Aihe: Liittokokoukselle esiteteen mitä? - Golfpiste.com

19.5.–26.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][15]
KilpailuaSuomalaista

Liittokokoukselle esiteteen mitä?

Etusivu Foorumit Yleistä Liittokokoukselle esiteteen mitä?

Esillä 25 viestiä, 1,176 - 1,200 (kaikkiaan 1,246)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hatunnoston arvoinen esitys ts. Huomattavasti rakentavampi kuin Ekströmmin porukan. Tuon tyylisillä esityksillä voidaan oikeasti kehittää lajia ja lajiharrastusta, kun lähtökohtana ei ole syyllistäminen tai ’grynderiporukan’ edun ajaminen.

Hyvät ratkaisut ovat osiensa summa. Tässä niitä on riittävän vähän.

Joo, eipä tuossa mitään moitittavaa.

Tavoistaan poiketen ts ei lyönytkään vastapalloon (;-)), vaan esitti omasta mielestäni perustellun, harkitun, ja asiaa eteenpäin vievän ratkaisuehdotuksen. Jossain aiemmassa viestissäni olen myös moittinut eekströmin työryhmän tekelettä, joka syystäkin on herättänyt pahaa verta useissa kirjoittajissa (ja varmasti muissakin).

Toivottavasti golfliiton liittovaltuusto, liittokokous, alivaltiosihteeristö, liittohallitus, liittoministeristö, vai mikä h******i se oikea asiaan kantaa ottava taho onkaan, ottaa onkeensa ts:n ehdotuksesta. Mielestäni siinä on karsittu ne eekströmin työryhmän esittämät älyttömyydet pois ja jätetty jäljelle asiat, joilla oikeasti voitaisiin ohjata toimintaa oikeaan suuntaan.

ts kirjoitti: (3.10.2010 15:18:45)
    Aikani asiaa pyöriteltyäni olen pystynyt jopa siitä muodostamaan oman mielipiteeni.

Toimikunnan esitys toimi hyvänä herättäjänä ja pistää seurat / kentät aidosti miettimään toimintaansa ja eri pelaajaryhmien huomiointia. Sen tärkein tehtävä on kuitenkin toivottavasti jäädä herättäjäksi, koska se sisältää niin monta haitallista ja jopa typerähköä toimenpide-ehdotusta, jotka eivät uskoakseni tule menemään liitossa läpi.

Ratkaisu ongelmaan kuitenkin löytyy tuon ehdotuksen sisältä, kun poimitaan pari asiaa ja yhdistetään ne.

1. Ryhdytään aidosti noudattamaan Green Cardin myöntämisessä yhdessä sovittua periaatetta, jossa vain kotiseura voi kortin myöntää.

2. Ryhdytään aidosti noudattamaan yhdessä (ihan EGA:n tasolla) sovittua periaatetta, jossa pelaajalta vaaditaan virallinen tasoitus 36 tai alempi, jolla hän pääsee vieraskentille pelaamaan.

3. Seurat / kentät luovat aloittaville pelaajille paketteja, joilla aloittaminen tehdään taloudelliselta kynnykseltään riittävän alhaiseksi ja samalla kehitykseen tähtääväksi. Tuosta on jonkinasteinen kokeilu Ruotsista muutaman vuoden takaa, jossa pyrkimyksenä oli nimenomaan saada pelaajat kehittymään 36 tasolle viimeistään vuosi aloittamisesta. Tuollaisten aloittamiseen sisältyvien pakettien hinnoittelu on oltava puhtaasti seurojen / kenttien päätettävissä.

Näiden toimien yhteisvaikutuksesta mielestäni:

1. Aloittajat sitoutetaan alusta asti kotiseuraan ilman suuria taloudellisia panostuksia. Seurat puolestaan joutuvat aidosti meittimään toimintansa laatua heidän suuntaansa, pystyäkseen pitämään heidät jäseninään siinä vaiheessa, kun tuo tasoitus 36 on saavutettu. Tämähän tarkoittaisi sitä, että tuon luvun saatuaan jäsen voisi siirtyä minkä tahansa etäseuran jäeseneksi, eikä mitään tasoituskorttien rajoittamista tarvittaisi, vaan asiat rullaisivat tyytyväisyys / tyytymättömyys pohjalta.

2. Vastuu Green Cardin suorittavien pelaajien todellsesta osaamisesta kasvaisi opetajien suuntaan, koska alkuvaiheissa kaikki uudet koulutetut / seurassa kortin suorittaneet jäävät koko jäsenistön arvioitaviksi. Tämä hillitsisi suoraan ns. green card tehtailua, jossa pelkkä kurssin käyminen riittää kortin saamiseen. Samalla se haastaisi koko opettavan ammattikunnan riittävän laadukkaaseen työhön.

3. Tasoituksen 36 käyttäminen tuossa rajana nostaa yleisesti oppimishalua niiden pelaajien osalta, jotka lajiin haluavat aidosti mukaan tulla. Tässäkin voisivat seurat olla aktiivisesti tuohon kehitykseen kannustamassa tarjoamalla kummipalveluja ja ryhmäopetusta kurssin jatkeeksi. Pieni hinta siitä, että uusi tulokas on tyytyväinen ja haluaa pysyä seuran jäsenenä ja maksaa sinne maksunsa myös tulevina vuosina ja tulla aktiiviseksi pelaajaksi ja toimijaksi seurassa.

