Aihe: Lipputangon huoltaminen – menettelytapa - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Lipputangon huoltaminen – menettelytapa

Etusivu Foorumit Yleistä Lipputangon huoltaminen – menettelytapa

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tästäkin on aikaisemmin paljonkin sanaa vaihdettu, mutta se palaa yhtä ajankohtaisena kuin pelinopeus vuodesta toiseen, kuin koiranpaskakeskustelu kaupunkilehtien yleisöpalstoilla konsanaan. Etenkin näin keväällä, kun monella kentällä ruohon kasvu ei vielä oikein ole vauhdissansa ja greeneillä on hiekkaisia alueita, minua ärsyttää monen hyvää kilpatasoa olevan tasoituksen haltijan tapa kaataa lipputanko nostettuaan se reijästä ennen puttaamisen aloittamista. Lasketaan tangon jalka maahan ja siitä tönätään lipputanko greenin pintaan pitkin pituuttaan. Etenkin paksua ja raskaampaa mallia olevista tangoista jää kourumainen painauma viheriöön, jos se näin rojautetaan. Myös myöhemmin kesällä näkyy pahimmillaan useita näin syntyneitä uria greeneillä ja pahimmoillaan useita samalla greenillä. Vaiva lipputangon laskemisesta hellemmin greenille ei ole suuri ja uran vaikutus muuten hyväkuntoisella greenillä puttaamiseen voi olla kuppikaupalla, kun pallo kellahtaa siihen uraan ja jatkaa sen suunnassa breikistä huolimatta. Kaatuvasta tangosta aiheutuva isku on aika voimakas. Koittakaapa vaikka rojauttaa sellainen tanakka lipputanko varpaillenne ilman jalkapallosta tuttua kuoletusliikettä. Eiköhän kaikki jakseta jatkossa laskea tangot hellästi greenille tai rojauttaa ne greenin ulkopuolelle!

KL

Pekka kirjoittaa asiaa.

Mikähän siinä muuten on, etten muista koskaan nähneeni naisen kaatavan lipputankoa moisella tavalla griinille? Olisiko miehillä asian suhteen jotakin opittavaa?

Minä olen nähnyt FT:n pelaajan HEITTÄVÄN lipun greenille. Teki mieli karauttaa paikalle ja karjaista, että saatanan paskiainen, oli viimeinen kerta kun lipun heität! Nyt harjoitellaan lipun ASETTAMISTA greenille! Kymmenen toistoa; saa suorittaa. Olisin valvonut suoritusta sormet pelaajan sieraimissa.

Olisi luultavasti ollut kaverille mieleenjäävä kokemus, mutta tekemättä jäi. Siinä olisi muu ryhmä saattanut järkyttyä myös ja en halunnut heidän peliään pilata.

Kätevä kikka on laskea tanko ensin putterin lavan päälle ja putterilla griinille. Ei tartte kumartua asettelemaan.

Johtaja XXL kirjoitti: (7.6.2012 13:52:20)
    Minä olen nähnyt FT:n pelaajan HEITTÄVÄN lipun greenille. Teki mieli karauttaa paikalle ja karjaista, että saatanan paskiainen, oli viimeinen kerta kun lipun heität! Nyt harjoitellaan lipun ASETTAMISTA greenille! Kymmenen toistoa; saa suorittaa. Olisin valvonut suoritusta sormet pelaajan sieraimissa.

Olisi luultavasti ollut kaverille mieleenjäävä kokemus, mutta tekemättä jäi. Siinä olisi muu ryhmä saattanut järkyttyä myös ja en halunnut heidän peliään pilata.

Otin vapauden piirtää havainnollistavan kuvan:

Loistava kuva. Taiteilija on hienosti tavoittanut pelaajan hämmästyneen ilmeen, joka johtuu tilanteen saamasta uudesta käänteestä. Samoin pelaajan vartalon jännitys on kuvattu autenttisesti pelaajan laskiessa tankoa varovasti ruoholle. Mahtaa olla jo neljäs toisto menossa. Kuva on tehty ilmeisesti pari vuotta sitten FT:n avauskisasta, kun Teijon ruoho on vielä alkukevään raikkaan vihreää.

Nimetön

Johtaja XXL kirjoitti: (7.6.2012 15:51:51)
    Loistava kuva. Taiteilija on hienosti tavoittanut pelaajan hämmästyneen ilmeen, joka johtuu tilanteen saamasta uudesta käänteestä. Samoin pelaajan vartalon jännitys on kuvattu autenttisesti pelaajan laskiessa tankoa varovasti ruoholle. Mahtaa olla jo neljäs toisto menossa. Kuva on tehty ilmeisesti pari vuotta sitten FT:n avauskisasta, kun Teijon ruoho on vielä alkukevään raikkaan vihreää.

