Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Lyöntipituus – simukisa
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Bussitörmäystähän pääsisi taas pienen tauon jälkeen kokeilemaan…
Mutta.
Jos sekä tasaisesti hidastuvan ja tasaisesti kiihdyttävän bussin nopeus osumahetkellä on sama, lienee selvää että osuman loppumisen hetkellä tuon kiihdyttävän bussin nopeus on hidastuvaa bussia isompi. Bussin ja jalankulkijan välinen törmäyshän vie tietenkin aikaa, ei siitä puskurista täysin välittömästi sinkoa.
Sanoisin, että osumahetkellä yhtä nopeasti liikkuvista kappaleista kiihtyvässä liikkeessä oleva kappale sinkoaa tuon radallaan olevan kevyemmän kappaleen isommalla nopeudella liikkeelle kuin hidastuvassa liikkeessä oleva kappale.
Yöunet piloille ja kaikki joukolla miettimään:
Mitä tapahtuu, jos kappale jota ei voi pysäyttää, kohtaa kappaleen, jota ei voi liikuttaa???
Tuleeko yli 300m:n Draivi?
Kyllä mää veikkaan että menee niin likki ettei voi koljata.
Jos lapa on osumahetkellä kiihtyvässä liikkeessä, on siihen pakko vaikuttaa suunnilleen lyöntisuuntaan osoittava voima. Eiköhän sovita, että palloon vaikuttaa yhteisvoima, joka on lavan massavoima + kiihdyttävä voima (+ pieni osa varren massavoimaa). Kiihdyttävästä voimasta saattaa tulla joku pieni mittayksikkö lisää lentomatkaa.
Toinen asia on, paljonko lyöjä pystyy osumahetkellä luomaan kiihdyttävää voimaa (ilmeisesti hyvin vähän).
NimetönSuurin osa pelaajista tuottaa osuman aikana voimaa mailanpäähän.
Voima ei suuntaudu kuitenkaan juurikaan eteenpäin vaan varren suuntaisesti
ylöspäin (=keskipakovoima). Tämän voiman kiihdyttävä vaikutus osuman aikana pallon
lähtönopeuteen on luokkaa 0.15 % ja spinniin
-2.5% (mailanpäännopeus 100mph).
Ratkaisevampia ovatkin voimien aiheuttamat asentomuutokset mailanpäähän juuri
ennen osumaa. Tietolähde: GolfOptimizer ohjelma
En nyt jaksa enää hirvittävän paljon näitä moneen kertaan käsiteltyjä aiheita puida, mutta tuo osumahetken voimantuottohan on lähinnä vastavoiman hyödyntämistä. Eli käsien hidastuvuus saa mailan lavan kiihtymään. Kyseessä kun on tuommoinen saranoitu vipuvarsi.
50g painava pallo tietysti vastustaa mailan lavan liikettä, ja tuon voiman vaikutus mailan lavan hidastuvuuteen on paljolti riippuvainen ns. osuman takana olevasta massasta. Eli hyötysuhteeseen (mailan lavan hidastuvuuteen) vaikuttaa pelaajan asento ja sijainti osumaan nähden.
Eli jos pallon lähtönopeus ei ole mitattavissa, voidaan hyötysuhde laskea mailanpään nopeuden säilymisestä.
Pakkohan pelaajan on tuottaa voimaa varren välityksellä mailan päähän, muutenhan maila kaivautuisi turpeeseen ennen osumaa ;-). Tämä varren suuntaisen voiman kiihdyttävä vaikutus osumahetkellä ei kuitenkaan aukene minulle, ellei asiaan sitten kytkeydy varren taipuma tai lavan loft-kulma (?).
Saako siitä GolfOptimizer-ohjelmasta (tai sen manuaaleista) laskentaan käytetyt fysiikan kaavat ulos, vai pitääkö sokeasti uskoa ohjelman tarjoamiin tuloksiin?
Niin tai näin – väylälle kuitenkin olisi tarkoitus saada.
