Aihe: Mikä se on tämä Liri? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Mikä se on tämä Liri?

Etusivu Foorumit Yleistä Mikä se on tämä Liri?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 132)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Liri tekee kauppaa pörssissä pelilipuilla. Ihan vaan mielenkiinnosta: mikä on homman nimi? Millä hän tienaa? (En aio ryhtyä kilpailijaksi.)

Millä tienaa? Valistunut arvaus on, että myy korkeampaan hintaan kuin ostaa..

Juu, olen ostanut tänä kesänä muutaman pelilipun. Palvelu ja toimitus pelaavat ihan hyvin.

”Liri” on sellainen kaveri joka kusee kaikkien suomalisten osakkeenomistajien taskuun.

J-P Salakari

Jaa… Siis ostaa osakkeen omistajilta pelilippuja joilla osakkeen omistajat ovat maksaneet yhtiö- ja rahoitusvastikkeensa, eli kenttä on saanut sen minkä se tarvitsee osakkeen omistajalta saada. Koska osakkeen omistaja ei itse kierrä kentällä niin sitä kierrosta ei siis saa paikata toisella pelaajalla…

’…kusee kaikkien suomalisten osakkeenomistajien taskuun.’

Miten? Ainakin minun taskuni ovat ihan kuivat. Minulla on osakkeenomistajana jonkinlainen pelioikeus 19 kentälle, mutta joskus saattaa olla tarvetta vierailla muuallakin. En ymmärrä mitä pahaa pelilippujen myymisessä ja ostamisessa on. Jos pelioikeuden voi vaihtaa pelilippuihin, on niille kai oltava myyntikanaviakin.

Mulla on tämä ”omistamisen perustava pelioikeus” (=oma osake) seitsemällä eri klubilla (käytän kaikkia niitä itse), niistä kolme muualla kuin Suomessa. Kaikki muut kuin suomalaiset pelioikeudet oikeuttavat vain henk.koht. pelaamiseen, mitään pelilippukäytäntöä ei tunneta. Eli ”jos omistat niin pelaat, muut eivät meitä juurikaan kiinnosta”. Siipeilevät persaukiset rumpalit pelaavet siellä mihin heidät huolitaan. Onko tämä paha?

J-P Salakari

Mulla on tämä ”omistamisen perustava pelioikeus” (=oma osake) seitsemällä eri klubilla (käytän kaikkia niitä itse), niistä kolme muualla kuin Suomessa. Kaikki muut kuin suomalaiset pelioikeudet oikeuttavat vain henk.koht. pelaamiseen, mitään pelilippukäytäntöä ei tunneta. Eli ”jos omistat niin pelaat, muut eivät meitä juurikaan kiinnosta”. Siipeilevät persaukiset rumpalit pelaavet siellä mihin heidät huolitaan. Onko tämä paha?

J-P Salakari

Olen tänä kesänä pelannut 12 suomalaisella kentällä yhteensä noin 25 kierrosta ja rahaa on palanut huimat 250 euroa oman seuran jäsenmaksu mukaanlukien. Liikuntasetelit +pilkkahintaan ostetut peliliput kohottavat tavallisen lokin jopa albatrossin tasoiseksi lentäjäksi.

Muuten olen sitä mieltä että ’Liri’ kusee Salakarin tasoisen sijoittajaneron taskuun ainakin seitsemän kertaa kesässä.

J-PS kirjoitti: (31.8.2012 23:00:17)

J-P Salakari

J-PS Ei paha, vaan ihan täyttä asiaa.

Ei ne lokit pahasti haittaa kunhan pelaavat talon tavoilla, mutta pistää harmittamaan kun pari viikkoa sitten roikuttiin neljän revontulilaisen takana, joilla tasoitukset n30 ja puttilinjoja zoomailtiin joka suunnasta. Saa niinkin tehdä mutta kun etuysillä palaa yli puoli tuntia ekstraa ja jokaista lyöntiä ennen vedettiin vähintään 2 harkkaa eli saatiin parhaimmillaan kuokittua kolme divottia/lyönti ja kentälle jäivät tupakan natsat irrallisten divottien viereen. Tervetuloa jos kunnioittavat kenttää ja muita pelaajia, muuten tervemenoa. Ei yhtään haittaisi vaikka oman kentän pelilippuina lunastettavien pelioikeuksien lippumääriä/oikeus vähennettäisiin, kappalehinta nousisi ja osa niiden käyttäjistä suodattuisi huitin nevadaan

ei kannata pitää itseään golfarina.