Onkos muuten taiteilijalla julkaisuluvat kunnossa? Ettei vaan herää jonain aamuna valmiiksi FT-pelaajan räkää tihkuvat sormet nokan uumenissa.

Ballmarker kirjoitti: (7.6.2012 13:58:46)
    Kätevä kikka on laskea tanko ensin putterin lavan päälle ja putterilla griinille. Ei tartte kumartua asettelemaan.

Näin juuri.

Arvasin, että joku hyvää tapaa noudattava tuo esiin minunkin pääsääntöisen laskentamallin.

Toinen hyvä vaihtoehto on laskea tanko vapaan jalan jalkaterällä kieräyttäen, jos pelkää putterinsa puolesta.

TARTTEEPAS!

KL

Rauski kirjoitti: (7.6.2012 19:59:19)

TARTTEEPAS!

???

Voitko Rauski selventää?

ts

KL kirjoitti: (7.6.2012 21:59:43)

TARTTEEPAS!

???

Voitko Rauski selventää?

Muistatkos KL mikä on lyhin sallittu putterin pituus sääntöjen mukaan 😉

Kun pelaatte Australiassa (ainakin Sydneyn pohjoispuolen klubit), älkää kaatako lipputankoa millään tyylillä griinille. Siellä on tapana, että pelaaja, joka ei puttaa, pitää lipputankoa kädessään tai nojaamassa olkapäätä vasten eikä lippua lasketa lainkaan makaamaan griinille. Kun lipun pitäjän vuoro tulee putata, lipputanko siirtyy sille, joka jo puttasi.

ts kirjoitti: (7.6.2012 22:05:44)

TARTTEEPAS!

???

Voitko Rauski selventää?

Pelaaks muka 6-8 vuotiaat laittomilla puttereilla, häh?! Ainakin niille löytyy ihan liian pitkiä noista valmiista seteistä, eihän ne ikinä opi puttaamaan;).

KL

TARTTEEPAS!

???

Voitko Rauski selventää?

Niin lyhyttä putteria ei ole keksittykään, että sinä joutuisit kumartumaan 😀

KL kirjoitti: (7.6.2012 22:54:24)

TARTTEEPAS!

???

Voitko Rauski selventää?

Niin lyhyttä putteria ei ole keksittykään, että sinä joutuisit kumartumaan 😀

Ai ei vai?

Takatii kirjoitti: (7.6.2012 22:15:55)
    Kun pelaatte Australiassa (ainakin Sydneyn pohjoispuolen klubit), älkää kaatako lipputankoa millään tyylillä griinille. Siellä on tapana, että pelaaja, joka ei puttaa, pitää lipputankoa kädessään tai nojaamassa olkapäätä vasten eikä lippua lasketa lainkaan makaamaan griinille. Kun lipun pitäjän vuoro tulee putata, lipputanko siirtyy sille, joka jo puttasi.

Tämä onkin ihan hyvä tapa sillä edellytyksellä, että tankoa pidetään niin, että itse lippu on kohti griinin pintaa, ja lippu käärittynä rullalle toiseen kämmeneen. Valitettavasti kentillä on sellaisiakin pelaajia, jotka pitävät tankoa pystyasennossa ja antavat lipun liehua vapaasti.

Kaipa tämä asia opetetaan vielä nytkin alkeiskursseilla?

OT

Mua harmittaa tilanteet, jossa palloa reiästä ottaessa peluri nojaa putteriinsa jonka kärki tekee samalla kivan kolon suoraan mun puttilinjalle. Olen asiasta huomauttanut usein ja aina saanut hämmästyneen katseen takaisin… Voinko sääntöjen mukaan pyytää kyseistä pelaajaa korjaamaan tekemänsä kolon ennen kuin puttaan? Enpä kai…

Lipun kaadan silloin, jos siitä ei haittaa ole. Mutta jos griini ansaitsee kunnioitukseni, niin asetan lipun varovasti maahan…

ristiveto kirjoitti: (8.6.2012 7:27:45)
    OT

Mua harmittaa tilanteet, jossa palloa reiästä ottaessa peluri nojaa putteriinsa jonka kärki tekee samalla kivan kolon suoraan mun puttilinjalle. Olen asiasta huomauttanut usein ja aina saanut hämmästyneen katseen takaisin… Voinko sääntöjen mukaan pyytää kyseistä pelaajaa korjaamaan tekemänsä kolon ennen kuin puttaan? Enpä kai…

Lipun kaadan silloin, jos siitä ei haittaa ole. Mutta jos griini ansaitsee kunnioitukseni, niin asetan lipun varovasti maahan…

Voit, ja saat itsekin korjata, mutta vain sellaiseksi kuin se oli ennenkuin kaveri siihen tökkäsi.

