Aihe: Mikä olisi hyvä huippupallo, joka olisi halpa? - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][6]
KilpailuaSuomalaista

Mikä olisi hyvä huippupallo, joka olisi halpa?

Etusivu Foorumit Välineet Mikä olisi hyvä huippupallo, joka olisi halpa?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Voisiko olla niin, että
    ..tilanne on sama kuin putterin kanssa. Eli kun on luottamusta välineeseen niin pystyy parempaan tulokseen. Oleellista ei siis (välttämättä) ole välineen hinta vaan usko siihen, että tällä kulkee.

ja/tai niin, että
    ..avauksissa/väylälyönneissä/chipeissä pallolla ei juuri ole käynnön merkitystä tulokseen. Puteissa sen sijaan parhaan puttituntuman saa sellaisella pallolla millä on tottunut puttaamaan ja tällä on aidosti vaikutusta tulokseen.

??

Kysymyksenasettelu perustuu löyhästi empiiriseen kokemukseen. Hypoteesit koskevat lähinnä palloja välillä keskihinta -> prov1

fiskredan kirjoitti: (20.8.2008 14:33:38)
    ja/tai niin, että
    ..avauksissa/väylälyönneissä/chipeissä pallolla ei juuri ole käynnön merkitystä tulokseen. Puteissa sen sijaan parhaan puttituntuman saa sellaisella pallolla millä on tottunut puttaamaan ja tällä on aidosti vaikutusta tulokseen.

No itsellä ainakin väylälyönneissä on merkitystä. Mm. Lakiston pehmeillä griineillä spinniä tulee ProV1:llä tai vastaavalla pallolla jo liikaa, varsinkin jos griini on vastaanottava. Ei meinaa pysyä pallot griinillä… =)

Chipeissä taas mitä pehmeämpi pallo (kuori siis), sen parempi. Varsinkin pitkissä chipeissä, jotka lyödään ’stoppareina’.

Ylivoimaisesti paras hinta/laatu suhde syntyy, kun ostan ProV1:ä käytettyinä järvipalloina, hinta vaihtelee 1,20-1,50 euroa per pallo.

Palloissa huomaa selviä eroja, jotka korostuvat lyötäessä lähestymisiä ja tietysti lähipelissä. Tykkään siitä, että pallo pysähtyy pariin metriin alastulopaikastaan ja tuntuu chipeissä ja puteissa hyvältä. Samoin voi odottaa johdonmukaisuutta, kun pelaa aina samantyylisillä palloilla. V1, 330s ja HXTour ovat vain parempia, noista kolmesta mieluiten pelaan ProV:llä.

Odo

januz kirjoitti: (20.8.2008 15:35:08)
    No itsellä ainakin väylälyönneissä on merkitystä. Mm. Lakiston pehmeillä griineillä spinniä tulee ProV1:llä tai vastaavalla pallolla jo liikaa, varsinkin jos griini on vastaanottava. Ei meinaa pysyä pallot griinillä… =)

No mun kotikentällä Annilassa on ihan eri tilanne. Siellä on griinit kivikovia, joten spinniä ei tule melkein yhtään.

Prboy kirjoitti: (20.8.2008 13:25:56)
    Todelliset erot näkyvät vasta, kun on sokkotestinä tehty riittävän pitkä (= tilastollisesti merkitsevä) sarja. Tuota viimeistä ehtoa aika harvoin mitkään golflehtienkään testit täyttävät.

Klubipelaaja ei pysty tuollaista testiä tekemään.

Voimat loppuvat ja/tai swingi muuttuu liiaksi session tai useitten sessioitten aikana, jotta tuloksista saataisiin tilastollisesti merkittävät.

Launch monitor-testillä voidaan kuitenkin auttaa tekemään valintaa siihen, mitä palloja kannattaa mennä kentälle kokeilemaan.

Mm. Lakiston pehmeillä griineillä spinniä tulee ProV1:llä tai vastaavalla pallolla jo liikaa, varsinkin jos griini on vastaanottava. Ei meinaa pysyä pallot griinillä… =)

Tiakko mika tohon auttaa?

