Aihe: Lyönti aukeaa oikealle - Golfpiste.com

9.6.–16.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][19]
KilpailuaSuomalaista

Lyönti aukeaa oikealle

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Lyönti aukeaa oikealle

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jamasa kirjoitti: (17.6.2010 9:14:43)

ts kirjoitti: (16.6.2010 23:48:02)
    Ei se lantion jäykkyydestä kiinni ole. Jalat vaan pitäisi oppia aktivoimaan sitä lantiota pyörittämään.

Mutta siis ne jalat pitää löytää. Joko Pron avulla tai ilman, mutta siellä se vastaus piilee. Ei helppo, mutta palkitseva

ja voin omakohtaisesti sanoa, että ei ole helppoa jalkoja löytää. Odotan hartaasti sitä päivää kun löydän ne.
    nimimerkillä ’missä mun jalat on’

Jalaton teeboxissa, kädetön greenillä…Näinhän tämä menee.
    Itse olen paininut tämän asian kanssa suurinpiirtein koko golf-urani ajan. Alussa tämä ei ollut ongelma kun swing-ajatukseni perustui yläkropan ja käsien varaan. Olin melko hyvä pelaamaan huonoa golfia. Kasikympin alitus oli yhden putin varassa jo usaemman kerran.
    Mut sit tuli kuviuoihin yritys oppia pelaamaan hyvää golfia ja homma lähti lapasesta täysin. Mitä paremmin olen oppinut lyömään palloa läpi treeneissä, sitä huonommaksi on luonnollisesti mennyt tuo käsiswingi. Sit kun jalat jäätyvät ykköstiillä on melkoinen soppa valmis. Viimeiset kesät jokainen kisakortti on ollut nostava.
    Ainiin, toissakesänä pelasin vahingossa yhden kisan tasan händäriin hirmukanuunassa kun en älynnyt olevani kentällä.

Enpä tiedä aukeaako tämä lukko koskaan. Tuntuu turhalta lyödä palloja rangella koska mikään siellä opittu ei kuitenkaan auta kentällä. Toisaalta tuntuu turhalta yrittää oppia mitään kentällä koska siellä jokainen swingi perustuu täysin väärään toteutukseen.

Mut ei heitetä kirvestä kaivoon. Tänään löin kentällä noin puolitusinaa vajaata wedgeä aivan oikealla ajatuksella. Joku päivä tänä kesänä on aivan varmasti sen ekan oikean täydenkin swingin aika nähdä päivänvalo…

Nimetön

Parti kirjoitti: (23.6.2010 21:48:09)

Jamasa kirjoitti: (17.6.2010 9:14:43)

ts kirjoitti: (16.6.2010 23:48:02)
    Ei se lantion jäykkyydestä kiinni ole. Jalat vaan pitäisi oppia aktivoimaan sitä lantiota pyörittämään.

Mutta siis ne jalat pitää löytää. Joko Pron avulla tai ilman, mutta siellä se vastaus piilee. Ei helppo, mutta palkitseva

ja voin omakohtaisesti sanoa, että ei ole helppoa jalkoja löytää. Odotan hartaasti sitä päivää kun löydän ne.
    nimimerkillä ’missä mun jalat on’

Jalaton teeboxissa, kädetön greenillä…Näinhän tämä menee.
    Itse olen paininut tämän asian kanssa suurinpiirtein koko golf-urani ajan. Alussa tämä ei ollut ongelma kun swing-ajatukseni perustui yläkropan ja käsien varaan. Olin melko hyvä pelaamaan huonoa golfia. Kasikympin alitus oli yhden putin varassa jo usaemman kerran.
    Mut sit tuli kuviuoihin yritys oppia pelaamaan hyvää golfia ja homma lähti lapasesta täysin. Mitä paremmin olen oppinut lyömään palloa läpi treeneissä, sitä huonommaksi on luonnollisesti mennyt tuo käsiswingi. Sit kun jalat jäätyvät ykköstiillä on melkoinen soppa valmis. Viimeiset kesät jokainen kisakortti on ollut nostava.
    Ainiin, toissakesänä pelasin vahingossa yhden kisan tasan händäriin hirmukanuunassa kun en älynnyt olevani kentällä.

Enpä tiedä aukeaako tämä lukko koskaan. Tuntuu turhalta lyödä palloja rangella koska mikään siellä opittu ei kuitenkaan auta kentällä. Toisaalta tuntuu turhalta yrittää oppia mitään kentällä koska siellä jokainen swingi perustuu täysin väärään toteutukseen.

