Aihe: Liittokokoukselle esiteteen mitä? - Golfpiste.com

19.5.–26.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][15]
KilpailuaSuomalaista

Liittokokoukselle esiteteen mitä?

Etusivu Foorumit Yleistä Liittokokoukselle esiteteen mitä?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 1,246)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Pelaavana osaakkaana näen komitean esityksen sekavana kyhäelmänä teesejä joilla yritetään ratkaista ongelmaa jota ei oikeasti ole edes olemassa.

Tyypillistä komitea-puppua jossa jokainen jäsen on tyytyväinen kun on saanut muutaman lauseen julkilausumaan. Ketään ei tunnu haittaavan se että lopputulos on täysin linjaton ja osittain jopa ristiriitainen itsensä kanssa.

Ristiriitaisuuksista otan esimerkiksi kohdan jossa ensin korostetaan tasapuolisuutta ja heti perään osakettaan eri tavoin käyttäviä (pelaaminen/vuokraus/peliliput) asetetaan eri asemaan. Osakkaana en katso suopeasti tällaista osakkaiden karsinointia ja syrjintää.

Samoin lause ”Työryhmä korostaa, että mikään aikaisemmin luetelluista suosituksista ei saa olla esteenä golfin aloittamiselle. ” täyttää minusta kaikki tahattoman komiikan piirteet.

Vaikea sanoa onko edellinen lainaus vai ”Työryhmä suosittelee, että golfseurojen jäsenet olisivat sitoutuneita golfareita.” se suurin helmi tässä kuolemattomassa teesissä.

’Sitoutumattomuudella tarkoitetaan, että pelaaja on jäsenenä yhdessä seurassa, mutta pelaa pääsääntöisesti muilla kentillä, eikä maksa kentänhoidon vuosimaksuja millekään kentälle.

Nämä pelaajat eivät yleensä osallistu seuratoimintaan ja sitoutuminen golfin käytös/turvallisuusetikettiin sekä sääntöihin on myös usein heikkoa. Green feensä sitoutumaton pelaaja hankkii usein pelilippuina tai erilaisten alennusten muodossa.’

Voi ristus mitä skeidaa tuo toiseksi viimeinen lause.

d) Golfosakkeen vuokraaminen
    Sitoutumattoman pelaamisen ilmiö on pudottanut vuokraoikeuksien hintoja. Mikäli yhtiöjärjestys sallii, niin työryhmän suositus on, että pelioikeuksien vuokraaminen keskitetään seuran toimistolle. Seura perii hallintomaksun vuokraustoiminnasta. Työryhmä suosittelee myös, että henkilö, joka pelaa vuokraamallaan pelioikeudella, olisi kyseisen seuran jäsen.

Eikös tommosta suunnitelmataloutta koetettu tossa ihan naapurissa?

Kyllähän nuo aika monelta osin tuntuvat olevan reaalimaailmalle vieraita ajatuksia. Sellaisen 5-10 kertaa vuodessa pelaavalle ei tunnuta antavan järjellisiä vaihtoehtoja ollenkaan. Lisäksi moni kohta potkii päähän nykyisiäkin osakkeenomistajia. Mutta saa nähdä mitä tuleman pitää…

KL

JuKu kirjoitti: (1.9.2010 9:25:10)
    Vaihtoehto 2. on Suomessa laiton. (Perustelut harjoitustehtävänä; ainakin kolme lakia löytyy)

Juupa juu… Yhdistyksellä on täysi vapaus päättää jäsentensä maksimimäärästä, siihen ei mikään harjoitustehtävä voi vaikuttaa, vaikka olisi kuinka hyvin tehty.

Kaikkin mahdollisiin vastaväitteisiin vastaan: HGK.

KL

golf2000 kirjoitti: (1.9.2010 14:56:05)
    Itselläni on kaksi golfosaketta. Jokunen vuosi sitten vuokrasin molemmat, että tulis kierreltyä enemmän kenttiä. Ja tuli kierreltyä. Taisinpa vetästä vajaa 50 greenfeetä per kesä. Yhteensä kolme kesää… kalleimmat GF:t Sarfvikissa, Kytäjällä, Vanajalla jne. Eikun laskemaan paljonko tuo ’kallispelaaminen’ kustansi. Luopiohan minä olin kun pelikaveri huomas, että oon etäjäsen – omat kenttäni kun eivät kirjoita tasotuskorttia ellei ole pelioikeutta itselle.

