Aihe: Lyhyt lyöntisyys - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Lyhyt lyöntisyys

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Lyhyt lyöntisyys

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 72)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • draiviratkaisee kirjoitti: (10.4.2007 20:40:36)
    Tässä tällainen itse keksitty drilli:

Ota alkuasento todella renolla otteella. Käännä vain ranteilla maila maansuuntaiseksi, pitäen käsivarret paikoillaan.

Otin juu kaikki muut pois tuosta jutustasi, sillä itselläni oli ongelma se, että käänsin (jos oikein ymmärrän tuon) ranteitani juuri noi ennen vanhaan ja svingistä tuli aikas flätti.
    Nykyään yritän ennemmin liikuttaa, tai ne liikkuu itsekseen, ylös ja sitten alas….äää…en mä osaa ehkä selittää. Ymmärsikö kukaan 🙂

mac

Juu, saman lailla mäkin lyön, eka kädet menee ylös ja sitten ne tulee alas toivottavasti!

Jamasa kirjoitti: (10.4.2007 21:33:02)

draiviratkaisee kirjoitti: (10.4.2007 20:40:36)

Ota alkuasento todella renolla otteella. Käännä vain ranteilla maila maansuuntaiseksi, pitäen käsivarret paikoillaan.

Otin juu kaikki muut pois tuosta jutustasi, sillä itselläni oli ongelma se, että käänsin (jos oikein ymmärrän tuon) ranteitani juuri noi ennen vanhaan ja svingistä tuli aikas flätti.
    Nykyään yritän ennemmin liikuttaa, tai ne liikkuu itsekseen, ylös ja sitten alas….äää…en mä osaa ehkä selittää. Ymmärsikö kukaan 🙂

Tarkoitin tuossa jutussani ranteiden liikettä….ei ne ns. sivuttain liiku…äääh..olokoot.

Kaikille itseään lyhytlyöntisinä pitäville kannustukseksi. Itsellä tasoitus reilusti plussan puolella ja esim. i6 lentää ilmassa keskimäärin n. 147m. Mielestäni kannattaisi keskittyä tuloksenteon kannalta oleellisiin asiohin kuten esim. pallon käsittelyyn niin lähipelissä kuin pitkissäkin lyönneissä. Tsemppiä!

totoro kirjoitti: (10.4.2007 23:07:34)
    Mielestäni kannattaisi keskittyä tuloksenteon kannalta oleellisiin asiohin kuten esim. pallon käsittelyyn niin lähipelissä …

Sitähän minä olen viime päivät tehnyt, 100-200 chippiä päivässä tuossa talon eteläseinustalla kun muualla ei vielä lumihangessa ole riittäviä plänttejä pelaamiseen eikä harjoitteluun.
    Ahdistaa. Sekä tämä kevättalvi että lähipeli.

totoro kirjoitti: (10.4.2007 23:07:34)
    Kaikille itseään lyhytlyöntisinä pitäville kannustukseksi. Itsellä tasoitus reilusti plussan puolella ja esim. i6 lentää ilmassa keskimäärin n. 147m. Mielestäni kannattaisi keskittyä tuloksenteon kannalta oleellisiin asiohin kuten esim. pallon käsittelyyn niin lähipelissä kuin pitkissäkin lyönneissä. Tsemppiä!

Hehe heh…
    Kuinka reilusti se on plussan puolella?
    Ja vielä, miten ’käsittelet’ palloa lähipelissä? Merkkaamalla ja puhdistamalla kenties?
    n. 147 m… Aaaaaaahrkk, tää alkaa olla liikaa. No sai ainakin hyvät naurut.
    Mun i6 ei lennä kuin reilut kymmenen metriä, pidemmälle en ole viitsinyt yrittää.
    Täällähän on tänään hauskoja tyyppejä: Totoro ja Daisy toisessa ketjussa.

Riittävästi 🙂 Pallon käsittelyssä on vain mielikuvitus rajana esim. kaaren malli, rulli/bite, sivukierteet… Ja se 147m on edelleen keskimäärin..

totoro kirjoitti: (10.4.2007 23:40:28)
    Riittävästi 🙂 Pallon käsittelyssä on vain mielikuvitus rajana esim. kaaren malli, rulli/bite, sivukierteet… Ja se 147m on edelleen keskimäärin..