Päätösvalta seurojen jäsenmääristä säilyisi siis kentillä ja seuroilla itsellään. Jäsenäärien kasvun myötä toki tulisi pohdittavaksi, millä aikarajoituksilla ja ehdoilla nuo uudet jäsenet pääsevät pelaamaan suhteessa esim osakkaisiin, mutta tuo ratkaisu on jokaisen kentän itse päätettävä oman tilanteensa mukaisesti.

Jos pelaajat ’karkaavat’ tuon 36 tason saavutettuaan muihin seuroihin esim kaukojäseniksi, on peilliin katsomisen paikka ja toiminnan onnistumien arvioitava uudestaan ja kehitettävä sitä entisestään.

Erilaisia jäsenyyden porrastuksia hinnan ja etujen suhteen luomalla voidaan myös jokaiselle kentälle rakentaa tiiviimpään sitoutumiseen kannustava systeemi, joka oikein toteutettuna nostaa osakkeen haluttavuutta. Tuon järjestelmän luominen on kuitenkin jokaisen kentän oma tehtävä pohjautuen kyseisen kentän tilanteeseen ja sen on myös elettävä tilanteen mukana.

Mielestäni tuossa mallissa yhdistyvät golfin kokonaisvaltainen kehittäminen (pelitaso, seurakulttuuri, kenttien talous) sekä mahdollisuudet vähemmän pelaaville liittyä kotiseutunsa seuraan seuran niin halutessa. Kaikki klubit eivät tuota halua, ja heillä olkoon oikeus siihen. Toisaalta niilläkin klubeilla jäsenistön ikääntyminen etenee ja olisi hyvä luoda turvaverkkoa uudistumiselle riittävän varhaisessa vaiheessa.

Kohdat 1 ja 2 on ehdottomasti hyviä.

Kohdassa kolme näen kyllä ongelman siirtämistä noin vuodella eteenpäin. Teoriassa jos pelaajien käyttäyttyminen olisi golfin hengen mukaista niin se toimisi, mutta käytänössä mahdollistaa sen verran paljon porsaanreikiä ja hyväksikäyttö mahdollisuuksia joihin tartutaan helposti oli toiminta seurassa kuinka hyvää tahansa. Ensimmäisenä vuotena käytetään kaikki tarjotut palvelut ja kehitytään ja seuraavana vuonna ei juuri kukaan ole jäänyt seuraan kun etsitään se halvin vaihtoehto ja jossa tulot eivät oikeasti päädykkään enää kentille. Tässä tapauksessa ei edelleenkään ratkaista sitä ongelmaa kuinka saada kenttien tulorahoituspuoli tulevaisuuden investointeja varten kuntoon ja kuinka saada uusille kenttähankkeille maksajia. Seuran talouden kannalta on aika iso vaara siinä, että saadaan kyllä näitä aloittelijoita tai muita, joille myydään hyviä palveluja kenties jopa alle omakustannushinnan, kun tuo viereinen seurakin myy niin halvalla.

Tuohon listaan kun lisätään se 100 tasoituskorttia/reikä niin asia on paremmin kunnossa, tämä vähentää erittäin hyvin seurojen taloudellista riskiä jäsenten katoamisista vuoden jälkeen ja toisaalta se mahdollistaa aivan yhtähyviä tarjouspakettien rakentamista erilaisille pelaajaryhmille. Suositus siitä, että hinta olisi 300€ on aika tarkoituksenmukainen sisältäen riittävä määrän kierroksia kotikentällä, mutta toisaalta se voi olla jotain muutakin. Mutta, jos tuota summaa lähdettäisiin paljon alentamaan niin paljoa ei voi mikään seura tarjota eikä mitään sitoutumista tapahtuisi enää vuoden jälkeen.

Ehtojen tarjonta, sitouttaminen toimii paljon paremmin kun on tietyt selvät vähimmäisraamit (yhteiset pelisäännöt, vrt laki, asetukset) mitä kaikkien tulisi noudattaa, samat lainalaisuudet toimii hyvin myös yritystoiminnassa, jossa yritysten pitää täyttää tietyt reunaehdot, jos he aikovat alalla toimia (vähimmäispalkat, tuoteturvallisuus, takuut, vastuut vahingoista, maksetut verot ja eläkemaksut nyt esimerkiksi). Noilla reunaehdoilla kilpaillaan.

Itse en näe tässä mitään muuta vaihtoehtoa.

Kyllä mä näen, että työryhmän ehdotukset tukevat voimakkaasti toisiaan, irrallisina jos niitä ajattelee niin voivat tuntua typeriltä ja johon helposti tartutaan. Tosin en minäkään näe miten pelilippukaupan rajoittaminen edistäisi osakkeiden kiinnostavuuden lisäystä toisaalta tietty saattaa lisää gf-tarjontaa, mutta silti. Joku voisi sen kertoa mihin se perustuu.

ts

Rauski kirjoitti: (3.10.2010 21:18:06)

Kohdassa kolme näen kyllä ongelman siirtämistä noin vuodella eteenpäin. Teoriassa jos pelaajien käyttäyttyminen olisi golfin hengen mukaista niin se toimisi, mutta käytänössä mahdollistaa sen verran paljon porsaanreikiä ja hyväksikäyttö mahdollisuuksia joihin tartutaan helposti oli toiminta seurassa kuinka hyvää tahansa. Ensimmäisenä vuotena käytetään kaikki tarjotut palvelut ja kehitytään ja seuraavana vuonna ei juuri kukaan ole jäänyt seuraan kun etsitään se halvin vaihtoehto ja jossa tulot eivät oikeasti päädykkään enää kentille.

Tuokin kävi mielessä, mutta totesin, että tuollaisista ihmisistä on muutenkin parempi päästä eroon. Pahinta jälkeä he saavat aikaiseksi jäämällä mukaan toimintaan. Pahimmassa tapauksessa päätyvät johtokuntaan asti ajamaan omia etujaan.

