-
JulkaisijaArtikkelit
-
Moi! Kaipaan hyviä neuvoja kuinka kahden alle kouluikäisen isä pääsisi pelaamaan edes kerran viikossa ysin tai jopa 18- reikää ilman, että siitä tulisi megaluokan riitaa kotona? Vaimoni ei itse harrasta mitään pallopelejä, mutta kuitenkin harrastaa itse vähemmän aikaa vievää hölkkäilyä? Olen ehdottanut useita vaihtoehtoja pelaamisestani esim. aamupeli heti kukonlaulun aikaan tai ilta/yöpeli lasten nukkumanmenon jälkeen. Ei silti oikein natsaa. Naiset vastatkaa: onko pelaaminen pois aina parisuhteen hoidolta vai voisiko se olla myös parisuhteen hoitoa(rentoutumista ja henkistä latautumista)? Onneksi lapset kasvaa ja tilanne muuttuu siltä osin, mutta pitääkö laittaa mailat vielä jäihin muutamaksi vuodeksi? Olen aloittanut harrastuksen viime kesänä ja tavoitteena ei ole muuta tällä hetkellä kuin tasurin saaminen tasolle 36(50). Kierroksia on takana viime vuonna n. 5x 9 reikää ja 1×18. Tänä keväänä reikiä takana 1×18 ja 1×9 reikää sekä runsaasti harjoituslyöntejä pihalla sekä n.10 kertaa rangella.
Mulla on 1 ja 4 vuotiaat apinat kotona, ja olen sopinut vaimon kanssa että pelaan 2 täyttä rundia viikossa ilman minkäänlaista kitinää, 3:s rundi optiolla pienen kitinän kanssa ja lisäksi n. 4 kertaa viikossa karkaan 21:n jälkeen (lapset unella) rangelle treenaamaan wedgellä lyömistä. Toimii.
Vaimosi vaikuttaa hankalalta tapaukselta. Laita se hellan ja pallo-ongen väliin nyt heti.
Niin, onhan se juu. Itse sovin pelaamiset hyvissä ajoissa ja muutamat peluut tulee äkkilähdöllä mutta eipä isompaa ktinää ole tullut. Jos olen lähtenyt vkonlopuksi pelaamaan, niin olen hoitanut mummon lapsille hoitajaksi.
Tosin nyt saattaa tosiaan nuo vähäisetkin pelit vähentyä kotvaseksi kun on tulossa tuplat elokuussa.Aamurundit ei multa onnistu mutta iltarundit onnistuu myös tyyliin klo 9 jälkeen kentälle.
Sorry, mitään vinkkiä mulla ei ole sinulle. Vaimosi ei näämä pidä siitä että pelaat tai olet poissa kotoa.
Vaihda vaimoa!! Kuulostaa meinaan sen verran nipolta umpiolta, etten kauaa kattelis =)
Tai sitten siedätyshoito: Lähet reippaasti rundille, ja siitä kamujen kanssa rairai-meiningille. Aamulla raahaudut kotio ja katot mitä tulee. Jos lentää sylki ni suoraa takas kentälle/korjaussarjalle. Muutaman toistetun kerran/viikon jälkeen yritä sopia jotain kohtuullista: esim kerran kaksi viikossa aamu/iltapeliä. Tällä mekaniikalla tosin vaimokkeen sakset voivat mennä pitkään takalukkoon, mikä ei myöskään hyvä asia.
JA loppujen lopuksi: Et sinä mihinkään pelaamaan pääse, eli mailat myyntiin tai kukkapenkkiin varsitueksi…
Tämä teksti on sitten osattava ottaa pilke simmussa III/ (O..^ ) III
Pomoa on yleensä helpompi huijata kuin vaimoa eikä tule niin huono omatuntokaan 😉
Pomoa on yleensä helpompi huijata kuin vaimoa eikä tule niin huono omatuntokaan 😉
Oho, olipa tärkeätä sanottavaa, kun oikein tuplana tuli 🙂
Miesten harrastukset tahtovat olla aikaavieviä: minä harrastin aikoinani mm. metsästystä ja kalastusta ja olin poissa kotoa viikonloput varsinkin syksyisin. Eipä tullut kuunaan mieleen kysyä lupaa harrastukselleni.
Sitten hankin purjeveneen. Eukolle se tuli täytenä yllätyksenä ja en tietenkään voinut häntä veneeseen pakottaa. Sanoinkin hänelle, että tee mitä lystäät, minä purjehdin.