Siis kummiskin plussalla? Hienoa. Suomessa ei hirveä määrä plussalla olevia olekkaan. Montakohan muuten mahtanee olla? Ja ei, ei ole mikään vittuilu kysymys vaan tulipahan mieleen vaan.

Lyönnin pidentämiseen en ikävä kyllä osaa antaa muuta neuvoa kuin pyrkiä rentoon ja loogiseen tunteeseen lyönnistä esimerkiksi sinulle sopivan opettajan avustuksella (henkilö tai media). Itselläni on ollut suuri etuoikeus löytää juuri minun aaltopituudelleni sopiva opettaja matkalla tunnepohjaiseen lihastenhallintaan.

Haluaisin kuitenkin nostaa yhden asian esiin. Henkilökohtaisesti en olisi paniikissa lyhyistä lyönneistä, mutta jos joudut aina taistelemaan pallon mailan maksimipituuteen, niin rentoa suoritusta on vaikeaa löytää. Lyön itse sillä P:llä merkityllä mailalla maksimissaan 120 metriä, mutta rento, täysin vaivattoman tuntuinen suoritus (about 80% tehosta käytössä) lennättää palloa johonkin 110m tietämille. Vaivaton suoritus on sekä helpompi toistaa, että palaute lyönnistä tunnetasolla on aivan toista luokkaa kuin ’täysiä reväistyssä’.

mac

Eihän tämä golf kuitenkaan loppupelissä ole pituuslyönti kilpailu, kierroksen jälkeen käsittääkseni vain lyöntimäärä ratkaisee, eikä lyöntien mitta, tietysti jossakin kisoissa on pisin Draivi kisa (mainetta ja kunniaa), kaveri piirissä on paljon pelaajia jotka lyövät todella pitkälle ja saavat siitä jotain ihme kiksejä, kierroksen jälkeen clubilla kun kortteja vertaillaan niin oho kun löivät taas 80 kertaa.

Oma soppani tähän keitokseen on itseasiassa Ernien mitat =) Eli mitä tää kertoo, repiikö kaikki tuupparit täysii AINA jokaisen LYÖNNIN!?!?

Ernien 7i = 178 yds = 163 m / sitten kommentti:

’For European stats, basically take off about 10 per cent. The reason for this is the turf tends to be a little different at most of the golf courses in Europe, making it difficult to get as much pressure on the ball at impact. Also, the air temperature is usually cooler, so that slightly reduces the distance the ball flies through the air.”

Tämähän tekee 7i = 146 m. Sitten kun vielä otetaan huomioon että Suomessa on ehkä VÄHÄN kylmempää kuin jossain muissa Euroopan kolkissa niin mikä olisi Ernien mailavalinta Vihdissä amparitolpalla?!?!? 😉 5i vai 6i…..???? =))

mac kirjoitti: (11.4.2007 10:42:47)
    Eihän tämä golf kuitenkaan loppupelissä ole pituuslyönti kilpailu, kierroksen jälkeen käsittääkseni vain lyöntimäärä ratkaisee, eikä lyöntien mitta, tietysti jossakin kisoissa on pisin Draivi kisa (mainetta ja kunniaa), kaveri piirissä on paljon pelaajia jotka lyövät todella pitkälle ja saavat siitä jotain ihme kiksejä, kierroksen jälkeen clubilla kun kortteja vertaillaan niin oho kun löivät taas 80 kertaa.

Kova jätkä olet jos lyöt yhtä tarkasti sadastakymmenestä ja sadastakuudestakymmenestä metristä…

Olen muutaman kerran nähnyt kun Ernie lyö palloa ja sanoisin että Vihdin ampparilta voi ottaa vaikka wedgen jos mieli tekee.

Olen käynyt useassa Europaan kiertueen kisassa paikan päällä katselemassa mukaanlukien yksi British openkin. Ja voin varmuudella sanoa, että huippujen lyönnit ovat keskimäärin todellä PITKIÄ verrattuna klubipelaajiin.
    Myös nk. lyhytlyöntiset ammattilaiset lyövät varmasti esimerkiksi minua ja tämän ketjun aloittajaa pidemmälle. Ja mielestäni juuri tästä on tässä ketjussa kysymys.