Kommenttina Kaitsu67:lle : Riippuu talon tavoista. Eteläisemmässä Suomessa vieraspelaajana olen saanut poikkeuksetta hyvän vastaanoton ja paikallinen peliseurakin on ollut yleensä varsin sivistynyttä. Toisin on nykyisessä asuinpaikassani Oulussa , jossa irvokkain tapaus on ollut että osakkaiden porukka tulee vieraspelaajien perässä ja yksi osakkaista ’juoksee’ 200m oman ryhmänsä edellä huutamassa , että pitäkää nyt saatana vauhtia, vaikka ollaan ihan aikataulussa menty. Totuus lienee kuitenkin että sekä lokeissa että osakkaissa on omat ’mätämunansa’ ja golfarit ovat sitten ihan oma ryhmänsä.

Jeremy Irons kirjoitti: (1.9.2012 22:37:45)
    Kommenttina Kaitsu67:lle : Riippuu talon tavoista. Eteläisemmässä Suomessa vieraspelaajana olen saanut poikkeuksetta hyvän vastaanoton ja paikallinen peliseurakin on ollut yleensä varsin sivistynyttä. Toisin on nykyisessä asuinpaikassani Oulussa , jossa irvokkain tapaus on ollut että osakkaiden porukka tulee vieraspelaajien perässä ja yksi osakkaista ’juoksee’ 200m oman ryhmänsä edellä huutamassa , että pitäkää nyt saatana vauhtia, vaikka ollaan ihan aikataulussa menty. Totuus lienee kuitenkin että sekä lokeissa että osakkaissa on omat ’mätämunansa’ ja golfarit ovat sitten ihan oma ryhmänsä.

Tosta nyt ei selvinny koko tilanne mutta kait Jeremy tiedät, että aikataulu on vaan ohjeellinen ja takaatulevat pitää päästää ohi jos he ovat nopeampia riippumatta oman ryhmäsi vauhdista. Mutta oon kyllä huomannu saman minkä sinäkin, että Oulu/Raahe/Kalajoki suunnalla porukka on ’hieman’ vähemmän ystävällisiä kuin etelämpänä.

jaja1 kirjoitti: (1.9.2012 23:52:14)

Jeremy Irons kirjoitti: (1.9.2012 22:37:45)

Tosta nyt ei selvinny koko tilanne mutta kait Jeremy tiedät, että aikataulu on vaan ohjeellinen ja takaatulevat pitää päästää ohi jos he ovat nopeampia riippumatta oman ryhmäsi vauhdista. Mutta oon kyllä huomannu saman minkä sinäkin, että Oulu/Raahe/Kalajoki suunnalla porukka on ’hieman’ vähemmän ystävällisiä kuin etelämpänä.

Ystävällisyys on suhteellista mutta en ole ennen kuullut klubilla moista kiroilua kuin siellä.

J-PS kirjoitti: (31.8.2012 23:00:17)

J-P Salakari

J-PS, taitaa olla ihan turhaa pullistelua osakemäärillä ja sillä, miten on mahdollisuus täyspäiväiväisesti kiertää noita omia kenttiään.

Osakejärjestelmän toimivuuden kannalta on ihan olennaista, että osakkeilla on JÄLKIMARKKINAT. Ajatelkaapa vaikka osakemarkkinoita tai asuntomarkkinoita, joissa osakkeen myyminen tai asunnon vuokraaminen olisi kriminalisoitu tai ainakin tehty vaikeaksi.

Golfkentät olivat taannoin yleensä klubien omistamia, mikä toimi niin kauan kun pystyit pelaamaan samalla kentällä, Mutta jos asuinpaikkasi tai perhetilanteesi muuttui, menetit klubille maksamasi liittymismaksun. Samoin tilanne on kohtuuton, jos ei syystä tai toisesta pysty itse käyttämään golfosakettaan täysipäiväisesti eikä sitä voisi vuokrata tai myydä pois.

Lisäksi on huomattava, että monilla golfkentillä on nimenomaisesti haluttu luoda joustava järjestelmä, jossa pelioikeuden voi lunastaa henkilökohtaisesti tai ottaa vaihtoehtoisesti pelilippuina. Näitä osakkeita on markkinoitu näillä premisseillä, joten on melko kummallista, ettei tätä pelilippuoikeutta voisi sitten käyttääkään tai että se olisi jotenkin moraalitonta. Jos jotakuta pitää syyttää, niin kaiketi sitä tahoa, joka on tällaisen pelilippujärjestelmän luonut ja golfosakkeita ryhtynyt niillä perusteilla markkinoimaan.

