Aihe: Miksi hän löi - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Miksi hän löi

Etusivu Foorumit Yleistä Miksi hän löi

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kaksi casea. Kenttä edessämme täynnä. Neljän ryhmiä ja meitäkin neljä. Takana kolmen ryhmä: mies ja kaksi naista. Tulemme lyhyen par 4:n tiiauspaikalle ja odottelemme hetken väyläavauksiamme. Pallot griinille toisella ja puttailemaan. Hupsista pallo ilmestyy griinin etureunan tasolle hieman vasemmalle noin kymmenen metrin päähän meistä. Seuraavana päivänä pyydän caddieta kysymään ryhmän naisilta ’miksi hän löi, MIKSI HÄN LÖI, MIKSIHÄNLÖI !!!!!!! ’. Vastaus kuului – ’kun olimme niin hidas ryhmä’ ! Viimeinen väylä. Edessämme ollut neljän ryhmä on saanut pallonsa kuppiin ja poistunut etuvasemmalle ja lyömme pallomme griinille. Meitäkin neljä ja takana punasilta pelaava aviopari? kahdestaan. Olivat saaneet odotella koko ajan, vaikka olivatkin vielä tulevia suuruuksia. Olin jättänyt kärryni lipun tasolle, koska siitä panin paarini ohi. Muu ryhmä poistui 19 tiille 5 metriä edelläni. Tarttuessani kärryni kahvaan pallo osui griinille ja meni hieman pitkäksi eli ohitseni. Eikö hän voinut odottaa VIITTÄ SEKUNTIA ? ENTÄPÄ JOS LYÖNNISTÄ OLISI TULLUT TOPPERI… SE OLISI VOINUT OSUA ETUVASEMMALLE POISTUNEISIIN RYHMÄNI JÄSENIIN. Kysymys kuuluu: ’MIKSIHÄNLÖI’ ?

Koska myös golfkentällä törmää koko kansan kirjoon, valitettavasti. Siellä on fiksuja ihmisiä, mutta myös täysiä aaseja ihan riittävästi. Itse vielä kestää noi viereen tulleet pallot, mutta kun on lapsen kanssa pelaamassa, niin aina pelottaa että mitähän siitä seuraa kun käy iskemässä esim. driverin sen liian aikasin lyöneen idiootin otsaan…
    (tälläset urpot muistaa pitkään. eilenkin oli yksi ollut kuulemma samalla kentällä, joka viime kesänä osu lähelle. kaverit vaan kerto, onnex en ite nähny veijaria. Tapana on ollut käydä jotain epäsuorasti vittuilemassa)

Monet eivät tajua, että se hitaus kentällä ei ehkä ihan aina johdukaan siitä edellisestä ryhmästä. tälläisiä henkilöitä on ollut pelaamassa kyllä omassakin ryhmässä. sitten kun selittää, että katsoppas tonne eteenpäin siellä on edellinen ryhmä heidän edessään jne. niin jo silmät aukee ’ai joo’ !)

Yksi syy voi olla myös Suomalaisen mielenlaatuun sopiva paniikkiilmiö, kun seuraava ryhmä ’puskee’ perään. ’nyt ne luulee,että me ollaan tulppana’, tähänkin törmää usein. sitten tutistaan tiiauspaikalla ja lyödään heti kun vaan uskaltaa (vaikka olis myötätuuli).

ts

Samaan ilmiöön törmää nykyään yllättävän usein.

Tuntuu, että ihmisten mieleen on kääntynyt ajatus, että griinin tyhjennyttyä sine voi lyödä, vaikka todellisuudessa vaaratilanteen välttäminen ja edellämenijöiden poistuminen lyönnin kantamattomiin on oikea ajatus.

Ja auta armias jos tuollaisesta menet vielä huomauttamaan …

Viime viikolla pelatessani Riverin 8-väylää, 2-väylän tiiltä joku juippi avas vähän kainaloon ja pallo kolahti ilmassa suoraan mun bägin kylkeen. No, siinä kuinkaan käyny, mutta se mikä tässä raivostutti, oli tän hemmon luimistelu. Ei uskaltanu tulla suoraan pallolleen, vaan luippi pitkin ojan reunoja ja odotti, että ryhmämme ehti pois ’jaloista’.
    Rehti anteeksipyyntö riittää näissä tapauksissa, mutta asian väistäminen ei. Ja olishan se FOOR ollut kanssa mukava ylläri. Klupilla selvitin, kuka oli kyseessä, ja ainakin händäri oli selvästi pienempi, kuin mulla, että olis pitäny ja sitärataa…perkele.

