Aihe: Kysymys keeperille ilmastuksesta?? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Kysymys keeperille ilmastuksesta??

Etusivu Foorumit Yleistä Kysymys keeperille ilmastuksesta??

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kerroit ilmastavasi ilman takarullaa? Kuinka syvään? Minkä paksuisella tapilla? Mikä on tikkaus väli? Jyräät samaan suuntaan sivuttain ajettavalla jyrällä? Ja lopuksi kuinka usein?

ts

Mua kiinnostaa myös tuo tapin koko. Ja heti jatkokysymyksenä; miks Suomessa hakataan niin hemmetin suurta reikää siihen griiniin.

Oon tuohonkin kyllä yhden selityksen kuullu, mutta sillon rupes naurattamaan liikaa…

ts kirjoitti: (2.4.2008 19:11:54)
    Mua kiinnostaa myös tuo tapin koko. Ja heti jatkokysymyksenä; miks Suomessa hakataan niin hemmetin suurta reikää siihen griiniin.

Oon tuohonkin kyllä yhden selityksen kuullu, mutta sillon rupes naurattamaan liikaa…

Mikä nauratti???????

ts

poa annua kirjoitti: (2.4.2008 19:14:32)

Mikä nauratti???????

Nokun selitys oli se, että ei ole olemassa pienempiä tappeja 🙂 Ja hiekan raekokoon oli selitys, että se oikeenlainen hiekka on niin kallista.

Täällä painavat semmosta 8mm:n reikää aika tiheeseen ja hieno hiekka perään. 2 tuntia ilmastuksen jäkeen ei vaikuta enää pallon kulkuun käytännössä lainkaan. Viikko siitä toinen kerros hiekkaa ja viikon päästä vielä yksi. Katellaas nyt mitä tekevät tän 2 viikkoa vielä ennen kisaa.

ts kirjoitti: (2.4.2008 19:23:45)

poa annua kirjoitti: (2.4.2008 19:14:32)

Mikä nauratti???????

Nokun selitys oli se, että ei ole olemassa pienempiä tappeja 🙂 Ja hiekan raekokoon oli selitys, että se oikeenlainen hiekka on niin kallista.

Täällä painavat semmosta 8mm:n reikää aika tiheeseen ja hieno hiekka perään. 2 tuntia ilmastuksen jäkeen ei vaikuta enää pallon kulkuun käytännössä lainkaan. Viikko siitä toinen kerros hiekkaa ja viikon päästä vielä yksi. Katellaas nyt mitä tekevät tän 2 viikkoa vielä ennen kisaa.

Sua on taidettu viedä kuin litran mittaa??? Mikähän kenttä muka tinkii dressaushiekan laadusta hinnan takia????

Tapin koko??

Missä Täällä????

ts

poa annua kirjoitti: (2.4.2008 19:51:29)

Sua on taidettu viedä kuin litran mittaa??? Mikähän kenttä muka tinkii dressaushiekan laadusta hinnan takia????

Tapin koko??

Missä Täällä????

Niin valitettavaa kuin se onkin, tarina on täyttä totta. Liian kalliiksi ovat jossain kokeneet tuon hienon hiekan. Ja kyse ei ole nyt kotikentästäni.

Eli ’täällä’ talvikotikentälläni Panoramicassa on toiminta tuollaista. Samalla kentällä missä pysty ruoho ei kannattele palloa 🙂 Ja tuo pelattava kisahan on LET:n kilpailu ja viimeiset 6 viikkoa on LET:n kenttämestarin pillin mukaan tanssittu.

Käsin ohjattavalla koneella hoitelevat tuon rei’ityksen ja siihen on ainakin löytynyt riittävän pieniä tappeja. Ja jos ei valmiina löydy, ni on se hemmtti jos ei osata teettää, kun ihmiset on sentään käyny kuussakin.

Nii. Mä kyl näin nuita reikiä siellä Epsanjan mailla ja kieltämäti se ihmestytti että pientäpä on reikä. Elikkäs ei oo tullu sellattisiin ennen törmäiltyä. Nyt kun oikein asiaa ajattelee niin täytyyhän sen olla niin että tommine pienempi reikä on parempi, ihan jo hoidon aikana pelaamisenkin kantilta veikkaisin näin ohkaisen kokemusken persteella. Jotenkin sitten tuo hienompi dressaushiekkakin sopii ajatuksena kuvioon, eihän sellasiin pienempiin reikiin mitään kivenmurikoita oikein sopisikaan.

Yksi yksinkertainen selitys: Mitä isompi reikä, sitä pidempään se pysyy auki ja sitä enemmän dressauskamaa siihen mahtuu.