Noin 15 vuotta sitten kokeilin golfia ja viimeiset kymmenen vuotta olen käyttänyt siihen noin puolet vapaa-ajastani, kesäisin. Vaimo huomaa, etten ole paikalla, kun kotona on hiljaisempaa. Kun olen kotosalla, kuuluu Viasatin Golfkanavalta tyynnyttävä selostusääni.
Minun ohjeeni on sama kuin George W. Bushilla: terroristien kanssa ei neuvotella!
Ziisus mikä riivinrauta-ituniska sun vaimos on. Ei tollasta voi ollakaan.
Eipä käyp katteeks. Ja mä kun luulin että mun ex oli tiukkis.
No onneksi on vaihtoehtoja…..eli saunan takana on vielä tilaa.Pohjimmiltaanhan kyse on varmastikin siitä, että golf vie verraten paljon aikaa, jos sitä pelaa runsaasti. Totuus ainakin omasta puolestani on se, että molemmat tarvitsevat omaa aikaa ja myös yhteistä aikaa. Se, mikä näiden välinen suhde on, onkin sitten toinen juttu.
Itsellä tai siis meillä on kaksi muksua (5v ja 8v) ja itse olen ratkaissut aikaongelman siten, että käyn aloittamassa 90% kaikista kierroksista aikavälillä 06-07.00. Jos pelaisin saman määrän (mitä tällä hetkellä pelaan) arkisin töiden jälkeen tai vloppuisin ’normaalina’ aikana, marmatusta tulisi varmasti tuutin täydeltä.
Oma vaimo on joskus sanonut, että on kateellinen siitä, kuinka ’helposti’ osaan pyytää/ottaa omaa aikaa tarvittaessa. Olisikohan tässä avain pelaamaan pääsyllesi? Jos omalta osaltasi helpotat vaimoasi ottamaan omaa aikaa/tekemään omia juttuja, niin goodwilliä voisi löytyä myös toiseen suuntaan. Jos omasta kokemuksesta voin antaa vielä yhden vinkin, niin se on seuraava. Mitä enemmän näät vaivaa (mitä se sitten onkaan) yhteisen ajan järjestämiseen, sitä helpompi on saada omaa aikaa (järkevässä mittakaavassa).
Jos tilanne on tosiaan se, että sulla on vaikeuksia päästä pelaamaan EDES yhtä puolikasta tai kokonaista kiekkaa viikossa, niin tuo kuulostaa jo ’estolta’ vaimon suunnasta. Ehkä vaimo on vaan niin mustasukkainen siitä, että saisit tuon vähäisen määrän omaa aikaa ja hän ei saa sitäkään (ehkä juuri lasten takia). Tää nyt menee melkein jo suhdeneuvonnan puolelle, mutta eräs keino voisi olla rauhassa keskustella kummankin osapuolen oman ajan tarpeista/määrästä ja yhteisen ajan tarpeesta (molempien näkökulmasta erikseen) niin, että molemmat saavat oman näkökulmansa esiin.
Minä otin avioeron hieman ennen kuin aloitin golfin pelaamisen. Se ratkaisi kaiken – siihen asti kun ex-vaimoni aloitti pelaamisen. Sitten tappelimme siitä, kumpi hoitaa lasta ja kumpi on kierroksella. Nyt tytär aloitti pelaamisen ja exälläkin on uusi, golfaava miesystävä. Kaikki siis hyvin – kunnes tytär kyllästyy peliin ja exä eroaa uudesta karvanaamastaan.
Jokatapauksessa tiedän että naimisiin en enää mene, enkä lapsia hanki. Ihan vain golfin takia.
Mutta vakavasti ottaen ketjun aloittajan ongelma on ilmeinen. Ehkäpä kysymys ei ole ainoastaan golfista, vaan oire peilaa muita (tiedostamattomia) parisuhteen ongelmia ja niistä pitää puhua vakavasti. Golf ei ole niin ihmeellinen (vaikkakin pitkäkestoinen) harrastus, että ongelmat kulminoituisivat ainoastaan siihen. Dr. Phil tai joku muu kallonkutistaja voisi kertoa enemmän…
Meillä on erittäin pieni babysiini joka kasvaa 4 cm ja 750 gr kuukaudessa..ainakin tänä ekana kuukautena. En ole vielä yrittänyt kolopallokenttää kiertää, mutta ’vaahtosammuttimia’ oli kyllä par-3 kentällä kun viimeksi kävin äitiensä seurassa.
