Aihe: Mikä se on se oikea tasoitus? - Golfpiste.com

9.6.–16.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][27]
KilpailuaSuomalaista

Mikä se on se oikea tasoitus?

Etusivu Foorumit Yleistä Mikä se on se oikea tasoitus?

Esillä 11 viestiä, 51 - 61 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • 40 pisteestä en ole voinut kuin unelmoida parina viime kautena. Kolme kautta sitten tasoitus kauden alussa oli 36 ja silloin tuli pari 40 pisteen kierrosta. Seuran puheenjohtaja oli valistanut silloin kokemattomia golffareita ettei aivan hurjia pistemääriä kannata jättää. Ja toista 40 pisteen kortta en jättänyt.

Oma händäri on mennyt tahtiin54-> 45-36-28-24-22-22(tämä kausi). Viime vuonna oli yksi 39 pisteen ja yksi 38 pisteen kierros, jotka tietysti jätin. Ehkä 1/4 osa bufferiin, muut alle. Kierroksia 70. Omasta mielestäni tasoitukseni on tämänhetkisessä potentiaalissa, keskimääräiseen pelitasoon nähden jopa matala. Kuluvana kautena 7 kierrosta, 6 kierrosta 20 pisteen tuntumaan ja paras 31.

Tasoitus, varsinkin kaverin, tuntuu herättävän intohimoja vuodesta toiseen.

Olen Jylanin kanssa samaa mieltä; riittavästi kisoja kauden aikana, niin karu totuus paljastuu.

Sitten meillä on tämä porukka joka ei (uskalla) koskaan kilpailuun osallistua. se kun saattaa paljastaa asian oikean tolan. Tasoitus ei kuvaa alkuukaan osaamisen tasoa, vaan on henk. koht ennätys. Eli jannu on jättänyt vuodeta toiseen pelkästään laskevia kortteja. Ja sitten kun pelataan, vaikka pikkupanoksin, leikkimielinen kisa, ei yllättäen päästäkään alle sadan lyönnin.

Pidän ilmiötä yhtä vastenmielisenä kuin varsinaista händärihuijaamista.

Itselläni tasoitus on 18,6.

Peli taidoistani ja tavastani johtuen kierros tulokset vaihtelevat paljon ja varsinkin harjoitus kierroksilla.

Käyn rangella ennen kierrosta yleensä vain ennen kisoja joka saa aikaan sen että on parempi mahdollisuus saada ekat väylät puikkoihin. Jos sitä sitten vertaa harjoitus kierrokseen niin kotikentälläni 4 ensimmäisen väylän ero on helposti 12 mikäli alussa lyönti tökkii.

Sisään olen pelannut kotikentälläni paariin ja sillä kierroksella voitin kisan, mikäli ulos ensimmäiset 4 väylää olisi mennyt edes omaan händäriin niin händäri huijarin leima olisi ollut vielä vankemmin otsassani.

Kisoissa keskittyminen on parempaa ja riskien otto pienempää sekä yleensäkin pelaa järkevimmin kuin treeni kierroksilla.

Tällä haluan vain kertoa että on pelaajia joilla kisoissa voi helposti tulla hyviä tuloksia.

Tasoitusjärjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa eri tasoisten pelaajien ’kilpailu’ toisiaan vastaan. Tasoituksen tulisi kuvastaa pelaajan sen hetkistä tasoa.

Absoluuttisesti oikea tasoitus olisi sellainen että jokaisen pelaajan todennäköisyys pelata tasoitukseensa tai sen alle olisi yhtä suuri.

Miten tuohon päästään? Käytännössä ei mitenkään. Teoriassa niin että kun on tarpeeksi suuri kierrosten otos niin sitten valitaan joku TN jolla pelaajan täytyy pelata tasoitukseensa tai sen alle (esim 1/6 kierroksista) ja määritellään tasoitus. Ongelmana on se että useimmilla ei ole tällaiseen tasoituksen määrittelyyn vaadittavia kierrosmääriä.

Nykyinen tasoitusjärjestelmän tuloksena saadut tasoitukset ovat suurimmalla osalla pelaajista väärin. Ovatko ne merkittävissä määrin väärin niin se on sitten eri asia (mikä on merkittävä ero 0,5 ; 1 vai 2).

Keskimäärin kisoissa pelaaja pelaa netto 72 tai paremmin n 17%. Jos pelaajan tasoitus on ’oikeaa’ yhden korkeampi niin pelaaja pelaa n 22% netto 72 tai paremmin jos taasen 2 korkeampi niin 28% netto 72 tai paremmin. HCP huijauksesta on siis hyötyä. Käänteisesti liian alhaisella HCP:llä huijaava vaikeuttaa kovin netto 72 tai alle pelaamista.

Eikös tuo ’liian’ alhaisella tasoituksella pelaava huijaa ja kiusaa lähinnä itseään? Ja kun tasoitus voi nousta kauden aikana vain 2 lyöntiä, kestää aika monta vuotta, että esim. 15:n tasoituksella pelaava saisi nostettua ’oikeita’ taitojaan vastaavalle esim. 22-24:n tasolle.

Väittäisin, että kaksinumeroilla tasoituksilla pelaavilla 1-4 lyönnin heitto ei käytännössä merkitse mitään. Se etu menee käytännössä pariin droppiin, joita tahtoo tulla noin yhdeksällä kiekalla kymmenestä, ainakin minulle.

Laskin viime kautena kaikkien korttien vaikutuksen ja lopputuloksena olisi ollut, että tasoitus heittäisi vajaat kaksi lyöntiä ylöspäin nyt korttiin merkitystä.

