Aihe: Lyöntimatkat rautamailoilla - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Lyöntimatkat rautamailoilla

Etusivu Foorumit Yleistä Lyöntimatkat rautamailoilla

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 99)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kutakuinkin noin:

pw 100-110m
    i9 110-120m
    i8 120-130m
    i7 140-150m
    i6 160m
    i5 160m…metsään
    i4 160m…metsään

seiskan ja kasin välissä inhottava väli…

JK

Tarkkaa matkaa per maila ei tällä sohimisella voi sanoa mutta itsepäisesti teen mailavalinnan seuraavan mailat ja matkat -listauksen mukaan.

PW: 110m
    i9: 120m
    i8: 130m
    i7: 140m
    i6: 150m
    i5: 160m
    i4: 170m
    i3: 180m (tiiltä, väylältä ei uskalla)

Seuraavista mitoista kaivan vastaavia mailoja. Sitten tietenkin riippuu kelistä ja ylä/alamäestä lopullinen mailavalinta ja lyönti. Raudoilla ei ole tarkkaa tietoa ns. maksimimitoista. Mailavalinnat menevät yleensä kevyen lyönnin mitan mukaan. Mitat ilmassa.

60ast 80m
    52ast 110m
    PW 120m
    i9 130m
    i8 140m
    i7 150m
    i6 160m
    i5 170m
    i4 180m
    i3(21ast hybridi) 200-210

Tuntuu että Januksen mitoilla olen nyt mailaremontin jälkeen.

Sitten sellaiseenkin hauskaan ajatukseen törmää näissä keskusteluissa, että ne, joilla ei ole ’tarvetta kasvattaa virtuaalipippeliä’ luulevat, että pitkälle lyövät ’riuhtovat kauheasti’. Varmaan osa niin tekeekin mutta se ei todellakaan ole mikään sääntö.

Itselläni pisimmät lyönnit ovat yleensä niitä kun lyö rauhallisesti, mittaa ei nimittäin tule huonosta osumasta. Siksi missaankin monesti pitkäksi kun otan vähän isomman mailan ja lyön rauhallisesti. Sen sijaan, että normaali ’riuhtaisusta’ lähtisi 10 mittaa metriä pois sitä tuleekin 10 metriä lisää. Sen kun vain saisi tuonne kalloon jäämään mutta ei se niin helppoa ole.

Ei minun PGA Tour -korttini ole koskaan lyöntimitoista jäänyt kiinni.

daphne kirjoitti: (23.8.2007 11:41:40)
    Itselläni pisimmät lyönnit ovat yleensä niitä kun lyö rauhallisesti, mittaa ei nimittäin tule huonosta osumasta. Siksi missaankin monesti pitkäksi kun otan vähän isomman mailan ja lyön rauhallisesti. Sen sijaan, että normaali ’riuhtaisusta’ lähtisi 10 mittaa metriä pois sitä tuleekin 10 metriä lisää. Sen kun vain saisi tuonne kalloon jäämään mutta ei se niin helppoa ole.

Joo mun kesän pisin drive oli mulle oikeestaan täysin yllätys..keskityin vain lyömään hyvän osuman ja ihmettelin kun pallo vaan menee ja menee.

Tsemppiä tourille ja menestystä daphne…kuka sitten lienetkin.

Nää on klassikoita kyllä.

Täällä tosiaan tuntuu olevan aika pitkälyöntistä veijaria…ja yhtä paljon epäileviä lyhytlyöntisiä. Itsekkin jossain vaiheessa kuuluin hiukka noiden epäilijöiden joukkoon….kunnes opin lyömään palloa….tänä Elokuussa.

Sellasia ajatuksia edelleenkin noista mitoista, että seon kai tutkittu, että amatöörit/tuupparit järestään tuppaa valitsemaan ’yhen kepukan liian vähän’ tietylle matkalle. Eli joko arvioidaan se oma lyöntikyky liian pitkäks….tai sitten pakotetaan huonolla mailavalinnalla itsensä lyömään liian kovaa (lue: täysillä). Eikös se fakta kuitenkin ole, että tuolla toureilla isot pojat pyrkii lyömään tasasesti sellasella n. 80% teholla.

…niin joo. Vielä sellainen piti sanomani, että tuuppareilla ongalmaksi takuuvarmasti muodostuu lisäksi se, että oikeesti tietyn mailan lyöntipituus vaihtelee turhan paljon eri lyöntien välillä …riippuen päivän kunnosta / puhtaista osumista jne… . Siinä sitten onkin hankalampi lähteä valkitsemaan kepukkaa tietylle mitalla, kun esim i4:sen mitat vaihtelee 140-170 metrin välissä… :).