Saisko päkiin jonkun telineen babylle ja tuttipullolle ? Tulis nimittäin aika kevyesti mukana tollanen nelikilonen ainakin.
Mikäli vaihdan vaippoja oikein tiuhaan ja teen ruuat ja pesen pyykit uskoisin helposti saavani vapaapäivän jonka voisin viettää 18 reiän väylästöllä..vai kuinka ?
Kun antaa niin voi saadakin jotain vai kuinka ?
Mennyttä on se maailma, jossa vaimo hoiti yksin kodin ja lapset, ja isäntä tuli ja meni niin kuin halusi, välillä istahtaen valmiiksi katettuun tuokapöytään. Viikoittain antoi kiitolliselle ja säästäväiselle vaimolle rahaa kodin menoihin ja hoiti ohimennen aviolliset velvollisuudet.
Nykyisin naisilla on ura, ystäviä ja harrastuksia, eikä pelkkä lapsen- ja kodinhoito riitä vastaamaan heidän syvimpiin tarpeisiinsa. Miehen oletetaan osallistuvan edellä mainittuihin velvollisuuksiin tasapuolisesti, ja tekevän sen hymysuin. Ylijäävästä ajasta merkittävä osa on kaytettävä ns. parisuhteen hoitamiseen (ja tämähän on siis nimenomaan ajan viettämistä vaimon kanssa). Tähän on nykymiehen sopeutuminen, jos haluaa nykynaisen kanssa elää. Toki toisenlaisiakin naisia on, omassa tuttavapiirissäni ehkä n. yksi.
Vaihtoehtosi ovat suurinpiirtein seuraavat (ei suositusjärjestyksessä). Kaikissa on varmasti huonot puolensa, etkä luultavasti pidä ihan kaikkia edes mahdollisina:
1. älä edes aloita golfia vielä (addiktio ei ole vielä kovin paha?)
2. raahaa vaimo golfkurssille
3. eroa ja anna huoltajuus vaimolle
4. pelaa työajalla
5. ’quid pro quo’, eli hoida lapsia kun vaimo shoppailee, tapaa ystäviään yms. ja käytä tästä kerätyt ’kreditit’ golfiinOn varmaan muitakin lähestymistapoja, nämä tulivat tässä mieleen. ’Casesi’ olisi huomattavasti vahvempi, jos olisit pelannut ennen kuin tapasit vaimosi. Silloin jo se, että luovut (valta)osasta pelikierroksistasi laskettaisiin hyväksesi.
Lopuksi pari sitaattia:
’Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen’ (J.K. Paasikivi)
’Talking to her was like masturbating with a cheese grater – slightly amusing, but mostly painful’ (Ford Fairlane)Meillä on 1 ja 3 vuotiaat pojat, toiveissa että tulevaisuudessa golfaisivat myös jolloin moni asia saisi iloisemmat piirteet.
Niin itse asiaan, laitan perheen etusijalle joten pelaan 2 kierrosta viikon aikana (ilmoitus asia kuten Laviksella) pääsääntöisesti yks arkena ja toinen viikonloppuna.
Tää elämä vaan on semmosta että itsellä ei kasetti kestäisi niin että olisi hymykin päällä jos ei kahta kertaa viikossa harrasta, talvisin laji vaihtuu.Oli vaimo mietteliäs sinä päivänä kun asia ekan kerran tuli esille…niin keskustelua käytiin ja sen koomin siitä ei ole puhuttu. Nykyään saa jopa toivotuksia hyvälle pelille.
Vaimo on käynyt myös kentällä ja tulevaisuudessa käynnit lisääntynee.
Kumpi on pahempi surullinen perheen isä vai kiukkuinen perheen äiti?
(Surullinen ei jaksa kiukkuinen saa ylimääräistä energiaa…)Ja seuraava on autenttista rouvaa ihan omin kätösin hän tämän kirjoittaa:
’Ensiksi pahoittelut vaimosi nihkeästä suhtautumisesta harrastukseesi. Minun mieheni ja 8-vuotias poikani ovat myös innokkaita golfareita, itsekin pelailen, mutta mukavasta kesä säästä nauttien. Meillä on myös sovittuna tietyt raamit pelaamisella, sillä edellytyksellä, että mieheni on myös aktiivinen kodinhoitoon liittyvissä, ja minun liittyvissä:). Eli jos antaa jotain, yleensä saa myös tilalle. Koska saman ajan voi toki örveltää baarissa, ja maata seuraavan päivän pers´homeessa. Kannatan urheilemista. Joten ehdotan, että käytät aikasi tehokkaasti kotona, olet oikeasti läsnä kun olet kotosalla ja käytät golfin peluun akkujen lataamiseen. Myös vaimon kannattaa ottaa itselleen enemmän aikaa, jotta homma on tasapuolista. Yksi vaihtoehto on raahata vaimo rangelle ja toivoa, että golfkärpänen iskisi häneenkin. Tsemppiä!’Entä mitenkähän kahden alle kouluikäisen ÄITI pääsisi pelaamaan edes kerran viikossa….?
