Aihe: Lama tulee-golfkentät tyhjenevät? - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Lama tulee-golfkentät tyhjenevät?

Etusivu Foorumit Yleistä Lama tulee-golfkentät tyhjenevät?

Esillä 14 viestiä, 26 - 39 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kyllä vuokrapelioikeuksien tarjontaa ja valinnan varaa on ollut vuodesta toiseen aivan riittävästi, jopa ylitarjontaa. Ja sama näyttää jatkuvan.

Ballmarker kirjoitti: (24.1.2008 9:47:16)

Pappa Tykki kirjoitti: (24.1.2008 8:50:06)
    ts lienee tarkoittanut Sen [osakkeen] voi vuokrata vain, jos niitä [osakkeita] on silloin tarjolla. .

Aivan sama koskee osakkeen ostamista.

Onkohan ero siinä että osake ostetaan kerran (ja silloin kuin sellainen on tarjolla) ja vuokrataan yleisesti ottaen joka vuosi kerran?

Mutta, jos on ylitarjontaa ei käytännön eroa pelinmahdollisuuden varmistamiseksi ole.

Vinkkinä, että viimeiset 21 kesää olen onnistunut vuokraamaan Pickalaan oikeuttavan pelioikeuden. Nytkin on vuoden 2008 pelioikeus plakkarissa.

Puhtaasti akateemisesta mielenkiinnosta kysyn, oletko koskaan tullut laskeneeksi, että olisko kannattanut 21 vuotta sitten ostaa Pickalan osake?

Vaikka tässä ketjussa keskustellaankin huomisen pelivoluumeista, niin heittäisin tähän samaan provon ylihuomisen peleistä.

Onko kukaan skenarioinut miten maapallon öljyriippuvuuden pahentuessa ja öljyvarojen ehtymisessä tultaisiin jo muutaman vuosikymmenen päästä siihen asteeseen, että yksityisautoilu olisi erittäin kallista ellei peräti kiellettyä ja golfkenttien hoito myös erittäin hintavaa nykymenetelmin.

Tähän ei siis vastaukseksi kelpaa, että – ei minun elinaikanani – korvaavia aineita kehitellään, teknologia edistyy.

Miten taajamien ulkopuolella olevien kenttien käy, jos sinne ei riitä tulijoita, ruohonleikkuu tapahtuu lihasvoimin (talkoolla).

Onko golfaaminen silloin oikeasti vain rikkaiden huvi? Kentät hoidetaan suurella työvoimamäärällä ilman koneita. Maksut ovat tähtitieteelliset.

Kyllä, olen ottanut aamulääkityksen.

Toivotaan asiallisiakin vastauksia.

Kiitos.

Johtaja XXL kirjoitti: (24.1.2008 13:08:41)

Vinkkinä, että viimeiset 21 kesää olen onnistunut vuokraamaan Pickalaan oikeuttavan pelioikeuden. Nytkin on vuoden 2008 pelioikeus plakkarissa.

Puhtaasti akateemisesta mielenkiinnosta kysyn, oletko koskaan tullut laskeneeksi, että olisko kannattanut 21 vuotta sitten ostaa Pickalan osake?

Pickalan osakkeiden 20 vuoden takaisista hinnoista minulla ei ole tietoa. Yhteen pelioikeuteen oikeuttavan Pickalan osakkeen hinta 10 vuotta sitten oli n. 4.100 euroa. Nyt osake maksaa n. 11.000 – 12.000 euroa. Vastike Pickalassa on nykyään 680 euroa ja vuokrapelioikeutta tarjotaan 300 euroa kalliimpaan hintaan. Uskoisin, että 21 vuodessa olisi vastikkeen maksamisella vuokran sijasta kevyesti kuolettanut osakkeen hankintahinnan.

Vuokraoikeus on tietenkin järkevä tapa vuosittaisen pelioikeuden varmistamiseen tilanteessa, jossa osakkeen hankinta ei tunnut mielekkäältä. Mikäli pelioikeuden vuokraamisella saa samat oikeudet kuin osakkeenomistaja ja kustannuksetkin ovat samat kuin mitä osakas maksaa osakkeestaan vastiketta, on pelioikeuden vuokraaminen varmaan perusteltua.

Jos vuokrapelioikeuksista vielä on ylitarjontaa, voi pelioikeuden vuokra jäädä jopa alle vastikkeen hinnan. Tällainen tilanne kertoo kuitenkin jotain kentästä, jos kerran osakkeenomistajatkaan eivät halua siellä pelata eivätkä pääsee osakkeistaan eroon, vaan mieluummin antavat osakkeen vuokralle vaikka tappiolla.