Itse lasken monesti alas niin että ensin lasken tangon alapään, ja lipusta (se ’rätti’) kiinni pitäen lasken sen alas.

Tuo jaksaa aina vain huvittaa tuo termi lipputangon huoltaminen… vaihdetaan pultit ja rasvataan se…

Bogikone kirjoitti: (8.6.2012 8:22:29)

OT

Voit, ja saat itsekin korjata, mutta vain sellaiseksi kuin se oli ennenkuin kaveri siihen tökkäsi.

Saanko tosiaan? Eikös vain alastulojäljet saa korjata? Aiemmin ei saanut niitäkään korjata, jollei ollut oma jälki…

OT

No milloin siitä ei ole haittaa? Roivit siis tankoa griiniä vasten, mikäli griini ei ansaitse kunnioitustasi. Voi shit, kenenkähän kunnioituksen itse arvelet ansaitsevasi tuolla toiminnalla.

Mitä tuolla jo jonkun mainitsemiin kilpapelaajiin tulee, niin heidänhän ei omasta mielestään tarvitse noudattaa minkäänlaista etikettiä. Asia selviää nopeasti, kun käy katsomassa jotakin FT:n tai junnutourien kisaa.

Chip Greenside kirjoitti: (8.6.2012 8:30:59)

OT

No milloin siitä ei ole haittaa? Roivit siis tankoa griiniä vasten, mikäli griini ei ansaitse kunnioitustasi.

En roivi, mitä lie tarkoittaakaan?? Laitan lipun maahan asettamalla lipun alapään ensin maahan ja sit pudottamalla toisen pään n. 80cm:n korkeudesta. Näin siis, jos siinä lipussa ei ole mitään lipun paikan esittämää pallukkaa…

Mutta jos kyseisestä toiminnasta näkyy silti tulevan jälki, niin sitten asia suoritetaan laskien lippu varovasti maahan putterin avulla. Muutoin, jos siitä ei ole haittaa, voi lipun pudottaa griinille varovasti.

KL

ristiveto kirjoitti: (8.6.2012 8:28:38)

OT

Saanko tosiaan? Eikös vain alastulojäljet saa korjata? Aiemmin ei saanut niitäkään korjata, jollei ollut oma jälki…

Saat tosiaan, kts. esim. Dec 16-1a/13.

KL kirjoitti: (8.6.2012 9:39:19)

ristiveto kirjoitti: (8.6.2012 8:28:38)

OT

Saat tosiaan, kts. esim. Dec 16-1a/13.

Kiitos!
    Kesän paras uutinen!! Toistaiseksi…

ristiveto kirjoitti: (8.6.2012 9:03:48)
    Mutta jos kyseisestä toiminnasta näkyy silti tulevan jälki, niin sitten asia suoritetaan laskien lippu varovasti maahan putterin avulla. Muutoin, jos siitä ei ole haittaa, voi lipun pudottaa griinille varovasti.

No jopas on vaikea ymmärtää tämä asia. Etkö hyvä mies käsitä, että greenille ei pudoteta mitään. Korkeintaan pari katkeraa kyyneltä saat silmäkulmasta tiputtaa.

Johtaja XXL kirjoitti: (8.6.2012 9:50:56)

ristiveto kirjoitti: (8.6.2012 9:03:48)

No jopas on vaikea ymmärtää tämä asia. Etkö hyvä mies käsitä, että greenille ei pudoteta mitään. Korkeintaan pari katkeraa kyyneltä saat silmäkulmasta tiputtaa.

No täytyy sit muuttaa omia tapoja, vaikka omasta mielestä lipunkäsittelyni aiheuttaa vahinkoja nolla, mutta kuten taas monen kävelytyyli griineillä aiheuttaa paljonkin vahinkoa… ja se putteriin nojailu!!

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 29)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #426335 kohteessaLipputangon huoltaminen – menettelytapa

Etusivu Foorumit Yleistä Lipputangon huoltaminen – menettelytapa