Tavoilleni poiketen vastaan tähän nimim. Konon kysymykseen asiallisesti, koska ymmärrän tilanteen olevan aidosti ongelmallinen.
Vaikka puolisoksi ei olisi tullut valittua mitään pirttihirmua, saattaa golfin pelaaminen jäädä jo pelkästään solidaarisuussyistä vähäiseksi lapsiperheissä. Itse luovuin esikoisen synnyttyä suosiolla 5 – 6 tunnin mittaisiksi venyvistä golf-iltapäivistä ja pelailin etupäässä 9-reikäisiä kierroksia ja niitäkin harvakseen. Täysiä kierroksia pelasin lähinnä yksin ja aamuisin. Usein lähdin kierroksille klo 6 maissa ja olin takaisin muun perheen ollessa vielä aamutoimilla. Jos tällainenkaan vaihtoehto ei Konon vaimolle sovi, olen vilpittömästi paihoillani miespolon puolesta.
Jos tilanteesta jotain hyvää koittaa hakemalla hakea, tuli rangella käytyä paljon nykyistä useammin. Itselläni matkaa kotiovelta rangelle oli muutama kilometri ja auton sai aivan lyöntipaikan viereen. Nukutin yleensä lapsen päiväunille matkalla rangelle ja löin palloja siihen asti kunnes autosta rupesi kuulumaan heräämisen merkkejä.
Oma esikoiseni on nykyään 9 v, eikä vuosittaiset kierrosmääräni ole vieläkään lähellä 10 vuoden takaista.
70 luvulla pelasin futista kakkos divarissa,penskat snadeja,pitääkö sitä aina pelata futista.No,futis loppu,alko knekkaus,kesti kuus vuotta,pitääks sitä…….no niin,alettiin käymään salilla,useampi vuosi meni taas suht kivasti,pitääks sitä aina olla siellä,voisit tehdä jotain muuta ja olla enemmän kotona,sitten kaukista ja pappa lätkää,noni,nyt olen hakannu palloa kymmenisen vuotta ja alkuillasta sanoin et kiva kun on viikonloppu ja säkin olet kotona eikä tarvii lähteä kentälle ja voidaan yhdessä vaikka kuokkia puutarhaa.Ei menny kuin kymmenen minuuttia kun rouva ilmoittaa että kyllä sä voisit välillä mennä pelaamaankin että kyllä mä voin yksinkin laittaa pihaa.Tunti sitten mulle ilmoitettiin just näin.Arvoisa Kono,toivon että sullakin menee vain 20-25 vuotta kun pääset nauttimaan,aika menee tosi nopeasti kun katsoo taakse päin. peee 55v.(aamulla pelaamaan)
– Tee golfista tavoitteellinen: Merkkaa muutamat kilpailut kalenteriiin jo kuukausia ennen ja niihin liittyvä pakollinen harjoituskierros tai osallistu kätevästi viikkokilpailusarjaan – parempi puolisko on ymmärtäväisempi kun golfi ei ole vain leppoista hauskanpitoa kavereiden kanssa.
– Koen itse golfin ykkös-harrastuksekseni ja pidän lapsista huolta talvikaudella aika paljon niin että vaimo voi harrastaa voi silloin enemmän kuntosalia, uimahallia, lenkkeilyä jne. Voin aina sitten kesällä viitata kertyneisiin vuoroihin
– Viikon aikataulut suunnitellaan aina etukäteen ja sovitaan reilusti ennakkoon se golf-aika tarkasti esim tietty ilta ja pyritään tekemään oleminen sinä iltana mahdollisimman helpoksi perheelle (ruokahuolto, viemiset, auton käyttö ..)