Golfosakkeisiin liittyy vielä sellainen erityispiirre, että golfosakkeen omistajat voidaan velvoittaa maksamaan laajennus- tai perusparannusmenoja. Golfosakkeen omistamisen riski ei siis rajoitu pelkästään sijoitettuun ostohintaan, vaan rahoitusvastikkeet voidaan periä myös ulosoton kautta.

Onneksi meillä on golfpiste.comin pörssi, jota ilman golfosakkeiden omistaminen olisi vielä mahdottomampaa. Golfpörssi ei toimi kuitenkaan riittävän hyvin, kun markkinoilla ei ole saatavilla riittävästi osto- ja myyntinoteerauksia. Tämän puutteen vuoksi on minusta hyvä, että markkinoilla toimii välikäsiä, jotka ovat valmiita sekä ostamaan, että myymään.

Golfosakkeiden omistaminen ei ole erityisen houkuttelevaa ja suurin syy siihen on toimimattomat jälkimarkkinat. Jos haluamme pitää golfosakkeiden markkinoita yllä, on välttämätöntä kehittää toimivat markkinat – niin golfosakkeille, vuokraoikeuksille kuin pelilipuillekin. Toivottavasti joukko suuria golfosake-sijoittajia perustaa pörssin, jossa annetaan jatkuvasti osto- ja myyntinoteeraukset – ja näiden välinen spredi kohtuullinen, niin myös tulevaisuudessa joku uskaltaa sijoittaa golfosakkeeseen.

Mäkin olen osakas, ja olen jo vuosia ostanut Liriltä lippuja. Joskus pari lippua, joskus useammalla satasella kerrallaan. Taisimpa vaihtaakkin viime vuonna hänen kanssaan jotain lippuja. Kaikki kaupat on tehty laskulla, ja kertaakaan ei ole jäänyt moitteen sijaa. Osakkaan oikeuksiani en ole kokenut Lirin suunnalta uhatuksi.

Putti-Possu kirjoitti: (2.9.2012 9:39:34)
    Golfosakkeiden omistaminen ei ole erityisen houkuttelevaa ja suurin syy siihen on toimimattomat jälkimarkkinat. Jos haluamme pitää golfosakkeiden markkinoita yllä, on välttämätöntä kehittää toimivat markkinat – niin golfosakkeille, vuokraoikeuksille kuin pelilipuillekin.

Paskapuhetta. Jos halutaan luoda tai pitää yllä golfosakkeiden markkinoita, ainoa mahdollisuus on luopua kokonaan pelilipuista ja vuokrapelioikeuksista. Niin kauan kun tällaista kansallista kummajaista pidetään yllä, tällaiset Lirin kaltaiset omaan pesään kusijat ovat ainoita, jotka tilanteesta hyötyvät. Ja hekin osakkenomistajien kustannuksella.

J-P Salakari

J-PS kirjoitti: (2.9.2012 14:04:58)
    Paskapuhetta. Jos halutaan luoda tai pitää yllä golfosakkeiden markkinoita, ainoa mahdollisuus on luopua kokonaan pelilipuista ja vuokrapelioikeuksista. Niin kauan kun tällaista kansallista kummajaista pidetään yllä, tällaiset Lirin kaltaiset omaan pesään kusijat ovat ainoita, jotka tilanteesta hyötyvät. Ja hekin osakkenomistajien kustannuksella.

J-P Salakari

Entäs kun osakkeenomistajat nimenomaan haluavat, että pelioikeuksia voi vuokratakin halukkaille?

