Aihe: Lihastreeni golfissa ..six pack vai tynnyri ? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Lihastreeni golfissa ..six pack vai tynnyri ?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Lihastreeni golfissa ..six pack vai tynnyri ?

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mitä lihaksia treenaat ja miksi ? Ovatko vatsa- ja selkälihakset golfissa tärkeimmät ? Näppilihakset ja hauis yhtä tärkeät kuin pohje ja reidet ? Miksi useilla golffareilla on iso tynnyri vatsan kohdalla six packin sijaan..onko se must vai iän tuomaa ’karismaa’ ? Auttaako golfissa ylipäänsä punttisali vai olisiko hölkkä ja uinti parempia kunnon kohottajia…vai riittääkö kunnon nostoon ripeät pikakierrokset ( 9-reikäset ) kentällä ?

Hyvä kysymys, joka varmasti jakaa mielipiteitä. Itse olen pitkän linjan kuntosaliharrastaja, joka tosin vähenee kesäisin, jolloin salitreeniä tulee 2-3 krt viikossa. Kyllä väitän, että lihasmassasta ja lihaksista on apua, kunhan niitä ei ole liikaa, ja notkeutta löytyy. Salitreenissäkin saa olla tarkkana, että treenaa oikein, ja jos erityisesti golffin takia siellä käy, niin treenin pitäisi olla pitkäkestoista ja enemmänkin räjähtävän voiman hakemista, kuin maksimivoiman.

Kesäisin treenaan pidempää sarjaa, eli en tee mitään alle kuuden toiston sarjoja, vaan pikemmiten noin 10 toistoja ja ylöspäin. Golfin takia alaselkä ja vatsalihakset on tärkeää pitää kunnossa. Venyttelyä lisään golfkauden lähestyessä, se on mielestäni erityisen tärkeää. Kesäisin olen jakanut treenit 3 osaan, eli 1.päivä: Jalat 2.päivä: Rinta, olkapäät + ojentajat. 3päivä. selkä ja hauikset. Lisäksi joka treenikerralla vatsoja.

Väärä treeni tekee lihaksiston jäykäksi, mikä haittaa svingiä ja rentoutta. Ehdottomasti kuntosali golfin ohelle, mutta oikein tehtynä siitä vain saa hyötyä.

Myy

Enemmän olisin huolissani tuosta verryttely- ja venyttelypuolesta. Varsin suuri osa golfareista lähtee suoraan autolta kierrokselle enkä kenenkään ole ikikuunapäivänä nähnyt venyttelevän lihaksia kierroksen jälkeen. Alkuverryttelystä näyttää monelle käyvän tuo kuuluisa ’Mulligan’.

Nooh – itsellänikin on näissä asioissa parantamisen varaa!

P.S. Sikspäkki on vähän päässyt pyöristymään vuosien myötä… 😉

Kaikki lajit, joissa hypätään, lyödään, heitetään ovat hyviä golfarille. Loikka- ja kuntopallotreeneillä saa golfarille riittävän lihaskunnon aikaiseksi.

Klubituuppari ei golfin avuksi salitreeniä kaipaa. Kesällä perus 40 rundia kyllä riittää kesäkauden liikunnaksi, jos ei siinä ohessa aivan kauheasti imuroi olutta ja makkaraa.

Suomessa golf on kausiluontoista, ja raajoja vahvistavat apuliikkeet ovat varmasti hyviä kilpapelaajille jotka harjoittelevat ympäri vuoden, mutta kun bogijyrä pumppaa rautaa salilla koko talven, niin onhan se jo kumma jos ei svingi ole keväällä sekaisin.

Golfissa on varmaan tärkeintä omaksua heti alussa semmoinen svingi, joka ei aja monesti toistettuna paikkoja jumiin ja edesauta siten välttämätöntä lihastreeniä tai pakkolepojaksoja. (Eli ei kannata repiä, edes draiverilla). Jos pystyy hakkaamaan rangella 200 palloa ja seuraavana päivänä pääsee sängystä helposti ylös, on svingi ainakin siltä osin kohdallaan.

Vatsa- ja selkälihasliikkeet ja lenkkeily sekä venyttely (Joita en itse tietenkään harrasta, koska olen laiska ja venyttely sitäpaitsi on homojen hommaa) sen sijaan ovat semmoisia asioita, jotka on kuin rahaa laittais pankkiin.

Lavantauti kirjoitti: (19.7.2006 7:44:05)
    Klubituuppari ei golfin avuksi salitreeniä kaipaa.
    Vatsa- ja selkälihasliikkeet ja lenkkeily sekä venyttely… sen sijaan ovat semmoisia asioita, jotka on kuin rahaa laittais pankkiin.

Ilmeisesti Annika Sörenstam ja Tiger Woods kuitenkin harrastavat lihasharjoitteita ym. aika lailla säännöllisesti ? Olen ymmärtänyt heidän olevan jopa edelläkävijöitä siinäkin alallaan.

Jukka-62 kirjoitti: (19.7.2006 11:51:36)

Lavantauti kirjoitti: (19.7.2006 7:44:05)
    Klubituuppari ei golfin avuksi salitreeniä kaipaa.
    Vatsa- ja selkälihasliikkeet ja lenkkeily sekä venyttely… sen sijaan ovat semmoisia asioita, jotka on kuin rahaa laittais pankkiin.

Ilmeisesti Annika Sörenstam ja Tiger Woods kuitenkin harrastavat lihasharjoitteita ym. aika lailla säännöllisesti ? Olen ymmärtänyt heidän olevan jopa edelläkävijöitä siinäkin alallaan.

IHan en kyseisiä henkilöitä laskisi klubituuppareiksi.

Jamasa kirjoitti: (19.7.2006 12:41:16)
    Ihan en kyseisiä henkilöitä laskisi klubituuppareiksi.

No ei tietenkään hehän ovat huippuammattilaisia..mutta suurta haittaa ei voi olla klubituupparillekkaan lihasharjoittelusta..vaikka edellä ei kaikki sitä näkemystä tuekkaan.

Jukka-62 kirjoitti: (19.7.2006 14:40:48)
    ..mutta suurta haittaa ei voi olla klubituupparillekkaan lihasharjoittelusta..vaikka edellä ei kaikki sitä näkemystä tuekkaan.

Ei varmasti haittaa, mutta enemmän hyötyä klubituupparille olisi viettää sekin aika lähipelialueella ja puttiviheriöllä. Paikat jotka ovat tuuppareille täysin vieraita… 😉

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #249645 kohteessaLihastreeni golfissa ..six pack vai tynnyri ?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Lihastreeni golfissa ..six pack vai tynnyri ?