Mut ei heitetä kirvestä kaivoon. Tänään löin kentällä noin puolitusinaa vajaata wedgeä aivan oikealla ajatuksella. Joku päivä tänä kesänä on aivan varmasti sen ekan oikean täydenkin swingin aika nähdä päivänvalo…

Tuttu tunne, itellä samaa juttua, Rangella pallot paukkuu perälle suoraa ja lujaa, mutta sitten kun kentällä ’Pitää onnistua’, niin kas kummaa palataan taas ikuvanhoihin konsepteihin… Miten se Sevam1 sanoikaan jossain videossaan.. pitää uskaltaa lyödä ja unohtaa tms. Eiköhän tuo lantion toiminta ole osaltaan tätä juttua myös, himmaillaan kun halutaan pelata varman päälle, ja pallot menee reippaasti etuvasemmalle yms.

Pallon paikan xy -dimensiot menevät ihan vääräksi kun himmaillaan. Onkos tätä foorumilla keskusteltu? Yleensäkin uudesta teoriasta pallon lentoradasta lyönnissä http://perfectgolfswingreview.net/ballflight.htm ?

Se ei varmaan helppoa ole jalkojaan löytää koska golfswingi ei ole helppo. Mutta ootte silleen onnellisessa asemassa että on jalat mitkä löytää. Yhdellä terveellä koivella ei paljoa jalkatyötä tehä. Mä olen sidottu käsiräpsyyn forever.

El ninó kirjoitti: (20.6.2010 9:34:18)

get in the hole! kirjoitti: (17.6.2010 15:54:54)
    Et ole ajatellut hieman suljettua lapaa ja stanssin ottoa myös hieman vasemmalle?

Et voinut tosissasi heittää tätä tipsiä??!

Ikään en oo vielä leikkiä laskenu….

Viime viikonloppuinen kiekka oli tosiaan ensimmäinen kierros 3 vuoteen, kun sain tasoitusta tiputettua. Muiden syiden vuoksi oli jäänyt kiekkaa ennen punttistreenit 2-3 viikon tauolle, mikä on hyvin poikkeuksellista. Olisiko kroppa kuitenkin ollut vähemmän jäykkä, kun lyönnit kulki suoraan. Jäykkyyttä oli kuitenkin ekalla tiillä.. jännityksestä ja viimeisellä, kun kroppa ja mieli oli selkeästi väsynyt ja pieleen meni avaukset molemmissa.. oikeelle.
    Näin Jussin tiimellyksessä muutaman ryyppysen jälkeen tuli mieleen edellinen kisakierros, kun tuli juotua kaverin synttärin kunniaksi viskipaukut puolisen tuntia ennen kiekkaa. Kisa-avaus oli poikkeuksellisen leppoisa ja sen innoittamana pelikin kulki aika hyvin. Jostain syystä myös **tutus saa tuon samaisen oikealle aukamisen aikaan.. ei o helppoo.. Sunnuntaina taas pelailemaan.. saas nähdä kuinka pitkälle kantaa positiivinen tunne tuolloin.

KL

Tiedä sitten noista jaloista, mutta minulla pallo lähtee oikealle aina, kun yritän lyödä liian kovaa ja lantio lähtee kohdelinjan suuntaan sen sijaan, että kiertyisi ’paikoillaan’. Heti kun malttaa pitää painonsiirron maltillisena ja keskittyä kiertämään sitä lantiota (siis viemään vasemman puolen alta pois), niin pallo lähtee nasakasti ja suoraan.

Ootko miettinny sitä että mikä ero on siinä että pitää painonsiirron maltillisena versus että se pysyy maltillisena?

Minulle swingi treenatessa ja pelatessa ovat kaksi täysin eri otusta. Treeniswingi on kiva kaveri jonka kanssa on mukava viettää aikaa ja seurustella. Peliswingi on ikävä paskiainen joka ei kuuntele ketään ja tekee kaikkensa pilatakseni muuten kohtuullisen elämäni.

Menee täysin yli mun ymmärryksen miksi juuri golfissa esiintyy tällainen ilmiö. Kaikissa muissa lajeissa opitut taidot ovat käytettävissä kun niitä tarvitaan.
    Onko muissa lajeissa yipsiä vastaavaa ilmiötä? Miksi yips golfissa liitetään yleensä vain puttaamiseen? Jos yips voi tunkea ikävän kuononsa puttiin, miksi se ei voisi tehdä samaa muuhunkin pallonlyömiseen?

Parti kirjoitti: (25.6.2010 15:20:57)
    … Onko muissa lajeissa yipsiä vastaavaa ilmiötä? Miksi yips golfissa liitetään yleensä vain puttaamiseen? Jos yips voi tunkea ikävän kuononsa puttiin, miksi se ei voisi tehdä samaa muuhunkin pallonlyömiseen?

Se on ikävää katsoa kun chipit lentelevät yli kernin. Kun sama kaveri harjoittelee tiiauspaikalla niin silloin pystyy pallolle tekemään mitä tahansa.