Joillain kentillä pelioikeuksia ei ole vuokralla muutoin kuin kenttäyhtiön kautta. Tällöin vuokrapelioikeuden hinta on yleensä kohtuullisen suolainen, jopa kaksi kertaa vastikkeen hinta. Jos kenttä on hyvä ja sijaitsee keskeisellä paikalla, voi pelkästä vuokrapelioikeudesta joutua maksamaan maakuntakentän osakkeen hinnan.

Ymmärrän hyvin, että joku voi miettiä osakkeen hankinnan järkevyyttä, jos tavoitteena on joka vuosi pelioikeuden hankkiminen halvimmalla mahdollisella tavalla. Jos golfosakkeen hankintaa miettii pörssiosakkeisiin rinnastettavana taloudellisena sijoituksena, ei golfosaketta varmaan kannata ostaa. Sama pätee tietenkin autoon, veneeseen, asuntoon, kesämökkiin, lemmikkiin tai golfmailoihin.

Diletantti kirjoitti: (24.1.2008 14:19:13)

Pickalan osakkeiden 20 vuoden takaisista hinnoista minulla ei ole tietoa. Yhteen pelioikeuteen oikeuttavan Pickalan osakkeen hinta 10 vuotta sitten oli n. 4.100 euroa. Nyt osake maksaa n. 11.000 – 12.000 euroa. Vastike Pickalassa on nykyään 680 euroa ja vuokrapelioikeutta tarjotaan 300 euroa kalliimpaan hintaan. Uskoisin, että 21 vuodessa olisi vastikkeen maksamisella vuokran sijasta kevyesti kuolettanut osakkeen hankintahinnan.

Enpä olisi tuosta ihan varma, sillä osakkaat ovat joutuneet rahoittamaan vuosien varrella uusia hankkeita melkoisilla lisäpanostuksilla. Käyvät vuokrat ovat olleet muuten n. 200 euroa vastiketta korkeammat, eivät 300 euroa (hintapyynnöt kylläkin).

Vastike Pickalassa on nykyään 680 euroa ja vuokrapelioikeutta tarjotaan 300 euroa kalliimpaan hintaan. Uskoisin, että 21 vuodessa olisi vastikkeen maksamisella vuokran sijasta kevyesti kuolettanut osakkeen hankintahinnan.

Niinhän se pitääkin olla, että jos ostaa oikeutta pelata osamaksulla, niin tämä on kalliinpaa käteismaksuun verrattuna.

Ballmarker kirjoitti: (24.1.2008 14:37:01)

Enpä olisi tuosta ihan varma, sillä osakkaat ovat joutuneet rahoittamaan vuosien varrella uusia hankkeita melkoisilla lisäpanostuksilla. Käyvät vuokrat ovat olleet muuten n. 200 euroa vastiketta korkeammat, eivät 300 euroa (hintapyynnöt kylläkin).

Ihan tarkkoja lukuja minulla ei ole, mutta suurinpiirtein seuraava pitää paikkansa:
    1) 21 vuotta sitten (tai siis kun ny on 21 kausi, niin vuonna 1988) Pickalan osakkeen hinta oli nimellisarvoltaankin korkemapi kuin nyt.
    2) Vuodet 1988-n.1995 vuokrasin samalta vuokralleantajalta ja maksoin 2500-2700 mk, kun pelimaksu oli 2100-2200 mk. Vuokralleantaja ei ollut isä vaimo, serkku tai kummi, vaan vapailta markkinoilta löydetty. Tuolla jaksolla siis puhuttiin alle 500 mk:n hyödystä omistajalle ja kauden alussa osake maksoi suuruusluokkaa 90000 mk ja taisi kaikkien hulluimmillaan käydä yli 100000 mk:n.
    3) Sitten on olemassa sijoitetun pääoman tuotto. Ajatellaan, että olisin jossain tuon 21 vuoden varrella miettinyt ostaa osakkeen ja minulla olisi käteisenä ko raha. Kaksi vaihtoehtoa: a) osta Pickalan osake tai b) laita rahat varmaan sijoitukseen (esim korkopaperit tänä päivänä) ja nosta niistä 3-5 % vuotuista tuottoa. Millä tahansa hetkellä tuo tuotto olisi riittänyt omistajan ja vuokralleottajan pelikustannuksen eron kattamiseen. Kaiken lisäksi tuo sijoitus olisi likvidi niin, että vaikka jonkun henkilökohtaisen onnettomuuden kohdatessa saan sen rahan heti käyttööni – golfosakkeen myynnissä voisi tovi vierähtää.
    4) Minun ei ole tarvinnut missään vaiheessa menettää yöuniani peläten, että koko pulju menee kanttuvei. Aika monella golfosakkeenomistajalla oli tämä huoli Suuren Laman vuosina.
    5) Vaikka olen päätynyt joka vuosi Pickalaan pelaamaan, minulla on ollut joka vuosi aito vapaus päättää, missä pelata, jos vaikkapa työ olisi vienyt minut muille seuduille.

