Aihe: Miksi omistaa osake? - Golfpiste.com

19.5.–26.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][15]
KilpailuaSuomalaista

Miksi omistaa osake?

Etusivu Foorumit Yleistä Miksi omistaa osake?

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 301)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • pohdit tuossa ylempänä sitä minkä verran Suomalaisella golf kentällä myydään GF kierroksia, alkuvuonna golf-lehdessä oli juttua suomalaisista 36-reikäisistä kentistä kentistä ja näiden kierros ja GF kierrosmääristä…

Muistin varaisesti väittäisin että kierrokset taisivat olla luokkaa n. 45 000 kierrosta, joista GF kierroksia 3 000 – 10 000 kentästä riippuen

(muistaakseni kytäjällä tuo 3 000 ja peuramaalla 10 000)

tai ainakin jotain tunne suuntaan… vai olikose… mikähän se oli… 020202

MacG kirjoitti: (4.11.2008 12:55:38)
    Uskon että pelaajamäärä pysyisi vähintäänkin vakiona, tai jopa nousisi (Tali) jos kaikki halukkaat olisivat samalla viivalla.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Mikä muuten tekee golfista lajin, jonka harrastaminen Suomessa olisi mahdotonta ilman, että kenttää rahoitetaan pelaajien ostamilla osakkeilla ja vuosittaisilla vastikkeilla? Eivät harrastajat jäähalleja tai tennishallejakaan omista. Onko se mahdoton ajatus, että pelaaja maksaa vaan pelaamisesta ja että niitä pelaajia olisi kauden mittaan tarpeeksi, jotta kenttä pysyy pystyssä. Tässä tarkoitan myös, että pelaaminen olisi mahdollista ilman jäsenyys- ja tasoituslupalappuja.

Ohikulkija kirjoitti: (4.11.2008 14:40:47)
    … Muistin varaisesti väittäisin että kierrokset taisivat olla luokkaa n. 45 000 kierrosta, joista GF kierroksia 3 000 – 10 000 kentästä riippuen …

Omat arvioni taisin luntata suoraan vuosikertomuksesta.

Fubar kirjoitti: (4.11.2008 14:43:08)
    … Mikä muuten tekee golfista lajin, jonka harrastaminen Suomessa olisi mahdotonta ilman, että kenttää rahoitetaan pelaajien ostamilla osakkeilla ja vuosittaisilla vastikkeilla? Eivät harrastajat jäähalleja tai tennishallejakaan omista. …

Golfkentät hoitavat taloutensa täysin itsenäisesti vailla tukia.

Fubar kirjoitti: (4.11.2008 14:43:08)
    … Onko se mahdoton ajatus, että pelaaja maksaa vaan pelaamisesta ja että niitä pelaajia olisi kauden mittaan tarpeeksi, jotta kenttä pysyy pystyssä. Tässä tarkoitan myös, että pelaaminen olisi mahdollista ilman jäsenyys- ja tasoituslupalappuja.

Niin olet golfinnin kanssa sitä mieltä että jos kentät pyörisivät puhtaasti greenfiituloilla niin vajaan seitsemän tuhannen kierroksen myynti hypähtäisi itsekseen yli kahdenkympin. Just like that?!

Viestin aloittajana pitää tarkentaa, että olen osakkeen omistaja ja vuokrannut pelioikeuttani joka vuosi. Arvostetun kentän hinta vaan on pudonnut niin alas että sen myyntikään ei kannata. Joku käski kasvamaan aikuiseksi mutta aikuista ei minusta näköjään tullut. Eikös golf ole hauskaa peliä, ei tosikoille! Mukavaa talvea kaikille.

KL

MacG kirjoitti: (4.11.2008 12:55:38)
    Kyse ei vissiin ole siitä kasvaako vai väheneekö pelaajamäärät, vaan enemmänkin siitä jos kentät tulisivat toimeen P&P kenttiä. Tulisivatko he toimeen pelkillä GF maksuilla ja näinollen onko tuo Talin 4320,- sisäänpääsymaksu (+20v jono) ja Vuosaaren mikälie osakkeen hinta tarpeellinen? Minun mielestäni tulisivat kyllä. Uskon että pelaajamäärä pysyisi vähintäänkin vakiona, tai jopa nousisi (Tali) jos kaikki halukkaat olisivat samalla viivalla.

Mihin muuten perustat sen ettei ko. kentillä käy GF pelaajia? Ja jos ’vakipelaajilta’ poistetaan vuosi/jäsenyysmaksut ja korvataan GF maksulla niin miksi he eivät enään olisi vakipelaajia? Ymmärtääkseni ainakin yksi, ja varmaankin aika tärkeässä osassa pelaajan kenttävalinnassa on juuri tuo kentän sijainti. Ainakin minulle se on.

