14.5.–21.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][13]
KilpailuaSuomalaista

Kuinka lyödä pitkälle?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Kuinka lyödä pitkälle?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Jukka-62 kirjoitti: (12.7.2006 13:44:54)
    …erittäin voimakas kierre kyllä kannattelee palloa ilmassa jos se on lyöty matalana

    Onkos tämä nyt se kuuluisa metrin korkea 100m pitkä lyönti?

    Katsoppa golfopetus.com kuvat kun Stefan Eriksson avaa driven ..jalat on aika kaukana toisistaan..toisin kuin mulla. Drive on myös pidempi. Stefulla jalat tekee enemmän töitä svingissä.

    Stefanin svingissä on varmasti jokaiselle jotain opittavaa..tehnyt parhaalla rundilla 10 pirkkua.

    Jukka-62 kirjoitti: (12.7.2006 16:34:06)
    Katsoppa golfopetus.com kuvat kun Stefan Eriksson avaa driven ..jalat on aika kaukana toisistaan..toisin kuin mulla. Drive on myös pidempi. Stefulla jalat tekee enemmän töitä svingissä.

    Stefanin svingissä on varmasti jokaiselle jotain opittavaa..tehnyt parhaalla rundilla 10 pirkkua.

    Ei ne nyt niin hirveesti kaukana toisistaan ole ottaen huomioon että ajurilla lyö. Minun silmään aikas normaali leveys. Ja miten se on, jos oikeen levittää jalkoja niin saako niillä enään tehtyä minkäänlaista työtä?

    kaverin saavutuksista en osaa sanoa mitään kun en ole seurannut kyseistä herraa. Lyö varmaan nätisti palloa.

    Muistan JKL:ssä kesällä 1991 kun olin siellä duunissa ja aloittelin kolopalloa…kundit vispasivat palloja kovalla kierteellä ohi rangen takaalueen…siis ekat 150 m matalana ja sitten nousu 30-40 metrin kevyesti sen mäen yli ja humps putosivat jossain 220-250 m takana pöheikköön.

    Kummalla drivella oikaiset doglegit…sillä joka lentää korkealla ja putoa rullilla kauas vai sillä joka pysyy puiden latvojen alla 150-180 metriä…siinä tietty tuuli ei pääse sotkemaan kovin pallo lentorataa ?

    No kun ennevanhaan pallojen lentorata oli kuvailemasi mukainen enemmälti, nykyään nostetaan pallo ilmaan ja korkeelle (siis ajurilla). Ei enään rullitella matalana.

    Onhan tuo Stefanin stanssi hieman reilumpi kuin ’shoulder wide’. Rautafemmalla stanssi voisi olla hyvinkin hartijoitten levyinen.

    GolfBot kirjoitti: (12.7.2006 15:23:49)

    Ja minä kun jo odotin Lavikselta tyhjentävää vastausta siihen, että kuinka lyödä pitkälle :D.

    Nimerkki: ’kerran herran kanssa samassa ryhmässä pelanneena’

    Ja voi mahooton kuinka hianoja lyöntejä sillon lyötiin..

    Mutta aiheeseen; kaikki respect Jukka-62:lle, kun se lyä 20-30 cm etujalan ulkopuolelta.
    Ensinnäkin se tappaa kaikki muut ryhmän jäsenet nauruun, toiseksi se on siitä hyvä tyyli, ettei sitä pysty treenaamaan matoilta ollenkaan. Ja harjoitteluhan on homojen hommaa.

    ts

    Pari päivää meni miettiessä tätä aihetta, mutta lopputulemana kyllä päädyin siihen, että parempi on palloa lyödä jalkojen ulkopuolelta. Sattuu meinaan vähemmän.

    Jo muutama sentti varvaslinjan sisäpuolelta lyönti aiheuttaa kummallisia liikkeitä osuma-alueella ja ajoituksen pettäessä suuren karjaisun.

    …ehe..ehe….laita sitten 10 cm uloimman jalan ulkopuolelle ( stanssista lipulle siis ) jos 20-30 cm on liikaa. Se kantapään linjaan tuominen hajottaa vain mailan varsia..kolme driverin vartta katkaisseena luulen tietäväni asiasta jotakin.

    Tosin nyt aamulenkillä ei drive oikein kulkenut..liekö liika puhe aiheesta aiheuttanut jännitystä…

    ei kanata;) tai voi siitä tulla hauskaakin.

    Mielenrauhani alkaa taas järkkymään näitä ulottumattomuuksia lukiessani. Päänis savuaa kun koita kuvitella kuinka Jukkis selviytyy tuosta akrobaattisesta tempustaan elävien kirjoissa. Kun draivin o torstaina rikki nin tiijä kyllä ketä syyttää. Kele.