Osakkeenomistuksen taloudellinen kannattavuus lepää siis osakkeen arvonnousun varassa, jota ilman se on taloudellisesti kannattamatonta puuhaa. Ymmärtääksen joskus 1995-1997 ostetut Pickalan osakkeet ovat tässä mielessä tänä päivänä kannattavia sijoituksia eli arvonnousu on antanut riittävän sijoitetun pääoman tuoton. Tässäkin tapauksessa kehotan realisoimaan osakkeet nyt, jos vain ostaja jostain löytyy. Kohta alkavan Keskisuuren Laman aikana osake putoaa tasolle 5-7 k€ ja on erittäin epälikvidi. Olen vähän ajatellut, että jos osake laskee alle 6 k€ lähivuosina eikä suoranaista konkurssiuhkaa ole, niin saatan ostaa – en voittaakseni taloudellisesti, vaan ihan muuten vaan. Nythän tässä jo tietää suunnilleen mitä lopputyöikänsä tekee.

Jälkeenpäin on siis helppo sanoa, millä ajanhetkellä osakkeen osto olisi kannattavaa, mutta silloin kun päätös pitää tehdä, siihen liittyy merkittäviä epävarmuuksia, jotka voi ostaa pois vuokraamalla pelioikeus.

Sanon vielä, että en ylläolevalla tarkoita golfosaketta sijoituskohteeksi. Vastaan vain Johtaja XXL:lle ja Diletantille, jotka epäilivät 21 vuotta jatkuneen vuokrauksen taloudellista järkevyyttä.

Nimetön

holariolli kirjoitti: (24.1.2008 14:12:38)
    Vaikka tässä ketjussa keskustellaankin huomisen pelivoluumeista, niin heittäisin tähän samaan provon ylihuomisen peleistä.

Onko kukaan skenarioinut miten maapallon öljyriippuvuuden pahentuessa ja öljyvarojen ehtymisessä tultaisiin jo muutaman vuosikymmenen päästä siihen asteeseen, että yksityisautoilu olisi erittäin kallista ellei peräti kiellettyä ja golfkenttien hoito myös erittäin hintavaa nykymenetelmin.

Tähän ei siis vastaukseksi kelpaa, että – ei minun elinaikanani – korvaavia aineita kehitellään, teknologia edistyy.

Miten taajamien ulkopuolella olevien kenttien käy, jos sinne ei riitä tulijoita, ruohonleikkuu tapahtuu lihasvoimin (talkoolla).

Onko golfaaminen silloin oikeasti vain rikkaiden huvi? Kentät hoidetaan suurella työvoimamäärällä ilman koneita. Maksut ovat tähtitieteelliset.

Kyllä, olen ottanut aamulääkityksen.

Toivotaan asiallisiakin vastauksia.

Kiitos.

Tuota öljynloppumista on ennustettu viimeiset 30-40 vuotta. Taisi olla viime viikolla kun taas löytyi uusi lähde Brasilian edustalta. Vaihtoehtona polttomoottorit voitaisiin korvata esim. sähkö-ja hybriditekniikalla, mutta siihen menee vielä tovi. Eikös se leijonankidassa ollut heppu markkinoinut sähköllä kulkevia leikkuukoneita?

Asiasta viidenteen, tein tänään elämäni suurimman pikavoiton nokian osakkeella!!!(kurssinousu päivän aikana 14,58%). Lopettaisivat vielä Salon tehtaan, niin saataisiin kursseihin lisää nostetta. Jos joku niin Kallasvuo pystyy siihen.

Pysyttelen silti kannassani (ei tarvitse olla kummoinen orakkeli):lama tulee ja golfkenttiäkin menee siinä sivussa nurin (monella miljoonainvestoinnit päällä). Golfosakkeiden ylitarjontaa on ollut jo pitkään, kupla on paisunut mukavasti. Kenttätarjonta vähenee, mutta veikkaan että harrastajamäärät romahtavat, mikäli taantuma puree oikein kunnolla. Ei porukat viitsi laittaa päivärahojaan rangepalloihin tai vuokriin, ravintola-tai propalveluista nyt puhumattakaan.

ts

Pappa Tykki kirjoitti: (24.1.2008 18:58:49)

Osakkeenomistuksen taloudellinen kannattavuus lepää siis osakkeen arvonnousun varassa, jota ilman se on taloudellisesti kannattamatonta puuhaa. Ymmärtääksen joskus 1995-1997 ostetut Pickalan osakkeet ovat tässä mielessä tänä päivänä kannattavia sijoituksia eli arvonnousu on antanut riittävän sijoitetun pääoman tuoton. Tässäkin tapauksessa kehotan realisoimaan osakkeet nyt, jos vain ostaja jostain löytyy. Kohta alkavan Keskisuuren Laman aikana osake putoaa tasolle 5-7 k€ ja on erittäin epälikvidi. Olen vähän ajatellut, että jos osake laskee alle 6 k€ lähivuosina eikä suoranaista konkurssiuhkaa ole, niin saatan ostaa – en voittaakseni taloudellisesti, vaan ihan muuten vaan. Nythän tässä jo tietää suunnilleen mitä lopputyöikänsä tekee.

