Aihe: Mailanpään nopeuden kasvatus vinkkejä - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Mailanpään nopeuden kasvatus vinkkejä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Mailanpään nopeuden kasvatus vinkkejä

Esillä 17 viestiä, 51 - 67 (kaikkiaan 67)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Ostin 3baysGsa svingianalysaatorin ja olen treenannut sen avulla svingiä sekä mailanpään nopeutta. Aloitteassani treenit analysaattoria hyväksi käyttäen i6:sen mailanpään nopeudet pyörivät keskiarvoisesti 74mph, kuukauden treeni takana ja nopeudet keskiarvoisesti 84mph, parhaillaan päästään 90mph. Olen analysoinut omaa svingiä sekä kokeillut mitä erilaisempia asioita treenatessa, mutta nyt alkaa lopultakin näyttämään hyvältä.

Night Driver kirjoitti: (2.3.2013 18:11:54)

Ainakin Tiger on huhujen mukaan nähty Pilatesta harrastamassa.

.

Kas kun ei madam putkisto.
    Tiger vetää lenkkiä pyörällä ja juosten, sekä punttia ja normi venyttelyt.
    Tiikerin treeni
    Tommosen pilatekset ja astraali-joogat on akkojen touhuja.

Mr. Fairway kirjoitti: (6.3.2013 16:57:19)

.

Tiikerin treeni

Kysyin kokemuksista enkä mistään diletanttien mielipiteistä. Ei ole sattumaa, että maailman parhaat urheilijat hyödyntävät tätä mutta onko siis kenelläkään harrastajalla kokemuksia vaikutuksesta golflyöntiin?

USA today

.

Henkka kirjoitti: (6.3.2013 9:48:11)

Night Driver kirjoitti: (5.3.2013 20:01:20)
    Onko tästä tulkittava vinkki, että pitäisi pysyä lyönnin aikana tasapainossa? Onko tähän hyviä harjoitteita.

En oikein julkisesti tykkää puhua swingiasioista, minä kun en asiasta oikein riittävästi ymmärrä ja ne menee helposti riitelyksi, mutta asia oli niin uusi ja mielenkiintoinen, vaikutti minuun niin paljon ja sopi niin nyvin tähän ketjuun, että tein poikkeuksen. Joten jatketaan nyt sitten:

No joo, riippuu tietysti mitä tarkoitetaan ’lyönnin aikana’. Tokihan tasapainossa pitää olla koko lyönnin ajan, Mutta ts ja varsinkin Rauski sai sanottua sen mitä ajatusta minä haen. Eli aiemmin menin bäkärissä sellaiseen asentoon josta tasapainoaisti ei anna käyttöön kaikkea, koska olisin muuten kaatunut. Itse en moista huomannut. Asennon korjaus muutti koko homman niin että välittömästi tunsin että tästä voi lyödä aivan eri voimalla. Jonka tutkakin heti todisti.

Sain oikeastaan itse sanottua osuvan esimerkin joka kertoo mitä tarkoitin. Eli jos menee etukenoon ihan varpailleen seisomaan ja koittaa heittää vaikkapa pesäpalloa, tasapainoaisti ei vaan anna käyttöön voimaa muuta kun sen verran ettei kaadu. Käsillä nypäyttäen todennäköisesti sellaisen max 10m. Samaa voi koittaa myös aivan takakenossa kantapäillä seisten. Tasapainoisesta asennosta pikkutyttökin heittää palloa pidemmälle. Mitä huonommassa asennossa swingin aikana on (omasta puolestani puhun siitä asennosta josta lähdetään lyömään, eli downswingin alusta), sitä vähemmän saa käyttöönsä voimaa. Minne tahansa tasapainottomaan asentoon menee ja koittaa lyödä lujaa, kaikki huomaa että ei onnistu. Mitä lähempänä on tasapainoista asentoa, sitä enemmän tasapainoaisti antaa voimaa käyttöön.