– Jätetään television katselu (myös golflähetykset) kokonaan pois pääsääntöisesti
ilmoita, että lähdet pelaamaan ajoissa. Ilmoita vaimollesi ajoissa, että hän voi lähteä omille harrastuksilleen. Tänä aikana tee lasten kanssa jotain nastaa mistä te kaikki pidätte. Hiekkalaatikolla ehtii olla muutenkin. Vie välillä rangelle, huvipuistoon, eläinmuseoon, ihan mihin vaan. Aika menee nopeasti ja samalla saatte laatuaikaa. Vaimosi voi tehdä omiaan ja ottaa susta mallia. Joskus voi vaikka vuokrata golfauton ja käydä vaan ajelulla kentällä. Lapset tykkää yleensä olla kyydissä ja ajella hieman. Samalla säkin olet tutussa ympäristössä.
Jos tästäkin tulee napinaa niin selvitä syy. Jos toinen pareista ei suo toiselle omaa vapaata kun saa sitä itsekkin, kannattaa todella miettiä kauan haluaa tämän henkilön kanssa saman katon alla asua. Ja miten tilanne muuttuu kun lapset ovat isompia. Sama meininki voi jatkua kun siihen on tottunut.Tässäpä isovanhemman kanta asiaan: Pojallani on sama ongelma. Jos lapsesi isovanhemmat elävät vielä niin he varmaan ottavat ilomielin lapset hoitoon golfkierroksen ajaksi, näin ainakin meillä. Jopa opettavat lapsillesi golfia. Vaimo jos ei ymmärrä golfaria niin se on PAHA JUTTU. Joko vaimo vaihtoon tai golfaamaan, ei ole paljon vaihtoehtoja.
Golfarille tärkeysjärjestys on: itse, lapset, golf, vaimo , työ. Se nyt vaan on näin, joku luonnonlaki!Tietty yksi tapa on, että lopetat golfin ja alat reilusti ryyppäämään. Sellasia kalsarikännejä että olet kotona läsnä. Jos muija siittä tykkää, niin mikäs siinä. Tosin ryypäämien vaatii hyvää kuntoa. Kuka vaan on ryyppäämättä vuoden mutta otappa pari viikkoa putkeen.
Oliskos aiheeseen naisien näkökulmaa? Onko jossain perheessä niin, että mies nalkuttaa (osaako mies edes nalkuttaa) kun nainen vaan pelaa golfia ja kattelee netistä uusia ajurin varsia ja irtotipsejä svingiinsä?
Kyllä minusta aikuisen parisuhteessakin elävän ihmisen tulisi voida pelata golfia kohtuullisessa määrin. Ilmeisesti vaimon koulutus on jätetty tekemättä, oltu tossun alla jo heti suhteen alusta, tai sitten suhteessa on muita ongelmia.
Älä ehdota äläkä kysele – ilmoitat vain koska aiot mennä ja annat sitten vaimollesi yhtä paljon ’omaa aikaa’. Kaiken järjen mukaan jos viettää viikossa kolme päivää perheen kanssa niin sen jälkeen pitäisi molemmille puolisoille jäädä vielä kaksi päivää siihen, että VOI TEHDÄ MITÄ LYSTÄÄ. Ota se mitä sulle kuuluu. Naurettavaa, että jonkun mielestä (vaimosi) aikuisen ihmisen pitäisi olla joka päivä perheensä kanssa. Itselläni on myös kaksi alle kouluikäistä lasta eivätkä he todellakaan vaadi/tarvi molempien vanhempien läsnäoloa.
Sorry tämä viestin kovuus, mutta pientä ryhtiliikettä kaipaat selvästi 😉
Odysseus kirjoitti: (1.6.2007 15:48:03)
Mennyttä on se maailma, jossa vaimo hoiti yksin kodin ja lapset, ja isäntä tuli ja meni niin kuin halusi, välillä istahtaen valmiiksi katettuun tuokapöytään. Viikoittain antoi kiitolliselle ja säästäväiselle vaimolle rahaa kodin menoihin ja hoiti ohimennen aviolliset velvollisuudet.Täh?? Ja mulle ei oo kerrottu tosta muutoksesta mitään.
Tää on varmaan vaan provo…
Kono kirjoitti: (1.6.2007 13:34:13)
Olen aloittanut harrastuksen viime kesänä ja tavoitteena ei ole muuta tällä hetkellä kuin tasurin saaminen tasolle 36(50).
Tuo tavoite ei vaadi kuin yhden ysin pelaamisen. Ettet vain haluaisi enempää?
-
JulkaisijaArtikkelit