Jos noista ne fiksuimmat 80% saadaan jäämään, tulos on loistava. Jos ei saada, on toiminnan laatua mietittävä uudestaan.

ts kirjoitti: (3.10.2010 22:04:30)

Rauski kirjoitti: (3.10.2010 21:18:06)

Kohdassa kolme näen kyllä ongelman siirtämistä noin vuodella eteenpäin. Teoriassa jos pelaajien käyttäyttyminen olisi golfin hengen mukaista niin se toimisi, mutta käytänössä mahdollistaa sen verran paljon porsaanreikiä ja hyväksikäyttö mahdollisuuksia joihin tartutaan helposti oli toiminta seurassa kuinka hyvää tahansa. Ensimmäisenä vuotena käytetään kaikki tarjotut palvelut ja kehitytään ja seuraavana vuonna ei juuri kukaan ole jäänyt seuraan kun etsitään se halvin vaihtoehto ja jossa tulot eivät oikeasti päädykkään enää kentille.

Tuokin kävi mielessä, mutta totesin, että tuollaisista ihmisistä on muutenkin parempi päästä eroon. Pahinta jälkeä he saavat aikaiseksi jäämällä mukaan toimintaan. Pahimmassa tapauksessa päätyvät johtokuntaan asti ajamaan omia etujaan.

Jos noista ne fiksuimmat 80% saadaan jäämään, tulos on loistava. Jos ei saada, on toiminnan laatua mietittävä uudestaan.

Mites pääset eroon, kun ne jatkaa kuitenkin harrastusta jossain kaukana ja yhä enenevässä määrin täyttää kentät halpistarjouksilla. Lisää halpisyrittäjiä ilmaantuu kun siihen on hyvät kasvunäkymät. Jos ne jää mukaan toimintaan niin aika äkkiä ne tajuaa realiteetit missä ympyröissä tämä homma toimiii ja saattavat jopa alkaa hiljalleen tajuamaan asioita sekä sitoutua, tosin eihän kaikkea aina voi vaatia;). 80% olisi ihan hemmetin hieno saavutus ja silloin voisi jopa toimia. Kuitenkin kun halpapelaamiskulttuuri on alkanut jo levitä ja markkinoinut itse itseään niin voimakkaasti niin tuollaisia lukemia ei mitenkään voida saada aikaiseksi, veikkaisin että pyörisi jossain 20% tai alle ja silloin ei enää toimi mitenkään.

Parempi kerta kirpaisu ja niin että homma toimii kuin alkaa vesittää hyviä ehdotuksia joista maailmalla on käsittääkseni hyviä kokemuksia. Ei aleta rakentaa mitää epävarmaa mallia jonka jälkeen taas vuoden parin kuluttua ihmetellään, että mites tässä taas näin kävi. Ja taas uusia työryhmiä ja samaa keskustelua. Kerrasta poikki ja kärsitään jonkun verran (muutama tuhat harrastajaa katoaa, mutta kymmeniä tuhansia jää), mutta tulevaisuus on paljon parempi.

ts

Rauski kirjoitti: (3.10.2010 22:41:02)

Mites pääset eroon, kun ne jatkaa kuitenkin harrastusta jossain kaukana ja yhä enenevässä määrin täyttää kentät halpistarjouksilla. Lisää halpisyrittäjiä ilmaantuu kun siihen on hyvät kasvunäkymät.

Mitä väliä sen on jatkavatko jossain muualla. Pannaan se oma pesä kuntoon eikä mietitä muualle häipyneitä. Sieltä riittää ihan varmasti riittävästi väkeä täyttämään kenttä ja maksamaan tarvittavat maksut.

Niin kauan kun puhutaan jäseneten karkaamisesta halpisyritäjien huomaan, puhutaan seurassa heikosta itsetunnosta. On eri asia jos aloittavat karkaavat järjestäen noiden haltuun, mutta jos saadaan vuosi mahdollisuutta sitouttaa seuraan toiminnalla ja sen jälkeen karkaavat, on peliin katsomisen paikka eikä muiden syyttelyn.

Rauski mun on pakko sanoa sulle yksi asia? Mitkä pelisäännöt? Mun mielestä – aidosti ja oikeasti – osakeyhtiöiden Suomessa pitää noudattaa VAIN JA AINOASTAAN kahta lakia – Suomen lakia ja osakeyhtiölakia! Golfseurojen pitää noudattaa taasen Suomen Golfliitonsääntöjä – jonka pitää noudattaa SLU:sääntöjä (lukaseppa läpi, ni toi Antin ajama jo on mahdoton) – ja SLU:n pitää noudattaa (jos on Olympialaji) – Ni Olympialiiton ja Olympia-aatteen ohjeita. En viitti edes panna linkkejä – googleta itse -mutta nyt viimeistään tajuut – et kaikki puhumanne ei tule ikinä toimimaan – ellei haluta tappaa golfia Suomessa!

40.000 on jo haistattanut paskat golfliitolle lyhyessä ajassa. Onko aika ajanut Golfliiton ohi?
    Englannin kielinen sana EMBARRASSAMENT kuvaa parhaiten tätä golfliittoa ja sen aikeita yrittää epätoivoisesti komennella gofinpelaajia aivan kuin se olisi jokin viranomainen.

ts kirjoitti: (3.10.2010 23:03:19)

Mites pääset eroon, kun ne jatkaa kuitenkin harrastusta jossain kaukana ja yhä enenevässä määrin täyttää kentät halpistarjouksilla. Lisää halpisyrittäjiä ilmaantuu kun siihen on hyvät kasvunäkymät.

