-
JulkaisijaArtikkelit
-
Bunkkerin toisessa päässä on tilapäistä vettä, joka on spraymaalilla merkitty kunnostettavaksi alueeksi. Mihin dropataan? Bunkkerista löytyvään lähimpään vapauttavaan paikkaan vai bunkkerin ulkopuolelta löytyvään edellistä vielä lähempänä olevaan vapauttavaan paikkaan?
Jos ja kun vain osa hiekkaesteestä on määritelty kunnostettavaksi alueeksi (=GUR), niin esteestä ei pääse ulos ilmaiseksi. On siis määritettävä lähin sellainen vapauttava paikka, joka on ko. hiekkaesteessä eikä lähempänä reikää kuin pallon alkuperäinen paikka. Jos täysin vapauttavaa paikkaa ei löydy, sallitaan suurimman mahdollisen vapautuksen antava paikka (sääntö 25-1b(ii)a).
Pelaajalla on myös aina pallon ollessa hiekkaesteessä tilapäisessä vedessä pudottaa pallonsa ns. lipun linjassa taaksepäin yhdellä rangaistuslyönnillä (25-1b(ii)b).
Minun on paikkaa näkemättä hieman vaikeaa ymmärtää miksi tilapäinen vesi on merkitty kunnostettavaksi alueeksi, mutta kenties siihen on ollut syynsä. Merkitseminen kun ei pelaajan vapautumisen kannalta muuta mitään, sen sijaan koko bunkkerin merkitseminen GURiksi olisi aivan toinen asia, silloinhan esteestä pääsisi ilmaiseksi ulos (D25/13).
Lisäkysymys: Voidaanko vain bunkkerin toinen pää määritellä pelialueeksi vaikkapa spraymaalilla, jolloin siinä olevasta tilapäisestä vedestä voisi vapautua bunkkerin ulkopuolelle?
KL kirjoitti: (3.7.2015 19:16:06)
Minun on paikkaa näkemättä hieman vaikeaa ymmärtää miksi tilapäinen vesi on merkitty kunnostettavaksi alueeksi, mutta kenties siihen on ollut syynsä. Merkitseminen kun ei pelaajan vapautumisen kannalta muuta mitään, sen sijaan koko bunkkerin merkitseminen GURiksi olisi aivan toinen asia, silloinhan esteestä pääsisi ilmaiseksi ulos (D25/13).
No minä voin selittää miksi: Kun vesi haihtuu, niin jäljelle saattaa jäädä sen jäljiltä pahoja uria ja silloin tuo vapaa droppi on edelleen voimassa kuten pitääkin.
No minä voin selittää miksi: Kun vesi haihtuu, niin jäljelle saattaa jäädä sen jäljiltä pahoja uria ja silloin tuo vapaa droppi on edelleen voimassa kuten pitääkin.
Haihtuva vesi jättää uria, niinhän se on. Mielenkiintoista.
kuumakesä kirjoitti: (3.7.2015 20:33:13)
No minä voin selittää miksi: Kun vesi haihtuu, niin jäljelle saattaa jäädä sen jäljiltä pahoja uria ja silloin tuo vapaa droppi on edelleen voimassa kuten pitääkin.
Haihtuva vesi jättää uria, niinhän se on. Mielenkiintoista.
Eikö olekin?
Miten se vesi on sinne tullut? Voisiko olla että rankkasateen seurauksena? Mitähän se rankkasade voi aiheuttaa sille bunkkerille?ts kirjoitti: (3.7.2015 20:24:50)
KL kirjoitti: (3.7.2015 19:16:06)
Minun on paikkaa näkemättä hieman vaikeaa ymmärtää miksi tilapäinen vesi on merkitty kunnostettavaksi alueeksi, mutta kenties siihen on ollut syynsä. Merkitseminen kun ei pelaajan vapautumisen kannalta muuta mitään, sen sijaan koko bunkkerin merkitseminen GURiksi olisi aivan toinen asia, silloinhan esteestä pääsisi ilmaiseksi ulos (D25/13) .
No minä voin selittää miksi: Kun vesi haihtuu, niin jäljelle saattaa jäädä sen jäljiltä pahoja uria ja silloin tuo vapaa droppi on edelleen voimassa kuten pitääkin.
Hyvä pointti. Sellaisessa tapauksessa tosin voisi ajatella paikallissääntöä, jossa nimenomaan valumaurat ovat GURia (kuten Hard Cardissa) eikä koko alue, jossa vettä on ollut.
kuumakesä kirjoitti: (3.7.2015 20:13:58)
Lisäkysymys: Voidaanko vain bunkkerin toinen pää määritellä pelialueeksi vaikkapa spraymaalilla, jolloin siinä olevasta tilapäisestä vedestä voisi vapautua bunkkerin ulkopuolelle?Luulin tähän jo vastanneeni, mutta vastaan uudelleen:
Ei voida.
Hiekkaeste ei ole pelialuetta, ellei sitä (siis hiekkaestettä) ole kokonaisuudessaan määritelty kunnostettavaksi alueeksi.
