan leikattuaan griinin ulkopuolella, siitä jää vain vaikeasti havaittava renkaanjälki.
– griiniä ilmastoitaessa traktorin renkaista jää pieniä jälkiä joilla ei ole käytännössä vaikutusta. Mutta jos pallo on huonosti tai pari ilmastointireikää on ikävästi tiellä, vapari irtoaa.
jne.pjs kirjoitti: (24.9.2008 8:51:13)
En suosittelisi kopioimaan Virvikin mallia. Tuon Dec 25/16 mukaisesti tuo on golf-sääntöjen (33-8) vastainen paikallissääntö.Koska ’työkoneen jälkiä’ ei ole tarkemmin määritelty tuolla voisi saada vapautuksen mm seuraavista joista Dec 25/16 mukaan ei pidä saada vapautusta:
No työkoneen jälki tuossa on sentään jo jollaintapaa määritelty (olen samaa mieltä että kaipaisi kyllä tarkempaa määritelyä), mutta mitä kaikkea tuo kevättöiden jäljet pitäkään sisällään. Enkä edes ensin ajatellut kaksimielisesti 🙂
Tämä työkonelegenda on jäänyt elämään 80- 90-lukujen vaihteesta, jolloin Suomeen rakennettiin muutama golfkenttä.
Silloin joka toisella kentällä oli paikallissäännöissä vapautus KsTapauksesta.Oulun kentällä ( Sankivaara ) on paikallissääntö että mistään teistä ei saa vapautusta ilman rankkua. Sinänsä ihan tasapuolinen sääntö, mutta näen siinä 2 ikävää puolta;
A. Mailalla joutuu lyömään kiviä ja sepeliä
B. Autotiellä voi olla esteenä liikenteelle ja olla itse vaarassaOnko millään muulla kentällä vastaavaa sääntöä ?
Talissa löytyy. Juuri eilen todennettuna 🙂
-no eagle- kirjoitti: (24.9.2008 10:19:59)
Oulun kentällä ( Sankivaara ) on paikallissääntö että mistään teistä ei saa vapautusta ilman rankkua. Sinänsä ihan tasapuolinen sääntö, mutta näen siinä 2 ikävää puolta;A. Mailalla joutuu lyömään kiviä ja sepeliä
B. Autotiellä voi olla esteenä liikenteelle ja olla itse vaarassaOnko millään muulla kentällä vastaavaa sääntöä ?
Se ettei tiestä saa vapautusta on kyllä todella tyhmää vaikkakin se on pelaajan vika kun sinne löi. Se voi olla myös ehkä vähän huonoa kenttäsuunnittelua, jossa on säästetty eikä näitä teitä ole viety paikkoihin jossa ne ei häiritse pelaamista juuri yhtään. Usein ei edes tieltä kannata ottaa vapautusta jos se on griinin lähellä kuten kotikentällä on yhdellä par3:lla. Toisaalta siinä kohtaa kaikki muutkin tie vaihtoehdot ovat ainakin yhtä huonoja.
Takkulassa pelataan tieltä (paikallissäännöt). Ei siitä mitään suurempaa haittaa ole; eipähän tarvitse tulkita mikä on tietä ja mikä ei.
4par kirjoitti: (24.9.2008 10:47:23)
Takkulassa pelataan tieltä (paikallissäännöt). Ei siitä mitään suurempaa haittaa ole; eipähän tarvitse tulkita mikä on tietä ja mikä ei.Mun mielestä 2 rankkua on liikaa jos aikoo vapautua siitä…miksi pitää teloa mailansa paikassa, jota ei ole kentällä tarkoitettu pelaamiseen..mitä järkeä tässä säännössä on ?
-no eagle- kirjoitti: (24.9.2008 11:41:33)
Mun mielestä 2 rankkua on liikaa jos aikoo vapautua siitä…miksi pitää teloa mailansa paikassa, jota ei ole kentällä tarkoitettu pelaamiseen..mitä järkeä tässä säännössä on ?
Tieltä ei ole pakko lyödä, ei edes väylältä…
Yhdellä rankulla selviää, kunhan julistat pallosi olevan pelaamattomassa paikassa. Sääntö 28 antaa jopa kolme vaihtoehtoa tilanteesta selviämiseen, ehkä jopa mailoja tärvelemättä. Tuo kaksi rankkua tulee jos yritätä rikkoa sääntöä, eli esimerkiksi vapautua tilanteesta säännön 24-2 mukaisesti vapaalla dropilla.
-no eagle- kirjoitti: (24.9.2008 11:41:33)
4par kirjoitti: (24.9.2008 10:47:23)
Takkulassa pelataan tieltä (paikallissäännöt). Ei siitä mitään suurempaa haittaa ole; eipähän tarvitse tulkita mikä on tietä ja mikä ei.Mun mielestä 2 rankkua on liikaa jos aikoo vapautua siitä…miksi pitää teloa mailansa paikassa, jota ei ole kentällä tarkoitettu pelaamiseen..mitä järkeä tässä säännössä on ?
Kentän paikallissäännöistä vastaava taho on tullut siihen tulokseen että tiet sijatitsevat kentän layouttiin nähden niin etteivät ne eroa juurikaan mistä tahansa sivuun lyödystä paikasta. Vatsaava oivallus löytyy myös Aulangon vanhalta kentältä eli hugolta, niitten puitten yli olis tarkoitus lyyä eikä suinkaan tavoitella tietä. Aiheesta hieman poiketen meiltä muuten löytyy myös sellainenkin erikoisuus kuin rantapolkusivuvesi jolloin tieltä ehdottomasti kannattaa lyödä jos sinne pallonsa onnistuu jättämään.
Mitä sitten ylipäätään tulee tekniikkaan jossa droptaan tieltä niin haluaisin muistuttaa että melko usein tiet jolle pallo pysähtyy ovat aikalailla vaaterissa jolloin lyöntiasento on aikas hyvä. Tien reunukset ovat lähes poikkeuksetta kaltevaa raffia, joista lyöminen toki käynee hyvästä treenistä elikkä tuolta osinahan suomalaisilla kentillä onkin paljon tarjottavaa taitopuolella pelaajan kehityskeen.
Kaikenlaisilta poluilta olen onnistunut palloo sutaisemaan mutta asfaltti on toistaiseksi jäänyt kokemati. Siihen se pallo ei ilmeisesti baittaa tarpeeks hyvin.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)