Paha kurki.
Tähän mennessä mulla on ollut vain jotain 300 erilaista ajatusta mielessä backsvingin aikana. Nyt on pakko tuplata määrä vielä massan kiihtyvyydellä ja hidastumisella ja tehokertoimilla jne.
Taitaa jyrkkä draw kääntyä hukin puolelle.
NimetönNo heittäkääpä vähän niitä kisojen pallon lähtönopeuksia?
Eli minulle ainakin kerrottiin, ettei niitä kyseisenä päivänä valitettavasti saatu, koska pallon nopeusmittauslaitteet eivät soveltuneet simulaattoriin.
Siis nyt puhutaan oikeista pallon lähtönopeuksista, eikä simulaattorin keksimistä.
Ja jos mitattavana on kolme faktaa ja kaikki on vähän siellä päin, niin missä on lopputulos?
Kaikki kunnia koville lyöjille, mutta totuuden ja simun sotkeminen on joskus vaarallista, olen kuullut joskus jonkun palauttaneen ajurinsa kauppaankin koska ei toiminut niin hyvin kuin talvella simussa??
Eli olen itse kokeillut varmasti kaikkia Suomen simumalleja, ja totuus on vain uskottava, että ne eivät mielestäni vastaa todellisuuteen ja sillä siisti.
Testatut Simut
Hotelli Hesperian Simu
Keimola golfin Simu
Salo golfin Simu
Stockan Simu
Digigolfin Simu
messujen simut
ja sit oli vielä yksi simu Haagassa jossa kävin joskus pelaamassa rundin.
Eli kehitystä on tietenkin laitteissa mielestäni ollut, mutta kaukana vielä ollaan.
Se on mielipide omista kokemuksista, ja sille ei voi mitään. Toki suosittelen niitä kokeilemaan onhan se elämys sinäänsä käydä simussa.
NimetönOtetaampa se fysiikan kirja esiin ja katsotaan kumpi nyt olikaan oikein?
Keskipakovoiman kasvaminen.
Vai.
Keskivetovoiman väheneminen.
Niin ja sit oli se sgreba, vai oliks sittenkin fogeli eka?
Ihan nipottamismielessä täytyy vienolla äänellä huomauttaa ja yleissivistystä lisätäkseni, ettei kyseistä voimaa ole olemassakaan.
Elkää puhuko siitä ainakaan tytöille baarissa. Nehän vetää korville ja haukkuu valehtelijaksi.
Kokeilkaa kitkavoimaa.
NimetönJa mäkunluulin et nää simukisat on vaan hupia, mut eihän golfissa mikään o hupia 🙂
NimetönMailanpään ja pallon välillä vaikuttaa kitkavoima, jonka avulla pallon pystysuuntainen kiihdytys onnistuu (myös loft vaikuttaa). Tämä lisää hiukan pallon kokonaisnopeutta.
GolfOptimizer ohjelman simulointi perustuu fysiikan lakeihin, joista moni löytyy oppikirjoista kuten esim. f=ma. Ohjelman manuaaleissa ei varsinaisesti kaavoja käsitellä (joitakin kyllä), vaikka niissä paljon muuta teknistä tietoa onkin.
Osumasimuloinnin aikana ohjelma laskee miljoonia laskutoimituksia, eikä tätä prosessia voi oikein kaavoilla ilmaista. Ohjelma luo ikään kuin keinotodellisuuden, jossa ilmiöt tapahtuvat omalla painollaan.
Kaikkiin tuloksiin ei tietysti tarvitse sokeasti uskoa. Voihan niitä verrata vaikka käytännön mittauksiin. Esim. USGA:n informaatioon voi luottaa.
Kiitos vastauksesta. Pistin sitten GolfOptimizer-ohjelman tilauksen sisään. Saapi nähdä auttaako ohjelma ymmärtämään virheeni paremmin (…hyväksynyt ne jo olen valitettavana tosiasiana)
-
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Lyöntipituus – simukisa