    Jukka-62 kirjoitti: (13.7.2006 11:59:00)
    …ehe..ehe….laita sitten 10 cm uloimman jalan ulkopuolelle ( stanssista lipulle siis ) jos 20-30 cm on liikaa. Se kantapään linjaan tuominen hajottaa vain mailan varsia..kolme driverin vartta katkaisseena luulen tietäväni asiasta jotakin.

    Tosin nyt aamulenkillä ei drive oikein kulkenut..liekö liika puhe aiheesta aiheuttanut jännitystä…

    Kyllähän se maila katkeaa jos pyrkii lyömään draiverilla alaspäin ja sattuukin osumaan maapalloon.

    kebax kirjoitti: (13.7.2006 13:30:13)
    Päänis savuaa kun koita kuvitella kuinka Jukkis selviytyy tuosta akrobaattisesta tempustaan elävien kirjoissa. Kun draivin o torstaina rikki nin tiijä kyllä ketä syyttää. Kele.

    Iisisti kebax..muista että mä en oo pro..laita vain 5-7 cm se pallo sinne lipun puolelle jalan ulkoreuna syrjältä aluksi….30 cm tais olla hieman holtiton lausuma minulta ( mutta oli se silti yli 10 cm..sen tarkistin aamulla ).

    Jukka-62 kirjoitti: (13.7.2006 13:46:34)
    Iisisti kebax..muista että mä en oo pro..laita vain 5-7 cm se pallo sinne lipun puolelle jalan ulkoreuna syrjältä aluksi….30 cm tais olla hieman holtiton lausuma minulta ( mutta oli se silti yli 10 cm..sen tarkistin aamulla ).

    Joo en laita. Pallon paikka on mulla draivista puttiin koko likellä samassa kohtaa. Joka on paltiarallaa vasemman nännin (jos löisin vasemmalta nin oikian nännin) kohdalla. Poikkeuksena toki avatulla stanssilla silpaistut lähiölyönnekset.

    Ai saakeli en huomanna tuota otsikkoa… mitäs mää täällä kirjuuttelen…

    Jukka-62 kirjoitti: (13.7.2006 13:46:34)
    Iisisti kebax..muista että mä en oo pro..laita vain 5-7 cm se pallo sinne lipun puolelle jalan ulkoreuna syrjältä aluksi….30 cm tais olla hieman holtiton lausuma minulta ( mutta oli se silti yli 10 cm..sen tarkistin aamulla )

    Yhen kerran AuraG Ruisssalossa pelasin pitkänmatkan-avaajan kanssa ja tämä miellyttävä mieshenkilö sijoitti pitkän tiin päälle pelipallonsa ja lyöntiasento oli ns. jalkaterien linja kohti kohdetta JA tii+pallo hyvän matkaa etummaista jalkaterää lähempänä kohdetta. Hyvin näytti toimivan, vaan en ole huomannut minun sitä kopioineen (syytä olisi? Draivien pituus…)

    Minusta pitkän avauksen esteenä on juuri pallon lyöminen. Meille klubituuppareille lyöminen on jotain mitä tehdään käsillä, ja niillä pallo ei pitkälle pötki. Otsikoksi sopisikin paremmin miten svingata pitkälle tjms. Jalka- lantio- ja selkälihat töihin, käsien:mailanvarren kulmat kuntoo. Eiköhän ne tehot löydy sieltä. Tämä siis teoriassa (aka oma Dr. keskimitta…, ikuisen työn alla;-)

    No ensinnäkin palloon pitää osua – siis kunnolla. Swetarilla. Loppu on pelkkää matematiikkaa, mailan päässä pitää olla riittävästi vauhtia ja lavassa ’potkua’. Samoin varressa, joka pitää olla oikeanlainen vauhtiin nähden samoin kuin lavan nostokulmakin. Mailan tulee tulla oikeassa kulmassa oikeasta suunnasta, jotta pallo nousee ihanteelliselle lentoradalle oikeanlaisella kierteellä (draw).

    Jos olet hyvä matematiikassa, se ei tarkoita sitä, että löisit pitkälle. Itse olen kohtuu laskija, mutta käytännössä vedän vain täysillä siihen palloon enkä sen kummemmin laske teorioita – toimii sekin 🙂

    clap kirjoitti: (14.7.2006 8:33:08)
    No ensinnäkin palloon pitää osua – siis kunnolla. Swetarilla. Loppu on pelkkää matematiikkaa, mailan päässä pitää olla riittävästi vauhtia ja lavassa ’potkua’. Samoin varressa, joka pitää olla oikeanlainen vauhtiin nähden samoin kuin lavan nostokulmakin. Mailan tulee tulla oikeassa kulmassa oikeasta suunnasta, jotta pallo nousee ihanteelliselle lentoradalle oikeanlaisella kierteellä (draw).