Siis osakas ei voi olla jäsen seurassa, joka operoi kentällä, jonka osakkeenomistajasta on kyse? Äärimmäisen mielenkiintoista… Tuosta joku Juku voisi tehdä vaikka harjoitustehtävän ja tällä kertaa saattaisi jopa päästä osapuolia sitovaan päätöslauselmaan…

KL kirjoitti: (1.9.2010 20:40:58)
    … Kaikkin mahdollisiin vastaväitteisiin vastaan: HGK.

Onko siellä Talissa pienennetty jäsenten maksimimäärää? Ja jos on niin millä kriteerillä on poispotkittu?

ts

KL kirjoitti: (1.9.2010 20:48:07)

Itselläni on kaksi golfosaketta. Jokunen vuosi sitten vuokrasin molemmat, että tulis kierreltyä enemmän kenttiä. Ja tuli kierreltyä. Taisinpa vetästä vajaa 50 greenfeetä per kesä. Yhteensä kolme kesää… kalleimmat GF:t Sarfvikissa, Kytäjällä, Vanajalla jne. Eikun laskemaan paljonko tuo ’kallispelaaminen’ kustansi. Luopiohan minä olin kun pelikaveri huomas, että oon etäjäsen – omat kenttäni kun eivät kirjoita tasotuskorttia ellei ole pelioikeutta itselle.

Siis osakas ei voi olla jäsen seurassa, joka operoi kentällä, jonka osakkeenomistajasta on kyse? Äärimmäisen mielenkiintoista… Tuosta joku Juku voisi tehdä vaikka harjoitustehtävän ja tällä kertaa saattaisi jopa päästä osapuolia sitovaan päätöslauselmaan…

Eihän tuossa ole mitään outoa. Tai siis jäsenyyttä ei voi evätä jos sellaiseksi on päässyt, mutta eihän ennen kukaan saanut tasoituskorttia ilman aktiivista pelioikeutta.

kebax kirjoitti: (1.9.2010 18:42:26)
    Kertoisko mulle joku miten tuo 100 korttia per reikä aiotaan oikein toteuttaa?

Golfliitto lähettää seuralle 1800 tasoituskorttia , ei yhtään enempää, jos siis kentällä 18 reikää. Noin 5600 jää ilman tasoituskorttia jossain seurassa jolla ei siis pääse pelaamaan kuin korkeintaan kotiseurassa jollain maksulla.

ts

aakoo64 kirjoitti: (1.9.2010 20:08:03)
    Kyllähän nuo aika monelta osin tuntuvat olevan reaalimaailmalle vieraita ajatuksia. Sellaisen 5-10 kertaa vuodessa pelaavalle ei tunnuta antavan järjellisiä vaihtoehtoja ollenkaan. Lisäksi moni kohta potkii päähän nykyisiäkin osakkeenomistajia. Mutta saa nähdä mitä tuleman pitää…

Itse luin tuon nyt muutamaan kertaan läpi, mutta en mistään löytänyt kohtaa, joka vaikeuttaisi vähän pelaavien tilannetta. En myöskään mitään, joka nostaisi golfin aloittamisen kynnystä. Itse asiassa sanoisin tuon toimivan jopa päinvastaiseen suuntaan.

Kannattaa lukea tuo lista ihan ajatuksella ja kokonaan läpi.

ts

Rauski kirjoitti: (1.9.2010 21:02:58)

Golfliitto lähettää seuralle 1800 tasoituskorttia , ei yhtään enempää, jos siis kentällä 18 reikää. Noin 5600 jää ilman tasoituskorttia jossain seurassa jolla ei siis pääse pelaamaan kuin korkeintaan kotiseurassa jollain maksulla.

Mää kun oon opiskellu tota Kebaxia kielenä, niin voinen hieman selventää mistä uskon olevan kyse.