Nämä esimerkkitapauksien mailanpäännopeudet ei kyllä varmastikkaan johdu voiman puutteesta, vaan siitä että muunmuassa ollaan väärässä asennossa sitä käyttääkseen ja siksi olen sitä mieltä että sopiva pro saa asiaa hyvin nopeasti korjattua jo hieman parempaan suuntaan. Salitreenit. lägitreenit ja planen ytubeopettelut ei tätä asiaa pysty parantamaan, joskin tietysti nekin lisää mailanpäännopeutta, mutta minä en puhu niistä. Jos taas fyysinen voima ei anna suurempaan vauhtiin mahdollisuutta, silloin on tietysti oltava joku rakkeenteellinen ongelma joka on korjattava, mutta tässä tapauksessa en usko siihen.

Harjotteita en osaa sanoa. Minulle se piti näyttää ja kertoa, mutta muutoksen huomasi heti. Ja tietysti on paljon moitakin asioita jotka vaikuttavat mailanpäännopeuteen, kuten mm.PP kirjoitti, mutta minulle tuo oli iso ahaa elämys joka vaikutti minuun paljon. Ja kun sen tajusin, epäilen että valtavan monella muulla pelaajalla jää myös käyttämättä paljon voimaa samasta syystä.

Hyviä pointteja! Siksi kysyin, koska itsellä on ollut bäkärissä sivuttaisheilunnan kanssa ongelmia ja tuo tasapainon menettäminen voisi olla yksi merkittävä seuraus tuohon. Oikea ajoitus tietysti vaikeutuu samalla.

Night Driver kirjoitti: (6.3.2013 17:18:12)

.

Tiikerin treeni

Kysyin kokemuksista enkä mistään diletanttien mielipiteistä. Ei ole sattumaa, että maailman parhaat urheilijat hyödyntävät tätä mutta onko siis kenelläkään harrastajalla kokemuksia vaikutuksesta golflyöntiin?

USA today

Lainaus USA today linkin takaa:
    ’Madonna, Julia Roberts and Sharon Stone have done it.’
    .. tuo kertoo kaiken olennaisen.

Nykyään keksitään uusia nimiä ihan perus venyttelylle (mm.pilates) ja sitten rahastetaan pöljiä kirjoilla, dvd-julkaisuilla ja jumppatunneilla.
    Ei ole hyötyä mailanpään nopeuden kasvattamisessa, joka on viestiketjun aihe. Nostelemalla puntteja ja opettelemalla lyöntitekniikkaa saa lyönnit miesten mitoille.

Mr. Fairway kirjoitti: (6.3.2013 18:30:14)

.

Tiikerin treeni

USA today

Nykyään keksitään uusia nimiä ihan perus venyttelylle (mm.pilates) ja sitten rahastetaan pöljiä kirjoilla, dvd-julkaisuilla ja jumppatunneilla.
    Ei ole hyötyä mailanpään nopeuden kasvattamisessa, joka on viestiketjun aihe. Nostelemalla puntteja ja opettelemalla lyöntitekniikkaa saa lyönnit miesten mitoille.

Et sitten diletantti vaivautunut lukemaan juttua loppuun, mutta vaikutatkin enemmän käytännön kaverilta. Ajele vaan sillä karvanoppacorollalla sinne uimahallin punttisalille kun et selvästi tästä mitään tiedä.

Night Driver kirjoitti: (6.3.2013 19:33:21)

Mr. Fairway kirjoitti: (6.3.2013 18:30:14)

.

Tiikerin treeni

USA today

Et sitten diletantti vaivautunut lukemaan juttua loppuun, mutta vaikutatkin enemmän käytännön kaverilta. Ajele vaan sillä karvanoppacorollalla sinne uimahallin punttisalille kun et selvästi tästä mitään tiedä.

’Käytännön kaverilta’ käytännön vinkki sanavalinnoistasi päätellen ilmeisen nuorelle henkilölle. Elä mene niin kärkkäästi henkilökohtaisuuksiin kun asioista puhutaan, se ei edistä asiaasi.

