Aihe: Kumpi hymyilytti enemmän?? - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Kumpi hymyilytti enemmän??

Etusivu Foorumit Yleistä Kumpi hymyilytti enemmän??

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 158)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Ei se alhainen händäri takaa nopeita kieroksia. Eikös Kytäjällä PGA Pro:t hieroneet jopa kuuden tunnin kierroksia, kun harjoittelivat puttaamista.

Yleensä näyttää juuri näin käyvän, että kun lyöntivarmuus paranee ja pallot pysyvät ladulla niin siinä voitettu aika otetaan takaisin griinin ympärillä lähipeliä hieromalla.

Ei hymyilyttänyt ainakaan Tilanderin kirjoitus. Uskomatonta, että liiton virallisessa lehdessä on kirjoitus, jossa jotain harrastajaryhmää nimitetään tumpeloiksi, vaikkakin kirjoitus olisi kolumistin oma mielipide. Sen voi tuoda julki vaikka tälläisellä keskustelupalstalla mutta ei virallisella äänenkannattajalla.

Niinkuin täällä on aikaisemmin todettu, tasoitus voi olla mikä hyvänsä, kunhan peli etenee ja etiketti on hallussa. Tossa kun vaimo suoritti greengardin niin sellaisen huomion tein, etteivät he oikeastaan olleet kentällä kun sen pakollisen kerran. Eli minusta tollasella alkeiskurssilla pitäisi olla kentällä pro:n kanssa useimmin. Jos lähdössä on pro ja kolme aloitelijaa, pro neuvoo heitä, miten he eivät jää jalkoihin ’tumpulalyönneillään’ aivan normaalin kierrospelaamisen yhteydessä. Tätä kun tahkottaisiin pari, kolme kertaa niin jäisi etiketit ja pallonnostot ehkä paremmin päähän.

Nyt sitä vaan neuvotaan teoriassa mitä pitää tehdä.

Täydellisesti lyömään ei muutenkaan opi alkeiskurssilla, mutta etiketin oppii kunhan se tapahtuu kentällä, ei teoriassa…

EnoAntsa:

Kyllä olen itsekin nauttinut penkin alle menneestä kierroksesta, koska kyseiset kierrokset on pelattu minulle entuudestaan tuntemattomilla ja hienoilla kentillä. Mutta en todellakaan osaa nauttia siitä, että kotikentälläni tekisin jatkuvasti todella huonoa tulosta…

Husqvarna:

Kuten sanoin, ihmisten elämät ovat erilaisia ja esimerkiksi lapsiperheissä ei sinne kentällä pääse niin usein kuin haluaisi. En kuitenkaan varsinaisesti sanonut, että tällaisia henkilöitä ei pitäisi kentälle päästää. Uskon, että lapsiperheiden golfisät ja -äidit kentälle mennessään haluavat pelata mahdollisimman hyvin. Joten päästään taas tähän perusajatukseen eli mahdollisimman pieneen lyöntimäärään. Mutta jos nämä isät ja äidit haluavat taukoa lapsestaan ja purkaa vaikka aggressioitaan, niin lätkäkatsomo lienee parempi paikka tällaiseen…

Buble II:

Tämän minäkin haluaisin tietää, eli mitkä ovat pelaajien tavoitteet kentälle lähdettäessä. Ehkä olen itse niin kilpailuhenkinen ihminen, että haluan aina tehdä parhaani. Mutta ymmärrän tietysti sen, että ihmisillä on erilaisia tavoitteita. Ehjä kierros, hyvä puttipeli, jne. jne. ovat kaikki hyviä tavoitteita kentälle lähdettäessä. Mutta jos henkilö ensimmäisellä tiiauspaikalla n. klo 16.10 ajattelee, että kunhan täältä pääsisi pois ennen kympin uutisia, niin sitten ollaan taas metsässä…

Golfhan on laji, jossa liikutaan suhteellisen paljon. Mutta se ei kuitenkaan ole laji, jota harrastetaan kunnon ylläpitämisen vuoksi kuten esim. sulkapalloa tai lenkkeilyä. Tästä syystä golf on lähempänä shakkia tai jousiammuntaa vaikka yhden golfkierroksen aikana liikutaan melko paljon. Joten minun on vaikea ymmärtää (ehkä olen vain niiiin tyhmä), että pelaajien mielessä ei ole hyvän tuloksen tekeminen (suhteellinen käsite) kun he kentälle lähtevät.