Näprääjän linjoilla jatkan. Itse olen huono puttaja ja huonous tuntuu tarkoittavan että puttaus ei minua kiinnosta. Paitsi kisassa. Harkkakierroksilla en juuri putteja mittaile paitsi jos on kaverien kanssa joku pieni kisa menossa. Tavoitteena on sujuva peli. Harjoituskiekkojen puttikeskiarvo on noin 40. Kisassa (joihin en kyllä usein osallistu) tästä putoaa helposi viisi puttia pois. Siksi jätän harkkakiekoilta vain alentavia kortteja ja pelaan kisoissa silti keskimäärin bufferiin. Viime kesänä pelattiin leikkimielistä kisaa kavereiden kanssa ja kun olin etuysin jälkeen aika paljon jäljessä piti tsempata takaysille ja tulos oli 23 pojoo. Olen siis syyllinen ja ymmärrän että tämä on lievä ongelma pelaajalle jonka pitkä peli on varmaa eikä kovin pitkää ja joka on saavuttanut tasoituksensa puttaamalla myös harkkakierroksilla tosissaan ja jättänyt hänkin tunnollisesti ainakin alentavat korttinsa. Eihän sillä ole mitään mahiksia voittaa kun joka kisassa on vähintään tusina kaltaistani.

Kyssäri kuuluu että mitä pitäis tehdä kun en vaan jaksa kaivella bägistä vatupasseja ja sekstantteja harkkakiekoilla???

Hauskoja kommentteja, pohdintoja ja avautumisia. Händäri(huijaus) keskustelu on varma hitti. Lähes yhtä hyvä, kuin kaukojäsenyys, nettikauppa ja P-heinä+P-ckala+N-center yhteensä.

On selkeä systeemi ja tietokoneet hoitavat laskennan puolestanne. Miksi pitää pohtia, mikä on oikea tasoitus? Senhän sylkäisee silmillenne kotiseuranne caddiemasterin tietokone, piste. Sarjaan turhia vastauksia kuuluu vastaus kysymykseen mikä sun händäri on: se on 16.7, mut en mä niin hyvin pelaa. et tietenkään, ei keskimäärin kukaan muukaan.

Sarjaan hauskoja kommentteja kuuluu mm insinööri X:n kommentti (hcp 19.8, sosiaalinen kierros juuri mennyt +9 brutto) kysymykseen uudesta händäristä:

enhän mä jätä näitä harjoituskierrosten tuloksia. Ja jatkossa: kisoissa kyllä menee lähes aina händäriin tai paremminkin.

Niile, jotka harkkarundeilla ei viitsi keskittyä. Jättäkää vain kisakortit, varmaan niitä tulee sitten riittävästi. Jos ei määrä riitä., järjestäkää itse jotain pikkuskabaa harjoituskierrokselle aina silloin tällöin. kahvivetoja tms. noin hyville kilpailijoille luulisisi leikkimielisten kisojen aina joskus maistuvan!

Unelmakierroksen jälkeen hcp romahtaa ’kiusallisen alas’. Älkää välittäkö, se kyllä nousee aikanaan. ja ylemmissä tasoitusluokissa useimmat varmaan toivovat, että pelitaito mieluummin ottaa kiinni hcp:n kuin toisinpäin.

Onnea vaan niille, jotka eivät koskaan epäonnistu kisoissa. Itse epäonnistun usein kisoissa ja usein harjoituskierroksilla ja sen vuoksi pelaaminen onkin niin kivaa.

Huh hellettä! pelaisihan sitä golfia, jos ei aina olisi näin pirun kuuma! 🙂

Tämä on taas tällainen ’juupas-eipäs’ aihe, mihin oikeaa vastausta ei ole.

Jos et jätä harkkakierroksilta mahdollisia alentavia kortteja, jotkut leimaavat händärihuijariksi, jos taas jätät kaikki korti, olet joidenkin mielestä vastenmielinen antihändärihuijari.

Itse olen jättänyt kaikki alentavat kortit. Jos mukana olisi etukäteen päätetyillä tasoituskierroksilla tasoitusta nostavia kortteja, olisin nekin jättänyt, mutta toistaiseksi olen ko. kierroset aina pelannut bufferiin.

Vaikeaa on välillä tietää mikä ketäkin ärsyttää, kuten tällä palstalla on useasti todettu, siispä parasta onkin tehdä kuten Paksupekan CV:ssä Bartilta lainattu motto kuuluu: ’I do what I want’

Eihän tätä lajia muiden takia harrasteta !

Tuo on yksi hyvä lähtökohta. Toimii niin kauan, kun pelaa yksin.

Juurikin näin olen pakotettu tekemään, tällainen epämielyttävä, epäsosiaalinen händäri (tai anti-) huijari kun olen. Tulee PGH:lle kalliiksi, kun täysi kenttä, joudutaan aina takiani tyhjentämään.

Voi kun joku viitsisi pelata, edes joskus, kierroksen kanssani.

Ylläpito hoi => Pelaajapörssi ?

😉

Pelaajapörssiä kun kaipailet ja myös pelikavereita.Ilmoithan yhteystietosi,niin ryhmään kyllä sopii ,myös viikonloppuisin ja illalla.Pelailen paljon yksikseni.Samalla saat myös 15 euron alennuksen griinfeemaksusta,kun olet jäsenen vieras.Kenttä 30 km. erottajalta.Voit pelata vaikka molemmat kentät samalla maksulla,jos huvittaa.

Esillä 11 viestiä, 51 - 61 (kaikkiaan 61)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #379883 kohteessaMikä se on se oikea tasoitus?

Etusivu Foorumit Yleistä Mikä se on se oikea tasoitus?