MacG on siis perstuntumalta sitä mieltä, että nykyiset rajoittamattoman pelioikeuden haltijat pelaisivat yhtä monta kierrosta, jos joutuisivat maksamaan kierroksistaan tuon 45 euroa kipale (tekee hevijuuserille siis 100×45=4500 euroa ja keskikäyttäjälle 30×45=1350 euroa kaudessa, siis kotikentällään). Tarkoittaa siis sitä, että nykyiset pelioikeutetut pysyisivät kotiseurassaan huolimatta kustannusten rajusta noususta naapuriseuraan (joka siis ei ole P&P-kenttä) verrattuna. Myös on MacG sitä mieltä, etä pelioikeutetut kansoittavat kentät nykyisellään niin, etteivät gf-pelaajat mahdu sekaan ja joutuvat kärvistelemään pelihalujensa aiheuttamien kramppien piinaamina kodeissaan seinien kaatuessa päälle ilman mitään mahdollisuutta päästä gf-pelaamaan.

Vai onko totuuden siemen MacG:n mielestä sittenkin P&P-konseptissa? Siis siinä, että kaikki ne kansalaiset, jotka eivät halua kuulua mihinkään seuraan eivätkä ole suorittaneet (eivätkä kenties edes halua suorittaa) green cardia, voivat ilman mitään etukäteissitoumuksia tulla golfkentälle ja pelata kierroksen hintaan 45 euroa? Toisin sanoen, maassamme täytyy olla kymmeniä, ellei satoja tuhansia ihmisiä, jotka pelaisivat satunnaisia golfkierroksia, jos mitään muita vaatimuksia pelaamiselle ei olisi kuin ilmestyminen raha kourassa cädärin tiskille. Ja nämä ihmiset siis täyttäisivät sen vajeen, joka syntyisi, kun kentän rajoittamattomat pelioikeudet poistettaisiin ja nuo entiset pelioikeutetut siirtyisivät sellaisiin seuroihin, joissa rajoittamattomia pelioikeuksia tarjotaan kohtuuhintaan.

Ja tämä kaikki siis pk-seudulla, kohtuullisella etäisyydellä kentistä. Harvaan asutulla seudulla tuskin edes MacG uskoisi tämän toimivan.

Minäkin uskon joulupukkiin.

EFC

Täällä on valtaosa selkeesti sitä mieltä, että osaketta ei kannata ostaa. Mitäs kun olen mennyt aikoinaan tekemään semmoisen typeryyden, menenkö ja myyn omani pois ?

Juko kysyy ?

Millä kentällä osakkeen hinta on kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana?

(JuKo 3.11.2008 15:59:51)

Tsekkaa netistä eri kenttien tiedoista ja ota selvää menneisyydestä eli perustamistilanteen hinnoista… vanha sananparsikin sanoo..lehmä ei muista vasikkanaoloa…. eli sitä viiden vuoden takaista tietoa et löydä kuin olemalla yhtiön osakas… meilläkin perustajaosakkaiden lähtöhinta on ollut 85 € ..joilla on edelleen äänivalta itse myöhemmin laajentuneessa yhtiössä..( 10 ääntä/1 osake)

joona kirjoitti: (3.11.2008 12:14:50)
    Mitä merkitystä on enää omistaa golfosaketta paitsi kentän rahoittajana. Pelaamaan pääsee nykyään niin edullisesti vuokraamalla pelioikeus.

joona kirjoitti: (4.11.2008 17:00:08)
    Viestin aloittajana pitää tarkentaa, että olen osakkeen omistaja ja vuokrannut pelioikeuttani joka vuosi. …

En kyllä ihmettele yhtään kysymyksenasettelua.

KL

EFC kirjoitti: (4.11.2008 18:26:42)
    Täällä on valtaosa selkeesti sitä mieltä, että osaketta ei kannata ostaa. Mitäs kun olen mennyt aikoinaan tekemään semmoisen typeryyden, menenkö ja myyn omani pois ?

Minä ostin oman osakkeeni muistaakseni vuonna -97 enkä myy sitä pois niin kauan kuin sillä on jotakin arvoa. Hinta oli sen verran halpa. Toistaiseksi olen saanut siitä sen mitä halusinkin, niin pelillisesti, rahallisesti, toiminnallisesti kuin yhtiöllisestikin.

Muutoin kysymykseesi löytyy vastaus normaalista sijoitus-/pörssikäyttäytymisestä.