Mitä väliä sen on jatkavatko jossain muualla. Pannaan se oma pesä kuntoon eikä mietitä muualle häipyneitä. Sieltä riittää ihan varmasti riittävästi väkeä täyttämään kenttä ja maksamaan tarvittavat maksut.

Niin kauan kun puhutaan jäseneten karkaamisesta halpisyritäjien huomaan, puhutaan seurassa heikosta itsetunnosta. On eri asia jos aloittavat karkaavat järjestäen noiden haltuun, mutta jos saadaan vuosi mahdollisuutta sitouttaa seuraan toiminnalla ja sen jälkeen karkaavat, on peliin katsomisen paikka eikä muiden syyttelyn.

Toi kun ei vaan toimi, se on mun mielipide ja kokemus eikä vain miedän seurasta vaan ihan ystävien ja työkavereiden kertomana, jos joku osaa kertoa miten se toimii käytänössä eikä vain teoriassa niin muutan mielipiteeni.

ts

Rauski kirjoitti: (3.10.2010 23:16:54)

Toi kun ei vaan toimi, se on mun mielipide ja kokemus eikä vain miedän seurasta vaan ihan ystävien ja työkavereiden kertomana, jos joku osaa kertoa miten se toimii käytänössä eikä vain teoriassa niin muutan mielipiteeni.

Olis kiva tietää missä on tuolla tavoin toimittu kuten ehdotin. Itselläni ei ole tiedossa yhtään edes lähellekään tuota pääsevää toimintamallia. Niinpä vahvasti epäilen, ja kotiseurasi osalta varsin tiedän, että tuosta sinulla ei voi olla kokemusta.

Minä kuin luulen että tässä on meneillään golfliiton kuolinkamppailu ja koko golfsysteenmin
    uudelleen järjestelyt meneillään. Itse tässä odottelen ensimmäistä yhtiöjärjestystä jossa omistaminen ja pelaaminen eroitetaan toisistaan ja siitä alkaa lumipallo efekti.

Lainaus:

’Mites pääset eroon, kun ne jatkaa kuitenkin harrastusta jossain kaukana ja yhä enenevässä määrin täyttää kentät halpistarjouksilla. Lisää halpisyrittäjiä ilmaantuu kun siihen on hyvät kasvunäkymät.
    Mitä väliä sen on jatkavatko jossain muualla. Pannaan se oma pesä kuntoon eikä mietitä muualle häipyneitä. Sieltä riittää ihan varmasti riittävästi väkeä täyttämään kenttä ja maksamaan tarvittavat maksut. ’

HYVÄ TS!

Ja haluan painottaa – ketkä on niitä halpis yrittäjiä? Me 75e maksulla ei voida olla! En Haluu markkinoida nyt tieten tahtoen muita kenttiä….kertomalla halpiksia! Mut mun mielest halvat hinnat on aina perseestä ja koituu koko toimialan pahitteeks – siksi en ikinä myy mitään halvalla!!!!

ts

visionääri kirjoitti: (3.10.2010 23:24:08)
    Minä kuin luulen että tässä on meneillään golfliiton kuolinkamppailu ja koko golfsysteenmin
    uudelleen järjestelyt meneillään. Itse tässä odottelen ensimmäistä yhtiöjärjestystä jossa omistaminen ja pelaaminen eroitetaan toisistaan ja siitä alkaa lumipallo efekti.

Älä nyt ihan valveilla ainakaan tuota jää odottamaan. Tai syömättä ja juomatta. Ja oikeestaan nii… parempi varmaan ruveta järkkään niitä 50-vuotisjuhliaskin, vaikka niihin vielä aikaa on. Ennemmin ne kumminkin tulee vastaan.

SAMA TS – Ei hätää – kunhan ei ruveta sekoilee liikaa!!!

Janne Uotila kirjoitti: (3.10.2010 23:07:15)
    Rauski mun on pakko sanoa sulle yksi asia? Mitkä pelisäännöt? Mun mielestä – aidosti ja oikeasti – osakeyhtiöiden Suomessa pitää noudattaa VAIN JA AINOASTAAN kahta lakia – Suomen lakia ja osakeyhtiölakia! Golfseurojen pitää noudattaa taasen Suomen Golfliitonsääntöjä – jonka pitää noudattaa SLU:sääntöjä (lukaseppa läpi, ni toi Antin ajama jo on mahdoton) – ja SLU:n pitää noudattaa (jos on Olympialaji) – Ni Olympialiiton ja Olympia-aatteen ohjeita. En viitti edes panna linkkejä – googleta itse -mutta nyt viimeistään tajuut – et kaikki puhumanne ei tule ikinä toimimaan – ellei haluta tappaa golfia Suomessa!

Siellä Suomen laissahan noi nimenomaan on ne pelisäännöt. Se onko siellä esim. ne pelisäännöt mitä sovitaan esim. ammattiyhdistysten kanssa niin en osaa sanoa, kun en ole lakimies. Sanotaan nyt vaikka työehtosopimukset, laissa lienee maininta että työehtosopimuksia pitää noudattaa ja laki antaa vähimmäisreunaehdot sille (työaika, ikäkysymykset jne.). Yksitysikohdista sovitaaan ammattiliittojen ja työnantajien välillä, kyseessä usein esim työelämän pelisäännöt, joita tulee sen jälkeen noudattaa.