Jossain kohtaa funtsin että golfin aloittaminen vasta aikuisiässä voisi vaikuttaa asiaan. Lätkän lämääminen on taottu selkärankaan suurinpiirtein samaan aikaan kun opettelin kävelemään. Opittu laukaus ei katoa mihinkään tulkoon tilanne treeneissä tai numero rinnassa ratkaisupelissä.

Golf-mailan otin käteen ekakertaa +30 -vuotiaana kun rikkimennyt polvi ei enää kestänyt toimintaa kaukalossa. Olisiko niin että tuossa iässä ei mikään ei enää voi painua syvimpään osaamispankkiin vaan jää väkisinkin ulkoaopituksi mekaaniseksi ähräämiseksi?

Mut toisaalta laitoin eka kertaa laskettelusukset jalkaan vasta 18v eikä rinteessä ole tullut vastaan mitään yips-tyyppisiä kokemuksia. Päinvastoin pystyn oppimaan joka talvi jotain uutta ja käyttökelpoista.

Ei ole helppo rakastajatar tämä dimppelipallon hakkaaminen. Mut täytyy tässä joku salainen koukku olla koska minkä tahansa muun näin huonosti käyttäytyvän bitchin olisin dumpannut jo aikaa sitten.

ts

kebax kirjoitti: (25.6.2010 16:07:24)

… Onko muissa lajeissa yipsiä vastaavaa ilmiötä? Miksi yips golfissa liitetään yleensä vain puttaamiseen? Jos yips voi tunkea ikävän kuononsa puttiin, miksi se ei voisi tehdä samaa muuhunkin pallonlyömiseen?

Se on ikävää katsoa kun chipit lentelevät yli kernin. Kun sama kaveri harjoittelee tiiauspaikalla niin silloin pystyy pallolle tekemään mitä tahansa.

Noh noh.. eipäs nyt liiotella. Kyllä niistä aika iso osa sentään jäi menemättä edes griinille.

Eilen pysty jo tekeen pari suoritusta vallan ilman sähköiskua.

Laji on saatanan keksintöä ja pikkusormes pirun pelille annat se vie ihan kaiken. Ny kun tätä kuitenkin on pakko harrastella niin olisi hyvä muistaa että siinä ei voi voittaa vaan ainoastaan pelata. Eli kun vaihtoehdot ovat vähissä on vaan sopeuduttava tilanteeseen.

kebax kirjoitti: (25.6.2010 17:34:26)
    olisi hyvä muistaa että siinä ei voi voittaa vaan ainoastaan pelata.

En mä mitään halua voittaa. Olis vain kiva kun saisi pelata omissa oloissaan ja rauhassa. Ilman että itse pelillä olisi tarvetta persraiskata päivästä toiseen normi klubituuppari joka haluaa vain lyödä pari hyvää lyöntiä kierroksellaan häiritsemättä ketään 😉

Parti kirjoitti: (25.6.2010 18:04:51)
    … normi klubituuppari joka haluaa vain lyödä pari hyvää lyöntiä kierroksellaan häiritsemättä ketään 😉

Voittaa voi yrittää monella tapaa ja minusta tuo kuullostaa kyllä jo jättipotilta. 😉

Minulla painon siirto ei okein toimi niin kun pitää.
    Valillä menee oikealla ja välillä vasemmalle.

Keskiarvo jää ehkä hitusen verran oikealle, joka on mielestäni helvetin hyvä.

Siinä vaiheessa kun lyöntini alkaa menemään aina sinne minne haluan, lopetan golfaamisen.

MattMa kirjoitti: (30.6.2010 6:09:02)
    Siinä vaiheessa kun lyöntini alkaa menemään aina sinne minne haluan, lopetan golfaamisen.

Jutuistas päätellen ei kuule sullakaan pelkoa tuosta ole.

tmv

Jee, mä liityn tähän samaan ryhmään!

Muutaman vuoden on kolkuteltu ’omalla svingillä’ 80 alituksia ja lähellä on oltu monesti. Pari viikkoa sitten prolle ja flätiksi mennyttä svingiä korjaamaan ja jalkojen oikeaa toimintaa opettelemaan. Muuten homma toimii nyt kohtuullisesti mutta draivit karkaa lähes 100 % oikealle mikä ei ole ollut ongelma oikeastaan koskaan kuin ihan satunnaisina misseinä.