Kyllä tumpeloihin vauhtia saadaan kun heitä osataan vain oikein kannustaa. Aloitetaan jo klubilla jossa caddiemaster karjaisee tumpelot tervetulleeksi: ”Jahas, taas on tumpeloita lähdössä sutimaan. Te pelaatte punaisilta ja ripeästi pelaattekin, onnettomat!” Tämä saa tumpeloitten veren kiertämään vilkkaammin ja tekee mieli häipyä klubin nurkilta nopeasti. Varsinkin, jos marshall/startteri mylvii megafoniin että tumpeloflaitti klo 15.00 punaiselle teelle ja saatanan sassiin. Marshall voisi tumpeloita seuratakin alun matkaa ja kannustaa reippaaseen menoon. Lisäksi kierroksen aikana tapahtuva väliaikakellottaminen tulisi tapahtua näyttävästi ja kuuluvasti jotta tumpelo tajuaa miten peli etenee.

Tällainen toiminta voi alkuun vaikuttaa ehkä vähän rankalta mutta sen edut ovat kiistattomat. Se juurii heikkohermoiset natural born tumpulat heti muihin lajeihin ja jäljelle jäävät golfista aidosti kiinnostuneet kylmän viileät tulevaisuuden tour-pelaajat!

Tumpelot voitaisiin myös pukea huipputyylikkäästi! Mallia voisi ottaa vaikka HKL:n bussikuskeilta, mutta hattuun voisi laittaa vaikka vilkkuvan kokardin!

Kyllä näillä pitäisi saada golfin aloittamiskynnystä nostettua!!

Jos nyt tiukasti ottaa, eihän yksikään kierros reilun kuuden vuoden aikana ole ollut hyvä (brutto). Useimmiten on ollut silti hauskaa ja onnistumisen tunteet tulevat yksittäisistä suorituksista tai rei´istä.

Jostain syystä tietoisuus, ettei kovin kummoiseksi peluriksi enää ehdi, ei häiritse yhtään.

Tuossa tumpelo -jaarittelussa voisi muistuttaa, että jokainen kirjoittaja on ollut aikoinaan tumpelo.

Muka hauskalla kyykyttämismentaliteetilla ei asioita edistetä yhtään.

Sitäpaitsi se tumpelokauko on maksava asiakas, jolla on oman kierroksensa aikana täsmälleen samat oikeudet (ja velvollisuudet) kuin singelihändärillä pelaavalla osakkaalla.

Mistähän syystä seuroilla ei ole erityisempää intoa siivota 54:n tasoituksella listoilla olevia, jotka tuskin jättävät yhtään korttia? Tai mikä olisi liiton intressi puhdistaa jäsenrekisterit passiivista jäsenistä?

Omien kokemuksieni mukaan asiaa (tumpelot kentillä) liioitellaan ja paisutellaan sekä yleistetään ehkä yhden huonon kokemuksen perusteella.

Itse satuin joku aika sitten neljänneksi kolmen hengen ryhmään, jossa yksi n. parikymppinen pelasi punaiselta. Kaverit pelasivat ehkä 10:n ja 22:n tasureilla. Kyllähän tällä aloittelijalla meni touhuissa aikaa, joka lyöntiin tehtiin 3-4 harkkasvingiä ja valmistautumisessa omaan vuoroon ei ollut yhtään ennakointia. Minua pikkuisen mietitytti mikseivät kaverit yhtään ohjeistaneet ja opettaneet.

Kenttä kiersi muutenkin hitaasti ja asialla ei siis ollut suurempaa väliä eikä porukamme jäänyt muista. Lähemmäksi viittä tuntia toki kierros venyi.

Olen tehnyt kaupunginhallitukselle esityksen, että meidän kylän pururadalle ei saisi tulla taapertamaan ellei juokse cooperintestissä vähintään 3200 m.

Treenatkoon ensin ennen kuin tulevat pilaamaan tosi juoksijoitten nautintintoa.

’Prboy + muut lapsiperheen arjesta tietämättömät viisastelijat voivat jättää kommentoimatta tätä viestiä.’

Myönnän, että en ole ollut kaniini tai lestadiolainen, joka olisi käyttänyt koko aikuisikänsä tunkemalla jatkuvalla syötöllä jälkeläisiään entuudestaan täpötäydelle maapallolle. Olen kasvattanut vain tavanomaiset kaksi lasta. Kasvatuksen ohessa jäi aivan mainiosti aikaa harrastuksille (joihin valitettavasti ei kuulunut silloin golf). Ne vain piti sopeuttaa uuteen elämäntilanteeseen. Aivan samalla tavalla golfillekin jää aikaa, jos todella haluaa. Oma saamattomuus on vain helppoa kätkeä erilaisten verukkeiden taakse.