Kun klubipelaaja arvioi lyöntipituuksiaan, on niissä todella paljon heittoja. Eikä sitä kannata enempää saivarella. Kun ei osaa lyödä palloa oikein, se ei lennä kovin pitkälle. Piste.

Edelleen kiitollisena jo tulleista ja mahdollisista lisävinkeistä oikeasti pitkälyöntisiltä.

Pool Keisi kirjoitti: (11.4.2007 14:13:10)
    Olen muutaman kerran nähnyt kun Ernie lyö palloa ja sanoisin että Vihdin ampparilta voi ottaa vaikka wedgen jos mieli tekee.

.

Eli onko sun mielestä Vihdissä ampparilta alle 150m griinille?!?!? Kysehän ei oo siitä millä mailalla pystyisi lyömään vaan siitä mikä on normaali maila millekin etäisyydelle. Hyvät pelaajat ei lyö täysillä.

Sanoisin että tuupparit tuuppaa aivan täböllä ja lisäks vielä arvioi mittoja ylioptimistisesti.

Iso Helppo kirjoitti: (11.4.2007 14:19:57)
    Sanoisin että tuupparit tuuppaa aivan täböllä ja lisäks vielä arvioi mittoja ylioptimistisesti.

Tähän sopii Amen. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jotkut tuupparit löisi oikeasti pitkälle 😮

Tietysti tuo Ernien 7i 146m on kaikki ilmassa ja pallo jää siihen lipun viereen nököttämään. Monella amatöörillä se on tullut 120 metrissä forelle alas ja onnekkaasti pomppinut pitkäksi 😉

Muistaakseni shot link statistiikkojen mukaan PGA tourin pelaajien yleisin mailavalinta 124m matkalta oli 9i. Ja ne jannut osaa kuitenkin pitää sen lentoradan stratosfäärin alapuolella toisin kuin klubituupparit.

Mutta kun ei osaa lyödä kuin täpöillä…siksi i8 ja 150m…noh, nykyään i7….

Iso Helppo kirjoitti: (11.4.2007 14:19:57)

.

Eli onko sun mielestä Vihdissä ampparilta alle 150m griinille?!?!? Kysehän ei oo siitä millä mailalla pystyisi lyömään vaan siitä mikä on normaali maila millekin etäisyydelle. Hyvät pelaajat ei lyö täysillä.

Kyllä amppari on mielestäni 150 metrin kohdalla Vihdissä.

Tarkoitin tässä vain sitä, että on aivan turha kaivella jotain pga/lpga statistiikkoja tähän keskusteluun.

Se on juuri kuten tuossa osuvasti todettiin, että usein i7 lentää sen 126 m ja sitten pomppii jonnekin ja sitten voidaan tulkita että se lensi 150 m tai jotain muuta.

Aivan vain silmämääräisiin arvoihini perustuen ammattilaiset lyövät pitkälle ja huonot klubipelaajat eivät lyö.

Lyhytlyöntisyys on ongelma tai oikeammin oire ongelmista svingissä. Jos haluaa kehittyä on siihen syytä kiinnittää huomiota.

Olen käynyt useassa Europaan kiertueen kisassa paikan päällä katselemassa mukaanlukien yksi British openkin. Ja voin varmuudella sanoa, että huippujen lyönnit ovat keskimäärin todellä PITKIÄ verrattuna klubipelaajiin.
    Myös nk. lyhytlyöntiset ammattilaiset lyövät varmasti esimerkiksi minua ja tämän ketjun aloittajaa pidemmälle. Ja mielestäni juuri tästä on tässä ketjussa kysymys.

Kun klubipelaaja arvioi lyöntipituuksiaan, on niissä todella paljon heittoja. Eikä sitä kannata enempää saivarella. Kun ei osaa lyödä palloa oikein, se ei lennä kovin pitkälle. Piste.

Edelleen kiitollisena jo tulleista ja mahdollisista lisävinkeistä oikeasti pitkälyöntisiltä.