Ja pahoittelen etukäteen kuivakan asiallista vastaustani, luultavasti odotit jotakin lennokkaampaa noin niinkuin ylipäätään.

KL kirjoitti: (4.11.2008 18:40:35)
    Muutoin kysymykseesi löytyy vastaus normaalista sijoitus-/pörssikäyttäytymisestä.

Pörssi?!

MacG ei ottanut kantaa siihen mitä kukin tekee pelaamisensa suhteen ja kuinka paljon haluaa siihen upottaa. Lähinnä oli kyse siitä pyörisikö Tali ja Vuosaari P&P periaatteella, itse uskoin että näin tekisivät.

Ymmärtääkseni P&P kentät olisivat kuitenkin lähinnä niitä golfareita varten jotka pelaavat satunnaisesti tai vähän eivätkä halua välttämättä investoida tähän harrastukseen liikaa. Kentän ei tarvitsisi näinollen myöskään olla Kytäjän tai Vanajalinnan tasoa, vaan ehkä mielummin hyvää keskitasoa, hoitokuluja säästääkseen.

Olet oikeassa hevjuusereiden suhteen, heille p&p ei välttämättä toimi. Joo, myönnän että edellisessä viestissäni viittasin kentän sijainnin olevan tuiki tärkeä, mutta varmaankin hevijuusereille kentän kunto, layout ym. on kuitenkin vielä tärkeämpi kuin että se on lähellä. Näille osakkuus on ehkä se oikeampi vaihtoehto.

En ole millään tavoin osakaskenttien vastustaja (omistan 3 osaketta), mutta siitä olen liikuttavan yksimielinen muiden kanssa, että osakkeenomistajana en tunne saavani vastinetta ’sijoituksilleni’ kun verrataan vuokrapelioikeuden haltijoihin tai miksei GF pelaajiin. Toisaalta olen myös sitä mieltä että P&P kenttä voisi toimia ainakin etelä Suomessa, kysehän on kuten joku aikaisemmissa viesteissä totesi, riskinotosta/halukkuudesta tämmöisen hankkeen aikaansaamiseksi.

Joku viittasi tennis-, lätkä- ym. halleihin. Nämä ovat oivia esimerkkejä siitä miten P&P periaate toimii, ihan aloituspisteestä toimivaan kokonaisuuteen asti.

KL

kebax kirjoitti: (4.11.2008 18:48:29)

Pörssi?!

Ei ihme, että sinulla on jo yli 7000 viestiä.

KL kirjoitti: (4.11.2008 19:24:03)

Pörssi?!

Sulla sitten riittä tarmoa puida mun viestieni määrää. No onhan se hyvä että nuorella miehellä hommaa piisaa.

No okei siihen asiaan. Sijoittamisen ymmärrän vielä jossain määrin, mutta selitäpä miten pörssi liittyy tähän aiheeseen. Se lähinnä oli ihmettelyni aihe. Anteeksi jos oli liian vaikeaselkoisesti ilmaistu. Ymmärsitköhän nyt tämän? Voin koettaa vääntää rautalangastakin.

KL

MacG kirjoitti: (4.11.2008 19:15:49)
    MacG ei ottanut kantaa siihen mitä kukin tekee pelaamisensa suhteen ja kuinka paljon haluaa siihen upottaa. Lähinnä oli kyse siitä pyörisikö Tali ja Vuosaari P&P periaatteella, itse uskoin että näin tekisivät.

Ymmärtääkseni P&P kentät olisivat kuitenkin lähinnä niitä golfareita varten jotka pelaavat satunnaisesti tai vähän eivätkä halua välttämättä investoida tähän harrastukseen liikaa. Kentän ei tarvitsisi näinollen myöskään olla Kytäjän tai Vanajalinnan tasoa, vaan ehkä mielummin hyvää keskitasoa, hoitokuluja säästääkseen.

Mutta kun näitä pelaajia varten jo on olemassa monta vaihtoehtoa: jäsenyys ilman pelisitoumuksia, supergolf, pelilippupörssi, ym., niin millaista kohderyhmää tuo P&P-konsepti oikeasti palvelisi?

Minäpä vastaan: niitä, jotka haluavat päästä pelaamaan ilman etukäteissitoumuksia, ts. eivät ole vielä sitoutuneet lajiin ja suorittaneet niitä nykyisessä muodossa vaadittuja suorituksia.