Oli aikoinaan judon opettajana yliopistossa miltei 10 vuotta. Judoa voi tekniikkalajina verrata golfiin ja keltaista vyötä green cardiin ja tasoitukseen 54. Juuri kukaan ei jäänyt vuosiksi keltaisen vyö tasolle. Parikymmentä prosenttia pääsi eteenpäin. Muut lopettivat. Uusista alkeiskurssilaisista näki helposti kumpaan ryhmään he kuuluivat. Kyse ei ollut niinkään lahjoista, vaan oppimishalusta ja asenteesta.

Se on totta, että me kaikki olemme olleet joskus tumpeloita. Kuitenkin suurimmalla osalla meistä on ollut pyrkimyksenä päästä pois tumpeloasteelta. Tämä on se pointti, jota ilmeisesti Tilanderkin haki provosoivalla kirjoituksellaan.

Jos pelaaja on tyytyväinen siihen, että pelitaidot ovat huonot, etiketistä ei ole tietoakaan ja kentälle mennään vain seuran vuoksi, niin silloin on jotain pielessä. Jos taas pelaaja ei kehity, mutta tekee töitä kehittyäkseen, niin se on minusta ok. Ihmettelisin kyllä tässä tapauksessa sitä, että vielä jaksaa olla golfin parissa, mutta ratkaisevaa tässä on tuo kehittymisen halu.

’Raha on paras konsultti’ Ehdotan, että greenfee maksut porrastettaisiin. Mitä korkeampi tasoitus sitä kovempi maksu, 36:sta ylöspäin porrastus voisi olla vielä progressiivinen.

Eiköhän alkaisi olla aikaa treenaamiselle, tulis ainakin tilaa kentälle.

Totesin tämän jo edellisen lehden jälkeiseen Tillander kirjoitteluun:

Mielestänä myös hiihtoladuilta tulisi poistaa kaikki tumpelot, jotta me pikakiitäjät saisimme mennä täyttä vauhtia. On tosi kurjaa jarrutella, kun on päässyt vauhtiin.

Ja uimahalleissa tumpelot vaan lastenaltaaseen, kunnes uivat riittävän nopeasti. Siellähän ohittaminenkin on tosi hankalaa.

PS. En osaa hiihtää enkä uida eli ylläoleva on luonteeltaan provo.

Eniten minua oikeastaan nauratti Tillanderin vastine vastineihin. Ei mitään nöyryyttä tai katumusta, vaikka oli haukkunut 34 000 rehtiä suomalaista tumpeloiksi ja kehoittanut vaihtamaan harrastusta.

Päin vastoin, T lisäsi joukkoon vielä golfopettajat, jotka ovat vastuussa noista tumpeloista.

Mielestäni on täysin toissijaista keskustella kuka ja miksi kyseisen artikkelin kirjoitti.

Totuus on kuitenkin että Suomen Golflehden julkaisija on Suomen Golfliitto. Ihmettelenkin miksi liitto (jälleen) salli virallisessa julkaisussaan lajin kannalta varsin epäedullisen kirjoituksen. Aloitteleva harrastaja tai lajista muuten vaan kiinnostunut irtonumeron ostaja tuskin kovasti ilahtuu tuon tyylisistä kirjoituksista.

Liiton strategiassa on tavoitteena nostaa golf suomen suosituimmaksi pallopeliksi, aika haasteelliselta tavoite näyttää..

Ihan oikeasti tasoituksen 36 saavuttaminen ei vaadi yhtään mitään. Käytännössä riittää, että osuu edes vähän palloon ja putterilla ei sohi nyt ihan mihin tahansa. Punaisilta pelaten riittää alle 100m lyönnit etenemiseen. Niilläkin saattaa joutua puttaamaan jopa PARia välillä. Tuon tason saavuttaminen ei vaadi harjoittelua kuin täysin kädettömiltä.

Lassin kirjoitus oli toki töykeän jyrkkä, mutta kyllä minäkin suosittelisin kävelysauvoja ja sienimetsää tehokkaampana liikuntamuotona ulkoilua haluaville.