No niin,on se hyvä että siellä pelaajaporukassakin ihmetellään,MIKSI HÄN LÖI jne….
    Meillä kentänhoidon puolella tämä on JOKA PÄIVÄISTÄ että tervetuloa vaan VAARAVYÖHYKKEELLE!!!!Meiltä on hermot ja kaikki muutkin mennyt kun mikään YSTÄVÄLLINEN ja vähemmän ystävällinen huomautukset EI AUTA!Joten kättä ristiin vaan teilläkin jotta huomennakin aamu valkenisi.

Kun mun kantapäille lyödään, poimin pallon taskuuni, ei oo ikinä tultu kyselemään palloa takas:) Kannattaa ensin potkasta pallo vähän kauemmas ja noukkia pallo huomaamatta ettei torspo tajuu lyödä varapalloa peliin.

Metsämies kirjoitti: (26.7.2006 16:10:44)
    Kun mun kantapäille lyödään, poimin pallon taskuuni, ei oo ikinä tultu kyselemään palloa takas:) Kannattaa ensin potkasta pallo vähän kauemmas ja noukkia pallo huomaamatta ettei torspo tajuu lyödä varapalloa peliin.

No eipä se tuokaan ole oikea ja hyväksyttävä tapa. IHan persiistä tollanen. Mikset jää odottamaan pallon luo ja keskustele kyseisen henkilön kanssa asiasta kuin että menet pilaamaan toisen rundin? Ja sitäpaitsi se pallo on toisen omaisuutta.
    Mutta onneksi tämä oli vain provo sinulta.

Jamasa kirjoitti: (26.7.2006 16:18:11)

No eipä se tuokaan ole oikea ja hyväksyttävä tapa.

Luulenpa, että tuota tapahtuu.

Kerran Botnia Golfissa jollain väylällä alkoi viuhumaan palloa yli pään..aika jännä fiilis..vähän niinkuin raesade….mutta rakeet isoja.

Kerran olin puun takana piilossa kun kaveri löi ohi rauta 5:lla ja ohittavan pallon suhina oli todella vaikuttava kokemus….mikä se pallon lähtönopeus muuten onkaan ?

Jukka-62 kirjoitti: (26.7.2006 16:23:30)

Jamasa kirjoitti: (26.7.2006 16:18:11)

No eipä se tuokaan ole oikea ja hyväksyttävä tapa.

Luulenpa, että tuota tapahtuu.

Kerran Botnia Golfissa jollain väylällä alkoi viuhumaan palloa yli pään..aika jännä fiilis..vähän niinkuin raesade….mutta rakeet isoja.

Kerran olin puun takana piilossa kun kaveri löi ohi rauta 5:lla ja ohittavan pallon suhina oli todella vaikuttava kokemus….mikä se pallon lähtönopeus muuten onkaan ?

Ai siis kumpaa tapahtuu? Poimitaan toisten palloja taskuun vai pallot suhisee korvissa?
    Ensimmäinen on harkittu teko, jälkimmäinen saattaa olla jopa inhimillinen virhe ellei nyt joku vihamiestään yritä pommittaa palloilla.

oi oi mitä kitinää pallo on rullannut 10 metrin päähän huh huh vaikutat ihan kotipoliisilta huh huh

No. Entäs tämä Vihdissä pari viikkoa sitten. 9:n avaus liukahti 1:n puolelle, joten siitähän sitä sitten on jatkettava, välissähän ei ole valkoisia paaluja. Kun sitten lähestyn palloani katson, että juuri avannut ryhmä on lyömässä rinteesä toista lyöntiään. Eikun ykkösväylälle ja jatkamaan palloa griinille. Ja mahdollisimman ripeästi, onhan siellä seuraava ryhmä kohta avaamassa kierrostaan. Juuri kun asetun pallon taakse ja keskityn lyöntiini, niin eiköhän ensimmäinen kaveri tuosta uudesta ryhmästä mene ja avaa, vaikka minäkin olen samalla lyömässä omaa lyöntiäni. Onneksi ei osunu, mutta huomattettuani asiasta kaveri ilmoittaa, että täällä pelataan vain siltä väylätä, jolla edetään ja seuraavalla kerralla hän avaa sitten kohti.

Jamasa kirjoitti: (26.7.2006 16:40:52)
    Ai siis kumpaa tapahtuu? Poimitaan toisten palloja taskuun vai pallot suhisee korvissa?