Opettelee lyomaan 😉 niin, etta spinni on hallussa. Eihan kaikkia vetoja pida/voi lyoda super-spinnilla… Tai sit pelaat Lakistoa kovemmalla pallolla. Horses for courses, jusii…

Huomaa noissa PGAn kisoissakin kun ihan vasta parin viime vuoden aikana kundit on alkanu kontrolloimaan spinnejaan eika aina veda 6 metria yli ja sielta lipulle. Tai sudita griinilta veke, niin kun jokunen vuosi sitten kaikissa US Openeissa.

Golfinn kirjoitti: (20.8.2008 19:12:30)
    Tiakko mika tohon auttaa?

Opettelee lyomaan 😉 niin, etta spinni on hallussa. Eihan kaikkia vetoja pida/voi lyoda super-spinnilla… Tai sit pelaat Lakistoa kovemmalla pallolla.

Opettelu on kesken…=)

Olen pelannutkin kovemmalla pallolla viime aikoina. NXT Tourilla tulee juuri sopivasti spinniä.

Niinpa. Ihan samallalailla kun valitsee wedget (miksei myos pitkat raudat/hybrakat ja draiverin) tietyille radoille, niin samalla tavalla valita voi myos pallon.

Taalla kun pystyy pelaamaan lapi vuoden ja talvisin lammot on siella nollan ja viidentoista asteen valilla, niin en makaan silloin pelaa ProV1:silla. Talvella talvipallot! Noi Titun NXT:t ja miksei Extreme:kin on silloin toiminut hyvin. Yllattavan hyva talvipallo on myos toi Niken Mojo.

fiskredan kirjoitti: (20.8.2008 14:33:38)
    ja/tai niin, että

Chipeissä taas mitä pehmeämpi pallo (kuori siis), sen parempi. Varsinkin pitkissä chipeissä, jotka lyödään ’stoppareina’.

Juu nii, viilataas teoriaa hieman. Oisko sitten niin, että
    ..mitä pienemmällä tasoituksella pelaa, sitä pienemmillä asioilla on merkitystä. Siis että isolla tasoituksella pelaavalle ei tulokseen vaikuta pallon valinta käytännössä yhtään. Ykköstasoitusryhmässä sitten jollain spin-kontrollilla voi olla isokin vaikutus tulokseen. Meikäläisen tasolla pallon ominaisuudet vaikuttavat lähinnä puttituntumaan, jolla saattaa olla pientä vaikutusta lopputulokseen.

Kuulostaa jo vähän uskottavalta..

fiskredan kirjoitti: (20.8.2008 21:37:25)
    Oisko sitten niin, että
    ..mitä pienemmällä tasoituksella pelaa, sitä pienemmillä asioilla on merkitystä.

Ei nyt varsinaisesti merkitysta, mutta kun peli paranee ja lahenee par:ia, niin pikkuasioihin tulee toki kiinnitettya enemman huomiota. Ja toki ymmarrystakin on siina vaiheessa enemman. Merkitysta on tietysti kaikilla asioilla kaikissa vaiheissa, mutta asioita kannattaa priorisoida. Enemman kantsii siis keskittya esim siihen grippiin ja pallonpaikkaan, kun pallon merkkiin, kun alottelee tata harrastusta.

Uskallan meinaan vaittaa, etta alottelijalle silla ei ole merkitysta milla palloilla pelaa. Silloin pitaa keskittya perusasioihin, ei siihen mita pallon kyljessa lukee.

Tietääkö joku mikä toleranssi noissa pallon painoissa on. Esim. ProV1 ja B330 tuntuvat osumissa paljon tukevammilta, ihan kuin ne olisivat painavampia. Eivät varmaan kyllä ole… ehdottomasti ehkä

Suomenojan Budget Sport tarjoaa:
    Bridgestone E5+ palloja kaksi tusinaa 39,90e.
    Tarjolla oli myös Niken jotain soft-palloja 2 tusinaa 29,90.