Pakko hypätä tähän välii, ja hiuka puolustaa tota Pilatesta. Ei se ihan niin helppoa ole sen kehonhallinnan kehittäminen. Sanotaanko näin et voimaa ei koskaa liikaa ole, ja jos sen saa viel suunnattua oikein, niin vielä parempi!
    että pilatestunnille mars mars…

tepi62 kirjoitti: (7.3.2013 11:59:57)
    Pakko hypätä tähän välii, ja hiuka puolustaa tota Pilatesta. Ei se ihan niin helppoa ole sen kehonhallinnan kehittäminen. Sanotaanko näin et voimaa ei koskaa liikaa ole, ja jos sen saa viel suunnattua oikein, niin vielä parempi!
    että pilatestunnille mars mars…

Ok, voiman suuntaus on tärkeä pointti golflyönnissä, mutta jos puhutaan ’mailanpään nopeuden kasvatus vinkkejä’ aiheesta, niin onko pilates tehokkaampi tapa päästä em. tavoitteeseen, kuin kuntosali & muu monipuolinen hikiliikunta & lajiharjoittelu? Voishan sitä tehdä kaikkea, mutta työssäkäyvän ihmisen aikaresurssit on rajalliset. Pakko priorisoida.

Oma mielikuva pilates ja jooga hommista on se, että ko. lajit sopivat niille, jotka haluavat ’kuntoilla’ jumppapatjalla maaten. Varmasti siitäkin on monille hyötyä, mutta hyväkuntoiselle liikkumaan tottuneelle ihmiselle tuo ei ole mielestäni riittävän intensiivistä + golfswingin voiman lisäämiseen on parempia tapoja.

Tasapaino ja kehonhallinta paranevat monipuolisessa liikunnassa kokemusteni mukaan parhaiten. Jos vääntää pelkästään punttia isoilla romuilla, niin ei sekään tietenkään edesauta asiaa. Appelsiinit kainaloissa kulkeva kanttura ei ole paras kehon prototyyppi golfia ajatellen.

Mp-59, paljonko treenasit per viiko tai päivä, jotta tuo kk parannus tuli ? Itse olen harkinnut samaa lähestymistä ongelmaan….

Pari kertaa viikossa hallissa sekä sitten olohuoneessa melkein päivittäin swingejä kymmenestä-sataan ilman palloa. Mailanpäännopeus mitattu siis hallissa käydessä, eikä ilman palloa lyötäessä. En ole asiantuntija, mutta mielestäni tällä tavalla saan kehitettyä niitä lihaksia, joita swingissä tarvitaan. Olohuoneessa swingaillessani käytössä maila, johon olen lisännyt painoa lyijyteipin muodossa.

Ok kiitos! Täytyy varmaan sitten hankkia tuo analysaattori/tutka. Mistä itse hankit tuon 3baysGsa vai olisko swingspeedradar myös ok? Harjoituskertojen lyönnit taisi olla pääasiassa ns. Kovia vetoja kokoajan?

Kotona tulee tosiaan harjoiteltua niin että hiki nousee pintaan. Tuossa swingianalysaattorissa on se hyvä puoli, että se näyttää millainen swingi on ja voi samalla myös harjoittaa liikerataa. Tutka näyttää vain mailanpäännopeuden, eikä ota kantaa miten se syntyy. Analysoimalla tuloksia ja kokeilemalla olen saanut parannettua omia tuloksiani. Itse suosittelisin ostamaan jonkin analysaattorin, joita markkinoilla on. Ei ne voita esim. Fligthscopea tai Trackmaniä, mutta oiva apu harjoitteluun.

Lob

Tuo Pekka Pelimiehen mainitsema Pilateksen vaikutus kiinnostaa eli onko tarkempaa tuntumaa siihen kuinka paljon se vaikuttaa swingin nopeuteen/vakauteen. Ainakin Tiger on huhujen mukaan nähty Pilatesta harrastamassa.

Rauskin kommenttia en täysin allekirjoita. Kun prolta, menee kysymään mailannopeuden lisäämistä niin kovin selkeää vastausta ei tuohon yleensä saa. Jos homma on perusprolta niin helppoa niin kysy pakettia, jossa haluat nostaa nopeuden 90-100 mph. Jos se onnistuu niin maksat 20 % lisää bonuksena ja jos tavoitetta ei saavuteta niin maksat 50 % normihinnasta.

Mailanpään nopeuteen on aika hyviä mittareita mm. swinbyte jne. , joiden mittaustarkkuus on ainakin mailanpään nopeudessa on oikein hyvä.

Monista muista poiketen vastaan juuri ND:n kysymykseen pohjautuen puhtaasti omiin kokemuksiini.