Hiekkaeste ei ole pelialuetta, ellei sitä (siis hiekkaestettä) ole kokonaisuudessaan määritelty kunnostettavaksi alueeksi.
Joskus vettä täynnä oleva bunkkeri on määritelty pelialueeksi?
kuumakesä kirjoitti: (3.7.2015 21:11:12)
Hiekkaeste ei ole pelialuetta, ellei sitä (siis hiekkaestettä) ole kokonaisuudessaan määritelty kunnostettavaksi alueeksi.
Joskus vettä täynnä oleva bunkkeri on määritelty pelialueeksi?
Nimenomaan vettä täynnä oleva bunkkeri. Sillä tavoin toimii ajan hermolla oleva toimikunta.
Nimenomaan vettä täynnä oleva bunkkeri. Sillä tavoin toimii ajan hermolla oleva toimikunta.
Eli jos puolet bunkkerista on veden peitossa niin sitä osaa tai koko bunkkeria ei toimikunta voi määrittää pelialueeksi. Onko sääntöjen mukaan ehdottomasti näin?
kuumakesä kirjoitti: (3.7.2015 20:33:13)
No minä voin selittää miksi: Kun vesi haihtuu, niin jäljelle saattaa jäädä sen jäljiltä pahoja uria ja silloin tuo vapaa droppi on edelleen voimassa kuten pitääkin.
Haihtuva vesi jättää uria, niinhän se on. Mielenkiintoista.
Lähinnä hemmetin älytön tulkinta sinulta. Ne urat syntyvät aiemmin, mutta haihtuva vesi jättää ne edelleen näkyviin. Ei kannattais viisastella jos menee noin helppoon itse.
Lähinnä hemmetin älytön tulkinta sinulta. Ne urat syntyvät aiemmin, mutta haihtuva vesi jättää ne edelleen näkyviin. Ei kannattais viisastella jos menee noin helppoon itse.
Jos bunkkerin toisessa päässä on vettä, niin se on valunut sieltä kuivasta päästä ja sivulta, joten ne mahdolliset uratkin ovat siellä kuivassa päässä. Jos älyät? (Haihtuva vesi tekee uria )
kuumakesä kirjoitti: (3.7.2015 23:04:19)
Lähinnä hemmetin älytön tulkinta sinulta. Ne urat syntyvät aiemmin, mutta haihtuva vesi jättää ne edelleen näkyviin. Ei kannattais viisastella jos menee noin helppoon itse.
Jos bunkkerin toisessa päässä on vettä, niin se on valunut sieltä kuivasta päästä ja sivulta, joten ne mahdolliset uratkin ovat siellä kuivassa päässä. Jos älyät? (Haihtuva vesi tekee uria )
No nyt vasta älyttömyyksiin päästiin… ei jaksa…
Ei sulle tullu mieleen että urat on vaikka etureunassa jossa vettäkin on ollut ja takareuna on loivempi eikä sinne niitä synny? Katsos kun golfkentällä kaikki bunkat eivät ole tasapohjaisia… josko yksikään.
Niin ja tokihan se maan sisään menevä vesi ei mitään uria koskaan voi tehdä….
Ei sulle tullu mieleen että urat on vaikka etureunassa jossa vettäkin on ollut ja takareuna on loivempi eikä sinne niitä synny? Katsos kun golfkentällä kaikki bunkat eivät ole tasapohjaisia… josko yksikään.
Urat syntyvät sinne missä vesi virtaa, ei sinne missä se seisoo. Näin yksinkertaista se on. Ja vielä rautalangasta malli. ¤
Eiköhän kuumakesä ole parempi että meet tuomitsemaan / paaluttamaan yhden sadekisan ja mietit hetken aikaa siinä bunkkerin reunalla teorioitasi.
Eiköhän kuumakesä ole parempi että meet tuomitsemaan / paaluttamaan yhden sadekisan ja mietit hetken aikaa siinä bunkkerin reunalla teorioitasi.
Nyt menee yli hilseen. Ei ymmärrä. Liekö tämä niitä ’kaveria ei jätetä’ vuodatuksia. Asiaan Tasamaan tuppari.
kuumakesä kirjoitti: (3.7.2015 21:49:34)
Nimenomaan vettä täynnä oleva bunkkeri. Sillä tavoin toimii ajan hermolla oleva toimikunta.
Eli jos puolet bunkkerista on veden peitossa niin sitä osaa tai koko bunkkeria ei toimikunta voi määrittää pelialueeksi. Onko sääntöjen mukaan ehdottomasti näin?
Mitähän mahdat oikein ajaa takaa?
Jos vain osa bunkkerista on kunnostettavaa aluetta, niin sittenhän se loppuosa on vielä käytössä olevaa bunkkeria. Niinpä pallon päädyttyä sille kunnostettavalle alueelle pelaaja voi rangaistuksetta vapautua sille toiselle alueelle. Jos vapautuminen sääntöjen mukaan ei ole mahdollista, koko bunkkeri on syytä määrittää GURiksi, jolloin sieltä pääsee vapautumaan ulkopuolelle ilman rangaistusta.