Luulen että joku saattaa potkasta sellaisen jalkoihin tulleen pallon kauemmas ja vaikka metsään.

Itse ainakin viimeksi osoitin ymmärrystä kun joku avasi 10 metriä ohitsemme eteen..siis kevyesti pallo pomppi sinne..ei varmaan olis sattunut enää, mutta pomppu silmäänkin olisi tietty hankala asia.

Eihän jonnekin kulman taakse aina näe eikä tiedä että siellä etsittiin 6 minuuttia palloa tai ootetaan edellä pelaavia. Tosin aina jos ei tiedä..voisi asian varmistaa.

Useilla kentillä on käytössä kellot dogleg- tai sokkoväylillä, eli kun ollaan tietty paikka ohitettu niin kilkal ja takaa saa lyödä. Käytätkö näitä?
    Tosin itse pelatessani pyydän jotakuta ryhmän jäsentä jäämään näkysälle jos palloa haetaan kulman takana, notkossa tms (mm Jyväs-Golfissa paljon tällaisia paikkoja) eikä silloin kyllä ole palloja niskaan koskaan tullut. Joskus on pari kertaa itselle sattunut pelin alkuaikoina varsinkin lämpimässä pelatessa että avaus meneekin 50-70 metriä pidemmälle kuin ikinä ennen, eli edelläkulkevia lähelle (n. 250 m puukolmosella). Huonosta syvyysnäöstä johtuen olenkin alkanut avata vasta kun porukka on varmasti kaukana! Tiin päältä on löytynyt kerran pallo, ja kerran ihan maahan poljettuna sokkopaikasta notkossa Lanzarotella. Kävin kyllä ryhmälle pahoittelemassa kovasti jälkeenpäinkin.
    Vierailla kentillä on tosipaha joskus arvioida etäisyys seuraavaan ryhmään vaikka par-vitosella, ja jos koko porukka on palloineen silloin notkossa tai metsässä niin kannattaa jättää yksi pelaaja keskelle väylää merkiksi.
    Pahimmat onnettomuudet golfpallon kanssa ovat muuten sattuneet oman lyönnin kimmokkeista…

Esar: Tähänkin on olemassa sääntö; Jos pelaaja on vaikka slicen jälkeen lyömässä palloa naapuriväylältä, sanotaan vaikka viidentoista avauksen jälkeen, niin kahdentoista avaajien on odotettava lyöntiä. Jos taas pelaaja on kahdentoista avauksen jälkeen lyönyt vaikka väylä numero viidentoista alueelle, on hänen puolestaan odotettava kunnes väylä on vapaa ja häntä ennen pelin aloittaneet ovat pelanneet. Vai oliko se toisinpäin? Toki maalaisjärjen käyttö on sallittua ja hyvän pelirytmin takaamiseksi kaikille kannattaakin seurata puolin sekä toisin pelin kulkua. On kyllä hävytöntä ja urheiluhengen vastaista antaa tuollainen kommentti kuin Esarille sattunut ykköseltä avaaja antoi!
    Golf on välillä niin vaikea laji, ettei kanssapelaajien tarvitse enää tehdä siitä yhtään vaikeampaa, vai kuinka?

Ääh, unohtui: Olen saanut pallon selkään kolme kertaa, jää muuten tosi kiva jälki! Onneksi ei sentään ole päähän sattunut, on ollut tuuria.

Joskus edellämenevältä ryhmältäkin voisi toivoa pelisilmää sen varalta, että takaa tulee pitkälyöntisiä pelaajia. Takavuosina pelailin jonkin verran Nurmijärvellä, jossa vaaratilanteet menevät tasan kolmen tekijän piikkiin: kenttäsuunnittleija on suunnitellut nurkan taakse lyötäviä par nelosia, edellä menevä ryhmäö menee kulman taakse piiloon tiiltä katsoen ja tietenkin sitten tiiltä lyödään liian aikaisin. Tällaisia reikiä ovat ainakin A6 ja B7, joissa molemmissa ihan kohtuullisellakin draivilla pääsee pariinkymmeneen metriin griinistä ja väylää kulkeva ryhmä on tiiltä katsoen piilossa jo 50 m ennen griiniä.

Tuolloin NGK:lla pelatessani noudatin käytäntöä, että kun ketään ei näkynyt, odotin minuutin (todellakin kellosta katsoen) ja sitten avasin. useammankin kerran menin lähelle edelle menevää ryhmää ja ainakin kerran löysin – mielestäni epäreilusti – palloni tiiltä.