Sittenhän tässä on helvetillinen ongelma edessä, jos säännöt estävät sen ettei yksityisten rakentamille kentille löydy enää investoijien maksajia. Mulle tuli sun tekstin perusteella sellainen kuva että golfin erityispiirteitä ei kenties ole otettu huomioon SLU:n ja Olympialiiton säännöissä. En niitä kylläkään vielä lukenut.

Kyllä golf voi kuolla, jos se ei ole kannattavaa eikä rahoittajia löydy. Nykymenolla elää johonkin rajaan saakka, mutta siitä tulee myös yhä elitistisempi, jos kenttiä katoaa eikä uusia saada tilalle tai niihin tulee niin paljon seurojen asettamia rajoituksia ettei peliaikoja löydy enää halukkaille eikä uusia jäseniä päätetä ottaa. Nythän on arvioitava onko se uudella ehdotetulla tavalla parempi tälle yhteisölle vai onko vanha tapa parempi. Mä olen saanut sellaisen käsityksen ettei ainakaan vanha tapa ole toimiva, ei kai seurat muuten olisi pyytänyt työryhmää selvittämään asiaa ja tekemään ehdotuksia. Jos noin on niin kannattaa haudata koko olympialaji aate, ilman sitäkin on tultu toimeen jo pitkään jos se estää järkevien toimintamallien kehittämisen golfin tulevaisuuden turvaamiseksi. Tässä kun ei ole mistään muusta kysymys kuin että kokonaisuus saadaan toimivaksi ja ehdotetut ratkaisut tukevat toinen toisiaan.

Mulla ei ole itsellä mitään velvoitteita eikä rahoja kiinni missään golfiin liittyvässä ry:n jäsen kun olen (ai niin on mulla se 200€ liittymismaksu jonka aikoinaan maksoin). Toki ole seuran johtokunnassa ja vedän nuorisotoimintaa, mutta joskus tuntuu että ei olisi pahitteksi joskus nekin jättää taakse ja jättää ne huolet muille ja keskittyä olennaiseen l. golfiin. Niihin kun kuluu vuodessa sellaiset 300-400 tuntia työtä palkatta vapaa-aikoina.

Siviiliammatissa on tullut sen verran 20 vuoden aikana näkemystä kuinka kokonaisuuksien hallinta on kaikki kaikessa, jos lähdetään tekemään kompromisseja ja keskitytään vain yksilöllisiin tarpeisiin tai niiden hoitoon niin metsään mennään ja pahasti. Sen verran monimutkaisia ja monisyisiä sekä syy ja seuraussuhteeltaan on asiat ettei teorioilla ja käytänöllä ole paljoakaan yhteneväisyyksiä loppupeleissä. Tässä on mun analogian, näkemyksen ja kokemuksen perusteella ihan samasta asiasta kysymys ja sen perusteella ehdotetut asiat pääsääntöisesti ovat hyviä.

visionääri kirjoitti: (3.10.2010 23:24:08)

Mielenkiintoinen ennustus visionääriltä, mutta eikö tämä golfyhtiön omistaminen ja pelaaminen ole jo erotettu Paloheinässä (ja ilmeisesti myös Vihdissä).

Muistaakseni samaisella nimimerkillä oli n. vuosi sitten visio, että Vuosaari Golfin perustajaosakkaan kuolema tuo automaattisesti yhtiön yhtiöjärjestysmääräyksen seurauksena satoja uusia yhtiön osakkeita markkinoilla ja tämä tulee laskemaan yhtiön osakkeesta maksettavaa vastiketta ja hankintahintaa.

Miten tämä ennustus muuten toteutui? Olisi mukava saada visionääriltä päivitystä tuolloin avoimeksi jääneeseen aiheeseen.

visionääri kirjoitti: (3.10.2010 23:12:51)
    40.000 on jo haistattanut paskat golfliitolle lyhyessä ajassa. Onko aika ajanut Golfliiton ohi?
    Englannin kielinen sana EMBARRASSAMENT kuvaa parhaiten tätä golfliittoa ja sen aikeita yrittää epätoivoisesti komennella gofinpelaajia aivan kuin se olisi jokin viranomainen.

Sorry vaan, mut ’EMBARRASSAMENT’ ei ole englanninkielinen sana. Ehkä tavoittelit sanaa ’EMBARRASSMENT’? Nyt vähän hävettää visionäärin puolesta.

Janne Uotila kirjoitti: (3.10.2010 23:25:21)

Lainaus:

’Mites pääset eroon, kun ne jatkaa kuitenkin harrastusta jossain kaukana ja yhä enenevässä määrin täyttää kentät halpistarjouksilla. Lisää halpisyrittäjiä ilmaantuu kun siihen on hyvät kasvunäkymät.
    Mitä väliä sen on jatkavatko jossain muualla. Pannaan se oma pesä kuntoon eikä mietitä muualle häipyneitä. Sieltä riittää ihan varmasti riittävästi väkeä täyttämään kenttä ja maksamaan tarvittavat maksut. ’

3. Tasoituksen 36 käyttäminen tuossa rajana nostaa yleisesti oppimishalua niiden pelaajien osalta, jotka lajiin haluavat aidosti mukaan tulla. Tässäkin voisivat seurat olla aktiivisesti tuohon kehitykseen kannustamassa tarjoamalla kummipalveluja ja ryhmäopetusta kurssin jatkeeksi. Pieni hinta siitä, että uusi tulokas on tyytyväinen ja haluaa pysyä seuran jäsenenä ja maksaa sinne maksunsa myös tulevina vuosina ja tulla aktiiviseksi pelaajaksi ja toimijaksi seurassa.