Millä perusteella päätetään, ketkä nuo esim pelioikeuksien yli menevät 1000 korttia saavat ja miten kohdellaan seuran jäsenistöä kokonaisuudessaan niin, että yhdistyslakia ei rikota. Ja kyseessä esim seura, jossa tällä hetkellä 4000 jäsentä, joilla kaikilla tuo tasoituskortti on taskussa.

Oikeastaan tuohon piti lisäämäni että ylimääräistä tasoituskorteista golfliitto voisi veloittaa 500€/tasoituskortti, joilla sitten vähennettään muiden seurojen liitolle maksamia jäsenmaksuja tasapuolisesti. Kaikilla seuroilla on siis valinnanvapaus kuinka monta korttia he haluavat. Jos joku 9-reikäinen takahikiä haluaa 7000 niin se on sallittua.

aakoo64 kirjoitti: (1.9.2010 20:08:03)

Miksi ei? onhan meillä osakekenttiä tai ry kenttiä jotka myyvät pelioikeuksia ilman osakkeenostoa tai vuokrapelioikeutta. Nyt alkaa olla kyse pelaanko 5-10 kierrosta hintaan 200€ vai 300€. Monilla kentillä on ns. 5-kortti, 10-kortti tai jopa 15-kortti jäsenille käytössä. Tuotahan voidaan laajentaa huomattavasti jos jäsenmäärä joillain kentillä kasvaisi, voitaisiin sallia jopa greenfee pelaaminen omalla kotikentällä, kun on maksanut jäsenmaksun kentälle, jos se katsotaan tarkoituksenmukaiseksi. Se jos mikä lisää golfin suosiota. Muualle et toki pääse, mutta mitä hemmettiä siellä tekee kun ei osaa pelata.

En kyllä edelleenkään ole oikein ymmärtänyt mitä tämä halpapelaaminen on. Lie pitkät piuhat tai jotain. Nyt on menossa toinen kausi kun en ole vuokrannut pelioikeutta, vaan kantanut ihan rehellistä gf-rahaa kentille. Tämä siksi, koska en juurikaan pelannut nyt. Samalla olen jollain tapaa rikollinen, kun en kanna rahaa suoraan omalle kentälleni vastikkeen muodossa. Toisaalta olen pistänyt enemmän rahaa hieman laajemmalle, kuin olisin jos pelatessani pelioikeudella. Pelioikeuden kanssa kun itsellä kierrokset muualla jäävät todella vähiin. Mielestäni pelioikeuden vuokraajana olen ollut enemmän halpapelaaja kuin näinä GF-aikoina. Ja mitä ne turistitkaan sitten ovat, jotka lomamatkallaan Suomessa pelaavat? Ovatko ne niitä halveksittavia halpapelaajia myös? Matkailuala varmasti arvostaa jos pelimahdollisuudet heikkenevät turisteille siinä samalla kuin näille kotimaisille loisille.

Golf-osakkeen todennäköisesti joskus ostan, mutta ennen sitä pitää keksiä mihin haluan sitoutua. Toistaiseksi en keksi kuin yhden kentän joka oikeasti kiinnostaisi ja sen osake maksaa kalliihkon uuden auton verran. Eikös yleensä ennen naimisiinmenoakin olla jonkin aikaa kihloissa?

Mun puolesta saa tulla kunnon kastijako, jotta voin ihan rehellisesti ottaa oikean tauon tästä lajista kunnes osakkeen hankin. Omasta tahdosta kun ei oikein osaa pysyä poissa kentiltä.

Kerros vielä millä kriteerillä seura noita koittaa sitten jakaa? Vai meinaatko että tää toteutusketju on vaan ilmoitusluonteinen asia.

kebax kirjoitti: (1.9.2010 21:38:17)

Kerros vielä millä kriteerillä seura noita koittaa sitten jakaa? Vai meinaatko että tää toteutusketju on vaan ilmoitusluonteinen asia.