Olen melko normikokoinen kymmenisen vuotta pelannut keskivartolotukeva reilu 40 v lihaasyövä mieshenkilö. Muutama vuosi sitten kun pelini kehitys pysähtyi ja kääntyi jopa taaksepäin ja mietin että jotain on tehtävä. Parin pron avustuksella panin swingin uusiksi ja vaikka siinä projektissa on vielä tekemistä on pelin lähtenyt taas kehittymään. Totesin myös, että pari kertaa viikossa pelaaminen rangella käynnin lisäksi saa kropan aika jäykäksi. Tämän korjaamiseksi aloitin duunin ryhmässä Pilateksen muutama vuosi sitten. Todettakoon lisäksi, että en ole mikään himoliikkuja. Talvella pelailen tennistä kerran viikossa ja laskettelen silloin tällöin. Nuoruuden aktiivisemman liikuntaharrastuksen ansiosta lihaksisto on kuitenkin ihan ok iskussa.

Seuravassa kokemuksiani viime kesältä:
    Pilates tunnit jatkuivat keväällä toukokuun lopulle. Alkukautena huhti-toukokuussa draivaaminen oli varsin vaivatonta ja pituudet n. 230-240 m onnistuneilla lyönneillä. Kesän edetessä omatoimisen venyttelyn ollessa melko harvinaista kroppa jäykistyi ja myös draivin pituus valui n. 200-220 m. Syyskuussa alkoi jälleen Pilates tunnit ja ykskaks onnistuneet draivit olivatkin jo 240-250 m. Ja nämä draivit eivät olleet mitään voimalyöntejä vaan tuntuivat todella vaivattomilta. Oma tuntemukseni on, että hyvä Pilates tunti parantaa huomattavasti kehoni liikkuvuutta se taas mahdollistaa vaivattoman nopeuden tuoton.

Oleellista sille, mikä vaikutus Pilateksella itse kullekin on, lienee se mikä on henkilön lähtötaso. Jos liikkuvuus on jonkinlainen rajoite, niin hyvällä Pilateksella se varmasti paranee.
    Vielä muutama varoittava sana. Että Pilates toimisi, liikkeet pitää osata tehdä oikein. Jos liikkeet tekee oikein, ne voivat olla todella rankkoja ja lihaksistoa vahvistavia sekä tasapainoa että liikkuvuutta parantavia. Jos vetäjä ei osaa opettaa kunnon tekniikkaa, niin voi olla samojen liikkeiden teko ei tunnu juuri miltään eikä sillä ole juuri mitään vaikutusta. Eli kannattaa katsoa että vetäjä todella osaa asiansa.

Kummalla sitten oli isompi merkitys draiven pituuteen: prolla vai Pilateksella?
    Draivieni pituudet jo ennen swingiremonttia olivat parhaimillaan 230-240 m. Tosin silloin lyönti tuli tehtyä käsillä ja sen jälkeen kuului ähkäisy. Kauden edetessä kädet alkoivat myös kipeytyä. Sen hetkisen draivin pituutta varmasti olisi voinut parantaa punttisalilla ja Pilatekselle ei ehkä olisi ollut juurikaan vaikutusta. Toteankin että minun tapauksessani molemmat olivat tarpeen pelin kehittämiseksi ja nautittavuuden parantamiseksi.

ts

Täältä myös ehdottoman puoltava ääni pilatekselle ja kaikelle syviä lihaksia vahvistavalle toiminnalle.

Lob kirjoitti: (9.3.2013 12:25:09)

Monista muista poiketen vastaan juuri ND:n kysymykseen pohjautuen puhtaasti omiin kokemuksiini.

Olen melko normikokoinen kymmenisen vuotta pelannut keskivartolotukeva reilu 40 v lihaasyövä mieshenkilö. Muutama vuosi sitten kun pelini kehitys pysähtyi ja kääntyi jopa taaksepäin ja mietin että jotain on tehtävä. Parin pron avustuksella panin swingin uusiksi ja vaikka siinä projektissa on vielä tekemistä on pelin lähtenyt taas kehittymään. Totesin myös, että pari kertaa viikossa pelaaminen rangella käynnin lisäksi saa kropan aika jäykäksi. Tämän korjaamiseksi aloitin duunin ryhmässä Pilateksen muutama vuosi sitten. Todettakoon lisäksi, että en ole mikään himoliikkuja. Talvella pelailen tennistä kerran viikossa ja laskettelen silloin tällöin. Nuoruuden aktiivisemman liikuntaharrastuksen ansiosta lihaksisto on kuitenkin ihan ok iskussa.