Siis mitä me ei olla tehty 3:n kohdan mukaan. Meillä on ollut kummitoimintaa 2-3 vuotta en nyt muista kumpi ja vapaaehtoisia siihen oliko nyt 5-6 henkeä, yksikään uusi jäsen ei vaan ole ilmoittautunut vaikka on yritetty kannustaa ja henkilökohtaisesti kerottu ja pyydetty ottamaan yhteyttä, ei me ketään voida pakottaa. Sitä on mainostettu kotisivuilla yhteystietoineen ja toimistolla. Kyllä mä olen käsittänyt, että ryhmäopetusta on annettu kummankin pron taholta sekä talvella että kesällä vai olenko ihan väärässä eikä hintakaan ole todellakaan opetuksen tasoon nähden liian kova, ei siellä kait montaa uutta ole käynyt enemminkin vanhoja jäseniä. Kaikkien noiden tarkoitus on mun käsittääkseni vielä ollut taitotason nostaminen vaikkei nyt tuosta 36:sta olekaan puhuttu. Kuten sanoin teoriassa hyvä ja kannatettava idea, mutta ei se ole käytänössä hirveää suositota ole saanut, ainakaan meillä. Enkä mä usko, että se hinta mitä niistä on pyydetty vaikuttaisi ratkaisevasti halukkuuteen osallistua niihin, on sen verran edullinen ollut.

Kyllä mä huolestuneena rangella ja kentällä olen kuullut kokeempien kavereiden ohjeita aloittelijoille, mistä tässä pelissä on kysymys, oikein hirvittää välillä jo munkin vajavaisen tiedon perusteella. Tai kun aloittelija neuvoo toista aloittelijaa.
    Jotenkin vaan ihmiset käytänössä eivät halua tälläisiä palveluja vaikka teoriassa ovat loistavia ideoita ja yritetään sitouttaa. Prot joutuu aika kovaan kilpailuun pelikavereiden opetuksen ja neuvojen kanssa, eikä siitä ole kenellekään hyötyä.

Siis ihan esimerkkinä joka mun mielestä on aika hyvä, kun viimekesänä pelattiin yhtä kierrosta pojan kanssa tuli yksi vieras mukaan, ihan mukavan tuntuinen kaveri. Kaveri kehuskeli kuinka on saanut händärin hienosti alas kolmessa vuodessa 35:een. Pojalla jonka händäri oli jossain vähän yli kahden ja lyönti meni vähän vinoon niin jo alkoi tulemaan analyysiä missä meni vikaan ja neuvoja mitä olisi pitänyt tehdä. Sitten kun kundi veti greenin edessä olevasta lipusta lähestymisen 20 metriä yli greenin takalaitaan 80 metristä niin tuli kehuja hienosta lyönnistä. Arvaa vaan kävikö yksi jos toinenkin tyyppi kuumana. Tuokin luuli olevansa jo valmis golfari joka tietää lähes kaiken lajista, kauppaa nyt tuollaiselle lisäopetusta joka jo kaiken tietää, eihän hän sitä tarvitse. Toivottavasti näitä nyt ei kuitenkaan ole liikaa ja tää oli vaan poikkeus, mutta kuvaa vähän sitä millaisilla käsityksillä tuolla kentällä ainakin jotkut ovat liikkeellä.

Siellä Suomen laissahan noi nimenomaan on ne pelisäännöt. Se onko siellä esim. ne pelisäännöt mitä sovitaan esim. ammattiyhdistysten kanssa niin en osaa sanoa, kun en ole lakimies. Sanotaan nyt vaikka työehtosopimukset, laissa lienee maininta että työehtosopimuksia pitää noudattaa ja laki antaa vähimmäisreunaehdot sille (työaika, ikäkysymykset jne.). Yksitysikohdista sovitaaan ammattiliittojen ja työnantajien välillä, kyseessä usein esim työelämän pelisäännöt, joita tulee sen jälkeen noudattaa.

SÄÄNNÖT TAI PELISÄÄNNÖT – OIKEESTI MITÄ SÄ VEDÄT? MÄ PUHUIN KOKOAJAN LAISTA?

Sittenhän tässä on helvetillinen ongelma edessä, jos säännöt estävät sen ettei yksityisten rakentamille kentille löydy enää investoijien maksajia. Mulle tuli sun tekstin perusteella sellainen kuva että golfin erityispiirteitä ei kenties ole otettu huomioon SLU:n ja Olympialiiton säännöissä. En niitä kylläkään vielä lukenut.

MIKÄ VITUN INVESTOINTIEN MAKSAJAT? EN TAJUU? LASKETTELUKESKUS TARVII ENEMMÄN INVESTOINTOJA 10 VUODEN AIKANA KU GOLFKENTTÄ? KUKA SEN MAKSAA? IHMISET LIPPUJEN HINNASSA? EN TAJUU SUN AVAUTUMISTA YHTÄÄN? JOS ME TARVITAAN 200K/VUOSI TEHDÄ JOTAIN PÄIVITYSTÄ NI EN MÄ TUU SITÄ TEILTÄ OSAKKEEN OMISTAJILTA ITKEE – VAAN KOITAN / ON PAKKO MYYDÄ SEN VERRAN ENEMPI ITE! MITÄ TARKOITAT? OLISINHAN MÄ PELLE JOS MENISIN SITÄ OSAKKEENOMISTAJILTA PYYTÄMÄÄN!