Matalin ilmastus on n. 5 cm ja syvin n. 27 cm. Matalimmat tehdään Verti Darin Mustangilla ja syvemmät (>14 cm) järeämmällä koneella.

Syvin ilmastus tehdään kerran vuodessa, kauden päätteeksi ,notta kasvualusta olisi talven tullen mahtollisimman kuohkea ja kykenisi vastustamaan jääpoltetta hyvin. Kaudella syvyyttä vaihdellaan juuriston kehityksen mukaan (yritetään mennä aina vähän syvemmälle) ja sen vuoksi, että pienintäkään jankkoa ei pääsisi syntymään.

Syvälle iskevään koneeseen ei saa 8 mm piikkejä ilman tappikohtaisia adaptereita. Tällöin reikäväliksi jää 65-68 mm, joten hommassa ei ole järkeä. Siinä käytetään vähintään 12 millisiä ja syvälle iskettäessä 16 mm piikkejä. Paksuus sen takia, että koko kasvualusta pyritään kuohkeuttamaan ja silloin täytyy käyttää vääntöä. Ohut ei kestä sitä.

Kesän ilmastukset tehdään aina 8-millisten omilla adaptereilla, jolloin tapit ovat kahdessa rivissä limittäin ja reikäväliksi jää noin 30 mm.

Ajatus ilman takarullaa ajettaessa on se, että jyrääjä ajaa päinvastaiseen suuntaan kuin ilmastuskone. Reiän menosuunnan puoleinen reuna nimittäin aina nousee hieman. Vastaan ajettaessa tussukka painuu siistimmin reikään takaisin. Ilmastajalla ei kannata ajaa edestakaisin vaan aloittaa keskeltä ja ajaa kumpikin puoli omaan suuntaansa.

Jyrätä voi tarpeellisen määrän kertoja, yleensä jyrääjä on yhtä kauan viheriöllä kuin ilmastajakin ja ehtii ajaa kahteen kolmeen kertaan.

Ajettavat jyrät eivät tiivistä kasvualustaa kuin muutaman sentin pinnasta lukien. Se tiivistyisi muutenkin varsin pian kastelun, pelaajien ja leikkuun vaikutuksesta. Jyrätä siis kannattaa niin että tulee hyvä.

Puhallushiekkaa käytetään viheriöille. Yleisesti lyöntipaikoille, väylille ja esiliinoille käytetään 0,2-2,0 pikkukakkosta. Joskus rankempaa hiekoitusta tehtäessä myös viheriöille.

Kohta taas aloitetaan, ilmastukset ja hiekoitukset, heh

Keeper kirjoitti: (3.4.2008 11:51:12)

Kesän ilmastukset tehdään aina 8-millisten omilla adaptereilla, jolloin tapit ovat kahdessa rivissä limittäin ja reikäväliksi jää noin 30 mm.

Ajatus ilman takarullaa ajettaessa on se, että jyrääjä ajaa päinvastaiseen suuntaan kuin ilmastuskone. Reiän menosuunnan puoleinen reuna nimittäin aina nousee hieman. Vastaan ajettaessa tussukka painuu siistimmin reikään takaisin. Ilmastajalla ei kannata ajaa edestakaisin vaan aloittaa keskeltä ja ajaa kumpikin puoli omaan suuntaansa.

Kohta taas aloitetaan, ilmastukset ja hiekoitukset, heh

Kuinka 8 milliset tapit kestää? Käytätkö alkuperäisiä vai oletko löytänyt hyviä ’tarvike’ tappeja? Mikä on ajonopeus eli reikäväli?
    12 millisetkin kun tuntuvat kuluvan silmissä!
    Tottahan toki jyräys vastapäivään

Tarviketappejakin tiettävästi on, mutta olen itse ostanut pisimpiä originaaleja ja pätkäissyt ne kahtia, en keskeltä vaan niin että pidempi on 15 cm + adapterin paksuus. Lyhyemmällä pätkällä voi tehdä kevään ekoja sekä tii-ilmastuksia (me tehdään ne matalaan tiitten kivisyyden takia). Yhdellä piikillä ajaa pari kertaa, sitten se on jo aika litteä, se kuluu nimittäin leveyttä enemmän kuin pituutta.

Reikäväli on aina tasainen ruutu, eli piikkien väli sivusuunnassa.

Tehtäessä dressaus samalla, levitetään hiekka ennen ilmastusta, sitten jyrä ja harja.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #406336 kohteessaKysymys keeperille ilmastuksesta??

Etusivu Foorumit Yleistä Kysymys keeperille ilmastuksesta??