Saldoa eiliseltä kierrokselta: kolme avausta outtiin, pari aivan tajutonta banaania viereiselle väylälle jne. Draivaaminen on aina ollut omasta mielestä mahtavaa puuhaa, mutta nyt hommasta ei tule yhtään mitään. Edelliset 3 kierrosta 90-jotain, 90 ja 96 lyöntiä. Hurraa outit ja superslaissi…

On tää kivaa. Yrität kehittyä ja taitaa pelikesä olla pilalla. Tällä hetkellä on just se perinteinen fiilis: olis pitäny nauttia vaan siitä mitä jo osas ja tyytyä kohtaloonsa.

t. ’yksi lisää kolmekymppisenä aloitellut’

Kyllä ny kelpais slaissit pullit tai ihan mitä vaan. Pelikesä on pilalla vasta silloin kun ei pääse pelaamaan.

tmv

kebax kirjoitti: (30.6.2010 22:20:42)
    Kyllä ny kelpais slaissit pullit tai ihan mitä vaan. Pelikesä on pilalla vasta silloin kun ei pääse pelaamaan.

Hyvä pointti kyllä :). Tuokin on ollut todella lähellä mutta kortisonipiikin avulla on nyt pari kesää pärjätty… ens talvena taitaa olla kirurgin vuoro tehdä hommansa.

En mä mitään halua voittaa. Olis vain kiva kun saisi pelata omissa oloissaan ja rauhassa. Ilman että itse pelillä olisi tarvetta persraiskata päivästä toiseen normi klubituuppari joka haluaa vain lyödä pari hyvää lyöntiä kierroksellaan häiritsemättä ketään 😉

Ei nyt ihan noikaan,kyllä sä varmaan jotain haluat voittaa,itsesi.Sellaisiin tallaajiin en usko jotka tulevat kentälle asenteella:mää nyt tässä vaan ulkoilutan bägiä,tää on tällaista ,liikunnan takia täällä ollaan,ettei tulis vaan maattua sohvalla.Ja samoja tyyppejä kuiteskin näkee usein ’pelailemassa’.Itse en usko KENENKÄÄN pelaavan ilman mitään päämäärää ja golffissa se päämäärä ei ole liikunta,se on sivutuote(sinänsä hyvä sellainen!)

Ei nyt ihan noikaan,kyllä sä varmaan jotain haluat voittaa,itsesi.Sellaisiin tallaajiin en usko jotka tulevat kentälle asenteella:mää nyt tässä vaan ulkoilutan bägiä,tää on tällaista ,liikunnan takia täällä ollaan,ettei tulis vaan maattua sohvalla.Ja samoja tyyppejä kuiteskin näkee usein ’pelailemassa’.Itse en usko KENENKÄÄN pelaavan ilman mitään päämäärää ja golffissa se päämäärä ei ole liikunta,se on sivutuote(sinänsä hyvä sellainen!)

Eikös se yleensä johdu siitä kun liikerata on ulos ja lapa osoittaa samaan suuntaan PS. Voi johtua suljettuna olevista hartioista.

… Miksi yips golfissa liitetään yleensä vain puttaamiseen? Jos yips voi tunkea ikävän kuononsa puttiin, miksi se ei voisi tehdä samaa muuhunkin pallonlyömiseen?

Kyllä se voi. :,(

Parti kirjoitti: (25.6.2010 16:50:03)
    Jossain kohtaa funtsin että golfin aloittaminen vasta aikuisiässä voisi vaikuttaa asiaan. Lätkän lämääminen on taottu selkärankaan suurinpiirtein samaan aikaan kun opettelin kävelemään. Opittu laukaus ei katoa mihinkään tulkoon tilanne treeneissä tai numero rinnassa ratkaisupelissä.

Mä nään ton enemmän reagointina. Täydellisen lämärin vetäminen on yhtä mahdotonta paikaltaan kuin täydellisen golflyönnin tekeminen. Ottelussa lämäritilanne, lusikointi tai mikä tahansa kiekkoon vaikuttaminen tulee syliin. Ahtaassa paikassa vain taitavimmat pystyy suuntaamaan vetonsa sinne, mistä veskarin vieressä näkyy verkko ja kiekon mentävä aukko. Vähemmän maaleja tekevien lämäri menee joskus verkkoon, mutta ohi menneestä laukaisusta ei tuu niin isoa rasitetta vaikeastikaan, koska tilanne on dynaaminen, ’paikka aukesi ja vedin silmät kiinni’.

Golfiakin pitäisi oppia pelaamaan reaktiopelinä. Ei tietenkään latoa liikkuvaan palloon suoraan kävelystä, vaan kohteen valinnan kautta. Kun ’tähtäysmielikuva’ on riittävän pienestä pisteestä horisontissa, greenillä, kupin reunalla, niin keho ohjautuu alitajunnan voimin tekemään asioita juuri sen kohteen suuntaan. Liian usein kohteeksi mielletään paikallaan nököttävä pallo.

Sen vaikutus on ihan samanlainen kuin yrittäisi heittää lekaa varsi edellä.

Kuplavolkkarillakin joskus ajellut:

MM-kisat loppuivat, enään ei tarvitse pelata Jabulaneilla..

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #222453 kohteessaLyönti aukeaa oikealle

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Lyönti aukeaa oikealle