Kyllä golf voi kuolla, jos se ei ole kannattavaa eikä rahoittajia löydy. Nykymenolla elää johonkin rajaan saakka, mutta siitä tulee myös yhä elitistisempi, jos kenttiä katoaa eikä uusia saada tilalle tai niihin tulee niin paljon seurojen asettamia rajoituksia ettei peliaikoja löydy enää halukkaille eikä uusia jäseniä päätetä ottaa. Nythän on arvioitava onko se uudella ehdotetulla tavalla parempi tälle yhteisölle vai onko vanha tapa parempi. Mä olen saanut sellaisen käsityksen ettei ainakaan vanha tapa ole toimiva, ei kai seurat muuten olisi pyytänyt työryhmää selvittämään asiaa ja tekemään ehdotuksia. Jos noin on niin kannattaa haudata koko olympialaji aate, ilman sitäkin on tultu toimeen jo pitkään jos se estää järkevien toimintamallien kehittämisen golfin tulevaisuuden turvaamiseksi. Tässä kun ei ole mistään muusta kysymys kuin että kokonaisuus saadaan toimivaksi ja ehdotetut ratkaisut tukevat toinen toisiaan.

HEI – En TAJUU!! RAHOITTAJIA EI LÖYDY? LUULEKS ET TÄÄ ON JOTAIN HYVÄNTEKEVÄISYYTTÄ? KYLLÄ NIITÄ YRITTÄJIÄ HETI LÖYTYY KU AIKA ON VALMIS! RAHOTTAJIA…OIKEESTI – MIKÄ ON SUN AJATUS?

Mulla ei ole itsellä mitään velvoitteita eikä rahoja kiinni missään golfiin liittyvässä ry:n jäsen kun olen (ai niin on mulla se 200€ liittymismaksu jonka aikoinaan maksoin). Toki ole seuran johtokunnassa ja vedän nuorisotoimintaa, mutta joskus tuntuu että ei olisi pahitteksi joskus nekin jättää taakse ja jättää ne huolet muille ja keskittyä olennaiseen l. golfiin. Niihin kun kuluu vuodessa sellaiset 300-400 tuntia työtä palkatta vapaa-aikoina.

NO VITTUAKO AVAUDUT SITTEN?

Siviiliammatissa on tullut sen verran 20 vuoden aikana näkemystä kuinka kokonaisuuksien hallinta on kaikki kaikessa, jos lähdetään tekemään kompromisseja ja keskitytään vain yksilöllisiin tarpeisiin tai niiden hoitoon niin metsään mennään ja pahasti. Sen verran monimutkaisia ja monisyisiä sekä syy ja seuraussuhteeltaan on asiat ettei teorioilla ja käytänöllä ole paljoakaan yhteneväisyyksiä loppupeleissä. Tässä on mun analogian, näkemyksen ja kokemuksen perusteella ihan samasta asiasta kysymys ja sen perusteella ehdotetut asiat pääsääntöisesti ovat hyviä.

NO JOO – OLIS KIVA TIETÄÄ SUNKIN SIVIILIAMMATTI JA PITKÄN MATEMATIIKAN ARVOSANA? ONHAN NOI SUN JUTUT… AIKA MIELENKIINTOISIA!

(Rauski 4.10.2010 0:02:02)

Janne Uotila kirjoitti: (4.10.2010 2:13:13)

MIKÄ VITUN INVESTOINTIEN MAKSAJAT? EN TAJUU? LASKETTELUKESKUS TARVII ENEMMÄN INVESTOINTOJA 10 VUODEN AIKANA KU GOLFKENTTÄ? KUKA SEN MAKSAA? IHMISET LIPPUJEN HINNASSA? EN TAJUU SUN AVAUTUMISTA YHTÄÄN? JOS ME TARVITAAN 200K/VUOSI TEHDÄ JOTAIN PÄIVITYSTÄ NI EN MÄ TUU SITÄ TEILTÄ OSAKKEEN OMISTAJILTA ITKEE – VAAN KOITAN / ON PAKKO MYYDÄ SEN VERRAN ENEMPI ITE! MITÄ TARKOITAT? OLISINHAN MÄ PELLE JOS MENISIN SITÄ OSAKKEENOMISTAJILTA PYYTÄMÄÄN!

HEI – En TAJUU!! RAHOITTAJIA EI LÖYDY? LUULEKS ET TÄÄ ON JOTAIN HYVÄNTEKEVÄISYYTTÄ? KYLLÄ NIITÄ YRITTÄJIÄ HETI LÖYTYY KU AIKA ON VALMIS! RAHOTTAJIA…OIKEESTI – MIKÄ ON SUN AJATUS?

NO JOO – OLIS KIVA TIETÄÄ SUNKIN SIVIILIAMMATTI JA PITKÄN MATEMATIIKAN ARVOSANA? ONHAN NOI SUN JUTUT… AIKA MIELENKIINTOISIA!

Aika asiaton vastaus kaikenkaikkiaan, vastaan ainoastaan viimeiseen ja vain osaan siitä. Pitkä matematiikka L (se oli silloin paras) ja lukion päättötodistuksessa 10.

Yksi vihje: Ota se caps lock pois päältä kun kirjoitat.

Nimetön

Rauski kirjoitti: (4.10.2010 7:42:02)

Janne Uotila kirjoitti: (4.10.2010 2:13:13)

Aika asiaton vastaus kaikenkaikkiaan, vastaan ainoastaan viimeiseen ja vain osaan siitä. Pitkä matematiikka L (se oli silloin paras) ja lukion päättötodistuksessa 10.

Yksi vihje: Ota se caps lock pois päältä kun kirjoitat.