Paljonko lyönti matkaan vaikuttaa lyönnin kaari? Itse lyön KOOORKEAA kaarta, koska purevaan kaareen ei rahkeet riitä. Mitat ovat kutakuinkin:

GW 105-110
    PW 120-125
    9i 130-135
    8i 140-145
    7i 150-155
    6i 160-165
    5i 170-180

El ninó kirjoitti: (23.8.2007 12:21:04)
    … lyömään liian kovaa (lue: täysillä). Eikös se fakta kuitenkin ole, että tuolla toureilla isot pojat pyrkii lyömään tasasesti sellasella n. 80% teholla.

Missä tälläinen fakta on kirjattu? Vai pohjaako tuo arvio näköhavaintoon että vaikkapa Els lyö palloa niin vaivattoman oloisesti että herää epäilys josko tämä jarruttelisi? Luulisin että palloa ei voi lyödä liian kovaa. Yrittää voi kylläkin, mutta se taas ei välttämäti ole sama kuin löisi täysiä.

Valkoisen lätkän kohdalla lyön 22-asteisella hybridillä
    Ampiaisen kohdalla lyön i5:lla tai 22-asteisella hybridillä
    Punaisen lätkän kohdalla lyön tilanteesta riippuen i9 – i8 mailoilla
    Driven mitta on n. 180-190 metriä. Joskus menee kahteensataan…

Lähipeli tilanteen ja fiiliksen mukaan. Pitcheriä käytän joskus jopa 70-metristä.

Näillä sitä neppaillaan… yleensä bogi on tuloksena.

kebax kirjoitti: (23.8.2007 12:33:57)
    Missä tälläinen fakta on kirjattu? …vaikkapa Els …

No Golf Digestivessä oli juttu justiinsa viime vuonna Elsin itsensä kirjoittamana että varsinkaan puumailoilla ei kandee tintata enempää kuin tuolla mainitulla 80 % teholla.

Muistan sen siitä, että tulin asiaa kokeilleeksi, ja jukoliste, sehän toimi.

Ja kun Annika Sörenstam liittyi GD:n kirjoittaviin golfammattilaisiin, tuli hänkin ottaneeksi saman asian esille. Hän on antanut kuulemma caddielleen ohjeen muistuttaa kilpailun tuoksinassa, että höllää vähän. Jopa niin, että ohje kuuluu -Think sixty!

Katsopa huviksesi joskus kun Els lyö täysillä, 100, jopa 110 % powerilla. Sen pönkkä siirtyy lyönnin lopussa kun se on lyönyt saatanan lujaa läpi. Vasen jalka ei pysy enää paikallaan vaan astuu sijansa verran sivuun. Näin varsinkin driverillä lyötäessä. Olen tarkkaillut asiaa kun valmistelen aiheesta gradua.

double-eagle kirjoitti: (23.8.2007 10:56:51)

Kandeisko sun oikeasti miettiä pituuskilpailuihin osallistumista? Tämä siis ihan ilman vinoilua… ymmärtääkseni kuka tahansa voi osallistua karsintavaiheeseen.

Ditto kirjoitti: (23.8.2007 13:05:58)

Kandeisko sun oikeasti miettiä pituuskilpailuihin osallistumista? Tämä siis ihan ilman vinoilua… ymmärtääkseni kuka tahansa voi osallistua karsintavaiheeseen.

tuplaiigeli tuskin tarkoitti Janosta vaan Januzta, joka oli juuri vastannut ketjuun… näitä väärinkäsityksiä syntyy kun toinen ei osaa kirjoittaa ja toinen ei osaa lukea.

Johtaja XXL kirjoitti: (23.8.2007 12:56:54)

kebax kirjoitti: (23.8.2007 12:33:57)
    Missä tälläinen fakta on kirjattu? …vaikkapa Els …

No Golf Digestivessä oli juttu justiinsa viime vuonna Elsin itsensä kirjoittamana että varsinkaan puumailoilla ei kandee tintata enempää kuin tuolla mainitulla 80 % teholla.

Muistan sen siitä, että tulin asiaa kokeilleeksi, ja jukoliste, sehän toimi.

Ja kun Annika Sörenstam liittyi GD:n kirjoittaviin golfammattilaisiin, tuli hänkin ottaneeksi saman asian esille. Hän on antanut kuulemma caddielleen ohjeen muistuttaa kilpailun tuoksinassa, että höllää vähän. Jopa niin, että ohje kuuluu -Think sixty!

Katsopa huviksesi joskus kun Els lyö täysillä, 100, jopa 110 % powerilla. Sen pönkkä siirtyy lyönnin lopussa kun se on lyönyt saatanan lujaa läpi. Vasen jalka ei pysy enää paikallaan vaan astuu sijansa verran sivuun. Näin varsinkin driverillä lyötäessä. Olen tarkkaillut asiaa kun valmistelen aiheesta gradua.