Ballmarker kirjoitti: (2.9.2012 15:06:08)

J-P Salakari

Entäs kun osakkeenomistajat nimenomaan haluavat, että pelioikeuksia voi vuokratakin halukkaille?

no tuo on oikeastaan todellinen ongelma, tosin mielestäni yksityishenkilöiden toimesta tapahtuvan vuokraamisen haitat kokonaisuudelle ovat oleellisesti suurempi paha kuin vuokraamisen tekeminen mahdottomaksi muutoin kuin yhtiön toimesta

koska se mm. :
    1) lähettää ristiriitaisia singnaaleja yhtiön toiminnasta ulkopuolelle
    2) asettaa osakkaat kilpailemaan resursseista keskenään
    3) johtaa ristiriitaisiin tavotteisiin yhtiön toiminnalle riippuen omistamisen motiiveista

Golfosakkeiden omistaminen ei ole erityisen houkuttelevaa ja suurin syy siihen on toimimattomat jälkimarkkinat. Jos haluamme pitää golfosakkeiden markkinoita yllä, on välttämätöntä kehittää toimivat markkinat – niin golfosakkeille, vuokraoikeuksille kuin pelilipuillekin.

J-P Salakari

Jos olisi mahdollisuus luoda kartelli, jossa päätetään keskitetysti luopua jostain olemassaolevasta, olisi moni asia toisin – varmasti nykyistä surkeammin.

Lisäksi vuokrapelioikeuksia on ainakin kolmenlaisia : a) golf-oy tarjoaa vuokralle pelioikeuksiaan tai b) golfosakkeen omistaja vuokraa pelioikeutta markkinoilla tai c) golfosakkeen omistaja vuokraa tai muuten antaa golfosakkeen toisen tahon käyttöön (usein oy antaa työntekijän tai omistajan pelata pelioikeudella). J-PS kun haluaa estää nämä vuokraamiset, niin b:n ja c:n erottaminen toisistaa on hyvin keinotekoista … ja yritykset tietenkin lainvastaisia.

Nämä ovat UTOPIOITA, jotka eivät tule toteutumaan ainakaan Suomessa (toivottavasti). Siten olisi kehitettävä toimivia markkinoita niillä keinoin, jotka ovat mahdollisia ja laillisia.

Putti-Possu kirjoitti: (2.9.2012 16:26:57)

J-P Salakari

Jos olisi mahdollisuus luoda kartelli, jossa päätetään keskitetysti luopua jostain olemassaolevasta, olisi moni asia toisin – varmasti nykyistä surkeammin.

Lisäksi vuokrapelioikeuksia on ainakin kolmenlaisia : a) golf-oy tarjoaa vuokralle pelioikeuksiaan tai b) golfosakkeen omistaja vuokraa pelioikeutta markkinoilla tai c) golfosakkeen omistaja vuokraa tai muuten antaa golfosakkeen toisen tahon käyttöön (usein oy antaa työntekijän tai omistajan pelata pelioikeudella). J-PS kun haluaa estää nämä vuokraamiset, niin b:n ja c:n erottaminen toisistaa on hyvin keinotekoista … ja yritykset tietenkin lainvastaisia.

Nämä ovat UTOPIOITA, jotka eivät tule toteutumaan ainakaan Suomessa (toivottavasti). Siten olisi kehitettävä toimivia markkinoita niillä keinoin, jotka ovat mahdollisia ja laillisia.

Mutta mitenkäs se nyt on kun muualla maailmassa systeemi toimii juuri noin? Ei tunneta mitään aata, beetä eikä ceetäkään, vaan osakkeen omistaja on oikeutettu vastikkeen maksamalla hyödyntämään ko. pelioikeutta. (Juu, varmaan löytyy joku ….ztan tai joku muu kaalimaa missä toimitaan kuten Härmässä. Nyt kuitenkin puhutaan suuresta enemmistöstä) Eikä hommassa ole mitään keinotekoista, lainvastaisesta puhumattakaan. Sen sijaan golfosakkeilla on ihan kelvolliset jälleenmyyntiarvot.
    Mutta ongelma on juuri tuo Ballmarkerin mainitsema; nykyiset osakkaat ahneuksissaan/typeryydessään eivät ymmärrä omaa parastaan vaan ruokkivat tätä epätervettä systeemiä.

J-P Salakari

J-P Salakari

Toinen mahdollisuus olisi tehdä tuotteesta niin vetävä, että sillä on arvoa ja sitä ei haluta vuokrata pois. Näin kapitalismi toimisi. Nyt kun tuote (osakeomistus) ei kiinnosta, niin onko se Lirin vika? Sitäpaitsi kyllähän tuossa on hyötyjinä myös lipun ostajat, saavat green feen halvemmalla kuin caddiemasterin tiskiltä.

Mä olen ainakin ostanut useasti lippuja monillekin kentille ja aina olen ollut tyytyväinen, kuten on ollut myyjäkin.