Toimikunta voi määritellä koko bunkkerin GURiksi, jolloin siitä tulee automaattisesti osa pelialuetta. En ole törmännyt tilanteeseen, jossa osa bunkkeria olisi määritelty pelialueeksi osan jäädessä esteeksi, mutta kaiketi näinkin voisi menetellä, jos siihen on hyvä syy. Olennaista on se, ettei pelaaja joudu sellaiseen tilanteeseen, että hänen on pakko tulla ulos bunkkerista penaltilla.
kuumakesä kirjoitti: (4.7.2015 0:12:20)
Nyt menee yli hilseen. Ei ymmärrä. Liekö tämä niitä ’kaveria ei jätetä’ vuodatuksia. Asiaan Tasamaan tuppari.
Se asia vastattiin varsin tyhjentävästi jo toisessa viestissä. Sekoittiko sua mahdollisesti pelialueen määritelmä?
Toki ei sun vika, jos jossain toimikunta on merkinnyt noin hassusti bunkkerin. Ja niin kuin jo sanottiin, se vesi valuttaa urat jo sataessaan, jolloin ne haihtuminen jälkeen jää pintaan. Ja paikallinen toimikunta tietää mitkä bunkat on omalla kentällä niitä ongelmallisia.
Toimikunta voi määritellä koko bunkkerin GURiksi, jolloin siitä tulee automaattisesti osa pelialuetta. En ole törmännyt tilanteeseen, jossa osa bunkkeria olisi määritelty pelialueeksi osan jäädessä esteeksi, mutta kaiketi näinkin voisi menetellä, jos siihen on hyvä syy. Olennaista on se, ettei pelaaja joudu sellaiseen tilanteeseen, että hänen on pakko tulla ulos bunkkerista penaltilla.
Eli toimikunta voi määritellä koko bunkkerin tai osan bunkkeria pelialueeksi, vaikka se ei olekaan täynnä vettä.
Se asia vastattiin varsin tyhjentävästi jo toisessa viestissä. Sekoittiko sua mahdollisesti pelialueen määritelmä?
Toisessa viestissä ei puhuta mitään pelialueesta. Lukisit viestit ennen kuin kommentoit.
kuumakesä kirjoitti: (4.7.2015 9:42:56)
Se asia vastattiin varsin tyhjentävästi jo toisessa viestissä. Sekoittiko sua mahdollisesti pelialueen määritelmä?
Toisessa viestissä ei puhuta mitään pelialueesta. Lukisit viestit ennen kuin kommentoit.
Silti se asia vastattiin jo toisessa viestissä. Viittaus sekaannukseen tarkoitti loppuketjua. Elä hyvä mies rähjää…
Oletko sä nähnyt jossain tommosen merkinnän missä puolet bunkasta on maalattu vai puhuiko teoreettisesti?
kuumakesä kirjoitti: (4.7.2015 9:37:44)
Toimikunta voi määritellä koko bunkkerin GURiksi, jolloin siitä tulee automaattisesti osa pelialuetta. En ole törmännyt tilanteeseen, jossa osa bunkkeria olisi määritelty pelialueeksi osan jäädessä esteeksi, mutta kaiketi näinkin voisi menetellä, jos siihen on hyvä syy. Olennaista on se, ettei pelaaja joudu sellaiseen tilanteeseen, että hänen on pakko tulla ulos bunkkerista penaltilla.
Eli toimikunta voi määritellä koko bunkkerin tai osan bunkkeria pelialueeksi, vaikka se ei olekaan täynnä vettä.
Voi määrittää, vaikka ei olisi tippaakaan vettä (jos se on esim. korjauksessa/pelikelvoton). Silloin siitä tulee kunnostettavan aluetta (GUR), joka on pelialuetta, mutta sieltä saa vapautuksen.
Edit: pelikelvoton…(autocorrect)
kuumakesä kirjoitti: (3.7.2015 23:30:36)
Ei sulle tullu mieleen että urat on vaikka etureunassa jossa vettäkin on ollut ja takareuna on loivempi eikä sinne niitä synny? Katsos kun golfkentällä kaikki bunkat eivät ole tasapohjaisia… josko yksikään.
Urat syntyvät sinne missä vesi virtaa, ei sinne missä se seisoo. Näin yksinkertaista se on. Ja vielä rautalangasta malli. ¤
Ei taatana 🙂 🙂
Olipa hieno herätä tähänkin päivään saaden lukea tätä suurta viisautta….
Ensin kysytään hölmöjä, sitten kun vastataan huomataan että on kysytty hölmöjä ja sitten aletaan kiukuttelemaan kuin kakara…
Oletko sä nähnyt jossain tommosen merkinnän missä puolet bunkasta on maalattu vai puhuiko teoreettisesti?
Olen nähnyt ja siellä oli vain tilapäistävettä ei mitään valumauria. Ongelmahan syntyy siinä, että osa tulkitsee merkinnän pelialuemerkinnäksi ja osa bunkkerissa olevaksi GUR merkinnäksi.
-
JulkaisijaArtikkelit