Jep. Vahvistan myös että senverran mitä olen pelimiesten peliä nähnyt niin ne niiden metrit on vaan vähän pitempiä…

Ernien seiska on se maila joka on rautaseiskan kohdalla setissä. Siinä voi olla loftia (yhdistettynä letkean svingin tuomaan ’ilmavuuteen ja takajengaan’) samanverran kuin tuupparin ysissä. Kun iisi lyö ampparilta pallo käy 20m korkeammalla kuin tuupparin.

Itse muutin grippiä tuossa pari vuotta sitten jonka seurauksena pallon paikka siirtyi enemmän takajalalle ja mittaa tuli 2 mailaa lisää. Ainoo vaan että lentorata on seiskalla nyt sama kuin aikanaan vitosella.

Jamasa kirjoitti: (10.4.2007 21:33:02)

draiviratkaisee kirjoitti: (10.4.2007 20:40:36)

ymmättän täysin ja olen samoilla linjoilla. toi kuitenkin auttaa ymmärtämään vauhdin tuottoa ja se, minkä on kerran oppinut ei enää katoa, vaikka muutoksia sitten tekisikin…

ymmäRRän täysin:)

KL

Taapero kirjoitti: (11.4.2007 16:41:48)
    Itse muutin grippiä tuossa pari vuotta sitten jonka seurauksena pallon paikka siirtyi enemmän takajalalle ja mittaa tuli 2 mailaa lisää. Ainoo vaan että lentorata on seiskalla nyt sama kuin aikanaan vitosella.

Olet siis oppinut lyömään palloa enemmän oikein, hyvä niin. Minulla tuo sama tapahtui aikanaan 90-luvulla. Silloin pisimmällä raudalla pallo lensi tiiltä 150 metriä, tekniikan (ja mailojen) vaihduttua mitta olikin jo 220 metriä.

En malta lisäksi ihmetellä miten gripin vaihto siirtää palloa takajalalle. Oletko sulkenut lapaa ja nyt lyöt jonkinlaista punch-lyöntiä vai mikä on jujuna? Itse siirsin aikanaan pallon takajalalle toppien ja duffien välttämiseksi (maila väkisinkin osui ensin palloon ja vasta sitten maahan), mutta divotit olivat suurempia kuin juuttien maan kärkipelaajalla konsanaan, joten kenttämestarin vihoja välttääkseni siirryin hiljalleen ’normaalinpaan’ lyöntitekniikkaan.

mac

Januzelle vastaus siitä lyönkö yhtä tarkasti 110 ja 160m, en lyö enkä ole niin väittänykkä, mutta lyön varmasti Par 3 joka on 150m pitkä r5 yhtä tarkasti kuin moni muu r7.

No niin, nyt on vaatekaapin peiliovi revitty saranoilta ja sijoitettu tärkeämpään tehtävään, puuta vasten pihalle ja siinä on tullut päivä heiluttua maila kourassa. Naapurit varmaan kohta valkotakkisia tilailee. Siitä huolimatta seuraavia havaintoja: backswingissä pää liikkuu oikealle, downswingissä vastaavasti vasemmalle. Eli tässä varmaan suurimmat ongelmat ovat, eli en pysy pallon takana osumahetkellä.

’Draivi ratkaisee’ lainattuna:

Päädyt luultavasti ratkaisuun, jossa käytät painoasi tanssiaskeleen omaisesti pikaisesti oikealla ja pudotat lantion reippaasti pallon ohi vasemmalle niin pitkälle kuin lonkka periksi antaa. Käsivarret seuraavat liikettä alavasempaan ranteiden pysyessä reilusti lavan edellä. Iske lapa maahan niin kovaa kuin pystyt äläkä toistaiseksi välitä saatosta tai läpi lyönnistä.

Lonkan liike oli myös minulta täysi unohtunut, kiitos tästä ja kiitos myös muille vinkeistä.

mac kirjoitti: (11.4.2007 19:39:08)
    Januzelle vastaus siitä lyönkö yhtä tarkasti 110 ja 160m, en lyö enkä ole niin väittänykkä, mutta lyön varmasti Par 3 joka on 150m pitkä r5 yhtä tarkasti kuin moni muu r7.

Pointti nyt vaan oli siinä että on aika paljon haastavampaa pelata kovia tuloksia jos avauksen jälkeen on se 160m jäljellä 110m sijasta.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 72)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #243029 kohteessaLyhyt lyöntisyys

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Lyhyt lyöntisyys