    Jos olet hyvä matematiikassa, se ei tarkoita sitä, että löisit pitkälle. Itse olen kohtuu laskija, mutta käytännössä vedän vain täysillä siihen palloon enkä sen kummemmin laske teorioita – toimii sekin 🙂

    Tämä on kaikki totta…viikonloppuna pelasin parin kempeleläisen nuorenmiehen kanssa ( Sanki ) Vaaran takaysiä ja väylällä 14 ( par 4 ) avaus osui sweet spottiin….ajuri lähetti pallon 50 metrin päähän lipusta…4 metriä oli birdie putti..on se ihmeellinen pieni paikka se sweetspotti.

    Herrat olivat hieman monttu auki..vastatuulikin oli nimittäin kohtalainen.

    Nimetön

    Jukka 62 pelasitko siis vaaran taka-ysiä vai sangin taka-ysiä?? kun löit tämän hianon drive lyönnin… tarkennusta pliisss!!

    harrington kirjoitti: (18.7.2006 12:15:05)
    Jukka 62 pelasitko siis vaaran taka-ysiä vai sangin taka-ysiä?? kun löit tämän hianon drive lyönnin… tarkennusta pliisss!!

    Vaaraa ! Par 4 alamäkeen järvi oikealla ja louhos vasemmalla ? Edellinen väylä on myös par 4 mutta toiseen suuntaan ja ylämäkeen hieman, jossa ei ole vettä hazardina ?

    Tiikerin drive swingi;

    https://www.youtube.com/watch?v=XPJtK-DxnV4

    Tii ei ole kovin korkealla..ei liioin kovin hirvittävän edessä.

    Niinkun on jo muutaman taholta käynyt ilmi, niin nykyään tutkimukset on osottanut, että isommalla launch anglella saadaan aikaiseksi pidemmät lyönnit. Aiemmin tosiaan oli valloilla ajatus, että matala lyönti kantais pidemmälle.
    Tais olla edellisessä urheilukanavan ET-lähetyksessä, kun vieraana ollut Pauli Hughes vahvisti tuon näkemyksen.

    El ninó kirjoitti: (21.7.2006 8:44:02)
    Niinkun on jo muutaman taholta käynyt ilmi, niin nykyään tutkimukset on osottanut, että isommalla launch anglella saadaan aikaiseksi pidemmät lyönnit. Aiemmin tosiaan oli valloilla ajatus, että matala lyönti kantais pidemmälle.
    Tais olla edellisessä urheilukanavan ET-lähetyksessä, kun vieraana ollut Pauli Hughes vahvisti tuon näkemyksen.

    Ehkä enemmän kyse on myös siitä, että nykyvälineillä on mahdollista lyödä korkealla kaarella samanmittaisia lyöntejä kuin vanhalla matalemmalla ihannekaarella, jolloin etuna on se, että pallojen rullit lyhenevät eli pallon sijoittaminen helpottuu. Ihanne Launch angle taitaapi olla noin 14 astetta.

    JiiJii kirjoitti: (21.7.2006 9:34:15)

    El ninó kirjoitti: (21.7.2006 8:44:02)
    Niinkun on jo muutaman taholta käynyt ilmi, niin nykyään tutkimukset on osottanut, että isommalla launch anglella saadaan aikaiseksi pidemmät lyönnit. Aiemmin tosiaan oli valloilla ajatus, että matala lyönti kantais pidemmälle.
    Tais olla edellisessä urheilukanavan ET-lähetyksessä, kun vieraana ollut Pauli Hughes vahvisti tuon näkemyksen.

    Ehkä enemmän kyse on myös siitä, että nykyvälineillä on mahdollista lyödä korkealla kaarella samanmittaisia lyöntejä kuin vanhalla matalemmalla ihannekaarella, jolloin etuna on se, että pallojen rullit lyhenevät eli pallon sijoittaminen helpottuu. Ihanne Launch angle taitaapi olla noin 14 astetta.

    Taisi tuo hughesin heppu mainita, että tämän päivän trendi on, että varsinkin klubi-pelaajille tarjotaan/myydään enemmän ja enemmän tuon aiemmin mainitsemani seikan takia draivereita, joiden lofti on siellä 12 ja jopa 15 asteen hujakoissa.

    Niin ja muuten tuo juttu löytyy myös golfdigestin online-versiosta, että ei tarvitse vaivautua lehtipisteeseen. (On jo löytynyt hyvinkin kauan, ei vaan tullut hoksattua että threadin aloittaja puhui pelkästään paperilehdestä)

    Sieltä löytyy myös Villegasin ja Watsonin swingeistä videot. Holmesia ei jostain syystä ole saatu vieläkään vaikka siellä lukee coming soon.

    Golfdigest: Bomb & Gouge

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 53)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #250174 kohteessaKuinka lyödä pitkälle?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Kuinka lyödä pitkälle?