Ensin jaetaan niille joilla on pelikausimaksu tms. maksettu ja loput arvotaan, tasapuolista, eikö, huono tuuri jos ei saa? Toki tuo seura vai myydä loput tasoituskortit halukkaille korvaamaan menetettyjä halpispelaamisjäsenmaksuja tarjousten perusteella, markkinahinta nääs. Muut etsii toisen seuran tai lopettaa.

kebax kirjoitti: (1.9.2010 21:38:17)

Tuskin siinä ylisuuren golfseuran hallituksella muuta lähellekään tasapuolista keinoa on, muuta kuin rehellinen arvonta. Joku onnekas saa arvonnassa liiton hcp-kortin. Joku toinen jää ilman – mahdollisesti jopa seuran oma puheenjohtaja tai kapteeni. Mutta eikös tässsä kuviossa ilman liiton hcp-korttia jäävät ole kuitenkin kyseisen suurseuran jäseniä, sillä ymmärtääkseni liiton hcp-kortti ei kyllä mitenkään vaikuta itse pelaajan jäsenyyteen golfseurassa. Joten tämän logiikan mukaan ilman liiton hcp-korttia jäävät seuran pelaajat ovat yhä seuran jäseniä ja voivat toki pelata seuran omalla kentällä. Eri asia sitten on, kauanko ilman liiton hcp-korttia jäävä seuran jäsen pysyy ko. seuran jäsenenä. Eiköhän sellainen pelaaja aika pian yritä etsiä itselleen uutta golfseuraa – sellaista, jossa hän saa myös liiton hcp-kortin.

maksy kirjoitti: (1.9.2010 21:22:18)
    Golf-osakkeen todennäköisesti joskus ostan, mutta ennen sitä pitää keksiä mihin haluan sitoutua. Toistaiseksi en keksi kuin yhden kentän joka oikeasti kiinnostaisi ja sen osake maksaa kalliihkon uuden auton verran. Eikös yleensä ennen naimisiinmenoakin olla jonkin aikaa kihloissa?

Tämä on oikein hyvä ja terve ajatusmaailma. Vaikka nyt sinänsä karsastan tuota kirkollista aspektia aisaan. Mutta kohtalaisen hyvä metafora kumminkin. Pitää nyt kuitenkin muistaa se että näiden kenttien on oltava valmiit ottamaan sut sitten vastaan kun päätät kelle niistä suosiosi jaat. Yksi varma tapa pitää kentät kunnossa on tuo kenttään sitoutuminen jossain muodossa. Siihen pitää saada houkuttelevia tapoja. Eli niitä porkkanoitakin pelkän kepin sijaan. Tokihan on niin että golf itsessään on se porkkana, josko muuten siinä piilee se totuus?

Uusi järjestelmä edellyttää, että liiton HCP-korttiin tehdään merkintä siitä, onko pelaaja maksanut kotikentälleen vuosittaisen kentänhoidon edellyttämän kausipelimaksun. Tämän merkinnän perusteella muut seurat voivat suunnata erilaisia etuisuuksia sitoutuneille pelaajille.

Vaikka sitoutuminen on ensisijaisesti asennekysymys, sille ehdotetaan euromääräistä rajaa (ehdotus 300 euroa/vuosi). Golfliitto päättää vuosittain mikä on sitoutuneelta pelaajalta edellytettävä minimikausimaksu.

Mitäs tämä tarkoittaa? Eli jos olen onnellisessa asemassa ja minulle myönnetään yksi seurani HCP kortti, enkä ole osakas, vuokraan pelioikeuden hintaan 750 euroa. Tämän lisäksikö joudun maksamaan 300 euroa jotta saan sitoutuneen pelaajan leiman? Ja mitä tarkoittaa, että ’muut seurat voivat suunnata erilaisia etuisuuksia sitoutuneille pelaajille’? Enhän minä heidän seuraansa maksa kuin GF:n, en minä siihen seuraan sitoudu??

ts kirjoitti: (1.9.2010 20:54:07)

KL kirjoitti: (1.9.2010 20:48:07)

Eihän tuossa ole mitään outoa. Tai siis jäsenyyttä ei voi evätä jos sellaiseksi on päässyt, mutta eihän ennen kukaan saanut tasoituskorttia ilman aktiivista pelioikeutta.