Siis: PITÄKÄÄ BAGEJÄNNE ESILLÄ KUNNES OLETTE VALMIIT SIIRTYMÄÄN NOPEASTI PAIKKAAN JOKA ON AINAKIN 260 M TIILTÄ! Tämä riittää minulle, mutta tiedän toki, että joidenkin muiden kohdalla täytyisi griinikin odottaa vapaaksi. Miten tämä käytännössä järjestetään NGK:lla, en tosiaankaan tiedä. Merkkikellot ovat toki hyviä, mutta niitä oli jo siihenkin aikaan ainakin B4:llä, C3:lla ja C8:lla ja jos kaikkiin tarvittaviin paikkoihin sellaiset laitettaisiin, niin pitäisi olla jokaisella kellolla oma pimpelipom.

Selvyyden vuoksi: Minun mielestäni on aina anteeksipyynnön paikka, jos pallo pelataan edellä menevän ryhmän tasalle tai heistä ohi, vaikka sitten pitkillä rullilla maata pitkin. Koskaan tällaiselle toiminnalle selityksenä ei voi olla edellä menevän ryhmän hidas pelaaminen riippumatta siitä kuinka hitaasti ko ryhmä pelaa.

Tulikin tuosta mieleeni, että minua kohti on ammuttu useita laukauksia, joista pahin on osunut tosi lähelle arkaakin paikkaa (osui, muttei onneksi uponnut lopullisesti). Välillä olen joutunut maastoutumaan viuhuvaa palloa väistääkseni. Yhteistä näille mestariampujille on yleensä ollut tapahtuman vähättely jälkikäteen. Huutakaa AINA FOOOOOOOORRRRRRR kun pallo lähtee vinoon ja siellä VOI olla ihmisiä (Homo Sapiens) tahi niihin rinnastettavia otuksia (Homo Golfus Nearthenthalikus). Ai niin se mikä minulle tuli mieleen erikoisuutena, että kukaan näistä mykistä svingin jättiläisistä ja ajoituksen mestareista ei ole ollut naispuolinen. Kiitos myös niille, jotka ovat jälkikäteen tulleet pyytelemään anteeksi ja iso PYH niille, jotka eivät ole.

Hei Herbus,
    Olen siis niin samaa mieltä sinun ja Pappatykin kanssa!
    Vaikka satunkin olemaan sitä ’heikompaa’ sukupuolta ja lyön puukolmosella 220-250 m nykyään melkein jatkuvasti tiiltä tai jopa väylältä, niin osaan kyllä tarvittaessa huutaa FOREa vahingon sattuessa, tosi kovalla äänellä. Sekin unohtui edellisistä jutuista. Anteeksipyynnöt olen hoitanut riippumatta edellisen ryhmän hitaudesta tai nopeudedsta: Kun munii niin munii! Johtuisiko testosteronin puutteesta, mutta ’läheltä piti’ -tilanteeni eivät suinkaan johdu hermostumisesta vaan väärästä etäisyyden arvioinnista tai ryhmän ’piilossaolosta’ vieraalla kentällä.

Entä jos ’vain’ nostaisi pallon tiin päälle..?

Kuules ny Nysse. Mua oikein hirvittää sun puu golmone. Kyllä maar mää raavas äijänköriläs nykäisen välillä 250 m puunilla, mutta jotta oikein nainen ja vielä Sibbulassa, jossa ei hirmusti pituutta tarvita. Mää muuten oon käyny teijän kentäll pellaamas. Mis himskutis sielä tarvii noi pitkiii puunei ?

Olisiko parempi vaihtaa lyöntijärjestystä, lyhytlyöntinen tai pienimmällä mailalla lyövä avaa ensimmäisenä, ei aina onöörissä oleva, joka usein avaa myös pisimmälle.

Ainakin nyt pallo rullii pitkälle kuivalla kentällä. Tänäänkin reikäpelin taktiikassa pari palloa meni pitemmälle kuin oli tarkoitus, eli vesi häiritsi peliä, ei taivaalta vaan kentällä …

Älä Tanja (eikä kukaan muukaan) tiin päälle nosta, usein lyöjä tietää erehdyksensä ja peli kärsii. Olen kokemuksesta ’vierestä’ huomannut. Anteeksipyyntö ja rehti keskustelu auttaa aina.

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #489334 kohteessaMiksi hän löi

Etusivu Foorumit Yleistä Miksi hän löi