Juup…tattis Iso Chieffi tuosta. Juuri tuohon samaan Elsin kommenttiin pohjasin tuon kommenttini…ja uskoisin, että sama linja kutakuinkin pätee muillakin ammattilaisilla. Se on tosiaan aika hurjan näköinen suoritus, kun näkee noitten kavereiden OIKEESTi tinttaavan palloa. Siitä on leikki kaukana. Juurikin Elsiltä muistan nähneeni pari kertaa tuollaisen paukun, ja täytyy sanoa, että se swigi muistutti paljolti noiden toisessa ketjussa mainittujen Finaun veljesten repäisyjä….ei ollut kovinkaan tasapainoisen näköinen. Siinä ei tasapainoisesta loppuasennosta ollut tietoakaan….eikä sitä varmastai edes koitettu hakea.

Osallistutaan nyt tähän(kin) keskusteluun, pitkälyöntisiä kavereita tuntuu olevan, järjestään I5 170-180 m, ilman vinoilua, niin pitäiskö ketjun nimi muuttaa ’millä mailalla lyöt ilmassa kotikenttäsi pisimmällä parkolmosella griiniosuman’, esim. Porvoo Golfin 8-väylä backteeltä on n. 172 m, ja vähän ylämäkeen, ja olen nähnyt parin kaverin lyövän sen raudalla päälle, yleensä käyttävät rautanelosta, rauta vitonen ehkä myötätuuleen kevyellä hellesäällä…eli lyövätkä nämä kaverit (I5 170-180 m) tuon kasiväylän rauta femmalla ja heti perään Rönnäsin 13.väylän bäckäriltä 173 m myös femmalla päälle, sanoisin että jos saisivat 10 palloa ja sen rautafemman niin griiniltä löytyis yx pallo, ja griinihaarukkaa ei tarvis!

daphne kirjoitti: (23.8.2007 13:11:35)

Ditto kirjoitti: (23.8.2007 13:05:58)

tuplaiigeli tuskin tarkoitti Janosta vaan Januzta, joka oli juuri vastannut ketjuun… näitä väärinkäsityksiä syntyy kun toinen ei osaa kirjoittaa ja toinen ei osaa lukea.

Ai hitto, kiitos. Onneksi täällä on teräviä kavereita.

Ditto kirjoitti: (23.8.2007 12:37:54)
    Valkoisen lätkän kohdalla lyön 22-asteisella hybridillä
    Ampiaisen kohdalla lyön i5:lla tai 22-asteisella hybridillä
    Punaisen lätkän kohdalla lyön tilanteesta riippuen i9 – i8 mailoilla
    Driven mitta on n. 180-190 metriä. Joskus menee kahteensataan…

Lähipeli tilanteen ja fiiliksen mukaan. Pitcheriä käytän joskus jopa 70-metristä.

Näillä sitä neppaillaan… yleensä bogi on tuloksena.

Aika lailla samanlaisia kuin itsellä. Tosin mun hybris 17-asteinen, joten en yleensä sillä uskalla lyödä ampparilta, jos vaikka sattuis osumaan. Valkoiselta tulee silloin tällöin, tosin liian harvoin, lyötyä i9 tai i8 – siis järkipeliä, yök. Tänä kesänä ostettuun rautasettiin tuli mukana GW, millä olen joskus onnistunut mukavasti about 70 metristä, yleensä ei.

TP Combo kirjoitti: (23.8.2007 13:29:14)
    Osallistutaan nyt tähän(kin) keskusteluun, pitkälyöntisiä kavereita tuntuu olevan, järjestään I5 170-180 m, ilman vinoilua, niin pitäiskö ketjun nimi muuttaa ’millä mailalla lyöt ilmassa kotikenttäsi pisimmällä parkolmosella griiniosuman’, esim. Porvoo Golfin 8-väylä backteeltä on n. 172 m, ja vähän ylämäkeen, ja olen nähnyt parin kaverin lyövän sen raudalla päälle, yleensä käyttävät rautanelosta, rauta vitonen ehkä myötätuuleen kevyellä hellesäällä…eli lyövätkä nämä kaverit (I5 170-180 m) tuon kasiväylän rauta femmalla ja heti perään Rönnäsin 13.väylän bäckäriltä 173 m myös femmalla päälle, sanoisin että jos saisivat 10 palloa ja sen rautafemman niin griiniltä löytyis yx pallo, ja griinihaarukkaa ei tarvis!

Enpäs ole koskaan pelannut Porvoossa bäkäriltä, ja kun pisin rauta on mulla i6, niin tuskinpa sillä yltäisin griinille PG:n 8-väylällä. Tosin klubitiiltä pelaan kasiväylän käytännössä aina i7:llä, joka kuten aiemmin totesin vastaa joillakin muilla valmistajilla loftiltaan i6:sta. Kaiken kaikkiaan tämä keskustelu (johon itsekin olen ahnaasti osallistunut) ei liene kovinkaan tieteellistä saati sitten hedelmällistä.