Meillä Suomessa tämä P&P-konsepti on aika lailla tuntematon, joten ehkäpä kysyntääkään ko. konseptille ei ole. Se Suuri Kysymys aiheesta kuuluukin, mikä ja kuinka suuri on se kohderyhmä, joka tätä kaipaa? Tuommoisen kentän perustamiseen ja ylläpitoon liittyvistä taloudellisista haasteista tällä palstalla on jo taitettu peistä melko lailla tarpeeksi.

KL kirjoitti: (4.11.2008 19:42:01)

MacG kirjoitti: (4.11.2008 19:15:49)

Mutta kun näitä pelaajia varten jo on olemassa monta vaihtoehtoa: jäsenyys ilman pelisitoumuksia, supergolf, pelilippupörssi, ym., niin millaista kohderyhmää tuo P&P-konsepti oikeasti palvelisi?

Minäpä vastaan: niitä, jotka haluavat päästä pelaamaan ilman etukäteissitoumuksia, ts. eivät ole vielä sitoutuneet lajiin ja suorittaneet niitä nykyisessä muodossa vaadittuja suorituksia.

Meillä Suomessa tämä P&P-konsepti on aika lailla tuntematon, joten ehkäpä kysyntääkään ko. konseptille ei ole. Se Suuri Kysymys aiheesta kuuluukin, mikä ja kuinka suuri on se kohderyhmä, joka tätä kaipaa? Tuommoisen kentän perustamiseen ja ylläpitoon liittyvistä taloudellisista haasteista tällä palstalla on jo taitettu peistä melko lailla tarpeeksi.

Juuri niin. Kuka rakentaa ja kenen kustannuksella? Missä ovat ne golfinharrastajat, jotka osaavat pelata(pelitaito ja etiketin tuntemus), mutta eivät ole eivätkä halua olla missään jäseninä? Kaikki ’oikeat’ golfinpelaajat tulisivat kyllä kiertämään kentän kaukaa, eikä edes ilmaiseksi saadun kentän ylläpito olisi näin mahdollista.

pjs

Pari datapointtia vuodelta 2007 GF-pelaamisen spekulaatioiden pohjaksi:

Talin WWW-sivujen mukaan heillä oli 25000 kierrosta joista 8000 vieraiden tekeminä. Ei ole selvää kuinka paljon näistä on jäsenten vieraita ja kuinka paljon täysin vieraita.

ERG:ssä oli 27000 kierrosta. Näistä greenfeen kaltaisilla systeemeillä pelattiin noin 6000. Tämä jakaantuu noin 2400 täysin vieraan GF:ään, 1700 yritystapahtumaan ja 1900 osakkaan vieraan GF:ään. Lisäksi siirrettävällä pelioikeudella (’lätkillä’) supergolf yms. pelasivat kierroksia joiden määrää on vaikea arvioida.

Talin kaltaisella keskeisellä paikalla oleva, hyväkuntoinen kenttä voisi ehkä houkutella riittävästi pelaajia jos sinne ei kiertoteitse (jäsenyydellä, lätkällä, jne.) pääsisi pelaamaan. 97%:illa Suomen kentistä tämä ei kyllä varmasti onnistuisi.

Turha osakkeenomistajien on itkeä arvon alenemista tai murehtia vuokrapelioikeuden autuutta. Ryhdytään vaan ponnekkaasti ajamaan omaa etuamme, eli painostetaan yhtiöitä rakentamaan samanlaisia liitoutumia kuin Kullo Golf, Hyvinkään Golf, Tuusulan Golfklubi ja Lahden Golf toteuttivat menneenä kautena. Siinähän pelaava osakas sai pienellä lisämaksulla (150 €) täyden pelioikeuden kolmelle muulle kentälle.

KL vastasi aivan oikein siihen mihin kohderyhmään P&P kentät yleensä tähtäävät, mutta en kuitenkaan lähtisi kategorisoimaan pelaajia ’oikeisiin’ ja ’ei oikeisiin’ pelaajiin. Olenko väärässä, mutta eikö Naantalin Kultaranta toimi juuri sillä periaatteella että ’kaikki pelaa’? Ja vissiin ihan hyvin on tainut homma toimia.

Ei tämä golf niin vaikea laji ole ettei pikainen perus etiketin läpikäynti ilmoittautumisen yhteydessä voi olla esteenä sille, etteikö lajiin tutustuva henkilö näitä voisi omaksua. Myönnettäköön ettei ilmapiiri ole varmaan sama kuin ’oikeilla’ kentillä, mutta hei, kyllä minäkin ’oikeana’ golfpelaajana olen kiertänyt esim. Laajasalon ja Paloheinän kun ne sattui oleemaan siihen tilanteeeseen sopivampia kenttiä kuin Kytäjä tai Vanaja. Ja hauskaa niilläkin oli.