Ja en meinaa ikinä ostaa golfosaketta, se vaan on typerää ja kannattamatonta. Ja silti meidän kotikenttä toimii taloudellisesti ja pystyy jopa laajentumaan.

Tuote kuntoon, siitä se homma lähtee eikä rajoituksista.

Köyhillä on köyhien systeemit, eikä osakkuutta seitsemälle kotimaiselle ja parille ulkomaiselle kentälle.

J-PS kirjoitti: (2.9.2012 18:18:45)
    Mutta mitenkäs se nyt on kun muualla maailmassa systeemi toimii juuri noin? Ei tunneta mitään aata, beetä eikä ceetäkään, vaan osakkeen omistaja on oikeutettu vastikkeen maksamalla hyödyntämään ko. pelioikeutta. (Juu, varmaan löytyy joku ….ztan tai joku muu kaalimaa missä toimitaan kuten Härmässä. Nyt kuitenkin puhutaan suuresta enemmistöstä) Eikä hommassa ole mitään keinotekoista, lainvastaisesta puhumattakaan. Sen sijaan golfosakkeilla on ihan kelvolliset jälleenmyyntiarvot.
    Mutta ongelma on juuri tuo Ballmarkerin mainitsema; nykyiset osakkaat ahneuksissaan/typeryydessään eivät ymmärrä omaa parastaan vaan ruokkivat tätä epätervettä systeemiä.

J-P Salakari

höpö höpö

maailmalla on yhtä monenlaisia systeemejä kuin on maitakin tai kenttiäkin. Jokaisella on varmaan puolensa ja asiakkaansa. Golfkentät pyrkivät profiloitumaan ja sitä kautta erilaistumaan, mikä on ihan normaalia kaikessa liiketoiminnassa, myös golfissa. Espanjassakin on pelilippuja, onlinevarausta, lyhyttä- ja pitkää kausipelioikeutta, sarjalippuja, 2 yhden hinnalla tarjouksia ja välikäsiä/jalostajia kenttien ja pelaajien välissä.

Vaikka sinä J-PS olet yhden systeemin kannattaja ja sinulle on sopivaa pelata itse omistetuilla 7 golfkentällä, kaikki eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Olisi kummallista, jos kaikki kentät pakotettaisiin sopeutumaan sinulle sopivaan systeemiin ja kaikki muu kiellettäisiin.

Kun jokin järjestely on otettu käytäntöön siitä on lähes mahdoton peruuttaa. Yhtiöjärjestysten tällaiset muutokset edellyttävät 100% suostumusta kaikilta osakkailta ja kenttien väliset sopimukset koettelevat kilpailunrajoituslainsäädäntöä. Vanhaa ei enää saa takaisin, vaan kehittämisen on lähdettävä nykyisistä lähtökohdista.

Old Geaser kirjoitti: (31.8.2012 21:00:13)
    Liri tekee kauppaa pörssissä pelilipuilla. Ihan vaan mielenkiinnosta: mikä on homman nimi? Millä hän tienaa? (En aio ryhtyä kilpailijaksi.)

Itselläkin on osakkeita useammalla kentällä. Henkilökohtaista pelioikeutta käytän vain yhdellä eniten pelaamallani kentällä muualta olen ottanut pelioikeuden lippuina. Se mahdollisuus oli jopa yhtenä kriteerinä osakkuuden hankkimiselle. Pidän pelilippuja varsin hyvänä keinona pelioikeuden hyödyntämisessä. Monella vakkari pelikaverillakin on lippuja ’omille’ kentilleen ja käytännössä ollaan vaihdeltu lippuja ja maksettu toisiamme vuoron perään yhteisillä kierroksilla. Liput on käteviä myös liiketuttujen kutsukierrosten maksamiseen. Joskus olen palkinnut golfaavien ystävieni palveluksista pelilipulla jne. Näin ikäänkuin ’säästämme’ kavereiden kanssa muutaman satasen kauden pelimaksuista. Se jos mikä piristää kovasti köyhän golfarin mieltä..

Mielestäni Liri tekee ihan asiallista hommaa ostaessaan ja myydessään pelilippuja. Hän tekee monelle rahanarvoisia palveluita. Uskoisin että sillä on loppuviimeksi positiivinen vaikutus osakemarkkinoille.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 132)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #424399 kohteessaMikä se on tämä Liri?

Etusivu Foorumit Yleistä Mikä se on tämä Liri?