Niin jatkanpa tuota ts:n ajatusta… mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Golf Oy:n yhtiöjärjestyksissä osake yleensä tuottaa pelioikeuden. Ilman ry jäsenyyttäkin. Vai miten lie? Näin ainakin omissa osakkeissani. Tällöin voin siis pelata omistamallani kentällä, mutta vain omistamallani kentällä jos en maksa ry:n jäsenmaksua. Ry:n puolelta kirjoitetaan tasoituskortit, joka taas vaaditaan greenfee pelaajalta. Ry puolella on eroa. Osa ry:stä ei kirjoita tasoituskorttia ellei ole Oy:n puolelta pelioikeutta. Osa taas kirjoittaa. Näitä jälkimmäisiähän kutsumme etäisiksi ’kallispelaajiksi’. Kun siis itse halusin kierrellä kenttiä, niin ry ei kirjoittanut tasoituskorttia koska Oy:n pelioikeuden olin vuokrannut eteenpäin. Liityin siis etäiseksi ’kallisjäseneksi’ nuoruuden kotikentälleni. Ja sinne lopullisesti olisin jäänytkin, mutta kilpailuvietin johdosta on mukava pelata mestiksiä… puhaltamatta jokunen kilo hiilidioksidia pakoputkesta…

golf.fi-sivuilla postatun tekstin vast’sillään lukeneena on hieman hölmistynyt olo ja usko ihmiseen tämän luomakunnan johtotähtenä pikkuisen horjunut. Mutta no hätä – oma peli on tod. näk. yhtä sekaisin huomennakin, joten golfliitto ei ole onnistunut sentään kaikkia asioita ryssimään.
    En löytänyt pikaisella googlettamisella tämän HGK:n kantavan voiman, Leif Ekströmin, vetämän ’työryhmän’ kokoonpanoa. Tietääko kukaan, ketä suuria ajattelijoita tähän työryhmään kuului? Minkähänlaisen seulan läpi heidän piti kulkeman ennen valintaansa tähän oraakkeliryhmään? Peltoniemi + 1 / alue näytti mainittavan suunnitelluksi kokoonpanoksi jossain dokussa.

Koska oli tuo ’ennen’?

ts

Q8 kirjoitti: (1.9.2010 22:21:59)

Koska oli tuo ’ennen’?

Kymmenisen vuotta sitten ja hyvin monessa paikassa vielä pari vuotta sitten. Osassa edelleen.

c) Pelilipuista luopuminen
    Pelilippukäytäntö rehottaa golfyhteisöissä. Pelilippukäytäntö heikentää sitoutumattomien pelaajien sitoutumista entisestään. Työryhmän suositus on, että pelilipuista on syytä luopua. Jos yhtiöjärjestyksen muuttaminen ei ole mahdollista, niin suositeltava tapa on, että pelilippujen käytöstä aiheutuvat kulut tulevat perittäviksi käytön yhteydessä hallintomaksuilla. Työryhmä suosittelee myös, että pelilippuja ei anneta osakkaille irrallisena, vaan kiinnitettynä jonkinlaiseen sarja/ kantakorttiin, joka täytyy aina näyttää caddie masterille, kun pelimaksun aikoo suorittaa pelilipuilla.
    d) Golfosakkeen vuokraaminen
    Sitoutumattoman pelaamisen ilmiö on pudottanut vuokraoikeuksien hintoja (TÄH). Mikäli yhtiöjärjestys sallii, niin työryhmän suositus on, että pelioikeuksien vuokraaminen keskitetään seuran toimistolle. Seura perii hallintomaksun vuokraustoiminnasta. Työryhmä suosittelee myös, että henkilö, joka pelaa vuokraamallaan pelioikeudella, olisi kyseisen seuran jäsen.

Jos rajataan esim 100/reikä. Esimerkki tosielämästä. Eräällä suomalaisella maaseutu kentällä on 9 reikää. Pelaavia jäseniä vähän yli 1000. Määrätäänkö ylimenevät henkilöt muuttamaan esim Espooseen, että voivat pelata, tai ajamaan yli sata km että pääsevät seuraavalle lailliselle kentälle ja mitä sitten jos sielläkin on kiintiö täynnä???

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 1,246)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #458248 kohteessaLiittokokoukselle esiteteen mitä?

Etusivu Foorumit Yleistä Liittokokoukselle esiteteen mitä?