Mikäli minulla on tiedossa, että kentällä saa pelata ’pikaisen perusetiketin ilmoittautumisen yhteydessä läpikäyneitä’, niin en varmasti haluaisi aiheuttaa itselleni sitä tuskaa, että pääsisin läheltä seuraamaan tapahtumien kulkua. Kyllä tämä golf on juuri niin vaikea peli, että pikakoulutus ilmoittautumisen yhteydessä ei riitä mihinkään.

MacG kirjoitti: (4.11.2008 20:24:50)
    KL vastasi aivan oikein siihen mihin kohderyhmään P&P kentät yleensä tähtäävät, mutta en kuitenkaan lähtisi kategorisoimaan pelaajia ’oikeisiin’ ja ’ei oikeisiin’ pelaajiin. Olenko väärässä, mutta eikö Naantalin Kultaranta toimi juuri sillä periaatteella että ’kaikki pelaa’? Ja vissiin ihan hyvin on tainut homma toimia.

Eivät aivan kaikki pelaa, ainakaan yhtäaikaa. Pääkentälle on ainakin nettisivujen mukaan useita ryhmäkohtaisia rajoituskia. Mahtaakohan tuokaan olla puhdas P&P kenttä vai onko tietoa että tuolla pelaisi 20 tuhatta P&P fania vuosittain? Mielenkiintoinen juttu muuten että klubin jäseneksi ei oteta ketään. Vaikka mitäpä sitä P&P kenttä jäsenillä tekisikään…

KL

kebax kirjoitti: (4.11.2008 19:38:56)

KL kirjoitti: (4.11.2008 19:24:03)

Pörssi?!

Sulla sitten riittä tarmoa puida mun viestieni määrää. No onhan se hyvä että nuorella miehellä hommaa piisaa.

No okei siihen asiaan. Sijoittamisen ymmärrän vielä jossain määrin, mutta selitäpä miten pörssi liittyy tähän aiheeseen. Se lähinnä oli ihmettelyni aihe. Anteeksi jos oli liian vaikeaselkoisesti ilmaistu. Ymmärsitköhän nyt tämän? Voin koettaa vääntää rautalangastakin.

En selitä, yritä miettiä itse.

KL kirjoitti: (4.11.2008 22:33:44)
    … En selitä, yritä miettiä itse.

En viitti miettiä, jääkööt sun salaisuudeks.

KL

kebax kirjoitti: (4.11.2008 22:29:04)

MacG kirjoitti: (4.11.2008 20:24:50)

Eivät aivan kaikki pelaa, ainakaan yhtäaikaa. Pääkentälle on ainakin nettisivujen mukaan useita ryhmäkohtaisia rajoituskia. Mahtaakohan tuokaan olla puhdas P&P kenttä vai onko tietoa että tuolla pelaisi 20 tuhatta P&P fania vuosittain? Mielenkiintoinen juttu muuten että klubin jäseneksi ei oteta ketään. Vaikka mitäpä sitä P&P kenttä jäsenillä tekisikään…

Millä klubilla sitten on jäseniä? Olen aina luullut, että seurassa voi olla jäseniä ja klubilla istutaan, syödään, juodaan ja seurustellaan. Mutta että klubilla olisi jäseniä? Taitaa olla noita P&P-juttuja, joista täällä Suomenniemellä ei vielä ole liiemmälti kokemuksia.

Eihän tuo Aurinko Golf tunnu olevan yhtään sen lähempänä P&P-kenttää kuin vaikkapa Vihti, jossa 9-reikäiselle pääsee pelaamaan kuka tahansa. Puppumainostamista kaikki tyynni. Suomessa ei siis ole yhtään täysimittaista kenttää, jolla pääsee pelaamaan rajoituksetta ja ilman pelitaitorajoituksia, niin se vain on. Jos moisen konseptin tuottaminen olilsi kannattavaa, sen olisi joku jo hyödyntänyt.

EFC

KL kirjoitti: (4.11.2008 22:53:44)

Millä klubilla sitten on jäseniä? Olen aina luullut, että seurassa voi olla jäseniä ja klubilla istutaan, syödään, juodaan ja seurustellaan. Mutta että klubilla olisi jäseniä?

Usein olen kuullut kysyttävän: Mihin klubiin kuulut? ja vastaus on normaalilta ihmiseltä jonkun seuran nimi.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 301)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #400294 kohteessaMiksi omistaa osake?

Etusivu Foorumit Yleistä Miksi omistaa osake?