Espoon Suomenojan Budget Sportista irtoaa:
    Bridgestone E5+ -palloja kaksi tusinaa 39,90e. Jotain Niken softpalloja pari tusinaa 29,90 ja Wilsoneita 30 kpl vieläkin halvemmalla.

Dosto kirjoitti: (21.8.2008 14:37:07)
    Tietääkö joku mikä toleranssi noissa pallon painoissa on. Esim. ProV1 ja B330 tuntuvat osumissa paljon tukevammilta, ihan kuin ne olisivat painavampia. Eivät varmaan kyllä ole… ehdottomasti ehkä

Mä lopetin 330:sillä pelaamisen tuosta syystä ja vaihdoin pari iskemätöntä lootaa toisiin palleihin.. En mäkään tiedä mikä siinä oikeasti oli, ehkä muutama huono osuma vaikutti jotenkin henkisesti, mutta draiverilla lyödessä tuntui kun olisi lyijykuulia hakannut. Lentomatkat ja kaikki oli ok, mutta hyvä fiilis puuttui…

ProV1:llä ja Taylormadeilla, joilla nyt pelailen, ei ilmiötä esiinny…

Golfinn kirjoitti: (20.8.2008 22:09:42)
    … Enemman kantsii siis keskittya esim siihen grippiin ja pallonpaikkaan, kun pallon merkkiin, kun alottelee tata harrastusta. …

Juu ja alkuasentoa erityisesti on syytä hieroa ihan helvetin hartaasti. Se nimittäin on ihan perkeleen vaikee juttu.

Itse kysymykseen kantaa ottamatta sanoisin,että nämä’refurbished’pallot ovat keskimäärin täyttä sontaa.Omat kokemukset on provoista,käsittely irtoo parin kopsun jälkeen ja liekö hiottu alkuperäinen pinta tulee näkyviin,eli pelaan mieluummin pinacle gold ladylla kaverin kisavoittona saavuttamilla,8ecua 15kpl.

Nyt ens kesälle ok-pallot Stadikalta, Smart Coret 36kpl/19,90€. Tyytyväinen olen ainakin itse ollut noihin kuuliin.

kebax kirjoitti: (21.8.2008 18:58:53)

Golfinn kirjoitti: (20.8.2008 22:09:42)
    … Enemman kantsii siis keskittya esim siihen grippiin ja pallonpaikkaan, kun pallon merkkiin, kun alottelee tata harrastusta. …

Juu ja alkuasentoa erityisesti on syytä hieroa ihan helvetin hartaasti. Se nimittäin on ihan perkeleen vaikee juttu.

Juu mutta jos pelissä on vielä kallis ja hyvin käyttäytyvä poltsi niin pakko ottaa grippi oikein ja alkuasento ja hieman vielä zoomailla onko kaikki hyvin.
    Viimeksi ostin tusinan STAFF palloja 9:90 ja 15 dynatouria ( myös 9;90 ) jotka luovutin yhdessä kisassa palkinnoksi.

Pappa Kolopallo kirjoitti: (11.9.2008 17:10:04)
    Nyt ens kesälle ok-pallot Stadikalta, Smart Coret 36kpl/19,90€. Tyytyväinen olen ainakin itse ollut noihin kuuliin.

SmartCore on kyllä hienosti löytänyt oman asiakaskuntansa.

Mä olen varma että puolet golfpalloista joita Suomen metsissä lojuu on SmartCoreja.

Lavantauti kirjoitti: (11.9.2008 19:06:39)

Pappa Kolopallo kirjoitti: (11.9.2008 17:10:04)

SmartCore on kyllä hienosti löytänyt oman asiakaskuntansa.

Mä olen varma että puolet golfpalloista joita Suomen metsissä lojuu on SmartCoreja.