Kuinkakohan kauan porukat jaksaisi veivata tennistä, jos joka viides syöttö menisi verkon yli ja silloinkaan pelikaveri ei pystyisi sitä palauttamaan?

36 tasotus on helppo saavuttaa jos siihen on edellytykset.

Muttakun läheskään aina ei näin ole. Tässä on se golf pro:n vastuu.

Esimerkiksi Vierumäen liukuhihna koulutus on sellaista, että ’tule kurssille ja sulle lyödään greengard kun olet kurssin suorittanut’ Kyseisen seuran toiminta on pelkkää bisnestä ja sillä ei ole mitään väliä heille milaisille tumpeloille he greengardin myöntää

Täytyykö mun lopettaa tenniksen pelaaminen :))

Tilastoista poimittua

Kenttien keskimääräiset pituudet

kelt pun

par5 462 404

par4 325 280

par3 145 118

Päästäkseen griinille pelaajan on lyötävä keskimäärin tämän mittaisia lyöntejä

GIR + 1

kelt pun

par5 116 101

par4 108 93

par3 73 59

GIR + 2

kelt pun

par5 92 81

par4 81 70

par3 48 39

Ympyrä näyttää kiertvän lähtöpisteeseensä GC -kursseihin. Ei allekirjoittanutta ja/tai vaimoa olisi koskaan saanut päästää Paloheinän GC-kurssista läpi. Ja lykätä jäsenkortit käteen. Mutta kun asiakas on maksanut muutaman sata markkaa, kurssin pitäjän on aika hankala sanoa, että ’kuuleppas, tarvitset vielä kymmen tuntia lisäopetusta prolta’.

Mutta jos opetusta aletaan antamaan niin paljon, että valmiudet ovat riittävät, kurssien hinta nousee kynnykseksi ja koko GC-bisnes kärsii.

Joku autokoulutyyppinen opetusmuoto olisi periaatteessa oikea, ajotunteja riittävästi ja sitten vasta kokeeseen. Mutta kukapa haluaisi maksaa 20:sta tunnista kun kumppani selvisi 10:llä?

Meidän tapauksessa olimme sen verran höynähtäneitä, että kävimme rangella ja kiersimme Paloheinän muovigreenejä pari kautta. Oma tasoitus putosi pelikausittain tahtiin 54->45->36->28->24->22, joten väitän ettei yleistys 36:n saavuttamisesta läpihuutojuttuna tai pelkästään tahdon asiana pidä paikkaansa.

Eri asia, jos aloittaa riittävän nuorena.

Nimetön

Tässä ketjussa on nyt jo siirrytty taas aiheeseen: Pelinopeus ja tasoituksen suuruus – kuinka ne korreloivat keskenään?

Ainakaan itse en ole ollut kiviriippana GOLFAREILLE kierroksen aikana, vaikka olenkin TUMPELO (hcp tasan 54). Voi olla, että lyöntini ovat lyhyempiä, eivätkä osumat puhtaita, mutta ne lyhyemmät lyönnit on olleet useammin väylällä kuin kavereitteni (hcp 25-36, eli GOLFAREITAHAN he), jotka koittavat jo olla ’tiikereitä’. Kyllä mielestäni peliä hidastaa enemmän pallojen etsiminen metsästä kuin pari ylimääräistä lyöntiä väylältä.

Ja ainakin mun kohdalla GC-kurssilla painotus oli kaikkein eniten juuri sujuvan etenemisen ja etiketin (jälkien korjaus, mihin kärryt, lyöntiin valmistautuminen jo kävellessä…) puolella, jopa enemmän kuin lyöntitekniikassa…

Eli pitäisiköhän meidät TUMPELOT jakaa vielä TUMPELOIHIN ja TOSI-TUMPELOIHIN???

Kyllä 36:n pystyy saavuttamaan suht nopeastikin hyvinkin vaivattomasti ja vaikka ilman kunnon fyysisiä edellytyksiäkin. Ymmärrän toki, jos ihmiseltä puuttuu enemmän kuin yksi käsi.

Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset! Keskiarvoksi riittää jopa tuplabogey jokaiselta väylältä punaisilta pelattaessa. Yhden katastrofin paikkaat kahdella bogeyllä.

Jos vuosia roikkuu 36:n huonommalla puolella, eikä onnistu saamaan edes tasoitusta itselleen, niin pitäisikö pelaajan pikku hiljaa ajatella, ettei hänellä ole MITÄÄN edellytyksiä lajin harrastamiseen. Minulle ei tulisi edes mieleen alkaa harrastamaan vaikkapa pitsinnypläystä, koska näillä nakkisormilla se ei oikein onnistuisi/toimisi.