Seuravassa kokemuksiani viime kesältä:
    Pilates tunnit jatkuivat keväällä toukokuun lopulle. Alkukautena huhti-toukokuussa draivaaminen oli varsin vaivatonta ja pituudet n. 230-240 m onnistuneilla lyönneillä. Kesän edetessä omatoimisen venyttelyn ollessa melko harvinaista kroppa jäykistyi ja myös draivin pituus valui n. 200-220 m. Syyskuussa alkoi jälleen Pilates tunnit ja ykskaks onnistuneet draivit olivatkin jo 240-250 m. Ja nämä draivit eivät olleet mitään voimalyöntejä vaan tuntuivat todella vaivattomilta. Oma tuntemukseni on, että hyvä Pilates tunti parantaa huomattavasti kehoni liikkuvuutta se taas mahdollistaa vaivattoman nopeuden tuoton.

Oleellista sille, mikä vaikutus Pilateksella itse kullekin on, lienee se mikä on henkilön lähtötaso. Jos liikkuvuus on jonkinlainen rajoite, niin hyvällä Pilateksella se varmasti paranee.
    Vielä muutama varoittava sana. Että Pilates toimisi, liikkeet pitää osata tehdä oikein. Jos liikkeet tekee oikein, ne voivat olla todella rankkoja ja lihaksistoa vahvistavia sekä tasapainoa että liikkuvuutta parantavia. Jos vetäjä ei osaa opettaa kunnon tekniikkaa, niin voi olla samojen liikkeiden teko ei tunnu juuri miltään eikä sillä ole juuri mitään vaikutusta. Eli kannattaa katsoa että vetäjä todella osaa asiansa.

Kummalla sitten oli isompi merkitys draiven pituuteen: prolla vai Pilateksella?
    Draivieni pituudet jo ennen swingiremonttia olivat parhaimillaan 230-240 m. Tosin silloin lyönti tuli tehtyä käsillä ja sen jälkeen kuului ähkäisy. Kauden edetessä kädet alkoivat myös kipeytyä. Sen hetkisen draivin pituutta varmasti olisi voinut parantaa punttisalilla ja Pilatekselle ei ehkä olisi ollut juurikaan vaikutusta. Toteankin että minun tapauksessani molemmat olivat tarpeen pelin kehittämiseksi ja nautittavuuden parantamiseksi.

Hyvää suuntaa vaikutuksesta tuosta kokemuksestasi saa. Kuten sanoit niin prota tuossa varmaan lisäksi tarvitaan ettei tekniikka sekoa ja muutamaa jo täällä suositeltiinkin + täällä kirjoittava ts.

Pilateksesta tai venyttelystä on varmasti hyötyä. Itse olen mennyt vähän rajumpaan suuntaan eli toiminnalliseen voimaharjoitteluun jaloille ja keskivartalolle. Siinä tulee koordinaatio, liikelaajuus ja usein myös heitto- ja lyöntiliikkeille sopiva liikenopeus.

En tiedä piteneekö meikäläisen draivi eli talven olen jumpannut. Syksyllä kävin pallontestissä ja siellä huomasin tulevani palloon laakana ja joskus jopa alaspäin. (Myyjä tietysti hirvitteli back spinniä ja kehoitti vaihtamaan esittelemäänsä palloon.) Minä tietysti ajattelin vaihtaa hiukan pallon paikkaa edemmäksi, jotta maila ehtii nousevalle radalle. Siitä tuli helposti 20 metriä lisää lentoa!

Jos tekniikka on kunnossa, niin heittovoimaa lisää. Jos nopeutta on, mutta tekniikan ajoitus mättää, en tiedä mitä pitäisi tehdä. Joku tietysti arvelee, että pro voisi auttaa…

Esillä 17 viestiä, 51 - 67 (kaikkiaan 67)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #209135 kohteessaMailanpään nopeuden kasvatus vinkkejä

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Mailanpään nopeuden kasvatus vinkkejä