En ole pitkään aikaan kirjoittanut tänne, mutta nyt on pakko… Miksi joistakin pelaajista tuntuu mahdottomalta, että joku lyö normaalilla swingillä i5:lla 180m..? Ja vielä siten, että asiaa pitää aggressiivisesti epäillä. Kun itseäni sekä pelaajia, joiden kanssa pelailen mietin, tuo mitta ei todellakaan ole mikään ihmeellinen. Sen myös tiedän, että lyhyemmälle lyövät ovat lähes varmasti tarkempia kuin pitkälle lyövät. Ja 175m par kolme kuulostaa i6:lta…

[
    Enpäs ole koskaan pelannut Porvoossa bäkäriltä, ja kun pisin rauta on mulla i6, niin tuskinpa sillä yltäisin griinille PG:n 8-väylällä. Tosin klubitiiltä pelaan kasiväylän käytännössä aina i7:llä, joka kuten aiemmin totesin vastaa joillakin muilla valmistajilla loftiltaan i6:sta. Kaiken kaikkiaan tämä keskustelu (johon itsekin olen ahnaasti osallistunut) ei liene kovinkaan tieteellistä saati sitten hedelmällistä.

Jos rautaseiskalla heität klubitiiltä ilmassa griinillä, niin se on jo ihan hyvä lyönti, 150m kuitenkin pieneen ylämäkeen, kyllähän tässäkin keskusteluketjussa tulee se tärkeä tieto esille, että parkolmosissa mailat vaihtelee paljon riippuen lyödäänkö ylä/alamäkeen, yms. esim. Porvoo Golfin 14. (148m) ja 16. väylä (162m) valkoisilta ovat yleensä meikäläisellekin rauta-7/8 ja rauta 6/7, mutta , että sitten tasamaaltako väylältä griiniosuma rautafemmalla 170/180 metristä, älkäähän nyt liioitelko, poijat… , eiköhän silloin ole kysymys kokonaismatkasta rulleinen ym, poislukien tietenkin nämä oikeasti pitkälle/korkealle lyövät -joita tässäkin ketjussa varmasti löytyy- he varmasti pommittavat griiniä noilta etäisyyksiltä…

60-ast. 80m
    sändi 90-100m
    52-ast 100-115
    P48-ast 115-130
    i9 135-145
    i8 145-155
    i7 155-165
    i6 165-175
    i5 175-185
    i4 185-195
    i3 (en kanna enään) siinä 195-205
    hybridi ’ns rauta kakkonen’ en muista asteita. jotain 200-220m väliltä
    Draivi vaihtelee siinä 220-260m välillä. Yleensä kuiteskin raffiin, veteeen tms….
    Näin siis pelin kulkiessa. Muutenhan ainakin pitkistä raudoista voi pudottaa sen 60% mitasta kun niillä huitoo miten sattuu. lue duffi.

goldencap kirjoitti: (23.8.2007 8:54:32)
    Aikasmoisia matkoja tuntuu olevan taas, menee jo yli PGA-tour mittojenkin monilla. Itse olen melko lyhytlyöntinen ja itselläni ei ainakaan ole tarvetta virtuaalipippelin kasvattamiseksi kertoa pidempiä lyöntimittoja kuin mitä oikeasti lyön.

meinaakko, että sulla on jo niin iso virtuaalipippeli ettei tartte enään sitä kasvattaa :)?

Noh, ei ole mullakaan tarve kertoa pidempiä lyöntimatkoja kuin mitä lyön ja ihan vaan sen takia koska en ole lyhytlyöntinen. Tulosta en osaa vaan tehdä mutta se onkin eriasia.

TP Combo kirjoitti: (23.8.2007 13:29:14)
    ’millä mailalla lyöt ilmassa kotikenttäsi pisimmällä parkolmosella griiniosuman’

Rauta kuutonen- rauta seiska, NRG väylä 14 200m par3 =)

Tässäpä omat mailavalintani vastaaville etäisyyksille:

LW 60 astetta – ~80m
    SW ~100
    GW ~110
    PW ~120
    9i ~135
    8i ~150
    7i ~160
    6i ~170
    5i ~180
    4i ~190
    3i ~200

Noista ainakin Sanki kentän 17. väylä 186 metriä, mailana 4i
    ja Virpiniemen 4. väylä 167 metriä mailana rauta 6 on ns vahvistettuja mittoja.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 99)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #474531 kohteessaLyöntimatkat rautamailoilla

Etusivu Foorumit Yleistä Lyöntimatkat rautamailoilla