Eihän golfosakkeen hankkimista kai kukaan yritä puoustella taloudellisin syin? Niitä ei ole ollut pitkään aikaan, eikä varmaan synnykään kovin pian.

Nyt vaan onneksi alkaa olla jo useilla kentillä se tilanne, että vuokrapapereita ei ole saatavilla riittävästi, vaan osakkeet hiljalleen siirtyvät siihen käyttöön, mihin ne on alkujaan tarkoitettukin, eli pelaamisen varmistamiseen. Vuokraoikeuden voidaan tällä hetkellä ajatella mahdollistavan pelaamisen, mutta varmista se ei pelaamista. Ainakaan pidemmällä tähäimellä.

Ja aika monelle se on sitten yhdentekevää, mihin muutaman tonnin kiinni laittaa.

Pappa Tykki kirjoitti:
    Tunteeko kukaan tapausta, jolloin ei olisi saanut vuokrattua pelioikeutta haluamalleen osakekentälle? Sarfvik?

ts kirjoitti: (25.1.2008 0:34:13)

Nyt vaan onneksi alkaa olla jo useilla kentillä se tilanne, että vuokrapapereita ei ole saatavilla riittävästi…

Täällä joku mainitsi, että Keimolan vuokrapelioikeuksien kysyntä olisi jossain vaiheessa viime vuonna ylittänyt tarjonnan. Jos näin on, se lienee harvinainen poikkeus. Uudellamaalla esim. sellaisille kentille kuin Peuramaa, Pickala, Lohja, Nordcenter, Vuosaari, Talma, (Master?) on vuodesta toiseen ollut vuokrapelioikeuksien suhteen ostajan markkinat.

Omalta kohdaltani päätin jo vuosia sitten, että otan harkittavaksi golfosakkeen ostamisen vasta siinä tilanteessa, kun pelioikeuden vuokraaminen haluamalleni kentälle tuottaa vaikeuksia. Sitä tilannetta ei ole vielä tullut eikä näytä olevan nytkään näköpiirissä.

Suomalaisten golfareiden menestys (tulee niitä muitakin kuin Mikko) tuo lajin pariin koko ajan nuoria, joita vielä jokin aika sitten oli todella vähän Suomen golfkentillä. Itärajan takaa tulee koko ajan maksukykyistä väkeä, jotka eivät vielä ole löytäneet lajia, löytävät kyllä ennen pitkää. Sellaista lamaa, joka vaikuttaisi golfkenttien pelaajamäärään ei ole näköpiirissä. En jaksa uskoa, että enää voisi niin monta asiaa mennä yhtä aikaa pieleen kuin yhdeksänkymmentäluvun taitteessa (laskukausi, pankkikriisi, itäkaupan romahdus…).
    Ja niin mukavuudenhaluinen olen, että ostin osakkeen sinne kentälle, missä haluan pelata. Ei tarvii miettiä vuokrapelioikeuksia. Tunnen suuren osan jäsenistä. Voin vaikuttaa haluamiini asioihin. On seuran sisäisiä tapahtumia ja skaboja. Mutta kaikki eivät arvosta samoja asioita. Että kukin taaplaa tyylillään.

21v samaa kenttää vuokraamalla? Luulisi että nimenomaan vuokraamalla tulisi helpommin vaihdettua kenttää.

toveri kirjoitti: (25.1.2008 14:07:49)

21v samaa kenttää vuokraamalla? Luulisi että nimenomaan vuokraamalla tulisi helpommin vaihdettua kenttää.

Pickala on hyvä kotikentäksi – kolme vaihtoehtoa koko ajan.

Tuon 21 v:n aikana on myös koko ajan ollut muutosta, mm. Forest 2004 tuli hienoon aikaan, kun parkin ja seasiden pitäminen ykköskenttinä alkoi ehkä aavistuksen tympiä.

Esillä 14 viestiä, 26 - 39 (kaikkiaan 39)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #407969 kohteessaLama tulee-golfkentät tyhjenevät?

Etusivu Foorumit Yleistä Lama tulee-golfkentät tyhjenevät?