Ei varmaankaan pitäisi kommentoida, kun ei ole lukenut koko ketjua. ANYWAY …

Kyllä mielestäni Uotila puhuu asiaa, ongelma on Golf kenttien, ollaan ajauduttu henkilökunnan kasvuun, on tj:tä, asiakapalvelupäällikköä, toimistopäällikköä, rakennetaan kalliita rakennuksia … eli päädytty tekemään businesta ’osaamatta’, jonka pitäisi olla markkinavetoista. Osa on sijoittanut enemmänkin osakkeisiin kuin muut.
    Nyt aletaan itkemään, ettei sijoitukselle saada tuottoa lyhyellä tähtäimellä (tai itse sijoitus tappiolla), osakkeen vuokratuotto alle kustannusten, pelilippuja myydään halvalla. Kentät on hitaita, händärit liian isoja ja muuta P….A …

Miksei golfyhtiöiden ja ry:den vetäjiä laiteta vastuuseen tuloksen teosta, liikaa rasittamatta maksavien jäsenien etuisuuksia. Useiden golfkerhojen palkatut vetäjät ovat aika passiivisia ja kokemattomia markkinoinnista, enemmän tuntuvat keskittyvän keksimään sääntöjä jäsenille (pelitahdit ja muut V….N pelleilyt), kuin tulonhankkimiseen seuralle.
    Tuntuu täällä monen tuota Ekströmin raporttia kannatteneen ajatukset olevan aika vanhanaikaisia, kannattaisi yrittää saada projekti SDP :n vaaliohjelmaan.

vai miten tää juttu nyt sitten on.

Ei varmaankaan pitäisi kommentoida, kun ei ole lukenut koko ketjua. ANYWAY …

Kyllä mielestäni Uotila puhuu asiaa, ongelma on Golf kenttien, ollaan ajauduttu henkilökunnan kasvuun, on tj:tä, asiakapalvelupäällikköä, toimistopäällikköä, rakennetaan kalliita rakennuksia … eli päädytty tekemään businesta ’osaamatta’, jonka pitäisi olla markkinavetoista. Osa on sijoittanut enemmänkin osakkeisiin kuin muut.
    Nyt aletaan itkemään, ettei sijoitukselle saada tuottoa lyhyellä tähtäimellä (tai itse sijoitus tappiolla), osakkeen vuokratuotto alle kustannusten, pelilippuja myydään halvalla. Kentät on hitaita, händärit liian isoja ja muuta P….A …

Miksei golfyhtiöiden ja ry:den vetäjiä laiteta vastuuseen tuloksen teosta, liikaa rasittamatta maksavien jäsenien etuisuuksia. Useiden golfkerhojen palkatut vetäjät ovat aika passiivisia ja kokemattomia markkinoinnista, enemmän tuntuvat keskittyvän keksimään sääntöjä jäsenille (pelitahdit ja muut V….N pelleilyt), kuin tulonhankkimiseen seuralle.
    Tuntuu täällä monen tuota Ekströmin raporttia kannatteneen ajatukset olevan aika vanhanaikaisia, kannattaisi yrittää saada projekti SDP :n vaaliohjelmaan.

vai miten tää juttu nyt sitten on.
    Joo olisi hyvä lukea koko ketju läpi ja lisäksi vielä muutama muukin. Noita argumentteja on nähty jo kymmeniä/satoja ja niihin on myö vastattu aika kattavasti, jos ne vastaukset ymmärtää seurojen ongelmien takia, rahoituksen saatavuuden, golfin erilaisuuden ja golfin historian perusteella niin uskon sinunkin näkevän asioita hieman eritavalla, ihan vilpittömästi.

ts

Rauski kirjoitti: (4.10.2010 1:03:09)

Siis mitä me ei olla tehty 3:n kohdan mukaan.

No jos ihan suoraan vastaan, niin ei oikeestaan yhtään mitään.

Mulle käy hyvin, että tasoituskortin saantia rajoitetaan esim. suosittelmalla sen antamista vain 36 händärille ja alle. Toki siten, että kentät saa yhä edelleen päättää miten, milloin ja ketä päästää kentälle. Onhan nykyääkin slopattuja kenttiä, minne pääsee tasoituskorttikaverin kanssa pelamaan, Luukissa rajoitettu maanaitaiksi, syrjäisimmillä kentillä voi olla, ettei aika rajoitusta ole.

Samoin green card voisi olla määräaikainen, esim. 5 v ja jokin esim. 5 v siirtymä voitaisiin taata nykyisille seuratasoituksille, eli seuraavat 5 v aikana händäri 36:n, tai 6 vuonna et saa enään korttia.

Uusia kannattaisi huokutella kentällä aloituspaketeilla ja esim. Vihdin tapaan, että eka vuonna on vapaa käyttö par3 kenttään. Samoin liiton kannattaisi panostaa lobbaukseen par3 kenttien puolesta, joku tarttuu täkyyn siellä tai täällä.

Vaikka mulle tämä järjestely sopisi en usko, että siihen mennään ainakaan ilman siirtymäaikaa. Voi olla vaikeaa myötää, että golfareita on alle 100 000 eikä 140 000 kuten nyt hehkutetaan.

Allekirjoittaneen puolesta Vihti saa toimia kuten nykyisin. Jos haluaa olla 5000 seura ja 5000 haluaa maksaa jäsenyydestä 75 e, niin myytävä tuote on kunnossa. Tasoituskortin saa muutamasta paikkaa Vihtiä edullisemmin.

Ja vielä kerran, liiton asia ei ole rajoittaa pelaamista, jotta osakkeiden hinta nousisi.

Esillä 25 viestiä, 1,176 - 1,200 (kaikkiaan 1,246)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #458461 kohteessaLiittokokoukselle esiteteen mitä?

Etusivu Foorumit Yleistä Liittokokoukselle esiteteen mitä?