’Virkani puolesta’ uskallan olla eri mieltä. Smartit on ’pelattu’ metsiin niin, että ne löytyvät kohtuu helposti, mutta mitä syvemmälle ’sysiv…..n mennään’, niin sitä varmemmin sieltä löydät PROOVEE ykkösen, tai jonkun muun ns.huippupallon. Näin ollen suurin osa metsissä olevista palloista on ’huippupalloja’, koska niitä ei ole löydetty!!!

ProV1 maksaa tusina noin 59 ekeä ja Callawayn uusi hx hot bite puolet tästä.
    Epäilen että Suomesta ei löydy kymmentä enempää jotka oikeasti sokkona lyöden erottaisi pallot.
    Fakta vaan on että titu on jo 2001 kehitetty ja Callaway on kuronut etumatkan kiinni.

Siis huippupallo ! ei markkinoiden halvin…

Nämä mielipiteet on tietty aina subjektiivisia ja riippuvat ah niin monesta seikasta..

Amatöörin ei taloudellisessa mielessä kannata pelata ProV1:llä tai muulla vastaavanhintaisella pallolla.

Ite tykkään pelata Precepteillä ja Srixoneilla, joista softfeel on aika edullinenkin.
    Niitä saan klubin järvipallolaatikosta eurolla kappale.

Pallo ei muuten taida olla moksiskaan siitä jos se on vähän aikaa ollut likoamassa?

Lavantauti lienee kokolailla väärässä arvellessaan, että puolet metsäpalloista olisi smartcoreja. Varmemmmaksi vakuudeksi ohessa löytöpallojeni jakauma.

ProV1 14
    NXT 9
    Muu Tutteli 7
    TopFlite 9
    Nike 6
    Dunlop ja Wilson 5
    Callaway 4
    Pinnacle 3
    Parjattu scanna ja maxfli 2
    Hogan ja Mugen 1.

Jonkin verran tilastoa vääristää se, että olen ottanut mm Callawayn palloja peliin.
    Mutta vastannee aika hyvin sitä jakaumaa mikä LGV:n kenttäalueen metsissä makaa.

Odo kirjoitti: (20.8.2008 16:18:43)

No mun kotikentällä Annilassa on ihan eri tilanne. Siellä on griinit kivikovia, joten spinniä ei tule melkein yhtään.

Kyl Annilan griinit on oikeasti aika pirun pehmeät. Varsinkin näin sateisen kesän jäljiltä. Januzin mainitsema ’pulma’ on ihan tuttua pullaa..

Odo kirjoitti: (20.8.2008 16:18:43)

Kyl Annilan griinit on oikeasti aika pirun pehmeät. Varsinkin näin sateisen kesän jäljiltä. Januzin mainitsema ’pulma’ on ihan tuttua pullaa..

Odo kirjoitti: (18.8.2008 21:00:31)
    Olen tutkinut netistä paljon erilaisia palloja, mutta en ole löytänyt edullista ja hyvää palloa.

Titun pallot ovat yleensä hyviä, mutta hirveän kalliita. Ajattelin ostaa Taylormade TP Red-tusinan, mutta en ole varma vielä ostoksesta.

Mitä olet mieltä päätöksestäni?

Tämähän ei mitenkään tähän kuulu, mutta ollaan ’keräilty’ hallin seinälle kolleegojen kanssa erimerkkisiä palloja viime syksystä alkaen. ’Uudeksi merkiksi’ ollaan katsottu pallo kuin pallo, kunhan se vaan on ’uusi merkki’ esim. jos pallossa ei ole muuta nimeä kuin
    Poa annua ( valmistajaa ei ole merkitty), niin kyseessä on uusi merkki. Muuten ollaan hyväksytty saman merkin palloja vain yksi esim. tituja on vain seinällä yksi (pro v1)

Arvauksia pallojen määrästä otetaan vastaan

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #311502 kohteessaMikä olisi hyvä huippupallo, joka olisi halpa?

Etusivu Foorumit Välineet Mikä olisi hyvä huippupallo, joka olisi halpa?