Mielenkiintoisia lukuja, taitaa vain olla, että lyöntien suunta on suurempi ongelma kuin pituus.

Ja pelin tason heittely yhdellä väylällä, hyvän avauksen ja kenttälyönnin perään kunnon duffi ja chippinä kunnon kylkkäri. Variaatioitahan löytyy. No, kaikki huonot lyönnit unohtuu, kun kerran kesässä birdie onnistuu jollain 490 metrisellä par 5:lla, golfin suolaa.

Toisille se golf ei vain sovellu. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Se on urheilulaji muiden joukossa, vaikkakin erittäin tekninen. Mutta ehkä just siks niin arvaamaton.

Ihan sama ongelma on monessa muussakin lajissa. Siis se ongelma, että sitä ei opi. Kukaan ei tietenkään haluaisi sitä itselleen myöntää, kun se omalle kohdalle sattuu. Mulla oli tuo kompastuskivi aikoinaan bilis (snooker) ja mun olematon syvyysnäköni… onneks golfissa on sentään ne etäisyyspaalut!

Täällä kirjoitellaan kieli poskella juttuja ja toisaalta suhtaudutaan golfiin suurella intohimolla. Olen paljon mukavia, opettavaisia ja surullisiakin hetkiä kokenut palstaa lukiessani.

Nyt olen hyvin huolestunut. Vain yksi nimimerkki (User) on puuttunut siihen varsinaiseen (minun mielestäni) asiaan – eli että liitto sallii pääviestintävälineessään rikollisen epäasiallisen ja golfin vastaisen kirjoittelun. Minä olen sitä mieltä, että olisiko aika vaihtaa väkeä liitossa – ehkäpä joitain täälläkin eri keskusteluissa mainittuja epäkohtia saataisiin korjattua.

Nimetön

Joo. Pitää lopettaa se tennis. Kaikenlainen harrastelu ja satunnainen pelailu on tästä lähtien ankarasti kielletty. Näin siksi, koska ET voi tuntea mitään liikunnan iloa ja onnistumisen fiiliksiä, jos et kehity jatkuvasti ja asenne ei ole oikea. Erikoistuminen ja resurssien mahdollisimman tehokas käyttö on tässäkin päivän sana. Kaikki etsii tästä lähtien itselleen sen lajin, jossa on mahdollisuuksia edetä vähintään SM-tasolle. Muuten on julkisen häpäisyn uhalla parasta lopettaa ja häipyä tukkimasta kalliisti rakennettuja suorituspaikkoja.

Kyllä golfista pystyy nauttimaan vaikkei täydellistä kierrosta saakkaan (koskaan) aikaiseksi.

Itse olen tumpelo joka pelaa alle 36:n tasoituksella. Treenaisin enemmän, mutta kun jo nytkin vaimo on sitä mieltä, että kyseinen harrastus vie liikaa aikaa, niin liian vähiin jää harjoittelu. Voishan sitä tietysti ottaa avioeron, niin sitten kehittyisin pelaajana nopeammin. Toisaalta käden känsöittyminen voisi huonontaa otetta mailasta, jolloin hyöty harjoittelusta ei olisi niin suuri.

Tasoitus 36 ei tee kenestäkään vielä hyvää pelaajaa. Mikä sitten olisi hyvän pelaajan raja? Voisko ajatella, että jos tasoitus on siinä 0:n vaiheilla, niin pelaaja on hyvä?

Kentille saataisiin lisää tilaa jos joka vuosi poistettaisiin liiton jäsenrekisteristä ne pelaajat ketkä eivät ole saaneet pudotettua tasoitustaan edellisvuodesta. Näin saataisiin pois kentiltä sellaisetkin henkilöt joiden tasoitus on pyörinyt useamman vuoden jossain singelin rajoilla, mutta kehitys on sitten pysähtynyt siihen. Eihän se voi olla hauskaa pelata jos huomaa ettei kehitystä tapahdu ja on oikeastaan aika huono pelaaja verrattuna ammattilaisiin.

Tilander osoitti kirjoituksellaan, että jos pää on pidempään ollut syvällä omassa hanurissa, niin on hirveän vaikea ymmärtää ketään muita.

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 158)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #345433 kohteessaKumpi hymyilytti enemmän??

Etusivu Foorumit Yleistä Kumpi hymyilytti enemmän??